فرقه های انحرافی
استعمار و فرقه های انحرافی
یکی از راهبردهایی که استعمار در طول تاریخ برای مقابله با فرهنگ ها بویژه ادیان الهی بکار گرفته است، راهبرد ایجاد فرقه های انحرافی و بدل سازی بوده است.
همفر جاسوس معروف انگلیس می نویسد:
آنچه وزارت مستعمرات انگلیس به هنگام اعزام به شرق به من توصیه نمود عبارت بوده از:
• گسترش همه جانبه مراکز درویش پروری همانند خانقاه ها و تکثیر و انتشار رساله ها و کتابهایی که مردم عوام را به روی گرداندن از دنیا و مافیها، گوشه گیری و مردم گریزی سوق می دهد؛ مانند کتاب احیاء العلوم غزالی، مثنوی مولوی، و کتابهای محی الدین عربی.
دستهای ناپیدا- خاطرات مستر همفر صفحه 64 نشر گلستان کوثر
فرقه صوفیه
در حدود اوایل قرن دوم هجری، در میان مسلمین فرقه ای به وجود آمد که خود را «زاهد» و «صوفی» می نامیدند
صوفی عنوان عمومی هر یک از سلسلههای اهل تصوف است. صوفی منسوب به "صوف" به معنی پشم است و اهل تصوف ظاهراً به سبب پشمینه پوشی از بابت زهد و پارسایی به این عنوان مشهور شدهاند.
فرقه صوفیه مدعی است انسان در خداشناسی باید به مرحلهای برسد که جز خدا نبیند، و برای رسیدن به این مقصد صدها آداب مخصوص در معاشرتها و لباس پوشیدنها و احیاناً در آرایش سر و صورت و سکونت در خانقاهها اختراع کرده و بدعتها ایجاد کردهاند
آنان مدعی بودند که از نعمت های دنیا باید دوری جست، نباید جامه خوب پوشید، غذای مطبوع خورد یا در خانه ای مجلل نشست.
زاهدان و صوفیان، کسانی را که از این مواهب استفاده می کردند، سخت تحقیر و ملامت می کردند و آنان را اهل دنیا و دور از خدا می خواندند.
پیدایش صوفیه را در معاشرت مسلمانان با راهبان مسیحی می دانند.
باتوجه به بدعتها و خرافاتی که از طرف صوفیان ایجاد شد، از نظر علمای اسلام مردود شناخته شدند .
فرقه های صوفی فعال در ایران
فرقه های اهل سنت:
قادریه (حسینی) (شیخ یحیی حسینی ، خانقاه مرکزی آنها در شهر بانه قرار دارد) کسنزانی (بنیانگذار سید محمد کسنزانی و رهبر فعلی سید نهرو کسنزانی، نجاریه (شیخ عبدالقادر نجار، الان ماموستا شیخ محمد نجار؛ در شهر پاوه)
نقشبندیه (شمسیه (سیدعبدالله نقشبندی مجددی؛ مشهد، تایباد، ترتبت جام، سرخس، بجنورد، گنبدکاووس، آزاد شهر، بندرترکمن، …)
شاذلیه
فرقه های شیعی:
نعمت اللهیه: (گنابادیه (پرطرفدارترین فرقه در ایران؛ نورعلی تابنده)، مونس علیشاهیه (نورعلیشاه: نوربخش)، صفی علیشاهیه، کوثرعلیشاهیه)
ذهبیه (احمدیه (دزفولی ها: دکتر گنجویان)، مهدویه (محسنی))
خاکساریه ((1) جلالی غلامعلیشاهی، (2) دوده معصومعلیشاهی، (3) دوده نورائی، (4) دوده عجم)
اویسیه (نادرعلی عنقا در آمریکا)
کمیلیه
دراویش
دراویش در اصطلاح صوفیان با صوفی مرادف است یعنی به هر فرد از صوفیان، صوفی و درویش گفته می شود.
درایران، فرقه دراویش گنابادی از صوفیان فعالیت بسیاری دارد. سفر رهبراین فرقه از کشور انگلیس به استان ایلام وفتنه و ایجاد درگیری در حسینیه دراویش نعمت اللهی گنابادی درشهر قم درسال1384شمسی توسط این فرقه روی داد.
اسامی دیگر فرقه گنابادی : طاووسیه ، نعمت اللهی سلطان علیشاهی است
در سال 1293 ق محمد سلطان گنابادی به لقب طریقتیِ سلطان علیشاه ادعای قطبیت کرد و رسماً فرقه نعمت اللهی گنابادی را پایه گذاری نمود. او اهل بیدخت گناباد بود و به همین دلیل، این فرقه به گنابادیه مشهور شد.
به دلیل اینکه بازار صوفی گری بازار پر درآمد ی است هر روز به تعداد فرقه های صوفیه اضافه می شود.فرقه هایی که خیلی از آنها در حد یک قطب ویک مرید بیشتر نیستند. نورعلی تابنده (مجذوب علیشاه) قطب دراویش گنابادی در انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز در همراهی با فتنه گران فعال بود.
دراویش فرقه ذهبیه احمدیه نیزدر دزفول فعالیت دارند.
عقاید و انحرافات صوفیه
صلح کل(همه ادیان و مذاهب یکسانند و هیچیک ترجیحی بر دیگری ندارند)
اعتذار ابلیس یا حبّ شیطان
بالا بردن مقام قطب تا حد امام معصوم و تقابل آن با ولایت فقها در زمان غیبت
اباحه گری و فاصله گرفتن از شریعت
تاویل قرآن و تطبیق عقاید و اعمال صوفیان با آیات و اخبار
پذیرش گزینشی اسلام در مقابل اسلام جامع نگر و بی اعتنایی نسبت به احکام سیاسی و اجتماعی و تقلید از مجتهد جامع الشرایط.
ایجاد خانقاه به عنوان محل ذکر و عبادت به جای مسجد
سماع ( شعرخوانی همراه با ساز و آواز و حرکات موزون بدنی )
پرداخت عشریه به قطب به جای خمس وزکات
لزوم تجسم صورت مرشد در عبادت
آلت دست استعمار و جریانهای طاغوتی قرار گرفتن تصوف
تشرف یا پیوند. تلقیح .ازدواج لاهوتی
(صوفی را تا قبل از تشرف طالب می دانند وبعد از چند سال طی مراسمی بنام تشرف صوفی رسمی می شود واز این به بعد فقیر نام دارد.)
بدعت غسل های خاص: غسل اسلام-غسل زیارت-غسل حاجت-غسل توبه-غسل جمعه (حتی اگر دوشنبه مشرف شوی باید غسل جمعه بکنی)
شعار هو121 (که به حروف ابجد هو یا علی است. 110 ودو حرف (ی) و(الف) نیز می شود 11 که جمع آنها 121 می شود.)
بدعتی بنام اجازه نماز(شخص نمی تواند پشت سر غیر صوفیها نماز بخواند)
گذاشتن سبیل بصورت افراطی
1- سید علی محمد باب شیرازی متولد سال 1235 ه-ق در منطقه بیضاء شیراز
2- مباحث مقدماتی دروس حوزوی را از پدر خود فراگرفت و پس از فوت پدر به شغل تجارت دربوشهر نزد دایی خود روی آورد.
3- در دوره جوانی به ریاضت غیر شرعیه می پرداخت
4- سال 1258 جهت آشنایی بیشتر با مکتب شیخیه به کربلا رفت و در دروس اساتید مکتب شیخیه حاضر می شد.
5- سفیر روسیه «کنیاز دالگورگی» با شناخت قبلی با لباس مبدل روحانی واسم مستعار شیخ عیسی لنکرانی هم مباحثه او شد.
6- بعد از آشنایی بیشتر سفیر در چند مرحله به او عنوان ”یا صاحب الزمان ترحم علی انت صاحب الزمان قطعا“ جهت آمادگی مقدماتی به او تلقین نمود
7- اوضاع سیاسی ایران درهنگام پادشاه پیر و بیمار ایران ”محمد شاه قاجار“آبستن حوادث بود.
8- بعد از فوت سید کاظم رشتی چند نفر ادعای جانشینی او را نمودند که یکی از آنها میرزا علی محمد باب در سن 25 سالگی بود
9-با ادعائ وکیل ونائب امام زمان بودن در مراحل اولیه با جمله ”فادخلوا البیوت من ابوابها و انا باب و وکیل المهدی خودرا رکن رابع ونائب خاص امام زمان معرفی نمود
10- بعد از اولین ادعا تعداد هیجده نفر به او ایمان آوردند و او آنها را گروه حی نامید یعنی هیجده به حروف ابجد
آشنایی با فرقه بابیت
11- ادعای بعدی او ادعای امام زمانی =انا المهدی الذی کنتم بظهوره توعدون
12- بعدها ادعای پیامبری و خداوند گاری نمود.
13- ادعای او جامعه آبستن حوادث در ایران را مشتنج واوضاع سیاسی اجتماعی ایران را به هم ریخت.
14- بعد از ادعای خداوندگاری دین اسلام را منسوخ اعلام نمود.
15- حق حیات را فقط برای پیروان خود جایز شمرد و خون سایر افراد را مباح اعلام نمود.
16- خواندن کتاب های دیگر حتی کتب آسمانی ادیان را حرام و فقط کتاب خود (البیان ) را مجاز شمرد.
17- حج خانه خدا را ملغی و زیارت خانه خود را به عنوان حج اعلام نمود.
18- بعد از فوت محمد شاه قاجار ناصرالدین شاه برتخت نشست و میرزا تقی خان امیر کبیر را بعنوان صدراعظم انتخاب نمود.
19- امیر کبیر با درایت و تدبیر باب را احضار و پس ار جلسه مناظره علمی بین اوو علماء و آشکار شدن عجز و ناتوانیش دستور محاکمه و سپس حکم اعدام او را صادر نمود
20- باب شیرازی روز دوشنبه 27رمضان 1266 هجری به همراه محمد علی زنوزی درمیدان مشق تبریز اعدام شد
جانشینان باب
میرزا یحیی صبح ازل
میرزا حسین علی نوری بهاءالله
میرزا حسین علی نوری بهاءالله
حسین علی نوری ملقب به بـهاءالله که بهائیان شهرت خود را از وی گرفته اند و او را عنوان پیامبر آئین خود می شمارند دوم محرم سال1233/ق/ ۱۸۱۷/م در خانه میرزا عباس نوری از منشیان دربار قاجار درتهران متـولّـد شد.
پس از ادعاى بابیت سید على محمد شیرازى در شمار نخستین گروندگان به باب درآمد و به ترویج بابیگرى بویژه در نور و مازندارن پرداخت.
