پروژه درس ایمنی ترافیک
عنوان:روشها و تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات در شب
یکی ازموثرترین مواردی که می تواند به عنوان راهکارهای مناسب در کاهش تصادف و تخلفات و افزایش ایمنی در راتتدگی مورد استفاده قرار می گیرد شتاسایی دقیق پارامترهای موثربر تصادفات و اثر سنجی ان ها است.تصادفات یکی ازبزرگترین مشکلات سلامت عمومی در جهان است این در حالی است که بیشتر قربانیان جوان هستندکه قبل تصادف دارای سلامتی کامل بودند.اگر حمل و نقل جاده ای رابه عنوان یک سیستم در نظربگیریم انگاه مهمترین اجزای این سیستم عبارتنداز:جاده راننده و اتومبیل هریک از این اجزا به نوبه خود می تواننددر ایجاد ترافیک وشکل گیری حادثه و تصادفات رانندگی موثر باشد.بدیهی است کنترل هریک از عوامل سازنده ی سیستم .کاهش یا حذف خطرات منتج از این جز, را به دنبال خواهد داشت.هدف این از این تحقیق حاضر عبارتدازبرسی و علل و عوامل موثر بر کاهش تصادفات رانندگی در شب و پیامد های ان شناسایی شده و توصیه های لازم جهت کاهش تصادفات ارا,ه شود.
چکیده
بکارگیری راهکارهای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای مستلزم تجزیه وتحلیل تصادفات با استفاده از مدل های پیش بینی و تعیین میزان تاثیرپارامترهای گوناگون در وقوع انها وتلاش در جهت بهبود وضعیت ایمنی ترافیک است هر ساله نزدیک به
1/2میلیون نفر در جهان جان خود را به علت حوادث ترافیکی از دست می دهند.وبیش از 50میلیون نفر دیگرمجروح می شوند90%موارد و مرگ ناشی ازحوادث ترافیکی مربوط به کشورهای با در امد کم یامتوسط است یعنی کشورهایی که84%جمعیت و53%وسایط نقلیه را در خودجای داده است.مطالعات نشان میدهند بخش عمده تصادفات در شب در نتیجه عوامل محیطی و شاخصهای ترافیکی عوامل انسانی نظیر خستگی و خواب الودگی و سرعت غیرمجاز ووضعیت جاده ها و اشتباهات رانندگی رخ می دهد.
مقدمه
تعریف:تصادف رانندگی به حادثه ترافیک خیابانی ویا جاده ای اطاق میشود که در ان حداقل یک وسیله نقلیه بایک وسیله نقلیه دیگر یا با یک کاربردیگر یا با یک جسم ثابت در مسیر جاده ویا در حاشیه برخورد کرده باشد که معمولا اسیب مالی یا جانی در پی دارد ویا اینکه وسیله نقلیه مذکور واژگون شده باشد
طی تحقیقات انجام شده حوادث رانندگی پیامدوضعیتی است که سه عامل انسان محیط و وسیله نقلیه در ان سهیم هستند.
●انسان: شامل سن جنس مهارت خستگی توجه به رانندگی تجربه و مستی
●وسیله نقلیه: شامل طراحی ساخت ونگهداری
●جاده –محیط: مشخصات هندسی راها و دستگاهای کنترل ترافیک علایم اصطکاک جاده واب و هوا و دید.
تصادف رانندگی
اولین بار در سال در1965 میلادی،موسسه حمل و نقل اوکلاهاما آماری را منتشر ساخت مبنی بر اینکه 22% از 2128تصادفات وسیله نقلیه ای که در خلال سالهای 1964-1952 اتفاق افتاده است،ناشی از به خواب رفتن راننده پشت فرمان وسیله نقلیه بوده است.این تصادفات بوقوع پیوسته سهم 48% از کل فوتی های تصادفی را شامل بوده است.از این تاریخ مطالعات فراوانی در این حوزه انجام شده است.در سال 1995 موسسه تحقیقاتی ملی ایمنی حمل و نقل،تصادفات تک وسیله ای کامیون هایی که احتمال داده می شد علت وقوع آنها خستی راننده بوده است را مورد مطالعه قرار داد تا نقش عواملی چون سیکل کار-استراحت را در تصادفات مرتبط با خستگی تعیین کند.حوزه مطالعه محدود به تصادفاتی که در آنها راننده از تصادفات جان سالم به در برده بوذه است.نتیجه مطالعه نشان داد، از میان 107تصادف انتخابی در 58% آنها خستی عامل اصلی تصادف بوده است.
مطالعات مک دونالد به این نتیجه رسیده است که خستگی و به خواب رفتن متعاقب آن در بسیاری از تصادفات جلو به عقب و همچنین تک وسیله درگیر و شبانه علت اصلی است.
مروری بر تحقیقات پیشین
عواملی چون خستگی میتواند حوزه توجه انسان را محدودتر از حالت عادی نماید.رانندگی بویژه در مسیرهای طولانی فعالیت خسته کننده ای است که علاوه بر محدود ساختن جسم فردثابت نشستن فرد روی صندلی حین رانندگی به مدت طولانی نیازبه حفظ توجه و تمرکز راننده دارد. با کنار گذاشتن سایر عوامل ایجاد خستگی تنها فعالیت رانندگی به مدت طولانی هوشیاری و امادگی فرد را به مرور زمان کاهش داده و موجب بروز علائم خستگی و خواب الودگی راننده می شود.در هنگام خستگی راننده سرعت لازم برای درک موقعیت پیش امده و تصمیم گیری مناسب جهت انجام واکنش را نخواهد داشت در چنین حالتی انجام واکنش کندتر شده وشخص در انجام واکنش ترمزگیری یا تغییر جهت .. برای جلو گیری از وقوع تصادف ناتوان خواهدبود
تاثیر خستگی بر عملکرد راننده
1-کم خوابی
کمبود خواب،عامل اصلی به خواب رفتن در حین رانندگی است.نیاز اشخاص به خواب شبانه متفاوت است اما به طور متوسط هر شخص 6تا 8 ساعت به خواب نیازمند است.اگر این نیاز در طول شب برهورده نشود،آثار کم خوابی در روز بعد به شکل کسالت و خواب آلودگی نمایان میشود و بر زمان عکس العمل،عملکرد ذهنی و هوشیاری فرد تاثیر میگذارد.
2-خروج از ریتم طبیعی بدن
به گونه ای که فرد را از ریتم طبیعی بدن خارج نموده و منجر به خواب الودگی و خسته گی می شود.
عمدتا نقطه اوج تصادفات،ساعت 4 صبح است.
3-زمان سپری شده بر فغالیت رانندگی
اغلب، هرچه زمان سپری شده بر یک فغالیت بیشتر باشدکیفیت عملکرد شخص برای ادامه آن فعالیت کاهش می یابد.در واقع از انجام فعالیت خسته شده و اگر این فعالیت رانندگی باشد توان تمرکز و قاوت شخص کاهش یافته و عکس العمل او کندتر شده و شانس به خواب رفتن شخص در حین انجام فعالیت افزایش می یابد.
عوامل ایجاد خستگی
– رانندگی در جاده های یکنواخت و خسته کننده
– رانندگی در جاده های تاریک
-رانندگی ذر شرایط اب هوای نامناسب
-مصرف داروهای خواب اور و الکل
-رانندگی در سرعت بالا
عوامل مشترک با خستگی در بروزتصادف
استراتژی فردی (انسانی)
استراتژی محیطی
استراتژی وسیله نقلیه
هوشیاری خود را جهت رانندگی اطمینان حاصل نمایید(از سفرهای طولانی بیش از 1ساعت در هنگام خستگی بپرهیزید
به ازای هر 1ساعت رانندگی 15 دقیقه توقف و استراحت کنید
حتی الامکان از رانندگی در ساعت 2-6صبح بپپرهیزید
به محض احساس خواب الودگی توقف نموده 20-40دقیقه چرت بزنید
در طول سفر وعدهای غذایی سبک میوه و نوشیدنی کافئین دار به همراه داشته باشید
گوش دادن به رادیو و صحبت کردن با سرنشین
در توقف های کوتاه مدت از وسیله نقلیه خارج شده با استنشاق هوای تازه و انجام نرمش ساده
قبل از سفر داروهایی که موجب خواب الودگی میشود مانند انتی هستامین ها مسکن ها را استعمال تتمایید
استراتژی کاهش تصادفات با علت خستگی
استراتژی محیطی
پهن و واضح نمودن خط کشی ها
قابل رویت نمودن علائم و تابلوهای حاشیه راه
افزایش روشنایی معابر در هنگام شب
افزایش تعداد مکانهای مختص استراحت در طول مسیر
ایمن ساختن جاده ها از طریق جداسازی مسیر های رفت و برگشت و از بین بردن موانع خطرناک کنار جاده
استراتژی کاهش تصادفات با علت خستگی
استراتژی وسیله نقلیه
بهبود و ارائه تجهیزات مناسب داخل وسیله نقلیه،میتواند بزار مناسبی جهت کنترل عملکرد راننده وسیله نقلیه باشد.ابزار هوشمندی که بتواند وضعیت عملکردی راننده را با توجه به علائم خستگی سنجیده و نمایش دهد سیستم ایمنی فعالی خواهد بود که می تواند راننده را از وضعیت و شرایط خود مطلع ساخته و وسیله نقلیه را با توانایی عملکردی راننده منطبق نماید و یا این امکان را فراهم نماید که با اغلام هشدار به راننده در زمان های تنظیم شده زمان بیشتری برای انجام واکنش بدهد.
کنترل سرعت:
یکی از مهمترین عوامل خطردر اسیب های ناشی از حوادث ترافیکی سرعت میباشد که هم بر خطر تصادف و هم بر شدت اسیبها تاثیر میگذارد.با کنترل سرعت میتوان از بروز تصادفات پیشگیری نمود وضرب ناشی از تصادفات و اسیب های وارد شده بر مصدوم را کاهش داد.سرعت بر شدت ضربه تصادف تاثیرمی گذارد احتمال مرگ برای سرنشینان خودرو وبا سرعت 80کیلومتر درساعت 20برابر زمانی است که سرعت حین تصادف30کیلومتردر ساعت باشد.
عوامل تاثیر گذاربر سرعت:
●سن راننده
●جنس
●میزان خستگی
●تعداد سرنشینان خودرو
●قدرت خودرو
●کیفیت سطح جاده یا خیابان
کمربند ایمنی:
استفاده ازکمربند ایمنی به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان اسیب در حوادث رانندگی به شمار می اید که تابه حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسان هارا نجات داده است .به طوری که براساس مستندات نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمر بند ایمنی می بندند در مقایسه با فردی که کمر بند نمی بندد5برابر بیشتر است زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می دهد.کمربندایمنی بدن سرنشینان یا راننده را روی صندلی ثابت نگه میداردودرصورت جلو رفتن این میزان از چند سانتیمتر تجاوز نخواد کرد.
کمربند ایمنی شانس مرگ را در سرنشینان جلوی خودرو40-50%ودر سرنشینان عقب خودرو25-75%کم میکند.
دیدمناسب(دیدن و دیده شدن):
دیدنامناسب یک عامل خطرکلیدی است که سرنشینان خودرو و عابران پیاده را مورد تهدید قرار می دهد وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب ودر هنگام طلوع خورشید براثردید ناکافی بیشتر از ساعات دیگرشبانه روز اتفاق می افتد .نورناکافی معابراستفاده نکردن از تجهیزات ایمنی نظیرچراغ خطر وشبرنگ در عقب جلو وروی چرخ های دوچرخه و ناسالم بودن چراغ موتورسیکلت و وسایط نقلیه احتمال رخداد حادثه را تشدید می نماید
عوامل اصلی نقص فنی خودروهای باری و سواری
سه عامل نقص سیستم فرمان خودرو و نقص سیستم روشنایی و فرسودگی لاستیک
از جمله عوامل پر خطر تاثیر گذار در وقوع تصادفات خطرناک شناخته می
شودبرای خودروهای سواری مواردی از قبیل نقص سیستم روشنایی فرسودگی
لاستیک و فقدان زنجیر چرخ در مواقع ضروری از جمله عوامل پرخطر تاثیرگذار
در وقوع تصادفات خطرناک شناخته میشود
بررسی تاثیر معنادار نوع خودرو در شدت تصادفات
یکی از معیارهایی که میتواند تعیین کننده میزان ایمنی خودرو باشد .شاخص نسبت
کشته به کل سرنشین است.بر این اساس با توجه به نتایج بدست امده بیشترین کشته
مربوط خودرو کادیلاک می باشد.از میان 10خودرو پراید پژو پیکان سمند نیسان
پژو405پژو206پژو504پژو اردی و پژو پرشیا بیشترین نسبت کشته به کل
سرنشین مربوط به پژوو سپس پژوه 405است پراید در رده سوم قرار دارد.در این میان کمترین تعداد کشته نسبت به کل سرنشین مربوط به پرشیاست
در جدول زیر 58خودرو کدبندی شده در سیستم کام114ارزیابی ودر
طبفات10گانه از لحاظ ایمنی معرفی شده اند
تابلوها وعلایم راهنمایی و رانندگی:
باتوجه به اینکه تابلوهای ترافیکی در معرض اسیبهای ناشی از عوامل نامساعد محیطی برخوردهای ترافیک عبوری و ناهنجارهای اجتماعی قرار دارند و باید به بهترین شکل ممکن به رانندگان اطلاع رسانی کنند. لذا برای انجام این وظیفه ضروریست انها در وضعیت های مختلف روزانه وشبانه قابلیت دید وخانایی کافی داشته باشند تابلو ها در اثر عوامل مختلفی فرسوده میشوند و پس از مدتی نیاز به بازسازی یا تعویض پیدا میکنند با افزایش عمر تابلو شبرنگهای برگشتی در اثرعواملی ازقبیل نورخورشید اب و هوا سایش ذرات و الودگی هوا دچار کاهش بازتاب میشوند این ورقه ها ممکن است در اثر پاشش الایندها از سطح جاده یا از طریق هوا کثیف شوند با افزایش فرسودگی قابلیت دید و خوانایی انها به تدریج کاهش می یابد تا حدی که ممکن است رانندگان دیگر قادربه درک پیام تابلو در زمان مناسب برای انجام واکنش مقتضی نباشند.و در نتیجه کنترل ترافیک و ایمنی کاهش یابد عملیات نگهداری ونظافت تابلوها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زمانی بسیار هزینه بر می باشد.
استفاده از فن اوری نانو در تابلوها و علایم
به دلیل اینکه بخشی از سفرها در شب انجام میشود باید تابلو های علایم راهنمایی و رانندگی نور افشانی شده وتا توسط راننده دیده شود.شبرنگ یک ورقه از جنس پلی وینیل کربنات می باشدکه درون ان دانه های شیشه ایکروی شکل به طور منظم قرار گرفته اند .
از انواع شب رنگ ها میتوان:لانه زنبوری که راهنمای مسیر استفاده میشود
شبرنگ رده مهندسی به طور وسیع در تابلوهای انتظامی استفاده میشود
شبرنگ الماسی در راهنمای مسیرو تابلوهای کارگاهی و علایم هشدار دهنده استفاده میشود
موارد رایج مورد استفاده در بدنه تابلوها
تاریخچه سطوح خودتمیزشونده تابلو ها :دردهه1970 توسط گیاه شناسی در دانشگاه هید لبرک کشف شد که برگ نیلوفرابی سطحی با خواص پاک کنندگی خودبخودی وضداب دارد.این رفتار خودتمیز شوندگی که اب گریزی نامیده میشوند.ذر بسیاری ازکاربردهای جدیدمثل رنگهای زد لک وشیروانی هاو همچنینپوشش پارچه هاو سطوح دیگرکه باید خشگ بماندو غبارزدایی کندقابل استفاده است .این فن اوری ایجا د شده و با استفاده از ویژگی های خواص نانو مواد از خود خواص ویژه ای بروز می دهد پوشش های نونو ساختار می توانند به خوبی بر سطوح مختلف فلزات سرامیک شیشه و پلاستیک بچسبد استفاده از این در فلزات سبک از قبیل الومینیم و منیزیم موجب مقاومت انها در برابر دما وخوردگی شود همچنین پوشش های نانو ساختار با حذف گردغبار و قطرات اب از روی سطوح مختلف موجب کاهش مصرف پاکننده ها میشود این امر به ویژه در سطوح رنگی های علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی از اهمیت زیادی بر خوردار است در نتیجه دید راننده را افزایش یافته واز خطر تصادفات و عدم دید علایم جلوگیری می کند.مواد پوشیده شده از کاتالیزورشده های نوری در معرض نور و رطوبت عملکرد خودتمیز کنندگی نشان میدهد اگرسطح پوشیده شده با تیتانیم دی اکسید چون قطبی هستند با مولکولهای الودگی که معمولا غیرقطبی هستند پیوند ضعیف بر قرار می کند.
در نتیجه چسبندگی الودگی ها به این سطوح کم است به همین دلیل سطوح پوشیده شده با کاتالیزور نوری کمتر الوده می شوذ از طرفی تیتانیم دی اکسید فعال شده توسط نور در حضور اکسیژن و کمی رطوبت رادیکال هایی تولید می کند قادر هستند ترکیبات الی را به مواد معدنی با چسبندگی کمتر تبدیل کندهمچنین خاصیت فوق اب ذوستی این سطوح اب یک لایه همواره تشگیل میدهد که زیر الودگی ها نفود میکند وبه سهولت انهارا از روی سطح جابه جا وحذف می کند و هرگاه سطوح پوشیده شده با تیتانیوم دی اکسید در معرض باران قرار بگیرد الودگی های الی تجزیه شده و ذرات معدنی باقی مانده به اسانی با اب باران شسته میشوند
ازمواد خود تمیز شونده مواد مختلف را میتوان به عنوان سطوح خود تمیز شونده نام برد
Wо3
cds
zno
2ro2
بررسی تصادفات در هنگام هوای برفی
نزول برف می تواند بع علت کاهش دید رانندگان باعث وقوع تصادف شود و از سوی دیگر متراکم شدن پوشش برفی که روی جاده قرار گرفته می تواند باعث لغزندگی سطح جاده و منحرف شدن وسیله نقلیه از مسیر اصلی خود شود که این عامل باعث بروز تصادفات شدید در سطح جاده می شود.
بررسی تصادفات در شرایط یخبندان
نکته قابل توجه در بررسی تصادفات در شرایط یخبندان این است که اغلب تصادفات در مسیرهای کوهستانی است که به دلیل شرایط جوی باعث ایجاد لایه های یخی بر روی سطح جاده شده که این امر موجب عدم تعادل وسایط نقلیه بر روی سطح جاده شده و مسبب بروز تصادف می شود.
بررسی تصادفات در هنگام ریزش باران
بارندگی در اشکال مختلف می تواند باعث افزایش تصادفات جاده ای شود به عنوان مثال در شرایط بارندی و به خصوص در سرعت های بالا و یا در جاده های پر دست انداز یک لایه باریک بین آب و قسمت زیرین لاستیک و سطح جاده به وجود می آید.کاهش سرعت ضخامت این لایه را کم و باعث می شود چرخ ها عمیق تر به داخل لایه عمیق آب نفوذ کنند و در نهایت به زمین برسند.به طور کلی می توان گفت در شرایط بارندگی میزان دید راننده کم،اصطکاک بین تایر اتومبیل و سطح آسفالت کاهش می یابد و در شرایطی هم باعث آب گرفتگی جاده می شود که همه این عوامل اثرات زیادی را در افزایش تصادفات جاده ای دارند.
بررسی تصادفات در هنگام هوای مه آلود
تشکیل مه در سطح جاده باعث کاهش دید رانندگان می شوذ که این عامل مسبب بسیاری از تصادفات جاده ای است.
بررسی تصادفات در شرایط هوای آفتابی
نکته قابل توجه در بررسی تصادفات در شرایط آفتابی در این محور این است که اغلب تصادفات در ابتدای مسیر است که یکی از مهم ترین دلیل این مطلب این می تواند باشد که در ابتدای مسیر حجم ترافیک در این قسمت زیاد است.
استفاده از کلاه ایمنی به عنوان یکی از ساده ترین و بهترین ها روش برای کاهش میزان اسیب ذر حوادث رانندگی موتورسیکلت می باشد هنگام بروز تصادف موتور سیکلت فاقد سیستم محافظ است و خطرناکترین وسیله نقلیه ای است که درصدبالایی از تلفات جانی را به خود اختصاص داده و صدمات جبران ناپذیری به نقاط حساس بدن به ویژه سر و صورت راکب وارد میشود
1-استفاده از کلاه ایمنی هنگام بروزحادثه خطر ضربه مغزی و تصادف منجربه فوت را کاهش می دهد
2-احتمال برخورد اجسام و ذرات معلق به سر و صورت موتور سوار را کم می کند
3-از لحاظ روانی برفردی که از کلاه ایمنی استفاده میکند شخصی با فکر دوراندیش و قابل احترام از دیدگاه سایرین است
کلاه ایمنی
عدم رعایت مقررات رانندگی عدم مهارت کافی در رانندگی عدم استفاده از تجهیزات مناسب ایمنی نبودن مسیر ویژه برای موتورسیکلت و نامناسب بودن راها عوامل مهم در افزایش اسیب های موتورسواران است
کلاه ایمنی موتور سواران خطر و شدت اسیب را تا 72%و خطرمرگ میر را تا 40%کاهش میدهد
.
حواس پرتی ناشی از تلفن همراه باعث عکس العمل های تاخیری (در گرفتن ترمز و توجه به علایم راهنمایی و رانندگی)انحراف از مسیر و عدم رعایت حداقل فاصله
طولی می گردد رانندگانی که از تلفن همراه استفاده میکنند 4 برابر رانندگانی که از تلفن همراه استفاده نمی کنند در معرض تصادفات رانندگی قرار دارند
تلفن همراه
1-ارزیابی قوس ها
میدان دید راننده نقش پررنگی در ایمنی راه ایفا میکند.ارزیابی و بهبود قوس ها شامل توسعه میدان دید و افزایش شعاع قوس میشود.با توجه به اثرگذاری چشمگیر کمی میدان دید در افزایش شمار تصادفات،پیشنهاد میشود این امر در دستور کار گروه ممیز ایمنی راه قرار گیرد.
2-افزایش اصطکاک لغزشی
اقدام به افزایش اصطکاک سطحی شامل بهبود شیب عرضی و افزایش بازسازی می باشد.
سایر عوامل موثر بر تصادفات
3-بهبود حاشیه جاده و کفایت گاردریل
در این اقدام،ناحیه ای تحت عنوان ناحیه ایمن عاری از موانع صلب ساخته میشود تا از شدت تصادف کاسته شود.معمولا چنانچه بهبود حاشیه راه بسیار پرهزینه و سخت باشد به سراغ نصب گاردریل می رویم.نصب گاردریل در مکانهایی که ناحیه ایمن عاری از مانع فراهم نشده باشد الزامی است.
سایر عوامل موثر بر تصادفات
4-تعریض راه
در این اقدام تعریض خطوط راه مدنظر قرار دارد.تعریض خطوط به اندازه استاندارد یقینا موجب کاهش شدت و شمار تصادفات میشود در حالی که اثر روکش دار کردن شانه های موجود در قالب تعریض راه تا کنون به طور قطع مشخص نشده است و نمی توان آن را به صراحت توصیه کرد.
سایر عوامل موثر بر تصادفات
3-بهبود حاشیه جاده و کفایت گاردریل
در این اقدام،ناحیه ای تحت عنوان ناحیه ایمن عاری از موانع صلب ساخته میشود تا از شدت تصادف کاسته شود.معمولا چنانچه بهبود حاشیه راه بسیار پرهزینه و سخت باشد به سراغ نصب گاردریل می رویم.نصب گاردریل در مکانهایی که ناحیه ایمن عاری از مانع فراهم نشده باشد الزامی است.
سایر عوامل موثر بر تصادفات
1-خستگی راننده علت فوت بسیاری از تصادفات شبانه و راننده گان وسایل نقلیه تجاری و عمومی مسافر بری است .
2-باتوجه به ارادی بودن تصمیم گیری برای ادامه رانندگی در شرایط خستگی،فرهنگ سازی و اگاه ساختن افراد از عواقب ان تاثیر مهمی در کاهش این گونه تلفات دارد.
3-راهکارهایی که موجب تبدیل استفاده عموم از حمل ونقل خصوصی به حمل و نقل عمومی میشوند. این گروه تمهیدات به طور چشمگیری در افزایش ایمنی معابر و کاهش میزان تصادفات رانندگی اثر گذار هستند.
نتیجه گیری:
4-از انجا که علائم تصویری نسبت به علائم نوشتاری از فواصل دورتر نیز قابل رویت می باشند،اعمال اصول استاندارد در طراحی انها اهمیت بسزایی دارد.
5-با توجه به کاربرد های متنوع و قابلیت های فراوان استفاده از نانو پوشش های خود تمیز شونده در صنایع گوناگون به نظر می رسد که با کمک این فن آوری بسیاری از کارکرد هایی که ظاهرا در استفاده از پوشش های معمولی دور از دسترس هستند،حاصل شده است اما آنچه ممکن است در کنار جذابیت های این خود تمیز شوندگی نادیده گرفته شود،مزایای اقتصادی و صرفه جویی های کلانی است که تولید و استفاده از نانو پوشش های خود تمیز شونده به دنبال خواهد داشت.
نتیجه گیری:
6-ایجاد شرایط ایمن به اعمال قانون ممنوعیت کاشت درخت و ایجاد فضای سبز و بناهای یادبود در حریم راه.
7-افزایش آگاهی مردم با استفاده از برنامه های تلویزیونی جهت فرهنگ سازی مقررات راهنمایی و رانندگی.
8-انجام اقدامات کم هزینه مهندسی و اعمال قوانین از طریق پلیس،باعث کاهش وقوع تصادفات و تعداد مرگ و میر می شود.
نتیجه گیری:
عریض کردن و دوبانده نمودن کل راها اصلی و فرعی روستایی
توضیح(عدم رسیدن به موقع امبولانس جهت حمل مجروحین و یا بیماربه بیمارستان به علت کم عرض بودن جاده ها ترافیک ایجاد شده ذر راه
در پایان
• American Association of State Highway Transportation Officials (AASHTO). Highway Safety
Manual 1st Edition Washington DC 2009. 1
Dewar, R. (1994). Design and evaluation of graphicsymbols.
Proceedings of Public Graphics. Lunteren, 24.1-24.19.
Shinar, D.; Dewar, R.E.; Summala, H.; Zakowska, L. (2003). Traffic
sign symbolcomprehension: a cross-cultural study. Ergonomics, 46,
No. 15, pp. 1549-1565
منابع
حبیبی نوخندان مجیدو گلی مختاری هواشناسی جاده ای رویکرد نوین در هواشناسی کاربردی مجله جاده شماره53
طراحی اگونومیکی علایم راهنمایی و رانندگی مقاله مهناز صارمی دکترای تخصصی شهید بهشتی تهران
پیشگیری از حوادث ترافیکی مرکز فوریتهای پزشکی
Brown, I. D. (١٩٩۴). Driver Fatigue. Human
Factors, ٣۶ (٢), ٢٩٨-٣١۴
.