موضوع:
گزارش کار اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی کوهدشت
نام استاد: فریدون گراوند
کارآموز: میثم سوری
بهار 93
مقدمه
طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل روشی است که در آن به تجزیه و تحلیل تمامی عوامل موثر کار با هم ( یکجا ) می پردازیم این عوامل عبارتند از : مهارت ، مسئولیت ، مساعی ، جسمانی و ذهنی و شرایط نامطلوب محیط کاری می باشند .
اجرای طرح های ارزشیابی مشاغل در دو حالت ممکن است انجام پذیرد :
حالت اول : زمانی است که برای تاسیس سازمانی برنامه ریزی می شود . در این حالت هنوز شغل و شاغلی در عمل وجود ندارد که از نزدیک مورد مطالعه ، بررسی و ارزشیابی قرار گیرد . بدهی است که در این مرحله کارشناسان طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل با توجه به سوابق گذشته و سازمان های مشابه به طور کیفی و ذهنی ارزش ریالی مشاغل را برای تعیین و پرداخت حقوق و دستمزد مشاغل موجود در سازمان معلوم و مشخث می نمایند تا در پرداخت محقوق و دستمزد مشاغل موجود در سازمان جدید ملاک عمل قرار گیرد .
حالت دوم : زمانی است که سازمانی در حال فعالیت بوده و مشاغل آن دارای شاغلین است که برای امر ارزشیابی می توانند از نزدیک مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد .
هدف ارزشیایی شغل عبارت است از ایجاد ارتباط منطقی بین وظایف و مسولیت های یک شغل با میزان حقوق و دستمزد پرداختنی به مشاغل ( البته ما در این تحقیق فقط به میزان وظایف و مسئولیت های مشاغل و رتبه بندی بر اساس چارت سازمانی بسنده کرده ایم . )
بنابراین می توان چنین گفت ارزشیابی شغل وسیله ای است که برای ایجاد ارتباط منطقی بین مشاغل مختلف و میزان پرداخت و دستمزد هر شغل مورد استفاده قرار می گیرد .
یکی از نکات مهم که در ارزشیابی مشاغل باید مورد توجه قرار گیرد این است که ارزشیابی شغل ارتباط مستقیمی با مجری و یا متصدی شغل ، یا مقام و منصب شاغل ندارد و در واقع شغل از شاغل مورد ارزشیابی قرار می گیرد . اگرچه ممکن است خصوصیات ، ویژگی ها و صفات شاغلین هم دو تعیین و پرداخت و حقوق و دستمزد موثر باشد ولی در مرحله ارزشیابی مشاغل این عوامل در نظر گرفته نمی شود .
برای اجرای موفقیت آمیز طرح های ارزشیابی مشاغل بهتر است این کار توسط کمیته ای انجام پذیرد تا میزان اعمال نظرات کاهش یابد . این اعضا می توانند از کارشناسان ارزشیابی مشاغل نمایند و مدیریت ، نماینده کارفرما ، نماینده کارکنان ، سرپرستان مستقیم و غیره باشند . این کمیته اگر با توجه به واقعیات و دور از تصورات و ذهنیات عمل ارزشیابی مشاغل را انجام دهند بدهی است که نتایج آن در افزایش کارآیی سازمان بسیار موثر خواهد بود .
تاریخچه سازمان :
اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی در سال 1342 تاسیس شد و در سال 24/6/1370 مجددا برای ادامه کار و خدمت رسانی به تاثیر شورای نگهبان رسید و بعد از آن شروع به کار نمود که شامل شرکت ها و موسسات تعاونی و تولید و توزیع می باشد .
که اهداف این سازمان به شرح زیر می باشد که با مشارکت کشاورزان ، باغداران ، دامداران ، دامپروران ، پژوهش دهندگان کرم ابریشم ، زنبور عسل ، ماهی ، در روستائیان شاغل در صنایع محلی روستا برای رسیدن به خرید و تهیه مسائل شخصی ، خانوادگی ، حرفه ای و کشاورزی و انجام عملیات محصولات کشاورزی انجام خدمات مربوط به بهبود حرفه ای یا زندگی کشاورزان و …. کمک نمایند .
همچنین این سازمان بر کار اتحادیه ها و تعاونی های روستای نظارت دقیق دارد و مایحتاج آنها را تامین می کند و بر حسابهای فروش و عملکرد تعاونی ها نظارت می کند و …
چارت سازمانی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان کوهدشت
چارت سازمان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی مرکز لرستان
شرح مختصری از تولید تعاونی
1) تعیین و تشخیص مشاغل موجود در سازمان و تهیه فهرستی از آن .
2) تهیه شرح وظیفه و شرائط احراز برای هر شغل با کمک مشاغل
3) انتخاب کمیته برای طبقه بندی مشاغل
4) بررسی و مقایسه شرح وظایف و شرایط احراز و طبقه بندی آنها از پایین به بالا ( از پیشخدمت تا مدیر )
5) تخصیص پایین ترین شغل ( مشاغل ) به گروه 1 و تخصیص شغل مهم تر به گروه بالاتر الی آخر
6) تعیین جدول حقوق گروه و پایه برای گروههای مستخرجه با استفاده از نرخ بازار کار پس از جرح و تعدیلات جزئی به دلیل متعادل نمودن تفاوت میان گروهی
این سیستم یک روش ساده ، سریع و کم هزینه است که در آن در ضوابط کمی استفاده نمی گردد و اغلب به جای شغل ، شاغل ارزیابی می گردد . این سیستم فقط می توان در سازمانهای کوچک ، با تعداد پرسنل کم استفاده کرد .
وظایف اصلی شغل :
– محاسبات دقیق میزان استهلاک ها
– مطالعه و رسیدگی به صورتحسابها و مدارک مربوط به خرید و فروش کالاها .
– رسیدگی به قیمت تمام شده کالا به منظور تعیین سود حقیقی
– تعیین موارد قصور و مختلف و اعلام تخلفات به مقامات مافوق
– رسیدگی به اسناد و موارد پرونده ها ( تنظیم شکوائیه در خصوص عدم رعایت مقررات مالی )
– رسیدگی به عملیات حسابرسی ( سود و زیان و انجام ارائه روش های حسابداری )
– عملیات بودجه مصوبه – صورت حسابهای مالی – بودجه نویسی – تطبیق عملیات
وظایف وزارت تعاون و امور روستاها ، سازمانهای دولتی و واحد صنعتی
ماده 132 – وزارت تعاون و امور روستاها برای ارشاد و نظارت و سرپرستی شرک ها و سازمان های تعاونی به تدریج و متناسب با امکانات خود عهده دار وظایف زیر است :
1- ترتیب کارشناسان تعاونی و کمک مالی وقتی به تاسیس و اداره مراکز آموزشی و تحقیقا تعاونی
2- تربیت و تعلیم نیروی انسانی مورد نیاز شرکت ها و سازمانهای تعاونی مانند مدیران عامل و حسابداران و حسابرسان .
3- اجرای برنامه های ترویج و آموزش برای تفهیم و تعمیم اصول و روشهای تعاونی
4- تحقیقات آماری و مطالعه در باره فعالیت تعاونی ها و اظهار نظر و اتخاذ تصمیم نهائی در زمینه اجرای طرح های اساسی تعاونی ها که وسیله سایر سازمانهای دولتی و خصوصی تهیه می شود .
5- اعمال کمک های فنی و اداری مالی در موارد لازم به منظور اداره صحیح تعاونی ها
6- تهیه اساس نامه و آیین نامه های نمونه و فرم های دفاتر مورد لزوم برای انواع شرکت ها و اتحادیه های تعاونی و همچنین کمک به تنظیم آئین نامه های استخدامی کارکنان موظف در شرکت ها و اتحادیه های تعاونی .
7- جلوگیری از فعالیت شرکت ها و سازمانهائی که ما به کار بردن نام تعاون عملیات آنها مخالف اصول تعاون و هدف های است که در این قانون تصریح شده است .
نگاهی بر شرکت های تعاونی کشاورزی و روستائی و اهداف آن
طبق ماده 72 قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران – شرکت تعاونی کشاورزی .
1) مشارکت کشاورزان – باغداران – دامداران – راه پروران ، پرورش دهندگان کرم ابریشم – زنبور عسل – ماهی و روستائیان شاغل در صنایع محلی روستائی و یا کارگران کشاورزی برای تمام یا قسمتی از مقاصد زیر تشکیل می شود .
1- قبول پس انداز و سپرده اعضاء به نمایندگی بانگ تعاون کشاورزی ایران
2- خرید و تهیه مواد و وسائل مورد احتیاج مصرف شخصی و خانوادگی یا حرفه ای اعضا همچنین تهیه وسایل و علوه دام ها و خوراک طیور و وسایل دیگری از این قبیل
3- انجام عملیات جمع آوری – نگاهداری – تبدیل – طبقه بندی و بسته بندی – حمل و نقل و یا فروش محصول اعضاء
4- انجام خدمات به منظور بهبود امور حرفه ای و یا زندگی اعضاء مانند تهیه ماشین آلات کشاورزی و استفاده مشترک ازآنها – تهیه وسال حمل و نقل برای استفاده اعضاء و تهیه مسکن – تامین و توزیع آب مشروب و آب برای مصاف زراعی اعضا و بارعایت قانون ملی شدن منابع آب ، پیش بینی و مسائل بهداشتی و بهداری و آموزشی به منظور استفاده جمعی و مشترک ، توزیع نیروی برق ، ایجاد شبکه تلفن – تلمیح مصنوعی دام ها و مبارزه با امراض و آفات نباتی و حیوانی
5- بهره برداری جمعی و مشترک از اراضی ملکی و یا استیجاری
6- تامین اعتبارات دام های مورد نیاز اعضاء
ماده 74- شرکت های تعاونی روستائی با مشارکت زراعینی که به موجب قوانین و مقررات اصلاحی ، اراضی صاحب زمین شده یا بشوند برای مقاصد مندرج در بندهای ماده 73 تشکیل می شوند .
تبصره 1- زارعین دیگری که در حوزه عمل شرک های تعاونی روستای به زراعت یا باغداری اشتغال دارند و میزان مالکیت آنها حداکثر از بیست هکتار تجاوز ننمایند و همچنین ساکنان روستاهای حوزه عمل شرکت های تعاونی با موافقت هیئت مدیره شرکت می توانند عضویت شرکت تعاونی روستائی آن حوه در آیند .
تبصره 2 – شرکت های تعاونی روستائی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به مبادلات مرزی به شرط تجویز اساسنامه ، مجاز به انجام مبادلات مرزی برای عضو و غیر عضو ساکن در حوزه عمل شرکت می باشد .
تبصره 75 – شرکت های تعاونی کشاورزی و یا روستائی که از جمله مقاصد آنها رفع حواج اعتباری اعضاء است می توانند با کسب اجازه از وزارت تعاون و امور روستاها به نمایندگی بانک تعاون کشاورزی ایران حسابهای سپرده برای اعضاء و غیر اعضا در حوزه فعالیت شرکت باز کنند .
بررسی واحدهای سازمان
واحدهای سازمانی – مالی – اداری – فنی
واحدهای مالی – خلاصه ای عملکرد واحدهای مالی
نظارت و اجرای دقیق کلیه دستور العمل ها و بخش نامه های مالی صادره از مرکز اظهار نظر در مسائل مالی و حسابداری و تهیه گزارشات لازم .
نظارت و کنترل سایر امور مربوط به محاسبات
واحد اداری – خلاصه ای از عملکرد واحد اداری .
نظارت و انجام وظائف امور دفتری و بایگانی – امور خدمات نقلیه و کنرل دفاتر مربوط
واحد امور فنی – خلاصه از عملکرد
اعمال نظارت بر کلیه امور فنی و کشاورزی شرکت ها در زمینه های فنی زراعی و دامداری و توسعه صنایع کوچک دستی .
ایجاد شرایط بهتر جهت اجرای برنامه های فنی شرکت های تعاونی و روستائی و تعاونی و تولید روستائی و کشاورزی نظارت بر وضع شرکت های تعاونی روستائی و کشاورزی و تعاونی های تولید روستائی از نظر نوع فعالیت ها و تولید .
فرم شرح شغل
1- منطقه جغرافیایی : شهرستان کوهدشت
2- نام سازمان : اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی
3- نام واحد : امور مالی
4- عنوان شغل : حسابداری و امین اموال
5- شماره پست / شغل : 170 -12
6- نوع پست / شغل : ثابت موقت
7- هدف شغل : نظارت بر اموال عمومی دولت در یک واحد سازمانی
8- مسئولیت : الف / تهیه لیست مبنی بر دارایی های سازمانی ، تهیه و تنظیم بودجه ، تهیه صورتهای مالی ب / تهیه تنظیم طرح های عمرانی
9- ارتباط شغلی : با واحد حسابداری استان
10- کوشش جسمانی : 90% نشستن – 10% ایستادن
11- کوشش فکری : تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات و دقت برنامه ریزی
12- شرایط محیط کاری : گرد و غبار
13- وظایف اصلی شغل : تهیه و تنظیم بودجه – اجرای مقررات و قوانین مالی
-اجرای دستور العمل های صادره از مرکز – صدور اسناد و ثبت آنها در دفاتر قانونی
– ثبت و نگهداری حسابها و اعتبارات جاری
فرم شرح شغل
1- منطقه جغرافیایی : شهرستان کوهدشت
2- نام سازمان : اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی
3- نام واحد : امور مالی
4- عنوان شغل : حسابداری و امین اموال
5- شماره پست / شغل : 170 -12
6- نوع پست / شغل : ثابت موقت
7- هدف شغل : رسیدگی به امور حسابهای شرکت ها و اتحادیه های شرکت های تعاونی روستائی و اتحادیه کشاوزی و شرکت های کشاورزی
8- مسئولیت : الف / رسیدگی به کلیه عملیتهای شرکت ها ( عملیات حسابهای شرکت ها )
ب / تهیه فرم جهت : درآمد شرکت ها و وصولی وجوه دریافتی – انجام هزینه ها و پیش پرداختی ها اعم از علی الحساب ها اختلافات مالی بین حسابداری و موسسات شرکت های دولتی و خصوصی .
ارتباط شغلی :
کوشش جسمانی : نشستن
کوشش فکری : دقت و تمرکز زیاد – تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات – تصمیم گیری و برنامه ریزی
شرایط محیط کار : سرما و گرما – رطوبت غیر متعارف – گردو غبار
گزارش پیشرفت کارآموزی شماره ………………………..
نام و نام خانوادگی : استاد کارآموزی : استاد
شماره دانشجویی : سرپرست کارآموزی :
رشته / گرایش : حسابداری ترم و کد کارآموزی :
محل کارآموزی : اداره کار، تعاون و رفاه امور اجتماعی موضوع کارآموزی : حسابداری
فعالیتهای انجام شده جهت انجام عملیات حسابداری این اداره تهیه و تنظیم اسناد حسابداری سازمان طی پرداختهای انجام شده در واحد امور مالی تهیه و تنظیم لیست های پرداختنی مطالبات کشاورزان چایکاران در آمد خرید تضمینی برگ سبز چای در سال 88 ثبت و ارقام و اعلام اسناد حسابداری به دفاتر روزنامه کامل و معین برای هر ماه محاسبه می شود .
فعالیتهای آتی : ما می خواهیم مکانیزه کردن همان برنامه های عملیات حسابداری از طریق رایانه انجام شود و کلا با مراکز استان یا شهرستان های دیگر از طریق اینترن انجام شود .
مشکلات : نبود امکانات حسابداری مانند رایانه ، پرسنل مربوطه و تخصص در رشته حسابداری .
پیشنهادات : ایجاد آزمایشگاه های مدرن کنترل و کیفیت جهت ایجاد تهیه و محصول جدید قابل رقابت با چای احمد و دارجنینگ .
تاریخ و امضاء دانشجو
نظریه سرپرست کارآموزی : یاد دادن کارآموز و شناختن آن اهداف حسابداری و عملیات مربوطه حسابداری سازمان و آشنا نمودن محیط کار برای کارآموز
تاریخ و امضاء سرپرست کارآموزی
نظریه استاد کارآموزی
تاریخ و امضا استاد کارآموزی :
مسئول امور مالی
امور مالی
مهارت
دیپلم – آموزش حسابداری
مسئولیت
نظارت و کنترل نگهداری حساب اعتبارات جاری – تهیه و تنظیم صورت حسابهای مالی – تهیه و تنظیم ترازنامه
کوشش
نشستن – تجزیه و تحلیل مسائل – دقت – برنامه ریزی – تمرکز
شرایط کار
گرد و غبار
حسابرس
امور مالی
مهارت
دیپلم – 10 سال – آموزش عالی حسابداری
مسئولیت
نظارت و کنترل نگهداری حساب اعتبارات جاری – تهیه و تنظیم صورت حسابهای مالی – تهیه و تنظیم ترازنامرسیدگی به کلیه عملیات حسابهای شرکت
کوشش
نشستن – دقت – تمرکز – تجزیه و تحلیل مسائل
شرایط کار
سرما – گرما – رطوبت – غیر متعارف
حسابدار و امین اموال
امور مالی
مهارت
دیپلم -2 سال آموزش حسابداری شغلی
مسئولیت
تهیه لیست مبنی بر دارایی های سازمانی
تهیه و تنظیم بودجه و تهیه صورت حسابهای مالی
کوشش
90% نشستن – 10% ایستادن – تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات دقت و برنامه ریزی
شرایط کار
گرد و غبار
مسئول امور دفتری و بایگانی
امور مالی
مهارت
سوم متوسطه -19 سال – آموزش توجیهی و آموزش شغلی و دوره های آموزشی خاص مربوط به احراز این شغل
مسئولیت
نظارت امور دفتری و بایگانی و ماشین نویس ، تفکیک و توزیع نامه های صادره و تحویل پرونده های مختومه به بایگانی راکد .
کوشش
ایستادن – نشستن – دقت – تجزیه و تحلیل – مسائل و مشکلات
شرایط کار
گرد و غبار – سرما و گرما
رئیس
واحد اداری
مهارت
فوق دیپلم – 2-5/1 سال سابقه در پست مدیریت
مسئولیت
در قبال کارمندان ، کارگران ، و کلیه امور سازمان
کوشش
ایستادن ، راه رفتن ، نشستن / تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات – تصمیم گیری و برنامه ریزی
شرایط کار
گرد و غبار – سرو صدا – دود – گاز – رطوبت – سرما و گرما
معاون
واحد اداری
مهارت
لیسانس – 3 سال ف آموزش خاصی نیست
مسئولیت
نظارت در کارهای پرسنلی سازمان و اتحادیه و شرکت های تعاونی روستائی
کوشش
ایستادن – راه رفتن – صرف نیرو جسمانی و نشستن وقت و تمرکز زیاد – تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات – تصمیم گیری و برنامه ریزی درباره دیگران
شرایط کار
–
متصدی اعتبارات و آمار
واحد فنی
مهارت
سوم متوسطه -16 سال – آموزش حسابداری کامپیوتر – ماشین نویسی – اعتباری و آمار
مسئولیت
تهیه آمارهای اعتباری پایان هر ماه گزارش عملکرد هر سه ماه یکبار و رسیدگی به پرونده های وام .
کوشش
نشستن – دقت – تمرکز – تجزیه و تحلیل – مسائل و مشکلات – تصمیم گیری و برنامه ریزی
شرایط کار
سرو صدا – جهت ازدحام جمعیت هنگام پرداخت وام
کاشناسان خدمات فنی و کشاورزی
واحد فنی
مهارت
فوق دیپلم ماشین آلات – 16 سال – کلیه اموزشهای مربوط به ماشین الات و نهادهای کشاورزی
مسئولیت
رسیدگی به امور کشاورزی و ماشین آلات
کوشش
ایستادن – راه رفتن – صرف نیروی جسمانی و نشستن
دقت تمرکز زیاد – تجزیه و تحلیلمسائل و مشکلات تصمیم گیری و برنامه ریزی
شرایط کار
گرد و غبار – سروصدا – دودو گاز – رطوبت غیر متعارف – سرما و گرما
امور جاری در دست اقدام
ما از 6 ماه اول مثل قند ، شکر ، روغن شرکت های تعاونی از چند شرکت تشکیل شده و تمام شرکت های تعاونی از چند شرکت تشکیل شده و تمام شرکت های تعاونی طی جلسه یک اتحادیه تشکیل می دهند که همگام با کلیه ی شرکت های تعاونی داد و ستد می کنند هدف تشکیل ما خدمت به کشاورزان است .
انواع و اقسام کالای روزمره : فروش کالا روستائیان ، فروش تولیدات کشاورزی و فراهم کردن کالاهای ارزان و در اختیار گذاشتن در خدمت روستائیان .
تمام کالاهایی که توسط اتحادیه تعاونی خریداری می شود به انبار ارسال و توسط انبار دار صحت مقدار یا تعداد کالا را بررسی و طی یک رسید انبار به حسابداری تحویل تا سند صادر شود در ضمن انبار دار حق ندارد بدون صدور حواله انبار که مهر و امضای مدیر عامل و حسابدار نباشد از انبار خارج شود .
امور جاری در دست اقدام
در سند حسابداری : پولی که از استان به دست ما می رسد موجودی بانک بدهکار می شود و در عوض یک حسابدار به استان داریم که آن بستانکار می شود .
و یک پولی به کشاورز بابت مطالبات پرداخت می کنیم که بابت طلب خرید برگ سبز چای از کشاورزان چای و وقتی که آن را دادیم از طریق مهر کارت بانک کشاورزی مطالبات چای کاران از طریق بانک کشاورزی به تهران انتقال می یابد .
قیمت تمام شده : موجودی کالا یا خرید کالا از هر متصدی یا کارخانه ای یا موسسه ای دریافت می شود از مبدا به مقصد شامل هزینه های :
1- کرایه حمل و تخلیه انبار با فاکتور کارخانه جمع می شود با کل تعدادیا مقدار یا کیلو محاسبه و قیمت هر واحد بدست می آید .
برنامه های آینده
ما می خواهیم مکانیزه کردن همان برنامه های عملیات حسابداری از طریق رایانه انجام شود و کلا با مراکز استان یا شهرستان های دیگر از طریق اینترنت انجام شود .
ما هرچه به شرایط اختصاصی روز و از طریق تحولات اقتصادی بر مبنای روش جدید فعالیت می کنند و هدف ما تشکیل تعاونی این بوده که کالا به صورت ارزان و دست اول به روستائیان خدمات رسانی شود و تعاونی تحویل کالا از تولید به دست روستائیان می باشد .
تکنیک هایی که توسط رشته مورد نظر در واحد صنعتی به کار می رود ؟
معمولا کلیه ی شرکت های تعاونی یا کارخانه های تولید و اقتصادی بر مبنای شرایط روز اقتصادی و تغییر و تحولات صنعتی فعالیت می کند یا دستگاه های تولیدی و قطعات یدکی خود را به شرایط روز تطبیق می دهند .
فصل سوم : آزمون آموخته ها و نتایج :
– ساده کردن تحویل کالا یا اعزام نماینده همراه با تجهیزات به روستاهای فوق ذکر مثل رودبنه – کومله و ….
– جایگزین تجهیزات مدرن مالش و عمل آوری ، دستگاه اسانس زدن و همچنین بسته بندی .
– ایجاد آزمایشگاه های مدرن کنترل و کیفیت جهت ایجاد تهیه و محصول جدید قابل رقابت با چای احمد و دار جنینگ
27