1
2
دوره آموزشی بیمه خشکی و خشکسالی
ویژه مدیران وکارشناسان وزارت جهاد کشاورزی
نقش شرکتهای خدمات بیمه کشاورزی
در فعالیت های صندوق بیمه
3
مقدمه
از سال 1363 یعنی شروع فعالیتهای صندوق بیمه تا سال 1372 با توجه به اینکه تنها 2 محصول استراتژیک کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفته بود ، مشکلی از نظر اجرای برنامه ها وجود نداشت ، لیکن :
افزایش موارد بیمه ای و گسترش چشمگیر فعالیتهای صندوق بیمه
تنوع تعرفه ها و عوامل خطر تحت پوشش
بروز خسارتهای قهری طبیعی ، بخصوص خشکسالی در سطح وسیع
انجام برخی از طرحهای فراگیر (طیور)
و از طرف دیگر :
– تنوع خدمات و فعالیتهای بانک کشاورزی
– حجم بالای عملیات اعتباری شعب
– محدود بودن تعداد کارشناسان شعب
در کنار نیاز به :
ارائه خدمات مطلوب به بیمه گزاران به خصوص در مواقع بروز خسارتهای عمومی و فرا گیر
کاهش نقش تصدی گری دولت و سیاست پرهیز از تورم سازمانی
بهره گیری مطلوب از فارغ التحصیلان بیکار و متخصصین بخش کشاورزی و افزایش اشتغال زایی
و در نهایت ، ایجاد تعادل بین منابع و مصارف
موجب گردید تا در راستای تحقق اهداف و سیاستهای صندوق بیمه به منظور
نیل به خودکفائی نسبی در تولید محصولات اساسی و کاهش وابستگی به
واردات ، زمینه استفاده از بخش خصوصی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای
رشد و توسعه اقتصادی فراهم و با پیگیری مدیریت صندوق بیمه و تفسیر
اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی توسط اداره کل حقوقی بانک
کشاورزی در 13 مرداد ماه 1381 ، طرح واگذاری امور بیمه ای به بخش خصوصی در تاریخ 27 شهریور ماه 1381 توسط هیئت مدیره محترم بانک مورد تصویب قرار گرفت و به استانها اعلام گردید.
4
5
درامتداد این تغییرات و ایجاد تحول اساسی در واگذاری امور صندوق بیمه به بخش خصوصی و جایگزینی آن به عنوان شعب فعال بیمه ای و پذیرش مسئولیت های فنی، مالی و اداری مربوطه و پاسخگویی به کلیه مسائل و مشکلات بیمه گذاران از سوی دیگر موجب گردید تا تبدیل وضعیت کارگزاران از شخصیت حقیقی و حقوقی موجود در قالب شرکت های خدمات بیمه کشاورزی در دستور کار صندوق بیمه کشاورز قرار گیرد.
لذا براساس هماهنگی های انجام شده با بیمه مرکزی ایران، ثبت شرکت های خدمات بیمه محصولات کشاورزی که موضوع فعالیت آنها صرفاً انجام خدمات بیمه محصولات کشاورزی است ازنظر بیمه مرکزی ایران بلامانع خواهد بود که موافقت به عمل آمده طی نامه شماره13429 مورخ86/4/25 از سوی دفتر حقوقی و امور مجلس بیمه مرکزی ایران به کلیه ادارات ثبت اسناد واملاک سراسر کشوراعلام گردید.
لذا با توجه به موارد فوق، هیئت مدیره صندوق بیمه در جلسه مورخ25/6/86 موضوع تبدیل وضعیت کارگزاران موجود اعم از حقیقی و حقوقی به شرکت های خدمات بیمه ای محصولات کشاورزی را تصویب و دستور ابلاغ و اجرای آن را طی نامه شماره3438 مورخ86/7/7 به کلیه مدیریت های شعب بانک کشاورزی در استانها اعلام فرمودند .
لذا به منظور رعایت اصول کلی در تهیه و تنظیم کارمزدهای کارگزاران برای کلیه محصولات تحت پوشش در زیربخشهای زراعت ، باغ ، دام ، طیور، آبزیان ومنابع طبیعی ، 3 اصل « کارسنجی ، زمان سنجی ،ومزدسنجی » اساس مبانی محاسباتی کارمزدهای کارگزاری قرار گرفت و با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی اولین مرحله از کارمزدهای بخش خصوصی در تاریخ 28 آبان ماه سال 1381 به کلیه استانها ابلاغ گردید . متعاقباً منطبق با سیاستهای صندوق بیمه در خصوص نحوه اجرای عملیات بیمه ای ( دستورالعملهای اجرائی ) درهر زیربخش و نیزنحوه بهره مندی از فارغ التحصیلان بخش خصوصی در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه اخذ نظرات کارشناسان ستاد صندوق بیمه وگروههای خدمات بیمه ای استانها ، کارمزدهای کارگزاری در هر سال زراعی محاسبه و پس از تایید و تصویب در هیئت مدیره محترم صندوق بیمه به تفکیک کلیه زیربخشها به همراه دستورالعملهای مربوطه به استانها اعلام می گردد .
6
7
نکاتی که باید در طراحی ساختار اجرایی جدید مورد توجه قرار گیرد
استفاده از ظرفیت شرکت های خدمات بیمه کشاورزی که بصورتی نظام مند و با بکارگیری فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در حال سازماندهی هستند برای انجام عملیات اجرائی بیمه گری ، ارزیابی, تحت نظارت و مدیریت گروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی در سطح استان ، اصولی ترین گزینه برای ورود به مسیری صحیح می باشد.
پیاده سازی ساختاراجرایی جدید بایستی به صورت یک فرایند تدریجی و مرحله بندی شده انجام گیرد تا ضمن فراهم شدن شرایط ، موجب اختلال در فعالیت ها و برنامه های جاری نگردیده و با اقتضائات محیطی و شرایط حاکم بر تصمیم گیری نیز همخوانی داشته باشد .
سازماندهی بدنه اجرائی و عملیاتی بیمه محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی ضمن اینکه با جهت گیریها و تکالیف مندرج در سیاست های کلان نظام (اصل 44قانون اساسی) انطباق کامل دارد موجبات برداشتن بار اجرائی از شعب بانک کشاورزی در سطح شهرستانها را فراهم نموده و زمینه های ایجاد سازمانی چالاک ، روان و مستحکم را بوجود می آورد.
8
دستاورد ها ی مورد انتظار
بسترسازی مناسب در زمینه برونسپاری فرآیند اجرایی بیمه به بخش خصوصی در قالب شرکتهای خدمات بیمه ای
بهره گیری از تخصصهای مختلف و پیگیری مسائل ترویجی ، آموزشی و … با هدف ارتقاء سطح مدیریت واحدهای تولیدی و کاهش ریسکهای تولید.
افزایش کیفیت عملیات اجرایی از طریق ملزم نمودن نمایندگان به استفاده از ابزارهای جدید مثل دستگاه GPS ، سیستم رایانه ، خودرو مناسب و … .
افزایش بهره وری با کاهش هزینه های بانک کشاورزی در امور اجرایی
کارآفرینی برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی.
9
اقدامات انجام شده
تشکیل340 شرکت خدمات بیمه ای
کاهش نقش شعب بانک در فرآیند اجرایی بیمه
ارائه کلیه خدمات بیمه کشاورزی به بهره برداران بخش کشاورزی از طریق صندوق بیمه و شرکتهای خدمات بیمه ای
10
وضعیت کارکنان شرکتهای خدمات بیمه کشاورزی درسال زراعی 89 -88
11
وضعیت کارگزاران شرکتهای خدمات بیمه کشاورزی درسال زراعی 89 -88
12
مشخصات تعداد شرکتهای خدمات بیمه ای فعال
13
مشخصات تعداد شرکتهای خدمات بیمه ای فعال
14
چشم انداز ساختار اجرایی بیمه کشاورزی
” با رویکرد واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی "
15
عوامل اجرایی در سطح استان :
مدیریت ستادی شعب بانک در استان
گروه خدمات بیمه ای استان
شعب بانک کشاورزی
شرکتهای خدمات بیمه ای
کارشناسان فروشنده بیمه نامه
کارشناسان ارزیاب خسارت
این مجموعه را عوامل نظارتی (شبکه نظارت ، شامل مسئولین حراست بانک کشاورزی در استان ،ناظرین مقیم ، متصدیان امور بیمه ای و … ) نیز همراهی می نمایند.
16
شرح وظایف شرکتهای خدمات بیمه ای
الف ) در مرحله فروش بیمه نامه
اخذ تقاضای بیمه از بیمه گذار
بازبینی و نظارت اسنادی فرمهای بیمه نامه تکمیل شده
در یافت و واریز حق بیمه سهم بیمه گذار به حساب جاری محصول موردنظر(از طریق سیستم POS.و …)
صدور بیمه نامه(شماره و تاریخ) و تحویل نسخه اول به بیمه گذار و دریافت بیمه نامه قبلی
تحویل پلاکهای اسقاطی دام و زنبورعسل به گروه خدمات بیمه استان .
تشکیل پرونده قریه و بایگانی بیمه نامه ها در دفتر اصلی تا یکسال
پس از اتمام سال زراعی مربوطه شرکت و بعد از آن تحویل به گروه خدمات بیمه استان .
دسته بندی بیمه نامه ها (نسخه مدیریت )و تکمیل فرم شماره 11 و جمع بندی اسناد و مدارک جهت ارسال به گروه خدمات بیمه استان .
17
شرح وظایف شرکتهای خدمات بیمه ای
ب) در مرحله ارزیابی خسارت
دریافت و ثبت تقاضا یا اطلاع از وقوع خسارت در حوزه عمل شرکت از مبادی ذیربط.
بازدید اولیه به صورت غیر محسوس متعاقب اطلاع از وقوع خسارت.
اعلام وقوع خسارت به گروه خدمات بیمه استان به نحو مقتضی.
اعلام خسارت به گروه خدمات بیمه استان .
دریافت فرمهای تکمیل شده خسارت توسط کارشناسان ارزیاب به شرکت.
بررسی گزارشهای خسارت از نظر انطباق با مفاد گزارش اکیپ بررسی کننده.
تکمیل مدرک و اسناد مورد نیاز برای پرداخت خسارت.
نظارت بر فرمهای گزارش خسارت براساس دستورالعملهای مربوطه.
دسته بندی گزارشات خسارت تنظیم شده با توجه به دستورالعمل کمیسیون پرداخت غرامت.
ارسال اسناد و مدارک به گروه خدمات بیمه استان یا صندوق بیمه جهت تایید در کمیسیون مربوطه
تشکیل کمیسیون پرداخت غرامت در سطح شرکت.
18
شرح وظایف شرکتهای خدمات بیمه ای
ج) در کلیه مراحل
رعایت و اجرای دستورالعملهای مالی، اداری، حسابرسی و… .
ورود اطلاعات نرم افزار مالی.
تنظیم جداول محاسبه کارمزد کارگزاری کارشناسان و کارکنان زیر مجموعه ودر صورت نیاز ارائه آن به ناظرین صندوف بیمه.
رسیدگی اولیه به شکایات بیمه گزاران و اعلام به گروه خدمات بیمه استان یا صندوق بیمه.
بایگانی اسناد و مدارک بیمه ای.
جمع بندی و ارسال آمار طرحهای بیمه ای و غرامت های پرداختی به گروه خدمات بیمه استان.
تعیین حوزه فعالیت کار گزاران معرفی شده، باهماهنگی گروه خدمات بیمه استان به منظور ایجاد تعادل در تعداد موارد ارجاع شده به کارشناسان.
8. حضور فعال و مستمر در حوزه عمل تعیین شده و در اختیار داشتن تمامی امکانات لازم برای انجام امور محوله از قبیل محل استقرار ثابت، لوازم و تجهیزات اداری، رایانه و امکان دسترسی به اینترنت به همراه نرم افزارهای لازم، پرینتر، اسکنر، GPS، وسیله نقلیه، POS ، تلفن ثابت و همراه ، فاکس، دوربین عکاسی و … را باشد.
9. نظارت بر عملکرد کارکنان و کارشناسان دخیل در امر عملیات بیمه ای شرکت متبوع
19
شرح وظایف شرکتهای خدمات بیمه ای
ج) در کلیه مراحل
8. « نمایندگی» موظف است تابلوی نمایندگی خود رامطابق طرح ذیل درمحل نمایندگی خود نصب نماید:
20
وظایف کارشناسان فروشنده بیمه نامه
در یافت فرمهای خام بیمه نامه و پلاکهای دام و زنبور عسل از شرکت.
انجام بازدید اولیه از مورد بیمه ای به منظور بررسی مدیریت واحد ،توجیه بیمه گذار در خصوص شرایط بیمه ای ، تعیین سطح – تعداد مورد بیمه ، گزینه انتخابی و … .
محاسبه حق بیمه.
تکمیل فرم بیمه نامه و سایر ضمائم. (شناسنامه باغات و یا فرم مشخصات واحدهای دامداری و …)
اخذ مدارک مورد نیاز از بیمه گذار.
6. تحویل فرمهای بیمه نامه تکمیل شده وضمائم به شرکت جهت صدور بیمه نامه .
21
وظایف کارشناسان ارزیاب خسارت
دریافت پرونده های خسارت به همراه ضمائم مربوطه از شرکت.
انجام بازدیدهای اولیه و ثانویه به منظور تعیین عامل یا عوامل موثر در بروز خسارت ، شناسایی مورد بیمه و برآورد میزان در صد خسارت وارده
محاسبه غرامت قابل پرداخت و تنظیم فرم مربوطه.
اخذ مدارک مورد نیاز برای تاییدخسارت با هماهنگی شرکت و امضا گزارش .
تحویل پرونده های خسارت به شرکت .
تحویل و تحول فرمهای خسارت و پلاکهای جمع آوری شده دام با شرکت.
تحویل فرمهای تکمیل شده خسارت توسط کارشناسان ارزیاب به شرکت.
