تارا فایل

پاورپوینت مراحل انجام ارزشیابی درونی


بسم الله الرّحمن الرّحیم
مراحل انجام ارزشیابی درونی

مراحل انجام ارزشیابی درونی
گام اول : معرفی ارزشیابی درونی
گام دوم :تشکیل کمیته ی ارزشیابی درونی درگروه های آموزشی
گام سوم : تدوین یا تصریح رسالت و اهداف آموزشی
گام چهارم : تعیین حوزه های ارزشیابی وملاک های هریک ازآن ها
گام پنجم : تعیین وضعیت مطلوب متناسب با هریک از ملاک ها

مراحل انجام ارزشیابی درونی
گام ششم : تعیین روش های جمع آوری داده ها و تدوین ابزار اندازه گیری
گام هفتم : جمع آوری ، تحلیل و تفسیر داده ها
گام هشتم : تهیه ی گزارش مقدماتی و بحث پیرامون داده ها
گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهاد ها
گام دهم : پیگیری نتایج

گام اول : معرفی ارزشیابی درونی آشنایی اعضاء هیئت علمی با ارزشیابی درونی
شرکت در کارگاه های ارزشیابی درونی
استفاده از جزوات و متون ارزشیابی
استفاده از تجارب گروه هایی که ارزشیابی درونی را انجام داده اند
تشکیل جلسات درون گروهی و استفاده از رهنمود های کارشناسان ارزشیابی

گام دوم : تشکیل کمیته ی ارزشیابی درونی در گروه های آموزشی
اعضاء هیئت علمی : (اعضاء اصلی )
یک نفر کارشناس با تجربه آموزشی
نمایندگانی از دانشجویان ، کارکنان
مدیر گروه : رییس کمیته
(نقش حساس و حیاتی مدیریت در فرآیند ارزشیابی و پیگیری نتایج )

ویژگی های کمیته ی ارزشیابی درونی
مشارکت اکثریت اعضاء هیئت علمی گروه
داشتن اطلاعات کافی نسبت به واحد مورد نظر( برنامه آموزشی)
مشارکت نمایندگان همه دست اندرکاران
صرف وقت و انرژی لازم توسط هر یک ازاعضاء کمیته

وظایف کمیته ی ارزشیابی درونی
ارائه ی برنامه ی زمان بندی جهت اجرای طرح
تعیین نقش هر یک از اعضاء و ثشکیل کمیته های کاری
آشکار سازی اهداف ارزشیابی و لزوم انجام آن برای دست اندرکاران
تعیین حوزه های ارزشیابی و ملاک های مرتبط با آن ها
تعیین وضعیت مطلوب متناسب با هریک از ملاک ها

وظایف کمیته ی ارزشیابی درونی
تدوین ابزار و جمع آوری داده ها
تحلیل ، تفسیر و ارائه ی پیشنهادات اجرایی
تدوین گزارش ارزشیابی درونی
پیگیری پیشنهادات
هدایت طرح ارزشیابی درونی تا پایان

گام سوم : تدوین یا تصریح رسالت و اهداف آموزشی
ارزشیابی درونی مبتنی بر هدف است
در ابتدا کمیته ی ارزشیابی درونی باید رسالت و اهداف گروه را مدون یا تصریح کند
باید اهداف کلی گروه برای اجرای هریک از برنامه های آموزشی در مقطع پزشکی عمومی و تخصصی آشکار شود
ماموریت گروه و اهداف کلی و جزیی مشخص و مدون گردد

گام چهارم : تعیین حوزه های ارزشیابی وملاک های هریک ازآن ها
حوزه ی رسالت و اهداف آموزشی
حوزه ی مدیریت و سازمان دهی
حوزه ی برنامه ی آموزشی
حوزه ی هیئت علمی
حوزه ی دانشجویان

گام چهارم : تعیین حوزه های ارزشیابی وملاک های هریک ازآن ها
حوزه ی منابع آموزشی
حوزه ی پژوهش
حوزه ی سنجش و ارزشیابی
حوزه ی دانش آموختگان

گام پنجم : تعیین وضعیت مطلوب متناسب با هریک از ملاک ها
ارزشیابی درونی مبتنی بر هدف است باید تعیین وضعیت مطلوب متناسب با اهداف گروه باشد

اعضاء هیئت علمی با توجه به شناختی که از امکانات ،محدودیت ها و شرایط گروه دارند به بهترین وجه ممکن می توانند وضعیت مطلوب را تعیین کنند.

گام ششم : تعیین روش های جمع آوری داده ها و تدوین ابزار اندازه گیری
پرسشنامه
مشاهده
مصاحبه
روش بررسی اسناد و مدارک
چک لیست

گام هفتم : جمع آوری ، تحلیل و تفسیر داده ها
برنامه زمان بندی برای جمع آوری داده ها
استفاده از افراد آموزش دیده
مشخص بودن منابع اطلاعاتی
فقط اطلاعاتی را که مورد استفاده قرار می دهید جمع آوری کنید و همه ی اطلاعاتی را که جمع آوری نموده اید مورد استفاده قرار داده و به کار ببندید.

گام هفتم : جمع آوری ، تحلیل و تفسیر داده ها
در تجزیه و تحلیل داده ها باید به اهداف اولیه ی ارزشیابی توجه شودو بر آن اساس ، داده ها توصیف ،تحلیل ، تفسیر و مورد قضاوت قرار گیرد.

گام هشتم : تهیه ی گزارش مقدماتی و بحث پیرامون داده ها
برای هر حوزه به صورت مجزا نتایج گام هفتم ( توصیف ، تحلیل ، ریشه یابی و تفسیر ) مدون شده و نقاط قوت و ضعف به وضوح ذکر می گردد.

گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهاد ها
عنوان
مقدمه
متن گزارش
بحث و نتیجه گیری
ضمیمه

گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهادها عنوان
یک صفحه عنوان
گروه مورد ارزشیابی
سازمان متبوع
تاریخ انجام ارزشیابی
مجری یا مجریان

گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهادها مقدمه
شرح مختصری از گروه
تاریخچه ی تاسیس
تعداد اعضاء هیئت علمی و فراگیران
فرآیند ارزشیابی
اعضاء کمیته ی ارزشیابی درونی
همکاران
بحث درون گروهی
عوامل موثر و مثبت
مشکلات و موانع

گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهادها متن گزارش
بر اساس حوزه های مورد ارزشیابی
بررسی و تجزیه و تحلیل هر حوزه به طور مجزا
تعیین نقاط قوت و ضعف

گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهادها بحث و نتیجه گیری
بحث و تجزیه و تحلیل قوت ها و ضعف ها در ارتباط با هم وبه صورت کلی در همه ی حوزه ها
ارائه ی برنامه اجرایی برای جبران ضعف ها و گسترش نقاط قوت

گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهادها بحث و نتیجه گیری
ویژگی های یک نتیجه گیری مفید :
1- چون هدف ارتقاء کیفیت است باید تا حد ممکن آزاد و بازتاب وضعیت موجود باشد، قوت ها و ضعف ها به روشنی بیان شود
2- قوت ها و ضعف هایی که در بخش اصلی نیامده نباید در نتیجه گیری بیاید
3- قوت ها و ضعف هایی که در بخش اصلی گزارش بحث شده دوباره در نتیجه گیری بیان می شود.
4- ارائه ی طرح هایی برای جبران ضعف ها به شکل برنامه اجرایی

گام نهم : تهیه ی گزارش نهایی و ارایه ی پیشنهادها ضمیمه
پرسشنامه ها
چک لیست ها
کلیه ی مستندات
اهداف آموزشی

گام دهم : پیگیری نتایج
اهمیت خاصی دارد
پیشنهادات و برنامه های اجرایی مطرح شده وتا کسب نتیجه و ایجاد تغییر دنبال خواهد شد
جنبه ی داخلی
در حوزه ی اختیارات گروه
جنبه ی خارجی
خارج از حوزه ی اختیارات گروه (دانشگاه ،وزارت بهداشت )
مسئول پیگیری نتایج : مدیر گروه

25/10/87
دکتر زریچهر وکیلی
با تشکر از توجه شما

25/10/87
دکتر زریچهر وکیلی


تعداد صفحات : 26 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود