Reasearch
اصول وکلیات پژوهش
بنام خدایی که جان را فکرت اموخت
:Scienceعلم
هدف تمام علوم شناسایی دنیایی دنیای اطراف ادمی است.
در این فعالیت سه جزء عمده وجود دارد
توصیف،کشف نظم وصورت بندی نظریه ها وقوانین(دلاور،1374)
مجموعه دانستنی های نظامدار در مورد پدیده ها و روابط انها
اطلاعات : دستیابی به این دانستنی ها
نظریه علمی: Theory
مجموعه ای از قضایای منطقی و وابسته به هم که ماهیت پدیده ای را بیان می کنند.
به عبارت دیگر سازه های تصوری یا فرضیه هایی در باره ماهیت واقعی اشیا(نظریه ها همچون تورهایی هستند که برای صید جهان وحقایق ان انداخته می شوند )
برای بیان نظریه ، پژوهشگر
-اطلاعات جمع اوری شده را خلاصه کرده ودر یک حیطه مشخص قرار می دهد
اصول حاکم بر مجموعه ای از واقعیت ها را به روشنی بیان می کند
از طریق تعیین روابط بین پدیده ها ، تغییرات یک پدیده را از روی پدیده دیگر پیش بینی می کند.
قانون
اگر نظریه ها در مقیاس وسیع به آزمایش گذاشته شوند و اطلاعات ازمایشی وتجربی، ان ها را تایید کنند و از این طریق بتوان رابطه منظمی را پیش بینی کرد به قانون تبدیل می شوند .
یک قانون علمی بیانگر رابطه ای کلی وعمومی بین حقایق و وقایع وپدیده ها است که از طریق مشاهده حقایق یا فرایند های منطقی به دست می اید.
ویژگی قانون علمی
قانون علمی باید کلی بوده بر تمام مصادیق خود تطبیق کند وحتی یک مورد متناقض با ان دیده نشود .
دقیق روشن و مشخص بیان شود و دو پهلو نباشد .
در کلیه موارد و تمامی زمان ها و مکان ها قابل اثبات نباشد.
با ازمایش های متعدد نتیجه واحد و یکسانی بدهد.
بر اساس اطلاعات صحیح وسیع و استدلال اصولی پایه گذاری شده باشد.
رابطه علت ومعلولی بین دو متغیر یا پدیده را بیان نماید.
علوم طبیعی و تجربی نسبت به علوم انسانی از قوانین بیشتری برخوردارند و درجه قطعیت پذیری ان ها بیشتر است ولی در علوم انسانی دستیابی به قانون علمی مشکل تر است
اصل
اگر قانون از چنان استحکامی برخوردار باشد که به یک باور تبدیل شود ، قانون به اصل بدیهی تبدیل می شود
پژوهش
عمل منظمی است که برای بررسی مسئله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد، انجام می گیرد تا پاسخ هایی برای ان مسئله به دست اید.
برای شناسایی پدیده ها از روش های مختلفی استفاده می شود
روش : مجموعه فعالیت هایی که برای رسیدن به هدفی صورت می گیرد
روش های شناخت پدیده ها
1-تجربه ——–تجربه شخصیExperiment
2-مرجع——–رجوع به تجارب دیگران Refrence
3-شهود——–شخص بدون هیچ دلیل منطقی از طریق حدس وگمان اموری را استنباط می کندIntuition
استدلال:
به شکل های مختلفی درزندگی ما مشاهده می شود .انسان با مشاهده پدیده های مختلف در مورد ان ها به قضاوت می نشیند و اظهار نظر می کند.
-گاهی بر مبنای اطلاعات کلی است که که قبلا در مورد ان ها علم حاصل کرده است
گاه از اصل مشابهت استفاده می کند
استدلال تمسک فکر به معلومات به منظور کشف مجهولات است (مهم ترین بحث علم منطق)
ادامه روش های شناخت پدیده هاقیاسیDeductive
4-پژوهشگر با دستیابی به یک شناخت کلی در مورد پدیده های جزیی قضاوت می کند .در این استدلال فکر از طریق معلومات کلی ، مجهولات جزیی را کشف می کند.یا از طریق انطباق معلومات کلی وقوانین علمی بر مصادیق وجزییات متعلقق به ان به کشف مجهول می پردازد
فرد واقعیت های شناخته شده و مسلم را کنار یکدیگر قرار می دهد واز قیاس ان واقعیت ها، به نتیجه جدیدی می رسد(بر اساس قضایای کبری، صغری بوده و با استدلال منطق ارسطویی استوار شده )
ادامه روش های شناخت پدیده هاقیاسیDeductive
در استدلال قیاسی شرط اساسی، درست بودن مقدمه ها است.اگر مقدمه ها غلط باشد نتیجه هم غلط خواهد بود .
در یک تحقیق علمی از استدلال قیاسی برای تدوین فرضیه های تحقیق استفاده می شود یعنی استدلال قیاسی می تواند بنیاد نظری تحقیق را با میدان مشاهده ومعاینه مرتبط سازد
همه مراکز وسازمان های تحقیقاتی دارای ساختار ماتریسی هستند. سازمان رهجو یک سازمان تحقیقاتی است ، پس سازمان رهجو نیز دارای یک ساختار ماتریسی است
ادامه روش های شناخت پدیده ها(استقرایی) Inductive
5-پژوهشگر از راه مشاهده جزییات به احکام کلی واطلاعات جدید می رسد. یعنی با استفاده از معلومات جزیی وبرقراری ارتباط بین انها در باره کل قضاوت می کند ،
تعمیم داده و حکم کلی را استنتاج می کند و قانون علمی را نتیجه گیری میکند
استدلال استقرایی از مرحله جمع اوری اطلاعات جزیی در قالب جامعه آماری یا نمونه برگزیده شده ، اغاز می گردد. وبا طبقه بندی وتلخیص وتجزیه وتحلیل ونتیجه گیری به پایان می رسد .
نمونه گیری در تحقیق ومطالعه افراد نمونه وسپس تعمیم نتایج شاخص های حاصل از مطالعه نمونه به کل جامعه اماری در واقع همان استدلال استقرایی است.
در مجتمع تولیدی سینا ،
کارگاه شماره 1 بطور مشارکتی مدیریت می شود .
کارگاه شماره 2 نیز بطور مشارکتی مدیریت می شود.
کارگاه شماره 1 بطور مشارکتی مدیریت می شود .
پس می توان نتیجه گرفت که مجتمع تولیدی سینا بطور مشارکتی مدیریت می شود .
ادامه روش های شناخت پدیده ها علمی Scientific
علم: به هر نوع اگاهی نسبت به اشیا ، پدیده ها ، روابط و…اطلاق می شود.(در جهان مادی و معنوی )
علم بشر مجموعه ای از اگاهی ها دانش ها ومعلوماتی است که تاکنون نسبت به دنیای ماده و عالم معنا پیدا کرده وچون اگاهی ها ودایره شناخت بشر افزایش می یابد بنابراین علم او نیز دائما در حال افزایش است.
Science بخشی از دانستنی ها واگاهی های نوع بشر است که به روش های تجربی قابل اثبات و تایید باشد
دانشمندان از ترکیب جنبه های مثبت روش های قیاسی واستقرایی و اضافه کردن شیوه های جدید نمونه گیری تصادفی و ازمون اماری به روش نوینی دست یافتند که روش علمی نامیده شد.
پژوهش
هر گونه فعالیت منظم برای برای مطالعه مسایل ورسیدن به اجرای کلی
تلاش منطقی که به منظور پاسخ به یک یا چند سئوال انجام می شود.
بررسی و مطالعه منظم وکنترل شده پدیده ها و ازمایش قضیه های فرضی در باره روابط احتمالی بین انها با یک دید انتقادی
مجموعه اقداماتی در قالب روش علمی برای کشف وتوصیف پدیده ها وتبیین قوانین حاکم بر ان ها
هدف پژوهش:
چون پژوهش علمی با ظهورمساله یا مجهولی در ذهن محقق شروع می شود پس هدف اولیه پژوهش معلوم کردن ان مجهول و به عبارتی حل مساله و پاسخ یافتن برای ان دانست.
و هدف غایی پژوهش دستیابی به معلومات و قضایای علمی کلی است که خصلتی جهان شمول دارد.
معلومات و قضایای علمی
1- اصول وقوانین علمی که جزو امور مسلم و عمدتا تبیین کننده مبانی علم و روابط علت ومعلولی است .
2- حقایق علمی که جنبه توصیفی دارد و به بیان ماهیت ویژگی ها وابعاد واقعیت ها نظیر اشیا، پدیده ها ، حالات، افکار وخصوصیات ان ها می پردازد
معلومات و قضایای علمی(ادامه)
3-مدل ها که منعکس کننده روابط نظام یافته ی متغیر ها ، عوامل وعناصر در عالم واقع وجهان خلقت است
-مدل های مفهومی که متغیر های مفهومی را با یکدیگر در رابطه قرار می دهد.
-مدل های گرافیکی که رابطه بین متغیر ها وپارامتر ها را در قالب تصویر به نمایش می گذارد
-مدل های ریاضی وکمی یا فرمول ها که متغیر ها و پارامتر ها را با یکدیگر در رابطه قرار می دهد واز قطعیت بالایی برخوردار است ودر ریاضی فیزیک وشیمی وعلوم مادی مشاهده می شود.
-مدل های شبه ریاضی که به لحاظ شکلی شبیه مدل های ریاضی است ودارای نماد ها وپارامتر هایی است که در رابطه نظام یافته قرار داده می شود ، اما نتایج ان ها قطعیت ندارد ولی ممکن است به واقعیت نزدیک شود.اغلب مدل های شبه ریاضی که در حوزه امار وعلوم انسانی نظیر اقتصاد مدیریت و…از این نوع مدل هاست .
مدل های کاربردی نظیر الگو های برنامه ریزی و رفتاری
معلومات و قضایای علمی(ادامه)
4- نظریه ها که ماهیتی کلی وتعمیم یافته دارند وحقایق و واقعیت ها را تبیین می کنند و توضیح می دهند ولی قطعیت ندارند وباید مراحل ازمایشی بعدی را پشت سر بگذارند و در صورت تایید های مکرر وبرخورداری از استحکام لازم به امر مسلم تبدیل می شوند وشکل مدل ها حقایق قوانین واصول علمی را پیدا می کنند
دستیابی به معلومات وگزاره های کلی علمی مستلزم طی فرایند زیر است.
هدف تحقیق علمی
1- بررسی وارزیابی نظریه ها
2- ارائه نظریه جدید
3- برای حل مشکل (جنبه کاربردی دارد )
الگوی روش تحقیق جان دیویی
شناخت و بیان مسئله
ساختن فرضیه
جمع اوری اطلاعات
تحلیل داده ها
استنتاج برای تایید یا رد فرضیه
احمد خاک زاد شهریور 1387
28
پخش آگهی از
شبکه سوم
طریقه پخش
مخاطبین
نوع آگهی
میانگین زمان پخش
زمان پخش
تعداد دفعات پخش
فرم آگهی
زیرنویس
متن
گوشه تصویر
داخل برنامه
مستقل
سن
جنس
شغل
تحصیلات
مواد مصرفی
امورآموزشی
امور فرهنگی
قبل ار برنامه
داخل برنامه
بعد ازبرنامه
شبکه علیت
احمد خاک زاد شهریور 1387
29
موضوع
سبک
ارائه
ارزشهای
خبری
اولویتهای
خبری
منابع
خبری
عناصر خیری
استخوان ماهی
احمد خاک زاد شهریور 1387
30
شش کلمه استفهام
چگونه؟ How?
چی؟ what?
چرا ؟ why?
چه کسی ؟ who?
چه زمانی ؟ when?
کجا ؟ where?
احمد خاک زاد شهریور 1387
31
مرورمبانی و بررسی های قبلی مسئله تحقیق
برای کسب اطلاعات در زمینه مورد تحقیق می باید به منابع مرجع مراجعه نمود منظور از منابع مرجع هر فرد یا هر چیزی است که به عنوان ماخذ اطلاعات مورد مراجعه قرار می گیرد
کتابهای مرجع معمولا به گونه ای تالیف می شوند که هر کسی می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را به راحتی و سرعت در آنها پیدا کند. مهمترین منابع دردسترس عبارتند از:
نظرات افراد متخصص و صاحب نظران
منابع منتشر شده
احمد خاک زاد شهریور 1387
32
منابع مرورو بررسی های قبلی زمینه تحقیق
مراجع ادواری
کتابشناسی های دوره ای
فهرست های مندرجات
کتاب
نشریات ادواری مثل ژورنالها
منابع منتشر نشده
پایان نامه ها
گزارش های فنی و گزارش تحقیق
آمارها
پروانه های ثبت اختراعات
صورت جلسه ها
مشاهدات فردی
بانکهای اطلاعاتی همچون در اینترنت
مراجع غیر ادواری
کتابشناسی ها
دانشنامه ها
فرهنگ ها
دستنامه ها
درسنامه ها
دستور نامه ها
سالنامه ها
اطلس ها
نشان نامه ها
سرگذشت نامه ها
احمد خاک زاد شهریور 1387
33
تدوین اهداف تحقیق
برای نوشتن اهداف از افعالی نظیر تعیین کردن ، محاسبه کردن ، شناسایی کردن ، توصیف کردن و شرح دادن استفاده کرد.
هدف کاربردی به ما می گوید، فایده حاصل از پژوهش برای چیست؟
احمد خاک زاد شهریور 1387
34
سند خوانی
تصویرخوانی نقشه کروکی
مشاهد ه
روشهای کتابخانه ای
روش های میدانی
روشهای گردآوری اطلاعات
روش ترکیبی
آمار خوانی و استفاده جدول
متن خوانی و استفاده از فیش
روش ترکیبی
صوتی وتصویری
روش آزمون
پرسشنامه ای
مصاحبه