1
2
کارگاه آموزشی آشنایی با نظام آموزش کارکنان ودستورالعمل های آن
ماده 58 قانون خدمات کشوری
سازمان موظف است به منظور ارتقا سطح کارآیی واثربخشی دستگاه های اجرایی ، نظام آموزش کارمندان دستگاهها را به گونه ای طراحی نماید که همراه با متناسب ساختن دانش ، مهارت ونگرش کارمندان با شغل مورد نظر ، انگیزه های لازم را جهت مشارکت مستمر کارمندان در فرایند آموزش تامین نماید به نحوی که رابطه ای بین ارتقاءکارمندان ومدیران وآموزش برقرار گردد واز حداقل سرانه ساعت آموزشی براساس مقررات مربوط در هر سال برخوردارگردند.
3
الزامات آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
ماده 59 قانون خدمات کشوری
دستگاههای اجرایی مکلفند با رعایت مقررات این قانون ونظام آموزش کارمندان دولت ، برنامه های آموزشی کارمندان خود را تدوین نمایند.
ماده 62 قانون خدمات کشوری
کارمندان موظفند همواره نسبت به توانمند سازی وافزایش مهارتها وتواناییهای شغلی خود اقدام نمایند. دستگاه های اجرایی شیوه ها والگوهای لازم برای افزایش توان و توان سنجی مداوم کارمندان خود را که توسط سازمان تهیه وابلاغ می شود به مورد اجراء خواهند گذارد.
4
الزامات آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
الزامات نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بند یک بخشنامه شماره 200/1834 مورخ 90/1/30 معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری به انضمام نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
شرکت تمامی کارمندان رسمی و پیمانی (اعم از مدیران و کارکنان) وهمچنین کارمندان قرارداد کارمعین در دوره های آموزشی براساس نظام آموزش کارمندان دولت و نیاز دستگاه اجرایی الزامی است.
5
ماده 3 آیین نامه اجرایی فصل نهم قانون خدمات کشوری
دستگاههای اجرایی اعتبارات آموزش و توانمندسازی کارکنان خود را براساس سرانه آموزش کارکنان و مدیران که توسط معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری تعیین خواهد شد در بودجه سنواتی دستگاه پیش بینی نمایند.
الزامات نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
6
ماده 5 آیین نامه اجرایی فصل نهم قانون خدمات کشوری
کلیه دوره های آموزشی که با هدف افزایش مهارت وتوانمندسازی کارکنان برگزار می شود به عنوان شرط نظام ارتقاء وانتصاب شغلی محسوب خواهد شد.
الزامات نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
7
بخشنامه شماره 31146/90/200 مورخ 90/12/4 به انضمام دستورالعمل نحوه احتساب وتطبیق آموزشهای کارمندان دولت
دراجرای ماده 3 آیین نامه اجرایی فصل نهم قانون خدمات کشوری، حداقل سرانه آموزش مدیران 60 ساعت وسرانه آموزش کارکنان دستگاه ها 40 ساعت تعیین می شود.
دستگاه های اجرایی موظفند با رعایت این سرانه ساعت ، بودجه آموزشی مورد نیازرا به طور سالانه در بودجه سنواتی پیش بینی و پس از تصویب هزینه نمایند.
الزامات نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
8
الزامات نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بخشنامه مقام عالی وزارت به شماره 020/14704 مورخ 91/5/4
ضرورت پیش بینی برنامه های آموزشی به میزان حداقل 60 ساعت برای مدیران و 40 ساعت برای کارکنان
ضرورت تخصیص منابع اعتباری برای آموزشهای ضمن خدمت وپیش بینی اعتبارات براساس حداقل سرانه ساعت درموافقتنامه ها
تشکیل کمیته اجرایی آموزش وتوانمند سازی استانی تحت نظارت کمیته راهبری آموزش وتوانمندی وزارت
وظیفه مندی سازمان تحقیقات ، آموزش وترویج برای نظارت و ارائه گزارشات ادواری به وزیر محترم
ماده 13- دستگاههای اجرایی موظفند برای هریک از کارکنان و مدیران (پیمانی و رسمی) شناسنامه اموزشی طبق کاربرگ شناسنامه آموزشی کارمندان(بر اساس دستورالعمل)تهیه نموده و اطلاعات آموزشی آنها را به طور مستمر مورد بازنگری و به روز نمایند . اطلاعات مندرج در شناسنامه آموزشی پس از تایید واحد آموزش دستگاه اجرایی، مبنای محاسبه کاربرد های آموزشی در نظام های منابع انسانی(حقوق و دستمزد،ارتقاءشغلی،ارزشیابی عملکردو …) خواهد بود .
اهمیت آموزش درنظام آموزش کارکنان دولت
بخش اول : کلیات نظام آموزش
ماده 1 : تعاریف و اصطلاحات
ماده 2 : اصول ، اهداف و راهبرد های آموزش کارمندان دولت
بخش دوم : ساختار مدیریت و راهبری آموزش کارمندان دولت
ماده 3 : خط مشی گذاری ، طراحی و برنامه ریزی آموزشی ، اجرا ، نظارت و ارزشیابی آموزشی ،
11
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بخش سوم : فرایند آموزش کارمندان دولت
ماده 4 : فرایند آموزش کارمندان دولت :
الف : خط مشی گذاری آموزشی
ب : طراحی و برنامه ریزی آموزشی
ج : اجرای آموزش ها
د : نظارت و ارزشیابی آموزشی
12
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بخش چهارم : ساختار آموزش های کارمندان و مدیران
ماده 5 : دوره های آموزشی کارمندان دولت
بخش پنجم : مهارت شغلی
بخش ششم: برون سپاری فعالیت های آموزشی
بخش هفتم : گواهینامه های آموزشی ، امتیازات و سازو کارهای انگیزشی آموزش ها
بخش هشتم : مدیریت اطلاعات و ارزشیابی آموزش کارمندان دولت
13
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
ماده 2 : اصول ، اهداف و راهبرد های آموزش کارمندان دولت
ب) هدف های کلان آموزش کارمندان دولت :
افزایش اثر بخشی و کارایی در ارائه خدمات دولتی از طریق توسعه بینش،دانش و مهارت های متصدیان مشاغل
ارتقاء سطح کیفی سرمایه انسانی بخش دولتی از طریق افزایش سطح توانایی دانش و مهارت کارمندان دولت
افزایش سطح باور و اعتقادات کارکنان و مدیران نسبت به ارزش های اسلامی
توسعه آگاهی های عمومی کارمندان دولت در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی
توانمند سازی و توسعه مدیران جهت ایفای موثر نقش ها وظایف مدیریتی
آماده سازی کارمندان دولت از بعد دانش ، مهارت و شایستگی های شغلی برای ارتقاء به رده های شغلی بالاتر
روز آمد سازی و ارتقاء سطح دانش، مهارت و نگرش معنوی و بصیرتی کارمندان
14
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
د : نظارت و ارزشیابی آموزشی
– نظارت بر کیفیت اجرای فرایند نظام آموزش کارکنان در دستگاههای اجرایی با معاونت توسعه مدیریت می باشد (فرایندها ، محتوی آموزشی،مدرسین،آزمون و اثربخشی دورها)
– ارزشیابی برنامه های آموزشی (ارزشیابی از فراگیر،ارزشیابی از مدرسین،ارزشیابی مدیریت اجرایی،بررسی اثربخشی برنامه های آموزشی و غیره) بر عهده دستگاه اجرایی می باشد .
15
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بخش چهارم: ساختار آموزش های کارمندان و مدیران
ماده 5 – دوره های آموزشی کارمندان دولت از نوع آموزش های کوتاه مدت بوده و با عنایت به زمان اجراء،ماهیت و محتوی آنها به شرح زیر طبقه بندی می شوند :
آموزش های توجیهی و تصدی شغل بدو خدمت
آموزش های فرهنگی و عمومی
آموزش های مدیران
آموزش های شغلی
16
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
5/2 آموزش های شغلی
1 – آموزش های ویژه کارمندان استخدام آزمایشی
2 – آموزش های ازتقاء شغلی
3 – آموزش های تمدید قرارداد کار معین
4 – آموزش های کوتاه مدت خارج از کشور
5/3 آموزش های فرهنگی و عمومی
عمومی فناوری اطلاعات
فرهنگی و اجتماعی
توانمندی های اداری
5/4 آموزش های مدیران
تعالی معنوی مدیران
تعالی حرفه ای مدیران
17
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بخش پنجم- مهارت شغلی
ماده 6 – دستگاههای اجرایی موظفند مهارت های مورد نیاز مشاغل اختصاصی خود را احصاء و و استاندارد مهارتی مشاغل را تدوین نموده و کارمندان را بر اساس آن مورد سنجش قرار دهند . . در صورت احراز هریک از مهارتها توسط کارمند ،عنوان آن مهارت در شناسنامه آموزشی و مهارتی کارمند ثبت می گردد . استاندارد مهارتی مشاغل عمومی توسط معاونت توسعه مدیریت تدوین خواهد شد.
مهارت های کسب شده توسط کارمندان در ارتقاء شغلی آنان ، اخذ گواهینامه نوع دوم و امتیازات حق شاغل محاسبه می شود .
18
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بخش پنجم- مهارت شغلی
ماده 6 – دستگاههای اجرایی موظفند مهارت های مورد نیاز مشاغل اختصاصی خود را احصاء و و استاندارد مهارتی مشاغل را تدوین نموده و کارمندان را بر اساس آن مورد سنجش قرار دهند . . در صورت احراز هریک از مهارتها توسط کارمند ،عنوان آن مهارت در شناسنامه آموزشی و مهارتی کارمند ثبت می گردد . استاندارد مهارتی مشاغل عمومی توسط معاونت توسعه مدیریت تدوین خواهد شد.
مهارت های کسب شده توسط کارمندان در ارتقاء شغلی آنان ، اخذ گواهینامه نوع دوم و امتیازات حق شاغل محاسبه می شود . دستورالعمل نحوه احصاء و سنجش مهارت های شغلی، معادل سازی آن با ساعات آموزش و نحوه محاسبه آنها توسط معاونت توسعه مدیریت تدوین و ابلاغ می گردد .
20
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بخش هشتم : مدیریت اطلاعات و ارزشیابی کارمندان دولت
ماده 13- دستگاههای اجرایی موظفند برای هریک از کارکنان و مدیران (پیمانی و رسمی) شناسنامه اموزشی طبق کاربرگ شناسنامه آموزشی کارمندان(بر اساس دستورالعمل)تهیه نموده و اطلاعات آموزشی آنها را به طور مستمر مورد بازنگری و به روز نمایند . اطلاعات مندرج در شناسنامه آموزشی پس از تایید واحد آموزش دستگاه اجرایی، مبنای محاسبه کاربرد های آموزشی در نظام های منابع انسانی(حقوق و دستمزد،ارتقاءشغلی،ارزشیابی عملکردو …) خواهد بود
21
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
بخش اول : نحوه تطبیق و احتساب آموزش های کارمندان دولت
بخش دوم : نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
22
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
23
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
بخش هفتم – گواهینامه های آموزشی،امتیازات و سازوکارهای انگیزشی آموزش ها
ماده 9 – گواهینامه های آموزشی به دو دسته زیر تقسیم می شوند :
گواهینامه های نوع اول : گواهینامه هایی که در پایان هریک از دوره ها یا پودمان های آموزشی کوتاه مدت به شرکت کنندگان اعطا می گردد
گواهینامه های نوع دوم : گواهینامه هایی که دارندگان آن می توانند از مزایای استخدامی آن نظیر دارندگان مدارک تحصیلی فوق دیپلم،لیسانس،فوق لیسانس و دکتری در شرایط احراز مشاغل مربوطه در چارچوب رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه برخوردار گردند
کارمندان و مدیران می توانند حداکثر دو سطح از گواهینامه های نوع دوم را دریافت نمایند
دارندگان مدرک تحصیلی معادل حداکثر مجاز به اخذ یک سطح از گواهینامه های نوع دوم می باشند
24
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
بخش دوم : نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 5 – شرایط اخذ گواهینامه های نوع دوم بر اساس نظام آموزش کارمندان دولت به شرح جدول شماره (1 ) می باشد .
26
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
برای اخذ گواهینامه نوع دوم مهارتی میزان حداقل 800 ساعت آموزش ها صرفاً بایستی شغلی باشد
5/2 – کارکنان دریافت گواهینامه تخصصی – پژوهشی سطح یک و دو پس از کسب شرایط لازم و قبولی در آزمون جامع ، باید یک طرح تحقیقی علمی – کاربردی یا علمی توسعه ای (پایان نامه ) در زمینه شغل مورد تصدی تهیه نمایند و طی یک جلسه دفاعیه به تائید کمیته علمی ( موضوع ماده 7 این دستورالعمل ) برسانند .
واجدین شرایط اخذ گواهینامه تخصصی – پژوهشی سطح دو باید دو خدمت برجسته شامل پیشنهاد ، ابتکار ، تالیف یا ترجمه کتاب در رابطه با وظایف و ماموریتهای سازمانی و شغلی و مستند سازی تجربیات که موجب افزایش بهره وری کار و بهبود عملکرد فردی و سازمانی گردد ، الزاماً ارائه نمایند .
تبصره : خدمات برجسته شامل پیشنهادات ، ابتکارات ، تالیفات و غیره که در اجرای بند 5/1 معادل ساعات آموزشی ارزیابی شده است ، برای امتیاز خدمت برجسته 5/2 قابل احتساب نیست .
5/3 – ساعات آموزشی طی شده توسط کارمندان صرفاً برای همان سطح محاسبه گردیده و کارمندان برای اخذ گواهینامه های سطح بالاتر نیازمند آموزش های جدید می باشند
28
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
5/4- در صورتی که سقف ساعات آموزشی گذرانده فرد بیش از ساعات مورد نیاز اخذ گواهینامه نوع دوم باشد ساعات مازاد آموزشی برای گواهینامه نوع دوم بعدی محاسبه نمی گردد . شروع محاسبه ساعات آموزشی جدید برای اخذ گواهینامه سطح بعدی از زمان قبولی در آزمون جامع سطح قبل می باشد
29
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 7 – آزمون جامع
7/1 – آزمون جامع به صورت متمرکز توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی برای کارکنانی که شرایط اخذ گواهینامه های تخصصی – پژوهشی سطح یک و تخصصی – پژوهشی سطح دو را کسب نمایند ، برگزار خواهد شد . نحوه اطلاع رسانی و برگزاری آزمون به طور مقتضی توسط آن مرکز به دستگاههای اجرایی و کارمندان اعلان می گردد .
7/2 – شرکت متوالی کارمندان در آزمون جامع بلا مانع است ولی در هر صورت صدور گواهی نامه مربوطه برای کارکنان موکول به قبولی در آزمون جامع با رعایت سایر شرایط مندرج در ساز و کار اعطای گواهی نامه خواهد بود .
30
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
7/3 – سئوالات آزمون جامع برای هر شغل از دو بخش عمومی و تخصصی تشکیل شده که بخش تخصصی آن از مجموع سرفصل ها و محتوای دوره های آموزشی استاندارد آموزشی مشاغل عمومی و اختصاصی و بخش عمومی آن از محتوای آموزشهای مصوب فرهنگی – عمومی و مدیریتی به نسبت تعیین شده قابل احتساب برای اخذ گواهینامه ها ( موضوع جدول شماره یک این دستورالعمل ) طراحی می شود .
7/4 – طراحی سئوالات آموزش های مشاغل اختصاصی بر عهده خود دستگاه و طراحی سئوالات مشاغل عمومی ، مدیران و آموزشهای فرهنگی و عمومی بر عهده مرکز آموزش مدیریت دولتی خواهد بود . مرکز مذکور سئوالات مشاغل اختصاصی را بر اساس نیاز دستگاههای اجرایی اخذ و در بانک سئوالات مرتبط ذخیره می نماید
7/5- مراتب برگزاری آزمون جامع حداقل دو ماه قبل از آزمون به نحو مقتضی توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی به اطلاع کارمندان واجد شرایط شرکت در آزمون خواهد رسید .
تبصره : این گواهی صرفاً برای دریافت گواهینامه نوع دوم اعتبار داشته و کاربرد دیگری نخواهد داشت
31
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 8 – فرایند بررسی و صدور گواهینامه نوع دوم
8/1 – فرایند بررسی و صدور گواهینامه نوع دوم به ترتیب زیر می باشد :
مرحله اول : بررسی شناسنامه آموزشی کارمندان برای محاسبه ساعات آموزشی و تائید آن
مرحله دوم : شرکت در آزمون جامع و کسب حد نصاب آزمون برای گواهینامه های تخصصی – پژوهشی 1 و 2
مرحله سوم : انجام طرح تحقیقی و تائید آن برای گواهینامه تخصصی – پژوهشی 1 و 2 بر اساس چارچوب پیوست دستورالعمل )
مرحله چهارم : تائید انجام دو خدمت برجسته الزامی برای گواهنامه تخصصی – پژوهشی سطح دو
تبصره : برای اخذ گواهینامه های نوع دوم مهارتی و تخصصی صرفاً مرحله اول انجام می گیرد
32
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
8/2 – پس از طی مراحل اول تا چهارم حسب مورد سطح گواهینامه ، واحد متولی آموزش کارکنان در ستاد و استان باید پرونده آموزشی الکترونیکی برای کارمندان و مدیران خود تشکیل دهد . این پرونده شامل موارد زیر می باشد :
مدارک هویتی فرد ( کپی شناسنامه و کارت ملی )
کپی مدارک تحصیلی یا گواهینامه نوع دوم پایه یا مدارک همتراز
کپی آخرین حکم کارگزینی
کپی گواهینامه های آموزشی گذرانده شده
شناسنامه آموزشی تائید شده کارمند
گزارش تائید طرح تحقیقی برای گواهینامه های سطح تخصصی – پژوهشی یک و دو
گزارش تائید شده خدمات برجسته برای گواهینامه تخصصی و پژوهشی 2
گزارش تائید شده فعالیت های معادل سازی شده با ساعت آموزش
کارنامه آزمون جامع برای گواهینامه های تخصصی – پژوهشی سطح یک و دو
33
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
تبصره : بررسی و تائید اولیه پرونده های آموزشی کارکنان واحد های استانی برای شرکت در آزمون جامع بر عهده کمیته اجرایی آموزش و توانمند سازی دستگاههای استانی است
8/3 – پس از تشکیل پرونده آموزش کارمندان متقاضی دریافت گواهینامه نوع دوم و با تائید اولیه آن توسط واحد آموزش دستگاه و کمیته اجرایی آموزش استان ، پرونده فرد توسط کمیته ی راهبری آموزش و توانمند سازی مستقر در ستاد دستگاه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تائید به منظور تائید نهایی و صدور گواهینامه به مرکز آموزش مدیریت دولتی ارسال می گردد .
8/4 – پرونده آموزشی افراد واجد شرایط پس از وصول توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی ، توسط کمیته ای متشکل از نماینده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ، نماینده دستگاه و نماینده مرکز آموزش مدیریت دولتی بررسی و پس از تائید ، گواهینامه توسط مرکز آموزش دولتی صادر خواهد شد .
تبصره : مزایای مترتب بر گواهینامه های نوع دوم از تاریخ مندرج در گواهینامه صادره از سوی مرکز آموزش مدیریت دولتی قابل احتساب است .
34
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 9 – معادل سازی فعالیت ها ی علمی و حرفه ای کارمندان با ساعت آموزش
کمیته علمی موظف است بر اساس جدول زیر فعالیت های علمی ، حرفه ای ، تالیفات ، ترجمه و پیشنهادات را با رعایت موارد زیر مورد بررسی قرار داده و با ساعات آموزش معادل سازی نماید :
فعالیت مورد نظر در زمینه شغل مورد تصدی یا ماموریت و وظایف محل خدمت خود و دستگاه باشد
پیشنهادات به تائید شورای پیشنهادات دستگاه رسیده باشد
کتب تالیفی یا ترجمه شده منتشر شده باشد
مقالات در کنفرانس ارائه یا در مجلات تخصصی چاپ شده باشد
گزارش تجربیات مستند سازی شده مورد تائید کمیته علمی قرار گرفت باشد
خدمات برجسته ای که در اجرای این بند از دستورالعمل معادل ساعات آموزشی ارزیابی شده است صرفاً برای همان سطح محاسبه می گردد . کارمندان برای اخذ گواهینامه های سطح بالاتر می باید خدمات برجسته دیگری ارائه نمایند .
35
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
توضیح: حداکثرساعت معادل سازی مورد قبول برای گواهینامه نوع دوم 200ساعت می باشدکه یک فرد می تواند از یک فعالیت یا مجموع چند فعالیت دریافت نماید.
عوامل امتیاز آور(فعالیتهای علمی حرفه ای )اعطای گواهینامه نوع دوم
ماده 10 – گواهینامه های آموزشی نوع دوم ( در تمامی سطوح ) که بر اساس نظام آموزش کارمندان دستگاههای اجرایی توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی صادر می شود در صورت قبولی دارندگان آن ها در آزمون جامع مدارک معادل که توسط دانشگاه پیام نور برگزار خواهد شد ، علمی تلقی شده و مورد تائید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری قرار می گیرند .
این بند به استناد توافقنامه شماره 14311/90/200 مورخ 21/6/1390 فی مابین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، دانشگاه پیام نور و مرکز آموزش مدیریت دولتی می باشد . راهکار اجرایی این توافقنامه توسط کمیته ای متشکل از نمایندگان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ، مرکز آموزش مدیریت دولتی و دانشگاه پیام نور تهیه و اعلام خواهد شد .
37
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 2: به منظوربررسی ، تطبیق وتصویب پرونده های آموزشی گواهینامه نوع دوم کارکنان وزارت جهاد کشاورزی کمیته ها وکارگروه تخصصی با ترکیب اعضاء وشرح وظایف زیر تشکیل می گردد.
38
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
1-2:کمیته راهبری آموزش وتوانمندسازی
1-1-2:ترکیب اعضاء کمیته راهبری آموزش وتوانمندسازی وزارت جهاد کشاورزی به شرح زیر می باشد.
معاون وزیرورئیس سازمان تحقیقات ،آموزش وترویج کشاورزی(رئیس کمیته)
معاون ترویج وآموزش سازمان (نایب رئیس کمیته)
رئیس مرکزنوسازی وتحول اداری (دبیرکمیته )
نماینده معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهور
مدیرکل دفتر آموزش کارکنان
مدیرکل امور اداری رفاه وپشتیبانی وزارت
مدیرکل امور مالی وزارت
معاون دفتر آموزش کارکنان
مدیر توسعه مدیریت و منابع انسانی مرکز نوسازی و تحول اداری
نماینده تام الاختیارسازمانهای مستقل ( مصوبه کمیته راهبری آموزش و توانمند سازی وزارت )
یک نفرکارشناس آموزش
39
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
تبصره 1: ابلاغ اعضاء کمیته توسط ریاست سازمان صادر می گردد.
تبصره 2:کمیته راهبری سازمان های مستقل به ریاست رییس سازمان های مذکور و شرکت سایر اعضاء با ترکیب مشابه و با حضور نماینده کمیته راهبری آموزش و توانمند سازی وزارت تشکیل می گردد .
40
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
وظایف کمیته راهبری
بررسی و تعیین اهداف و استراتژی های آموزش و توانمند سازی کارمندان دستگاه اجرایی
بررسی و تایید نهایی نیاز های آموزشی دستگاه که بر اساس تحلیل سازمان ، شغل و فرد صورت گرفته است
بررسی و تصویب برنامه های آموزشی کارمندان و مدیران دستگاه اعم از برنامه راهبردی ، سالانه و پنجساله
41
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
وظایف کمیته راهبری
بررسی و پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز آموزش و توانمند سازی کارمندان و مدیران بر اساس برنامه آموزشی مصوب برای پیش بینی در بودجه سنواتی
بررسی و پیگیری هزینه کرد اعتبارات آموزشی پیش بینی شده در بودجه سنواتی دستگاه برای آموزش و توانمند سازی بر اساس برنامه های مصوب
بررسی و تایید محتوا و مواد آموزشی مورد نیاز دوره های آموزشی به صورت چاپی و الکترونیکی بر اساس سر فصل های آموزشی مصوب
42
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
وظایف کمیته راهبری
نظارت بر انتخاب موسسات مجری و یا مشاور ( مورد تایید معاونت توسعه مدیریت ) در حوزه نیاز سنجی ،طراحی،اجراو ارزشیابی آموزشی
تعیین سیاست های برخورداری از سازوکارهای انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات
بررسی و تایید اولیه گواهینامه نوع دوم کارمندان و تطبیق شرایط اخذ گواهینامه با پرونده آموزشی کارمندان و تعیین راهکارهای بررسی و تایید گواهینامه ها بر اساس نظام آموزش و ارسال آن به معاونت توسعه مدیریت برای تایید و صدور گواهینامه
نظارت بر عملکرد و فعالیت های آموزش و توانمند سازی دستگاه و کمیته های اجرایی آموزش مستقر در استان و اخذ گزارشات ادواری
43
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
2-1-2: شرح وظایف کمیته راهبری آموزش وتوانمندسازی در خصوص گواهینامه نوع دوم عبارتنداز:
بررسی وتائید نهایی پرونده های آموزشی کارکنان واجد شرایط اعطاءگواهینامه نوع دوم وزارت
تعیین اعضاءکمیته علمی موضوع ماده 6بند 1/6 بخشنامه شماره 31146/90/200 مورخ 4/12/1390 معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری
بررسی وتائید نهایی سوالات آموزش های مشاغل اختصاصی
تنظیم وارسال صورتجلسه ومشخصات افراد مورد تائید به مرکز آموزش مدیریت دولتی جهت شرکت در آزمون جامع توسط دبیرخانه کمیته راهبری آموزش وتوانمندسازی
44
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 6 – تشکیل کمیته علمی
دستگاههای اجرایی موظفند به منظور بررسی و تایید مقالات ، تالیفات و طرحهای تحقیقاتی ، خدمات برجسته کارمندان ، کمیته ای با ترکیب اعضاء و وظایف زیر ، ذیل کمیته راهبری آموزش و توانمند سازی تشکیل دهند
6/1 – ترکیب اعضاء کمیته
مدیر یا مسئول واحد آموزش کارمندان در ستاد یا استان
یک نفر متخصص و صاحب نظر در شغل مورد نظر حسب مورد
یک نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه مرتبط با موضوع حسب مورد
45
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
3-1-2: شرح وظایف کمیته علمی وزارت
معادل سازی نهایی فعالیتهای علمی وحرفه ای کارکنان براساس ماده 9 بخشنامه شماره 31146/90/ 200مورخ 4/12/1390 معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری
بررسی وتصویب طرح تحقیقی در زمینه شغل مورد تصدی ویژه اخذ گواهینامه تخصصی – پژوهشی سطح یک ودو
بررسی وتایید خدمات برجسته کارکنان به عنوان یکی از شرایط اخذ گواهینامه تخصصی-پژوهشی سطح دو
46
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
2-2: ترکیب اعضاءکمیته اجرایی آموزش و توانمند سازی استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان(رئیس کمیته)
رئیس مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان (دبیرکمیته)
مسئول آموزش کارکنان مرکز آموزش استان
نماینده دفتر آموزش وپژوهش استانداری
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی استان
یک نفر کارشناس صاحب نظر در امر آموزش به تشخیص دبیر کمیته
یک نفر کارشناس مجرب در هر رشته شغلی
تبصره 3 : ابلاغ کمیته اجرایی استان توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان صادر می گردد.
47
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
وظایف کمیته اجرائی آموزش و توانمند سازی
بررسی و تائید نیاز های آموزشی سالانه دستگاه استانی
پیش بینی اعتبارات آموزشی کارمندان مورد نیاز واحد استانی بر اساس سرانه آموزش مصوب
برنامه ریزی برای اجرای دوره های آموزشی بر مبنای سیاست ها ، خط مشی ها و…
بررسی و انتخاب موسسات مجری و مشاور در حوزه نیاز سنجی،طراحی،اجرا و ارزشیابی آموزش که صلاحیت تخصصی و فنی آنه به تایید رسیده است
48
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
وظایف کمیته اجرائی آموزش و توانمند سازی
اجرای تصمیمات کمیته راهبری در حوزه آموزش در استان
نظارت بر عملکرد و فعالیت های آموزش در استان و ارائه گزارشات از عملکرد واحد های استانی به کمیته راهبری آموزش
بررسی و تائید اولیه پرونده های آموزشی کارمندان برای اخذ گواهینامه نوع دوم و اعلام به کمیته راهبری آموزش و توانمند سازی ستاد مرکزی دستگاه
49
نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی
1-2-2: شرح وظایف کمیته اجرایی استان در خصوص گواهینامه نوع دوم عبارتنداز:
بررسی و تائید گواهینامه های آموزشی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان
معادل سازی اولیه فعالیتهای علمی وحرفه ای(براساس ماده 9 بخشنامه شماره 31146/90/ 200مورخ 4/12/1390 معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری) کارکنان سازمان جهاد کشاورزی
جمع بندی و ارسال کلیه پرونده های آموزشی و اسامی افراد واجد شرایط (براساس فرم های پیوست بخشنامه شماره 31146/90/ 200 مورخ 4/12/1390 معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری وفرم های ضمیمه این فرایند) سازمان جهاد کشاورزی استان به کارگروه تخصصی دفترآموزش کارکنان
50
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
تبصره 4:کلیه پرونده های آموزشی متقاضیان گواهینامه نوع دوم در سطح سازمان جهاد کشاورزی استان در مرکز آموزش جهاد کشاورزی جمع بندی و به کمیته اجرایی استان ارسال خواهد گردید.
تبصره 5:پرونده های آموزشی متقاضیان گواهینامه نوع دوم واحدهای تابعه سازمان های مستقل در سطح استان ، توسط کمیته اجرایی سازمان های مذکور بررسی می گردد.
51
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
3-2: کمیته اجرایی بررسی پرونده های آموزشی متقاضیان گواهینامه نوع دوم واحدهای ستادی
به منظور بررسی پرونده های آموزشی کارکنان واحدهای ستادی وزارت جهاد کشاورزی کمیته ای باترکیب اعضاء وشرح وظایف زیر تشکیل می گردد.
1-3-2: ترکیب اعضاءکمیته اجرایی بررسی پرونده های آموزشی متقاضیان گواهینامه نوع دوم واحدهای ستادی
رئیس مرکزآموزش امام خمینی(رئیس کمیته )
رئیس اداره آموزش کارکنان مرکز آموزش امام خمینی(دبیرکمیته )
نماینده دفتر آموزش کارکنان
نماینده دفتر امور اداری ، رفاه و پشتیبانی وزارت
نماینده مرکز نوسازی وتحول اداری
یک نفر کارشناس مجرب در هر رشته شغلی حسب مورد
52
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
2-3-2: شرح وظایف اعضاءکمیته اجرایی بررسی پرونده های آموزشی متقاضیان گواهینامه نوع دوم واحدهای ستادی
بررسی و تائید گواهینامه های آموزشی کارکنان واحدهای ستادی
معادل سازی اولیه فعالیتهای علمی وحرفه ای(براساس ماده 9 بخشنامه شماره 31146/90/ 200مورخ 4/12/1390 معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری) کارکنان واحدهای ستادی
جمع بندی کلیه پرونده های آموزشی واسامی افراد واجد شرایط واحدهای ستادی وارسال به کارگروه تخصصی دفترآموزش کارکنان
53
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
4-2:کارگروه تخصصی بررسی نهایی گواهینامه نوع دوم
1-4-2:ترکیب اعضاء کارگروه تخصصی بررسی نهایی گواهینامه نوع دوم
مدیرکل دفتر آموزش کارکنان سازمان (رئیس کارگروه )
معاون دفتر آموزش کارکنان ( دبیر کار گروه )
یک نفر کارشناس مجرب و مطلع در آموزش کارکنان با پیشنهاد مدیر کل دفترآموزش کارکنان
نماینده مرکز نوسازی وتحول اداری وزارت
یک نفر کارشناس مجرب در رشته شغلی مربوطه به تشخیص مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت
54
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
2-4-2:شرح وظایف کارگروه تخصصی بررسی نهایی گواهینامه نوع دوم
بررسی نهایی پرونده های آموزشی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی
نظارت بر حسن اجرای بررسی پرونده های آموزشی کارکنان وزارت در کمیته اجرایی آموزش و توانمند سازی استان وکمیته اجرایی بررسی پرونده های آموزشی متقاضیان گواهینامه نوع دوم واحدهای ستادی
جمع بندی کلیه پرونده های آموزشی واسامی افراد واجد شرایط بر اساس فرم های پیوست بخشنامه شماره 31146/90/ 200 مورخ 4/12/1390 معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری وفرم های ضمیمه این فرایندو ارسال آن به دبیر خانه کمیته راهبری آموزش وتوانمند سازی وزارت
55
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 3: ضوابط بهره مندی از امتیاز گواهینامه نوع دوم
1-3 اعطاءگواهینامه نوع دوم فقط به کارکنان رسمی و یا پیمانی تعلق می گیرد
تبصره 1: دوره آموزش کارکنان قراردادی که در اجرای نظام آموزش ودستورالعمل آن ، برنامه ریزی واجرا می گردد، صرفا برای برخورداری از امتیاز تمدید قرارداد قابل احتساب است .درصورت تبدیل وضعیت استخدامی آنها به پیمانی یا رسمی ،آموزش های گذرانده شده در صورت مرتبط بودن باشغل مورد تصدی محاسبه خواهد شد.
2-3: تائید گواهینامه های آموزشی که عنوان دوره با رشته شغلی مندرج در حکم کارگزینی فرد تطابق داشته باشد .
56
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
1/2- دوره ها باید در برنامه آموزش سالانه دستگاه اجرایی پیش بینی و به تصویب کمیته راهبری آموزش و توانمند سازی رسیده باشد .
1/3- دوره های آموزشی در شناسنامه آموزشی کارمند (سیستم مدیریت اطلاعات آموزش کارمندان ) پیش بینی شده باشد .
1/4 – شرکت کننده در دوره آموزشی سیستم ارزشیابی آموزشی امتیاز لازم را کسب کرده باشد .
1/5 – دوره ها یا پودمان های آموزشی مصوب رشته شغلی مسئول گزینش باید با هماهنگی هیات عالی گزینش اجرا شده باشند .
1/6 – دوره ها یا پودمان های آموزشی مصوب رشته شغلی مامور حراست باید مورد تائید اداره حراست کل کشور مستقر در نهاد ریاست جمهوری بوده و با هماهنگی آنها اجرا شده باشد .
57
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
1/8 – در صورت تغییر رشته شغلی (شغل ) کارمند ، دوره های آموزشی که در فهرست آموزش های رشته شغلی (شغل) قبلی بوده و ارتباطی با شغل جدید کارمند ندارد ، برای تمامی امتیازات به غیر از گواهینامه نوع دوم قابل محاسبه است و دوره های آموزشی فرهنگی و عمومی ، آموزش های مدیران و آموزش های شغلی مرتبط با شغل جدید به تشخیص کمیته راهبری آموزش و توانمند سازی برای استفاده از تمامی امتیازات قابل محاسبه است .
58
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 3: ضوابط بهره مندی از امتیاز گواهینامه نوع دوم ( دستورالعمل دفتر آموزش کارکنان )
تبصره 2: در صورت جابجایی عناوین رشته شغلی (مشاغل)در رسته های فرعی یا رسته های اصلی طرح های طبقه بندی مشاغل به شرط عدم تغییر ماهیت ووظایف رشته شغلی ،کلیه دوره های آموزش گذرانده شده توسط کارکنان محاسبه خواهد شد.به عبارت دیگر چنانچه رشته شغلی قبلا در یک رسته قرار داشته همان رشته شغلی با همان وظایف به رسته دیگر منتقل شود کلیه دوره های آموزشی شغلی گذرانده شده علاوه بر دوره های آموزش فرهنگی وآموزش های مدیران توسط کارکنان قابل احتساب خواهد بود.همچنین بر اساس ماده 12 نظام آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی به شماره 1834/200 مورخ 30/1/1390درصورت تغییر رشته شغلی ،صرفا دوره های آموزشی فرهنگی وعمومی آموزش های مدیران وآموزش های شغلی مرتبط به تشخیص کمیته راهبری آموزش وتوانمندسازی قابل محاسبه است .
59
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
1/10 – گواهینامه های صادرشده از سوی مراکز و موسسات خصوصی در صورتی قابل قبول است که صلاحیت آنها از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ( مرکز آموزش مدیریتی) بررسی شده و مجوز لازم را اخذ کرده باشند .
1/11 – دوره های آموزشی کارمندان قراردادی که در اجرای نظام آموزش و دستورالعمل آن ، برنامه ریزی و اجرا می گردد . صرفاً برای برخورداری از امتیاز تمدید قرارداد قابل احتساب است . در صورت تبدیل وضعیت استخدامی آنها به پیمانی یا رسمی ، آموزشهای گذرانده شده در صورت مرتبط بودن با شغل مورد تصدی ، محاسبه خواهد شد .
ماده 2 – دستگاه های اجرایی می توانند بطور همزمان امتیازات مترتب بر دوره های آموزشی را بر اساس جدول شماره یک ماده 12 نظام آموزش کارمندان ، شامل تبدیل وضعیت استخدام آزمایشی به رسمی ، تمدید قرارداد پیمانی ، ارتقاء شغلی در رتبه های شغلی ، انتصاب و ارتقاء به پست های مدیریت حرفه ای ، امتیاز حق شاغل و اخذ گواهینامه نوع دوم مشروط بر اینکه دوره ها دارای شرایط ماده 1 این دستورالعمل باشند ، به کارمندان اعطا نمایند .
61
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 3 – دوره های آموزشی مصوب که از سال 1379 تا قبل از ابلاغ نظام جدید در چارچوب مقررات آموزشی اجرا شده باشند ، جهت دریافت امتیازات آموزشی ، مشروط بر اینکه قبلاً از همان امتیاز برخوردار نشده باشند قابل احتساب هستند .
62
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 3: ضوابط بهره مندی از امتیاز گواهینامه نوع دوم ( دستورالعمل دفتر آموزش کارکنان )
تبصره 3: در صورتی که سقف ساعات آموزشی گذرانده فرد بیش از ساعات مورد نیاز اخذ گواهینامه نوع دوم باشد ساعات مازاد آموزشی برای گواهینامه نوع دوم بعدی محاسبه نمی گردد.شروع محاسبه ساعات آموزشی جدید برای اخذ گواهینامه سطح بعدی از زمان قبولی در آزمون جامع سطح قبل می باشد.
3-3: تکمیل فرم شناسنامه آموزشی در سامانه فراگیر آموزش توسط متقاضی
63
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 3: ضوابط بهره مندی از امتیاز گواهینامه نوع دوم ( دستورالعمل دفتر آموزش کارکنان )
4-3 گواهینامه دوره های آموزشی مصوب متقاضیان واجد شرایط از سال 1379 به بعد قابل بررسی و تایید می باشد .
5-3 امتیاز گواهینامه های نوع دوم حداکثر یک سطح برای دارندگان مدرک تحصیلی معادل و حداکثر دوسطح برای دارندگان مدرک تحصیلی غیر معادل و یا گواهینامه نوع دوم قابل استفاده می باشد .
تبصره 1 : منظور از مدارک معادل ،آن دسته از مدارکی است که به استناد مجوزهای صادره از سوی سازمان امور اداری واستخدامی کشور ویا سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور صادر شده و مدارک معادل دانشگاهی است .
64
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 4: گواهینامه و دوره های آموزشی معتبر مشمول این فرایند(گواهینامه نوع دوم ) به شرح ذیل می باشد. ( دستورالعمل دفتر آموزش کارکنان )
1-4- اصل گواهینامه آموزشی ضمن خدمت صادره توسط مجتمع ها ومراکز آموزشی تحت پوشش وزارت جهاد کشاورزی برای دوره های آموزشی مندرج در تقویم آموزشی دفترآموزش کارکنان یا دارای مجوز مسئله محور از آن دفتر
تبصره 1 : دوره های آموزشی که دارای عناوین وسرفصلهای مشابه وتکراری ودر تاریخهای متفاوت برگزار گردیده اند فقط یک گواهینامه جهت بهره مندی از امتیاز گواهینامه نوع دوم مورد قبول می باشد.همچنین ساعات آموزشی ذکر شده در هر گواهینامه صرفا برای همان سطح محاسبه گردیده و سطوح بعدی نیازمند آموزشهای جدید می باشد.
65
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 4: گواهینامه ودوره های آموزشی معتبر مشمول این فرایند(گواهینامه نوع دوم ) به شرح ذیل می باشد. ( دستورالعمل دفتر آموزش کارکنان )
2-4- اصل گواهینامه های آموزشی ضمن خدمت کارکنان (کوتاه مدت ومیان مدت )صادره توسط سایر دستگاه های اجرایی ،دانشگاه ها وموسسات آموزشی معتبرو سازمان آموزش فنی وحرفه ای ،در صورت درج شماره مجوز سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشوروقت در گواهینامه آموزشی
3-4- اصل گواهینامه های صادره دوره های بهبودمدیریت ،ارتقاء سلامت اداری واداری مالی توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور وقت ،یا دفاتر مدیریت آموزش وپژوهش استانداری های سراسر کشور
4-4: اصل گواهینامه های آموزشی صادره توسط حراست کل کشور،هیئت عالی گزینش ودفتر آموزش مداوم جامعه پزشکی برای مشمولین قانون مربوطه
66
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 4: گواهینامه ودوره های آموزشی معتبر مشمول این فرایند(گواهینامه نوع دوم ) به شرح ذیل می باشد. ( دستورالعمل دفتر آموزش کارکنان )
5-4- احتساب ساعات آموزشی گواهینامه آموزش های توجیهی تصدی شغل بدو خدمت دربهره مندی از امتیاز گواهینامه نوع دوم قابل محاسبه به عنوان دوره های عمومی می باشد .
6-4- اصل گواهینامه های آموزشی دوره های زبان خارجی ومهارتهای هفتگانه رایانه (ICDL)توسط موسسات آموزشی خصوصی دارای مجوزرسمی معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی ریاست جمهوری
تبصره 2 : میزان ساعت دوره های آموزش عمومی فناوری اطلاعات برای شاغلین مشاغل رسته فناوری اطلاعات برای برخورداری از امتیازات قابل محاسبه نیست .
67
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 4: گواهینامه ودوره های آموزشی معتبر مشمول این فرایند(گواهینامه نوع دوم ) به شرح ذیل می باشد. ( دستورالعمل دفتر آموزش کارکنان )
تبصره 3 : همایش ها، سمینارها وگردهمایی های بین المللی ،ملی یااستانی که در موارد خاص به منظورتبیین وتشریح مسائل فرهنگی ،اقتصادی ،اجتماعی ،….یا ارائه یافته های پژوهشی در حوزه های مختلف علمی از سوی ارگانهاوسازمانهای کشور برگزار می گردد برای احتساب امتیازگواهینامه نوع دوم محاسبه نمی گردد.همچنین کارکنان رسمی وپیمانی که در اموری چون شرکت های تعاونی ، هیئت وشوراهای حل اختلاف، فدراسیون های ورزشی …عضویت دارندوبرای انجام وظایف محوله دوره های آموزشی را طی می نمایند برای برخورداری از این امتیاز (گواهینامه نوع دوم ) نمی تواند ملاک عمل قرار بگیرد.
68
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 4: گواهینامه ودوره های آموزشی معتبر مشمول این فرایند(گواهینامه نوع دوم ) به شرح ذیل می باشد. ( دستورالعمل دفتر آموزش کارکنان )
7-4- احتساب ساعت آموزشی برمبنای تاریخ اتمام دوره مندرج در گواهینامه آموزشی (تاریخ صدور گواهینامه نمی تواند ملاک عمل قرارگیرد.)
8-4- در صورت عدم درج تعدادساعات آموزشی در گواهینامه ها ملاک محاسبه ،هرروز آموزش مندرج در گواهینامه معادل 6ساعت آموزشی
9-4- ساعات آموزشی گواهینامه آموزشهای کوتاه مدت خارج از کشور در بهره مندی از امتیاز گواهینامه نوع دوم قابل محاسبه نمی باشد.
69
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 5: فرایند بررسی وصدور گواهینامه نوع دوم براساس ماده 8 بخشنامه شماره 31146/90/ 200 مورخ 4/12/1390 معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهور می باشد.
ماده 6: معادلسازی فعالیتهای علمی وحرفه ای کارکنان با ساعت آموزش بر اساس ماده 9 بخشنامه شماره 31146/90/200مورخ 4/12/1390 معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهور می باشد.
70
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده7: چارچوب طرح تحقیق (پروژه پژوهشی )گواهینامه نوع دوم بر اساس دستورالعمل پیوست بخشنامه شماره 31146/90/200مورخ 4/12/1390 معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهور می باشد.
ماده 8: آزمون جامع به صورت متمرکز توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی بر اساس ماده 7 بخشنامه شماره 31146/90/200مورخ 4/12/1390 معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رئیس جمهور می باشد.
71
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 9: هزینه بررسی پرونده های آموزشی گواهینامه نوع دوم براساس موارد و جداول مشروحه ذیل می باشد.
1-9- واریز 50% از کل هزینه بررسی پرونده آموزشی هنگام تشکیل پرونده به شماره حسابی که توسط مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ومرکز آموزش امام خمینی اعلام خواهدشد، توسط متقاضی( درصورت عدم مشمولیت متقاضی این مبلغ قابل استرداد نمی باشد)
2-9- واریز 50% مابقی از کل هزینه بررسی پرونده های آموزشی به شماره فوق الذکر توسط متقاضی بعد از تائید نهایی کمیته راهبری آموزش وتوانمندسازی
تبصره 1: مبلغ واریز شده به حساب مراکز آموزش بابت بررسی پرونده های آموزشی گواهینامه نوع دوم براساس جدول آنالیز هزینه های تعیین شده ، در این فرایند در مراکز آموزش هزینه خواهدشد .
72
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
ماده 10 – فرایند انجام کار متقاضی جهت اخذ گواهینامه نوع دوم
تکمیل شناسنامه آموزشی الکترونیکی در سامانه فراگیر آموزش دفتر آموزش کارکنان ؛
واریز 50% مبلغ هزینه بررسی پرونده آموزشی به شماره حسابی که توسط مرکز آموزش استان اعلام خواهد شد و تحویل اصل فیش واریزی به مرکز آموزش ؛
تکمیل فرم درخواست متقاضی گواهینامه نوع دوم ؛
ارسال پرونده آموزشی :
پرینت شناسنامه آموزشی الکترونیکی ؛
اصل گواهینامه های اموزشی طی شده مرتبط با رشته شغلی مندرج در حکم کارگزینی از سال 1379 به بعد؛
اصل صفحه اول فعالیت های علمی و حرفه ای مستند شده به همراه تصویر محتوای کلیه صفحات ؛
73
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
تصویر احکام کارگزینی برابر اصل شده توسط امور اداری محل اشتغال متقاضی مربوط به سالهای دوره های آموزشی طی شده ؛
واریز 50% مبلغ باقیمانده هزینه بررسی پرونده های آموزشی به شماره حساب اعلام شده از سوی مرکز آموزش در صورت مشمول بودن متقاضی جهت اخذ گواهینامه نوع دوم ( برای گواهینامه های مهارتی و تخصصی) و یا شرکت در آزمون جامع ( برای گواهینامه های نوع دوم تخصصی – پژوهشی 1 و 2 ) ؛
ارسال اصل فیش بانکی مربوط به پرداخت 50% باقیمانده هزینه بررسی پرونده های آموزشی به مرکز آموزش؛
ثبت نام و شرکت در آزمون جامع مرکز آموزش مدیریت دولتی
ارسال طرح تحقیقی ،پایان نامه در زمینه شغل فرد برای متقاضیان دریافت گواهینامه تخصصی – پژوهشی سطح یک و سطح دو در صورت کسب حد نصاب نمره آزمون جامع
ارسال مدارک مربوط به دو خدمت برجسته مستند شده توسط متقاضیان مشمول گواهینامه نوع دوم تخصصی – پژوهشی سطح دو
74
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
75
سوالات متداول مرتبط با گواهینامه نوع دوم
76
سوالات متداول مرتبط با گواهینامه نوع دوم
77
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
78
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
79
دستورالعمل نحوه احتساب و تطبیق آموزش های کارمندان دولت و نحوه بررسی ، تائید و صدور گواهینامه های نوع دوم
با تشکر
و به امید دیدار