تارا فایل

پاورپوینت کایزن چیست


موضوع تحقیق
کایزن (بهبود مستمر)

راهبردها و راهکارهای سازمانی به مدیریت بهره وری

کایزن چیست ؟
کایزن ترکیبی دو کلمه ای از یک مفهوم ژاپنی است که تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع کایزن بر این فلسفه استوار است که برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم، بلکه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنکه پیوسته و مداوم باشد، ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.

KAI+ ZEN= KAIZEN
معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران کارکنان و کارگران را در بر می گیرد: فلسفه کایزن براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد. فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد.

کایزن ، روح کیفیت ژاپنی Kaizen
معنی اصلی واژه کایزن ساده و گویاست: کایزن یعنی بهبود مستمر. بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران ، کارکنان و کارگران را در بر میگیرد. فلسفه کایزن بر این اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی ، زندگی اجتماعی، و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوما بهبود یابد. فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه ، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد، پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند

هدف از تغییر بهبود مستمر بهره وری سازمانی
ارتقای کارآئی efficiency
Doing things right
کارها را درست انجام دادن
ارتقای اثر بخشی effectiveness
Doing right things
کارهای درست را انجام دادن
بهبود بهره وری productivity
Doing right things right
کارهای درست را درست انجام دادن

پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه میشود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود. یاد فرمایش پیامبر اکرم (ص) افتادم که فرموده اند "مسلمانی که دو روزش برابر باشد مغبون است". چنین فرمایشی در آن زمان واقعا دلیل بر سطح فکر بالای پیغمبرمان دارد

در نگاه کایزنی برای تحقق بهبود تدریجی و مستمر در سازمان ها باید سه اقدام اساسی زیر صورت بگیرد :
1- کلیه فعالیت هایی که هزینه زا هستند ولی ارزشی تولید نمی کنند (Muda ) باید حذف شوند .
2- فعالیت هایی که به شکلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می شوند ( Muri ) با یکدیگر تلفیق شوند.
3- آن دسته از فعالیت هایی که برای تکمیل و بهبود سطح کیفی خدمات لازمند (Mura ) به فعالیت های سازمان افزوده شوند. این حرکت یا نهضت 3Mu اساس اقدامات کارگاه آموزشی گمبا کایزن ( کایزن عملی ) را تشکیل می دهد

همان طور که ملاحظه می کنید، هر چه از سطوح بالای مدیریت به سطوح پایین تر سازمان می آییم از وظایف دسته ایجاد بهبود کاسته و در عوض بر وظایفی که جنبه حفظ و نگهداری بهبود ایجاد دارند، افزوده می شود. آنچه از این نمودار می فهمیم این است که مدیران سطوح بالاتر سازمان باید همواره بخش اعظم وقت خود را صرف بهبود سازمان نمایند و امور جاری را که جنبه نگهداری دارند به سطوح پایین تر واگذار کنند. آیا به راستی در سازمانهای ما این گونه عمل می شود؟ مدیری که بیشتر وقت خود را صرف پاراف نامه بازبینی مطالبی که قبلا می بایست توسط کارشناسان انجام شود می گذرد، هیچ وقت فرصت آن را نخواهد داشت که به بهبود سازمان بیاندیشد

چرخه دمینگ مراحل چهار گانه به ترتیبی که ملاحظه می کنید، مبنای تفکر ژاپنی ها برای تصمیم گیری و اجرای تصمیم در سازمان قرار گرفت. لازم به ذکر است که چرخه دمینگ به صورت پایان ناپذیر دنبال می شود.

تطور سازمانی
تغییر و تحول و
پویائی سازمان

تطور سازمانی
مرحله رشد سازمانی

تطور سازمانی
مرحله فریزو انجماد سازمانی
و آغاز افول آن

تطور سازمانی
افول و سرنگونی
سازمان و
عدم بهره وری آن

تطور سازمانی مدیریت تغییر براساس تحقیق و توسعه سازمانی

سازمانهای پویا و مبتنی بر تحقیق و توسعه

رویکرد تحول سازمانی
روش بهبود تدریجی – کایزن
kaizen
روش جهش بزرگ – نوآوری
خلاقیت یا creativity مرحله ذهنی
نوآوری یا innovation مرحله عملی یا پیاده سازی
روش ترکیبی – کایزن و نوآوری

روش بهبود تدریجی – کایزن
time
kaizen
Slow and steady wins the race
رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود رهرو آن است که پیوسته و آهسته رود

روش جهش بزرگ – نوآوری
time
innovation

روش ترکیبی – کایزن و نوآوری
time
innovation
innovation
innovation
kaizen
kaizen
kaizen

مبانی پایه اجرای کایزن
اجرای مرحله آماده سازی سازمان – 5S
استقرار نظام پیشنهادات – KSS
استقرار تدریجی حلقه های کیفیت – QCC
کنترل کیفیت فراگیر TQC –
برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر – TPM
تولید و یا عرضه خدمت به هنگام -JIT

توالی و ترتیب اجرا
KSS
5S
TQC

مرحله آماده سازی یا 5S
SHITSUKE

SEIRI
SEITON

SEISO

SEIKETSU

مرحله آماده سازی یا 5S
آموزش افراد به پیروی از عادات پسندیده و نظارت اکید بر اجرای قوانین محل کار
SHITSUKE

SEIRI
SEITON

SEISO

SEIKETSU

مرحله آماده سازی یا 5S
SHITSUKE

SEIRI
SEITON

SEISO

SEIKETSU
دسته بندی و کنار گذاشتن موارد غیر ضروری از محل کار

مرحله آماده سازی یا 5S
SHITSUKE

SEIRI
SEITON

SEISO

SEIKETSU
مرتب و منظم کردن اقلام ضروری به بهترین وجه ممکن میباشد که دسترسی به آنها را درمواقع لزوم آسان نماید

مرحله آماده سازی یا 5S
SHITSUKE

SEIRI
SEITON

SEISO

SEIKETSU
نظافت محل کار به ترتیبی که هیچگونه گرد و غباری روی کف اتاقها و سالن ها ، ماشین آلات و تجهیزات باقی نماند

مرحله آماده سازی یا 5S
SHITSUKE

SEIRI
SEITON

SEISO

SEIKETSU
نگهداری محل کار بترتیبی که با تکرار مرتب سازی روزانه راحتی و بهره وری حاصل شود

ویژگیهای کایزن و نوآوری

تهیه کننده:
دانشجویان مهندسی صنایع دانشگاه تبریز


تعداد صفحات : 32 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود