نام اشخاص – دوره رنسانس(عصر نوزایی)
1-جوتو 2-داوینچی 3-دوناتلو 4-سیمونه مارتینی 5-مانیاس گرانوالد 6-مازاتچو 7-ستی نیانو 8-میکل آنژ 9-وازاری 10-ال گرگو 11-بوکاچیو 12-آلبرتی 13-رافائل 14-بورنسکی 15-بوتیچیلی 16-دوتچو 17-دورر 18-هیرونیموس بوش 19-وان آیک 20- 21-مارتین شونگاور 22-چلینی 23- پالبو اوتچو 24-بلیتنی 25-جولیو رمانو 26-ستی نیانو 27- استاد فلمان
نویسنده: یاشار کرمی
زمینه ساز تحولات عظیم هنر نقاشی غرب
پایه گذار تجربه های بصری برپایه برون نگری و دقت در طبیعت
دستاورد های مازاتچو در امتداد تلاش های وی شکل گرفت
او پدر تصویرگری غرب است
آثار جوتو دارای منبع نور نامشخص است
شیوه جوتو یعنی ساختن صحنه روایی مثل یک درام و حالتی نمایشگونه در سراسر رنسانس رشد کرد
تاکید جوتو بر جسم ، حجم و بعد است
زاری بر پیکر مسیح
مریم نشسته بر تخت
جوتو
سنت فرانسیس به استیگماتا دچار می شود/ مرگ فرانسیس
داوری اخروی
داوینچی
-با استفاده از تضاد میان تیرگی و روشنی به بیان حالت های عاطفی در آثارش می پرداخت،کیاروسکورو یا همان سایه روشن کاری
-در تابلوی مونالیزا ائر داوینچی سایه روشن کاری روحیه آدمی را کتمان می کند
-استاد استفاده از سایه های تیره و روشن
-او در روانشناسی مدل ها و تجسم نیات درونی شخصیت ها موفق تر بود
اثر شام آخر او در غذاخوری صومعه سانتاماریا دلا گراتسیه کار شده است
مرد ویترویوسی
بانوی باقاقم
باکره و کودک به همراه حنای قدیس
سانوانور موندی
دوناتلو
-آغاز شخصیت پردازی در چهره
-او به سنت های هزار ساله قرون وسطا پایان داد
-گامی بنیادین در جهت تجسم حرکت در پیکره انسانی برداشت
او تندیس سازی کلاسیک را احیا و آن را با فرهنگ مسیحی عصرخود وفق داد
سنت مارک دوناتلو نخستین پیکره در رنسانس است که بدون وابستگی به فضای معماری و کاملا متعادل و قائم به خود ساخته شده است
پیکره پیشگوی کله کدو اثر دوناتلو نوعی شبیه سازی از شخصیت انجیلی است
آثار او منعکس کننده خودباروری انسان است
مجسمه داوید
سانت جرج
سن مارک
Gattamelata
سیمونه مارتنی
با آمیزش سلیقه گوتیک فرانسه با طبیعت گرایی ایتالیا زمینه سازسبکی نو در نقاشی سده های چهاردهم و پانزدهم اروپا شد
annunciation with st. margaret and st. ansanus
guidoriccio da fogliano
مانیاس گرانوالد
بیشتر به سوی هنر قرون وسطایی آلمان گرایش داشت
در آثارش حال و هوای اکسپرسیونیستی مشاهده می شود
موضوع آثار او را بیشتر منظره های غیر زمینی و دوزخی شامل میشوند
خطوط آثار او دارای جنبه بیان گرایی بوده و نیروهای درونی انسان را نمایان می کند
اتحاد میان زمان ، ابدیت ،واقعیت و رمز در آثار او شکوهی رعب انگیز ایجاد کرده است
مازاتچو
فضای پرسپکتیوی را مطرح کرد
مازاتچو پیکره هایش را وا داشت تا بر روی پای خود بایستند
اولین بار از منبع نور مشخص درتصویر استفاده کرد
خلف هنری جوتو
در نقدینه خراج بخش هایی از یک روایت در یک تصویر نمایش داده می شود
او در این تابلو دو گرایش اصلی انسانی را به نمایش می گذارد رئالیسم مبتنی بر مشاهده و کاربرد ریاضیات برای سازماندهی اجرای تصویر
نقدینه خراج
ستی نیانو
در چهره پردازی معصومیت کودکان مهارت زیادی داشت
میکل آنژ
وی را می توان نخستین هنرمندی دانشت که اثرات منریسم در آثارش پدید آمد
او تاثیرگذارترین هنرمند بر جریان منرسیم است
او نقطه پایان کلاسیک گرایی رنسانس است
در آثار او نقطه اوج اومانیسم دیده می شود
وازاری
او به ثبت حال هنرمندان زمان خود می کرد
او مبنای عقیدتی نگارش تاریخ هنر تلقی می شود
ال گرگو
او در آثارش زیر شدت کژنمایی و کشیدگی پیکره ها و نیز بهره گیری از نور و رنگ غیر متداول رفعت و تشعشع و روح قدسی را به تماشاگر ارائه می کند
اعوجاج در نمایش اندام از ویژگی هایی اوست
جنبه روحانی و مذهبی در آثارش دیده می شود
بوکاچیو
از جمله شاعران و داستان نویس های ایتالیایی است که از بنیان گذاران نهضت رنسانس در سده چهاردهم است و از جمله آثارشمی توان به دکامرون و لافیامتا اشاره کرد
آلبرتی
نخستین معمار رنسانس
استفاده از اسلوب معماری کلاسیک برای اولین بار
ارائه دهنده نخستین شرح تصویری از پرسپکتیو
رفائل
بارزترین نماینده کلاسیک گرایی اوج رنسانس
او از رنگ های مایه روشن استفاده می کرد
او تکنیک جسواستفاده می کرد
پارنیجانینو در تابلوی مریم گردن بلند از رافائل الهام گرفته است
بورنسکی
کاشف پرسپکتیو / سه بعد نمایی و ژرف نمایی
طراح گنبد کلیسای فلورانس
پیشگام معماری رنسانس در فلورانس
بوتیچیلی
حد واسطی مابین رنسانس قرن پانزدهم و رنسانس دوره اوج است
با تاکید به عنصر رنگ وبا به کار گیری خطوط نرم و پر تحرک ، لطافت شاعرانه و بی سابقه ای را به نقاشی های خود وارد کرد
دوتچو
پایه گذاری طبیعت گرایی در مکتب سیه نا
دورر
هنر بدون علم، یعنی بدون یک تئوری برای انتقال دادن مشاهدات هنرمند ی ثمر است ( دورر)
شاخص ترین آثارش را با تکنیک حکاکی روی چوب و فلز به جا گذاشته است
هیرونیموس بوش
آثار او پر از ابهام و نمادپردازی است
در آثار وی می توان با دامنه گسترده نیرویی تخیلی آشنا شد که او را در مقام شاعر ضمیر نیمه آگاه سده نوزدهم قرار می دهد
معروف ترین اثر وی باغ خوشی ها نام دارد
پیش نمونه سوررئالیسم تلقی می شود
یان وان آیک
او از اولین نقاشانی بود که مفهوم عمق نمایی جوی را درک کرد و در آثارش به کار برد
مارتین شونگاور
بزرگ ترین طراح ، حکاک و نقاش آلمان در پیش از عصر باززایی
باسمه های شونگاور بر دورر و بر چاپ صنعتی در آلمان بسیار تاثیر گذاشت
چلینی
مجسمه سازی در قالب شیوه گزینی را آغاز کرد
در سبک منریسم
پائولو اوتچلو
شیوه سه بعدنمایی را شناخت و شیفته آن شد
جووانی بیلینی
بنیان گذار نقاشی مکتب ونیزی
نقاشان این مکتب رنگ های شاد، عاطفه برانگیز و خوش نقش را به نمایش می گذارند و نخستین هنرمندانی اند که در ایتالیا از تکنیک رنگ روغنی استفاده می کنند
جشن خدایان
رنج در باغ
جولیو رومانو
شاخص ترین نمونه های سبک معماری منریست
پیرو دلا فرانچسکا
آلدوس هاکسلی، نویسنده بریتانیایی، در مقاله «بهترین تصویر» از نقاشی رستاخیز اثر پیرو دلا فرانچسکا با عنوان «بهترین تصویر جهان» یاد کرده است.
رستاخیز
تاریخ صلیب واقعی
the duke and duchess of urbino
استاد فلمان
ابدا کننده رنگ روغن