« قرارداد اعطای نمایندگی بیمه کشاورزی »
به استناد تکلیف بند ج ماده 18 قانون برنامه چهارم توسعه کشور و براساس مجوز دفتر حقوقی و امور مجلس بیمه مرکزی ایران (نامه شماره 13429 مورخ 25/4/86) ، قرارداد اعطای نمایندگی بیمه کشاورزی به شرح موارد ذیل منعقد می گردد :
ماده 1 – طرفین قرارداد :
الف) مدیریت شعب بانک کشاورزی استان ———— به نشانی: ——————————— و تلفن——— به نمایندگی از طرف صندوق بیمه کشاورزی که در این قرارداد اختصاراً «بانک» نامیده می شود.
ب)
1- شرکت خدمات بیمه کشاورزی ………………….. به شماره ثبت ……………….. نزد اداره ثبت شرکتهای استان/شهرستان …………………….. با کد نمایندگی به شماره ………………… به نمایندگی ………………….. و ………………….. که به موجب آگهی مندرج در روزنامه رسمی کشور به شماره ……………. مورخ …………. به ترتیب به عنوان ………………. و ………………… معرفی گردیده و حق امضاء اسناد و اوراق تعهدآور و مالی را از طرف شرکت دارا می باشند که در این قرارداد اختصاراً « نمایندگی » نامیده می شود . تبصره – در این قرارداد صندوق بیمه کشاورزی اختصاراً «صندوق» نامیده می شود .
22
شماره قرارداد: ———- تاریخ: ———- پیوست: ——— صندوق بیمه کشاورزی
صندوق بیمه کشاورزی
ماده 2 – موضوع قرارداد و حدود عملیات :
انجام کلیه عملیات اجرائی بیمه کشاورزی و ارائه خدمات مرحله: 1) صدور بیمه نامه 2) ارزیابی خسارت طبق مفاد آئین نامه ها و دستورالعملهای اجرائی هر مورد بیمه ای و با رعایت کامل ضوابط و مقررات بیمه کشاورزی که از سوی " صندوق " و "بانک" به نمایندگی اعلام شده است.
ماده 3- محل اجرای قرارداد:
حوزه جغرافیائی فعالیت "نمایندگی" مطابق جداول شماره یک و دو پیوست این قرارداد می باشد.
ماده 4 – مدت قرارداد :
مدت قرارداد ازتاریخ ———– لغایت ———- میباشد که درصورت تمایل طرفین و با رعایت سایر ضوابط و مقررات قابل تمدید میباشد.
تبصره : قرارداد حاضر برای مدت معین و بطور موقت و غیر مستمر تنظیم می گردد و فاقد هر گونه اثر حقوقی مربوط به قرارداد دائمی می باشد و پس از فسخ قرارداد و یا انقضاء مدت ، « نمایندگی» و پرسنل وی سمتی نداشته و حق هیچگونه ادعایی را ندارند .
ماده 5- ضمائم قرارداد :
شامل جدول شماره یک ویژه عملیات صدور بیمه نامه، جدول شماره دو ویژه عملیات ارزیابی خسارت و جدول شماره سه ویژه مشخصات کارشناسان فنی شرکت خدمات بیمه ای است که به رویت و امضاء «نمایندگی» رسیده و جزء لاینفک این قرارداد می باشند .
23
ماده 6 – کارمزد و شرایط پرداخت:
مبلغ "کارمزد" عملیات بیمه براساس جداول تعرفه کارمزدهای نمایندگی که برای هر سال زراعی از سوی " صندوق " به «بانک» اعلام می گردد، محاسبه و پس از تائید عملکرد «نمایندگی» و اعمال کسور قانونی در وجه وی پرداخت خواهد شد.
تبصره : کارمزد عملیات بیمه کشاورزی، حداکثر ظرف مدت "دو ماه" پس از دریافت مدارک، مستندات و صورت خلاصه وضعیت عملیات بیمه ای که توسط «نمایندگی» تنظیم و به "بانک" ارائه می گردد، محاسبه و پس از تائید عملکرد به حساب بانکی شماره ………………. به نام شرکت خدمات بیمه کشاورزی ………………… نزد بانک کشاورزی شعبه ………………….. واریز می گردد.
ماده 7 – ضمانت انجام تعهدات :
7 – 1 – «نمایندگی» موظف است بمنظور ضمانت انجام تعهدات ناشی از این قرارداد و رعایت آئین نامه و دستورالعملهای اجرائی هر مورد بیمه ای، هم زمان با امضاء و انعقاد قرارداد، تضمینی معادل ————– ریال بر اساس مفاد جداول شماره یک و دو پیوست این قرارداد، بصورت ضمانت نامه بانکی ، سفته و یا سایر ضمانت های مورد قبول، نزد «بانک» تودیع نماید .
