عنوان:
مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
3
– دور بهره وری
– مرحله سنجش و اندازه گیری
– مدل بهره وری فراگیر
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
رئوس مطالب فصل سوم
– مدل بهره وری فراگیر دکتر سومانث
– ارزیابی بهره وری
– مرحله تهیه برنامه عملیاتی برای بهبود بهره وری
– مرحله بهبود بهره وری
– مدیریت بهره وری فراگیر
4
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
دور بهره وری
سنجش و اندازه گیری
براساس محصول، مشتری، دپارتمان، واحدهای تولید و بر اساس شرکت
ارزیابی
در یک دوره زمانی
بین دو دوره
برنامه ریزی
بلند مدت
کوتاه مدت
بهبود
تکنولوژی، مواد، فرایند،
کارکنان و محصول
بهره وری فراگیر
محصول قابل لمس
نهاده قابل لمس
5
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
مدار بهره وری
سنجش و اندازه گیری (س)
ارزیابی (1)
برنامه ریزی (ب)
بهبود (به)
س
1
ب
به
س
1
ب
به
س
1
ب
به
زمان
6
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
مرحله سنجش و اندازه گیری
نخستین دور بهره وری، سنجش و اندازه گیری است. هر شرکتی برای بهبود بهره وری باید از سنجش و اندازه گیری عملکرد سازمان شروع کند. بدون سنجش و اندازه گیری عملکرد سازمان و بدون روشی متمرکز، سیستماتیک و تحلیلی نمی توان بهبود بهره وری را شروع کرد.
7
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
طبقه بندی روشهای
اندازه گیری و بهره وری در سطح اول و دوم شرکت
8
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
طبقه بندی روشهای اندازه گیری و بهره وری در سطح سوم، چهارم و پنجم
9
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
طبقه بندی روشهای اندازه گیری و بهره وری در سطح ششم و هفتم
10
مدل بهره وری فراگیر
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
مدل بهره وری فراگیر برای نخستین بار در سال 1979 بوسیله دکتر سومانث مطرح گردید .
TP
=
O1+ O2+ O3+ O4+ O5
H+M+FC+WC+E+X
مقصود از «قابل لمس» عواملی می باشند که جنبه مقداری داشته
و قابل سنجش و کمی باشند .
این مدل شاخصی را برای سنجش بهره وری در کل سازمان ارائه می کند که کلیه ستاده ها و نهاده ها را در بر می گیرد.
=
مجموعه نهاده های قابل لمس
مجموعه ستاده های قابل لمس
11
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
عناصر محصول که در مدیریت بهره وری فراگیر در نظر گرفته می شوند.
12
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
عناصر نهاده هایی که در مدیریت بهره وری فراگیر در نظر گرفته می شوند.
سایر هزینه ها
ماموریت
مالیات
حق عضویت
پردازش اطلاعات
ملزومات اداری
تحقیق و توسعه
هزینه های اداری
هزینه های عمومی
و سایر
نهاده ها ( قابل لمس)
انرژی
نفت
گاز
زغال سنگ
آب
برق
سایر
مواد
مواد خام
قطعات
خریداری
شده
درجریان
موجودی انبار
موجودی نقدی
حسابهلی دریافتنی
اسناد دریافتنی
سایر در یافتنی ها
ثابت
زمین
ساختمان
تاسیسات
ماشین آلات
ابزار و سایر
سرمایه
نیروی انسانی
کارگران
متخصصین
مدیران
کارکنان
اداری
13
(الف) قابل استفاده در سطوح خرد-کلان سازمان: مدیریت بهره وری فراگیر شاخص های بهره وری را هم در سطح کل سازمان و هم در سطوح قسمتهای مختلف سازمان اندازه گیری می کند. چون مدیریت بهره وری فراگیر در ماهیت هم به صورت کلان و هم به صورت جزئی قابل استفاده می باشد.
(ب) جامعیت: مدیریت بهره وری فراگیر، در هر سازمان اعم از انتفاعی یا غیر انتفاعی قابل استفاده می باشد.
(پ) در دسترس بودن نرم افزار: نرم افزار کامپیوتری برای استفاده از مدیریت بهره وری فراگیر متنایب با کامپیوترهای عمده-ریز کامپیوترها طراحی شده است .
