مدیریت استراتژیک درصنایع کوچک و متوسط ) SMEs(
بسم الله الرحمن الرحیم
کلیات
مقدمه و تعاریف
1
مدل مدیریت استراتژیک در صنایع کوچک ومتوسط
3
تدوین استراتژی در صنایع کوچک و متوسط
4
اجرای استراتژی
5
6
کنترل استراتژیک در کسب و کار های کوچک و متوسط
الگوی مدیریت استراتژیک
2
اصطلاحات کلیدی در مدیریت استراتژیک
7
موسساتی هستند که با میزان متفاوتی از سرمایه ،نیروی کار،وحجم محصولات یا گردش جاری بعنوان اجزای حیاتی رشد در اقتصاد جهانی ایفای نقش می نمایند .این بنگاهها اغلب بر منابع داخلی متکی بوده برروند رشد اشتغالزایی کمک می نمایند
بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد . نقش این بنگاهها نه فقط به جهت تعدد و تنوع فعالیت آنها ، بلکه بدلیل مشارکت اینگونه بنگاهها در کلیه وجوه اقتصادی نظیر مشارکت در توسعه منطقه ای ، اشتغالزایی ، نوآوری توسعه صادرات و ایفای نقش مکمل صنایع بزرگ ، حائز اهمیت می باشد
Small & Medium Size Enterprises (SMEs)
نقش بنگاههای کوچک و متوسط
اشتغالزایی
توسعه تجارت بین الملل
مشارکت در توسعه منطقه ای
بستر سازی برای توسعه مهارتها ونوآوریهای کارآفرینانه
تعریف مدیریت استراتژیک
استراتژی مجموعه کاملی از سیاست و
اهداف معین و مشخص یک موسسه است .
استراتژی را به عنوان تعیین آماج و هدفهای درازمدت در موسسه و برای
تحقق پذیری این آماج تخصیص دادن منابع موردنیاز و آماده کردن
برنامه های فعالیتی مناسب تعریف می کند .
«تایلس» (Tilles)
« آ.د. چندلر» A.D.Chandler
یک الگوی مدیریت استراتژیک
این الگو متشکل از هشت مرحله به هم پیوسته ذیل است:
توسعهُ ایدهُ اصلی کسب وکار
جستجوگری و ارزیابی محیط خارجی
جستجوگری و ارزیابی عوامل داخلی مرتبط با کسب و کارهای جدید
تحلیل عوامل استراتژیک براساس وضعیت کنونی با به کارگیری ماتریس سوات (SOWT)
تصمیم به ورود یا عدم ورود
ایجاد " برنامهُ تجاری"
اجرای طرح تجاری به وسیلهُ استفاده از برنامه های عملی و رویه های اجرایی.
ارزیابی اجرای طرح تجاری از طریق مقایسهُ عملکرد واقعی با نتایج پیش بینی شده
الگوی جامع مدیریت استراتژیک
بررسی عوامل
خارجی
بررسی عوامل
داخلی
تخصیص منابع
تدوین هدفهای
سالیانه و
سیاست ها
تدوین، ارزیابی و
انتخاب استراتژیها
تعیین اهداف
بلند مدت
تعیین
ماموریت
محاسبه و
ارزیابی
عملکرد
مدل مدیریت استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط
ارزیابی و توسعهُ استراتژی
اجرای استراتژی
تدوین استراتژی
آگاهی
بازنگری و یادگیری برای توسعهُ آتی
تبدیل استراتژی ها به واقعیت
ارائه استراتژی مناسب
درک موقعیت استراتژیک
شامل چهار مرحله می شود
تجسم عوامل تشکیل دهنده مدیریت استراتژیک
شناخت محیط = شرایط عمومی ،روندها، فرصتها وخطرهای کوتاه وبلند مدت
روابطرقابتی مطلوب ونا مطلوب جاری ودر حال رشد ,توان عملکرد جاری ودر حال تکوین شرکت وصنعت مربوط روشها ورفتار جاری ودر حال تکوین سازمان
تنطیم هدفهای عملکرد کوتاه وبلند مدت
طراحی استراتژی برای نیل به هدفها
ترجمان استراتژی به کار وماموریتهای مدیریتی (تعیین وظایف وماموریتهای مدیریتی )
تخصیص وظایف مدیریتی به واحدهای شرکتی (توضیح وتعریف استراتژی واحدها درطول حرکت وتعدیل آن درصورت لزوم )
تعیین ضرورتهای انجام وهماهنگی در طول حرکت بین واحدها ومدیریت مرکزی وارشاد اساسی کارکنان درجهت قبول مسئولیت مشترک وجمعی در شرکت
بررسی وارزیابی مداوم دگرگونیهای برون ودرون شرکتی وارائه تعدیلهای مناسب
آموزش ورشد مدیران لایق برای قبول مسئولیتهای سنگین بامحتوای بالاتر وترسیم روشنتر خط حرکت وارشاد کلیه کارکنان درجهت قبول مسئولیت مشترک وجمعی در شرکت
برقراری نظام پاداش درقبال معیارهای عملکرد در جهت تحقق هدفها
تدوین روشهای مناسب برای برقراری هدف ومعیار عملکرد برای واحدهای شرکت
تدوین نظام اطلاعاتی برای دریافت بموقع اطلاعات درباره عملکرد واحدها
تبیین وتبلیغ تعهدات اخلاقی وارزشی شرکتی وانفرادی به عنوان معیارهای برتر وحاکم برحرکت استراتژیک شرکت
تدوین معیارهای عملیاتی وعملکرد برای هریک از واحدهای فرعی وبررسی کلی شرکت
مدل ایکور آنسوف، 1981
)
(
طرح مفهومی مدیریت استراتژیک (مدل ایگور آنسوف)
چالشهای محیطی
فرضیه موقت استراتژیک
وتلاطم محیط
تشخیص
استراتژیک
تکوین نظامها
تحلیل استراتژیک
طراحی شرکت
مدیریت تغییر
موضوع گیری (برنامه ریزی استراتژیک)
مدیریت مسائل
طراحی توامندی تخصصی
طراحی مدیریت عمومی
مقاومت در قبال تغییر
مدیریت تغییر
رسمیت تغییر
اطلاعات
تقسیم بندی بازار
موضوع رقابتی
مجموعه استراتژیک
موضع گیری متفرقه
استراتژی تکنولوژی
استراتژی اجتماعی
استراتژی جهانی
علائم قوی
علائم ضعیف
غافلگیریها
مدیران عمومی
نظامها
ساخت
زیربنای
معرفت
شناسی
انواع
رفتار
استراتژیک
جام
جهان نما
آگاهی
شرایط عمومی ،روندها، فرصتها وخطرهای کوتاه وبلند مدت
روابط رقابتی مطلوب ونا مطلوب جاری ودر حال رشد ,توان عملکرد جاری ودرحال تکوین شرکت وصنعت مربوط روشها ورفتار جاری ودر حال تکوین سازمان
تدوین استراتژی
مقصود از تدوین استراتژی این است که ماموریت تعیین شود شناسایی عواملی که درمحیط خارجی سازمان را تحدید می کنند
یا فرصت هایی را به وجود می آورند، شناسایی نقاط قوت وضعف داخلی سازمان ، تعیین هدفهای بلند مدت ، در نظر گرفتن استراتژی های گوناگون و انتخاب استراتژی های خاص جهت ادامه فعالیت.
مسائلی که در زمینه تدوین استراتژی مطرح می شوند:
تعیین نوع فعالییت هایی که سازمان می خواهد به آن بپردازد
فعالیت هایی که می خواهد از آن خارج شود
شیوه تخصیص منابع
تصمیم گیری در موردگسترش دادن یا متنوع ساختن فعالیت ها
تعیین اینکه آیا سازمان تصمیم دارد با سازمان های دیگر مشارکت نماید
اجرای استراتژیک
اغلب اجرای استراتژیک را مرحله عملی مدیریت استراتژیک می نامند.مقصود از اجرای استراتژی ها این است که کارکنان و مدیران بسیج شوند و استراتژی های تدوین شده را به مرحله عمل در آورند.
ارزیابی استراتژیها
در مدیریت استراتژیک ارزیابی استراتژی ها آخرین مرحله به
حساب می آید. مدیران نیاز دارند بدانند استراتژی های خاص و
مورد نظر آنان در چه زمانی کارساز واقع نمی شود
برای ارزیابی استراتژی ها سه فعالیت عمده به شرح زیر انجام میشود
بررسی عوامل داخلی و خارجی که پایه و اساس استراتژی های کنونی قرار گرفته اند.
محاسبه و سنجش عملکرد ها
اقدامات اصلاحی
فرایند مدیریت استراتژیک
توسط فعالیت های متوالی و پویای
تعریف عناصر استراتژیک به صورت اهداف و استراتژی های اصلی
تحلیل محیط خارجی
تعیین موقعیت های بهبود و
موضوعات استراتژیک.
به کارگیری تغییرات مورد نیاز برای ارتقای محصول / خدمت
تحلیل کنونی
پایش ارزش سازمان نزد مشتری و همچنین پایش عملکرد کسب وکار
چرخه فرایند مدیریت استراتژیک ، مدل آرنولد جادسون،1996
15 عنصر اساسی در یک چرخه با هم در تاثیر متقابل هستند و هر یک با دیگری ارتباط دارد
این فرآیند خطی و منظم می باشد، لاکن لزوماً هر یک از این عناصر به سرانجام خود نرسیده اند
اصطلاحات کلیدی در مدیریت استراتژیک
هدف های
بلند مدت
استراتژیست
بیانیه های
ماموریت
فرصت ها و
تهدیدات
خارجی
نقاط قوت و
ضعف داخلی
اصطلاحات کلیدی
مدیریت استراتژیک
استراتژی ها
هدف های
سالیانه
سیاست ها
استراتژیست ها
افرادی هستند که مسئول موفقیت یا شکست سازمان می باشند.
استراتژیست ها دارای عنوان های مختلف شغلی هستند مثل
مدیر عامل،
رئیس هیئت مدیره ،
مدیر یا مالکان
بیانیه های ماموریت
بیانیه ماموریت سندی است که یک سازمان را از سایر سازمان های مشابه متمایز می کند.
ماموریت سازمان نشان دهنده طیف فعالیت از نظر محصول و بازار است
در بیانیه ماموریت پرسشی که پیش روی همه استراتژیست ها وجود دارد این است که :
”ما به چه کاری مشغول هستیم“
فرصت ها و تهدیدات خارجی
منظور از فرصتها و تهدیدات خارجی رویداد ها و روندهای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، بوم شناسی ، محیطی ، سیاسی ، قانونی ، دولتی ، فن آوری و رقابتی که می توانند به میزان زیادی در آینده به سازمان منفعت یا زیان برساند.
فرصت ها و تهدیدها به میزان زیادی خارج از کنترل سازمان است، از این رو از واژه خارجی استفاده میکنیم.
نقاط قوت و ضعف داخلی
نقاط قوت و ضعف داخلی در زمره فعالیت های قابل کنترل هر سازمان قرار می گیرد که سازمان آنها را به شیوه ای عالی یا بسیار ضعیف انجام میدهد.
یکی از فعالیت های اصلی و ضروری مدیریت استراتژیک این است که نقاط قوت و دوایر و واحد های سازمان را شناسایی و آنها را ارزیابی کند
هدف های بلند مدت
می توان هدف های بلند مدت را به صورت نتیجه های خاصی که سازمان می کوشد در تامین ماموریت خود بدست آورد ، تعریف کرد.مقصو د از دوره بلند مدت ، دوره ای است که بیش از یک سال باشد.
از آن نظر این هدف ها برای موفقیت سازمان لازم و ضروری هستند که تعیین کننده مسیر شرکت می باشند
استراتژی ها
استراتژی ها ابزاری هستند که شرکت می تواند بدان وسیله به هدف های بلند مدت خود دست یابد
استراتژی های شرکت میتوانند به صورت گسترش فعالیت در سطح جغرافیایی ، تنوع بخشیدن به فعالیت ها ، خرید شرکت های دیگر ، تولید و عرضه محصول ، رسوخ در بازار ، کاهش دادن هزینه ها و … باشد
استراتژی در سازمان های کارآفرین
یک الزام است
سازماندهی منابع مختلف برای
اجرای طرح تدوین استراتژی
مطالعات برای تعیین استراتژی توسط کارآفرین و گروه همراه
انتخاب استراتژی کارآمد و کاربردی
ارزیابی داخل سازمان، بنگاه و موقعیت محیط اطراف
ارزیابی خارج بنگاه ،محیط دورتر، بازارهای صادراتی و…
ماموریت و اهداف
Mission & Goals
هدف های سالیانه
هدف های سالیانه ، هدف هایی کوتاه مدت هستند که شرکت برای رسیدن به هدف های بلند مدت باید به آنها دست یابد.
هدف های سالانه ، مانند هدف های بلند مدت ، باید قابل سنجش ، به صورت کمی ، چالشگر ، واقعی ، سازگار با سایر هدفها و اولویت بندی شده باشد
سیاست ها
سیاست ابزاری است که بدان وسیله می توان به اهداف سالیانه دست یافت.
مقصود از سیاست ، رهنمود ها ،مقررات و رویه هایی است که شرکت برای دست یابی به هدف های اعلان شده رعایت می کند.
Thank You !