تارا فایل

پاورپوینت کار آفرینی


1
کار آفرینی

2
اهداف اصلی کار آفرینان
ایجاد کسب و کار
نو آوری در محصول، فرایند،بازار و صنعت
اشتغال زایی ، رشد و توسعه
مازنده از آنیم که آرام نگیریم موجیم که آرامش ما عدم ماست

3
* مجموعه از شناختهای فردی که درقالب برنامه و هدایت به منظور تبدیل فرصتها به ارزشها که بدنبال آن منافع فردی ، جمعی و اجتماعی را به همراه داشته باشد.
** هنر یافتن روشها صحیح و اجراء بموقع تبدیل منابع “به ارزش” که با ضمانت رشد و انعطاف پذیری درسناریوهای مختلف اقتصادی و اجتماعی همراه بود و از “رقابت “ “فرصت” را بدنبال خواهد داشت .
“پیتر دراکر”

4
تعریف اول کار آفرینی
دارایی
منابع
نیروی کار

کارآفرین
ارزش افزوده
بزرگی انسان در بزرگی دنیای اوست

دارایی

سرمایه
توانایی جسمی و فکری
پشتوانه اجتماعی و دولتی
تحصیلات
تجربه
دل بستن به آنچه هست ما را از تکاپو برای رسیدن به آنچه باید باشد باز می دارد

6
منابع

منابع طبیعی
میزان حمایت دولتی
فرهنگ جامعه

هیچ کس با کار تکراری و با تقلید تحولی نیافریده است

7
نیروی کار

میزان تخصص
کمیت نیروی کار
فرهنگ کار

در سرزمین فکرتان گنج های بسیاری نهفته است.

8
تعریف دوم کار آفرینی

قبول ریسکهای مالی جسمی و روحی

ایجاد ارزش بیشتر برای کالا و خدمات

فرایند تولید ثروت
کار آفرینی فرایند تخریب خلاق است

9
سعی و تلاش
صرف وقت
ریسک
خلق چیزی جدید و با ارزش
استقلال ،موفقیت،پول

10
نکات اصلی در تعریف کار آفرینی
کالا یا خدمت بارزش کالا یا خدمتی است که برای مردم یک نیاز باشد و حاضر باشند برای آن پول پرداخت کنند
کارآفرینی ساده نیست و مستلزم تحمل مشکلات است
احتمال عدم موفقیت وجود دارد
کار آفرینان به چیزی بیشتر از پول فکرمی کنند

11
اهمیت کارآفرینی
توسعه اقتصادی
رقابت جهانی
تغییر نگرش دولتها
مشکلات ناشی از توسعه
کمی منابع آب و غذا
مارک تو این:عشق عینکی سبزی است که با آن انسان کاه را یو نجه می بیند.

12
اهمیت کارآفرینی
عامل توسعه کشورها در گذشته :
ارتشهای قوی
منابع زیر زمینی
منابع طبیعی
عامل توسعه کشورها در قرن بیست یکم:
داشتن افرادی کار آفرین که بتوانند با راه اندازی کسب و کار نقش موتور توسعه را ایفا کنند

بزر گترین دشمن پیشرفت عادت است

13
اهمیت کارآفرینی
شاخصهای حکومتهای موفق در بعد اقتصادی:
تولید ناخالص ملی
میزان در آمد سرانه ملی
میزان بیکاری
نرخ تورم
میزان کسری بودجه
میزان سرمایه گذاری خارجی

ژرژ هربرت: بردن ، همه چیز نیست ، اما تلاش برای بردن چرا .

14
اهمیت کارآفرینی
پدیده های مربوط قرن حاضر:
افزایش ارتباطات
جهانی شدن اقتصاد
سرعت بالای بالای حمل و نقل

براون :آرزو با مرگ هم به گور نمی رود

15
اهمیت کار آفرینی
افزایش ارتباطات
جهانی شدن اقتصاد
سرعت بالای بالای حمل و نقل

افزایش رقابت
ارنست همینگوی:انسان برای پیروزی ساخته شده است ،اورا می توان نابود کرد ولی نمی توان شکست داد

16
اهمیت کارآفرینی
معضلات آینده دنیا:
گرم شدن زمین
کمبود منابع آب و غذا
بیماریهای جدید
مشکلات زیست محیطی

از دو راه می توان موفق شد . یا از هوش خود یا از نادانی دیگران

17
اهداف دوره های کار آفرینی
هدف دوره کار آفرینی : تربیت افراد موسس

18
اهداف دوره های کار آفرینی
آشنایی با روشهای راه اندازی کسب و کار به طور عملی و تحلیل اقتصادی آن
آشنایی با روشهای میان رشته ای مانند چگونگی حل مسئله تحلیل ریسک ، برقراری ارتباط
تاکید بر مواردی مانند میل به پیشرفت تولید ثروت و کسب استقلال
ناپلئون بناپارت :مردم با شخص مادوست نیستند بلکه با سعادتمان دوست هستند

19
اهداف دوره های کار آفرینی

تحریک انگیزه ها

میل به کسب ثروت
میل به پیروزی
استقلال طلبی
قبول نداشتن وضع موجود
شکسپیر: داشتن علم بهتر از داشتن ثروت است، ولی نداشتن ثروت بدتر از نداشتن علم است

20
اهداف دوره های کار آفرینی

پرورش ویژگیها
آموزش تفکر خلاق
ریسک پذیری
بالا بردن اعتماد به نفس
فرصت شناسی
شنا کردن در جهت آب از ماهی مرده هم بر می آید.

21
آموزش مهارتها
قبل از تاسیس شرکت: چگونگی و دلایل راه اندازی کسب و کار، مهارتهای روانشناختی
زمان تاسیس شرکت: شناخت بازار، تحلیل بازار ، مسائل حقوقی
اداره شرکت: تبلیغات، بازار یابی، مدیریت نیروی انسانی، قیمت گذاری
تجربه نامی است که تمام افراد بر روی اشتباهات خود می گذارند.

22
مهارتهای کار آفرینی
مهارتهای فردی:
برقراری ارتباط
روابط اجتماعی
گوش دادن
توانایی سازمان دهی
هرگز اجازه ندهید ترس شما را به " بی تفاوتی " سوق دهد . باربارا دی آنجلیس

23
مهارتهای کار آفرینی
مهارتهای کار آفرینانه :
ریسک پذیری
نوآوری
تحول گرایی
آینده نگری

گوته: بیش از هر چیز نخست بدان که چه میخواهی

24
مهارتهای کار آفرینی
مهارتهای مدیریتی :
بازار یابی
امور مالی
حسابداری
مدیریت
کنترل
تصمیم گیری

از زندگی هر آنچه لیاقتش را د اریم به ما میرسد نه آنچه که آرزویش را داریم

25
انواع کار آفرینی
کار آفرینی فردی
کارآفرینی مستقل: ایجاد یک بنگاه به طور مستقل
کار آفرینی سازمانی : کار آفرینی تحت حمایت یک سازمان
تجربه یک معلم سخت گیر است: اول امتحان می کند، بعد درس می دهد. ورنون لاو

26
انواع کار آفرینی
کار آفرینی گروهی
کار آفرینی شرکتی: تشویق یک شرکت برای کار آفرینی کار کنان
کارآفرینی اجتماعی: تشویق و حمایت افراد جامعه برای شروع کسب وکار
در دنیا فقط از یک چیز باید ترسید و آن خود ترس است . ناپلئون بناپارت

27
الزامات کارآفرینی
1- بخش اول:
الزامات فردی: برخورداربودن از روحیه همکاری و تیمی کارکردن
Cooperative a Team player
میل به سخت کوشی
Strong Desire to work hard
میل شدید به یادگیری موارد “نو” (نوگرابودن)و پدیدههای جدید
High Desire to learn new and new things

28
الزامات کارآفرینی( دنباله)
قابلیت درک و شنیدن نظرات دیگران (حتی نقادانه)

Able to listen to others (comments)
قابلیت پذیربودن

Able to be competitive

نیاز به رشد و کسب بالاترین درجه رضایت

Need to grow and reach to business Excellence tip

29
الزامات کارآفرینی (دنباله)
2- بخش دوم :
الزامات محیطی : عمودی شدن فرهنگ کارآفرینی در جامعه
Generalization of Entrepreneurial culture in society

ارزشمند بودن فعالیتهای کارآفرینانه

شکل گیری استراتژی و سناریو اقتصادی مبتنی بر فعالیتهای کارآفرینانه

فراهم بودن امکانات شکل گیری و رشد فعالیتهای کارآفرینانه

برخودار بودن جامعه اقتصادی از استراتژی شکل دهی و حمایت از فعالیتهای کسب و کار
در مرحله شکل گیری اولیه “Start-up”

30
نُه گام
1- شناسایی یا ایجاد فرصت ،
2- شکل دهی و تغییر “فرصت” به “ ایده” که در آن جایگاه مخاطبین اصل کسب و کار یعنی “مشتری” و کانالهای ارتباطی با آن مشخص و معین می شود ،
3- بازشناسی و بازنگری درخصوص میزان توان و پتانسیل اقتصادی خود ازجمله قدرت و موقعیت مالی و مهمتر از همه میزان (قابلیت) ریسک پذیری مورد نیاز در این حوزه ،
4- جستجو و کشف منابع مربوط به : سرمایه ، نیروی انسانی ، تکنولوژی ، دانش فنی ، سایر منابع مورد نیاز یک سازمان کارآفرینی و نهایتا” کسب و یا حداقل کنترل برمنابع کمیاب ،
5- برخورداری از قابلیت ، توانمندی و انگیزه لازم برای پروسه کردن منابع و تبدیل آنها به ارزش ،

31
نُه گام (دنباله)
6- برخورداری از هنر مدیریت قبض و بسط فرصتها ،
7- تقسیم عادلانه سود حاصل از ارزش به حلقه های تولید کننده ارزش ،
8_ عدم خود باختگی درصورت کسب درآمد فوق العاده در مراحل شروع و تقویت روحیه کارآفرینی در خود و همکاران
9- برخورداری از استراتژی پیشرو درکسب موفقیتهای بیشتر نوآوری و اقتصادی .

32
استراتژی کارآفرینی
تعریف :
برگزیدن تصمیمات عقلایی که براساس تکنیک های فکری خردمندانه که مبتنی بر شناخت فرصتها، منابع و مهمترازهمه چگونگی انجام کارهای صحیح و چگونگی اجراء صحیح روشها تحت مدیریت ریسک پذیر و نوآور شکل گرفته است.

33
مبحث استراتژی
استراتژی در سازمان های کارآفرین
یک الزام است
سازماندهی منابع مختلف برای
اجرای طرح تدوین استراتژی
مطالعات برای تعیین استراتژی توسط کارآفرین و گروه همراه
انتخاب استراتژی کارآمد و کاربردی
ارزیابی داخل سازمان، بنگاه و موقعیت محیط اطراف
ارزیابی خارج بنگاه ،محیط دورتر، بازارهای صادراتی و…
ماموریت و اهداف
Mission & Goals

34
مدل استراتژی مبتنی بر برتری دررقابت
نتایج :
1- سودآوری
2- برخورداری از سهم بازار( در بازارها
3- رضایت مشتریان
4- ادامه حیات شرکت

استراتژی ها
استراتژی مبتنی بر سایر مولفه ها- استراتزی مبتنی بر قیمت
(نوآوری و…..)
ارزیابی شرکت (بنگاه) ارزیابی عواملی محیطی
پایه های بنیادی

35
مبحث استراتژی ( دنباله)
دستیابی به استراتژی برتری دررقابت
مسئولیت درمقابل مشتری
( نیازها وخواسته)
قیمت بالاتردرمحصولات جدید با فرآیند نوآوری
کیفیت
نوآوری
قیمت پائین تر یا قدرت درعرضه محصولات با پائین ترین قیمت

36
چرخه ابزارهای تولید – تکنولوژی در سازمانهای کارآفرینی
حجم خروجی (ستانده)
درمرحله شکل گیری
Embryonic
مرحله گذرا
Transitional
مرحله بلوغ یا تکامل
mature
زمان
منبع: پرفسور گری هانس
مرکز نوآوری – کارآفرینی دانشگاه MIT
سال 2002
نوآوربودن ، محوریت ابزارگرا
بکارگیری ابزاریا ابزارهای جدید
قابل عرضه بودن (عرض اندام کردن)
تجربه کردن

37
ارتباط بین تکنولوژی اطلاعات (IT) و کارآفرینی
تکنولوژی اطلاعات : مجموعه ای از عوامل نرم افزار که با کمک ابزار (عوامل سخت افزار) تحت مدیریت ویژه ای بنام مدیریت سرعت دهنده به خطوط ارتباطاتی مانند شنودی ، تصویری ، دیتا ، گرافیکی باعث رفع نیاز فوری استفاده کننده نهایی (end user) به مجموعه های از دانش اطلاعاتی شود.

38
ارتباط بین تکنولوژی اطلاعات (IT) و کارآفرینی (دنباله)
سوال 1: کارآفرینان چه هنگام نیاز به حجم وسیع اطلاعات و کدام اطلاعات دارند؟
سوال 2: اطلاعات مورد نیاز کارآفرینی در کدام مرحله از چرخه رشد و یا درکدام مقطع از استراتژی باید از طریق IT تامین شود؟
سوال 3: آیا تکنولوژی اطلاعاتی خود آورنده فعالیتهای کارآفرینانه می باشد و یا اینکه درکمک و تکمیل فعالیتهای کارآفرینانه مورد استفاده قرار می گیرد؟

39

فرایند کار آفرینی
فصل دوم:

40
عوامل موثر بر کار آفرینی
فرد
جامعه
سازمان
اگر قادر نیستی خود را بالا ببری همانند سیب باش تا با افتادنت اندیشه ای را بالا ببری. دکتر علی شریعتی.

41
فرد
خانواده
کنترل درونی
سن
نو آوری
نیشتین :عشق ماند ساعت شنی است همین طور که قلب را پر میکند مغز را خالی میکند

42
ویژگیهای افراد موفق
بچه های خوب = کار آفرین ناموفق

43
ویژگیهای افراد موفق
ثروتمندان چه چیزی را به فرزندان خود می آموزند که موفقیت آن ها را تضمین می کند
وقتی خدا بخواهد برای شما هدیه ای بفرستد آن را در مشکلی می پیچد هرچه مشکل بزرگتر باشد، هدیه هم بزرگتر است.

44
ویژگیهای افراد موفق

بابای دارا
بابای ندار

45
بابای دارا ، بابای نادار
شعار مدرسه :خوب درس بخوان خوب نمره بگیر
یکی از دلایلی که پولدار ها پولدارتر می شونداین است که موضوع کاربرد پول را در خانه نه در مدرسه یاد می گیرند.
بزرگترین درس زندگی اینست که گاهی ابلهان درست می گویند. وینستون چرچیل.

46
پول گوشه ای از قدرت است و از آن قدرتمند تر آموزش مسائل مالی است
بابای دارا ، بابای نادار
هرگز در میان موجودات موجودی که برای کبوتر شدن خلق شده کرکس نمی شود . این خصلت درمیان هیچیک از مخلوقات نیست جز آدمیان. ویکتور هوگو

47
ویژگیهای افراد موفق

سرنوشت من چگونه شکل می گیرد

48
ویژگیهای افراد موفق
چه رابطه ای بین سن افراد و کار آفرینی وجود دارد
از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت . جوانی که از آرمانهای بزرگ فاصله گرفت نه تنها کمک جامعه نیست بلکه باری به دوش هموطنانش است. نادر شاه افشار

49
ویژگیهای افراد موفق
تحلیل ریسک

50
ویژگیهای جامعه کار آفرین
رسانه های همگانی
میزان حمایت دولت
سا ختار اجتماعی
ساختار سیاسی
اسکار وایلد:ما همواره کارهای احمقانه ای را که انجام داده ایم به نام تجربه به رخ دیگران می کشیم   .!

51
ویژگیهای سازمانهای کار آفرین
پاداش بر حسب میزان کار کرد نه برحسب مدت کار
ساختار سازمانی تخت و ارتباطات غیر رسمی
فرهنگ سازمان
قبول درصد اشتباهات معقول
سیستم آموزش بر اساس آموزش خلاقیت و نو آوری

مدتها پیش آموختم که نباید با خوک کشتی گرفت ، خیلی کثیف می شوی و مهمتر آنکه خوک خیلی لذت می برد . ولتر

52
جامعه:
رسانه ها
میزان حمایت دولت
وجود منابع مالی
فرهنگ جامعه
سازمان:
سیستم پاداش
ساختار
فرهنگ سازمان

تولید ثروت
پیشرفت
موفقیت
شهرت
فرایند کار آفرینی:
افزودن منابع
انباشتن ثروت
تاسیس شرکت
فرد:
خانواده
کنترل درونی
تحصیلات
تجربه
سن

53

فصل سوم : تفکر خلاق و حل مسئله

54
قانون جاذبه
هر شرایطی که الآن در آن قرار دارید چه پولدارید چه فقیر. چه خوشبختید چه آزرده خاطر همگی به خاطر این است که شما قانون جذب را برای شرایط فعلی خودتان به کار گرفته اید.

55
قانون جاذبه
به هر چیزی فکر کنید به طرف شما جذب می شود

56
اساس قانون جذب:
افکارتبدیل میشوند به:
اجسام
برخوردها ی غیر منتظره
اتفاقات شگفت انگیز

قانون جاذبه

57
آنچه را در زندگیت داری ،
می بینی 1
در خلال مشاهده بی توجه
و نا خود آگاه ارتعاشاتی داری،
خواه مثبت یا منفی2
قانون جذب در برابر آن
واکنش نشان می دهد3
در نتیجه قاون جذب آنچه را به
ارتعاش در آورده و چرخه را
تغذیه کرده ای ،بیشترش
را به تو می دهد4
چرخه جذب

58
فرمول سه مرحله ای برای جذب آگاهانه
قدم اول:خواسته ات را مشخص کن
قدم دو:ارتعاشاتت را بالا ببر
قدم سه :آن را بپذیر
اگر بگویید می توانید یا نمی توانید در هرصورت حق با شماست هنری فورد

59
مرحله یک: خواسته
عالم به مانند یک رستوران عمل می کند:
هرچه سفارش بدهی همان را آماده می کند.
نوع سفارش شما برایش فرقی نمی کند.
برای شما اشانتیون در نظر می گیرد.
به ذائقه شما کاری ندارد.

اگر توجه مان را به چیزی جلب کنیم که از آن وحشت داریم ، بطور قطع همان بلائی را که از آن می ترسیم ، به سرمان می آید . آنتونی رابینز

60
تمام کلمات برای فردی که آنهارا بر زبان یا ذهن می آورد، امواجی را با خود حمل می کنند.

مرحله یک: خواسته

61
در زندگی همان چیزی را جذب می کنیم که توجه و انرژی و حواس خودرا به آن معطوف می کنیم. خواسته یا نا خواسته
مرحله یک: خواسته

62
وقتی به ندای درونت گوش می دهی و امواج عبارات مثبت یا منفی را در یافت می کنی انرژی و حواس خودرا به آنها معطوف می کنیم.
مرحله یک: خواسته

63
یک نکته مهم:
وقتی به حل مشکلات فکر می کنید نا خود آگاه مشکلات را بیشتر به سمت خود می کشید.

مرحله یک: خواسته

64
مرحله دو: بالا بردن ارتعاش

بالابردن ارتعاش : توجه و تمرکز بیشتر به خواسته هایت

65
مرحله دو: بالا بردن ارتعاش
توجه و تمرکز = انرژی مضاعف برای خواسته

66
داشتن احساس خوب، احساس خوب بیشتری به وجود می آورد و بالعکس.
پس تمام چیزهایی که به شما حس بهتری می دهد را شناسایی کنید و به آن بپردازید.

مرحله دو: بالا بردن ارتعاش

67
عبارات تاکیدی:جمله ایست که از طریق تکرار در ذهن جایگزین می شودتا باعث تلقین و برنامه ریزی در ذهن شود.
مرحله دو: بالا بردن ارتعاش

68
قانون جذب در برابر کلماتی که به کار می بری یا افکاری که به ذهن می آوری،واکنش نشان نمی دهد.
قانون جذب صرفاً در برابر آنچه در مورد گفته ها یا احساس می کنی ، واکنش نشان می دهد
مرحله دو: بالا بردن ارتعاش

69
مرحله دو : بالا بردن ارتعاش
شکر گذاری و قدر دانی بالاترین شکل ارتعاش است.
وقتی قدر چیزی را می دانی احساس موج و لذتی از خودت ساطع می کنی.
انتشار امواج سپاس = در یافت امواج بیشتر

70
طراحی تابلو آرزوها:
آرزوهایتان را بدون توجه به اندازه آنها روی کاغذ ثبت کنیدو هرچند مدت یکبار آنهارا مرور کنید.
مرحله دو : بالا بردن ارتعاش

71
استفاده از عباراتی مانند:
من تصمیم گرفته ام
خیلی اتفاقات ممکن است بیفتد
مرحله دو : بالا بردن ارتعاش

72
مرحله سه: پذیرش
پذیرش همان عدم شک و تردید است.

73

مرحله سه: پذیرش
سرعت قانون جذب نسبت مستقیم با میزان پذیرش دارد.

74
رایج ترین منبع شک و تردید باورهای محدود یا همان افکار تکراری است که مانع جذب خواسته می شود.
مثالهایی در مورد باور محدود:
سزاوار آن نیستم
این کار خیلی سخت است
خیلی کم شانسم

مرحله سه: پذیرش

75
مرحله سه: پذیرش
برای رفع شک باید از عبارات پذیرشی استفاده کنیم.

76
عباراتی مانند:
امروز هزاران نفر از مصاحبت با یکدیگر لذت می برند.
امروز هزاران نفر رابطه آرمانی خودرا دارند.
دیروز یکنفر میلیاردر شد.
امروز هزاران نفر پول و جایزه برنده می شوند.

مرحله سه: پذیرش

77
خلاقیت و نو آوری
خلاقیت یعنی تواناییِ خلقِ چیزی نو، آفریدنِ ایده و فکری متفاوت از آن چه تا به حال بوده، ایجادِ سبک یا روشی جدید برای یک هدف. یا به تعبیری نگاه کردنِ متفاوت به مساله و رسیدن به یک راه حلِ جدید.

خلاقیت جوهره کار آفرینی است

78
خلاقیت و نو آوری
خلاقیت ذاتی نیست بلکه قابل پرورش و افزایش است

79
موانع خلاقیت :
نداشتن انگیزه
کلیشه ای فکرکردن
تنها یک پاسخ صحیح وجود دارد
زیاد منطقی بودن
پیروی زیاد از قوانین
خلاقیت و نو آوری

80
افراد خلاق چگونه فکر می کنند:
افراد خلاق برای حل خلاق مسئله از دو طرز تفکر واگرا و همگرا استفاده می کنند.
خلاقیت و نو آوری
اندیشه ای که از ذهن ما می گذرد آینده مارا می آفریند

81
تفکر واگرا: برای تجزیه تحلیل و باز کردن مشکل و دیدن همه ابعاد موضوع است که با طرح سوالها یی از نوع " راجع به چیست" ابعاد و زوایای مختلف مسئله آشکار می شود .
تفکر همگرا :که برای رسیدن به راه حل نهایی به کار می رود با طرح سوال هایی از نوع "چرا" مساله را به اجزای کوچکتر تقسیم می کند .

خلاقیت و نو آوری

82
نو آوری : عملی کردن فکر خلاق و تبدیل آن به کالا و خدمات است
خلاقیت و نو آوری

83
چهار نوع نو آوری وجود دارد:
نو آوری در محصول
نو آوری در فرایند
نو آوری در بازار یابی
نو آوری در مدیریت

خلاقیت و نو آوری

84
روشهای حل مسئله
حل خلاق مسئله دارای سه مرحله است:
1- حقیقت یابی
2- ایده یابی
3- ارزیابی راه حل

85
روشهای حل مسئله
طو فان مغذی
تکنیک دلفی
نمودار استخوان ماهی
دایره کیفیت
T.R.I.Z

86
طو فان مغذی BRAIN STORMING
یکی از تکنیک های متداول در ایجاد خلاقیت و فعال ساختن اندیشه ها به صورت گروهی تکنیک تحرک مغزی است .

87
طو فان مغذی BRAINST ORMING
مراحل طوفان مغذی
1- ارائه مسئله به گروه
2- در خواست پاسخ به صورت فی البداهه
3- نوشتن پاسخ ها روی تابلو
4- هدف ایجاد جرقه در ذهن افراد

88
اصول حاکم بر جلسه طو فان مغذی:
کمیت نظرات اهمیت دارد نه کیفیت آن
افراد می توانند به تکمیل نظرات یکدیگر بپردازند
افراد حق انتقاد نظرات هم را ندارند
ارزیابی به بعد موکول می شود
طو فان مغذی BRAIN STORMING

89
طو فان مغذی BRAIN STORMING
دلایل مو فقیت روش طو فان مغذی:
هم افزایی افراد در گروه
نترسیدن از انتقاد

90
تکنیک دلفی
شبیه تکنیک طوفان مغذی است با این تفاوت که :
به جای اینکه افراد دور هم جمع شوند از آنها خواسته می شود که ایده های خود را به صورت مکتوب بدون نام اعلام کنند.
نظرات افراد برای دیگر اعضا فرستاده می شود تا ایده خودرا در مورد آن اعلام کنند و ایده جدیدی به آن اضافه کنند.
این عمل چند بار تکرار می شود تا اتفاق آرا بدست آید.

91
نمودار استخوا ن ماهی (ایشیکاوا)

یکی از روش های بسیار سودمند برای شناسایی مسائل نمودار استخوان ماهی است . نمودار استخوان ماهی که گاهی به آن نمودار ایشیکاوا نیز می گویند توسط پرفسور کائور ایشکاوا از دانشگاه توکیو طراحی شد . هدف اصلی این تکنیک ، شناسایی و تهیه فهرستی از کلیه علل احتمالی مسئله مورد نظر است . این تکنیک در درجه اول یک تکنیک گروهی شناسایی مسئله است اما توسط افراد قابل استفاده است .

92
نمودار استخوا ن ماهی (ایشیکاوا)

مسئله
دلیل یک
دلیل دو
دلیل سه
دلیل چهار

93
دایره کیفیت
این روش غالباً در شرکتهای ژاپنی (مانند سونی و تویوتا) با توجه به ساختار مشارکتی آنها اجرا می شود . در این روش افراداز واحدهای مختلف سازمان مانند تولید و بازار یابی و فروش و افرادی از خارج از سازمان مانند مشتریان رقبا و توزیع کنندگان به صورت غالباً غیر رسمی به طور مثال در خانه یکی از افراد دور هم جمع می شوند ودر مورد مسائل کیفیت صحبت می کنند با توجه به اینکه افراد از گروههای مختلف به خصوص افراد خارج از سازمان دور هم جمع می شوند این روش در شناخت مشکلات و راه های رفع آنها موثر است.

94
فصل چهارم:شرکتهای کوچک
small business

95
کسب و کار کوچک
تعریف بنگاه کوچک کسب وکار:
از نظر اقتصادی یک بنگاه سهم کوچکی از بازار را به عهده دارد.
یک بنگاه کوچک بوسیله مالکین آن به صورت شخصی اداره می شودنه از طریق ساختار رسمی مدیریت.
غالباً کمتر از 50 نفر کارمند دارد.
مانند فروشگاه ها، شرکتهای کوچک، و کسب و کار اینترنتی

96
کسب و کار کوچک
نمونه ساختارسازمانی شرکت کوچک:

97

نو آورتر
سود آورتر
بهره وری بالاتر
انعطاف پذیری
اشتغال زایی

کسب و کار کوچک

98
چرخه کسب و کار

جدید

روش

جدید قدیم
شغل

99
طرح تجاری (businessplan) شناسنامه شرکت است

100
طرح تجاری
این شناسنامه برای آکاهی خود کار آفرین ، سرمایه گذاران،بانکها و ادارات از ایده کار آفرین ،اهداف ، عملی بودن ، منابع مورد نیاز طرح پیشنهادی می باشد

101
طرح تجاری
خلاصه اجرایی : در حدود یک صفحه شامل نکات کلیدی و اهداف شرکت می باشد.
دورنما و ماموریت: ابتدا اهداف را با مقادیر کمی مشخص کرده و سپس را رسدن به اهداف را مشخص کنید
ساختار شرکت : نام شرکت ،نام مالکین، میزان مالکیت هر نفر، محل شرکت و میزان سرمایه را شرح دهید

102
طرح تجاری
طرح محصول:طرح محصول توصیف کاملی از تولیدات و خدمات شرکت را ارائه می نماید و فواید آن را برای مشتریان و دیگر بخش ها توضیح می دهد.
تجزیه و تحلیل بازار :تجزیه و تحلیل بازار تشریح جزئیات، حقایق موجود و آمارها درباره بازاری است که شرکت در در آن عمل خواهد کرد.
طرح بازاریابی: طرح بازاریابی، موقعیت فروش در هر بخش از بازار را شناسایی می کند. جزئیات بازاریابی، آگهی های تبلیغاتی ،استراتژی های فروش گرفتن سهم مناسب از بازار روش های توزیع به طور شفاف ارائه شود.

103
طرح تجاری
طرح عملیات (تولید):این بخش برای طرح تجاری یک طرح اختیاری است و توضیح می دهد که عملیات تولید چگونه صورت می گیرد. این طرح شامل ارسال محموله، انبار کردن و پشتیبانی لجستیکی آن می باشد.
طرح مالی : طرح مالی شامل هزینه ارائه محصولات و خدمات به بازار است . که در آن هزینه های اولیه و منابع تامین آنها ذکر می شود
منابع انسانی: تعداد و کیفیت و میزان حقوق کارکنان در این قسمت ذکر می شود

104
طرح تجاری
اسناد تکمیلی و صورت حساب های مالی:
این بخش به اسناد و صورت حساب های مالی اشاره دارد که عبارتند از:
نمودار تشکیلاتی
خلاصه کار
صورت حساب های مالی
اطلاعات خدمات و تولید
آمارهای صنعتی
اطلاعات رقابتی
دیگر اطلاعات مرتبط

105
طرح تجاری
موافقت اصولی:در آن نام مجری ، مکان اجرای طرح منابع مورد نیاز ،میزان سرمایه ثابت و ارز مورد نیاز در ورت خرید های خارجی،نوع محصولات تولیدی تو سط ادارات مربئطه صادر می شود
جواز تاسیس: سندی است که برای ایجاد واحد کسب و کار و بهره برداری آزمایشی طبق مندرجات طرح صادر می گردد که کار آفرین می تواند نسبت به احداث بنا ،خرید تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز طبق مقررات اقدام نماید
پروانه بهره برداری:
سندی است که پس از احداث بنا نصب تجهیزات و استخدام نیروی انسانی آموزش دیده توسط مراجع مربوطه صادر می گردد

106
چه کسب و کارهایی موفقند
کسب و کار هاییکه نیاز های مشتریان را بر طرف کنند

107
موفقیت
=
رفع نیاز مشتری

108
ویژگی مشتری
دمدمی مزاج

109
ویژگی مشتری
مبلغ
بهترین

110
ویژگی مشتری
خریدار
شخصیت

111
ویژگی مشتری
آگاه
زیرک
بی رحم

112
ویژگی مشتری
بدون حا فظه تاریخی

113
نیاز مشتری
کالا وخدمات
خودنمایی
احترام

114
بررسی کار آفرینانه چند صنعت
صنعت زیبایی:
ایرانیان سالیانه یک میلیار دلار صرف زیبایی می کنند

115

بررسی کار آفرینانه چند صنعت
مسکن مناسب اولین نیاز هر خانواده است.

116
بررسی کار آفرینانه چند صنعت
امروزه مردم به تفریح همچون نیاز به آب و غذا می اندیشند

117
نیاز مشتری
آیا نمی توان برای مشتری نیاز ایجاد کرد

118
تبلیغات
در دنیا هیچ واقعیتی وجود ندارد

مردم همانگونه فکر می کنند که به آنها گفته می شود

119
بشرطه آنکه:
پی در پی گفته شود
ظاهر زیبایی داشته باشد
با واقعیت هماهنگ باشد
بوسیله افراد معتبر گفته شود

تبلیغات

120
ویژگیهای تبلیغات:
تبلیغ کیفیت را می سازد نه کیفیت تبلیغ را
(کیفیت بهترین تبلیغ نیست)
تبلیغات برای مردم نیاز می سازد
تبلیغ به افکار شکل می دهد
تبلیغات

121
تبلیغات پر هزینه گران است
تبلیغات سرمایه گذاری است نه هدر دادن پول

تبلیغات

122
میزان اثر بخشی تبلیغ تابع دو عامل زیر است:
مبزان فراگیری RACH:تعداد افرادی که تبلیغ شمارا می بینند.
میزان فراوانی تکرارFERQUENCY: میزان تکرار تبلیغ
تبلیغات

123
میزان فراگیری:
چه قدر کالای شما عمومیت دارد.
شرکتهای کوچک چون کالاهای تخصصی تولید می کنند پس فراگیری کمی دارند
تبلیغات

124
میزان تکرار :
میزان تکرار بسته میزان کشش بازار دارد
( چقدرمردم به کالای ما نیاز دارند)
هرچه کشش بیشتر نیاز بیشتر میزان تکرار کمتر

تبلیغات

125
روشهای کاهش هزینه تبلیغات :
کاهش تکرار
تبلیغات اشتراکی
اسپانسر

تبلیغات

126
بازار یابی
حیات شرکت وابسته به فروش کالا و خدمات شرکت است

127
بازار یابی
تعریف ابتدایی :
پیدا کردن مشتری برای کالا و خدمات

128
بازار یابی
سازمانها دو نوع استراتژی بازاریابی دارند:
تولید مدار
مشتری مدار

129
تولید مدار :
ابتدا تولید می کنند سپس دنبال مشتری می گردند. مانند ایران خودرو
بازار یابی

130
مشتری مدار :
آنچه را می توانند بفروشند تو لید می کنند یعنی در پاسخ به نیاز بازار محصولات و خدمات خودرا عرضه می کنند. شرکتهای کوچک ازاین روش استفاده می کنند
بازار یابی

131
تعریف :
تطبیق کالاها و خدمات با نیازها و خواسته های بازار
بازار یابی

132
نیاز می تواند شامل:
کالا
خدمت
کیفیت
توزیع

بازار یابی

133
بازار یابی
بازار یابی یعنی مدیریت تقاضا

134
برنامه ریزی تولید
قیمت گذاری
یافتن بازار
معرفی و تبلیغ محصول
بازار یابی

135
سوالات اساسی بازار یابی:
مشتری چه می خواهد و چه انتظاری دارد؟
اندازه و مکان بازار کجاست؟
چه شرایطی را باید مهیا کنیم تا مشتری تمایل به معامله کند

بازار یابی

136
ابزار های بازار یابی :
محصول یا خدمات : شامل مباحثی نظیر تنوع محصولات، کیفیت، طرح ، مشخصات ، نام تجاری ، اندازه ، بسته بندی ، ضمانت نامه ، خدماتی و بازدهی .
قیمت : شامل مباحثی نظیر تخفیف ، لیست قیمت ، اعتبارات ، مدت بازپرداخت و شرایط آن
ترفیع : شامل مباحثی نظیر تبلیغ ، فروش حضوری ، پیشبرد فروش ، روابط عمومی و بازار یابی مستقیم
توزیع : شامل مباحثی نظیر کانالهای توزیع ، پوشش بازار ، موجودی محصول ، حمل و نقل و محلهای توزیع

بازار یابی

137

138
بازار های جا ویژه:
هدف گرفتن یک کالا یا خدمت به سوی بخش کوچکی از بازار که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته اند نیاز آنهارا بطور مطلوب بر آورده کنند.

بازار یابی

139
قیمت گذاری
هدف قیمت گذاری تعییین ارزش کالا و خدمات قبل از ارائه بازار است.

140
عوامل تعیین کننده قیمت:
مواد اولیه
اتفاقات غیر قابل پیش بینی
هزینه های ثابت
سود
میزان رقابت
قیمت گذاری

141
مواد اولیه:
مواد مصرفی
حقوق و دستمزد
هزینه حمل و نقل
هزینه جاری
بیمه و مالیات

قیمت گذاری

142
قیمت گذاری
هزینه اتفاقات غیر قابل پش بینی:
مدت زمان اجرای پروژه
میزان تورم
میزان کنترل
میزان تخصص افراد
پیچیدگی پروژه

143
قیمت گذاری
هزینه های ثابت:
اجاره
بیمه و مالیات
حقوق کار کنان ستادی
هزینه تبلیغات و بازار یابی

144
قیمت گذاری
میزان رقابت:
میزان تخصصی بودن کار
میزان رقابت بین شرکتها
میزان تمایل مشتری

145
قیمت گذاری
سود:
سود مورد نیاز
معروفیت شرکت

146
منابع مالی
مهمترین منابع مالی کار آفرینان عبارتند از:
منابع خصوصی تامین مالی
وام
کمکهای دولتی
شرکا
فرشتگان کسب و کار

147
منابع خصوصی تامین مالی:
منابع شخصی
بستگان

منابع مالی

148
تامین منابع از طریق وام بانکی منطقی ترین روش تامین سرمایه است.اما اصولاً به دلیل ریسک بالای شرکتهای کوچک بانکها کمتر به آنان وام می دهند.

منابع مالی

149
کمکهای دولتی:
در بسیاری از کشورها، دولتها برای کمک به کارآفرینان در راه اندازی کسب وکارهای نوپا و یا در حال رشدشان، تسهیلاتی را با نرخ بهره پائین یا بازپرداخت بلندمدت اعطا میکنند .

منابع مالی

150
سازمانهای اعطا کننده وام در ایران:
پار کهای علمی فناوری
صندوق حمایت از فرصتهای شغلی
صندوق تعاون کشور
سازمان صنایع کشور
سازمان گسترش و نو سازی صنایع ایران
….

منابع مالی

151
دو نوع اصلی از شرکا وجود دارد:
1- شرکای کلی عمومی که شخصا مسئول کل بدهیهای کسب وکار هستند
2- شرکای محدود،که مسئولیت محدود آنها، دارایی هایشان را از ادعای اعتباردهندگان و بستانکاران شرکت محفوظ نگه میدارد.

منابع مالی

152
فرشتگان کسب و کار:
این اصطلاح برای توصیف سرمایه گذارانی به کار میرود که سرمایه اولیه شرکتهای پرریسک که در مرحله آغازین قرار دارند را فراهم میسازند. فرشتگان کسب وکار، افراد ثروتمندی هستند که سرمایه گذاری مستقیمی را در شرکتهایی که در ابتدای راه هستند و هنوز قیمتی برای آنها تعیین نشده است، انجام میدهند.
منابع مالی

153
مدیریت منابع انسانی
منابع انسانی مهمترین دارایی یک شرکت است
کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید

154
شرکتها ابتدا بوسیله موسسین ایجاد و اداره می گردند و در مرحله بعد با بزرگتر شدن شرکت و رشد و توسعه آن پروسه استخدام و جذب نیروی انسانی آغاز می گردد.
مدیریت منابع انسانی

155
شرکتهای بزرگ بدلیل اعتبار بالاتر و پرداخت بالاتر توانایی جذب نیرو های بهتر را دارند.
اما در شرکتهای کوچک بدلیل پرداخت نقدی کمتر آینده مبهم افراد چندان علاقه ای به کار کردن ندارند.
مدیریت منابع انسانی

156
شرکتهای کوچک می توانند از عوامل زیر جهت تشویق افراد استفاده کنند:
زمان کاری منعطف
انجام کار در منزل
شریک کردن در شرکت
بر قراری روابط دوستانه در شرکت
دادن امید به آینده شرکت

مدیریت منابع انسانی

157
برای استخدام نیروی انسانی دو نوع استراتژی کلی وجود دارد:
1- استخدام افراد با تجربه و متخصص
2- استخدام افراد کم تجربه و با مهارت پایین
مدیریت منابع انسانی

158
وِیژگیهای کار کنان متخصص
حقوق بالاتر
توقع بالاتر
رسمیت بالاتر
خطای کمتر
کنترل کمتر
کم انگیزه تر

ویژگیهای کار کنان کم تجربه
حقوق کمتر
توقع کمتر
رسمیت کمتر
خطای بیشتر
کنترل بیشتر
با انگیزه تر
مدیریت منابع انسانی

159
استفاده از هرکدام از نیروها به دلایل زیر وابستگی دارد:
و ضعیت مالی شرکت
میزان نظارت
توانایی کنترل
پیچیدگی کار

مدیریت منابع انسانی

160
طرح تجاری BUSINESS PLAN
طرحِ تجاری یک سندِ نوشته شده است که کارآفرین را با تمامِ عناصرِ درونی و بیرونی مربوط به فعالیتِ کارآفرینانه که در شروعِ یک فعالیتِ کارآفرینانه موجود است، آشنا می کند و بر تمامِ تصمیم گیری های طولانی یا کوتاه مدت درطی سه سالِ اولیه نظارت دارد. طرحِ تجاری معمولاً مجموعه ای از بخش های کاربردی مثلِ بخشِ بازاریابی، مالی، تولیدی، و منابعِ انسانی است. عموماً طرحِ تجاری به نقشه ی راه تشبیه می شود.و به سوال هایی از قبیلِ: هم اکنون من کجا هستم؟ به کجا می روم؟ و چه طور به آن جا بروم؟ جواب می دهد.یا به عبارت دیگر طرح تجاری طرحی است که مدیر اجرایی طرح به عنوان راهنمای اجرایی یک سرمایه گذاری تا انتهای طرح تنظیم می کند.

161
1- خلاصه اجرایی
2- دورنما و ماموریت
3- ساختار شرکت
4- طرح محصول
5- تجزیه و تحلیل بازار
6- طرح بازاریابی
7- طرح عملیات (تولید)
8- طرح مالی
9- اسناد و مکتوبات تکمیلی و صورت حساب های مالی
طرح تجاری BUSINESS PLAN

162
1- خلاصه اجرایی:
در این بخش شمای کلی شرکت مکان ،محصولات و آمار شرکت عنوان می شود.

طرح تجاری BUSINESS PLAN

163
طرح تجاری BUSINESS PLAN
2- دورنما و ماموریت
دورنما و ماموریت تشکیلات در این بخش ابزار می شود. فهرست ماموریت ها یکی از راهنماهای مهم است که دورنما را به عنوان یک بیان عملیاتی ساده و قابل درک، که اساس اهداف در دسترس را شکل می دهد، بیان می دارد. اهداف یک تجارت می بایستی مطابق و حامی ماموریت تشکیلات باشند. این بخش فعالیت های روزمره یک تجارت را به کانون توجه طولانی مدت آن تشکیلات متصل می سازد.

164
طرح تجاری BUSINESS PLAN
3- ساختار شرکت
سا ختار سازمانی و سهامداران و سهم الشرکه هر کدام عنوان می شود.

165
طرح تجاری BUSINESS PLAN
4- طرح محصول
طرح محصول توصیف کاملی از تولیدات و خدمات شرکت را ارائه می نماید و فواید آن را برای مشتریان و دیگر بخش ها توضیح می دهد.

166
طرح تجاری BUSINESS PLAN
5- تجزیه و تحلیل بازار
تجزیه و تحلیل بازار تشریح جزئیات، حقایق موجود و آمارها درباره محیطی است که تشکیلات در آن عمل خواهد کرد. اندازه بازار و قسمت های گوناگون آن می بایستی ترسیم شوند. رشته تمایلات و سلیقه های انسانی به شناسایی بازارهای آتی و واقعی کمک می نماید. شرکت هایی که دارای تولیدات جانشین و رقابتی هستند بایستی به دقت مورد تجزیه و تحلیلی قرار گیرند.

167
طرح تجاری BUSINESS PLAN
6- طرح بازار یابی:
تجزیه و تحلیل بازاریابی طبیعتاً می بایستی به طرحی برای فروش محصولات طرح منجر شود. طرح بازاریابی، موقعیت فروش در هر بخش از بازار را شناسایی می کند. جزئیات بازاریابی، آگهی های تبلیغاتی واستراتژی های فروش مسلماً منتج به فروش مطلوب و گرفتن سهمی مناسب از بازار می گردد. در طرح بازاریابی کانال های توزیع و روش های قرار دادن و یا خارج کردن محصول در آنها می بایستی به طور شفاف ارائه شود

168
طرح تجاری BUSINESS PLAN
7- طرح عملیات (تولید)
این بخش برای طرح تجاری یک طرح اختیاری است و توضیح می دهد که عملیات تولید چگونه صورت می گیرد. این طرح شامل ارسال محموله، انبار کردن و پشتیبانی لجستیکی آن می باشد. اگر نشان دادن توانایی تجاری برای تحویل محصولات و ارائه خدمات الزامی است، طرح عملیات تولید نیز ضروری به نظر می رسد.

169
طرح تجاری BUSINESS PLAN
اسناد تکمیلی و صورت حساب های مالی
این بخش به اسناد و صورت حساب های مالی اشاره دارد که عبارتند از:
نمودار تشکیلاتی
خلاصه کار
صورت حساب های مالی
اطلاعات خدمات و تولید
آمارهای صنعتی
اطلاعات رقابتی
دیگر اطلاعات مرتبط

170
بررسی فرصت های کسب و کار
کارآفرینی شامل جست وجوی فرصت و سپس جستجوی منابع مورد نیاز است.
فرصت ها پیدا نمی شوند، بلکه ایجاد می شوند و پایدار و همیشگی نیز نیستند.(پنجره فرصت)
یکی از شبکه های اطلاعاتی برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و کسب و کارهای کارآفرینانه، پایگاه اطلاعات صنعتی وزارت صنایع ومعادن است که را عرضه اطلاعات لازم در مورد نحوه ارزیابی طرح های صنعتی، انواع مشوق های سرمایه گذاری، اولویت های سرمایه گذاری در خصوصی خرید سهام کارخانه های دولتی، مشارکت در طرح های توسعه ای واحد های صنعتی یا تکمیل طرح های در دست اجرا، سرمایه گذاری در تهیه ی زیربناهای صنعتی، نظیر ایجاد شهرک های صنعتی، ساخت و فروش امکانات صنعتی و اجاره داری صنعتی، اولویت های مطالعاتی برای سرمایه گذاری، اولویت های سرمایه گذاری طرح های جدید در زمینه های مختلف صادراتی، فرصت های کسب و کار را برای کارآفرینان فراهم می آورد.

171
انواع روشهای راه اندازی کسب وکار
شروع کسب و کار
از صفر
پذیرش نمایندگی
خرید کسب و کار
موجود

172
روش خرید کسب و کار
مزایا :
1- از آنجا که کسب و کار قبلا فعالیت می کرده، استمرار عملیات آن در آینده قابل پیش بینی است.
2- به تلاش ها و زمانی که مرحله ی پیش ا ز راه اندازی کسب و کار نیاز دارد، احتیاجی نخواهد بود.
3- برخی اوقات این احتمال وجود دارد که بتوان با چانه زنی و شرایط ویژه ای که به وجود می آید، کسب و کار مورد نظر را با قیمتی کمتر از ارزش واقعی آن خرید.

173
روش خرید کسب و کار
معایب:
ممکن است موفقیت کسب و کار، وابستگی زیادی به مالک و شخصیت او داشته باشد
2. بازار محصولات و خدمات کسب وکار به حد اشباع رسیده باشد یا کسب و کار با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی خریده شود.
3. کارآفرین نمی تواند آن طورکه باید خلاقیت ها و ایده های خود را در تغییر و تحول کسب و کار پیاده کند، زیرا ممکن است ایجاد تغییرات اساسی، هزینه هایی بیش از شروع یک کسب و کار جدید را به کارآفرین تحمیل کند.

174
روش پذیرش نمایندگی
این کسب و کار سیستمی است که یک عامل فروش یا کارآفرین با یک امتیاز دهنده یا شرکت معتبر توافق می کند که محصولات یا خدمات امتیاز دهنده را به فروش برساند.

175
عامل فروش یا کارآفرین باید اقدامات زیر را انجام دهد
1- سرمایه گذاری مالی برای انجام عملیات(درمقایسه با زمانیکه ا زصفر شروع می کند بسیار کمتر است)
2- دریافت تجهیزات و امکانات استاندارد شده ازامتیاز دهنده و پرداخت بها.
3- حفظ کیفیت خاصی از عملکرد
4- پیروی از رویه های عملیاتی امتیازدهنده
5- پرداخت نرخ فرانشیز و درصدی از درآمد خالص کسب و کار
6- تعامل مستمر با امتیاز دهنده

176
خدماتی که امتیازدهنده برای کارآفرین فراهم می آورد
1- استفاده از نام شرکت امتیاز دهنده
2- استفاده از آرم، سمبل ها، شعارها، طرح ها و تسهیلات امتیاز دهنده
3- تامین آموزش های حرفه ای کارکنان واحد کسب و کار به وسیله امتیاز دهنده
4- فروش اجناس ضروری برای عملیات واحد کسب و کار با قیمت عمده فروشی
5- هدایت و نظارت بر عملیات واحد کسب و کار برای اطمینان از رعایت مفاد قرارداد.

177
شروع کسب و کار از صفر
1- مالکیت انفرادی

2- شراکت

3- شرکت

178
مالکیت انفرادی
کسب وکاری است که یک شخص آن را راه اندازی و اداره می کند و کسب و کار جدا از شخص مالک نیست.
بدهی و تعهدات بر عهده ی فرد مالک است و علاوه بر آن شخص مالک دارای مسئولیت نامحدود است(دارایی های کسب و کار و دارایی های شخصی فرد، پشتیبان عملیات خواهد بود.)

179
مزایا
شکل گیری آسان
مالکیت فردی در سود
خلاصه شدن تصمیم گیری و کنترل در یک شخص
انعطاف
آزادی نسبی در مقابل کنترل های دولتی و رهاشدن از مالیات های شرکت بازرگانی

180
معایب
مسئولیت نامحدود
احتمال وقفه یا تعطیلی به علت بیمار یا مرگ مالک
دسترسی کمتر به سرمایه
مشکلات نسبی در تامین منابع مالی در بلند مدت
تجربیات و دیدگاه محدود به علت عدم حضور افراد دیگر

181
شراکت
دویا چند نفر که به عنوان شریک در سو کسب و کار با یکدیگر مشارکت و همکاری می کنند، شراکت نامیده می شود.
هریک از شرکا با گذاشتن پول، اموال، نیروی کار و مهارت ها، سهمی در سود یا زیان کسب و کار پیدا می کنند.
شرکا بین خود قراردادی امضا می کنند که در آن سهم مالی و مدیریتی آن به صورت تفصیلی مکتوب شده و نقش های شرکت و روابط شراکتی آنان بیان شده است .

182
مزایا
شکل گیری آسان
تسهیل در رشد وعملکرد
انعطاف
آزادی نسبی در مقابل مقررات و کنترل های دولتی
وجودمزایای مالیاتی( چون شخصیت حقیقی افراد مطرح است و مالیات ها بر درآمد شخصی است و چون کسب و کار مالکیت فردی دارد، دخالت دولت نیز درآن کم است)

183
پنج مرحله رشد درسازمانهای کارآفرینی
سازمانهای کارآفرینی جمعی (سازمانهای بزرگ)
LEs
سازمانهای کارآفرینی فردی
SMEs
درحال شکل گیری
درحال رشد
درنقطه تکامل
مرحله اول
بحران: رهبریت
سازمان
بحران: خلاقیت
برون دار
بحران: رسیدن به خود مختاری و رسیدن به خوداتکائی درآمد
بحران: کنترل سازمان درامواج رقابت و تغییرات بازار
بحران : ؟
بحران: همکاری و شراکت با رقباء هم طراز
بحران: جذب سرمایه گذاری ، نفوذ شرکاء و ذینفعان در تصمیم گیری و تعیین خط مشی
بحران: اتخاذ تصمیمات بطورجمعی و پایه گذاری استراتژی ماندگاری در بازار
بحران: هدایت و جهت دهی سازمان بطرف سودآوری


تعداد صفحات : 183 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود