بسم الله الرحمن الرحیم
کارگاه ارزشیابی و بهسازی کارکنان دولت
انتظارات از ارزشیابی کارکنان در دهه دو م هزاره ی سوم
انتظارات
خود ارزشیابی
هم ارزشیا بی
ارشیابی مبتنی بر معیار
دخالت افراد ذی نفع ،ذی ربط و ذی صلاح در تعیین معیارها
ارزشیابی چند وجهی (فردی ،عمومی ،تخصصی،اخلاقی و حرفه ای)
انتظارات
ارزشیابی برای بهبود مداوم
ارزشیابی برای رقابت سازنده و رشد هم سنگ
نگاه ارگانیکی به جای نگاه مکانیکی
ارزشیابی مبتنی بر منابع چند گانه
ارزشیابی مبتنی بر سه H ) دانش ،نگرش و توانش(
ارزشیابی به عنوان سنجش شایستگی
کالبد شکافی مفهومی
ارزشیابی:
فرایند نظام دار جمع آوری،طبقه بندی ،تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور تصمیم گیری در مورد سازمان ، فرد ، شئ به گونه ای که منجر به ایجاد رفتار ،اصلاح رفتار ،تثبیت رفتار ، تقویت رفتار مثبت و کاهش وحذف رفتار نا مطلوب شود
تصمیمات ارزشیابی
تشخیص خدمت برجسته
افزایش فوق العاده شغل
پرداخت پاداش معادل دوماه
انتصاب به پست های مدیریتی
تغییر افزایش سنواتی
ارتقاء پایه
پرداخت فوق العاده کارانه
کالبد شکافی مفهومی
سازمان:
نیروی انسانی:
منابع انسانی:
توانمند سازی:
سرمایه اجتماعی:
بهسازی:
کالبد شکافی مفهومی
بهره وری :
اثربخشی :
کارآیی :
تعهد سازمانی :
رشد حرفه ای :
توسعه حرفه ای
ضرورت ارزشیابی و بهسازی کارکنان
1-هماهنگ و همسونمودن کارکنان با سازمان
2-افزایش رضایت شغلی و بهبود روحیه کارکنان
3-کاهش حوادث و ضایعات کاری
4-بهنگام سازی دانش و توانش نیروی انسانی
5-کمک به تغییر و تحولات سازمانی
6-انطباق با شرایط و اوضاع و احوال اجتماعی
7-تقویت روحیه همدلی و هم کاری در بین نیروی انسانی
ضرورت ارزشیابی و بهسازی کارکنان
8-کمک به رشد حرفه ای کارکنان
9-فراهم ساختن بستر توسعه مداوم
10-امکان رقابت پذیری با سازمان های رقیب
11-افزایش تعهد سازمانی
12-ارضاء نیاز های روانی و معنوی افراد
اصول ارزشیابی و بهسازی کارکنان
1-اصل احترام
2-اصل فعال بودن
3-اصل تناسب
4-اصل تداوم
5-اصل ارزشیابی از دانسته ها
6-اصل دوسویه بودن
7-اصل تغییر
اصول ارزشیابی و بهسازی کارکنان
8-اصل خود کاوی
9-اصل آینده نگری
10-اصل جامعیت
11-اصل انعطاف پذیری
12-اصل مطالعات تعقیبی
13-اصل بی طرفی
14-اصل آگاهی و بازخورد
الگو های ارزشیابی و بهسازی کارکنان
1-الگوی سنتی
2-الگوی کرک پاتریک :
الف – واکنش
ب – یادگیری
ج – رفتار
د – نتایج
چالش های ارزشیابی و بهسازی کارکنان
1-کیفی بودن ماهیت ارزشیابی
2-نداشتن نگرش نظام گرا در طراحی واجرا
3-عدم پیوستگی
4- نبود پایگاه اطلاعاتی منسجم
5-تک بعدی بودن
6- تحریف در رسالت ارزشیابی
7-عدم کاربست نتایج ارزشیابی
باور های هفت گانه بهسازی نیروی انسانی
1- رویداد ها معلول رفتار های ما هستند
2- چیزی به نام شکست وجود ندارد آن چه که به دست می آید نتیجه است و بس
3- در شکست ها از خودتان آغاز کنید .(نظریه اسناد)
4- معرفت نیرو می بخشد
5- انسان ها قدرت متمایز اندیشیدن دارند.
باور های هفت گانه بهسازی نیروی انسانی
6-یکی از رموز موفقیت اصل : تلاش متناسب با انتظارات و انتظارات متناسب با تلاش است
7-هیچ موفقیتی بدون تعهد تضمین نمی شود
کا رآن کار است ای مشتاق مست
کا ندر آن کار ار رسد مرگت خوش است(مولوی)
راهبرد های تحقق ارزشیابی بهینه
1-توصیف و تحلیل شغل:شامل:
الف:تجزیه و تحلیل کار
ب)ساختار بخشیدن به کار
ج)تدابیر کنترلی در کار
د)تدارک منابع ،مواد و ملزومات
ه)انتخاب افراد مستعد و بهینه سازی آن ها
2-هدف گذاری موثر:
الف)در چه زمینه هایی باید پاسخگو باشند
ب)استاندارد ها و شاخص های عملکرد کدامند
استراتژی های پرورش نیروی کار موفق
صاحب نظران بر این باورندکه اهداف باید:
الف) با نیازهای افراد و رسالت سازمان هم خوان باشد.
ب)ملموس و عینی و به دورازابهام باشد
ج)قابل حصول و وصول باشد
د)قابل اندازه گیری باشد
ه)انتظارات عملکرد ی را مشخص سازد
استراتژی های پرورش نیروی کار موفق
3-شناخت تفاوت های انگیزشی:
الف)انگیزاننده های بیرونی
ب)انگیزاننده های درونی
افراد با انگیزه ی زیاد اغلب عملکرد بهتری از افراد توانمند تر فاقد انگیزه دارند
4-نظام پاداش مطلوب:
الف)فوری
ب)متناسب
ج) مستمر
د)همراه با احساس
استراتژی های پرورش نیروی کار موفق
5- نظام تنبه ،تذکر و پوزش:
الف) چشم پوشی آگاهانه ، بیان غیر مستقیم وباز خورد خصوصی عملکرد منفی کارکنان
ب)توجه به تحکیم شخصیت فرد
ج)فرد به اصلاح رفتار بیندیشد نه تهدید و تخریب
د) نهایتاًپذیرش و اعتراف اشتباهات
بیشتر مسا ئل زندگی از خطا ها سر چشمه نمی گیرند از درس نگرفتن از آن ها ناشی می شوند.
عشق آن است که بتوان عذر تقصیر خود را به زبان آورد
فرم ارزشیابی کارشناسان
الف) رفتار های عمومی (20 امتیاز)
ب) رفتارهای حرفه ای مشترک (60 امتیاز)
ج) رفتار های حرفه ای خاص و ویژه(20 امتیاز)
معیار و مقیاس درجه بندی
الف) بالاتر از حد انتظار100-80
ب) درحد انتظار 80-60
ج) قابل قبول 60-40
د)پایین تر از حد انتظار40-20
ه)غیرقابل قبول20-0
الف)رفتار های عمومی (6گویه)
الف)رعایت شعائر دینی
ب) وحدت در گفتار و رفتار
ج)سخت کوشی و پشتکار در انجام فعالیت ها
د) روابط انسانی مطلوب
ه)اهتمام به رعایت بهداشت فردی و سازمانی
و)انتقاد پذیری و آستانه تحمل بالا
ب)رفتار های حرفه ای مشترک (14گویه)
الف)تسلط بر آئین نامه ها و قوانین و مقررات ب)تبادل تجربه و ارتباط با سایر کارشناسان
ج)جلوگیری از بروز تنش در محل کار
د)استفاده بهینه از منابع و امکانات
ه)پذیرش اشتباهات و پاسخگو بودن
ب)رفتار های حرفه ای مشترک
و)حضور منظم در محل کار
ز) مدیریت زمان و انجام به موقع کارها
ح)ترویج فرهنگ خود ارزشیابی
ط)ارائه طرح های خلاق و نوآورانه
ی)شرکت در دوره های دانش افزایی
ب)رفتار های حرفه ای مشترک
ک)کسب موفقیت های ویژه
ل)روحیه پژوهش و پژوهشگری
م) به روز بودن و کاربست آموخته ها
ن)تشویقی ها
ج)رفتار های حرفه ای خاص و ویژه (5گویه)
الف)…………………………………..
ب)…………………………………….
ج)……………………………………..
د)………………………………………
ه)……………………………………….
د)وزن گویه ها
الف)سئوالات 1-4-8-10-16-15-20 (5 امتیاز)
ب)سئوالات3-6-13 (سه امتیاز)
ج)سئوالات2-5-9-11-14-18-19(دو امتیاز)
د)سئوال 7 (ده امتیاز)، سئوال 12(هشت امتیاز)،سئوال 17(چهار امتیاز)
ه)