موضوع تحقیق :
تصادفات جاده ای
فهرست مطالب:
عنوان
صفحه
ارابه مرگ " همچنان در جاده های کشور به پیش می رود . علل وقوع تصادفات جاده ای در کشور
2
140 هزار کشته و 12 میلیون مصدوم ؛ آمار تصادفات 7 سال گذشته در ایران/ 310 میلیارد تومان خسارات سالانه تصادفات رانندگی
4
اقشار کم درآمد بیشترین قربانیان تصادفات هستند
8
تصادف در کمین مسافران
9
منابع
12
" ارابه مرگ " همچنان در جاده های کشور به پیش می رود
علل وقوع تصادفات جاده ای در کشور
جاده های کشور هر لحظه شاهد وقوع تصادفات خونین است و این اتفاقات ناگوار تا زمانی که استانداردهای ایمنی جاده ها از یک طرف و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی دیگر جدی گرفته نشود ، همچنان ادامه خواهد داشت.
جاده های نامناسب ، رانندگان ناشی و یا خواب آلود ، اتومبیل های فرسوده و غیر استاندارد ، رعایت نکردن مقررات رانندگی در جاده ها و… از جمله عواملی به شمار می روند که به عنوان مقصران تصادفات جاده ای شناخته شده اند اما سهم جاده ها در این میان بیش از بقیه عوامل است . حتی در مواردی که مقصر اصلی راننده ناشی است ، باز اگر وضعیت جاده ها متناسب باشد، می توان امیدوار بود که حادثه رانندگی به فاجعه تبدیل نشود…
با توجه به وجود 570 هزار کیلومتر راه و 750 کیلومتر آزاد راه در کشور ، باید به این مساله توجه داشت که 80 درصد ترافیک و 75 درصد تصادفات بر روی 20 درصد از محورهای بین استانی و بین شهری رخ می دهد .
بررسی های به عمل آمده در گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد که طی شش ماهه نخست سال جاری 15433نفر به علت تصادفات رانندگی در کشور کشته شده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ، 3/6 درصد رشد داشته است.
جاده های ناهموار…
به گزارش مهر ، راههای موجود در کشور ، راههای مناسبی برای رانندگی نیستند . این حقیقت را نمی توان در پوشش نقش بسیار زیاد خطای انسانی در بروز تصادفات جاده ای و یا مشکلات مربوط به فرسوده بودن و استاندارد نبودن خودروها پنهان کرد. مسئولان کشور باید به اصلاح وضعیت راهها، بعنوان یک ماموریت حیاتی که با زندگی و جان انسانها مرتبط است ، نگاه کنند…
پذیرفتن حقیقت شجاعت است . مسئولان ما باید شجاعت پذیرفتن حقیقت را داشته باشند . نمی توان منکر خطای انسانی ، منکر به خواب رفتن برخی از رانندگان کامیون و اتوبوس که ناشی از ساعات طولانی رانندگی در جاده ها به دلیل نیازهای انباشته مالی آنها شد اما وقتی در اغلب جاده های کشور بدلیل باریک بودن گذرگاه فقط دو اتومبیل می توانند در مسیر مخالف از کنار یکدیگر عبور کنند ، بروز کوچکترین خطای انسانی ، بدلیل در اختیار نبودن کوچکترین قدرت مانور برای راننده مقابل به مفهوم بروز فاجعه است .
بطور روشن تر باید گفت در بسیاری از تصادفات خونین که مردم اصطلاحا به آن " تصادف شاخ به شاخ " می گویند ، می بینیم که راننده ای که از سمت مقابل می آمده و مثلا راننده یک کامیون بوده و به علت خستگی ، در حالت خواب آلوده قرار داشته و ناچار انحراف به چپ پیدا کرده است در همین لحظه اتوبوسی که با 45 مسافر از روبرو می آید، پس از مشاهده این وضعیت ، بدلیل باریک بودن جاده قدرت هیچگونه مانوری نداشته و نهایتا مجبور شده یا به کوه بزند یا اتوبوس را به دره بیندازد و یا یک تصادف خونین شاخ به شاخ باعث شود.
کارشناس پلیس راه ، علت حادثه را خواب آلودگی راننده کامیون اعلام می کند اما کسی نمی گوید اگر راننده کامیون خواب آلود بوده ، راننده اتوبوس که خواب آلود نبوده است . اگر اینطور باشد باید بپذیریم که درجاده های ما همه در حال چرت زدن هستند. در حالی که واقعا اینطور نیست . اگر راننده کامیون از شدت خستگی خواب آلوده بوده، راننده اتوبوس با دیدن انحراف او به چپ ، می توانسته به سرعت واکنش نشان دهد و از تصادف فرار کند اما وقتی جاده باریک چنین اجازه ای را نمی دهد ، راننده اتوبوس چکار کند!!
حوادث جاده ای در ایران بسیار تکان دهنده است . روزی نیست که از کشته شدن افرادی در جاده ها نشنویم، افرادی که سرمایه های این جامعه هستند و کشور برای پرورش و رشد آنها هزینه های سنگین گوناگونی را متقبل شده است وقتی یک استاد دانشگاه ، یک تکنسین ، یک فارغ التحصیل دانشگاه ، یک مدیر کشوری و … در حادثه ای جاده ای جان خود را از دست می دهد چقدر جامعه باید هزینه کند تا دوباره فردی چون او تربیت شود و جای خالی او را پر کند . با این نگاه انسانی ، مرور تیتر خبرهایی که کشته شدن افرادی را در جاده ها اطلاع می دهند ، احساسی متفاوت را در انسان برخواهد انگیخت.
سرنشینان خودروها ؛ بیشترین کشته شدگان تصادفات
بر اساس بررسی های صورت گرفته مشخص شد که 5/30 درصد کشته های ناشی از تصادفات سرنشین ، 25 درصد موتورسوار ، 3/22 درصد عابر ، 5/19 درصد راننده و 2/0درصد دوچرخه سوار بوده اند.
به گزارش مهر ، بررسی ها نشان می دهد نزدیک به نیمی از افراد یعنی 3/49 درصد ، در محل وقوع تصادف ، 4/39 درصد در بیمارستان ، 8/9 درصد در حین انتقال به بیمارستان و 8/0 درصد افراد در منزل فوت کرده اند.
همچنین ، بیشترین نسبت متوفیات در مناطق درون شهری مربوط به استانهای تهران با 6/52 درصد ، اصفهان 5/42 درصد ، و بیشترین نسبت متوفیات در مناطق برون شهری مربوط به استان های قزوین با 8/81 درصد و گیلان 6/77 درصد و در نهایت بیشترین نسبت متوفیات درجاده های روستایی مربوط به استانهای ایلام با 8/13 درصد و کردستان 1/13 درصد بوده است .
140 هزار کشته و 12 میلیون مصدوم ؛ آمار تصادفات 7 سال گذشته در ایران
310 میلیارد تومان خسارات سالانه تصادفات رانندگی
موثق ترین آمار تصادفات رانندگی در کشور از کشته شدن 140 هزار و 933 شهروند طی 7 سال گذشته (از ابتدای 77 تا انتهای 83 ) حکایت دارد و این در حالی است که وقوع این حوادث بیش از 12 میلیون مصدوم و 500 هزار معلول مادام العمر بر جای گذارده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی "مهر" ، هرساله در سراسر دنیا بیش از 50 میلیون نفر در اثر حوادث ترافیک مجروح و 2/1 میلیون نفر کشته می شوند و با وجود اینکه ایران کمتر از یک صدم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده ، بیش از یک چهلم از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص داده است. در ایران در گروههای سنی یک ماهه تا 50 ساله مهمترین علت مرگ ، حوادث غیر عمدی است و در راس همه حوادث ، سوانح ترافیکی قرار دارد.
بنابراین گزارش ، در حالی که میزان بروز مرگ ناشی از حوادث مربوط به حمل و نقل در جهان 8/20 درصد از کل مرگ و میرها را به خود اختصاص می دهد ، در ایران این میزان 38 درصد است.
وزارت بهداشت در سال گذشته به صورت رسمی اعلام کرد: در ایران از هر 100 هزار نفر در طول سال ، 275 نفر دچار سوانح رانندگی می شوند. به طوری که 237 نفر از آنها بستری و 38 نفر می میرند.
بر اساس پیش بینی سازمانهای بین المللی ، با ادامه این روند میزان خسارت جانی سوانح ترافیکی از سال 2000 تا سال 2020 در کشورهای متوسط 80 درصد افزایش یابد و بر اساس پیش بینی بانک جهانی ، در این مدت کشورهای جنوبی آسیا با افزایشی معادل 144 درصد ، بیشترین رشد را در مرگهای ناشی از حوادث ترافیکی خواهند داشت. به اذعان کارشناسان این رقم در ایران نیز در صورت عدم مداخله کارآمد ، همین مقدار رشد خواهد یافت.
به گزارش "مهر"، مطالعات گروه آمار سازمان پزشکی قانونی کشور نشان داد ، میانگین رشد سالانه میزان فوتی های تصادفات رانندگی در 7 سال گذشته 3/7 بوده است که به این ترتیب در سال 1400 میزان کشته شدگان حوادث ترافیکی به بیش از 58 هزار تن می رسد.
باید توجه داشت که در حوادث ترافیکی منجر به جرح علاوه بر کشته شدگان، طیف گسترده تری نیز دچار مصدومیت می شوند. پدیده کوه یخ در پیامدهای ناشی از حوادث یک فرآیند واقعی است ، قله کوه یخ که معمولا مورد توجه قرار می گیرد و به ظاهر کوچک است، موارد مرگ ناشی از حوادث است . ولی بدنه عظیم این کوه از بستری شدگان ، آسیب دیدگان نیازمند خدمات سرپایی و درمانهای خانگی توام با ناتوانایی های گذرا یا ماندگار تشکیل شده است و عواقب روانی و اجتماعی حوادث نیز بر بزرگی این بدنه می افزاید.
در ارزیابی بار اقتصادی – اجتماعی ناشی از حوادث همواره باید این بدنه عظیم مورد توجه قرار گیرد. مجموعه بررسی های سال های 1379، 1380 و 1382 در ایران نشان داده که به ازای یک مورد مرگ ناشی از حوادث و 13 مورد بستری ، 100 مورد آسیب منجر به درمان خانگی ، استراحت در منزل و ناتوانی گذرا وجود دارد.
نکته حائز اهمیت دیگر در این بحث ، گروه های سنی قربانیان حوادث ترافیکی است .
بررسی آمار نشان می دهد تلفات این گونه حوادث بیش از هر گروهی مربوط به طبقه جوان جامعه است. به طوری که بیش از 50 درصد موارد مرگ ناشی از حوادث را افراد 44 – 15 سال تشکیل می دهند. بر این اساس بر آورد می شود تنها در سال 1381، 2 میلیون سال عمر به علت مرگ های زودرس و عمر سپری شده با ناتوانی ، در نتیجه حوادث در کشور از بین رفته است که 105 هزار سال آن ناشی از مرگ های زودرس و 950 هزار سال آن ناشی از عمر سپری شده با ناتوانی است.
عواقب اجتماعی تصادفات…
عواقبی که حوادث در زندگی انسانها می گذارد ، علاوه بر از دست دادن سلامتی یا زندگی ، هزینه های مراقبتهای درمانی ، توانبخشی ، از دست دادن درآمد و قدرت تولید نیز هست. که خود عواقب روحی – روانی را نیز به همراه دارد.
مطالعات انجام شده برروی خانواده هایی که یک فرد آسیب دیده در جمع خود دارند نشان داده است که در بعضی خانواده ها اجبارا الگوی زندگی و کار تغییر کرده و حدود یک سوم آنها درآمدشان را از دست داده و حتی در بعضی موارد حضور یک فرد آسیب دیده در خانواده باعث شده است بچه ها از مدرسه رفتن باز بمانند.
در یک مطالعه جامع دیگر پیرامون خسارات وارده تصادفات بر قربانیان و خانواده های آنها مشخص شد که 90 درصد خانواده های افرادی که کشته شده و 85 درصد خانواده افرادی که معلول شده اند ، افت طولانی مدت کیفیت زندگی داشته و در نیمی از موارد این پیامدها شدید بوده اند. سردرد ، مشکلات خواب ، خوابهای آشفته و مشکلات عمومی سلامت حتی تا سه سال پس از وقوع حادثه نیز در این افراد مشاهده شد.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اگرچه قربانبان محدود به طبقه اقتصادی خاصی نمی باشند ، ولیکن تعداد قربانیان فقیر به مراتب بیشتر است . همچنین زنده ماندن و بهبود کامل افراد فقیر پس از وقوع آسیب نیز کمتر محتمل است.
عواقب اقتصادی تصادفات…
بر اساس گزارش وزارت بهداشت ، هزینه حوادث ترافیکی در سال 1380 رقمی حدود 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین شرکت های بیمه سالانه 310 میلیارد تومان خسارات ناشی از حوادث رانندگی را پرداخت می کنند که 55 میلیارد تومان خسارات مالی و 255 میلیارد تومان بابت خسارات جانی است.
از سوی دیگر نگهداری روزانه هر زندانی در کشور بالغ بر 5 هزار تومان هزینه دارد و با توجه به برآورد قوه قضائیه ، حداقل 22 میلیارد و 500 میلیون تومان در سال صرف نگهداری زندانیان مربوط به حوادث رانندگی می شود.
حوادث ترافیکی قابل پیش بینی و پیشگیری هستند
به گزارش مهر ، طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت ، حوادث ترافیکی در فهرست علل مرگ در جهان از رتبه نهم در سال 1990 به رتبه ششم در سال 2020 خواهد رسید. اما باید اذعان داشت به عنوان یک عقیده غلط ، اغلب افراد اعتقاد دارند حوادث به صورت شانسی اتفاق می افتد و در نتیجه یک اتفاق غیر قابل پیشگیری رخ می دهد. ولی در حقیقت خیلی از حوادث ، اتفاقی و نتیجه غیر قابل کنترل سرنوشت نبوده ، بلکه اغلب حوادث از جمله سوانح رانندگی قابل پیش بینی و پیشگیری هستند.
دکتر اتین کراگ ، مدیر دپارتمان پیشگیری از آسیب و خشنونت سازمان بهداشت جهانی در راهبرد 5 ساله این سازمان برای پیشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی ، به کار گیری کمربند ایمنی ، صندلی مخصوص کودکان ، کلاه ایمنی موتور سواران ، آموزش رانندگان و ساماندهی ترافیک را از جمله روش های اثبات شده پیشگیری از این گونه آسیبها عنوان کرده است.
به گفته وی به رغم بالا بودن آمار میزان مرگ و ناتوانی دائمی ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد ، بیشتر تلاشهای پیشگیری کننده حوادث رانندگی در کشورهای ثروتمند صورت گرفته است.
پیشنهاد کراگ در این زمینه به کشورهای کم درآمد ، تهیه راهبردی موثر است که کارآمدی آن در سایر کشورها به اثبات رسیده و علاوه بر لحاظ منابع مالی به پیچیدگی سوانح رانندگی نیز توجه شده باشد .
نکته حائز اهمیتی که سازمان جهانی بهداشت در راهبرد پنج ساله از آن به عنوان کاستی عمده در حیطه یشگیری از آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی نام برده است ، نبود آگاهی کافی در خصوص این معضل ، به ویژه در میان سیاستگذاران است.
بنابراین گزارش ، مجمع جهانی بهداشت در سال 1974 با صدور بیانه ای در رابطه با پیشگیری از حوادث رانندگی ، کشورهای عضو را ملزم به ارتقاء استانداردهای ارائه گواهینامه رانندگی و بالا بردن ایمنی در ساخت وسائل نقلیه و جاده ها کرد.
به گزارش "مهر"، در حال حاضر حدود 14 میلیون وسیله نقلیه موتوری اعم از خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می کند و 3 هزار نقطه حادثه خیز نیز در ایران وجود دارد.
بحرانی بودن 3 هزار و 700 کیلومتر از راههای کشور و کاهش مهارت رانندگان به دلیل فقدان آموزش کارآمد ، فرسودگی ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و افزایش سالانه 20 درصدی سفر ها، موجب شده در سال گذشته حدود 620 هزار تصادف درون شهری و برون شهری رخ دهد و 26 هزار کشته و حدود 400 هزار مجروح بر جای ماند.
بر این اساس و به اذعان کارشناسان ، کنترل بروز حوادث ترافیکی اولین ضرورت بهداشتی درمانی و شرط ارتقاء امید به زندگی در کشور است.
اقشار کم درآمد بیشترین قربانیان تصادفات هستند
هر چند قربانیان حوادث رانندگی محدود به طبقه اقتصادی خاصی نمی شود اما بررسی ها نشان می دهد تعداد قربانیان فقیر به مراتب بیش از سایر اقشار جامعه است. همچنین زنده ماندن یا بهبودی کامل این افراد پس از وقوع آسیب نیز کمتر محتمل است
وضعیت اجتماعی – اقتصادی یک عامل شناخته شده حوادث است. مطالعات نشان داده حتی در کشورهای با درآمد بالا افرادی که در مناطق فقیرتر زندگی می کنند در معرض خطر بیشتری برای کشته شدن یا آسیب دیدن از حوادث ترافیکی هستند.
کارشناسان معتقدند: در کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط، اکثریت افراد کم درآمد دارای خودرو نیستند و هرگز رانندگی نمی کنند ولی در معرض خطر تصادف با خودرو قرار دارند. به همین دلیل در این کشورها ایمن سازی محیط ترافیکی اهمیت ویژه ای دارد.
بنابراین گزارش، طبقه اقتصادی افراد تعیین کننده وسیله نقلیه آنها است. در واقع انتخاب وسیله نقلیه تحت تاثیر وضعیت اجتماعی اقتصادی و به خصوص درآمد است. به همین دلیل و با توجه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، در سالهای گذشته تولید و استفاده از موتورسیکلت در ایران رشد فوق العاده ای داشته است.
بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ، بیش از30درصد مرگ و میرهای حاصل از تصادفات مختص موتورسواران است به طوری که در 9 ماه ابتدایی امسال 9 هزار موتورسوار در تصادفات شهری و جاده ای کشور جان خود را از دست داده اند که 73 درصد کشته شدگان نیز متاهل بوده اند.
مالکان خودروهای فرسوده نیز غالبا از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند. براساس آمار ، فقط در تهران بیش از یک میلیون از 3 میلیون خودروی موجود، فرسوده هستند که استفاده کنندگان این وسایل نقلیه با توجه به غیر استاندارد بودن خودرو ، دائماً در خطر حوادث رانندگی قرار دارند.
همچنین یک بررسی جامعه نگر نشان داد: تصادفات رانندگی منجر به حوادث جانی خود یک عامل فقرزاست. مطالعات انجام شده برروی خانواده هایی که یک فرد آسیب دیده در جمع خود دارند نشان داده است که در بعضی خانواده ها اجبارا الگوی زندگی و کار تغییر کرده و حدود یک سوم آنها درآمدشان را از دست داده و حتی در بعضی موارد حضور یک فرد آسیب دیده در خانواده باعث شده است بچه ها از مدرسه رفتن باز بمانند.
به گزارش "مهر"، به اذعان کارشناسان تسهیل روند خروج خودروهای فرسوه، گسترش خدمات بیمه ای ، کاهش سهم بیمار در هزینه درمان و آموزش فرهنگ ترافیک از مهمترین عوامل کمک کننده به کاهش تلفات تصادفات و پیامدهای ناشی از آن است.
تصادف در کمین مسافران
آمار قربانیان تصادفات جاده ای در کشور، بخش عمده ای از تلفات انسانی ناشی از حوادث را به خود اختصاص می دهد.
سیر صعودی تلفات و آسیب دیدگان تصادفات در سالهای اخیر، جاده های ایران را به یکی از مرگبارترین جاده های دنیا تبدیل کرده است.
محورهای مواصلاتی استان قزوین، به لحاظ قرار گرفتن در مسیر استانهای شمالی، غربی و جنوبی کشور، یکی از پرترددترین و در عین حال پرحادثه خیزترین محورهای کشور است.
آمار رسمی نشان دهنده این است که سال گذشته در محورهای مختلف قزوین، بیش از 640 نفر کشته و 865 نفر نیز مجروح شده اند.
جمعی از مردم و رانندگان، عوامل ایجاد تصادف و تلفات را وجود ناهمواری جاده ها، بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی، آسفالت نامناسب، عرض کم جاده ها، تردد وسایل نقلیه سنگین در آزادراه ها، نبود خط کشی و علایم راهنمایی و رانندگی، نبود پل روگذر یا زیرگذر عابر پیاده، پیش بینی نشدن پارکینگ و شانه خاکی کافی در جاده های استان قزوین، عنوان کردند.
یک راننده سواری ویژه حمل و نقل بین شهری می گوید:بی توجهی به علایم رانندگی توسط تعدادی از رانندگان، باعث حوادث خطرناک می شود. وی اضافه کرد:رانندگی با خودروهای فرسوده سبک و سنگین و نقص فنی آنها، بسیاری از حوادث جاده ای را موجب می شود. یک راننده اتوبوس نیز می گوید:پستی و بلندی و ناهمواری جاده ها موجب انحراف خودروها به طرفین شده و زمینه ساز بسیاری از تصادفات ناگوار می شود. و هیچ گونه استانداردی در زیرسازی و آسفالت جاده ها رعایت نشده و این امر باعث خرابی آسفالت و ایجاد چاله در جاده ها می شود.
یک راننده تاکسی سرویس مسیر قزوین به تاکستان اظهار می دارد:تردد و مانور وسایل نقلیه سنگین در جاده کم عرض تاکستان، این مسیر را برای دیگر خودروهای سبک ناامن کرده و نداشتن شانه خاکی و خاک برداری برای تعریض جاده و طولانی شدن این طرح، حوادث جاده ای را در این مسیر افزایش داده است.
یک راننده اتوبوس قزوین به همدان، هم می گوید:پیچ و خم ها و نقاط حادثه خیز در جاده های این استان باعث به وجود آمدن حوادث خطرناک و وحشتناک شده است. همچنین، خواب آلود بودن و آلوده بودن تعدادی از رانندگان به مواد مخدر، خطر حادثه را در جاده ها چندین برابر کرده است. وی از کمین پلیس راه در جاده ها ابراز نگرانی کرده و اظهار می دارد:حضور مخفیانه پلیس در جاده ها باعث اضطراب و استرس راننده ها می شود.
این راننده در پایان خواستار حضور آشکار پلیس راه در جاده ها شد. و از مسوولان خواست در این رابطه اقدامهای لازم را به عمل آورند. مسوول اورژانس قزوین نیز می گوید:به دلیل افزایش تردد در جاده ها و راههای استان و وقوع تصادفات، بیشترین ماموریت اورژانس استان مربوط به امدادرسانی تصادفات جاده ای است.
پورعسگری ادامه می دهد:سال گذشته بیش از چهار هزار و 529 امدادرسانی به حادثه دیدگان تصادفات جاده ای انجام شده است که از این تعداد بیش از دو هزار و 835 نفر بستری و تعدادی نیز به دلیل شدت جراحات فوت کرده اند. فرمانده پلیس راه استان قزوین می گوید:کل تصادفات در سال گذشته در جاده های این استان چهارهزار و 734 فقره بوده که از این تعداد 150 فقره تصادفات فوتی و 512 فقره تصادفات جرحی و چهارهزار و 72 فقره تصادفات خسارتی بوده است.
سرهنگ صادقی افزود:ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز، اصلاح هندسی جاده ها و نصب تابلو و علایم استاندارد، آموزش رانندگان و استفاده کنندگان از معابر، تولید خودروهایی با ضریب ایمنی بالا، می تواند در پیشگیری از تصادفات موثر باشد.
وی اظهار کرد:درصد بالایی از تصادفات بر اثر برخورد وسایل نقلیه از روبه رو و یا رخ به رخ به وقوع می پیوندد که علت عمده آن عرض کم جاده ها و جدا نبودن باند رفت و برگشت است. صادقی ادامه می دهد:برخی از جاده ها از جمله جاده قزوین به رشت و قزوین به همدان، به نسبت میزان تردد و ظرفیت، از تناسب معقولی برخوردار نیستند.
وی می افزاید:جاده قزوین به رشت با عرض هشت متر طبق استانداردهای جهانی، تنها روزانه گنجایش پنج هزار وسیله نقلیه را دارد در حالی که روزانه 50 هزار خودرو یعنی 10 برابر ظرفیت موجود در این جاده تردد می کنند.
فرمانده پلیس راه استان قزوین اظهار می دارد:طبق بررسیهای کارشناسی، در حال حاضر 52 نقطه حادثه خیز و 77 تقاطع خطرناک در جاده های استان قزوین وجود دارد.
صادقی تصریح می کند:برنامه ای داریم تا در کوتاه مدت بتوانیم نسبت به نصب تابلو و علایم هشدار دهنده مثل خط کشی، اصلاح هندسی، نصب روشنایی، چراغ چشمک زن و دیگر علایم هشدار دهنده بتوان در این مکانها از بروز تصادفات پیشگیری کرد و یا تعداد آنها را کاهش داد.
وی در خصوص میزان و مبلغ جرایم رانندگی و تاثیر آن در کاهش تصادفات، می گوید:جریمه، آخرین حربه ای است که می توان به کار برد؛ اما به تنهایی تاثیرگذار نیست. وی در پایان تصریح می کند:کمین جاده ای برابر دستورالعملهای صادره ممنوع است و ماموران باید آشکارا جاده ها را کنترل کنند.
منابع
http://www.ea-rah.ir/elibrary.asp
http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail
http://www.mrt.ir/New/Main.asp
http://pages.ut.ac.ir/tac2005/fArticle.htm
http://www.qudsdaily.net/archive/1384/html
1