تارا فایل

پاورپوینت کار آفرینی و دولت الکترونیک



کار آفرینی و دولت الکترونیک

مقدمه ابزارهای استاندارد ی جهت ساختن یک Web Site تجارت الکترونیکی وجود دارد . شما نیز جهت متمایز ساختن سایت خود قدم اول را با انتخاب نرم افزاری مناسب بردارید. از آنجایی که اینترنت یک زمینه فعالیت پویا وبا قابلیت انعطاف بالا را جهت تبادل کالا وخدمات واطلاعات مابین کمپانی ها ومشتریان و… فراهم کرده است ،کمپانی های تجاری همگی به این ابزار روی آورده اند تا به بازار فروش گسترده تری دست یابند .

تاریخچه تجارت الکترونیکی ازسال ۱۹۷۰ هنگامیکه شرکتهای بزرگ اقدام به تهیه شبکه های خصوصی کامپیوتری بین خود جهت تبادل اطلاعات تجاری بین شرکا وتولید کنندگان خود کردند پدید آمد. این عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الکترونیک معروف شد .این انتقال اطلاعات که بصورت ساده شده وتحت استانداردهای لازم EDI ما بین شرکتهای تجاری صورت می گرفت مسایل اداری سنتی بر کاغذ ووجود نیروها ی انسانی در این بخشها را بطور چشم گیری کاهش داد. درحال حاضر نیز در حدود ۹۵% از هزار شرکت بدلیل کاهش هزینه هاوبالا بردن راندمان کار از EDI استفاده می کنند. در واقع پایه واساس تجارت الکترونیک EDI بوده وهست !

ادامه امروزه تماسهای تجاری بر روی اینترنت که بواسطه تجارت الکترونیکی است رو به افزایش گذاشته است .بطور مثال با آمدن EDI بر روی اینترنت این امکان را برای شرکتها بوجود آورده است تا سیستمهای قدیمی مربوط به شبکه های خصوصی خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمایند وبا سرمایه گذاری وگسترش برروی زنجیرهای جدید تجاری به دادوستدهای بیشتری در این زمینه نایل آیند.سایر شرکتها نیز به سادگی معاملات خود را ،از آنجاییکه نیازی به رعایت کردن استاندارد های لازم برای EDI در محیط وب نیست ،بر روی وب منتقل کرده اند.

نقش دولت الکترونیک در بخش اشتغال ( بررسی وضعیت موجود و مطلوب در کشورهای درحال توسعه وتوسعه یافته) واژه های کلیدی: دولت الکترونیک، اشتغال چکیده: دولت الکترونیکی، حاصل استفاده از فناوری اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات ICT است که با پیاده کردن آن در سطح دولت، از نظر کارایی و اثربخشی سیستم های دولتی و نحوه خدمات رسانی تغییراتی شگرف تجاری ایجاد می شود که رضایت مردمی را در سطح وسیعی به دنبال خواهد داشت. در این نوشتار با تشریح این مفهوم جدید جهانی، سعی شده است اهمیت دولت الکترونیکی و اجتناب ناپذیر بودن آن در جامعه اطلاعاتی، اهمیت پاسخگویی به نیازهای مردمی، اهمیت دیدگاه مردم نسبت و بالعکس و نهایتاً فرایند ایجاد دولت الکترونیکی (e-commerce) به دولت و توسعه تجارت الکترونیکی و مشکلات به کارگیری آن در بخش های مختلف را تشریح نمائیم . همجینن در مقاله ا شاره به بحث ا در کشورها ی توسعه یا فته و در حا ل توسعه ICT شتغا ل و نقش ان در مقو له را در اشتغال کاملا کارساز ( IT ) می شو د .بنا براین در عصر اطلاعات می توان نقش فناوری اطلاعات قلمداد کرد.

ارزش دولت الکترونیکی چیست؟ دولت الکترونیکی فرصتهایی را فراهم می سازد تا کیفیت خدمات ارایه شده به شهروندان بهبود یابد و آنها قادر باشند در هر دقیقه یا ساعت (به جای استانداردهای روز و هفته ) به خدمات یا اطلاعات دسترسی پیدا کنند. شهروندان، موسسه های تجاری، سازمان های محلی باید بتوانند بدون داشتن حسابداران و حقوق دانان باتکیه بر اطلاعات دریافتی گزارش تهیه کنند و کارکنان دولت نیز باید بتوانند کار خود را به طور موثر و کارا.(Mitchell (همانند کارکنان موسسه های بازرگانی) انجام دهند

محورهای اساسی ایجاد دولت الکترونیکی عبارت اند از: 1. ارتباط دولت بادولت و سایر نهادهای حاکمیت که شامل مکانیزه کردن فعالیت های دستگاههای دولتی و برقراری ارتباط بین دستگاهها با یکدیگر و با سایر نهادهای حکومتی است. 2. ارتباط دولت با مردم که شامل اطلاع رسانی و ارائه خدمات است.

تاثیر تحولات ساختاری اقتصاد بر مفهوم اشتغال فناوری اطلاعات، فرصت های شغلی نامحدودی در اختیار دولت ها و ملت ها قرار داده است، فرصتی که اگر به آن پرداخته نشود به زودی از دست خواهد رفت . بنابراین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مخ تلفی سرمایه گذاری کلان در این بخش نموده اند، و میزان رشد قابل ملاحظه و شایانی هم بدست آورده اند که از و تعدادی از کشورهای در حال توسعه از جمله مالزی، هندوستان، سنگاپور، چین، OECD جمله کشورهای می توان نام برد که در جداول زیر میزان سرمایه گذاری های آنها را ن شان میدهیم . این نکته در جامعه ما با نرخ رشد بیکاری بالا و نیز متخصص نبودن حدود 7% بیکاران اهمیت ویژه ای دارد . روشن است که در صورت فقدان یک برداشت درست از مفهوم اشتغال در اطلاعاتی شدن لحظه به لحظه جامعه جهانی، روز به روز بر خیل بیکاران جامعه افزوده خواهد شد و بحران های اجتماعی توسعه خواهد یافت.

تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمان ها هر حوزه عمده در تاریخچه کسب و کار شکل های ویژه ای از سازمان ها را در بردارد . در ابتدا ساختارهای عمودی غلبه داشتند و اینک سازمان های شبکه ای، دارایی و فناوری را بین افراد متعدد سازمان از بالا به پایین و برعکس مرتبط می سازند . این سازمان ها بر اساس اصولی مانند کارآفرینی، خودسازمانهی و مالکیت کارکنان بنا شده است . این شکل سازمانی در آینده در شرایطی که خلاقیت و یادگیری زیاد مورد نیاز باشد، به کار خواهد رفت.

اشتغال مهمترین چالش دولت در برنامه چهارم در فصل بازار کار و سیاست های اشتغال، گزارش اقتصادی و نظارت برعملکرد سا ل دوم برنامه سوم توسعه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ضعف های بازار کار را به شرح زیر بر شمرده است: 1. بالا بودن عرضه نیروی کار و پایین بودن فرصت شغلی موجود؛ 2. بالا بودن نرخ بیکاری؛ 3. بالا بودن سهم اشتغال بخش غیر رسمی در بازار کار؛ 4. عدم تعادل جنسی و سنی در بازار کار؛ 5. عدم تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار متخصص؛ 6. بالا بودن هزینه مبادله در بازار کاراز لحاظ تاثیرهای منفی نهادهای غیر اقتصادی؛ 7. عدم تبیین چشم اندازی روشن به منظور برون رفت از وضع موجود.

کارآفرینی در کسب و کار جدید کارآفرینی و کارآفرین، واژه هایی هستند که مفهوم آنها در یک صد سال گذشته برای مردم آشکار شده است. بنابراین عمر کارآفرینی در دنیا کمتر از یک سده است. تعداد کارآفرینان جهان نیز بسیار محدود است. چند نفر در دنیا آقای هوندا (بنیانگذار موتورهای هوندا)، یا بیل گیتس (رهبر مایکروسافت) یا دیوید فیلو (رهبر گوگل) یا جری یانگ (موسس یاهو) می شوند؟ اگرچه نمونه های این افراد در حوزه های مختلف زیاد است، اما قطعاً تعداد کارآفرینان دنیا به اندازه تعداد مشهورترین فوتبالیست های جهان نیست. چرا که کارآفرین شدن مخصوصاً در حوزه دیجیتال، افراد بزرگ با پشتکار و دانش بالا می طلبد و نیازمند خلاقیت دیجیتالی و هنر، تواماً با یکدیگر است. این خصیصه در بسیاری از انسان ها، به صورت بالقوه وجود دارد، اما بالفعل کردن آن رنج بسیار می خواهد.

کارفرمایان دیجیتالی کارفرمایان اینترنتی، شرکت هایی هستند که با تعریف شغل های خاصی که مبتنی بر وب است، کارمندان مختلفی را براساس موضوع پروژه، جذب کرده و از آنها در مدت و روش خاص، بهره برداری می کنند. معمولاً این مراکز، روندکاری خود را درشبکه وب و از طریق آن دنبال می کنند. به گونه ای که برخی مذاکرات و حتی گردش های مالی و حقوقی کارکنان نیز از طریق وب با کارت های الکترونیکی و ویدئو کنفرانس های دیجیتالی، پیگیری می شود. روش مدیریتی کارفرمایان اینترنتی تا حدی شبیه روش مدیریتی خاصی است که از آن به عنوان شیوه مدیریت ماتریسی نام می برند. در روش مدیریت ماتریسی، هر کاری براساس نوع پروژه و نوع وظیفه افراد تعریف می شود و پس از پایان هر پروژه، ممکن است افراد، استخدام شده و یا در جایی دیگر به کار گمارده شوند گاهی نیز از کار برکنار می شوند و قرارداد آنها پایان می یابد.