تبصره : استرداد "تضمین های" اخذ شده پس از تسویه حساب نهایی و تائید حسن انجام عملیات بیمه ای توسط «بانک» صورت می پذیرد.
7-2 – درصورت تمدید این قرارداد، "ضمانتی" متناسب با کل تعهدات اخذ خواهد شد.
7-3- "تضمین" مذکور در این ماده ، برای جبران خسارات ناشی از عدم اجرای صحیح و عدم انجام تمام یا بخشی از عملیات موضوع قرارداد ، اخذ و در صورت ارائه گزارشات خلاف واقع و یا ناقص و یا هر اقدامی که به تشخیص "بانک" یا "صندوق" موجب ضرر و زیان «بانک» ، «صندوق» و « بیمه گذاران» گردد، به اجرا گذاشته خواهد شد.
24
ماده 8 – کسور قانونی :
کلیه کسور قانونی و عوارض مربوط به فعالیت شرکت خدمات بیمه ای ناشی از این قرارداد بعهده «نمایندگی» است.
ماده 9 – تعهدات نماینده :
9-1- «نمایندگی» تعهد می نماید آئین نامه و دستورالعمل های ابلاغی صندوق بیمه مطابق "شرح وظایف و تکالیف نمایندگی های بیمه کشاورزی" در مراحل "صدور بیمه نامه" و یا "ارزیابی خسارت" که جزء لاینفک این قرارداد محسوب می گردد و به رویت و امضاء « نمایندگی» نیز رسیده است را رعایت نماید .
9-2- «نمایندگی» تعهد و تقبل نمود کلیه قوانین و مقررات موضوعه از جمله "قانون کار و تامین اجتماعی" را در خصوص پرسنل تحت پوشش خود رعایت نماید و این قرارداد هیچگونه رابطه استخدامی بین "بانک" و "نمایندگی" یا پرسنل وی ایجاد نمی کند. لذا بانک در مقابل پرسنل "نمایندگی" هیچگونه مسئولیتی ندارد .
9-3- «نمایندگی» قبول و تائید نمود که مشمول قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی نمی باشد .
9-4- در مواردی که بانک در خصوص آئین نامه و دستورالعملهای مربوط به امور بیمه ای آموزش مدیران، کارکنان و کارشناسان «نمایندگی» را ضروری تشخیص دهد، « نمایندگی» مکلف به شرکت در دوره های آموزشی مربوطه خواهد بود.
ماده 10 – تعهدات بانک:
10 –1– «بانک» متعهد می گردد که بخشنامه ها و دستورالعملهای ابلاغی مربوطه را در اسرع وقت و به صورت کتبی به «نمایندگی» اعلام نماید.
10 –2–«بانک» متعهد می گردد که فرمهای بیمه ای، برنامه های نرم افزاری و ملزومات مورد نیاز از قبیل پلاک گوش و پنس، برچسب کندوهای زنبورعسل و … را متناسب با نوع و حجم فعالیت شرکت برای «نمایندگی» تامین نماید.
25
ماده 11– فسخ قرارداد:
درصورت عدم انجام هریک از تعهدات مذکور دراین قرارداد و یا تخلف از شرایط و مفاد قرارداد توسط «نمایندگی» و یا هر یک از کارکنان «نمایندگی» بنا به تشخیص «بانک» یا «صندوق » ، قرارداد به صورت یکجانبه فسخ خواهد شد و جبران کلیه خسارات وارده، زیانها و هزینه های مترتبه ناشی از فسخ قرارداد، حسب اعلام «بانک» به عهده «نمایندگی» خواهد بود و «نمایندگی» حق هرگونه اعتراضی را از خود سلب و اسقاط نموده است.
تبصره : "آئین نامه رسیدگی به تخلفات کارگزاران" که به رویت و امضاء «نمایندگی» رسیده است، ناظر بر این قرارداد می باشد.
ماده 12 – مرجع حل اختلاف :
درصورت بروز اختلاف، "اداره کل حقوقی بانک کشاورزی" بعنوان "داور" اعلام نظر می نماید و رای "داور" قطعی و لازم الاجرا و مورد قبول طرفین می باشد .
ماده 13 – تعداد نسخ قرارداد :
این قرارداد براساس ماده 10 "قانون مدنی" ، "قوانین و مقررات بیمه ای" ، "قانون تجارت" و سایر قوانین مربوط در 13 ماده و 5 تبصره و 3 نسخه که حکم واحد را دارند، در تاریخ ……………… منعقد گردید.
«بانک» «نمایندگی»
مدیریت شعب بانک کشاورزی استان ……….. شرکت خدمات بیمه ای ………….
مهر و امضاء مهر و امضاء
26
جدول شماره یک – ویژه عملیات صدور بیمه نامه (جزء لاینفک قرارداد)
27
* بر اساس سطح برنامه اعلامی از سوی مدیریت شعب بانک.
** در مرحله فروش بیمه نامه
بر مبنای فرمول : 10% × حق بیمه سهم بیمه گذار × سطح بیمه شده = میزان تضمین
شرکت خدمات بیمه ای ——————– تاریخ، مهرو امضاء ———–
مدیر گروه خدمات بیمه ای —————— تاریخ، مهر و امضاء ———–
28
جدول شماره یک – ویژه عملیات ارزیابی خسارت (جزء لاینفک قرارداد)
* بر اساس درصد خسارت محصول موردنظر در سالهای گذشته
** در مرحله ارزیابی خسارت
بر مبنای فرمول : 10% × حداکثر تعهد بیمه گر × سطح خسارت دیده = میزان تضمین
شرکت خدمات بیمه ای —————— تاریخ، مهرو امضاء ———–
مدیر گروه خدمات بیمه ای —————- تاریخ، مهر و امضاء ———–
جدول شماره سه- مشخصات کارشناسان فنی شرکت خدمات بیمه ای — (جزء لاینفک قرارداد)
29
« شرح وظایف و تکالیف نمایندگی های بیمه کشاورزی»
پیرو قرارداد شماره ——– مورخ ——– اینجانبان ——-و ——- به نمایندگی از سوی شرکت خدمات بیمه ای ——— ثبت شده به شماره —— نزد اداره ثبت شرکتهای استان ——– شهرستان ————– با کد نمایندگی —— که به موجب آگهی مندرج در روزنامه رسمی کشور به شماره ——- مورخ ——– به عنوان —— و ——- حق امضاء اسناد و اوراق مالی و تعهدآور شرکت را دارا می باشیم کلیه نکات و شرایط ذیل را با دقت مطالعه نموده و با امضاء این شرایط قبول و تعهد می نماییم که در تمام طول دوره قرارداد کلیه نکات و شرایط قرارداد فوق الذکر حاضر را رعایت نمائیم و چنانچه به هر دلیل هریک از شرایط توسط شرکت یا اینجانبان (اصالتاً)یا هر یک از پرسنل تحت پوشش شرکت و نمایندگان اعزامی رعایت نگردد بانک حق و اختیار دارد ضمن ضبط تضامین ماخوذه نسبت به جبران خسارت وارده از طریق مراجع قضایی اقدام نماید .
الف-وظایف عمومی
1- « نمایندگی» موظف است تکالیف مقرر در "قانون تجارت" ، "قوانین و مقررات بیمه ای" و آئین نامه ها و دستورالعمل های صادره توسط "بانک" و "صندوق" را که تماماً رویت شده است رادقیقا رعایت نموده و برخلاف آن عمل ننماید.
2- « نمایندگی» متعهد است نسبت به تهیه کارت شناسائی معتبر برای کارشناسان مندرج در جدول شماره سه ضمیمه قرارداد از طریق گروه خدمات بیمه ای استان پیگیری و اقدام لازم را معمول نماید. بدیهی است بکارگیری کارشناسان فاقد کارت شناسائی مجاز نمی باشد.
3- « نمایندگی» وظیفه دارد علاوه بر دفاتر قانونی ، دفتر عملیات نمایندگی خود را طبق نظر «بانک» تهیه و کلیه سوابق مربوط به عملیات بیمه ای (مدارک،فرمها و مستندات بیمه نامه ، ارزیابی خسارت، اسناد مالی، فرم ها یا فایلهای آماری، درخواستهای بیمه گذاران و ..) را در دفاتر مربوطه ثبت و براساس ضوابط و آئین نامه های ابلاغی نسبت به بایگانی، حفظ، نگهداری، امحاء و یا ارسال آنها اقدام نماید. صفحات دفاترمزبورعندالاقتضاء از طرف «بانک» مهرو پلمپ خواهد شد.
30
4- « نمایندگی» موظف است تابلوی نمایندگی خود رامطابق طرح ارسالی درمحل نمایندگی خود نصب نماید:
5- « نمایندگی» موظف است ضمن نصب پروانه فعالیت در محل دفتر نمایندگی (به گونه ای که قابل رویت برای مشتریان باشد) نسبت به تمدید به موقع پروانه نیز اقدام نماید و جهت مکاتبات جاری صرفاً از مهر و اوراق چاپی طبق نمونه ای که "صندوق " تعیین می کند استفاده نماید.
6- «بانک» یا «صندوق » می تواند در هر زمان که لازم بداند دفاتر « نمایندگی» را توسط بازرسین منتخب مورد بررسی قرار دهد و « نمایندگی» موظف است ضمن در اختیار قراردادن اطلاعات مورد نیاز و ارائه توضیحات، تمهیدات لازم را جهت بازدیدهای میدانی مهیا نماید.
7- « نمایندگی» متعهد است فرمهای مورد نیاز عملیات بیمه ای (صدور بیمه نامه یا ارزیابی خسارت) را با شماره سریال دریافت و پس از اتمام عملیات نسبت به تسویه فرمهای مذکور (اعم از استفاده شده یا نشده) ، اقدام نماید و در صورت مخدوش یا مفقود کردن، مسئول جبران خسارت کلیه عواقب ناشی از آن می باشد.
8-کلیه بیمه نامه های صادره، گزارشات خسارت و گزارشات آماری تنظیمی می بایست ممهوربه مهروامضاء مدیرعامل وکارشناس فنی ذیربط باشد.
9- گزارش عملیات ارزیابی خسارت توسط « نمایندگی» محرمانه و غیر نافذ تلقی شده و تا زمان تنفیذ و تصویب درکمیسیون مربوطه هیچگونه حقی برای بیمه گذار و یا تکلیفی برای «بانک» و یا "صندوق " ایجاد نمی کند . نتایج ارزیابی ها وگزارشات تهیه شده فقط پس از تصویب در کمیسیون های مربوطه نافذ خواهد بود.
10- « نمایندگی» متعهد است آمار عملکرد خود را به صورت هفتگی و از طریق نرم افزار تخصصی بیمه و به صورت ماهانه از طریق فرمهای آماری و مطابق شرح وظایف و دستورالعملهای آماری موجود به «بانک» و در صورت لزوم به «صندوق» ارسال نماید .
11- « نمایندگی» متعهد است نام و کد نمایندگی خود و نیز نام و کد شناسائی کارشناس فنی ذیربط را در بیمه نامه های صادره و یا گزارشات ارزیابی خسارت، قید نماید.
12- « نمایندگی» مسوول جبران خسارت مستقیم یا غیر مستقیمی است که در نتیجه تقصیر ، غفلت و یا قصور خود و یا کارکنان و کارشناسان وی به بیمه گذاران ، «بانک» یا«صندوق » وارد می آید خواهد بود.
13- دریافت هر گونه وجه یا مالی توسط « نمایندگی» و پرسنل وی خارج از بخشنامه ها ودستورالعملهای ابلاغی تحت هرعنوان از بیمه گذار ممنوع است .
14- درصورت فوت یا حجر یا انفصال هر یک از مدیران، کارکنان یا کارشناسان« نمایندگی» ، مدارک و اسناد راجع به امور واگذاری توسط « نمایندگی» جمع آوری و جهت اخذ تصمیم به "بانک" تسلیم می گردد و "نمایندگی" مسوول جبران زیانها و خسارات احتمالی ناشی از آن، خواهد بود.
15- « نمایندگی» موظف به حضور فعال و مستمر در حوزه عمل تعیین شده بوده و می بایستی تمامی امکانات لازم برای انجام امور محوله از قبیل محل استقرار ثابت، لوازم و تجهیزات اداری، رایانه و امکان دسترسی به اینترنت به همراه نرم افزارهای لازم، پرینتر، اسکنر، GPS، وسیله نقلیه، POS ، تلفن ثابت و همراه ، فاکس، دوربین عکاسی و … را در اختیار داشته باشد.
16- « نمایندگی» موظف است در راستای راه اندازی «سابکا» (سامانه الکترونیکی بیمه کشاورزی ایران) و پس از اعلام، کلیه عملیات بیمه ای را صرفاً از طریق «سابکا» و براساس دستورالعملها و آئین نامه های اعلامی از سوی « صندوق» اجرا نماید . همچنین «نمایندگی» متعهد می شود تا در گذراندن دوره های تخصصی «سابکا» اهتمام ورزد.
17- «نمایندگی» متعهد است تا نسبت به گذراندن دوره های «ICDL» اقدام نموده، مدارک لازمه را به «صندوق» و «بانک» ارائه نماید .
18- « نمایندگی» متعهد می گردد اطلاعات و مدارکی را که در اثر انجام وظائف محوله بدست می آورد و نیز حقوق طرفین بیمه نامه منعقده را محفوظ داشته و بر طبق قوانین و مقررات موضوعه و آئین نامه ها و دستورالعملهای مربوطه رفتار نموده و از هر نوع اظهار خلاف واقع یا گفتار یا عملی که موجب خسران "بیمه گذار" ، «بانک» و یا "صندوق " شود خودداری نماید.
19- « نمایندگی» متعهد است در صورت بروز حوادث قهری و طبیعی در سطح وسیع و یا ملی بر اساس ماموریتهای ابلاغی از سوی «بانک» نسبت به انجام ماموریت محوله خارج از حوزه عمل تعیین شده در قرارداد نیز اقدام نماید.
