تارا فایل

پاورپوینت گزارش بررسی تصادفات جاده ای


گزارش بررسی تصادفات جاده ای
مرکز مطالعات و برنامه ریزی استراتژیک
به نام ایزد یکتا

آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد ایران با تعداد 43.8 کشته در هر 100 هزار نفر، جزء کشورهای منطقه قرمز خطرناک در رانندگی جاده ای است و رتبه پنجم را در دنیا دارد.
سازمان بهداشت جهانی برای توصیف وضعیت ایمن یا خطرناک بودن جاده ها در کشورهای مختلف جهان از شاخص "تعداد کشته شدگان تصادفات" و "تعداد کشته شدگان جاده ای نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت" استفاده می کند.
آمار ارائه شده از WHO در سال 2012 میلادی (ارائه شده در سال 2012 و مربوط به سال 2011) نشان می دهد وضعیت ایران، نسبت به گذشته بدتر شده است (در آمار قبلی تعداد کشته های تصادفات رانندگی در ایران 34.1 کشته در هر 100 هزار نفر بود).
جدول ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی می گوید ایران در بین 25 کشور دارای وضعیت قرمز ایمنی در جاده ها در رتبه پنجم قرار گرفته است.

در شکل زیر وضعیت کشورها در رانندگی جاده ای مشخص است.

بررسی وضعیت ایران در جهان
منبع : سازمان بهداشت جهانی

تلفات جاده ای ایران طی سال های 1380 تا 1391
استان فارس، تهران و خوزستان، به ترتیب استان هایی هستند که بیشترین آمار تلفات رانندگی در آنها ثبت شده است.
منبع : سازمان پزشکی قانونی

بیشترین حجم تولید خودرو مربوط به خودرو پراید که معادل 4670706 دستگاه می باشد. با این حال در نمودار تصادفات رتبه دوم به این خودرو اختصاص پیدا کرده است.
منبع:پلیس راهور ناجا( الف(تحلیلی))

با بررسی آمار کل تولید و تصادفات 4 خودرو خانواده پژو، خانواده پراید ، پیکان و سمند نسبت تصادفات به تولید از ابتدا سال تولید تا انتهای سال 91 به ترتیب در زیر آمده است:
1- سمند (میزان تولید: 958788 ، تصادفات: 32876): 3.4%
2- خانواده پژو (میزان تولید: 3824131 ، تصادفات: 127934): 3.3%
3- پیکان (میزان تولید: 2062611 ، تصادفات: 57975): 2.8%
4- خانواده پراید : (میزان تولید: 4670706 ، تصادفات: 114799): 2.4%

این نسبت ها حاکی از آنست که علیرغم آنکه خودرو پراید بالاترین سهم تولید در میان این 4 خودرو (حدود 40%) دارد اما نسبت تصادفات آن پایین ترین سهم را به خود اختصاص داده است.

این نسبت ها بدون بررسی علل تصادفات و تنها با توجه به نوع خودرو محاسبه شده است. که با احتساب سایر موارد (مسائل فرهنگی، تخطی از سرعت، عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، محور و ساعت تصادفات) تاثیر نوع خودرو بر تصادفات بسیار ناچیز خواهد بود.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت

58976
5100000
=
11.56
تصادفات پراید در سال 92
تعداد پراید های در حال تردد تا سال 92
نسبت تصادفات پراید در مقیاس هزار تایی سال 92
55620
1121000
=
49.61
تصادفات یک مدل خودرو پر تیراژ داخلی در سال 92
تعداد یک مدل خودرو پر تیراژ داخلی در حال تردد تا سال92
نسبت تصادفات یک مدل خودرو پر تیراژ داخلی در مقیاس هزار تایی سال 92

مهمترین عوامل بروز تصادفات جاده ای در جهان
براساس آخرین گزارش ارایه شده توسط کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، مهمترین عوامل بروز تصادفات جاده ای به ترتیب شامل ارسال پیامک و مکالمه با تلفن همراه ، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت قوانین ، مصرف نوشیدنی های الکلی ،خواب آلودگی راننده ، عدم تجربه کافی و ناشی بودن رانندگان ،انجام مشاجره حین رانندگی ،خوردن و آشامیدن حین رانندگی ، بروز اتفاقاتی مانند افت قند خون در زنان باردار و بیماران دیابتی و سکته است .

منبع : سازمان بهداشت جهانی

مهمترین عوامل بروز تصادفات جاده ای در ایران
تخطی از سرعت مجاز
سبقت غیر مجاز
انحراف به چپ
خستگی و خواب آلودگی راننده
مهمترین عامل تصادفات جاده ای را خطای انسانی با سهم 52 درصدی تشکیل می دهد.
منبع: صنعت حمل و نقل و عصر ایران

نکات قابل توجه در خصوص تصادفات خودورهای خانواده پراید
علت تعداد بالای تصادفات پراید بر خلاف آنچه بی کیفیتی این خودرو در برخی از رسانه ها نام برده شده است دلیلی جز تعداد بالای تولید این خودرو ندارد و طبیعتاً جز این نمی توان انتظار داشت که خودرویی که حدود 5 میلیون دستگاه از آن در جاده های کشور رفت و آمد داشته و میزان تولید یک سوم از کل خودروهای تولیدی را در اختیار دارد، در فعل و انفعالات رانندگان ایرانی از حوادث جاده ای (که عوامل موثر دیگری نیز در بروز آن دخیل هستند) مصون باشد. در عین حال باید عنوان کرد که مطمئناً آمار پایین تصادفات در خودروهای قعر جدول نیز مطمئناً به واسطه کمیت و تعداد محدود تولید و یا حتی واردات آن خودروها می باشد و در حقیقت اگر خودرویی که پایین ترین آمار تصادفات را دارد نیز تیراژ تولید میلیونی همچون پراید را داشته باشد مطئمناً همانند پراید آمار تصادفات بالایی خواهد داشت.

نکات قابل توجه در خصوص تصادفات خودورهای خانواده پراید
بر اساس آمار ارایه شده در سالهای گذشته مهمترین عامل تصادفات جاده ای را خطای انسانی با سهم 52 درصدی تشکیل می دهد و مطمئناً نقش خطاهای انسانی با هر خودرویی در تصادفات اجتناب ناپذیر خواهد بود و باز هم در این مورد نقش کمیت در مورد پراید باعث شده این خودرو آمار تصادفات بالایی داشته باشد.
نکته قابل انتقاد دیگر برداشت اشتباه برخی از رسانه ها از آمار بالای تصادفات یک خودرو و اتصال این موضوع به مقوله کیفیت خودروها است. در این خصوص باید اذعان داشت که خودروهای پراید جدید که با نام خانواده x100 عرضه می شود با توجه به استانداردسازی این محصول و ارتقاء سطح ایمنی و کیفی آن از درجه کیفی بالاتری از خودروهای پراید قدیمی را در اختیار داشته و اضافه بر این بر اساس آمار بدست آمده درصد تصادفات این خانواده در مقابل خودروهای پراید قدیمی بسیار ناچیز بوده و جمع بندی دو محصول با دو سطح ایمنی متفاوت باعث خدشه دار شدن برند و محصول یک شرکت خودروسازی است که بهتر بود در این آمار درصد خودروهای X100 و پراید جدا از یکدیگر اطلاع رسانی می شد.

منبع:پلیس راهور ناجا( عصر ایران)

منبع:پلیس راهور ناجا( عصر ایران)

بیشترین عامل فوت ضربه سر بوده، که از دلایل آن نبستن کمربند ایمنی بوده است.
منبع:پلیس راهور ناجا( عصر ایران)

منبع:پلیس راهور ناجا( عصر ایران)

25% تصادفات از ساعت 20 تا 24 بوده است که با توجه مسائل بیولوژیکی بدن انسان، اوج ترشح هورمون ملاتونین(عامل خواب آلودگی) بوده است.
تاثیر پارامترهایی کنترل تردد و ترافیک و کیفیت جاده تاثیرگذار می باشد.
منبع:پلیس راهور ناجا( عصر ایران)

منابع
گزارشات ارسالی وزارت صنعت، معدن و تجارت
پایگاه اطلاعاتی پلیس راهور ناجا
پایگاه اطلاعاتی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
سازمان پزشکی قانونی
سازمان بهداشت جهانی (www.who.int)
سایت عصر ایران – تاریخ انتشار: 12 تیر 1392 کد خبر 283370
سایت عصر ایران – تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1392
سایت عصر ایران – تاریخ انتشار: 19 فروردین 1392
سایت عصر ایران – تاریخ انتشار: 11 فروردین 1392
سایت عصر ایران – تاریخ انتشار: 3 فروردین 1392
پایگاه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل (تین نیوز) تاریخ انتشار: 1391
سایت الف تحلیلی – تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۱ کد خبر: 186608
سایت فرارو – تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ کد خبر: ۱۴۵۷۷۹
پرشین خودرو – تاریخ انتشار: 27 فروردین 1392
حوادث – تاریخ انتشار : 10 تیر 1392


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود