کارآفرینی وپروژه
بسم الله الرحمن الرحیم
گرداورنده :
ابوالفضل ماروسی
محمد رضا دهنوی
مقدمه
انسانها در زندگی اجتماعی خود همواره با دو پدیده متفاوت روبرو بوده اند :
1- منابع محدود که دراختیار انهاست
شامل:الف: طبیعی مانند خاک ،اب وسایر منابع ب:سرمایه کافی برای خریدمنایع
2-خواسته هاو نیازهای نامحدود وسیری ناپذیر انسانها
براساس دو عامل فوق انسانها کوشیده اند تا نوعی توازن بین این خواسته و کمبودها ایجاد کنند. این کوشش جوامع بشری سه دوره یا سه مرحله سیر تکاملی داشته است.
جامعه سنتی
جامعه صنعتی
جامعه فراصنعتی ویا اطلاعاتی
مقدمه
جامعه سنتی:انسانها بیشتر نیازهای خود را ازطریق شکار و کشاورزی تامین می کنند،و در تامین این نیاز ها بیشتر از زور بازو استفاده می کردندو کمتر به فکر تغییر وتحول بودند.
جامعه صنعتی: شروع این دوره با پیدایش انقلاب صنعتی است .در این دوره کسب وکارها شروع به رشد می کنند وکار فکری مکمل کار یدی می شود. میل به ابداع و اختراع در بشر ظهور می کندو به حرکت و توان و ماده وانرژی اهمیت داده می شود. در این دوره ماشین های بخار و بزرگ اختراع می شود. فیلم عصرجدید
جامعه فرا صنعتی یا اطلاعاتی : سرعت تغییر و تحول بسیار بالاست در این دوره ، نیروی انسانی خلاق و نوآور اهمیت پیدا می کندحیاتی ترین عنصر تولید فکر و تولید ایده است
مقدمه
مقدمه
برخی از صاحب نظران براین باورند که در دوره فرا صنعتی یا اطلاعاتی سه انقلاب رخ داده است :
انقلاب دیجیتال
انقلاب اینترنت
انقلاب کارافرینی
مفهوم و تعریف کسب و کار
کسب وکار چیست ؟
در واژه نامه اکسفورد کسب وکار به معنی خرید وفروش وتجارت امده است.
به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، شامل فعالیت هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود در بر می گیرد.
1. بر طبق نظر (ارویک و هانت) ، کسب و کار عبارت است از هر نوع فعالیتی که در آن خدمات یا کارهایی که دیگر افراد جامعه به آن نیاز دارند و مایل به خرید آن هستند و توان پرداخت بهای آن را دارند، تولید، توزیع و عرضه می شود.
ویژگیهای کسب و کار
با توجه به تعاریف یاد شده، ویژگیهای کسب و کار، عبارتند از:
1. فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش
2. معامله ی کالاها و خدمات
3. تکرار معاملات
4. انگیزه ی سود (مهمترین و قدرتمندترین محرک اداره ی امور کسب و کار)
5. فعالیت توام با ریسک، کسب و کار، همیشه بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو، همواره کسب و کار توام با ریسک است.
اهداف کسب و کار
باور عمومی بر این است که تنها هدف کسب وکار، بدست آوردن سود اقتصادی است ،در حالی که این امر، واقعیت ندارد.
آرویک معتقد است همان طورکه انسان تنها با هدف خوردن زندگی نمی کند ، تنها هدف کسب وکار سود نیست بنابراین کسب وکارها هم دارای اهداف اقتصادی هستند و هم اهداف اجتماعی
-اهداف اقتصادی کسب و کار
-اهداف اجتماعی کسب وکار
اهداف اقتصادی کسب و کار
سود رضایت بخش
ایجاد وحفظ مشتریان
ایجاد نوآوری
اهداف اجتماعی کسب وکار
ارائه کالا وخدمات با کیفیت
برخورد عادلانه با کارگران
رعایت عدالت با سرمایه گذاران
برخورد منصفانه با عرضه کنندگان
ارکان کسب وکار
کسب و کار سه رکن اصلی دارد :
عامل
محصول یا خدمت
مشتری
ارکان کسب وکار
1-عامل یا ارائه دهنده محصول یا خدمت (مدیران وصاحبان کسب و کار هستند)
الف : عامل میتواندسازمان باشد :
مثلا شرکت مخابرات بعنوان یک سازمان ارائه دهنده خدمت اینترنت را در اختیار ما قرار داده واز این طریق کسب درامد میکنید یا شرکت پست با انجام قبول سفارشات و بردن بسته های ما به مقصد از ما پول دریافت میکند
ب : عامل میتواند فرد باشد :
ممکن است فردی باشد که با راه اندازی یک کسب وکار اقدام به کسب درامد کند مثلا اقای بیل گیتس که شرکت مایکرو سافت رو تاسیس کرد بعنوان یک عامل محصول و خدمتی رو به بازار ارائه میدهدواز این طریق در سرتاسر جهان محصول خود را بفروش میرساند و کسب درامد میکند(درامد ایشان در هر ثانیه 250 دلار میباشد، یعنی 20 میلیون دلار در روز و 8/7 میلیارد دلار در سال)
ارکان کسب وکار
2- محصول یا خدمت :
عامل با تشخیص نیاز جامعه به یک محصول ان را شناسایی میکند و با ارائه ان به بازارکسب درامد میکند ،هرچه قدر این محصول نواورانه وجدید باشد میتوان درامد بیشتری کسب کرد .
مثال :
اسپری زعفران – بابک بختیاری.
مثال سازمانی : شرکت مخابرات که سایت زنگوله رو راه اندازی کرد در روز 27 میلیون تومان درامد کسب میکند
انتظار ما در این درس این است که شما برای ارائه پروژه حتما نواوری وخلاقیت را ملاک قرار بدهید.
الزاما حتما نباید برای خلق یک محصول صدرصد ما یک کار خلاقانه و نواورانه داشته باشیم ما میتوانیم با الگو برداری از یک محصول یک کسب وکار راه بیندازیم ومحصول دیگری به بازار ارائه میدهم که به ان می تو me too میگویند.
گوش های دو سیم کارت ، اتوبوس اینترنتی ، دفاتر پلیس +10 یک کسب وکار سازمانی است.
ارکان کسب وکار
3-مشتری :
در بازار چگونه میتوان مشتریان خودمان را پیدا کنیم ، مشتریان مااز نظر پراکندگی جغرافیایی در کجا هستند ، در چه گروه سنی قرار گرفته اند و….
انواع کسب وکار
کسب وکار صنعتی
کسب و کار های خدماتی
کسب وکار های با رویکرد تکنولوژی جدید
انواع کسب وکار
کسب وکار صنعتی :
فرایندهای استخراج و تولید کالاها برای مصرف نهایی یا استفاده صنایع دیگررا کسب و کار صنعتی می گویند،بنابراین کالاهای مورد استفاده مشتریان نهایی را کالاهای مصرفی خوانده میشود وکالای مورداستفاده دیگرصنایع ،کالای مولد نامیده میشود.
انواع کسب وکار
کسب وکار صنعتی :
باتوجه به ماهیت صنایع، به دسته های ذیل تقیسم بندی میشوند:
صنایع استخراجی :شامل معدن ، کشاورزی ،شکار ،ماهیگیری میباشد
صنایع ژنتیک: شامل اصلاح نژاد ماکیان ،اصلاح نژاد گیاهان و کسب وکارهای ازاین دست.
صنایع تولیدی: شامل تولید آهن وفولاد،تولیدات ریسندگی و بافندگی و..
صنایع سازه ای :شامل سدها و جاده ها، کانال ها ،پل ها
انواع کسب وکار
کسب و کار های خدماتی :
فعالیت های راکه برای انتقال کالا ها و خدمات از مکان تولید به محل مصرف ضروری اند را کسب وکار خدماتی گویند.
وظیفه اصلی کسب وکارهای خدماتی عبارتست از: برداشتن موانع فردی ،مکانی،زمانی و مبادلاتی برای ایجاد جریان آزاد کالاهاو خدمات از تولید کننده به مصرف کننده
انواع کسب و کارهای خدماتی
بانکداری، حمل ونقل ،بیمه،انبارداری،هنری ، بهداشتی و تجاری
انواع کسب وکار
تقسیم بندی کسب وکار تجاری بر اساس اندازه
– عمده فروش
– خرده فروش
تقسیم بندی کسب وکار تجاری بر اساس میزان پوشش بازار
– تجارت منطقه ای
– تجارت ملی
– تجارت بین المللی
انواع کسب وکار
کسب وکار ها با رویکرد تکنولوژی جدید
تکنولوژیهای نوظهور، به ویژه تکنولوژی زیست شناسی مولکولی و تکنولوژی کامپیوتر، اثری عمیق بر صنعت و بر تمام ابعاد زندگی خواهند گذاشت.
انواع کسب وکارها با رویکرد تکنولوژی جدید
فناوری اطلاعات
بیو تکنولوژی
انواع کسب وکار
کسب و کار های بارویکردفناوری اطلاعات
تعریف فناوری : فناوری عبارتست از مطالعه چگونگی استفاده از ساخته های بشری در دستیابی به اهداف و مقاصدی مانند ارائه محصولات و خدمات، در واقع سیستمی برای پردازش، ذخیره، تحلیل، و اشاعه اطلاعات در دستیابی به یک مقصود مشخص است.
تقسیم بندی کسب و کار های فناوری اطلاعات
نرم افزار
سخت افزار
خدمات و تجهیزات مخابرات
انواع کسب وکار
کسب وکار های با رویکرد بیوتکنولوژی
گستردگی و تنوع کاربردهای بیوتکنولوژی ، تعریف و توصیف آنرا کمی مشکل و نیز متنوع ساخته است ..
بیوتکنولوژیک مجموعه ای از فنون و روشها ست که در آن از ارگانیسم های زنده یا قسمتی از آنها در فرایندهای تولید، تغییر و بهینه سازی گیاهان و جانوران استفاده می شود.
تقسیم بندی کسب وکار های با رویکرد تکنولوژی جدید
مهندسی ژنتیک
نانو تکنولوژی
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
در یک تقسیم بندی دیگر کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت به گروههای مختلف تقسیم میشوند.
1-کسب و کار کوچک
2-کسب وکارمتوسط
3-کسب و کار بزرگ
4-کسب و کار خانگی
5-کسب و کار خانوادگی
6-کسب و کار روستایی
7-کسب و کار اینترنتی
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
بنا بر آخرین (January 1995) تحقیق که به وسیله اتحادیه اروپا عنوان شد شرکتهای کوچک آنهایی هستند که تا50 کارمند دارند و شرکتهای متوسط 51 تا 250 کارمند دارند.
مرکز امار ایران در سال 1999 شرکت ها را به چهار گروه تقسیم بندی کرده است
شرکت های خرد بین 1 تا 9 کارمند
شرکت های کوچک بین 10 تا 50 نفر
شرکت های متوسط زیر 500 نفر
شرکت های بزرگ بالای 500 نفرکارمند
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
1-کسب و کار کوچک
مطالعات جهانی نشان می دهد که پس از انقلاب صنعتی و ایجاد شرکت های بزرگ و تولید انبوه و پیدا شدن مشکلات بوروکراسی و ایجاد رقابت شدید در صحنه ی بین المللی، نیروهای خلاق کارآفرین و مبتکر، احساس خفگی کردند و مجبور شدند سازمان را ترک کنند و موضوع جدیدی پیش آمد که به مسئله ی «کوچک زیباست» منجر شد و شرکت های کوچک و متوسط به وجود آمدند. کارآفرینان مستقل در این مرحله خیلی رشد کردند. مثال معروف در این مورد، بیل گیتس است. وی ابتدا پیشنهاد خود را به آی .بی.ام(IBM )می دهد، اما این شرکت او را فردی بی سواد و بدون اطلاع می داند و پیشنهادش را رد می کند. سپس وی پیشنهاد خود را با چند سرمایه گذار دیگر مطرح می کند که مورد قبول هیچ کدام واقع نمی شود. با سرمایه گذار دیگر، کار جدیدی را آغاز می کند که منجر به یک کسب و کاروکارآفرینی کوچک و شرکت جدید می شود که امروز به عنوان بزرگ ترین شرکت کامپیوتری مطرح است.
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
ویژگیهای منحصر به فردشرکت های کوچک
استفاده ازمنابع کمیاب،
اثر پایین بر بازار
ارتباطات غیر رسمی
انعطاف پذیری
نوآوری
مزایای ایجاد کسب و کارهای کوچک
با وجود امکان ورشکستگی در کسب و کارهای کوچک، افراد تمایل دارند برای خود کار کنند و شرکت های کوچک در حال رشدهستند. ایجاد شرکت های کوچک از جنبه های مختلف دارای مزیت اند، که به برخی از این موارد اشاره می شود :
استقلال : مدیریت و صاحبان کسب و کار با آزادی عمل بیشتری انجام میشود
فرصت های مالی : سرمایه شخصی و درامد بیشتر
خدمت اجتماعی : با هدف تولید یک کالای مورد نیاز در جامعه میباشد.
امنیت شغلی : عدم ترس ازبرخورد رئیس واخراج
اشتغال خانوادگی: کار با اعضا خانواده جذاب تر است
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
2-کسب و کار متوسط:
به کسب و کاری گفته می شود که تعداد افرادی که در آن کار می کنند، بین 50 تا 500 نفر باشند.
3-کسب و کارهای بزرگ:
به آن دسته از کسب و کارهایی اطلاق می گردد که بیش از 500 نفر کارمند داشته باشند و از نظر اندازه، سود و فروش، معمولا ارقام بالایی را به خود اختصاص می دهند.
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
4-کسب و کار خانگی
عبارتست از : هر نوع فعالیت اقتصادی که در محل سکونت شخصی و با استفاده از وسایل و امکانات منزل، راه اندازی شودرا کسب و کار خانگی می گویند. کسب و کارهای خانگی، نقطه ی شروع مناسبی برای راه اندازی کسب و کار شخصی است، زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کار، ساده و آسان است.
امروزه کسب و کار خانگی در مقایسه با کسب و کارهای دیگر، به دلیل تنوع در عرضه ی محصول و تنوع در زمان و مکان عرضه ی محصول، طرفداران زیادی پیدا کرده است و بسیاری از دولت ها سعی می کنند راه اندازی آن را در میان اقشار مختلف مردم رواج دهند.
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
مزایای کسب و کار خانگی نسبت به دیگر کسب و کارها:
کسب و کار خانگی در مقایسه با دیگر کسب و کارها و شغل ها، مزایا و برتری هایی دارد که در اینجا به آنها اشاره می شود:
آزادی و استقلال عمل بیشتر
ساعات کاری انعطاف پذیر
عدم نیاز به مجوز
پایین بودن هزینه ی راه اندازی
پایین بودن میزان ریسک فعالیت
امکان کار کردن پاره وقت
فراهم بودن تربیت بچه ها
متناسب با ویژگی های جسمی افراد معلول و کم توان
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
5-کسب و کارهای خانوادگی
به شرکت ها، موسسات و کسب و کارهایی که به وسیله ی ارتباطات و تعاملات خانوادگی و افرادخانواده وخویشاوندان اداره می شود را کسب و کار خانوادگی گویند. در تعریف این نوع کسب و کار، سه عامل مهم مطرح می باشد: خانواده، مالکیت و مدیریت.. این نوع کسب و کار ها را می توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا مشاهده نمود. به دلیل اهمیت بسیار زیاد شرکت ها و کسب و کارهای خانوادگی در رشد و توسعه ی اقتصادی و همچنین اشتغال زایی و رفع بیکاری، بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این نوع کسب و کار و کارآفرینی روی آورده اند.
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
6-کسب و کار روستایی
کسب وکارروستایی درجستجوی ترکیبی ازفعالیت هاهستند که با استفاده ازمنابع کشاورزی و دیگر منابع ،فعالیتی را راه اندازی کنند مثال های متنوعی از کاربردهای غیرکشاورزی منابع موجود همچون: گردشگری، آهنگری، درود گری، ریسندگی می توان نام برد
این نوع کسب و کارها با توجه به اندازه ی کوچک روستاها، در مقیاسی کوچک هستند و اغلب بین1-20 نفر کارگر دارند.
با توجه به تغییرات عصر کنونی و ورود به جامعه ی اطلاعاتی، کسب و کارهای روستایی نیز در نوع دچار تغییر و تحول شده اند و انواع کسب وکارهای خدماتی، تولیدی، صنعتی و IT در آن دیده می شود.
تقسیم بندی کسب وکار براساس اندازه ونوع مدیریت
7-انواع کسب و کارهای اینترنتی:
کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود.به عبارت دیگربه مجموعه فعالیت های مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاریابی، مالی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه گذاران که از طریق شبکه ی اینترنت انجام می گیرد، اطلاق می شود؛ این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز، رشد و پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچک ترین کسب و کارها نیز این امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند. امروزه بیش از 900 میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. 69 درصد از این جمعیت، در طول 90 روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.
تعاریف و سیر تکاملی کارآفرینی
واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای "متعهد شدن" نشات گرفته است. بنابر تعریف واژه نامه وبستر: کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند.
در اوایل سده شانزدهم میلادی کسانی را که در امر هدایت ماموریت های نظامی بودند، کارآفرین می خواندند.
کارآفرینی: کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از طریق تشکیل مجموعه منحصربه فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصتها.
کارآفرین: کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب و کار با بسیج منابع که همراه با مخاطره مالی، اجتماعی و حیثیتی است محصول یا خدمت جدید به بازار ارائه می دهد.
تعاریف و سیر تکاملی کارآفرینی
ریچارد کانتیلون: Richard Cantillon 1730
ریچارد کانتیلون یکی از اولین محققین این موضوع می باشد، وی کارآفرین را این گونه تعریف می کند: «کارآفرین کسی است که منابع را با قیمت نامشخص می خرد، روی آن فرایندی انجام می دهد و آن را به قیمتی نامشخص و تضمین نشده می فروشد، از این رو مخاطره پذیر است.» کارآفرین در این دوره، شامل کسانی نظیر بازرگانان، صنعتگران و دیگر مالکان خصوصی می گردید.
تعاریف و سیر تکاملی کارآفرینی
جان باتیست سی: Jean Baptiste Say 1803
اولین کسی بود که بر نقش حیاتی کارآفرینان در بسیج منابع اقتصادی بر اساس اصول بهره وری تاکید می کند .
وی عنوان می کند :کارآفرین، فردی است که مسئولیت تولید و توزیع فعالیت اقتصادی خود را بر عهده می گیرد. از نظر ایشان کارآفرینی یعنی ارتقاء بازده منابع از سطحی به سطحی بالاتر.
ژوزف شومپیتر( (Joseph Schumpeter 1934:
کارآفرینی و کسب و کارهای مخاطره آمیز، محرک توسعه ی اقتصادی است و کارآفرینان که در راس کسب و کارهای مخاطره آمیزند، در جست و جوی فرصت ها هستند و خلاقیت، ابزاری برای موفقیت آنان محسوب می شود. وی را پدر کارآفرینی می نامند.
طبق نظر وی، کارآفرین، نیروی محرکه و موتور توسعه ی اقتصادی است. وی مشخصه ی کارآفرین را نوآوری می داند و فرایند کارآفرینی را “تخریب خلاق“می نامد. به عبارت دیگر، ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی، همانا انجام کارهای جدید و یا ابداع روش های نوین ازطریق “ تخریب خلاق “ در انجام کارهای جاری است.
تعاریف و سیر تکاملی کارآفرینی
“ تخریب خلاق “ بدان معناست که کارآفرین ،تعادل ایستا رادر اقتصاد تخریب و تعادل پویایی را که لازمه ی توسعه اقتصادی است، ایجاد می کند.
از نظر وی، نوآوری در هر یک از زمینه های ذیل، کارآفرینی محسوب می شود:
– ارایه ی کالای جدید
– ارایه ی روشی جدید در فرایند تولید
– گشایش بازاری تازه
– یافتن منابع جدید
– ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت
تعاریف و سیر تکاملی کارآفرینی
احمدپور و مقیمی
کارآفرینی را این گونه تعریف کرده اند:
کارآفرینی فرآیندی است که در آن با تولید ایده و فکر جدید و با بسیج منابع از طریق فرایند ایجاد یک کسب و کار (کسب و کار الکترونیکی یا اینترنتی، کسب و کار خانگی، کسب و کار خانوادگی، کسب و کار کوچک و متوسط) که توام با مخاطره ی مالی واجتماعی و حیثیتی است، محصول و خدمت جدیدی به بازار عرضه می شود.
تعاریف و سیر تکاملی کارآفرینی
اهمیت و ضرورت کارآفرینی
بی شک، روند توسعه ی اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، بیانگر این واقعیت است که اقتصاد، تحت تاثیر کارآفرینی است، به گونه ای که کارآفرینان در توسعه ی اقتصادی کشورهای توسعه یافته، نقش محوری داشته اند و کشورهای توسعه نیافته اهمیت آن را در توسعه ی اقتصادی نادیده گرفته اند.شواهدی وجود دارد که نشان می دهد علت توسعه و موفقیت کشورهای همچون آمریکا ،ژاپن و آلمان که از نظر صنعتی توسعه یافته اند، کارآفرینی است.
