تارا فایل

پاورپوینت نظریه رفاه اجتماعی


نظریه رفاه اجتماعی

نظریات جدید رفاه
– نظریه پست مدرن رفاه
– نظریه جامعه گرا

نظریه پست مدرن رفاه ( 1) : تعریف مفاهیم
مدرنیته
پسامدرنیته
مدرنیزاسیون
مدرنیسم
پسامدرنیسم
وضعیت پست مدرن

مدرنیته
مدرنیته با رنسانس در غرب پا به عرصه وجود گذاشته و دلالت بر نظام های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی دارد که از قرن 18 به بعد در غرب شکل گرفته است
دلالت بر عقلانی سازی اقتصاد پیشرو و اداری و تمایز ساختاری جهان اجتماعی ، تفکیک واقعیت از ارزش یا حوزه اخلاق از حوزه نظر دارد
دلالت بر فرایندهای ایجاد دولت صنعتی سرمایه دار ی مدرن دارد

پسا مدرنیته
دلالت بر چیزی دارد که بعد از مدرنیته آمده است
حکایت از تغییر و به هم خوردگی اشکال اجتماعی مدرنیته دارد
دراین باره که آیا پسامدرنیته در تقابل با مدرنیته است یا تداوم آن اختلاف نظر است
پسا مدرنیته بر گوناگونی هویت فردی و اجتماعی تاکید دارد
به جای تاکید بر کلیت سیاسی و سیاست کلیت سازی بر دموکراسی کثرت گرا و باز تاکید می کند
به جای قطعیت پیشرفت ، به دوپهلویی و ابهام تاکید دارد
درعصر پسامدرن مولد بودن فناوری صنعتی جای خود را به مصرف گرایی و ریاضت جای خود را به لذت داده است

مدرنیسم
فرهنگ مدرنیته : مجموعه ای خاص از سبک های فرهنگی و زیباشناختی ملازم با جنبش های هنری که در اوایل قرن بیستم بوجود آمد و تا زمان اخیر بر حوزه های مختلف هنری سلطه داشته است.
مدرنیسم در مخالفت آگاهانه با کلاسیک گرایی شکل گرفته است
برتجربه گرایی و یافتن حقیقت درونی لایه های زیرین واقعیت ظاهری تاکید دارد
ویژگی های مدرنیسم :
1. خودآگاهی زیباشناختی
2.اکتشاف ماهیت متناقض ، مبهم ، غیرقطعی وبا حدود نامعین از واقعیت
3. رد کلیت و تاکید بر چندپارگی واقعیت
4. رد دانش روایتی (کلان روایت ها) و تاکید بر دانش علمی (رویه های توصیفی ، منطقی و شناختی
برای هرنوع دانش ویژه )

مدرنیزاسیون (نوسازی)
دلالت بر توسعه اجتماعی بر پایه صنعتی سازی /شدن دارد
پیوستارمتغیری از تحولات فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است که به واسطه اکتشافات ، ابداعات و نوآوری های فناورانه ، پیشرفت های صنعتی ، تحرکات جمعیتی ، شهرسازی ، شکل گیری دولت های ملی و جنبش های اجتماعی و سیاسی ایجاد شده است.
نوسازی همراه با گسترش بازار سرمایه داری جهانی رو به پیش است.

پسامدرنیسم
فرهنگ پسامدرنتیته : جنبش در فرهنگ پیشرفته سرمایه داری
انتقاد از دانش جهانی و عام
– خرد کلی یا کلیت ساز (totalizing)وجود ندارد ، زیرا یک خرد وجود ندارد بلکه خردهای
متکثر وجود دارد
نقد بنیادگرایی /مطلق گرایی
نقد ساختارگرایی
نقد دیدگاههایی که به فراسوی پدیدار یعنی نهان نظردارند
تاکید بر شکل ، وضع و شیوه به جای محتوا

خیلی از نظریه پردازان اجتماعی در توصیف وضعیت پسامدرن به تحولات اساسی جامعه غرب بعد از جنگ جهانی دوم اشاره کرده و این تحولات را باعباراتی همچون عبارات ذیل توصیف می کنند :

تحولات تکنولوژیکی جامعه مدرن متاثر در تحول در وضعیت دانش است : – فشرده سازی و تجاری سازی دانش – دانش کامپیوتری به نیروی اصلی تولید شده است – دانش با هدف فروش تولید می شود – دانش عنصر اصلی رقابت برای قدرت است – دانش روایتی جای خود را به دانش علمی داده است – روایت ها و گزاره های کلان و عام دانش جای خود را به گزاره های جزیی و خاص داده اند
جامعه رسانه ای ، جامعه مصرف گرا ، جامعه دیوان سالار ، جامعه نمایش ،
مصرف کنترل شده ، جامعه فراصنعتی
وضعیت پسامدرن (نظریه لیوتار)

نظریه پست مدرن رفاه (2)
پست مدرنیسم ، هرگونه تلاش برای ارائه یک توصیف جامع و مانع از وضعیت بشری را رد می کند (لیوتار : 1984).
-ارائه یک ایده و روایت عام از حقیقت ، تلاش بی حاصل است
– به جای روایت های عام واقعیت می بایست ، روایت خاص ارائه شود
-ترقی ، آخرین تلاشی است که برای یافتن مبانی معرفتی ، هستی شناختی و اخلاقی واقعیت صورت می گیرد. – بافت ها و قالب های فرهنگی امروز در مقایسه با گذشته ، کمتر متاثر از هویت های طبقاتی ،
مذهبی ، خانوادگی است و به همین جهت علائق و وابستگی های اجتماعی و احساس امنیت
هستی شناختی ما خیلی شکننده تر و ناهمگون تر از گذشته است.
پست مدرنیسم هرگونه مطلق گرایی اخلاقی و سیاسی را نفی می کند
پست مدرنیسم ، ارائه یک تعریف عام و فراگیر از رفاه را مطرود می داند
– سیاست های اجتماعی غالبا در جهت منافع گروههایی تدوین می شود که در نقش مسلط قرار گرفته اند
سیاست های اجتماعی مدرن هم باید به تفاوت ها و ناهمگونی های فرهنگی توجه کند و هم به اخلاق مصرف (مصرف گرایی )

نظریه جامعه گرا (1)
درک ما ازدنیا و برقراری ارتباط با آن از طریق شبکه های بهم پیوسته و متعامل است.
– تاکید بر شبکه های اجتماعی مثل شبکه دوستی ، همکاری ، خویشاوندی و..
جامعه گرایی یا جماعت گرایی
– تونیس : تمایز جماعت (گمن شافت) از جامعه (گزل شافت ) به عنوان دو شکل یا سازمان از
روابط اجتماعی
– گمن شافت شامل روابط خودانگیخته و عاطفی است مثل روابط خانوادگی
– گزل شافت شامل روابط ابزاری و حسابگرانه مثل روابط مبادله
در حالیکه گمن شافت شکل برتر رابطه اجتماعی است لکن گزل شافت بر جامعه مدرن غلبه دارد و تاثیر زیادی بر سیاست اجتماعی گذاشته است
سیاست اجتماعی می بایست برانگیزنده پیوندهای اجتماعی و حافظ آنها باشد
– تاکید بر ارزشهای خانوادگی ، ملی / تعهدات و تکالیف اجتماعی
– یک دلیل ناکامی دولت رفاه تاکید زیاد بر فردیت

نظریه جامعه گرا (2)
دوتلقی ایدئولوژیک از رفاه جامعه گرا : جامعه گرایی راست و جامعه گرایی چپ
شهروندی
عدالت
نظم اجتماعی
اصول اخلاقی
بازار
دولت
فرد
چپ
راست
حقوق پایه مدنی ، سیاسی و اجتماعی بر تکالیف
شهروندی مقدم است
تکالیف اجتماعی اساسی است و طبقه بندی حقوق مردود
است
برابری در فرصت ها و برابرسازی نتایج
فقط برابری در فرصت ها
عدالت اقتصادی و مالکیت عمومی
تجویزهای اخلاقی و مقررات محدودکننده رفتاری
توده گرا (دموکراتیک) ، مترقی و جمعی و چندفرهنگی
نخبه گرا ، سنتی و همگن
تکالیف کارفرمایان و شرکتها
تکالیف کارکنان و متقاضیان مزایا
مساوات طلبی از طریق سیاست های بازتوزیع
امنیت ، کنترل اجتماعی و قانون و نظم
نوعدوست و تعاون گر /جمع گرا
رقابت جو و منفعت طلب / فردگرا

پایان


تعداد صفحات : 13 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود