معرفی سیستمهای ایمنی و
مراقبت های ایمنی
امروزه ایمنی خودرو در عرصه رقابت جهانی از مهمترین عوامل فروش خودروسازان است. خودروسازان مطرح جهان سعی می کنند از سیستمهای ایمنی مطلوب بر روی خودروهای خود استفاده کنند. سیستم های ایمنی به دو دسته تقسیم می شوند.
1.سیستم های فعال:
این سیستم ها در هنگام حرکت خودرو فعالند وشرایط دینامکی خودرو را برای پیشگیری از بروز تصادف،کنترل می کند.برخی از این سیستمهای فعال عبارتند از ABS : سیستم ترمز ضد قفل هنگام قفل کردن چرخ ها فشار ترمز را برای افزایش کارایی سیستم ترمز، کاهش میدهد.
ASR : این سیستم، امکان استفاده بهینه از اصطکاک سطح جاده را در حالت شتاب گیری برای خودرو فراهم می کند.
EBD : سیستم هماهنگ کننده نیروی ترمز، نرم افزاری در حافظه ABS است و کنترل مجزای چرخها را در هنگام قفل کردن بر عهده دارد.
ESP : عملکرد این سیستم در اسلاید بعدی بررسی می شود.
2. سیستم های غیر فعال :
از این سیستم ها در کاهش تصادفات خطرناک استفاده می شود و عبارتند از :
کمربند های پیش کشنده (Pre-tensioning seatbelt)
کیسه هوا ی ایمنی (Air Bag)
فیوز قفل کن
سیستم ESP : جدیدترین سیستم حفاظتی خودرو است و از سال 2002 میلادی بر روی 27% از وسایل نقلیه اروپایی، نصب شده است . این آمار در خودروهای ژاپنی و امریکایی 75% بوده و رو به افزایش است. خودروهایی که سیستم ESP دارند از دیگر سیستم ها نظیر EBD,ASR,ABS و.. استفاده می کنند. این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن،طراحی شده است. اگر راننده با گردش سریع فرمان،کنترل خودرو را از دست بدهد وخودرو بلغزد،سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر میگرداند. برای تغییر مسیر خودرو از دو سیستم استفاده میشود: 1. سیستم فرمان : استفاده عمومی از فرمان برای تغییر مسیر 2. سیستم ترمز : از سیستم برای کاهش سرعت خودرو و تغییر مسیر آن استفاده میشود
اگر خودرویی در حال حرکت باشد و ناگهان ترمز یکی از چرخهای آن فعال شود،به دلیل اختلاف سرعت،در جهت همان چرخ می چرخد.این سیستم در تانگها و خودروهای راهسازی به جای سیستم فرمان و در تراکتورها و خودروهای رالی برای کنترل بهتر در کنار سیستم فرمان استفاده شده است.راننده با فشردن یکی ازپدالها یا اهرمهای موجود در زیر پای خود خودرو را به سمت دلخواه، هدایت می کند. سیستم ESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو آن را به مسیر اولیه خود باز می گرداند.ESP ،لغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز بر روی یک چرخ، کنترل می کند و خودرو را به مسیر مورد نظر راننده بر می گرداند.
ECU سیستمESP با استفاده از حسگر فرمان از جهت مورد نظر راننده مطلع می شود.حسگر چرخها و محاسبات اختلاف سرعت ایجاد شده،وضعیت خودرو را روی سطح،تخمین می زند و با مقایسه این دو داده، انحراف خودرو از مسیر مورد نظر، بررسی می شود.هنگام گردش فرمان،بین چرخ ها و اطلاعات حسگر شتاب، جهت مورد نظر راننده را مشخص می کند. اگر لغزش جانبی در خودرو ایجاد شده باشد، سیستم ESP آن را به حالت اولیه خود باز می گرداند.
در هنگام آشکار شدن ضربات نسبتا شدید و یا بروز تصادف ، در صورت باز بودن سوئیچ خودرو ، سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی فعال شده و بسته به میزان و شدت ضربه وارده ، کمربند ایمنی را چند سانتیمتر کوتاهتر می کند تا با کاهش طول حاصله ، سرنشین کمتر به سمت جلو پرتاب شود . البته این عمل به نحوی صورت می پذیرد که نیروی فشار کمربند ایمنی به روی بدن سرنشین را کاهش می دهد .
در صورت بروز هر گونه حادثه ای ، جهت بررسی سیستم مذکور به نمایندگیهای مجار مراجعه نمائید .
همواره این نکته را مدنظر داشته باشید که این نوع سیستم ایمنی پس از ده سال ، می بایست مورد تعویض قرار گیرد .
سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی و محدودکننده فشار
سیستم کیسه هوای ایمنی
کیسه هوای موجود در خودروهای مجهز به این سیستم عبارتند از :
– کیسه هوای جلویی سمت چپ و راست
– کیسه هوای کناری سمت چپ و راست
آمارهای موجود از صدمات ناشی از تصادفات نشان می دهند که درصد آسیب سر و صورت در خودروهائی
که مجهز به سیستمهای کیسه هوا و پیش کشنده کمربند ایمنی می باشند 39٪ و خودروهای مجهز به
این سیستم 24٪ میباشددر صورتیکه ضربه وارده به خودرو از عقب باشد ، کیسه های هوای ایمنی عمل
نخواهند کرد، صرفاَ کمربند ایمنی فعال خواهد شد . اما اگر ضربه وارده از جلو یا بغل خودرو باشد و شرایط
مورد نظر طراح سیستم را فراهم نماید ، کیسه های هوادر زمان بسیار کوتاهی از گاز بی ضرر نیتروژن پر
شده تا راننده هوای ایمنی ، کمربندهای ایمنی پیش کشنده عمل خواهند کرد .
نحوه عملکرد سیستم : کاهش ناگهانی و شدید شتاب توسط سنسورهای ضربه آشکار میشود و کنترل
یونیت سیستم کیسه هوای ایمنی باعث فعال شدن و برقراری جریان به کانکتورهای مدول فرمان و در
نتیجه فعال شدن کیسه هوا میگردد .
بلافاصله بعد از پر شدن کیسه هوای ایمنی گاز آن از یک منفذ باریک واز پیش تعیین شده روی کیسه هوای ایمنی خارج میشود .
زیرا عدم انجام این عمل موجب خفگی و کاهش دید راننده می گردد .
روند جاری در حدود چند میلی ثانیه صورت می پذیرد .
بطور معمول در خودروها حجم کیسه هوای سمت راننده 60لیتر وحجم کیسه هوای سمت شاگرد 90 لیتر می باشد . حجم کمتر کیسه هوای سمت راننده به دلیل وجود غریبلک فرمان میباشد .
توجه : در صورتیکه به روی صندلی جلو ، کودک نشسته ویا صندلی بچه نصب شده باشد ، سوئیچ مخصوص کیسه هوای سمت شاگرد را غیرفعال نمائید .
استفاده از کولر خودرو را به حداقل برسانید ، این کار مصرف سوخت را کاهش می دهد .
به حداکثر سرعت مجاز خودرو توجه کنید ، پدال گاز را به آرامی بفشارید و سرعت خودرو را ناگهانی افزایش ندهید ، سعی کنید سرعت خودرو یکنواخت باشد تا علاوه بر کاهش آلاینده ها از فرسایش قطعات مکانیک خودرو جلوگیری شود .
یادمان باشد که
از بازکردن کابل های باطری خودروی انژکتوری در حالت روشن بودن خودرو خودداری نمائید چون که ECU (واحد کنترل الکترونیکی) می سوزد و این عیب بعد از حدود 2 الی 3 هفته مشخص میشود و ECU دارای قیمت بالائی است .
در توقف های بیش از 2 دقیقه در ترافیک یا پشت چراغ قرمز موتور را خاموش کنید .
نکات ایمنی
در صورت مجهز بودن خودرو به سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی و کیسه هوا نکات و قوانین زیر را مد نظر داشته باشید :
هنگام رانندگی ، کمر بند ایمن یرا بطور صحیح ببندید .
بر روی صندلی بطور قائم بنشینید .
چنانچه خودرو دچار تصادف و یا توقف طولانی و یا شکستگی در این نواحی گردید ، جهت بررسی سیستم به نمایندگی مجاز مراجعه نمائید .
سیستم پیش کشنده کمر بند ایمنی و کیسه هوا دارای عمر کارکرد می باشند و بعد از سپری شدن 10 سال می بایست توسط نمایندگی های مجاز تعویض گردند .
در هنگام رانندگی هرگز دست خود را بر روی چندپر فرمان قرار ندهید .(مرکز غربیلک فرمان ، محل قرار گیری Airbag )
هر گز با دست به قسمت مرکزی فرمان ضربه و یا فشاری وارد نکنید .
تا حد امکان داخل خودرو سیگار و یا پیپ نکشید ، امکان دارد که سیگار باعث آسیب کیسه هوا و یا سیستم آن گردد .
پایان