اهمیت و ضرورت کارآفرینی
صاحب نظران دلایل زیر را بعنوان تاثیر و نقش کارآفرینی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی مطرح کرده اند:
1-کارآفرینی موجب گردآوری پس اندازهای عمومی بی هدف و سرگردان می شود
2-کارآفرینی منجر به اشتغال در مقیاس وسیع می شود.
3-کارآفرینی به توسعه متوازن منطقه منجر می شود.
4-کارآفرینی باعث کاهش تمرکز اقتصادی وتوزیع مجدد ثروت در جامعه می شود.
اهمیت و ضرورت کارآفرینی
5-کارآفرینی بدلیل استفاده بهتر از منابع و ماشین آلات کیفیت زندگی را بهبودمی بخشد، وزندگی را راحت ترو ساده تر می کند.
6-کارآفرینی تجارت خارجی را که جز مهمی از توسعه اقتصادی کشورهاست ارتقاء می دهد.
7-کارآفرینی موجب افزایش سود اجتماعی جامعه از طریق ارتقاء درامدهای دولت می شود.دولت از طریق کسب مالیات ، حقوق گمرکی وواگذاری پروانه کسب به کارافرینان ،خدمات بهتر در زمینه جاده ها ،تسهیلات اموزشی ،پزشکی و دیگرزمینه ها می دهد.
انواع کارآفرینی
کارآفرینی فردی (مستقل): عملی است که فردی کسب وکارمستقلی را ایجاد می کند یا نمایندگی آن را ازطریق شناسایی فرصت و بسیج منابع و امکانات لازم به دست می آوردو تمرکز او بر نوآوری ،توسعه فرآیند، ایجاد محصولات یا خدمات جدید است .
کارآفرینی شرکتی می تواند به دو صورت کارآفرینی سازمانی (فراکارآفرینی) یا سازمان کارآفرینانه باشد.
کارآفرینی سازمانی: فرآیندی است که در آن فرد با حمایت یک سازمان محصولات، فعالیتها، رویه ها و فن آوری های جدید را کشف کرده و به بهره برداری می رساند. (در واقع فعالیت کارآفرینانه ای را به ثمر می رساند.)
سازمان کارآفرینانه: به سازمانی اطلاق می شود که فرآیندهای مشخصی را به منظور ظهور و بروز محصولات یا خدمات نو از طریق القا و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در خود برقرار و تثبیت کرده باشد. در واقع سازمان کارآفرین بستری فراهم می کند تا تمام کارکنان بتوانند در نقش کارآفرین به انجام فعالیتهای کارآفرینانه فردی یا گروهی بپردازند.
اجزافرایند کارآفرینی
کارآفرین: فردی که به صورت آگاهانه تصمیم می گیرد کسب و کار مخاطره آمیزجدیدی را آغاز کند و کلیدی ترین جز فرایند کارافرینی است .
فرصت: فرصت های زیادی در جامعه وجود دارد ولی کارآفرین با تجزیه و تحلیل و شناسایی موقعیت های بازار، فرصت های را که از ظرفیت های بالایی برخوردارندرا برای شروع کسب وکار برمی گزیند.
ساختار: باید مشخص شود برای انجام کسب وکاردر قالب چه نوع ساختاری (فردی،شراکتی و یا شرکتی )شروع به فعالیت می کند.
منابع: برای انجام کسب وکار بایدمنابع مالی و انسانی حمایت سرمایه گذاران شناسایی شوند.
استراتژی و برنامه کسب وکار: اهداف کلی ،استراتژی ها و برنامه های کسب وکار باید مشخص باشند.
کارآفرین کیست ؟
برای تفکیک کارآفرین از غیر کارآفرین، ویژگی های مختلف شناسایی شده است. دسته ی نخست این متغیرها که روان شناسان به آن توجه کرده اند، متغیرهای شخصیتی و روان شناختی است که رویکرد ویژگی نامیده می شود. اکثر این صاحب نظران، به دنبال کشف پاسخ این پرسش بودند که کدام ویژگی های شخصیتی کارآفرین است که وی را از غیرکارآفرین متمایز می سازد. هدف آنان، در واقع، شناخت چگونگی ایجاد این ویژگی های متمایزکننده است. از اوایل دهه ی شصت میلادی، با هدف تکمیل مطالعات مربوط به ویژگی های شخصیتی، توجه جامعه شناسان و روان شناسان به دسته ی دیگری از
مطالعات، تحت عنوان متغیرهای جمعیت شناختی معطوف شد.
کارآفرین کیست ؟
ویژگی های روان شناختی
ویژگیهای جمعیت شناسی کارآفرینان
ویژگی های روان شناختی
برخی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی کارآفرینان که در تحقیقات کارآفرینی مورد بررسی و توجه قرار گرفته اند، عبارتند از:
نیاز به توفیق طلبی
مرکز کنترل درونی
تمایل به ریسک و مخاطره
نیاز به استقلال
گرایش به خلاقیت و نوآوری
تحمل ابهام
حالت های ذهنی مثبت
ویژگی های روان شناختی
نیاز به توفیق طلبی
تعریف نیاز به توفیق طلبی عبارت است از تمایل به انجام کار در استانداردهای عالی، جهت موفقیت در موقعیت های رقابتی.
ویژگی افراد توفیق طلب نیز عبارت است از:
تمایل دارند شخصاً مسئولیت حل مساله را به عهده بگیرند.
اهداف متوسط را برگزیده و ریسک حساب شده می کنند.
به توفیق درونی بیش از پاداش بیرونی اهمیت می دهند.
تمایل به دریافت بازخور فوری و واقعی دارند.
ویژگی های روان شناختی
مرکز کنترل درونی
تعریف مرکز کنترل درونی عبارت است از عقیده ی فرد نسبت به اینکه وی تحت کنترل وقایع خارجی است یا داخلی. کارآفرینان، موفقیت وشکست را به اقبال و سرنوشت نسبت نمی دهند، بلکه آن را نتیجه ی عملکرد خود می دانند.
تمایل به ریسک و مخاطره
تمایل به ریسک و مخاطره، اینچنین تعریف می شود: پذیرش مخاطره های معتدل که می توانند از طریق تلاش های شخصی مهار شوند.
از آنجایی که کارآفرینان، نیاز به موفقیت بالایی دارند، به طور حساب شده ریسک می کنند و مخاطره ی معقول را می پذیرند.کارآفرینان، افراد میانه رویی هستند.
ویژگی های روان شناختی
نیاز به استقلال
تعریف نیاز به استقلال عبارت است از: کنترل داشتن بر سرنوشت خویش؛ کاری را برای خود انجام دادن؛ آقای خود بودن. کارآفرینان، رفتار تهدیدآمیز و پدرانه ی کارفرمایان را تحمل نمی کنند. نیاز به استقلال، عاملی است که سبب می شود تا کارآفرینان به اهداف و رویاهای خود دست یابند.
ویژگی های روان شناختی
ویژگی های روان شناختی
گرایش به خلاقیت و نوآوری
خلاقیت، عبارت است از توانایی تلفیق ایده ها به شیوه ای منحصربه فرد برای برقراری ارتباط غیرمعمول بین ایده های مختلف و نوآوری عبارت است ازفرایند به کار گرفتن یک ایده ی خلاق و تبدیل آن به یک محصول، خدمت یا شیوه ی مفید. کارآفرینی بدون خلاقیت وجود ندارد و خلاقیت بدون نوآوری، نتیجه ای درپی ندارد.
ویژگی های روان شناختی
تحمل ابهام
تحمل ابهام، یعنی پذیرفتن عدم قطعیت به عنوان بخشی از زندگی؛ توانایی ادامه ی حیات با دانشی ناقص درباره ی محیط و تمایل به فعالیتی مستقل بی آنکه شخص بداند موفق خواهد شد یا نه. کارآفرینان قادرند به طور اثربخش با شرایط مبهم، ناقص، غیر قطعی، سازمان نیافته و غیر شفاف روبرو شوند.
ویژگی های روان شناختی
حالت های ذهنی مثبت
حالت های ذهنی مثبت می تواندآدمی راخوب وبد،شاد ومغموم،غنی وفقیرکند. تفاوت میان آنان که نمی توانند به هدف هایشان در زندگی دست یابنددر این است که افراد موفق حالت های ذهنی خود را بصورت حمایتی تبدیل می کنند.
حالت های ذهنی مثبت مثل: اعتماد،عشق،شادی،ایمان
حالت های ذهنی منفی مثل:افسردگی،ترس،اضطراب،غم
برخلاف رویکرد روان شناسی که بر ویژگی های شخصیتی کارآفرین تاکید دارد، در این دیدگاه، به عوامل محیطی و ویژگی های رفتاری فرد، همچون تجارت و سوابق شخصی و فردی (ویژگی های جمعیت شناختی) نیز توجه می شود.
ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
ویژگی های مرتبط با سابقه و پیشینه
شرایط کودکی
تحصیلات
پایگاه اجتماعی پایین
ویژگی های تجربی
الگوی نقش
تجربه کاری و نارضایتی از شغل قبلی
ویژگیهای جمعیت شناسی کارآفرینان
شرایط کودکی :
همه اذعان دارند که تجربیات کودکی، تاثیر به سزایی در زندگی .آینده ی فرد دارد.
نتایج یکی از این مطالعات نشان می دهد که 74 درصد از کارآفرینان، در دوران کودکی خود، وقایع حساسی همچون فقر، عدم امنیت، مرگ والدین یا جدایی آنان را تجربه کرده اند. نتایج مطالعه ای دیگر نشان می دهد که 37 درصد آنان در سنین زیر 16 سالگی، یکی از والدین خود را از دست داده اند و همچنین پدران 85 درصد آنان در دوران زیر 16 سالگی حداقل برای یک دوره ی چهار ساله، دور از خانه بوده اند. روان شناسان معتقدند که پنج سال اول زندگی، بیشترین تاثیر را در زندگی شخص دارد.
برای استفاده ی بهینه از اوقات فراغت یاد گرفته اند که چگونه از دست های خود برای کاردستی و هنر استفاده کنند و با تشویق والدین خود مواجه شدند و در صورت تنبلی، تقاضاهای بی جا و خراب کاری، والدین به آنان پاداشی ندادند. داشتن اولیای فعال در تجارت و مشاغلی شبیه آن، کمک بزرگی در پرورش روحیه ی کارآفرینی در کودکان است.
ویژگیهای جمعیت شناسی کارآفرینان
تحصیلات:
یکی از موضوعات مورد توجه محققان این بوده است که آیا کارآفرینان، کارآفرین متولد می شوند یا اینکه از طریق آموزش، کارآفرین می شوند. برخی از پژوهشگران دریافتند که قبل از ورود به جامعه ی اطلاعاتی، تحصیلات و آموزش، اهمیت کمتری برای کارآفرینان داشت، اما در عصر اطلاعات، به دلیل رشد بالای فناوری و رقابت شدید، آموزش، اهمیت خاصی پیدا کرده است. رشته علمی کارآفرینی، همانند کلیه ی رشته های دیگر دارای مدل ها، فرایندها و مواردی است که باید دانش مربوط به آن کسب شود.
ویژگیهای جمعیت شناسی کارآفرینان
پایگاه اجتماعی پایین:
قرار نگرفتن فرد در پایگاه اجتماعی مورد انتظار نیز سبب می شود تا فرد نسبت به اقدام کارآفرینانه، انگیزش نشان دهد.، گاهی اوقات در حاشیه قرار گرفتن و پایین بودن جایگاه و منزلت فرد در جامعه، فرد را وامی دارد تا با تلاش و کوشش بیشتر، به جبران عقب افتادگی خود بپردازد و ظرفیت های درونی خود را تقویت و شکوفا سازد.
ویژگیهای جمعیت شناسی کارآفرینان
ویژگیهای تجربی:
الگوی نقش
صاحبنظران علم ارتباطات بر این باورند که اگر کسی در این جهان فضیلتی را کسب کرد که مطلوب دیگران است دیگران نیز می توانند همان فضیلت را بدست آورند، در صورتی که تمایل به پرداخت هزینه ی زمانی و تلاش لازم برای آن را داشته باشند. به دیگر سخن، اگر کسی خواهان موفقیت است، تنها باید کسانی را که موفقیت کسب کرده اند، الگو قرار دهد. هر مخترع یا کاشف بزرگی، اکتشافات دیگران را به صورت الگو در می آورد تا به کشفی جدید برسد. خانواده، دوستان و افراد موفق به عنوان الگوهای نقش برای کارآفرین شدن موثرند. تحقیقات نشان می دهد که اکثر افراد کارآفرین، دارای پدرانی مالک و مدیر بوده اند.
ویژگیهای جمعیت شناسی کارآفرینان
تجربه کاری و نارضایتی از شغل قبلی:
مطالعات نشان می دهد کارآفرینانی که کار خود را آغاز می کنند، دارای تجربه ی قبلی هستند و نارضایتی، علت اصلی دور شدن فرد از شغل خود است. نارضایتی از شغل قبلی، حاکی ازچند عامل است:
اول اینکه بیشتر کارآفرینان، فعالیت خود را با کار کردن برای شخص دیگری آغاز می کنند و دوم اینکه آنها در صورتی از این وضعیت خارج می شوند که نیازهایشان ارضا نشود. البته بدیهی است که عدم شناخت کارفرما از روحیه ی کارآفرینی فرد، اسباب نارضایتی وی را فراهم می آورد.
ویژگیهای جمعیت شناسی کارآفرینان
اصول راه اندازی کسب وکار
فرض کنید: شما فردی صاحب ایده، قوی و کارآفرین هستید که قصد دارید کسب و کاری را شروع کنید یا آن را توسعه دهید. سری به بانک می زنید، روبروی مسئول مربوطه می نشینید و شروع به تشریح ایده خود می کنید. پس از مدتی او حرف شما را اینگونه قطع می کند:
«این ایده عالی بنظر می رسد اما طرح کسب و کار شما کجاست؟»
اگر شما طرح کسب و کار نداشته باشید راهی برای جلب اطمینان بانک یا سرمایه گذار دیگری وجود ندارد.
اصول راه اندازی کسب وکار
این داستان هر روز تکرار می شود. افراد دارای ایده های بسیار خوب که می خواهند وارد کسب و کار شوند اما برنامه ای مشخص و مدون ندارند. هدف از این درس تشریح مفاهیم طرح کسب و کار (Business Plan) و تسلط بر تهیه آن است.
اگر شما تنها قصد راه اندازی کسب و کار را دارید اما هنوز ایده مشخصی ندارید باید یک گام به عقب بردارید و ایده مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
فرآیند ایجاد کسب و کار جدید
مرحله 1- انتخاب ایده و امکان سنجی اولیه
مرحله 2-تهیه طرح کسب و کار
مرحله 3- راه اندازی کسب و کار
فرآیند کارآفرینی و جایگاه طرح کسب و کار
منابع
فرصت
Opportunity
Sources
Changes in:
Technology
Social/
Demographic
Regulatory
Industry
Economy
جستجوی
نیازها/
شناسائی
فرصت ها
ارزیابی
فرصت/
خلق ایده/
فهرست
نمودن ایده
غربال
گری
و اولویت
بندی
(ایده یابی)
گردآوری
منابع
Assembling
resources
راه اندازی
کسب و کار
Opportunity
exploitation
اداره کسب و کار
و تثبیت
(مدیریت، فروش
بهره برداری،
رشد و نوآوری)
value Creation کاشت- Value Appropriationبرداشت-
(مسیر تجاری سازی (Pathways towards Commercialization
ایده
نو
و
خلاق
نمونه
سازی
و
آزمون
محصول
(نوآوری)
طرح کسب و کار
Business Plan
فرآیند کارآفرینی و جایگاه طرح کسب و کار
شناسایی فرصت کسب و کار
خلق ایده کسب وکار
ایجاد مفهوم کسب وکار
طراحی مدل کسب وکار
طراحی و تدوین طرح کسب و کار
مدیریت مالی
منابع انسانی
مسائل حقوقی
و ……
بازاریابی
تجهیز منابع و راه اندازی و ایجاد کسب و کار
منابع فرصت
فرصت های کسب وکار چگونه بوجود می آید؟
سازمان به مثابه پدیده هایی نظیر درختان، حیوانات یا انسان که حیات و زندگی دارند، دیده می شود. برخی نظریه پردازان اعتقاد دارند؛ که سازمانها(مانند موجودات زنده )متولد میشوند، و طبق مراحل قابل پیش بینی، رشد کرده و برای بقای خود احتیاج به تغذیه مداوم دارند. این موجود زنده نیاز برای رشد وتکامل خود نیاز به ارتباط با محیط بیرون خود دارد ودرنتیجه این ارتباط ، از محیط اطراف خود تاثیر می گیرد و در برخی مواقع تاثیر گذار می شود.
عمدتا یکی از رویکردهای که می تواند ایجاد کننده فرصت باشد عبارتند از:
تغییرات محیطی
تغییرات درتکنولوژی- مثال استفاده ازتلفن تلگراف ، تلفن ثابت ،تلفن همراه –آلبوم های دیجیتال
تغییر قانون وسیاست های دولت –سهمیه بندی بنزین
تغییر در سطح توقع مصرف کننده
استفاده از لب تاب بجای کامپیوترهای شخصی pc
ایده کسب و کار
ایده کسب و کار نقطه مرکزی و شالوده یک طرح کسب و کار است.
طرح کسب و کار بدون یک ایده ی جذاب یک جسم بی روح است.
چیزی است که شما را از سایرین متمایز می کند.
نقطه ی شروع همه ی کسب و کارهای موفق یک ایده ی خوب بوده است اما نقطه ی پایان همه ی ایده های خوب یک کسب و کار موفق نیست!!
Idea ایده
تعریف ایده :
طرحی که بوسیله تلاش ذهنی شکل می گیرد ایده نام دارد.
تعریف فرصت:
فرصت، موقعیت یا نیاز جدیدی است که بتوان آن موقعیت یا نیاز را به کسب و کار یا یک ارزش اقتصادی تبدیل کرد.
انواع نیاز:
نیازهای آشکار :نیاز های مشخص و قابل مشاهده ای که افراد مایلند درباره آن با شما گفتگو کنند.
نیازهای ضمنی :
شخص نیاز خود را می داند، اما مایل نیست آن نیاز آشکار گردد.
نیاز های پنهان:
نیازهای مخفی می باشند که افراد از آن آگاه نمی باشند.
ایده و فرصت
آیا ایده و فرصت یکی هستند؟
آیا هر ایده ای فرصت است؟
نسبت ایده و فرصت و نیاز چیست؟
تفاوت ایده و فرصت:
ایده هر طرح ذهنی می باشد، اما فرصت نیاز جدیدی است که بتوان آن را به کسب و کار یا یک ارزش اقتصادی تبدیل کرد.
هر ایده ای فرصت نیست، بلکه تنها ایده ای که پاسخ به یک نیاز باشد می تواند به صورت بالقوه یک فرصت باشد. کار زیادی باید انجام شود تا یک ایده به فرصت تبدیل شود.
ایده و فرصت
یک ایده خوب به تنهائی کافی نیست، بلکه ایده باید بوسیله یک فرصت کارآفرینانه پشتیبانی گردد.
یک ایده زمانی فرصت محسوب می شود که:
– نیازهای مشتری را تامین کند.
– برای مشتری ایجاد ارزش کند.
– برای ذینفعان و سهامداران ایجاد ارزش کند.
ذینفعان: خانواده کارافرین، مشتریان، سرمایه گذاران، مشاوران، کارکنان آینده، تشکل های صنفی، دولت
– منعکس کننده ارزش ها، علاقه ها و آرزوها باشد.
– با منابع و مهارت ها متناسب باشد.
– واقع گرایانه و قابل دسترسی باشد.
راههای یافتن ایده کسب و کار
راههای یافتن ایده کسب و کار
راههای یافتن ایده کسب و کار
راههای یافتن ایده کسب و کار
راههای یافتن ایده کسب و کار
راههای یافتن ایده کسب و کار
راههای یافتن ایده کسب و کار
راههای یافتن ایده کسب و کار
راههای یافتن ایده کسب و کار
متدلوژی 5 مرحله ای انتخاب ایده مناسب
مرحله 1- جستجو در منابع فرصت
مرحله 1- جستجو در منابع فرصت
مرحله 2- غربال کردن ایده ها
روش غربال و حذف ایده های نامناسب
جدول ارزیابی ایده ها در مرحله غربال
سوالات جدول ارزیابی ایده ها در مرحله غربال
مرحله 3- اولویت بندی ایده های ابقا شده
جدول اولویت بندی ایده های ابقا شده
گزاره های اولویت بندی ایده های ابقا شده
مرحله 4- مرتب کردن ایده ها
مرحله 5- انتخاب ایده و امکان سنجی اولیه ایده منتخب
اهمیت وضرورت طرح کسب وکار
اهمیت وضرورت طرح کسب وکار
تعریف طرح کسب وکار
نتایج یک طرح کسب و کار
انواع طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار
چارچوب طرح کسب و کار