جاذبه های تجارت الکترونیک
فهرست زیر خلاصه ای از جاذبه های تجارت الکترونیکی را بیان می کند: بهای پایین معاملات حجم بالای خرید در یک معامله یکی شدن با چرخه های تجارت در مورد اول توضیح آنکه ،چنانچه سایت تجارت الکترونیک بخوبی عمل کند بدلیل خود کار بودن فرآیند تجارت بر روی وب می توان هزینه های مربوط به گرفتن سفارشات وخدمات پس از فروش را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

ارتباط با مشتریان تجارت الکترونیکی روشهای متعددی را برای ارتباط داشتن با خریداران ومشتریان در اختیار شما می گذارد. پست الکترونیکی ،صفحات پرسش و پاسخ Faq ،اطلاعات مبنا وپایه ای و…ارایه کردن وقرار دادن اینگونه امکانات بر روی سایت به شما کمک می کند تا از رقبای خود متمایز شوبد.

انواع تجارت الکترونیک C۲B یا CONSOMER-TO-BUSINESS به این مطلب اشاره می شود که با بهره گرفتن از بستر اینترنت امکانات ویژه ای برای مصرف کنندگان در عرصه دادوستد وتجارت فراهم شده است ونقش مهمی را به آنها در این رابطه داده است. در C۲B توسط اینترنت این امکان بوجود آمده است تا مصرف کننده بدون نیازبه فروشنده کالاهای خود را مستقیما در سطحی وسیع خرید نماید که این امکان بر روی سایت ،بیایید آن را بخریم ، (LETSBYIT.COM) برای مصرف کننده بوجود آمده است تا بر ضد فروشندگان ودر معذورات قرار دادن آنها در زمینه تجارت اجناس در اندازه های بزرگی همچون تلویزیونهای صفحه بزرگ را هم خریداری نمایندویا سایت دیگری به نام ، (SHARE YOUR WORLD) ،بیایید دنیایتان را قسمت کنیداین توانایی وامکان را برای آماتور ها وتازه کارها ی با استعداد فراهم ساخته تا خودشان که در اینجا نه فروشگاهی،نه مغازه ای نه شرکتی وتجربه ودادوستدی دارند بتوانند از طریق این عکسها ویا فیلمهای ویدیویی خود را به تلویزیون ویا سایر رسانه های دیگر معرفی و به فروش برسانند.

نتیجه گیری دولت الترونیکی حاصل تغییرات فنی بخصوص فناّوری اطلاعات از یک طرف و انطباق سازمانی با تغییرات عصر اطلاعات و دیجیتال از طرف دیگر است . در صورت پذیرش تفکر مدیریت راهبردی در حوزه خدمات دولتی، ف لسفه دولت الکترونیکی به راحتی برای کارگزاران قابل هضم خواهد بود . البته دولت الکترونیک همانطور که در این نوشتار تشریح شد، ابعاد گوناگونی را در بر می گیرد . ابعادی از قبیل قشری مداری،کیفیت، کارایی، اثر بخشی، انعطاف پذیری، استفاده از توانمندی ها و مهارت های ب خش دولتی و خصوصی و بکارگیری مکانیسم بازار. بنابراین می توان گفت یکی از ابزارهای مهم تبدیل مدیریت سنتی به پارادایم جدید مدیریت دولتی نوین، فنّاوری اطلاعات است که با توجه به گذشت یک دهه از این اندیشه جدید، دولت الکترونیکی نیز بحث جدیدی خواهد بود و به تحقیقات میدانی و چالش های زیادی در مورد بکارگیری آن در کشور ایران نیاز دارد. در گمرک جمهوری اسلامی جهت الکترونیکی کردن « طرح آسیکورا » برای مثال یک نمونه از آن بحث عنوان امورات گمرکی در حال پیاده شدن و شکل گیری است . لذا در ایران زمینه های بالقوه زیادی وجود دارد که ابزار و امکان پیاده کردن ارایه خدمات را به طریق سیستمهای دیجیتالی میسر می سازد از جمله : بانک ها، خدمات شهرداری ها، حمل و نقل، خدمات درمانی، آموزشی و فرهنگی، و غیره….

پایان


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود