آموزش وبهسازی
In-service training sistem
آشنائی با تحول در نظام اداری
7 برنامه تحول
در نظام اداری
اهداف دوره
بخش اول:
آشنائی با ضرورت و اهداف آموزش کارکنان
بخش دوم:
آشنائی با نظام آموزش کارکنان دولت
من از فقر بر امتم بیم ندارم
ولکن از آنچه بیمناکم، سوء تدبیر است.
پیامبر اعظم (ص)
برنامه ریزی درست، مال اندک را افزایش می دهد
و برنامه ریزی نادرست، مال فراوان را نابود می کند.
امام علی (ع)
توسعه پایدار
افق دست یافتنی
hdi
بهسازی سازمانی
. یعنی فرآیند اصلاح و بهبود سازمان از طریق تغییر در نگرش ها، اعتقادات، ارزش های افراد، ساختار و فعالیت های سازمان که عمدتاً بر تغییر و اصلاح رفتار انسان در سازمان تاکید دارد.
آموزش نیروی انسانی
یکی از مطمئن ترین و اساسی ترین راه های بهسازی سازمانی است. آموزش نیروی انسانی علاوه بر آن که استعدادهای افراد را پرورش می دهد، روش ها و فنون انجام دادن کار را بهبود می بخشد، موجب کسب دانش و افزایش مهارت های شغلی می شود، از اتلاف منابع انسانی و مالی نیز جلوگیری می کند.
آموزش تجربه ای است مبتنی بر یادگیری به منظور ایجاد تغییرات نسبتا ماندگار درفرد
تغییرات:
دانش مهارت نگرش رفتار
کوتاه مدت زمان بلند مدت
زیاد
دشواری
کم
هاربیسون:کشوری که قادر به توسعه مهارت و دانش مردم و بهره گیری از آن در رشد اقتصاد ملی نباشد، در حل مشکل توسعه نیافتگی نیز ناتوان خواهد بود.
اهداف آموزش کارکنان
هماهنگ وهمسو نمودن کارکنان با سازمان
افزایش رضایت شغلی وبهبود روحیه کارکنان
کاهش حوادث وصایعات کاری
بهنگام سازی دانش و توانش نیروی انسانی
کمک به تغییر وتحولات سازمانی
………….
Information half life
Function half life
Loading information
آسیب شناسی
نظام آموزش کارکنان دولت
1) آسیبهای مربوط به بستر
عدم اعتقاد مدیران
نبودن ساختار مناسب اداری
نبودن انگیزه برای دوره های کوتاه مدت
گرایش به شرکت در دوره های بلندمدت
2) آسیبهای مربوط به قوانین و مقررات
عدم بازنگری قوانین و مقررات مربوط به آموزش
عدم توجه کافی به آموزش کارکنان در برنامه های توسعه
عدم پیش بینی سازوکارهای اجرایی برای تحقق اهداف آموزش
نبودن ضمانت اجرایی و مقررات حمایتی
3) آسیبهای مربوط به ساخت نظام
مشخص نبودن الگوی طراحی نظام
عدم ارتباط نظام آموزش با سایر نظامهای پرسنلی
مترادف گرفتن نظام آموزش با ساختار دوره ها
عدم جامعیت طبقه بندی دوره های آموزشی
نیاز سنجی
طراحی و تدوین
برنامه های آموزشی
اجرای آموزش
ارزشیابی
ـ تحلیل سازمان
ـ تحلیل شغل
ـ تحلیل فرد
اهداف آموزش
طراحی دوره های
آموزشی
انتخاب، طراحی و
سازماندهی
برنامه های درسی
تدوین برنامه های اجرایی
اجرای آموزش
ارزشیابی
تدوین معیارها و
ملاک های ارزشیابی
دستگاههای دولتی مکلفند ادامه یا اجرای برنامه های آموزشی یا کارآموزی مستخدمین خود را به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور)سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور) برسانند.
1- ماده 44از فصل (چهارم)
وزارتخانه ها و موسسات دولتی مجاز نیستند به تشکیل موسسه آموزشی، کلاس، دوره تعلیماتی و نظایر آن که هرگونه تعهد استخدامی برای دولت ایجاد کند مبادرت ورزند مگر آنکه قبلاً موافقت سازمان یاد شده را کسب نمایند .
2- ماده 45 از فصل (چهارم)
استفاده از بورسهای آموزشی خارج از کشور که به مستخدمین وزارتخانه ها و موسسات دولتی مشمول این قانون تخصیص داده می شود موکول به موافقت سازمان یاد شده است .
3- ماده 46ازفصل (چهارم)
به دستگاههای اجرایی اجازه داده می شود حداکثر1درصد از اعتبارات جاری و عمرانی خود را در جهت آموزش کارکنان خود هزینه نمایند.
ماده 150 قانون برنامه سوم توسعه
نـظام جدید آمـوزش کـارکنان دولـت
22554/105
مورخ28/12/1380
اهداف نظام
افزایش کارائی واثر بخشی در ارائه خدمات وبهبود میزان پاسخگوئی به مردم
ارتقاء سطح کیفی سرمایه های انسانی(ارتقاء سطح دانش و مهارت)
توسعه آگاهی عمومی کارکنان
توانمند ساختن مدیران
آماده سازی کارکنان دولت برای ارتقاء به رده های شغلی بالاتر
رشد فضائل اخلاقی،فزهنگ سازمانی و بهبود روابط انسانی کارکنان
ایجاد ارتباط شفاف ومشخص بین نظام آموزش کارکنان با سایر نظام ها
آموزش وبهسازی
اصول حاکم برنظام آموزش
اصل حاکمیت نگرش سیستمی:
علاوه برتوجه به ارتباط درونی اجزا ئ نظام به ارتباط بیرونی نظام با سایر نــظـامهای پرسنـلی نیــز تـوجـه نـموده اســت.
اصل توجه به شمول وفراگیری:
دربرگیر نده کلیه کارکنان رسمی وپیمانی است
اصل جـامعـیـت:
کلیه نیازهای آموزشی درجنبه های دانش ’ مهارت و نگرش مورد توجه است
اصل نگرش مستمربرپیشرفتهای علمی وفناوری:
با پیـش بینی دوره هـای نوآمـوزی استمرارآمـوزش برپیـشرفتـهای علــمی وفناوری امکان پذیر شده است.
ویــژگیهاى نـظــام
برقراری ارتباط بین نظام آموزش کارکنان با سایر نظامهاى پرسنلی نظیر طبقه بندى مشاغل ’ حقوق ودستمزد وارزشیابى
ایجاد سازوکار انگیزشى برای ترغیب کارکنان به آموزش
محدود نمودن دوره های بلندمدت و پیش بینی سازکارهایى برای استفاده ازامتیازات مترتب بردوره های بلندمدت برای افرادی که دربسترخدمت ’ تحت شرایطى ’ دوره هاى کوتاه مدت را طى کرده اند.
توجه به جوانب مختلف نیازهاى آموزشى کارکنان اعم ازشغلى ’ فرهنگى ’ توانائیهاى عمومى ومدیریتى
دوره های آموزشی
نظام آموزش
کارکنان دولت
بازآموزی
آماده سازی
نوآموزی
شغلی
بهبود
مدیریت
فرهنگ و
توانائیهای
عمومی
توجیهی
شغلی
بهبود
مدیریت
شغلی
فرهنگ و
توانائیهای
عمومی
بهبود
مدیریت
گواهینامه ی
مهارتی
گواهینامه
تخصصی
گواهینامه ی
تخصصی ِپروهشی
بهبود مدیریت
شغلی
فرهنگ و
توانائیهایعمومی
بهبود مدیریت
شغلی
فرهنگ
توانائیهای
عمومی
شغلی
فرهنگ و
توانائیهای
عمومی
امر آموزش را ادامه بده و بگذار اتباع تو بتوانند بخوانند
وبنویسند که هر چه عقل و فهمشان بیشتر شود تو راحتتر
میتوانی پادشاهی کنی و یزدان پرست باش
انواع آموزش براساس ماهیت درنـظام:
ارائه دانش، مهارت و توسعه بینش و نگرش کارکنان و مدیران برای اولین بار در معرض اینگونه محتوا قرارمی گیرند .
آموزشهای بـازآمـوزی
رفع کاستی های دانشی، مهارتی و نگرشی کارکنان این آموزشها در امتداد آموزشهای قبل است
آموزشهای آمـاده سازی
بر مبنای نتایج ارزشیابی است
آموزشهای نوآمـوزی
دوره های آموزشی بر اساس محتوی
دوره توجیهی
دوره تخصصی شغلی
دوره شغلی
دوره مشترک اداری
دوره عمومی
دوره بهبود مدیریت
آموزش وبهسازی
دوره توجیهی
هدف: پایه گذاری ارتباط سالم کارمند با نظام اداری
محتوی:آگاهی عمومی درزمینه(نظام جمهوری اسلامی-قانون اساسی-تشکیلات دولت- نظام اداری قوانین استخدامی-اهداف سازمان –وظایف محوله- حقوق-ضوابط………)
مدت=60ساعت
آموزش وبهسازی
آموزش وبهسازی
دوره های آموزشی فرهنگی و اجتماعی:
آموزش فناوری اطلاعات کارکنان دولتَََ
آموزش وبهسازی
آموزش فناوری اطلاعات کارکنان دولتَََ هدف:تحقق دولت الکترونیک
عدم لزوم فراگیری مهارت ها برای رسته خدماتی.
برای مقاطع کارشناسی وبالا تر 7مهارت اجباری است.
در مقاطع پائینتر از کارشناسی مهارتهای 1-2-7
حداکثر زمان فراگیری مهارت هفتگانه 4سال است.
آموزش وبهسازی
میزان ساعات محاسبه شده دوره های عمومی (فن آوری اطلاعات وعمومی) جهت اخذ گواهی نوع دوم
گواهینامه مهارتی =400 ساعت
گواهینامه تخصصی=250 ساعت
گواهینامه تخصصی پژوهشی=200 ساعت
آموزش وبهسازی
گواهینامه هاى آموزشى
گواهینامه هاى نوع اول: به گواهینامه هایی اطلاق می شود که پس ازاتمام هردوره یا پودمان آموزشی به شرکت کنندگانی که درآزمون آن دوره یا پودمان موفـق شده اند اعـطا می گردد. این گواهیـنامه تـوسط مـراکـز آموزشی که دوره یا پودمان آموزشی را برگزار می کند به فراگیران اعطا می شود.
گواهینامه هاى نوع دوم:
به گواهینـا مه هایی اطـلاق می گـردد که فـرد پـس ازطی مـجموعه ای از دوره ها یا پـودمانهای آموزشی مرتبط با درنظرگرفتن حدنصاب ساعت آموزشی مورد نیاز پس ازتایید سازمان مدیریت وبرنامه ریزی به فراگیران اعطا می گردد که ازنظر استخدامی با یکی ازمقاطع تحصیلی همتراز می گردد.
گواهینامه هاى نوع دوم:
1-گواهینامه مهارتی:
این گواهینامه به آن دسته از آموزشهایی تعلق می گیرد که عمدتا معطوف به فعالیتهای علمی-عملی بوده وبه منظور ارتقا سطح توانمندیهای حرفه ای کارکنان برگزار می شود.
2-گواهینامه تخصصی:
این گواهینامه به آن دسته از آموزشها یی تعلق می گیرد که عمدتا معطوف به اصول و مبانی نظری وتخصصی شغل بوده ونیازهای تخصصی ونظری مشاغل را بر آورده می سازد
3-گواهینامه تخصصی- پژوهشی:
این گواهینامه به آن دسته از آموزشهایی تعلق می گیرد که علاوه بر توجه به اصول و مبانی نظری و عملی مشاغل’ اصول و مبانی پژوهشی در مشاغل را نیز به فراگیران آموزش می دهد
شماره :
تاریخ :
بسمه تعالی
گواهینامه مهارتی
جای
عکس
نظر به اینکه :
دارنده شناسنامه شماره صادره از موفق به گذراندن 1200
ساعت آموزشهای مورد نیاز برای اخذ گواهینامه مهارتی براساس مقررات پیش بینی شده در نظام
آموزش کارکنان دولت شده اند، این گواهینامه که ارزش آن از نظر استخدامی در شرایط احراز رشته
شغلی کاردانی است، به ایشان اعطاء می گردد.
خانم
آقای
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
گواهینامه مهارتی
شماره :
تاریخ :
بسمه تعالی
گواهینامه تخصصی
جای
عکس
نظر به اینکه :
دارنده شناسنامه شماره صادره از موفق به گذراندن 1000
ساعت آموزششهای مورد نیاز برای اخذ گواهینامه تخصصی براساس مقررات پیش بینی شده در نظام
آموزش کارکنان دولت شده اند، این گواهینامه که ارزش آن از نظر استخدامی در شرایط احراز رشته
شغلی کارشناسی است، به ایشان اعطاء می گردد.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
خانم
آقای
گواهینامه تخصصی
نظر به اینکه :
دارنده شناسنامه شماره صادره از موفق به گذراندن 800
ساعت آموزشهای مورد نیاز برای اخذ گواهینامه تخصصی ـ پژوهشی براساس مقررات پیش بینی شده در نظام آموزش کارکنان دولت شده اند، این گواهینامه که ارزش آن از نظر استخدامی در شرایط احراز رشته شغلی کارشناسی ارشد است، به ایشان اعطاء می گردد.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
خانم
آقای
شماره :
تاریخ :
بسمه تعالی
گواهینامه تخصصی ـ پژوهشی
جای
عکس
گواهینامه تخصصی -پژوهشی
گواهی نامه مهارتی
جهت دارندگان مدرک دیپلم:
1200ساعت آموزش
3/2 آموزشها در زمینه شغلی باشد(دوره اختصاصی)=800ساعت
حد اقل طی 10 سال
حد اکثر 100 ساعت در یک سال
بعد از برگذاری آزمون جامع
تحقیقات و پیشنهادات وترجمه کتاب معادل 200ساعت
گوا هینامه تخصصی
دارندگان مدرک فوق دیپلم:
1000ساعت آموزش
4/3 آموزش تخصصی یا مدیریت
1000ساعت آموزش طی 8سال
حداکثر آموزش درسال 100ساعت
بعد از برگذاری آزمون جامع
تحقیقات و پیشنهادات وترجمه کتاب معادل 200ساعت
گواهینامه تخصصی پژوهشی
دارندگان مدرک لیسانس
800 ساعت آموزش درطی حداقل 7سال
4/3 آموزش تخصصی یا مدیریت =600ساعت
حداکثر آموزش درسال 100ساعت
تحقیقات و پیشنهادات وترجمه کتاب معادل 200ساعت آموزش و کسر 18 ماه از طول مدت
اجرا ی طرح تحقیقی در زمینه شغل معادل 100ساعت وکسر 6 ماه از مدت کلی آموزش
شرایط آزمون جامع
سوالات آموزشی از مجموع محتوای دوره های شغلی
برای گواهی نامه مهارتی:
3/1 سوال عمومی و فناوری اطلاعات
3/2 سوال تخصصی شغلی
برای گواهینامه تخصصی و تخصصی-پژوهشی:
4/1 سوال عمومی و فناوری
4/3 سوال تخصصی
ساز وکار انگیزشی نظام
یک ماه حقوق و فوق العاده شغل به ازای 176ساعت آموزش مصوب در سال
تعجیل در گروه به ازای 176ساعت آموزش مصوب در سال
ارتقاء مقطع تحصیلی(با ارزش استخدامی)
ساز وکار انگیزشی نظام
امتیازات صرفا کارکرد تشویقی دارد و اعطا یا عدم اعطای
آن از اختیارات دستگاه است و گذراندن دوره ها هیچ گونه
حقی برای کارکنان ایجاد نخواهد کرد.
(بخشنامه شماره 16926/1803 مورخه 6/2/1385سازمان مدیریت)
موارد عدم شمول امتیاز
دوره توجیهی و دوره های آموزشی خارج از کشور برای اعطای امتیازات محاسبه نمی گردد.
همایش ها و سمینارها و گردهمائیهای بین المللی-ملی استانی قابل محاسبه نیست.
دوره های فناوری اطلاعات برای شاغلان مشاغل رسته
فناوری اطلاعات قابل محاسبه نیست.
بدیهی است اعزام کارکنان برای بهره مندی از مجامع علمی بلا مانع است.
موارد عدم شمول امتیاز
کارکنانی که در شرکت های تعاونی،شورا های اختلاف
فدراسیون های ورزشی………….عضویت دارندودوره های
خاصی راجهت انجام وظایف طی مینمایند مشمول امتیاز نیستند.
کارکنانی که به دستگا ههای دیگر مامور میشوند تعجیل در گروه موقعی که رشته شغلی فرد در دستگاه مبدا ومقصد تغییر کرده باشد امکان پذیر نیست .
اطلاعات پرسنلی کارکنان ، عناوین دوره های آموزشی الزامی رشته های شغلی،عناوین دوره های آموزشی اختیاری وعناوین پیشنهادات جدید، ابتکارات، تالیفات وترجمه ها و…
شناسنامه آموزشى کارکنان شامل:
شناسنامه آموزشی
نام و نام خانوادگی : عنوان پست/شغل: واحد محل خدمت: شماره مستخدم:
اطلاعات فردی
اطلاعات آموزشها
1ـ2ـ آموزشهای پیش بینی شده
1ـ2ـ آموزشهای گذرانده شده
عنوان
مدت به ساعت
الزامی
اختیاری
الزامی
اختیاری
عمومی
شغلی
بهبود مدیریت
عنوان
شغلی
بهبود
مدیریت
عمومی
الزامی
اختیاری
الزامی
اختیاری
مدت به ساعت
تاریخ شروع دوره
تاریخ پایان دوره
موسسه مجری
3ـ اطلاعات مربوط به ابتکارات ، پیشنهادات، تالیفات، تحقیقات و …
4ـ بررسی نهایی:
ردیف:
عنوان
ساعات معادل
آموزش
تاریخ تشخیص کمیته
جمع ساعات آموزش های شغلی و بهبود مدیریت
نظر واحد آموزش جهت صدورگواهینامه:
دارنده شناسنامه واجدشرایط لازم برای اخذ گواهینامه:
مهارتی تخصصی تخصصی، پژوهشی
است
نام و نام خانوادگی مسئول امضاء
واحد آموزش تاریخ
جمع ساعات سایر آموزشها
جمع ساعات معادل سازی
شده
جمع کل
تایید واحد آموزش
موفق باشید
آموزش وبهسازی
ساختار سازمانی
نیازسنجی با رویکرد پودمانی
تحلیل سازمان
تحلیل شغل
تحلیل فرد
مراحل نیازسنجی آموزشی با تاکید بر وظایف شغل
تجزیه وتحلیل وظایف شغل
تعیین وظایف اصلی
تعیین وظایف فرعی (شرح فعالیتها)
تعیین توانمندیهای مورد نیاز جهت انجام وظایف فرعی
تهیه وتدوین برنامه آموزشی
تدوین هدفهای آموزشی(رفتارمورد نظر- محتوا-شرایط-استانداردها)
تصمیم گیری در باره محتوی آموزشی
تصمیم گیری روش اجرا دوره
پیش بینی شرایط وامکانات اجرای دوره
بازگشت
نتایج رتبه بندی شاخصهای HDI نه کشور نخست مسلمان و ایران
نتایج رتبه بندی شاخص های HDI نه کشور نخست آسیایی و ایران
الف – توسعه منابع انسانی و ارائه آموزش های هدفمند برای کلیه کارکنان در زمان های مختلف
ب – اصلاح فرآیندهای کار و تولید بصورت زمان مند و سازگار با تغییرات تکنولوژیک، اقتصادی و اجتماعی
ج – سرمایه گذاری لازم و بهاء قائل شدن برای کارآفرینان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی
تجارب سنگاپور برای توسعه
استراتژی مالزی برای توسعه SMILES
STRATEGY : آینده نگری و دوراندیشی
MEASURMENT : پایش و اندازه گیری تغییرات
INOVATION : نوآوری و خلاقیت
LEARNING : دانش اندوزی مستمر و هدفمند
ENVIRONMENT: نگهداری و دوستی با محیط زیست
SALARY : ایجاد درآمد بیشتر برای زندگی بهتر
وقتی بهره وری ارتقاء پیدا کند، سازمان ها موفق خواهند شد. سازمان های موفق کشور را سعادتمند می کنند و کشور سعادتمند مردم خوشبخت خواهد داشت که دائما لبخند می زنند.
بازگشت