بهاءالله در بغداد با عنوان پیشکاری صبح ازل به فعالیت میان بابیان پرداخت و به استحکام جایگاه خود و تضعیف موقعیت یحیی ازل در میان بابیان پرداخت.
او ازل را به بهانه های امنیتی در خفا نگهداشته و خود زمام امور را بدست گرفت.
بهاءالله خود را موعود بیان اعلام کرد. وی 12 روز در باغ نجیبیه موسوم به رضوان بود و برخی یاران خود را موعود بیان اعلام کرد. این 12 روز جشن عید گل بهائیان است.
بهاء در زندان تهران ادعای نبوت کرد و پس از ورود به ترکیه به عکا در فلسطین اشغالی تبعید شد. وی در نهایت خود را خداوند خواند تا آنجا که حتی پیکر خودش را به عنوان قبله نماز بهائیان قرار داد .
کتاب اقدس ام الکتاب بهائیت و شامل احکام و تعالیم اصلی بهائیت می باشد.کتاب ایقان که در پاسخ به سوالات سید خال (دائی باب) در مورد ظهور امام قائم عج و شبهات قرآن می باشد.
هفت وادی: (وادی طلب – وادی عشق – وادی معرفت – وادی توحید – وادی استغنا – وادی حیرت – وادی فقر حقیقی و فنای اصلی )
از دیگر آثار بهاءالله مکتوباتی است که برای پیروانش می فرستاد و به « لوح» مشهورند . در بهائیت بیش از شانزده هزار لوح موجود می باشد .
دیگر آثار او: کلمات مکنونه مبین ،اشراقات ،اقتدارات ،جواهر الاسرار، چهار وادی ، الواح سلاطین
فرقـه بهائیت
1- حسینعلی نوری مازندرانی ریئس وموسسه فرقه بهائیه از شاگردان ومریدان علی محمد باب شیرازی است
2- بعد از اعدام باب شیرازی حسینعلی نوری بقصد انتقام خون باب از امیر کبیر گروهی مسلح رابه تهران اعزام نمود وگروه خود را خون بهای باب نامید
3- بها در سال 1233 ه ق در تهران به دنیا امد وچون پدرش منشی قائم مقام فراهانی بود بعد از قتل قائم مقام به همراه پدر به نور رفت
4- با ادعای بابیت باب به همراه برادرش میرزا یحیی به او گرویدو ازفعالترین افرادبابیه شد
5- پس از حرکت ناموفق انتقام از باب به زندان افتاد و چند سالی در زندان بود
6- بعداز قتل امیر کبیر میرزا اقا خان نوری که از دوستان بها بود به صدر اعظمی رسید وموجب ازادی بها گردید که پس از آزادی به روستای افچه لواسان رفت
7- بعد از ترور ناموفق ناصرالدین شاه در دوشان تپه توسط چند نفر از بابیها دستور قلع وقمع بابی ها وبهایی ها صادر شد
8-اعضائ فعال بهائیه پس از آن دستگیر وتعدادی هم مانند خانم قره العین اعدام شدند ولی بها به سفارت روسیه پناهنده شدوسفارت هم از تحویل او امتناع نمود
9- بعد از اخذ تضمین سفیر از حکومت بهاء تحویل حکومت گردید که پس از چهار ماه زندانی به عراق تبعید شد.
10-بواسطه جشن اول محرم روز تولد باب و اعتراض شیعیان به حکومت، از عراق به ترکیه تبعید شد.
11- در ترکیه پس از درگیری وکشتار به دو گروه ازلی و بهایی تقسیم شدند پیروان میرزا یحیی به ازلی یا صبح ازل و پیروان حسینعلی نوری به بهایی مشهور شدند
12- دولت عثمانی پس از درگیری آنها ازلی ها را به قبرس یونان و بهایی ها را به شهر عکا در فلسطین اشغالی تبعید نمود.
13- بهاء تا سن 76 سالگی 1309ق در شهر عکا اقامت نمود وآن شهر را قبله مسلمانان اعلام نمود.
14- پس از مرگ بهاء و دفن او در شهر عکا ، روز ملی بهائیان هر سال در این شهر برگزار می شود.
15- کتاب بهائیان را اقدس اعلام نمود و کتب ادیان دیگر را نسخ نمود.
16- نماز شیعه و اسلام را تغییر داد و به سه رکعت در صبح ظهر و شب تبدیل نمود.
17- روزه را به 19 روز تغییر داد.
18- بعد از سفر به اروپا نسبت به احکام ابلاغی اول بهائی تجدید نظر نمود و ازدواج با بیش از دو زن راکه قبلا حرام نموده بود اصلاح نمود چون بعدا خودش چهار زن گرفت
19- بعد از مرگش ، پسرش عباس افندی و پس از او شوقی افندی نوه اش رئیس فرقه بهائیه شدند .
20- اکنون بواسطه نبود مردی از دودمان بهاء یک کشیش امریکایی بنام چارلز میسن ریمی رئیس بهائی ها می باشد وگروهی دیگرهمسرآمریکایی او(ماکسول) را رهبرمیدانند.
عقاید بهائیت:
1. اولین چیزی که بر بندگان واجب شده است شناخت محل تابش وحی و طلوع امرالله است، یعنی معرفت به میرزا حسینعلی بهاء الله که در اثر این شناخت اعمال قبول می شود.
2. بهاء الله همان خداست و پس از او شوقی افندی خدا شد.
3. بهاء مژده انبیاء گذشته و باب است، یعنی باب فقط مژده رسان بهاء الله بود و با آمدن او قیامت نزدیک می شود.
4. اسماء، صفات و افعالی که برای خداوند ذکر می شود رموزی است برای اشخاصی که آنها مظهر الله هستند(یعنی خدا در آنها ظهور کرده است) و گرنه خداوند، اسماء و صفات و افعال ندارد.
5. بهاء الله، احد و واحد است و شریکی در ملک برای او نیست، چرا که خداوند در او ظهور کرده است و این ظهور برای شناخت بیشتر خداوند است که در حجاب غیب از نظرها پوشیده است.
6. بهائیت از ادیان گذشته بهتر است و ادیان دیگر با ظهور بهاء تمام می شوند.
7. دین اسلام تا آمدن بهاء الله معتبر بود و قرآن هیچ گونه اعجازی ندارد و توسط باب نسخ شده است.
8. بهاء الله یک معجزه است، زیرا بدون اینکه به مدرسه برود توانسته الواح مقدس فارسی و عربی را املاء نماید.
9. شریعت بهائی فقط پس از هزار سال قابل تغییر است یعنی خداوند می تواند بعد از هزار سال در شخص دیگری ظهور کند و دین بهائیت را نسخ کند، همچنانکه با ظهور خود در بهاء، دین اسلام را نسخ کرد.
در دیدگاه بهائی اگرچه به دنیای دیگر توجهی شده اما از معاد به مفهوم رستاخیز که در اسلام مطرح است خبری نیست .
دکتر اسلمنت مبلغ امریکائی بهائیت نظر باب را درباره معاد بیان می نماید:
« قسمت مهمّی از تعالیم حضرت باب در تفسیر و تشریح معانی قیامت و یوم الجزاء و بهشت و دوزخ است . بنا بگفته ایشان مقصود از قیامت ظهور مظهر جدید شمس حقیقت است . قیام اموات عبارت از بیداری و انتباه روحانی نفوسی است که در قبور جهل و نادانی و غفلت و ضلالت بخواب رفته اند. یوم الجزاء یوم ظهور مظهر جدید است که بسبب ایمان یا انکار آن اغنام از سایر بهائم جدا شوند زیرا اغنام حقیقی ندای شبان مهربان را میشناسند و از پی او روان میگردند . بهشت عبارت از فرح و مسرّت معرفه اللّه و محبّت اللّه است که در نتیجه ایمان به مظهر ظهور الهی حاصل می گردد تا باین وسیله هر کس بقدر استعداد خود بمنتها درجهء کمال رسد و بعد از موت حیات جاودانی در ملکوت الهی یابد.
عوامل و بسترهای پیدایش بابیت و بهائیت
انحرافات شیخیه و تاثیرپذیری علی محمد باب ازآنها
ویژگی ها و شرایط شخصیتی باب و بهاء
نقش آفرینی عناصر بیگانه در ایجاد بابیت و استمرار آن در قالب بهائیت
اهداف ایجاد بابیت و بهائیت
بدل سازی از مذهب حق
تفرقه و اختلاف در امت اسلامی
مقابله با تفکر جهادی اسلام ناب علیه استکبار
بهائیت از کجا شروع شد؟ برخی براین باورند که علت ظهور بهائیت فقر و مشکلات اقتصادی بعد از جنگهای ایران و روس بود. اما علل سیاسی و فرهنگی عامل پیدایش بهائیت بوده و فقر و مشکلات اقتصادی تنها زمینه ساز آن بوده است. با جدا شدن روحانیت و ملت از دولت، دربار تحت سیطره روسها و رقیب دیرین آنان، انگلیسها، درآمد. اما ملت اقتدار خویش را حفظ نمود و با کشتن «گریبایدف وزیر مختار روس و پیگیر ترکمنچای و دریافت غرامت از ایران» با نظر مجتهدی به نام میرزا مسیح مجتهد، در ۲۲ بهمن ۱۲۰۷ شمسی (۱۱ فوریه ۱۸۲۹ میلادی) نشان داد که ترس و واهمه ای از روسها ندارد.
از همین جا بود که روسها به فکر شکستن اقتدار ملت افتادند. به تشخیص درست آنان، نقطه قوت ملت ایران پیروی از نایب امام زمان (عج) بود. بنابراین اگر می توانستند در اعتقاد به آن امام همام شک و تردید ایجاد کنند می توانستند کمر ملت را بشکنند. از این رو با همکاری انگیسی ها به فکر فرقه سازی پیرامون اندیشه مهدویت افتادند. در آن شرایط با ضعیف شدن نقش حوزه، زمینه مناسبی به وجود آمد تا فرقه بهائیت که محصول انگلیس و روس است، شکل گیرد.
میرزا حسین علی نوری بهاءالله
آرامگاه حسین علی نوری بهاءالله
اسرائیل
عباس افندی (عبدالبهاء)
شوقی افندی
احکام بهائیت
1. نماز: صبح و ظهر و شام 9 رکعت به صورت فرادی نماز می خوانند و قبله شان قبر میرزا حسینعلی بهاء (خدایشان) درشهر عکا است. نماز آیات نسخ شده و کسی که آب ندارد به جای وضو ، پنج بار می گوید: بسم الله الاطهر الاطهر.
2. روزه: هر سال 19 ماه دارد و هر ماه نوزده روز پس روزه 19 روز در آخرین ماه سال واجب است که عید نوروز عید فطرشان می شود و فقط با امساک از2 مورد اکل وشرب تحقق می یابد .
3. حج: زیارت محل تولد باب در شیراز و خانه حسینعلی میرزا در بغداد در همه ایام به جای زیارت کعبه قرار داده شده است.
4. ازدواج:، ازدواج با زن پدر حرام ولی با بقیه محارم مانند مادر، خواهر و …. حلال است.
5. طهارت: همه اشیاء روی دنیا پاک است مانند: بول، غائط، منی، سگ و … و این موهبت بهاء به بندگان اوست.
6. مراکز اجتماع: «حظیره القدس» در عشق آباد و «مشرق الاذکار» در نزدیک شیکاگوی آمریکا از مراکثر اجتماع بهائیت به شمار می آیند.
7. تربیت اولاد: درس و یاد دادن احکام به فرزند بر عهده پدر است و اگر فقیر باشد هزینه آن از بیت العدل داده می شود.
8. یک سوم از دیه کسی که کشته شده است حق بیت العدل بهائیت است نه صاحب دم.
9. زنا: حد زنا در مرحله اول 9 مثقال طلا و در مرحله بعد 18 مثقال به بیت العدل ریخته می شود.
10. مهمانی: هر ماه یکبار مهمانی بر همه واجب است هر چند با دادن آب خالی.
11. بهداشت: هر هفته یک بار غسل و ناخن گرفتن واجب است.
12. عید: هر سال دو عید هست: که عبارت اند از روز بعثت باب(ادعای بابیت) و روز ولادت میرزا حسینعلی بهاء.
13. دفن اموات: مرده ها باید در بلور، سنگهای قیمتی و چوب های محکم و لطیف و با انگشتر نقش دار به اسم بهاء، دفن شوند.
14. آداب و معاشرت: با ادیان دیگر با محبت و مسالمت رفتار شود تا بوی خوش رحمان(بهاء الله) را بیابند.
15. ارث: سهم دختر و پسر مساوی است همچنان که بلوغ هر دو در 15 سالگی است.
16. اسباب منزل: هر نوزده سال یک بار، باید اثاثیه منزل تغییر یابد.
بیت العدل
مرکز اصلی بهائیان، بیت العدل در بندر حیفا در فلسطین اشغالی است. و متشکل از یک هیات 9 نفره است که هر پنج سال، انتخاب می شوند و تحت حمایت های گسترده مالی و سیاسی رژیم جعلی اسرائیل و انگلیس هستند.
بالاترین مرجع تصمیمی گیری بیت العدل ، دار التبلیغ بین المللی است. علاوه بر
دار التبلیغ واحدهای دار الآثار، هیات مهاجرین ، دفتر بین المللی بهائی زیر نظر بیت العدل ادای وظیفه می کنند .
هیاتها ولجنه ها زیر نظر محفل ملی و محلی ، و متناسب با نیازها و ضرورتهای ملی و منطقه ای بهائیان تاسیس می گردند .در واقع ملموس ترین واحد سازمانی برای آحاد بهائی ، هیاتها ، لجنه ها و محافل محلی اند این واحد ها بر کلیه فعالیت های اجتماعی فردی و احوال شخصی بهائیان نظارت و اشراف کامل دارد
شرح وظایف بیت العدل
عبدالبهاء می گوید:
هر امری که در آثار رهبران نخستین بهائی نباشد راجع به بیت العدل عمومی است و آنچه به اتفاق و یا به اکثریت آراءاعضای بیت العدل تحقق یابد همان حق و مرادالله است.
تفسیر متون و آثار بهاءالله، عبدالبهاء و شوقی افندی و توضیح مسائل مبهمه.
تشریع قوانین و احکام غیر منصوصه به مقتضای زمان.
اداره امور جامعه بهائیان در سراسر دنیا.
ایجاد موسسات تبلیغی و اعلان و انتشار و تبلیغ بهائیت و ترویج مصالح بهائیان
سرکوب اختلافات به وجود آمده در جامعه بهائی
حمایت های بیگانگان از بهائیت
1. حمایت روسیه: سابقه اشتغال تعدادی از نزدیکان حسینعلی نوری (بهاءالله) در سفارت امپراطوری روسیه و اجازه به بهائیان برای ساخت اولین معبد (مشرق الاذکار )در خاک آن کشور و دخالت صریح دالگورکی سفیر روسیه در تهران برای نجات بهاء الله از زندان.
2. دولت انگلستان: بعد از انتقال رهبری بابیت و بهائیت به عراق و سپس فلسطین، رهبران این فرقه خود را به تبعیت استعمار انگلیس در آوردند .پس از جنگ جهانی اول عبدالبهاء طی مراسمی لقب سِر(Sir) و بزرگترین نشان خدمتگزاری، نایت هود(Knight Hood) را دریافت کرد.
3. آمریکا: در اثر حمایت های آمریکا، بهائیگری به ستون پنجم و یکی از ابزارهای استکباری آمریکا بعد از جنگ جهانی اول مبدّل شد.
4. پادشاه عثمانی: همه بابیان همراه بهاء تابعیت دولت عثمانی را پذیرفتند تا از تعقیب ماموران و روحانیون ایرانی درامان باشند. عبدالبهاءبرای قدردانی از حمایت های عثمانی از بهائیت، لوحی برای او نازل کرده و از او تشکر نمود.
5. دولت غاصب اسرائیل: بهائیت از اول پیدایش خود با یهود همکاری داشت، هیئت بین المللی حیفا در نامه ای به محفل روحانی ملی بهائیان ایران در اول ژوئیه 1952 رابطه شوقی افندی رابا حکومت اسرائیل اعلام داشت.
نظر مقام معظم رهبری درباره بهائیت ـ استفتاء ـ
از آنجا که در شهرستان (…) استان فارس تعداد کمی از بهائیان به شغل مغازه داری مشغول شده اند و مردم روزانه با آنها معاشرت و به داد و ستد می پردازند لذا از محضر جنابعالی استدعا می رود به سوالات زیر پاسخ فرمائید. ۱- آیا بهائیان مسلمان هستند و یا کافر و نجس ؟ ۲- حکم سلام و دست دادن با آنها چگونه است؟ ۳- حکم خرید از مغازه آنها و فروش چیزی به آنها چگونه است ؟ ۴- آیا بر سر سفره ایشان می توان حاضر شد و از غذای این فرقه ضاله خورد ؟ جواب : جمیع افراد فرقه ضاله بهائی محکوم به کفر و نجاست هستند و از غذا و سایر چیزهایی که با رطوبت مسری در تماس با آنها بوده است باید اجتناب کرد و بر مومنین واجب است که با حیله و فسادگری این فرقه گمراه مقابله کنند .
اساسی ترین اقدامات تشکیلات بهائیت در ایران طی سالهای اخیر
هدایت و حضور فعال در فتنه وحوادث عاشورای حسینی 88 و هتک حرمت به ساحت مقدس امام حسین (ع)
دستور بیت العدل برای ایجاد اغتشاش و نا امنی در ایران در دی ماه 88
فعال شدن در فضای مجازی برای ترویج شبهات علیه اسلام و فروپاشی نظام خانواده
تخریب وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران
ترویج فمنیسم با استفاده از ابزار نشر مانند کتب و برخی جراید
فعالیت در عرصه های هنری مانند هنر های تجسمی
فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی با حربه حقوق بشر
تشکیل شرکت های هرمی و جلب منافع اقتصادی برای بهائیان و ترویج بهائیت
انجمن خیریه حجتیه مهدویه
انجمن بعد از ترویج فرقه بهائیه در ایران و احساس خطر از این جریان در سال 1331 بنام انجمن ضد بهائیت آغاز به کار کرد.
درزمان پهلوی بالاخص پهلو ی دوم رشد بهائیت در ایران و نفوذ به دستگاههای دولتی سه برابر شد به طوریکه رئیس رادیو و تلویزیون وقت، وزیر بهداری، وزیر آموزش و پرورش و نخست وزیر ، بهائی بودند.
انجمن حجتیه در این وضعیت با شعار اصلی صرفا مبارزه با بهائیت و منزوی نمودن بهائیان و دعوت به دین مبین اسلام ابراز وجود نمود.
*موسس انجمن حجتیه شیخ محمود ذاکر زاده تولایی معروف به شیخ محمود حلبی از اعضای فعال انجمن تبلیغات مشهد بود که ماموریت یافت در باره فرقه بهائیت تحقیق کند.
*اعضای موسس واصلی حجتیه عبارتند از : شیخ محمود حلبی، سید رضا آل رسول ، سید محمد حسین عصار ، سید حسین سجادی ، غلام حسین حاج و محمد تقی تاجر بودند.
*تبصره 2 ماده دوم اساسنامه انجمن، شرکت انجمن در امور سیاسی را غیر جایز اعلام نمود زیرا دخالت درسیاست را زیبنده پیشوایان دینی نمی دانستند
*انجمن حجتیه اعتقاد دارند که جهت تعجیل در ظهور امام زمان (عج) باید اجازه داد گناه و ستم و معصیت و ظلم و تجاوز در جامعه به اوج خود برسد
*از روشهای انحرافی انجمن حجتیه قبل و بعد از انقلاب ، دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی می باشد
*اصول سه گانه انجمن حجتیه : 1- خودداری از تعرض به شاه 2- خودداری از تعرض به اسرائیل و آمریکا 3- خودداری از تعرض به مسائل سیاسی
*شیخ محمود حلبی در کلامی شاه را از سلاطین قبلی با عفت تر اعلام نمود و در سال 1357 که مردم ایران کشته می شدند انگشتری را که در روی سطح آن نوشته بود ”یدا… فوق ایدهم“ برای سلامتی شاه ارسال نمود.
*انجمن حجتیه پس از 26 تیر ماه سال 1362 که موضع گیری روشن امام (ره) را مشاهده نمود با اطلاعیه موسس آن تعطیل شد و هم اکنون به صورت غیر رسمی تفکر خود را ترویج می کنند.
مبانی و پایه های فکری و اعتقادی انجمن حجتیه
1- انتظار منفی و منفعلانه وخلاصه شدن اعتقاد به صاحب الزمان(ارواحنا فداه) در محبت و دوستی ایشان
2- اعتقاد نداشتن به تشکیل حکومت اسلامی پیش از ظهور و نفی هر گونه قیام و مبارزه در زمان غیبت
3- اعتقاد به عدم دخالت در سیاست
4- محدود دانستن ولایت فقیه در حد ولایت عامه مراجع، در حالی که در موارد اختلافی حکومتی ، نظر ولی فقیه، مقدم و اولی بر نظر مراجع است
5- دشمن شناسی ناقص انجمن و در اولویت قرار دادن مبارزه با بهائیت به جای مبارزه با رژیم ستمشاهی و استعمار و پیش گرفتن مبارزه با مارکسیسم بعد از پیروزی انقلاب به جای مبارزه با امپریالیسم آمریکا
حجتیه ای ها (عافیت طلبان اسلام گرا) بیشتر ترجیح می دهند با بهاییت و وهابیت مبارزه اعتقادی کنند و خود را درگیر عمل گرایی نکنند. آنها مخالف اقدامات خاص و حکومتی و جهاد برای فراهم کردن ظهورند و مخالف پیوند سیاست و دین هستند و بر همین مبنا با جمهوری اسلامی و روش و مشی آن مشکلات اعتقادی و مبنایی دارند.
این گروه از کسانی بودند که در ترویج شایعه و شبهه افکنی ناصبی بودن اهالی غزه در تابستان ۱۳۹۳ نقش زیادی داشتند و اینکه نباید به اهالی غزه که دشمنان اهل بیت اند کمک کرد… موضوعی که دروغ بودن آن خیلی زود اشکار شد اما این گروه همواره بر این مورد اصرار ورزیده و از حمایت مظلوم دست شسته اند.
آشنایی با فرقه وهابیت
*وهابیت گروهی متعصب است که شفاعت و توسل و زیارت قبور و زیارت اولیاء و انبیاء الهی را حرام و شرک می داند.
وهابیت فقط اعتقادات و افکار خود را حق دانسته و غیر خود را محکوم و بعضاً تکفیر می نماید .
وهابیت ساخته انگلیس ومورد تائید امریکا واسرئیل و بدعتی است که عملاً باعث اختلاف و تفرقه مسلمانان جهان گشته است.
تفکر وهابیت مبتنی برانحرافات شدید ابن تیمیه در سال 698 ه .ق درمنطقه شام آغازگردیدکه با مخالفت صریح دانشمندان اسلامی روبروشد.ترویج مجدداین تفکرتوسط محمدبن عبدالوهاب درسرزمین عربستان با هماهنگی آل سعودوهدایت استعمارگران وجاسوسان انگلیسی درسال 1157ه.ق آغازشد.
* حدود 12 سال وهابیها گاه و بى گاه به شهر کربلا و نجف حمله مى آوردند که نخستین آن در سال 1215 و تا سال 1225 ادامه داشت.
سال 1216 حاکمان طرفدار وهابیت در عربستان باسپاهی بزرگ به کربلا در روز غدیر که مردان براى زیارت قبر امام على (علیه السلام)به نجف اشرف رفته بودند، حمله نمودند وپس از کشتارساکنان به حرم امام حسین (ع ) هتاکی واموال آنجارابه غارت بردند.
*گنبد زادگاه پیامبروگنبدزمزم رابه بهانه جلوگیری از بدعت وشرک تخریب نمودند. حرم مطهر ائمه بقیع نیز در هشتم شوال 1344 هجری قمری، با فتوای منسوب به "علمای مدینه" و با استناد به افکار منحرف"ابن تیمیه حرانی" تخریب شد.
*محمدبن عبدالوهاب رئیس فرقه وهابی متولد 1111 ه ق ازنجد عربستان است که در 1207 هجرى از دنیا رفت.
اندیشه ها ،عقاید وانحرافات وهابیان
مبانی فکری این فرقه که مبتنی بر تکفیر وقتل مخالفان ، بی اعتبارسازی عنصرعقل واندیشه ومنطق وجایگزین کردن سلفی گری است وجه تمایز این فرقه با اهل سنت است. افتراق وهابیت با اهل تسنن در موارد زیر خلاصه می شوند:
منع زیارت پیامبر(ص) وحرام دانستن آن
حرام دانستن سفر برای زیارت قبور اولیاء و انبیا الهی
فتاوای علمای وهابی در تخریب و عدم اعتقاد به اماکن مقدسه ائمه (ع)
عدم اعتقاد به شفاعت و توسل
ویران نمودن قبور مسلمین و عدم قراردادن سنگ قبر
رد فاتحه خوانی و دعا بر مردگان
شرک دانستن استمداد از غیر خدا (انبیاء ، اولیاء و…)
* سلفیه" (پیروان سلف و گذشتگان ( قرن 2 و 3 هـ .ق) نام فرقه ای است که تمسک به دین اسلام جسته، خود را پیرو سلف صالح می دانند و در اعمال و اعتقادات خود ادعای تابعیت از پیامبر اسلام(ص)، صحابه و تابعین دارند. آنان معتقدند که عقاید اسلامی باید به همان نحو بیان شود که در عصر صحابه و تابعین مطرح بوده است، یعنی اسلوب های عقلی و منطقی جایگاهی ندارد و تنها نصوص قرآن، احادیث و نیز ادله مفهوم از نص قرآن برای آنان حجیت دارد.
* وهابیون تفکرغیر ازفرقه خود راباطل وریختن خون آنها را مباح میدانند.
*وهابیون بعد ازحمله آمریکا به افغانستان وعراق فعالیتهای خود راگسترش دادند مانند برگزاری جلسات تبلیغ، برگزاری دوره های آموزشی از پیش دانشگاهی تا مقاطع مختلف دانشگاهی،حتی عملیاتهای متعدد تروریستی
*ترجیح منطق سلاح وجنگ برمنطق عقل وتدبیر ازمشخصه های وهابیون است . تبلیغ اسلام هراسی غرب ازانتشارفعالیتهای تروریستی این گروه نشات میگیرد
* وهابیت در ۵۰ سال گذشته مذهب درباری سعودی بوده است، اما از این میان القاعده و سلفی های تکفیری (سلفی جهادی) ظهور نموده اند.
وهابیون درجهان اسلام معروف به گروه تکفیری هستند یعنی غیرازخود همه را با هرتفکری خصوصا شیعه را کافر و ریختن خون آنها را مباح میدانند گروههای تکفیری انصارالسنه طالبان ،جنداله وفتح الاسلام فیلمهایی را توزیع کرده اند که سربریدن شیعیان ازجمله یک پلیس عراقی ،13کارگرشیعه عراقی،مراسم رقص الشیعه درقندهار با گردن زدن وبندآوردن خون گردن و بحرکت درآمدن جسم بی سر وچند شیعه دیگر را پس از آغشته نمودن به بنزین به آتش کشیدند
وهابیون دهها کتاب در لعن و رد بزرگان اسلام چه شیعه باشد چه سنی، اعم از «سید محمد قطب»، «شیخ محمد غزالی»، «شیخ محمد عبده» «آیت الله خویی»، سید جمال الدین اسدآبادی نوشته اند.
اما در میان کتب وهابیون کتابی در رد مارکسیست، بودائیسم، بهائیت و تفکرات اسراییلی و آمریکایی نمی بینیم .
فتوای وهابیون ناشی از تاثیرات عناصر اسراییلی در میان آنان است
فتوای وهابیون در راستای متوقف کردن حرکت حزب الله لبنان و اخوان المسلمین است
*آمریکا و اسرائیل نوعا از تفکر اسلامی وحشت دارنداما ازتفکر وهابی تائیدوحمایت می کنند
مهمترین بدعتها و انحرافات وهابیت
انحرافات اعتقادی
انحراف در روش درک و فهم معارف قرآن و روایات با تعطیل کردن و اکتفای تنها به ظواهر قرآن و احادیث
انحرافات سیاسی و مزدوری استکبار جهانی و فعالیت های تروریستی و …
اهداف ایجاد وهابیت
تفرقه و اختلاف در امت اسلامی
مقابله با عقلانیت و تفکر منطقی
مقابله با تفکر جهادی اسلام ناب علیه استکبار و خنثی کردن تعالیم جهاد و مبارزه
بدعت گذاری در دین با تحریف حقایق و احکام اسلامی
بی رنگ کردن وجهه سیاسی و اجتماعی اسلام
خلاصه کردن دین و دین باوری در نماز و ذکر و عبادت
ناموجه جلوه دادن تجمع در اماکن مقدسه و زیارتگاهها بعنوان یکی از نمودها و پایگاههای وحدت و قدرت سیاسی مسلمانان و تخریب آنها بعنوان مظاهر شرک و گمراهی!
رفتار شناسی تبلیغ و عضوگیری فرقه های انحرافی 1. تماس و برقراری ارتباط همراه با بیان شبهات 2. ایجاد جذابیت های ظاهری ازجمله کمک مالی و دعوت فرد 3. متقاعد سازی با ارائه نمونه های مثبت و مفید و ادعاهای فراوان و پر مخاطب 4. پیشنهاد فعالیت 5. شروع فعالیت و تعهد 6. تعهدات بالاتر و برنامه کار دوگانه
راههای مقابله با فرقه های ضاله :
1-نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و تبیین و تقویت باورها و اعتقادات ناب اسلامی بین مردم
2- پاسخگویی منطقی ومستدل به شبهات
3- افشای ماهیت پلید و به وجود آمدن فرقه های ضاله به وسیله دشمنان اسلام بالاخص انگلستان
4-روشنگری در مورد عقاید باطل ، بدعت ها ،جنایت ها وخیانت های آنان
منابع عمده :
جریان شناسی ضد فرهنگ ها، خسروپناه، عبدالحسین؛ (1390)
آفتاب و سایه ها – محمد تقی فعالی
ادیان وفرق اسلامی- پژوهشکده تحقیقات اسلامی- نشرتحسین- پاییز82
تاریخ تشیع- غلامحسن محرمی- موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 84
انشعاب در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی، اسماعیل رائین.
بهائیت در ایران، تهران، زاهد زاهدانی.
تاریخ جامع بهائیت، افراسیابی، بهرام، تهران، مهرفام، دهم، 1381
فرق و مذاهب کلامی، ربانی گلپایگانی، علی؛ قم، امیر، اول، 1377
جریان شناسی انجمن حجتیه، سیدضاءالدین علیانسب، سلمان علوی نیک، قم: زلال کوثر، 1385
جریان ها و سازمان های مذهبی – سیاسی ایران , رسول جعفریان , تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی , 1383
از مدرسه معارف تا انجمن حجتیه و مکتب تفکیک، محمدرضا ارشادی نیا، قم: دفتر تبلیغات حوزه علمیه، 1386
لایه های پنهان انجمن حجتیه، فتاح غلامی، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی
بازشناسی مبانی فکری انجمن حجتیه، مرتضی فیروزآبادی، سایت باشگاه اندیشه، 30/1/1384
پایگاه های اینترنتی مختلف ازجمله: دایره المعارف بزرگ اسلامی www.cgie.org.ir
بهائی پژوهی www.bahairesearch.ir