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
خصوصیات منحصر به فرد(یگانه) مدیریت بهره وری فراگیر(1)
14
(ت) همسویی با مدیریت بهره وری اجرای مدیریت بهره وری فراگیر هر سازمان را قادر می سازد سیستمی از اندازه گیری بهره وری را طراحی و اجرا کند و بر اساس آن عملکرد سازمان را ارزطابی و برای بهبود، برنامه ریزی کند و آن برنامه را به اجراء درآورد.
(ث) زمان اجرا مآشنایی با مدیریت بهره وری فراگیر در هر سازمان در صورتی که افراد مسئول اجرای آن، سمیناری یکروزه در باره تشریح موضوع آن برگزار نمایند، کاری نسبتاً ساده است .
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
خصوصیات منحصر به فرد(یگانه) مدیریت بهره وری فراگیر(2)
15
(ج)ارتباط سوددهی مدیریت بهره وری فراگیر ارتباطی یگانه و منحصر به فرد با سودآوری دارد . مفهوم نقطه سر به سر بهره وری فراگیر نشان می دهد ناحیه ای وجود دارد به عنوان ناحیه سود که در بالای نقطه سر به سر و ناحیه ای به عنوان زیان که در پایین نقطه سر بسر قرار دارد. مدیریت سازمان می تواند از سیستم مدیریت بهره وری فراگیر برای نظارت بر بهره وری نه تنها بهره وری کلی در سازمان استفاده کند، بلکه بتواند تغییرات سودآوری سازمان را مورد بررسی و دقت قرار دهد.
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
خصوصیات منحصر به فرد(یگانه) مدیریت بهره وری فراگیر (3)
سود
بهره وری کل
ناحیه زیان
ناحیه سود
نفطه سربسر بهره وری کل
16
سطح اول: در این وضعیت روند بهره وری کل در برابر نقطه سربسر بنگاه را بررسی می کنیم . اگر مقدار بهره وری کل در دوره زمانی خاصی از نقطه سربسر تجاوز کند، تجزیه و تحلیل سطح دوم را انجام می دهیم .
سطح دوم: به منحنی های روند بهره وری کل در نقطه سربسر به تفکیک هر واحد عملیاتی توجه می کنیم . برای آن واحدهای عملیاتی که مقدار بهره وری کل آنها زیر نقطه سربسر قرار دارد تجزیه و تحلیل مرحله سوم را انجام می دهیم .
چهار سطح استفاده از نظام مدیریت بهره وری فراگیر
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
استراتژی استفاده از نظام مدیریت بهره وری فراگیر(1)
17
سطح سوم: روند شاخص های بهره وری جزئی برای کلیه واحدهای عملیاتی که مقدار بهره وری کل آنها زیر نقطه سربسر است را تجزیه و تحلیل می کنیم .
سطح چهارم: منابع و نهاده ها را در ارتباط با بهره وری آنها با استفاده از روش مهندسی صنایع تجزیه و تحلیل می کنیم.
ادامه چهار سطح استفاده از نظام مدیریت بهره وری فراگیر
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
استراتژی استفاده از نظام مدیریت بهره وری فراگیر(2)
18
مدل بهره وری فراگیر جامع دکتر سومانث
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
پس از تقریباً هشت سال تحقیق مدیریت بهره وری فراگیر به مدل بهره وری فراگیر جامع در سال 1987 گسترش یافت:
شاخص عوامل غیر قابل لمس × شاخص بهره وری کل = (CTPI) شاخص بهره وری فراگیر جامع
شاخص عوامل غیر قابل لمس با در نظر گرفتن کلیه عوامل غیر قابل لمس (ستاده ها و نهاده های غیر قابل لمس ) مشخص و محاسبه شده است .
19
(1)CTPM مثالهایی از عوامل غیر قابل لمس در مدل
1.عوامل مربوط به مشتری
کیفیت محصول کیفیت خدمات وفاداری مشتریان دوام محصول رقابت پذیری قیمت جوابگویی در برابر خواسته مشتریان
2. عوامل مربوط به فروش
موقعیت و استحکام بازار اشباع بازار تصور عمومی از سازمان
3. عوامل مربوط به فرایند
زمان فرایند اثربخشی فرایند نظم فرایند کارایی فرایند
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
20
(2)CTPM مثالهایی از عوامل غیر قابل لمس در مدل
4.عوامل مربوط به جامعه
تمایل جامعه به محصول آلودگی آگاهی و اهمیت به مسائل زیست محیطی
5. عوامل مرتبط با کارکنان
رضایت شغلی-رفتار کارکنان تسهیم بهره وری وفاداری کارکنان
افزایش حقوق و دستمزد امنیت شغلی چرخش(ورود و ترک) کارکنان
6. عوامل مربوط به فروشنده مواد و قطعات
رضایت از پرداخت کیفیت فروش نظم در فروش وفاداری فروشنده
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
21
توان مدیریت جامع بهره وری فراگیر
استفاده از مدیریت فراگیر بهره وری در سنجش بهره وری در بیشتر شرکتها می تواند موجب پیشرفت زیادی شود. چون استفاده از CTPM مزایای بیشتری نسبت به TPM دارد. CTPM مدلی بسیار پیچیده ، جامع و عملی و قابل دسترس برای سازمانها از هر نوع یا اندازه ای با هر نوع ماموریتی می باشد. هر شرکت می تواند اول با TPM شروع کند و وقتی سیستم سنجش بهره وری در شرکت در مدت 1 الی 2 سال به بلوغ رسید سپس به سمت CTPM پیشرفت کند. روش دیگر استفاده از CTPM از ابتدای کار است . هر دو روش بخوبی کار می کند. خوشبختانه به علت این که CTPM چیزی جز گسترش TPM نیست ، لذا خیلی ساده است از TPM به سمت استقرار CTPM حرکت کنیم .
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
22
CTPM واقعاً جامعیت دارد. کلیه نهاده ها و محصول ملموس و غیر ملموس را در نظر می گیرد .
CTPM بهترین خصوصیات TPM را با هم در نظر می گیرید که شامل همه نهاده ها و ستاده های قابل لمس با روشهای اندازه گیری و محاسبه کردن کیفیت می باشد.
برای سنجش عوامل غیر قابل لمس، CTPM عوامل مرتبط با سازمان را علاوه بر کیفیت و رضایت مشتری از محصول سازمان را در نظر می گیرد.
CTPM نشان می دهد که چگونه سوددهی سازمان تحت تاثیر اقدامات تداری علاوه بر سایر فعالیتهای سازمان می باشد.
مزایای عمده CTPM بر سایر سیستمهای سنجش بهره وری (1)
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
23
CTPM برای بهبود به عنوان ابزاری برای « مدیریت بر اساس استثناء » به برخی از منابع توجه می کند.
در تصمیمات مربوط به به مدیریت تکنولوژی، به ویژه تکنولوژیهای گران قیمت CTPM می تواند برای انتخاب و انتقال تکنولوژی مناسب به کار می رود.
هدفگذاری در زمینه سود می تواند با استفاده از CTPM حتی در مقاطع کوتاه انجام شود .
از آنجائیکه CTPM می تواند نتایج استراتژیها و تصمیمات همه مدیران در همه سطوح را بخوبی منعکس می کند، لذا ابزار با ارزشی برای هماهنگی و کار گروهی بین سطوح مختلف مدیران می باشد .
مزایای عمده CTPM بر سایر سیستمهای سنجش بهره وری (2)
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
24
نتایج و اطلاعات کسب شده از مدیریت فراگیر، مهندسی مجدد و شاخص مقایسه ای و راهنمای بنگاهها و سایر مفاهیم، همچنین تاثیر آنها بر روی سودآوری، از طریق مدل CTPM ارزیابی می شود و از تحلیل نتایج CTPM برای برنامه ریزی بلندمدت استفاده می شود .
تخصیص منابع و بودجه در سازمان می تواند از طریق مدل CTPM با توجه به تحلیل عملکرد واحدها، محصول، عوامل غیر قابل لمس ، عوامل ملموس، انجام می شود.
مزایای عمده CTPM بر سایر سیستمهای سنجش بهره وری (3)
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
25
دومین مرحله از دور بهره وری، ارزیابی است. نتنایج سنجش شاخص های بهره وری برای برنامه ریزی استفاده می شود. در مرحله سنجش ، بهره وری از ابعاد مختلف در سطح کلی و جزئی در طی زمان مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار می گیرد. دو روش اساسی برای سنجش بهره وری وجود دارد:
روش اول: مقایسه بهره وری بین دو دوره زمانی
روش دوم: مقایسه بهره وری در یک دوره زمانی
ارزیابی بهره وری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
26
مثلاً اگر بهره وری کلی (TP) در ماه فروردین 250/1 و در ماه اردیبهشت 375/1 باشد، در آنصورت درصد تغییرات در بهره وری کلی بین این دو ماه به صورت زیر محاسبه می شود:
دو روش برای تخمین : استفاده از مدلهای پیش بینی ( مثلاً نمو هموار ساده) استفاده از روش قضاوتی
در ارزیابی بهره وری از این نوع، مقدار واقعی بهره وری کل بین دو دوره زمانی مقایسه می شود.
ارزیابی بهره وری – روش اول
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
375/1
250/1
)
۟ (1- x 10/0 = 100% x 100% = 10%
27
فرض کنید شرکت پیش بینی کرده است که مقدار بهره وری کلی (TP) 410/1 برای ماه اردیبهشت باشد. چون مقدار واقعی (TP) برای اردیبهشت 375/1 بوده است. درصد تغییرات TP برای اردیبهشت چنین خواهد شد:
سنجش بهره وری به روش دوم موجب می شود هدفهای زیر تحقق یابند: 1- تعیین تفاوت بین بهره وری واقعی و مورد انتظار 2- کمک به فرایند برنامه ریزی بهره وری از طریق برآورد واقع بینانه تر از سطوح بهره وری در آینده 3- مدیریت را قادر می سازد در باره دلایل تحقق یا عدم تحقق TP مطابق آنچه قبلاً پیش بینی شده است، تحقیق کند.
روش دوم برای سنجش بهره وری، مقایسه بهره وری به طور کلی و بهره وری کل بطور خاص در یک دوره زمانی می باشد.
ارزیابی بهره وری–روش دوم
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
375/1
410/1
)
۟ (1- x 975/0) = 100% -1)x 100% = 5/2%
این عدد نشان می دهد علیرغم اینکه بهره وری کل در ماه اردیبهشت نسبت به ماه فروردین 10% بیشتر بوده است. هنوز 5/2 درصد کمتر از مقدار برنامه ریزی شده و هدف بوده است .
28
برنامه ریزی بهره وری یعنی تعیین هدفهای مربوط به بهره وری کلی یا بهره وری جامع کل است. به طوری که این هدفها بتوانند به عنوان راهنمایی برای مقایسه در دوره ارزیابی باشند. همچنین برای رسیدن به هدفها، استراتژی های لازم برای بهبود بهره وری تعیین خواهد شد .
برنامه ریزی برای بهره وری، سومین مرحله دور بهره وری است. فرایند برنامه ریزی، تعیین هدفهای بهره وری به طور کلی و بهره وری کل (TP) به طور خاص می باشد.
مرحله تهیه برنامه عملیاتی برای بهبود بهره وری فراگیر
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
29
بهره وری کل برای هر کالای خاص شبیه منحنی طول عمر محصول است. پس از اینکه محصول معرفی شد، (TP) پس از گذشت مدتی مختصر از آن، با سرعت زیادی افزایش می یابد. سپس مقدار TP به یک نقطه اشباع می رسد که بندرت می تواند به استثناء حالات تصادفی ، تغییر کند. بالاخره مرحله افول شروع می شود و TP کاهش می یابد.
منحنی بهره وری کل
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
TP
زمان
30
SPP برای دوره های یکسال و کمتر است و LPP برای دوره های بیش لز یکسال عموماً سه تا پنج سال است. برنامه ریزی استراتژیک معمولاً سه تا پنج سال است.
شر کتی که دارای مدیریت بهره وری فراگیر است . توانایی رقابت استراتژیک با سایر شرکتها را خواهد داشت. دو نوع برنامه ریزی برای بهره وری وجود دارد:
– برنامه ریزی بهره وری کوتاه مدت (SPP)
برنامه ریزی بهره وری بلند مدت ((LPP
انواع برنامه ریزی برای بهره وری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
31
این مدلها جنبه کمی داشته و بسادگی قابل کاربرد در شرکتها می باشند .
برنامه ریزی SPP به وسیله حداقل 5 مدل زیر امکان پذیر است:
مدل بهره وری جزئی (WPP)
مدل درخت ارزیابی بهره وری (PET)
مدل روند خطی
مدل ارزیابی بهره وری تطبیقی
مدل تغییرات فصلی
SPPمدلهای برنامه ریزی
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
32
این مدلها جنبه کمی داشته و بسادگی قابل کاربرد در شرکتها می باشند .
برنامه ریزی LPP به وسیله حداقل 2 مدل زیر امکان پذیر است:
مدل حداکثر کردن بهره وری کل
مدل سود- بهره وری کل
LPPمدلهای برنامه ریزی
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
33
حدود 70 روش متفاوت برای بهبود TP و یا CTP وجود دارد. روشهایی را که اتکاء به مهندسی صنایع، کنترل سیستمها، تحقیق در عملیات ، مدیریت مهندسی کامپیوتر ، رواتنشناسی و سایر علوم رفتاری و بسیاری از رشته های دیگر را در بر می گیرد.
چهارمین مرحله دور بهره وری، بهبود بهره وری است. مقصود از بهبود بهره وری، بهره وری کل (TP) و بهره وری جامع کل (CTP) است.
در این مرحله ابتدا مجموعه ای از روشهای بهبود بهره وری انتخاب می شود و سپس برنامه ای اجرایی و عملیاتی برای اجراء و پیاده سازی تکنیک های منتخب بهبود بهره وری طراحی می شود.
مرحله بهبود بهره وری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
34
تکنیکهای بهبود بهره وری متکی بر تکنولوژی
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
35
تکنیکهای بهبود بهره وری متکی بر مواد
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
36
تکنیکهای بهبود بهره وری متکی بر کارکنان
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
37
تکنیکهای بهبود بهره وری متکی بر محصول
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
38
تکنیکهای بهبود بهره وری متکی بر فرایند یا فعالیت
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
39
در انتخاب مجموعه ای از روشهای مناسب سه روش پیشنهاد می شود: 1- بر اساس شم کارشناسی و تجربه 2- روشها و مدلهای کمی 3- روشهای نیمه کمی
از تعداد بسیاری از تکنیکهای در دسترس، هر شرکتی باید معدودی از این روشها را که قابل اداره هستند، انتخاب کند. به طوری که مجموعاً بتواند سازمان را به هدف بهره وری کل که در مرحله برنامه ریزی تعیین شده است برساند. مجموعه این روشها بستگی به نوع سازمان ، اندازه شرکت و بسیاری عوامل دیگر دارد.
انتخاب تکنیکهای مناسب
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
40
عملی ساختن برنامه بهبود بهره وری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
در این مرحله همانطوریکه در اسلایدهای بعدی نشان داده می شود 5 استراتژی برای بهبود بهره وری است:
استراتژی اول: افزایش ستانده ها با استفاده از همان میزان نهاده
استراتژی دوم : ثابت نگاه داشتن ستانده ها همراه با کاهش نهاده ها
استراتژی سوم: روند افزایشی سریعترستانده ها نسبت به افزایش نهاده ها
استراتژی چهارم: روند کاهشی سریعتر نهاده ها نسبت به کاهش ستانده ها
استراتژی پنجم : افزایش ستانده ها همراه با کاهش نهاده ها
41
استراتژیهای
بهبود
بهره وری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
42
افزایش ستانده ها با استفاده از همان میزان نهاده
استراتژیهای
بهبود
بهره وری
(شناسایی ظرفیتهای خالی)
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
43
ثابت نگاه داشتن ستانده ها همراه با کاهش نهاده ها
استراتژیهای
بهبود
بهره وری
(جلوگیری از اتلاف و ضایعات)
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
44
روند افزایشی سریعترستانده ها نسبت به افزایش نهاده ها
استراتژیهای
بهبود
بهره وری
(شناسایی گلوگاهها و رفع آنها)
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
45
روند کاهشی سریعتر نهاده ها نسبت به کاهش ستانده ها
استراتژیهای
بهبود
بهره وری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
(حذف فعالیتهای غیرضرور و هزینه بر)
46
افزایش ستانده ها همراه با کاهش نهاده ها
استراتژیهای
بهبود
بهره وری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
47
انتخاب استراتژی بهبود بهره وری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
از بین 5 استراتژی بهبود بهره وری، تعدادی از آنها استفاده می شود.
اگر مدیران از تولید همام مقدار محصول همراه با کاهش نهاده ها و یا کاهش محصول همراه با کاهش بیشتر نهاده ها استفاده کنند، آنها از استراتژی واکنشی استفاده می کنند. اینگونه سازمانها معمولاً از مدیریت و رهبری ضعیفی برخوردارند.
اما اگر مدیران از افزایش محصول برای بهبود بهره وری استفاده کنند، آنها از استرتژی آینده نگر استفاده می کنند. و شرکتهایی که دارای رهبری قوی و مدیریت عالی هستند از این استراتژیها استفاده می کنند.
48
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
تعریف مدیریت بهره وری فراگیر
مدیریت بهره وری فراگیر، فلسفه ای از مدیریت رسمی و فرایندی است که چهار مرحله سیکل بهره وری را دنبال می کند تا این که بهره وری کل افزایش یافته ، هزینه کل هر واحد محصولا یا خدمت با بالاترین کیفیت تولیدی کاهش یابد.
مدیریت بهره وری فراگیر بر مدیریت بهره وری در کل سازمان تاکید دارد . فلسفه ای رسمی است چون پایگاه تئوریک دارد. و تا بحال در صدها سازمان در سطح جهان اجرا شده است. همچنین مدیریت بهره وری فلسفه ای از مدیریت است زیرا راه متفاوتی به طراحی ، توسعه،اداره و پیشبرد سازمان به صورت سیستمی متشکل از سیستمها و اجزاء فرعی متصل بهم دارد.
49
مدیریت بهره وری فراگیر را می توان به صورت صندلی سه پایه تشبیه کرد. سه پایه این صندلی عبارتند از: کیفیت، بهره وری فراگیر و نوآوری/ تکنولوژی که همگی دارای یک اندازه و به یک فاصله از یکدیگر قرار دارند. مشتری در مرکز توجه در روی این سه پایه قرار دارد. همه این سه پایه برای تحمل وزن فردی که می نشیند لازم است. این سه پایه به وسیله سه میله یعنی مدیریت ، کارکنان و عرضه کنندگان بهم متصل می شود. اگر یکی از میله ها نباشد نهایتاً موجب حرکت صندلی به یک سمت می شود. لذا هر سه گروه باید در کنار هم بتوانند انتظارات مشتریان را بطور مستمر برآورده سازند.
مدیریت بهره وری فراگیر به مثابه یک صندلی سه پایه
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
مشتری
کیفیت
بهره وری کل
مدیریت
تکنولوژی
نوآوری
کارکنان
عرضه کنندگان مواد اولیه
50
چارچوب ادراکی مدیریت بهره وری
فصل سوم:مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
ارتباط سودآوری با بهره وری کل
تعلیم و تربیت و
دوره( چرخه) بهره وری : اندازه گیری، ارزیابی، برنامه ریزی و بهبود
آموزش
تاکید بر تیم بین وظیفه ای
12 اصل مدیریت بهره وری فراگیر
ارتباط سودآوری با بهره وری کل
ارتباط بهره وری کل با کیفیت
51
1- رضایت مشتری و پاسخگویی در برابر خواسته های مشتری 2- سودآوری 3- افزایش سهم بازار 4- رضایت همه افراد که بطور مستقیم یا غیر مستقیم در ارتباط با سازمان می باشند. 5- رفاه کارکنان 6- توازن زیست محیطی 7- وفاداری فروشندگان مواد و خریداران 8- پویایی سازمان
سازمانها تمایل به تفکر خلاقانه تا تفکر معمولی دارند. آنها رقابت پذیری را به عنوان متغیری استراتژیک تلقی می کنند . مدیریت بهره وری فراگیر تاکید بر سه بعد یعنی کیفیت، بهره وری کل و تکنولوژی یعنی سه متغیر استراتژیک دارد. لذا از سه علوم و دانش قوی یعنی مدیریت بهره وری، مدیریت کیفیت فراگیر و مدیریت تکنولوژی استفاده می کند. به طوری که منجر به نتایج زیر شود:
مدیریت بهره وری فراگیر: اتحاد سه بعد رقابت پذیری
فصل سوم: مفهوم و فلسفه مدیریت فراگیر بهره وری
با تشکر از توجه شما