32
20- در صورت عدم نیاز به انجام هر مرحله از عملیات بیمه ای براساس دستورالعملهای ابلاغی، کارمزد آن مرحله کسر می گردد و همچنین اگر قسمتی از عملیات بیمه توسط « نمایندگی»/« نمایندگان» ، یا افراد ذیصلاح دیگری (به تشخیص بانک) انجام گردد، « نمایندگی» موظف به همکاری بوده و با توجه به نوع کار انجام شده ، درصد کارمزد مربوط به آن مرحله ، به اشخاص ذیربط پرداخت می شود.
21- « نمایندگی» موظف است در صورت صلاحدید «بانک» و یا "صندوق "، مجدداً از مورد بیمه ای بازدید و گزارش لازم را تهیه و ارائه نماید.
22- « نمایندگی» موظف است بر عملکرد کارکنان و کارشناسان دخیل در امر عملیات بیمه ای شرکت متبوع، نظارت نموده و هر ماهه گزارش نظارتی را به گروه خدمات بیمه ای استان ارائه نمایند.
23- « نمایندگی» هیچگونه حقی مبنی بر واگذاری موضوع این قرارداد ولو «بطور توکیل به غیر» را ندارد.
24- « نمایندگی» باید از رقابت ناسالم با نمایندگیهای دیگر شرکتهای بیمه ای و کارگزاران بیمه ای خودداری کرده و از انجام تبلیغاتی که به ضرر موسسات بیمه است اجتناب نماید و در صورت نیاز به تبلیغ ، قبلاً موافقت کتبی «بانک» را جلب نماید .
25- در صورتیکه از طرف "صندوق " مقررات جدیدی وضع شود مقررات مذکور حاکم (ناظر) بر این قرارداد خواهد بود.
26- آدرس « نمایندگی» آدرس درج شده در ماده یک این قرارداد میباشد و « نمایندگی» مکلف است به محض تغییر آدرس حداکثر تا یک هفته مراتب را به اطلاع «بانک» برساند.
33
ب-وظایف نمایندگی صدوربیمه نامه:
1- « نمایندگی» مکلف است روزانه حق بیمه دریافتی هر محصول را به حساب جاری مربوطه (مطابق دستورالعمل مالی) واریز نماید.
2- « نمایندگی» مکلف است پس از طی مراحل صدور بیمه نامه و تحویل نسخه اول آن به بیمه گذار(نسخه مخصوص بیمه گذار)، در خصوص سایر مدارک مربوط به صدور بیمه نامه، براساس دستورالعمل های مالی- اداری ابلاغی "صندوق " اقدام نماید.
3- « نمایندگی» موظف است در صورت بروز خسارت در مناطق حوزه عمل فعالیت خود، ضمن اعلام موضوع به "گروه خدمات بیمه ای استان" و تایید وقوع خسارت توسط گروه مذکور، نسبت به دریافت درخواستهای بیمه گذاران خسارت دیده و تشکیل پرونده اقدام نماید .
4- « نمایندگی» موظف است گزارشات خسارت را براساس چک لیستی در قالب فرمهای مربوطه با ذکر شماره سریال و ممهور به مهر و امضاء مدیر عامل و کارشناس فنی ذیربط از " نمایندگی ارزیابی خسارت" تحویل گیرد .
5- « نمایندگی» موظف است بمنظور تایید گزارشات خسارت و پرداخت غرامت توسط گروه خدمات بیمه استان نسبت به ارسال و ارائه اسناد و مدارک مربوطه به گروه خدمات بیمه ای استان مطابق دستورالعملهای مالی و اداری اقدام نماید.
6- « نمایندگی» موظف است کلیه اطلاعات مربوط به عملیات بیمه ای (صدور بیمه نامه- ارزیابی خسارت) انجام پذیرفته را به طور صحیح در سیستم نرم افزار عملیات بیمه ای وارد نماید .
7- « نمایندگی» متعهد است قبل از قبول صدور و امضاء بیمه نامه ها، بیمه گذاران را به حدود حقوق و تکالیفی که به موجب قرارداد بیمه در قبال بیمه گر خواهند داشت مطلع و از هر نوع عمل و اظهاری که موجب گمراهی بیمه گذار یا بیمه گر شود خودداری کند .
34
ج-وظایف نمایندگی ارزیابی خسارت:
1-« نمایندگی» تعیین شده جهت ارزیابی مناطق خسارت دیده ، موظف است پرونده های تکمیل شده بیمه گذاران خسارت دیده را از "نمایندگی صدور بیمه نامه" در همان منطقه، طی لیست تنظیمی دریافت و پس از انجام بررسی های لازم طبق ضوابط و مقررات ابلاغی، نتیجه گزارشات را براساس چک لیست در قالب فرمهای مربوطه با ذکر شماره سریال به آن "نمایندگی" تحویل نماید.
شرکت خدمات بیمه ای ———–
تاریخ :
مهر و امضاء :
35
36
با تشکر از توجّه شما