معرفی و آشنایی با آیین نامه های پل
تعریف پل
یک سازه که برای عبور از موانع فیزیکی ازجمله رودخانه ها و دره ها استفاده می شود.
پل های متحرک نیز برای عبور کشتی ها و قایق ها ساخته می شود.
ایجاد پل از قدیمی ترین فعالیت های بشر است. پل های قدیمی معمولا از مصالح موجود در طبیعت مثل سنگ و چوب ساخته شده اند.
امروزه پل های به صورت های مختلف (بتنی و فولادی و…) ساخته می شوند.
پل ها دارای انواع گوناگونی نظیر کابلی و قوسی و خرپایی و … می باشند.
اهداف استفاده از آیین نامه ها
AASHTO
نشریه 389
نشریه 395
نشریه 463
آیین نامه AASHTO
آیین نامه طرح و محاسبه پل های بتن آرمه
دستوالعمل طراحی پل های فولادی
آیین نامه طراحی پل های راه و راه آهن در برابر زلزله
آیین نامه بارگذاری پل ها
نشریه 139
آیین نامه های موجود مربوط به پل ها
1. آیین نامه آشتوAASHTO
مهندسین و طراحان راه در تدارک نیاز رهنوردان با حفظ یکپارچگی با محیط اطراف راه می باشند. خط مشی های لازم در آیین نامه طرح هندسی راه آشتو با توجه به اخرین تحقیقات موجود می باشد.
آشتو بر اساس فصول عملکردی معابر تنظیم شده تا تاکیدی بر رابطه بین طرح و عملکرد راه باشد.
اعداد مربوط به ضوابط طراحی بر اساس سیستم متریک است.
آیین نامه آشتو از 10 فصل تشکیل شده است:
عملکرد راه ها (سیستم هاو طبقه بندی ها ، روابط عملکردی ، مفهوم عملکرد و …)
معیار ها و کنترل ها (خودرو های طرح ، خصوصیات کلی ، کارایی وسیله نقلیه و …)
اجزا طراحی (فاصله دید ، فاصله دید توقف ، زمان عکس العمل ترمز و …)
اجزا نیمرخ های عرضی (شیب عرضی ، قوس های معمولی ،کناره های عاری از مانع و…)
خیابان ها و راه های محلی
خیابان ها و راه های جمع کننده
شریانی های شهری روستایی
آزادراه ها
تقاطع ها
تبادلی ها وتقاطع های غیر مسطح
تذکر: بایدتوجه داشت ضوابط ارائه شده در این رسانه بیانگر عدم ایمنی راه های موجود می باشد و نه طرح پروژه های اقتصادی را توجیح میکند.
برای طرح پروژه های بهسازی به نشریه TRB Special Report 214و سایر نشریات مراجعه شود.
1. آیین نامه آشتوAASHTO
2. آیین نامه طرح و محاسبه پل بتن آرمه(389)
از آنجا که پل ها درمتعارف خود سازه های نه چندان پیچیده ای هستند ومشابهت های زیادی به سازه های ساختمان ها دارند ضوابط و طراحی آنها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
مطالب این الحاقیه به جزچندمورد عمدتا شامل ضوابطی مربوط به نوع اعضایی که بیشتر در پل ها استفاده می شود و کمتر در ساختمان ها کاربرد دارند می باشد.
برای مثال تیرها با مقطع جعبه ای از این گونه اند.
مبنای طراحی پل ها برای حصول ایمنی و قابلیت بهره برداری ، بررسی و کنترل انها در، حالت حدی ، است.
این پل ها باسنگدانه های معمولی وسیمان پرتلند یا سیمان امیخته ساخته می شوند و مقاومت انها حداقل برابر20مگاپاسکال (نیوتن بر میلی متر) می باشد.
روش تحلیل در پل ها عمدتا خطی است .
2. آیین نامه طرح و محاسبه پل بتن آرمه(389)
تذکر : روش غیر خطی هم میتوان استفاده نمود به شرط انکه بتوان صحت فرضیات و نحوه انجام کار را به کمک تحقیقات اختصاصی یا شواهدازمایشگاهی تایید نمود.
این آیین نامه از 20 فصل تشکیل شده است :
1.کلیات
2. مقررات کلی ارایه و تصویب طرح نظارت
3. مباحث مربوط به فولاد و بتن
4. اصول تحلیل و طراحی
5. دال ها
6. تغییر شکل ها و ترک خوردگی ها و…
3.دستورالعمل طراحی پل های فولادی(395)
هدف این نشریه تدوین معیارها و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله می باشد.
چند اصل در تدوین این نشریه در نظر گرفته شده است:
1. درصورت امکان ضوابط و روش ها با آیین نامه طرح واجرای ساختمان فولادی ایران هماهنگ باشد
2. تناسب و ارتباط بین ضوابط بارگذاری و طراحی
3. گنجاندن ضوابط وروابط خاص مربوط به پل که ان را از بقیه ابنیه متمایز می کند.
تذکر:
در این مجموعه از اخرین اطلاعات ایین نامه آشتو و مبحث 10 مقررات ملی استفاده گردیده است.
4. آیین نامه طراحی پل های راه و راه آهن در برابر زلزله (463)
بر گرفته از آیین نامه آشتو و آیین نامه 2800
با رعایت این آیین نامه انتظار می رود :
1. پل های با اهمیت زیاد
زلزله های خفیف و متوسط قابلیت بهره برداری بدون وقفه
زلزله های با شدت زیاد بدون آسیب عمده سازه ای
2. پل ها با اهمیت متوسط
زلزله های خفیف و متوسط حداقل خسارت سازه ای و قابلیت بهره برداری آتی
زلزله های با شدت زیاد حفظ ایستایی بدون فرو ریختن
این آیین نامه برای طرح و اجرای پل های فولادی ، پل های بتن آرمه ، مختلط و بتن پیش تنیده کاربرد دارد.
5.آیین نامه بارگذاری پل ها(139)
معمولا در هر مسیر راه یا راه آهن تعدادی پل ساخته می شود که هزینه هر واحد طول انها دهها برابر طول مشابه راه یا راه اهن متصل به انهاست.از این رو مطالعه دقیق بارهای وارده به پل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در گذشته بارگزاری پل های ایران بر اساس ابلاغیه 11 وزارت راه وترابری که نهایتا منجر به تدوین نشریه 139 شد.
با توجه به اینکه وسایل نقلیه عبوری متنوع است برای طراحی پل ها مجموعه ای از بارهای استاندارد که بحرانی ترین حالت های ترافیکی واقعی باشد بار طراحی قرار می گیرد.
معرفی بارهای دایمی ، بار های بهره برداری ، اثرات باد ، اثرات تغییرات دما ،اثر زمین لرزه و… .
از دو بخش کلی تشکیل شده است :
منابع و مراجع
1.آیین نامه AASHTO
http://filecivil.ir/short/?AASHTO-Persian
2.آیین نامه طرح و محاسبه پل های بتن آرمه (نشریه 389)
http://cvl.araku.ac.ir/download/-389-
3.دستوالعمل طراحی پل های فولادی (نشریه 395)
http://www.7civil.com/uplaod/files/code/code395%-7civil.com.rar
4.آیین نامه بارگذاری پل ها (نشریه 139)
http://bpms.mporg.ir/tecfiles/139(Aein%20Name%20Bargozary%20Polha).pdf
5.آیین نامه طراحی پل های راه و راه اهن در برابر زلزله (نشریه 463)
http://2picfiles.com/files