1
کاربردهای اصطلاح نامه در آموزش و
تحلیل اطلاعات
سوالات اصلی در مبحث اصطلاح نامه
2
اصطلاح نامه چیست؟
کاربردهای اصطلاح نامه کدام است؟
روش تدوین اصطلاح نامه چگونه است؟
نرم افزار ساخت اصطلاح نامه چه ویژگیهایی دارد؟
تعریف اصطلاح نامه
اصطلاح نامه گنجینه ای از واژه ها است که علاوه بر نظم الفباییِ متداول در فرهنگ واژگان، دارای نظامی شبکه ای و مفهومی بین واژه هاست.
3
فرهنگ لغت Dictionary
4
زنجیره ی پروتینی
اصطلاح نامه Thesaurus
5
DNA
شبکه مفهومی
6
بخشهای مختلف اصطلاح نامه (خروجی نرم افزار)
نمایه الفبایی
7
بخشهای مختلف اصطلاح نامه (خروجی نرم افزار)
8
نمایه سلسله مراتبی
بخشهای مختلف اصطلاح نامه (خروجی نرم افزار)
9
نمایه گردان
بخشهای مختلف اصطلاح نامه (خروجی نرم افزار)
10
نمایه واژگان
بازیابی اطلاعات بانک های اطلاعات و اینترنت و …
سازماندهی اطلاعات نمایه سازی واستاندارد کردن واژگان…
تولید هستان شناسی آنتولوژی و وب معنایی …
آموزش تولید محتوای آموزشی در قالبی جدید ..
تحلیل اطلاعات علم سنجی و اینفوگرافیک …
11
کاربرد
اصطلاح نامه
در
آموزش
12
مشاهدات:
اغلب فراگیران به تجربه دریافته اند که با طبقه بندی مطالب درسی به یادگیری بیشتر و سریعتری دست یافته اند.
به نظر می رسد قالب و چیدمان سنتی محتوای آموزشی (متون کتابی موجود) به تنهایی توان همسویی با وضعیتهای جدید را ندارد.
13
آیا تولید محتوای آموزشی در قالب اصطلاح نامه تصویری باعث افزایش یادگیری می شود؟
14
حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات
در جوامع اطلاعاتی، رایانه و اینترنت نقش مهمی در ارتباطات علمی دارند.
اطلاعات تکراری و نامرتبط و محدودیت زمانی وضعیت سر در گمی را برای فراگیر ایجاد می کند.
15
سهولت قرارگیری محتوای آموزشی بر روی شبکه اینترنت و اینترانت (آموزش مجازی)
سهولت در جستجوی مطالب مرتبط در شبکه اینترنت (هایپرلینک)
امکان دسترسی سریع تر به مطالب مورد نظر با استفاده از انواع نمایه نامه ها (ایندکسها)
سهولت ارائه محتوای آموزشی به صورت چندرسانه ای (مالتی مدیا)
حشو زدایی و تندخوانی (یادداشتهای دامنه – نقشه مفهومی)
16
برخی از ویژگیهای یک اصطلاح نامه تصویری
حوزه روانشناسی یادگیری و فناوری آموزشی
یادگیری ناشی از شناخت، ادراک و بصیرت است.
یادگرفته های جدید فرد با ساختهای شناختی قبلی او تلفیق می شود.
یادگیری زمانی اتفاق می افتد که فراگیر از مفاهیم پیش آموخته به مفاهیم جدید منتقل می شود.
فرد برای حل مساله نیازمند درک روابط اساسی نهفته میان اجزا و کل است.
دانستن ساخت اساسی موضوع مورد مطالعه، فهم را آسان می کند.
دریافت رابطه اجزا با کل، موجب سهولت انتقال شده و از پیچیدگی مفاهیم آموزشی می کاهد.
محتوای آموزشی سازماندهی شده، بهتر و آسانتر در حافظه نگهداری می شوند.
معلم به کمک ساخت یادگیری، میان دانش مقدماتی و عالی رابطه برقرار می کند.
جزییات یک ساخت یادگیری فراموش می شوند.
نظام مفهومی شبکه ای در ساخت ذهنی فرد وجود دارد.
ارتباط منطقی بین مطالب جدید با مطالب پیش آموخته (نظام سلسله مراتبی و ارجاعی)
سهولت در انتقال مفاهیم به دلیل نظام ساخت یافته (تصاویر و روابط وابسته)
سهولت در اصلاح ساختار و محتوا متناسب با نیازهای آموزشی (روز آمدی)
رفتار یادگیری تعاملی (پرسشهای مبتنی بر شبکه مفهومی )
18
برخی از ویژگیهای یک اصطلاح نامه تصویری
فرضیه:
تولید محتوای آموزشی در قالب اصطلاحنامه تصویری
موجب افزایش یادگیری می شود.
19
20
21
22
23
24
نرم افزار تزاروس بیلدر
25
26
فعالیت میدانی: آزمون و پیمایش
27
برخی از نتایج آزمون (توصیف و استنباط)
28
توصیف: آزمون های انجام شده بر روی گروه های دانش آموزان، در دو گروه آزمون و کنترل، افزایش میانگین نمرات درس شیمی برای گروه آزمون را نشان می دهد.
استنباط: آزمون های انجام شده بر روی گروه های دانش آموزان، در دو گروه آزمون و کنترل، عدم معنی داری اختلاف میانگین نمرات درس شیمی برای این دو گروه را نشان می دهد که حکایت از عدم تعمیم نتایج به جمعیت دارد.
توصیف: پیمایش انجام شده بر روی دانش آموزانی که اصطلاح نامه تصویری را مورد استفاده قرار داده اند، به صورت قوی، فرضیه افزایش یادگیری بر اثر استفاده از اصطلاح نامه تصویری را تایید می کند.
استنباط: پیمایش انجام شده بر روی دانش آموزانی که اصطلاح نامه تصویری را مورد استفاده قرار داده اند، به صورت قوی، توانمندی اصطلاح نامه تصویری را در کمک به حافظه، طبقه بندی و سازماندهی دانش، انگیزش، صرفه جویی در وقت، تندخوانی، نگاه مروری، نگاه کلی، یادآوری مطالب پیش آموخته، ارتباط مفهومی، حذف مطالب زائد، حذف مطالب تکراری و مکمل بودن برای کتاب درسی را تایید می کند.
29
برخی از نتایج پیمایش (توصیف و استنباط)
30
کاربرد
اصطلاح نامه
در
تحلیل اطلاعات
تحلیل اطلاعات علمی پایان نامه های شیمی (علوم پایه) کشور ( 1377 تا 1388 ) با استفاده از اصطلاح نامه شیمی
چند سوال تحلیلی راجع به تحقیقات شیمی در ایران
روند پژوهشهای دانشگاهی در حوزه شیمی کشور چگونه است؟
حوزه های جزیی تحقیقات شیمی در هر یک از گرایشهای چهارگانه شیمی کدام است؟
هر یک از دانشگاه های کشور در کدام یک از حوزه های خرد شیمی فعالیت می کنند و به چه میزانی؟
کدام استادان شیمی با چه نرخی و در کدام دانشگاه ها، در هر یک از حوزه های خرد شیمی مشغول تحقیق هستند؟
32
طرح کلی پروژه
مراحل اصلی اجرای پروژه
گرایشهای اصلی رشته شیمی (علوم پایه)
استخراج و دسته بندی پایان نامه ها
مقایسه اطلاعات پایان نامه ها با نقشه علم
نتیجه گیری
می توان با برنامه نویسی و مدل سازی از اصطلاح نامه ها در کنار سایر تکنیکهای علم سنجی، نه فقط در جستجو و بازیابی اطلاعات بلکه در تجزیه و تحلیل اطلاعات علمی و تدوین نقشه راه تحقیق استفاده کرد.
47