فرقه اهل حق
شناسنامه
در محضر اهل بیت (سلام الله علیهم)
پیامبر اعظم صلی الهه علیه و اله و سلم می فرمایند :
« قیامت برای امت من پدیدار نمی شود تا اینکه از میان امت من قومی بپا خیزد که نام آن صوفی است و آنان از من نیستند ، آنان برای ذکر حلقه می زنند و صدای خود را بلند می کنند گمان می برند که بر روش من سیر می کنند ، بلکه آنان از کفار گمراه تر و از اهل آتش هستند ! »
(سفینه البحار،ج2ص58 )
قالَ عَلیِ بنِ مُوسَی الرِضا ( عَلَیهِ اَلسَّلام )
کسی که در نزدش نام صوفیّه برده شود و از صوفیّه یاد گردد و او در قلب و زبانش آنان را انکار کند ، به مانند کسی است که در خدمت پیامبر خدا(صَلَی اَللهُ عَلَیهِ وَآلِه) با کفّار جهاد نموده است.
« اثنی عشری شیخ حر عاملی ص12 چاپ»
در محضر امام خامنه ای «مدظله»
از زمان بعثت پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله» و عصر ائمه اطهار «علیهم السلام» تا زمان حاضر ، همیشه مسجد پایگاه اقامه نماز و شعائر دینی و تبلیغ معارف اسلامی بوده و خانقاه اساس و جایگاهی نداشته است .
بنابراین باید از شرکت در اینگونه جلسات -جلسات درویشی – و هر گونه عملی که باعث ترویج اینگونه مجالس شود ، اجتناب گردد.
فرقه گنابادی تقریباً در تمامی استانهای کشور دارای پیرو می باشد.
سایر فرقه ها به تناسب تعداد پیروان در برخی از استانها خاص حضور دارند.
برآورد وضعیت دراویش
دراویش شیعه
اماکن مذهبی، خانقاه های رسمی و خانگی ،قبرستانها،موقوفات، مراکز عام المنفعه وموسسات خیریه
مولوی ها، ماموستاها، خلیفه آخوندها
اهل حق
اقطاب،شیوخ،مجازین نماز،مجلس داران،نخبگان،
فعالیت های علمی و مراکز آموزشی و دانشگاهی در داخل و خارج از کشور
مجمع مشورتی جامعه مدنی یارسان و مکتب
سران،صیدها، کاکی ها و سایر عناصر شاخص
خانقاه ها، زیارتگاهها و سایر اماکن مذهبی
فعالیت های تبلیغی در درون جامعه شیعه
خانقاه ها ، مساجد،
حوزه های علمیه،
دراویش سنی
موسسات ، انتشارات،مراکز فرهنگ، NGOها
سایر فرق انحرافی
جمخانه ها، سایر اماکن مذهبی و مقدس فرقه و صنوف اقتصادی
ارتباطات بین المللی سران با کشورهای بیگانه
اولویت بندی فرق از حیث تهدید و آسیب :
ملاحظه :
1- برخی از فرقه ها همچون اهل حق ، خاکساریه ، قادریه و نقشبندیه به عنوان فرصت برای نظام مطرح می باشد.
2- از جمعیت دراویش حدود 11 درصد نسبتاً واگرا، 9درصد آسیب پذیر و 80 درصد تا کنون خطری برای نظام نداشته و یا همواره در برخی از صحنه ها مانند جنگ تحمیلی با نظام هماهنگ ومدافع نظام بوده اند.
برآورد وضعیت دراویش
آمار کلی :
معرفی سرکردگان:
سلطان سحاک موسس فرقه اهل حق
سلطان اسحاق که پدرش از اهل تسنن بوده است، بعد از فوت او به دلیل درگیری با برادرانش به نامهای قادر، خِِدِرْ و سَلامت از برزنجه فرار کرد، و به اورامان کردستان آمد، و در قریه ی شیخان که هم اکنون جزو استان کرمانشاه است، سکنی گزید.
او کتاب " سرانجام " را به کمک یارانش نوشت که دارای شش جزء یا شش بخش است، و قوانینی را برای اهل حق مدون نمود.
سلطان صهاک، سلطان حقیقت، شاه صاحب کرم و پادشاه از نامهای دیگر سلطان اسحاق میباشد.
تاریخ تولد سلطان اسحاق دقیقاً مشخص نیست. در برخی کتب سال تولد وی را 612 هجری قمری گفتهاند. ولی قاسم افضلی، رهبر یکی از طوایف اهل حق که در سالهای اخیر فوت شده، در مقاله ی خود در دائره المعارف تشیع تولد سلطان را 15ربیع الاوّل سال580 هجری قمری میداند.
مادر سلطان اسحاق دایراک خاتون، ملقب به رمزبار میباشد.
در دائره المعارف تشیع محل تولد سلطان، روستایی از توابع برزنجه از توابع شهر زور در استان کرکوک معرفی شده است.
. برهان الحق، ص42-43.
. همان، ص 67-69.
. آثار الحق، ج2 ص 611.
کتاب و دفترهای فرقه
فرقه اهل حق به جای قرآن، دفاتری دارند که بیشتر آنها شعر است. از معروفترین دفاتر آنها میتوان به:
کلام سرانجام
دفتر بابانوروز و
دفتر پردیور
اشاره نمود.
ساختار و سلسله مراتب تشکیلاتی
خاندان های ۱۱ گانه
فرقه مکتب (نورعلی الهی) [حوزه سیاسی امنیتی]
مجمع مشورتی یارسان [حوزه سیاسی]
اهل حق در سایر کشورها
اگر گروههایی چون نصیریه، علویون، کاکائیه و ذکریها را در زمره ی اهل حق بشماریم، گستره جغرافیایی آنها در این کشورهاست:
کردستان عراق ( کاکائیه )
ترکیه و آلبانى ( علویون )
سوریه ( نصیریه )
افغانستان ( ذکری )
آرم و نشانه اهل حق
سبیل
طبق دستور سلطان اسحاق( دیوان گوره، ص708) یکی از مقدسات اهل حق، گذاشتن شارب بلند است.
شیطان
بسیاری از خاندانهای اهل حق شیطان را مقدس میشمارند و از او به نام طریقتی « ملک طاووس » یاد میکنند. در منطقه ی قلخانی در گهواره ی کرمانشاه نسبت به اهانت به شیطان واکنش شدیدی نشان میدهند. به جهت همین اعتقاد، در برخی مناطق شیعیان به اشتباه اهل حق را شیطانپرست مینامند.
تنبور
ساز مقدس اهل حق
گستره جغرافیایی اهل حق در ایران
الف ـ استان کرمانشاه(مهمترین مرکز اهل حق در کشور )
1 . شهرستان کرمانشاه و روستاى گره بان از توابع شهرستان هرسین.
2 . کرند غرب و توابع آن، از عمدهترین مراکز اهل حق است. ساکنان قریب به 120 روستاى تابع دهستان گهواره به جز چند روستا
3 . صحنه و دینور: حدود چهل درصد مردم صحنه پیرو مذهب اهل حق هستند.
4 . بخش کوزران و ماهیدشت
5 . شهرستان سر پل ذهاب
ب ـ استان لرستان
1. برخی روستاهای کوه دشت
2. شهر نور آباد (دلفان ) و برخی روستاهای آن
ج ـ آذربایجان شرقی
بخش ایلخچى از قصبات معروف تبریز، (مهاجران از منطقه ی گوران به مرکزیت گهواره ( کرند غرب )
د ـ حوالى تهران و مازندران
در هشتگرد، رودهن، بومهن و تهران، مراکزى وجود دارند که اهل حق در آنجا ساکناند.
شهرستان کلاردشت در استان مازندران هم از جمله نقاط جغرافیایی این فرقه محسوب می شود.
ه ـ استان زنجان و همدان
در ناحیه اسد آباد همدان و منطقه وندر آباد
تویسرکان
قسمتهایى از توابع آوج و رزن حد فاصل همدان و زنجان
آشنایی با فرقه اهل حق، ص59.
پراکندگی و مراکز تجمع پیروان اهل حق در کشور
خاندان (دوده) 11 گانه اهل حق
احزاب مرتبط و حامی فرقه
اصلاح طلبان داخلی
جریان های کردی
نشریات و ارگان فرقه:
سایت مجمع مشورتی یارسان
سایت فیسبوک/ صفحه اختصاصی مقبره بابا یادگار
جلسات، کنفرانس، مجمع ، کنگره، شورا
مجمع مشورتی یارسان
سازمان دموکراتیک یارسان
مراسم توزیع «غذای نیاز » بین حلقه ی پیروان یارسان شب جمعه
جشن «شب شاه» در ۱۸ الی ۲۸ دیماه هر سال
سازمان دموکراتیک یارسان (خارج از کشور)
عقاید اهل حق
نظرات تحلیلی
اهل حق از نظر نظام مستضعفین شیعه محسوب می شوند
بیشتر مردم منطقه اهل حق را غیر مسلمان میدانند.
علل و عوامل پایداری دین یا فرقه:
تعصبات قبیله ای
حمایت های پنهان
کم کاری تبلیغی
در میان اهل حق دو جریان امنیتی و سیاسی شکل گرفته است که ارتباطات گسترده ای با خارج از کشور دارند:
جریان امنیتی فرقه اهل حق مکتب(بهرام الهی)
مجمع مشورتی یارسان (با ماهیت سیاسی امنیتی)