داستان برند تویوتا
پرفروش ترین خودروساز دنیا
تویوتا قبل از تبدیل شدن به یک شرکت خودروسازی یک شرکت نساجی بود.
در سال 1924 یک دستگاه بافندگی اتوماتیک توسط مخترعی به نام ساکیچی تویودا در این شرکت نساجی اختراع شد.
در سال 1929پسر ساکیچی تویودا به نام کیشیرو برای امضای توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه های تمام اتوماتیک بافندگی راهی اروپا شد.
امتیاز دستگاه بافندگی اتوماتیک در سال 1929 به کمپانی انگلیسی برادران پالت فروخته شد.
کیشیرو سفری هم به ایالات متحده آمریکا داشت.
او در این سفر فریفته اتومبیل های غربی شد و تصمیم جدی اش برای ورود به صنایع خودروسازی را پس از این سفر گرفت.
او همچنین در سال 1930 شروع به تحقیق درباره موتورهای بنزینی کرد.
دولت ژاپن کمپانی نساجی تویوتا را ترغیب به تولید اتومبیل کرد که به خاطر جنگ با چین نیاز به تولید داخلی خودرو داشت.
فروش امتیاز دستگاه بافندگی اتوماتیک به کمپانی انگلیسی برادران پالت، سرمایه لازم برای احداث یک کارخانه خودروسازی را فراهم کرده بود
تویوتا در کنار نساجی بخشی را به تولید خودرو اختصاص داد.
اولین خودروهایش ماشین مسافربری A1 و کامیون یک و نیم تنی G1 در سال 1935 بود.
A1 از خودرویی به نام کرایسلر دسوتو الهام گرفته شده بود. این خودرو با مدل AB همراه سقف پارچه ای جمع شونده هم تولید شد. تویوتا مدل A1 و AB از پیشرانه ی ساخت مهندسان تویودا استفاده می کردند که با نام تایپ A در تاریخ ژاپن شناخته می شود. این نمونه با آرایش ۶ سیلندر خطی و حجم ۳.۴ لیتر، قدرت ۶۲ اسب بخار فراهم می کرد. درحقیقت، پیشرانه ی خودرو A1 در بخش مکانیکی الهام گرفته از موتور مشابه ساخت شورولت و در بحث سیستم الکتریکی، مشابه پیشرانه فورد بود. درمجموع، ۱۴۰۰ تویوتا AA و ۳۵۳ دستگاه مدل AB تا سال ۱۹۴۳ ساخته شد. فرمان همگی این خودروها در سمت راست قرار داشت و در سال های بعد از ۱۹۴۰، با پیشرانه ی ۶ سیندر ۲.۳ لیتری M 2 تولید شدند که حجم ۲.۳ لیتر و قدرت ۱۱۰ اسب بخار داشت.
تویوتا مدل AB
سرانجام کمپانی تویوتا موتور در سال 1937 به طور رسمی و مستقل افتتاح گردید و موفق ترین کارخانه ریسندگی ژاپنی، تغییر کارکرد داد و وارد صنایع خودروسازی شد.
وظیفه رهبری این کمپانی بر عهده کیچیرو(کیشیرو)، فرزند ساکیچی تویودا بود.
تویوتا A1 با قیمتی ارزان تر از نمونه های غربی چون فورد و جنرال موتورز، هدف خود را جلب نظر طبقه متوسط ژاپن قرار داده بود.
در ابتدای امر خودروهای تولیدی این برند، کپی از خودروهای آمریکایی بود و بالطبع موفقیت چشمگیری حاصل آن نمی شد.
صنعت و اقتصاد قدرتمند ژاپن مدیون کارآفرینان برجسته ای مثل سکیچی تویودا و کیچیرو تویودا است.
این پدر و پسر علاوه بر تاسیس شرکت ها و کارخانه های پویا، خانواده ای متشکل از مدیران برجسته تربیت کردند که نسل آن ها تابه امروز ادامه دارد و همچنان در راس هیئت مدیره ی برندهای بزرگ ژاپن دیده می شوند.
خانواده تویودا مشابه هوندا و ماتسودا (مزدا) نقش مهمی در تاریخ صنعتی ژاپنی و خودروسازی جهان ایفا کرده اند
سکیچی تویودا
سکیچی تویودا متولد سال ۱۸۶۷، پدر انقلاب صنعتی ژاپن نام گرفته است. او نه تنها در نقش مهندسی نابغه بسیاری از دستگاه های پارچه بافی و نساجی آن زمان را اختراع کرد بلکه بنیان گذار کارخانه های مدرن با دستگاه های خودکار در ژاپن بود.
تئوری جیدوکا
سکیچی تویودا توانست اهمیت تئوری جیدوکا را درعمل ثابت کند. براساس فلسفه ی جیدوکا، هر دستگاه یا سیستم صنعتی باید توانایی تشخیص ایراد در محصول و عملکرد خود را داشته باشد تا از تولید ناقص جلوگیری کند. این موضوع امروزه، به عنوان اصلی بسیار مهم در سیستم تولید و کنترل کیفیت خودروسازی تویوتا اجرا می شود
کیچیرو تویودا
کیچیرو فرزند سکیچی تویودا، در سال ۱۸۹۴ متولد شد. ایده ی سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی و تاسیس شرکت تویوتا متعلق به او است. کیچیرو به سختی توانست اعضای خانواده، خصوصا برادر بزرگ تر را متقاعد کند تا به جای گسترش فعالیت در صنعت نساجی، خودروسازی را انتخاب کنند. تولید وسیله ی نقلیه یکی از رویاهای بلندپروازانه ی پدر بود که البته، مجال تحقق نیافت. کیچیرو مانند پدر، اختراع ها و ابداع های صنعتی متعددی دارد که در کشورش به «ادیسون ژاپن» مشهور شده است.
ایجی تویودا
ایجی تویودا پسر عموی کیشیرو، مهم ترین شخصیت در توسعه ی خودروسازی تویوتا است. او در سال ۱۹۱۳ به دنیا آمد و در سال ۱۹۵۷، ۵ سال بعد از فوت کیچیرو، یکی از مدیران عالی رتبه ی شرکت شد. ایجی تویودا تا سال ۱۹۹۲ و ۸۱ سالگی، با عنوان های مختلف، هم چون مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره، در راس خودروسازی تویوتا حضور داشت تا جمعا پیش از ۳۵ سال، مهم ترین شخصیت در توسعه ی شرکت باشد. ایجی در ۳۰ سالگی و هم زمان با تاسیس خودروسازی تویوتا، از دانشگاه سلطنتی توکیو در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد. اولین کارخانه ی تویوتا واقع در ۳۲ کیلومتری شهر ناگویا، زیرنظر ایجی شکل گرفت و آن چنان رشد کرد که امروزه، منطقه ی پیرامون آن با جمعیت ۴۲۰,۰۰۰ نفر و مساحت ۹۲۰ کیلومترمربع، شهر تویوتا نام دارد.
ایجی در اوایل دهه ی ۱۹۵۰ و زمانی که امیدی به موفقیت جهانی خودروسازی تویوتا نبود، چندین بار به آمریکا سفر و از کارخانه فورد بازدید کرد. در آن زمان، تویوتا ۲۵۰۰ خودرو در مدت ۱۳ سال تولید کرده بود درحالی که مجموعه ی کارخانه های فورد روزانه ۸,۰۰۰ دستگاه و سالیانه ۲/۵ میلیون دستگاه خودرو تولید می کردند. ایجی با الگوبرداری از خطِ تولید فورد و ابتکار مدیریتی هنری فورد در ابداع نوع جدید کارخانه های صنعتی آمریکا، تویوتا را متحول کرد. افزایش بهره وری کارگران و تغییر در طراحی محصولات با هدف کاهش هزینه ها، اولین دستاورد بزرگ ایجی تویودا در اواخر دهه ی ۱۹۵۰ بود.
ایجی تلاش کرد ایده ی بلندپروازانه فروش خودروهای ژاپنی در آمریکا را میسر کند. در اولین تلاش و زمانی که هنوز رئیس شرکت نشده بود، وی تویوتا کرون را با الهام از مدل های آمریکایی زمان خود معرفی کرد. نسل اول کرونبین سال های ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۲، موفقیت چندانی در بازارهای غربی نداشت و شاید به همین دلیل، ایجی تویودا به فکر عرضه ی خودرویی کامپکت و اقتصادی افتاد.
نسل اول تویوتا کورونا هم 1957 عرضه شد
تنها دو سال بعد از آنکه ایجی تویودا به سِمَت مدیرعاملی تویوتا رسید، کورولا راهی بازار آمریکا شد.
نسل اول این خودرو سال ۱۹۶۶ طراحی شده بوداما با تغییرات دلخواه ایجی تویودا، مثل نصب پیشرانه جدید یک لیتری، سیستم تهویه مطبوع مجهز به کولر و جعبه دنده ی اتوماتیک، سال ۱۹۶۹ به بازار آمریکا رسید.
امروزه، تویوتا کورولا بعد از راو4 و کمری، پرفروش ترین محصول تویوتا در آمریکا است.
سومین تصمیم بزرگ و تاریخ ساز ایجی تویودا درکنار تحول ساختاری خطوط تولید و عرضه ی کورولا به عنوان محصول صادراتی موفق، ایده ی تاسیس برند لکسوس بود. بسیاری معتقدند عرضه ی خودروهای لوکس با برند جدید و اختصاصی را ایجی تویودا مطرح کرد تا سهم بیشتری از بازارهای خارجی، خصوصا آمریکا، نصیب تویوتا شود. او در سال ۱۹۸۹ و در ۷۶ سالگی، لکسوس را تاسیس کرد. در آن زمان، وی در سِمَت رئیس هیئت مدیره تویوتا فعالیت می کرد.
از دیدگاه تاریخ نویسان و کارشناسان صنعت خودرو، ایجی تویودا برای ژاپن، هم چون هنری فورد در آمریکا است. این شخصیت ها علاوه بر ایجاد تحول بزرگ و سودآوری عالی در شرکت هایشان، تاثیری انکارناپذیر بر صنعت خودروسازی جهان گذاشتند. یقینا توسعه برندهای ژاپنی که از تویوتا و دستاوردهای آن بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ ایده می گرفتند، با حضور ایجی تویودا سرعت گرفت و تمامی شرکت های خودروسازی ژاپن را تحت تاثیر قرار داد.
هنری فورد
تویوتا مثل دیگر صنایع ژاپن، سال های سخت جنگ جهانی دوم را با خدمت به ارتش امپراتوری سپری کرد. تا چند سال بعد هم اجازه تولید خودرو را نداشت .تا پایان جنگ در سال ۱۹۴۵، کامیون های سبک نظامی مهم ترین محصول تویوتا بودند. به دلیل کمبودهای صنعتی و فشار اقتصادی حاکم بر ژاپن، بسیاری از کامیون های تویوتا در جنگ جهانی دوم، فارغ از بسیاری از تجهیزات فنی و ظاهری موردنیاز خود تولید می شدند. این محصولات با اتاق چوبی و یک چراغ در مرکز، متفاوت از کامیون های نظامی دشمنان ژاپن بودند.
تویوتا و جنگ جهانی دوم
بنابر اسناد منتشرشده ی کشورهای موسوم به متحدین (آمریکا، شوروی، بریتانیا و چین) در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، برنامه کاملی برای بمباران منطقه ی ناگویا و کارخانه های تویوتا وجود داشت که پس از بمباران اتمی ژاپن و تسلیم شدن این کشور اجرا نشد. چنین عملیاتی می توانست به ورشکستگی کامل صنایع تویودا و خودروسازی تویوتا منجر شود.
تویوتا پس از جنگ جهانی دوم اقدام به بازسازی بسیاری از ماشین آلات و خودروهای آسیب دیده کرد.
شروع دوباره با پروژه تویوپت
بعد از جنگ جهانی دوم، تولید خودروهای کوچک و ارزان قیمت مناسب اوضاع اقتصادی ژاپن در آن زمان، مهم ترین هدف تویوتا بود. این مدل ها اصطلاحا تویوپت نام گرفتند.
اولین محصول از سری تویوپت مدلSA بود که علاوه بر ظاهر متفاوت از خودروهای پیشین تویوتا، با پیشرانه ی ۴ سیلندر در سال ۱۹۴۷ ارائه می شد. بدنه ی SA مشابه فولکس واگن بیتل (قورباغه) بود و از موتور تایپ S استفاده می کرد که حجم ۹۹۵ سی سی و قدرت ۲۷ اسب بخار داشت. بین سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۲، حدود ۲۰۰ دستگاه تویوپت SA ساخته شد.
در همان دوران، پلتفرمSA و پیشرانه ی یک لیتری تایپ S برای ساخت وانت تویوپت SB هم استفاده شد.
با این حال نام تویپت در غرب به دلیل شباهت با کلماتی چون Toy به معنای اسباب بازی و Pet به معنای حیوان خانگی با استقبال چندانی روبرو نشد. به همین دلیل سران تویوتا تصمیم به حذف آن از بازار آمریکا گرفتند.
شروع دهه ی ۱۹۵۰ با تشدید مشکلات اقتصادی ژاپن که در جنگ جهانی دوم شکست خورده بود، وضعیت دشواری برای تویوتا پدید آورد. به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، جنگ در شبه جزیره کره بین نیروهای شمالی و جنوبی این کشور، در بهترین زمان برای تویوتا اتفاق افتاد و به رونق خودروسازی در ژاپن منجر شد.
جنگ کره و فروش محصول به ارتش آمریکا
با شروع جنگ کره، نیروهای آمریکایی به حمایت از جمهوری کره (کره جنوبی) برخاستند تا درمقابل دولت کومونیستی جمهوری خلق کره (کره شمالی) با حمایت چین و شوروی ایستادگی کنند. ارتش آمریکا در سال ۱۹۵۰، سفارش ساخت ۵۰۰۰ کامیون به تویوتا داد؛ درحالی که سال قبل از آن، تویوتا فقط ۳۰۰ کامیون تولید کرده بود.
این قرارداد سرمایه لازم برای توسعه ی خودروسازی تویوتا و بازسازی کارخانه های آن را فراهم کرد.
مرگ کیشیروی مبتکر در سال 1952 رخ داد و پسر عمویش، ایجی، مسئولیت کارخانه را بر عهده گرفت.
ایجی همراه با پسر کیشیرو، شوئی شیرو، توانستند، تویوتا را به یکی از شرکت های مهم خودروسازی جهان تبدیل کنند.
توسعه ی مدل های تویوپت
بعد از سفرهای متعدد مدیران تویوتا به آمریکا و اثبات عقب ماندگی خودروسازی تویوتا در مقایسه با برندهایی مثل فورد، تحول در خطوط تولید و محصولات ژاپنی آغاز شد.
سال ۱۹۵۳، تویوپت RH با پیشرانه ی ۱.۵ لیتری و قدرت ۶۰ اسب بخار تولید شد و حتی پلیس ژاپن از آن استفاده کرد.
نسل اول تویوتا کرون و کورونا که بعدها پایه گذار سدان پرفروش کمری در دهه ی ۱۹۸۰ شدند، به ترتیب در سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۷ تولید شدند.
کرون با ظاهر الهام گرفته از فورد ورسایلزVersailles و سیمکا وادت SimcaVedette، اولین محصول تویوتا در بازار آمریکا و اروپا بود. کورونا هم با ابعاد کوچک تر درمقایسه با کرون، مشابه فورد ۱۹۴۹ به نظر می رسید و اواخر دهه ۱۹۵۰، چهره ی قدیمی داشت.
کرون
اواخر دهه ی ۱۹۵۰، نمایندگی های فروش و تعمیر محصولات تویوتا در کشورهای دوردست فعالیت می کردند.
این موقعیت مدیران تویوتا را به فکر افتتاح کارخانه در بازارهای جدید انداخت تا ضمن نزدیک کردن محل عرضه و تقاضا، از نیروی کار ارزان قیمت و مشوق های اقتصادی در نقاط مختلف دنیا استفاده کنند.
با این رویه، اولین خطِ تولید خارجی تویوتا سال ۱۹۵۹ در برزیل افتتاح شد.
دهه ی ۱۹۶۰ و تاسیس کارخانه در خارج از ژاپن
اوایل دهه ی ۱۹۶۰، تولید تویوتا به یک میلیون دستگاه رسیده بود اما سهم بازارهای خارجی از محصولات تویوتا کمتر از ۱۰,۰۰۰ دستگاه بود. سال ۱۹۶۰، مرکز تحقیق و توسعه ی تویوتا در تایلند تاسیس شد که محل مناسبی برای پیش تولید و آزمایش مدل های جدید بود. سال ۱۹۶۳، فعالیت کارخانه ی تویوتا در استرالیا آغاز شد تا مهم ترین تولید کننده ی این شرکت خارج از ژاپن باشد. خیلی زود، استرالیا به بزرگ ترین بازار غیرژاپنی تویوتا تبدیل شد. اواخر دهه ی ۱۹۶۰، جشن تولید ۱۰ میلیون خودرو تویوتا برگزار شد درحالی که یک میلیون دستگاه از آن ها در خارج از ژاپن وجود داشت.
اولین مدل اسپرت تویوتا
تا سال ۱۹۶۵، تمامی خودروهای تویوتا با بدنه ی چهار در تولید می شدند. اسپرت 800 با کدUP15 اولین محصول این خودروساز بود که بدنه ی دودر و کوپه داشت. در آن زمان، مدل پابلیکا به لطف اندازه ی کوچک و قیمت اقتصادی، پرفروش ترین محصول تویوتا در بازار ژاپن بود. به همین دلیل، نسخه ی اسپرت و دودر براساس پابلیکا شکل گرفت. نسخه ی پیش تولید ساخت ۱۹۶۲ پابلیکا اسپرت نام داشت و از پیشرانه ی ۲ سیلندر ۷۰۰ سی سی بهره می برد.
نسخه نهایی اسپرت با پیشرانه ی ۲ سیلندر ۸۰۰ سی سی به همراه کاربراتورهای دوگانه، اسپرت 800 نام گرفت و در سال ۱۹۶۵ رونمایی شد. این خودرو پاسخی به هوندا S500 و داتسون فیرلیدیFairlady و دایهاتسو کمپاینو Compagno بود که قبل از تویوتا به عنوان مدل های اسپرت ارزان قیمت و کوچک جثه بازار ژاپن را تسخیر کرده بودند. تویوتا اسپرت 800 مدتی بعد با نام مخفف تویوتا 8 مشهور شد.
آیرودینامیک بسیار خوب اولین خودرو اسپرت تویوتا حاصل مهندسی تاتسو هاسه گاواTatsuo Hasegawa بود که سابقه ی طراحی هواپیمای جنگی مشهور ژاپن به نام Ki-94 را در جنگ جهانی دوم داشت. اسپرت 800 با وزن خالص ۵۸۰ کیلوگرم و پیشرانه ی ۴۰ اسب بخار، شتاب گیری مناسبی تا سرعت ۷۰ کیلومتربرساعت داشت و می توانست به نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت نیز برسد.
اسپرت 800 اولین نمونه ی پرتیراژ در جهان بود که سقف فلزی آن برداشته می شد و داخل صندوق عقب جای می گرفت. چنین ترفندی را سال ۱۹۶۶ پورشه در مدل های تارگا استفاده کرد. بین سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹، بیش از ۳,۱۰۰ دستگاه تویوتا اسپرت 800 تولید شد تا شرکت سازنده توجه بیشتری به مدل های دودر کوپه نشان دهد.
روی کاغذ و پیش از تولید نهایی هم، نکات جالبی درباره ی تویوتا 2000GT وجود داشت. خودرو دیفرانسیل عقب دوسرنشینه با وزن خالص ۱,۱۰۰ کیلوگرم و پیشرانه ی ۲ لیتری و قدرت ۱۵۰ اسب بخار، حتی با استاندادرهای امروزی هم جذابیت دارد. تویوتا 2000GT با چنین مشخصاتی در سال ۱۹۶۷ رونمایی شد. این محصول از پیشرانه ی ساخت یاماها نیرو می گرفت. تویوتا 2000GT می توانست در ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت و در ۲۴ ثانیه پس از شروع حرکت، به سرعت ۱۶۰ کیلومتربرساعت می رسید. با میانگین مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت این مدل به ۲۱۰ کیلومتربرساعت می رسید.
2000GT اولین اسپرت کلکسیونی با تولید محدود
از دیدگاه تاریخی، نقش یاماها در طراحی ظاهری و فنی 2000GT پررنگ تر از تویوتا است. این محصول در ابتدا قرار بود با همکاری یاماها و نیسان ساخته شود؛ اما پس از طراحی پیش نمونه، نیسان از ادامه ی پروژه منصرف شد. مدتی بعد، مدیران تویوتا قبول کردند با شرط طراحی مجدد این خودرو براساس قواعد خود 2000GT را تولید کنند. محصول نهایی شباهت بسیار زیادی به مدل اسپرت 800 داشت؛ اما کشیده تر و زیباتر بود. تویوتا 2000GT مشابه سوپراسپرت های ایتالیایی، از چراغ های مخفی شونده روی کاپوت استفاده می کرد. از نمای جانبی هم، بدنه ای مواج و چشم نواز مشابه جگوار E تایپ داشت.
تا سال ۱۹۷۰، تعداد ۳۵۱ دستگاه تویوتا 2000GT تولید شدند. این مدل اولین محصول اسپرت ژاپنی با استانداردهای جهانی بود و نگاه دنیا به صنعت خودروسازی ژاپن را تغییر داد. علاوه بر توانایی های فنی، زیبایی تویوتا 2000GT به حدی بود که مدنظر تهیه کنندگان سینما و کلکسیونرها قرار گرفت. تنها نسخه ی بدون سقف این خودرو برای استفاده در پنجمین فیلم جیمز باند به نام «شما فقط دوبار زندگی می کنید» ساخته شد.
امروزه، ارزش تویوتا 2000GT در نمونه ی سالم و کلکسیونی بیش از ۱.۲ میلیون دلار است تا همچنان به عنوان یکی از خودروهای ارزشمند و گران تاریخ ژاپن شناخته شود. موفقیت این خودرو پس از مدل اسپرت 800، مشوق تویوتا برای افزایش تولید محصولات اسپرت در آینده بود. نسخه های مختلف سلیکا و سوپرا و حتی نمونه ی مدرن GT86 ، نتیجه ی ساخت 2000GT و اسپرت 800 در سال های ۱۹۶۰ هستند.
دهه ی ۱۹۷۰ و آغاز تسلط بر بازار جهانی
با شروع سال های ۱۹۷۰، تویوتا اعتمادبه نفس کافی برای طراحی و تولید خودرو در کلاس های مختلف را پیدا کرده بود.
ازنظر سرمایه درگردش و توانایی مالی هم، وضعیت بسیار مطلوبی داشت تا تنوع بیشتری در محصولات ایجاد کند.
نسل اول سلیکا با بدنه ی چهارسرنشینه و دودر، سال ۱۹۷۰ عرضه شد. تویوتا با عرضه ی این خودرو نسبتا کوچک ژاپنی در بازار آمریکا، رقابت با فورد موستانگ و شورولت کامارو را هدف گرفت. نسل اول سلیکا ۸ سال با پیشرانه های مختلف از ۱.۴ لیتر ۸۶ اسب بخار تا ۲.۲ لیتر ۱۰۰ اسب بخار تولید شد. سلیکا لیفت بک (درپوش صندوق یک تکه با شیشه ی عقب) هم سال ۱۹۷۴ به بازار آمریکا رسید و از نمای پشت، بسیار شبیه فورد موستانگ بود. به همین دلیل، نسل اول سلیکا به عنوان نخستین خودرو عضلانی (ماسلزکار) تاریخ ژاپن شناخته می شود.
پیش از محبوبیت کراس اورها و شاسی بلندهای مدرن، سدان های کامپکت مهم ترین کلاس خودرویی دنیا بودند.
برای بسیاری از مردم جهان در سال های ۱۹۷۰، رانندگی با خودرو چهادر ارزان قیمتِ نسبتا جادار و کم استهلاک اهمیت زیادی داشت.
ظهور کورولا و سرمایه گذاری بر سدان های متوسط
نسل اول کورولا سال ۱۹۶۶ معرفی شد و حضوری کم رنگ در بازارهای خارج از ژاپن داشت. با رونمایی نسل های دوم و سوم در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴، افزایش فروش تویوتا کورولا در سراسر جهان آغاز شد. این خودروها عموما با پیشرانه ی ۱.۲ لیتری، قدرتی درحدود ۵۵ اسب بخار تولید می کردند که برای محصولی با وزن خالص ۸۸۰ کیلوگرم رضایت بخش بود. تا پایان دهه ی ۱۹۷۰، کورولا در مقایسه با رقبا، مثل هوندا سیویک و داستونB-210 و فولکس واگن ربیت، قیمت ارزان تری نداشت؛ اما به عنوان خودرویی کم استهلاک مشهور شد.
طراح کورولا، فومیو آگتسوما ، به مهندسان تویوتا گفته بود کورولا E70 باید چهار ویژگی مهم داشته باشد: ۱. هزینه خرید و نگه داری اقتصادی؛ ۲. آیرودینامیک خوب و ظاهر جذاب؛ ۳. تفاوت درمقایسه با نسل های قبل کورولا با حفظ مشتریان قدیمی این خودرو؛ ۴. پاسخ به نیازهای تمام مردم جهان از کشورهای مختلف و جوانان تا کهن سالان.
نسل چهارم کورولا با کد E70 سال ۱۹۸۰، به آمریکا و اروپا رسید. دهه ی ۱۹۸۰، با تقاضای روزافزون برای این محصول آغاز شد. درحالی که تولید کورولا در سراسر جهان به رکورد روزانه ۲,۳۴۶ دستگاه رسیده بود. تا سال ۱۹۸۳، یک میلیون دستگاه از کورولا E70 در سراسر دنیا وجود داشت و حتی محصولی ویژه با نام نسخه ی یک میلیون از نسل چهارم کورولا ساخته شد.
کورولا E70 مشهورترین و سودآورترین محصول تویوتا در دهه ی ۱۹۷۰ بود.
معرفی سوپرا
بهار ۱۹۷۸ اهمیت زیادی در تاریخ تویوتا دارد. در این زمان، اولین مدل سوپرا با کد A40 معرفی شد. این محصول هم در ابتدا، تکیه بر پلتفرم سلیکا داشت و قرار بود با نام سلیکا سوپرا یا سلیکا X عرضه شود.
مهم ترین تفاوت نسل اول سوپرا با سلیکا، حالت کوپه ی بدنه با کشیدگی بیشتر و پیشرانه ی قوی تر بود. این خودرو، در قدرتمندترین نسخه از موتور ۲ لیتری ۱۲۵ اسب بخار استفاده می کرد. در مدل های صادراتی به امریکا، پیشرانه های ضعیف تر و کم مصرف تر با حجم های ۲.۶ و ۲.۸ لیتر، روی نسل اول سوپرا نصب شدند که می توانستند، حدود ۱۱ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسند. این خودروها، هرچند که مجهز به جعبه دنده اتوماتیک، شیشه بالابر برقی و قفل برقی برای درها بودند؛ با استقبال بازار امریکا مواجه نشدند.
با آغاز دهه 80 میلادی، تویوتا به تدریج راه خود را به مسابقات حرفه ای اتوموبیل رانی پیدا کرد. در جریان بحران بنزین سال 1973، ماشین های کوچک و به صرفه محبوبیت بالایی در بازار آمریکا پیدا کردند. بسیاری از تولیدکنندگان آمریکایی این بازار را دست کم گرفته و ماشین هایشان با هدف جلوگیری از افزایش قیمت، کیفیت بسیار پایینی داشتند. تویوتا یکی از تولیدکنندگان سنتی ای بود که تا مدت مدیدی بر ساخت ماشین های محور عقب اصرار می ورزید.
دهه 80 میلادی
تویوتا در آمریکا به واسطه خودروهای کوچک و کم مصرف اما در عین حال ارزان و با کیفیت شناخته می شد. با رونق کار تویوتا در آمریکا، یک تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات خودرو در آمریکا وضع شد و در نتیجه تولیدکنندگان غیرآمریکایی به ساخت کارخانه در آمریکا تمایل نشان دادند. با رخ دادن جنگ “روز نکبت” (جنگ شش روزه میان دولت های عربی و رژیم صهیونیستی) و اتفاقات بعد از آن در سال ۱۹۷۳ قیمت نفت و در نتیجه بنزین شدیدا افزایش یافت. با افزایش قیمت بنزین راه برای تویوتا که خودروهای کم مصرف تری نسیت به رقبای غول پیکر آمریکایی خود تولید می کرد هموار شد. با وقوع جنگ تحمیلی میان ایران و دولت بعث عراق مجددا قمت نفت وارد دوره شوک شد و همه این اتفاقات به نفع تویوتا در جریان بود.
درخشش تویوتا با کمری و لندکروزر
فروش چشمگیر کورولا دلیلی منطقی برای حضور تویوتا در بازار سدان های خانوادگی بود. پیش از سال های ۱۹۸۰، کورونا و کرون به بازارهای خارجی وارد شده بودند؛ اما موفقیت آن ها با کورولا مقایسه شدنی نبود. با هدف ایجاد تحول بزرگ در این خودروها، نام و سبک طراحی کمری جایگزین سدان های اندازه متوسط قبل از خود شد.
سلیکا کمری، نسخه ی چهاردر سلیکا، سال ۱۹۷۹ تولید شد و البته محصول چندان موفقی نبود. این خودرو با قیمت نسبتا گران از پیشرانه های قدرتمند ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری استفاده می کرد تا در کلاس سدان های اسپرت مطرح شود. به دلیل نبود تقاضا، عرضه ی سلیکا کمری در بازار جهانی محدود شد و صرفا هوادارانی در ژاپن پیدا کرد.
بحران جهانی انرژی در سال ۱۹۷۹، به افزایش قیمت سوخت های فسیلی منجر شد. این وضعیت برای سدان های قدرتمند و پرمصرف آمریکایی مناسب نبود. طبق معمول مهندسی تویوتا براساس بازاریابی دقیق این کشور عمل کرد تا نسل اول کمری در سال ۱۹۸۲ متولد شد. این خودرو با کد V10 ، پیشرانه های متنوع دیزلی و بنزینی با حجم های ۱.۸ لیتر و ۲ لیتر ارائه می کرد. نسل اول کمری در نسخه های مختلف، ۸۰ تا ۱۲۰ اسب بخار قدرت داشت و خریدار می توانست از جعبه دنده ی اتوماتیک هم استفاده کند. تا سال ۱۹۸۶، فروش کمری در آمریکا به سالیانه ۱۵۰,۰۰۰ دستگاه رسید.
پروژه ی لندکروزر در ابتدا برای رقابت با جیپ آمریکا آغاز شد اما از دهه ی ۱۹۸۰ به بعد، مسیر پیشرفت خود را به تبعیت از محصولات لندرور، به ویژه رنجرور تغییر داد. اولین مدل لندکروزر با کد BJ را تویوتای ژاپن سال ۱۹۵۱ به سفارش ارتش آمریکا ساخت تا در جنگ کره استفاده شود. این خودرو کاربرد کاملا نظامی داشت و از تجهیزات رفاهی بی بهره بود
بعد از پایان جنگ کره، ارتش آمریکا به خودروهای BJ نیاز نداشت. این محصول با ظاهر مناسب و امکانات مدرن به روزرسانی و سال ۱۹۵۵، نسل اول تویوتا لندکروزر برای حضور تجاری در بازار جهانی تولید شد. این خودرو با نسخه های مختلف و حتی همراه پیشرانه ساخت مرسدس بنز تا سال ۱۹۶۰ عرضه شد.
نسل دوم لندکروزر بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۴، مدتی بسیار طولانی در خطوط تولید تویوتا حضور داشت. این سری J40 نام گذاری شد و در ایران هم حضوری پررنگ داشت. با بدنه ی وانت، سواری، کروک تفریحی و حتی آمبولانس، لندکروزرهای J40 کابرد فراوانی در سراسر جهان پیدا کردند. این خودرو تا سال ۲۰۰۱ در خط ِتولید برزیل تویوتا حضور داشت.
تا سال ۱۹۸۴، نسل های اول و دوم لندکروزر خودروهایی عالی برای سفرهای خارج جاده بودند؛ اما امکانات رفاهی کامل و تجهیزات لوکس نداشتند. از دهه ی ۱۹۸۰، تویوتا تصمیم گرفت ابعاد لندکروزر را افزایش دهد. نسل های این دوران با کد J60 و J70، علاوه بر اتاق بزرگ تر، پیشرانه ی قوی تر و راحتی بیشتری از نظر نوع صندلی و سیستم تعلیق داشتند. لندکروزرهای دهه ی ۸۰، با ظاهر لوکس و شبیه به رنجرورهای ساخت انگلیس، فصل جدید و بسیار مهمی در تاریخ تویوتا آغاز کردند که تا امروز ادامه یافت.
این خودرو در ۲۰ سال گذشته، پرفروش ترین و محبوب ترین شاسی بلند لوکس دنیا بوده است
J70
J60
تویوتا در سال ۱۹۸۴ با همکاری غول خودروساز آمریکایی General Motors یک کارخانه قدیمی GM را در اختیار گرفت و با یک قرارداد مشترک نخستین کارخانه تولید خودروی خود در آمریکا را راه اندازی کرد و برند مشترکی به نام New United Motor Manufacturing Inc را خلق کرد.
کارخانهNUMMI در فرمونت کالیفرنیا قرار داشت.
این کارخانه اکنون متعلق به شرکت تسلا است.
نسل دوم و سوم سوپرا با کد A60 و A70 به ترتیب در سال های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۶ معرفی شدند. ظاهر این خودروها، شدیدا تحت تاثیر سوپراسپرت های ایتالیایی بود و همراه چراغ های مخفی شونده، جذابیت بسیار زیادی برای علاقه مندان مدل های کوپه و ۲در داشتند. سوپرا A60 سال ۱۹۸۲ وارد امریکا شد تا پیشرانه ی ۲.۸ لیتری ۱۴۵ اسب بخار و سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۹.۸ ثانیه فراهم کند. این محصول با فروش خوبی مواجه شد و در سال های بعد با پیشرانه ی ۱۶۰ اسب بخار و توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت، ظرف ۸ ثانیه، دنیای خودروهای اسپرت اقتصادی را متحول کرد.
A60
سری A70 هم، درظاهر بدنه شباهت زیادی به A60 داشت؛ اما به لطف پیشرانه های توربوشارژ ۲.۵ و ۳ لیتری با قدرت های ۲۳۰ تا ۲۸۰ اسب بخار، خبرساز شد. نمونه های صادراتی با پیشرانه ی ۳ لیتری و قدرت ۲۳۰ اسب بخار در بازار امریکا، ظرف ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می رسید، نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت داشت و فقط ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بنزین مصرف می کرد
این عملکرد در اوایل دهه ی ۹۰ میلادی، خیره کننده بود. در امریکا و ژاپن، نسخه های تقویت شده از سوپرا A70 عرضه شدند که بدون افزایش مصرف سوخت، از پیشرانه ی ۳ لیتری، قدرت ۳۳۰ اسب بخار و سرعت گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۵ ثانیه می گرفتند
سوپرا A80 ، جذاب ترین و مشهورترین خودروی تاریخ تویوتا برای مردم دنیا است. این محصول، آنچنان مورد توجه قرار گرفت که در بسیاری از فیلم های سینمایی مثل سریع و خشن و بازی های کامپیوتری پرطرفدار، شخصیت مهم داستان بود. نسل چهارم سوپرا، بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲، فقط با ۲ نوع پیشرانه ی ۳ لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژ تولید شد.قدرت این خودروها، ۲۲۰ و ۳۲۰ اسب بخار بود. مدل توربوشارژ، ظرف ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می رسید و نهایت سرعت ۲۸۵ کیلومتربرساعت فراهم می کرد تا برتری محسوسی نسبت به خودروهای اسپرت آلمانی داشته باشد. سوپرا A80 تا شروع قرن بیستم، توسط بسیاری از مجلات معتبر دنیا به عنوان بهترین مدل اسپرت جهان رسید.
A80
در سال ۱۹۸۹ با رونمایی از برند گرانقیمت لکسوس تویوتا به صورت تمام قد در عرصه خودروی جهان ورود کرده بود.
در ابتدا، بسیاری از محصولات تویوتا با الهام از خودروهای برتر دنیا عرضه شدند. این روند تاحدودی برای لکسوس نیز اتفاق افتاد. لکسوس خیلی زود با عرضه ی خودروهای لوکس به شهرت رسید. البته نباید فراموش کرد برند آکورا، زیرمجموعه ی هوندا، سال ۱۹۸۶ شروع به کار کرده بود تا عرضه کننده ی مدل های لوکس اختصاصی برای بازار آمریکا باشد. برند اینفینتی، زیرشاخه ی نیسان، هم چند ماه قبل از لکسوس، کارش را آغاز کرد.
اما اولین محصول لکسوس پرفروش ترین خودرو لوکس ژاپنی در زمان خود شد.
با ورود به دهه 90 میلادی، شرکت تویوتا شروع به تولید ماشین های لوکس کرد. از جمله این ماشین ها می توان از T100، نسخه اسپرت کمری به نام سولارا و تعدادی ماشین شاسی بلند نام برد. علاوه بر این تویوتا در این زمان نمونه های ارتقایافته ای از مدل های قدیمی خود چون MR2، سلیکا و سوپرا را نیز عرضه کرد. با افزایش حضور این شرکت در اروپا و موفقیت تیم آن در مسابقات، تویوتا تصمیم به احداث شاخه ای به نام شرکت مهندسی و بازاریابی اروپایی تویوتا به اختصارTMME گرفت.
در سال های بعد ماشین های تویوتا محبوبیت بسیار زیادی در کشور انگلستان پیدا کردند.
دهه 90 میلادی
در آغاز دهه ی ۱۹۹۰، تویوتا توانسته بود بزرگ ترین سازنده خودروهای اقتصادی و خانوادگی دنیا باشد. این واقعیت البته برای مدیران ژاپنی کافی نبود. آن ها که با هدف رقابت با غول های آلمانی و حضور در بازار مدل های لوکس لکسوس را تاسیس کردند از محصولات برند جدید از پلتفرم خودروهای تویوتا استفاده می کردند اما کیفیت ساخت بهتر و امکانات بیشتری داشتند. این ترفند موفقیت تجاری بسیار بزرگی برای تویوتا بود و خیلی زود، برندهای ژاپنی از آن تقلید کردند. اینفینیتی، زیرمجموعه ی نیسان و آکورا، زیرمجموعه ی هوندا، بسیاری از محصولات دهه ی ۱۹۹۰ خود را با الهام از بازاریابی دقیق لکسوس و مدل های آن تغییر دادند.
هایلوکس، پرفروش ترین وانت تویوتا، از سال ۱۹۶۸ تولید می شد اما در سال های دهه ی ۱۹۹۰، در سراسر جهان مشهور شد. نسل چهارم این خودرو سال ۱۹۸۸ تولید شد و تا سال ۱۹۹۷، هرسال میلیون ها دستگاه از آن فروخته شدند. مشابه لندکروزر، بسیاری از مردم عادی یا نیروهای امدادی یا نظامی، به استفاده از هایلوکس نسل چهارم علاقه مند بودند. این خودرو حتی با برند فولکس واگن و عنوان تارو Volkswagen Taro در اروپا عرضه شد. از آن زمان تاکنون، هایلوکس همیشه در رتبه ی اول تا پنجم خودروهای پرفروش استرالیا بوده است و در بازار آفریقا و آمریکای جنوبی و شرق آسیا بسیار محبوب بود.
موفقیت هایلوکس مشوق تویوتا برای رقابت با وانت های پهن پیکر آمریکایی بود. سال ۱۹۹۵، نسل اول تویوتا تاکوما عرضه شد. این خودرو ازنظر پلتفرم و مشخصات فنی، مشابه هایلوکس بود؛ اما صرفا در کارخانه های آمریکایی تویوتا مونتاژ می شد. چند سال بعد، فروش تاکوما در مقایسه با فورد رنجر، تفاوت ناچیزی داشت و توانست جای خود را در بازار آمریکای شمالی بازکند. نسل سوم این خودرو سال ۲۰۱۶ معرفی شد و امروزه با فروش سالیانه ی ۲۵۰,۰۰۰ دستگاه در آمریکا، اهمیت ویژه ای برای تویوتا دارد.
تویوتا تاکوما
سال ۱۹۹۹، اولین مدل وانت توندرا معرفی شد. این وانت پهن پیکر ساخت کارخانه های تویوتا در آمریکا برای رقابت مستقیم با وانت های پرفروشی مثل فورد F-150 تولید شد. از همان ابتدا، پیشرانه های حجیم و پرقدرت ۳.۴ و ۴ و ۴.۷ لیتری روی توندرا نصب شدند تا تفاوتی آشکار با دیگر وانت های تویوتا داشته باشند. ازنظر ابعاد بدنه و فضای مفید در قسمت بار، نسل اول توندرا برتری محسوسی درمقایسه با فورد F-150 داشت و همراه با هزینه ی نگه داری مقرون به صرفه با استقبال مواجه شد. نسل دوم توندرا از سال ۲۰۰۶ در بازار قاره ی آمریکا (شامل آمریکا، کانادا، مکزیک و کشورهای آمریکای جنوبی) حضور دارد و مثل تاکوما، محصولی اختصاصی برای این ناحیه است. فروش سالیانه ی توندرا در کشور آمریکا، حدود ۱۱۸,۰۰۰ دستگاه در سال برآورد می شود.
پس از ورود موفق به اروپا در اواخر دهه نود این شرکت خود را در بورس سهام نیویورک و لندن نیز عرضه کرد
قرن بیست و یکم، مشکلات مالی و فجایع طبیعی
شرکت تویوتا در آغاز قرن بیست و یکم درگیر فسادهای مالی مخربی شد. موسسه مالیاتی و بانکی تویو که تحت نظر مدیر این کمپانی اداره می شد، به جرم کمک به یاکوزا جریمه سنگینی شد. این مسئله منجر به ادغام این موسسه با دو بانک دیگر شد. این بانک جدید UFJ نام داشت. در ادامه UFJ نیز با بانک میتسوبیشی ترکیب شد
در سال 2002 شرکت تویوتا تیم فرمول یک خود را راه اندازی کرد.
این کمپانی در همکاری با شرکت های ماشین سازی فرانسوی چون سیتروئن و پژو وارد این مسابقات مهم شد.
در همین زمان تویوتا برند جدیدی به نام سایون را با هدف جذب قشر جوان طراحی کرد.
دست یابی به پرفروش ترین خودروساز دنیا
با رسیدن به رکورد ۸.۸ میلیون دستگاه در سال، تویوتا توانست اولین بار در تاریخ عنوان پرفروش ترین خودروساز دنیا را ازآنِ خود کند. این موفقیت سال ۲۰۰۶ ثبت و در سال های بعد، بین تویوتا و فولکس واگن تقسیم شد. سال ۲۰۰۳ نیز، تویوتا با تولید ۶.۷۸ میلیون خودرو، فورد آمریکا را پشت سر گذاشت و تابه حال، پرفروش ترین برند جهان در صنعت وسایل نقلیه باقی مانده است.
شرکت تویوتا در سال 2007 مدل جدیدی از وانت چهار در محبوب خود به نام توندرا را عرضه کرد.
این ماشین در دو کارخانه تگزاس و ایندیانا این کمپانی تولید می شود.
ماشین های توندرا و کمری با استقبال بسیار خوبی در دنیا روبرو شدند.
با نزدیک شدن به دهه دوم هزاره جدید، تویوتا کارخانه های بیشتری را در شهرهای پرینستون و بلو اسپرینگز احداث کرد.
رسوایی تویوتا و فراخوان بزرگ
سال ۲۰۰۹، شایعاتی مبنی بر شتاب گیری ناگهانی در محصولات تویوتا شنیده شد. این نقص با مرگ ۱۹ نفر در آمریکا قوت گرفت.
سال ۲۰۰۷، مشکل مشابهی در تویوتا کمری دیده شده بود اما با فراخوان ۵۵,۰۰۰ دستگاه از این خودرو در همان زمان فراموش شد.
کابوس نوامبر۲۰۰۹ و فراخوان ۴.۲ میلیون دستگاه از انواع تویوتا و لکسوس، در مدتی کمتر از یک ماه (اواسط آبان تا آذر۱۳۸۸)، شهرت غول خودروسازی ژاپن به عنوان سازنده ی محصولات کم استهلاک و ایمن را خدشه دار کرد.
سال بعد هم، میلیون ها دستگاه تویوتا و لکسوس فراخوان شدند تا درمجموع سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، حدود ۱۰ میلیون خودرو بازبینی شوند.
مقام های خودروساز ژاپنی با اقرار به کم کاری این شرکت و پنهان کردن مشکل فنی، سرانجام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جریمه به وزارت دادگستری آمریکا پرداخت کردند. عذرخواهی گروهی مدیران ارشد تویوتا در فوریه ۲۰۱۰ (بهمن ماه ۱۳۸۸) که بازتاب گسترده ای در سراسر جهان داشت، به دلیل نقص فنی و فراخوان خودروهای این شرکت انجام شد تا علاوه بر اقرار تویوتا به کم کاری و سعی در بهبود روش های کنترل کیفیت، رویدادی مهم در تاریخ خودروسازی و مدیریت کلان باشد.
با آغاز دهه دوم قرن بیست ویکم شرکت تویوتا و دیگر کمپانی های ژاپنی قربانی مجموعه ای از بلایای طبیعی شدند
واقعه سونامی ژاپن و سیل شدید موسمی در تایلند در سال ۲۰۱۱ ضربات شدیدی به تویوتا وارد کرد
تویوتا گزارش از دست رفتن بیش از 150000 واحد تولیدی را در اثر سونامی و 240000 واحد را در اثر سیل داد.
این شرکت در سال 2013 عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان را از آن خود کرد و در سال 2014 نیز بزرگ ترین خودرو ساز جهان شناخته شد، به نحوی که از هر 9 خودرویی که در جهان تولید می شد، یکی از آن ها ساخت برند تویوتا بود.
دلایل اصلی موفقیت تویوتا
کیفیت بالای محصولات
استهلاک پایین
سیاست متنوع فروش و عرضه محصولات
خطوط تولید در سرتاسر جهان
حضور در بازار بورس و رشد سهام
طراحی ظاهری و داخلی عامه پسند
محصولات شرکت تویوتا
ماشین های برقی
نخستین دسته، ماشین های هیبریدی هستند. اولین مدل منتشر شده از این گروه تویوتا پریاس(پریوس) بود.
شرکت تویوتا به مرور ماشین های جدیدی چون کمری و برخی از مدل های لکسوس را به این تکنولوژی مجهز کرد.
دسته دوم ماشین های هیبردی پلاگ این هستند. این مدل ها باطری هایی قوی تر و بزرگ تر نسبت به نمونه های قبلی داشته و با بهره بسیار بیشتری از سوخت فسیلی استفاده می کنند. دسته سوم نیز ماشین های تماما برقی هستند که بدون نیاز به گازوئیل یا سایر سوخت های فسیلی کار می کنند.
معرفی پریوس اتفاقی بسیار مهم در تاریخ تویوتا است. این خودرو پلاگین هیبرید چهاردر با ترکیب پیشرانه ی احتراقی و برقی، مصرف بنزین و آلودگی ناشی از آن را کاهش می دهد و قیمتش مقرون به صرفه است و فضای کافی برای چهار سرنشین دارد.
نسل اول در سال ۱۹۹۷ وارد بازار ژاپن شد و علاوه بر فروش درخورتوجه، جوایز متعددی کسب کرد. مدل بهینه سازی شده از تویوتا پریوس با هدف عرضه در بازار جهانی، سال ۲۰۰۰ معرفی شد و خیلی زود، مردم شرق آسیا و استرالیا و آمریکا را علاقه مند خود کرد. فروش چشمگیر پریوس مشوق دیگر خودروسازان دنیا شد تا فناوری هیبرید را به محصولات گوناگون اضافه کنند. به عقیده کارشناسان، عرضه ی خودروهای کامپکت تمام برقی، مثل نیسان لیف و بی ام وi3 که از دهه ی ۲۰۱۰ به بعد شروع شد، نتیجه ی موفقیت تویوتا پریوس در بازار جهانی بود. امروزه، این محصول با نسل چهارم تولید می شود و حدود ۴۰۰,۰۰۰ دستگاه در سال متقاضی دارد. حدود ۲۵ درصد از مجموع فروش سالیانه ی پریوس مختص بازار آمریکا است.
وانت های پیک آپ
شرکت تویوتا نخستین بار در سال 1947 با مدل SB وارد بازار وانت های پیک آپ شد. این ماشین تنها در بازارهای ژاپن و چند کشور آسیایی دیگر در دسترس بود. مدل های بعدی RK و Hilux نام داشتند که هر کدام از بهبودهایی جزیی نسبت به مدل اولیه بهره می بردند. مشخصه این ماشین ها دوام بالا و قابل اعتماد بودن آن ها بود. تویوتا در دهه 90 میلادی تصمیم به عرضه وانت پیک آپ جدیدی به نام T100 گرفت. این ماشین با وجود بهره بردن از ویژگی های معروف مدل های قبلی و بهبود آن ها، شکستی تجاری بود.
از جمله نقاط ضعف T100 می توان به اندازه کوچک آن اشاره کرد.
T100
توندر توندرا 2007
ماشین های لوکس
شرکت تویوتا ماشین های لوکس خود را تحت برند لکسوس عرضه می کند.
این کمپانی تاکنون مدل های متنوعی چون Crown ، Century و Crown Majesta را تولید کرده است.
معمولا ماشین های لوکسی که با برند تویوتا عرضه می شوند به بازار ژاپن اختصاص دارند.
Crown Majesta
ماشین های مسابقه ای
شرکت تویوتا تاکنون در مسابقات جهانی بسیاری شرکت کرده است. آن ها در این موقعیت ها از برند لکسوس استفاده می کنند. تویوتا همچنین وظیفه تولید موتورها و دیگر قسمت ها برای ماشین های شرکت کننده در مسابقات ژاپنی چون Formula Nippon، مسابقه Super GT، مسابقه Formula 3 و Toyota Racing Series را نیز بر عهده دارد.
این کمپانی دوره هایی برای تربیت رانندگان جوان و مستعد برگزار می کند.
تویوتا موفقیت بسیار خوبی در مسابقات مختلف چون FIA Formula One World Championship ، FIA World Rally Championship ، Le Mans Series و FIA World Endurance Championship به دست آورده است.
نمونه ای از ماشین های مسابقه ای تویوتا در رالی داکار
صنعت هوافضا
تویوتا یکی از سهام داران گروه هوایی میتسوبیشی است. آن ها یکی از اعضای پروژه تولید جت منطقه ای میتسوبیشی بودند.
تویوتا بارها به حضور در صنعت هوانوردی علاقه نشان داده است. این کمپانی در سال 2002 طرحی از هواپیمایی به نام TAA-1 را ثبت کرد.
کارهای انسان دوستانه
شرکت تویوتا کارهای انسان دوستانه قابل توجهی در حوزه های تحصیلی، امنیت و دیگر موارد انجام می دهد. برخی از سازمان هایی که این کمپانی با آن ها همکاری کرده است صلیب سرخ آمریکا، گروه محافظت از طبیعت LEAF و مرکز ملی بهزیستی بوده اند.
شاخه آمریکا تویوتا زمینه را برای تحصیل افراد مستعد در حوزه های علمی، فناوری، مهندسی و ریاضی فراهم می کند. علاوه بر این تویوتا همکاری های فراوانی با سازمان های غیرانتفاعی چون بانک غذایی نیویورک دارد. ساکیچی تویودا آموزشگاه فناوری تویوتا را در سال 1981 احداث کرد. این آموزشگاه حوزه های بسیار متنوعی را پوشش داده است. امروزه شاهد همکاری شاخه شیکاگوی آموزشگاه فناوری تویوتا با دانشگاه های کنتاکی، ایندیانا و دیگر موارد هستیم.
روباتیک
شرکت تویوتا نخستین روبات خود را در سال 2004 معرفی کرد. این روبات در نواختن ساز ترومپت مهارت داشت. از آن زمان تویوتا مدل های متنوعی از روبات ها را برای کمک به سالمندان، کار در کارخانه ها و سرگرمی طراحی کرده است. یکی از موفق ترین پروژه های این کمپانی رابط کاربری Brain Machine بود. این فناوری برای استفاده در ویلچرها طراحی شده و به کاربر اجازه کنترل آن را با ذهن خود می داد. تویوتا همچنین نقش مهمی در تولید روبات فضانورد کیروبو ایفا کرد
علاوه بر این، کمپانی تویوتا در سال 2017 روبات انسان نمای T-HR3 را معرفی کرد. این روبات از راه دور به یک انسان متصل شده و تمامی اعمال او را تقلید می کند. تویوتا در ساخت این روبات از فناوری 5G استفاده کرده است.
روبات فضانورد کیرویو
تویوتا کمری، تویوتا هایلوکس و تویوتا لندکروز از محبوب ترین و پر فروش ترین محصولات تویوتا هستند.
کیفیت خودروهای تویوتا آن قدر زیاد است که بسیاری از گروه های نظامی و شبه نظامی از برند تویوتا استفاده می کنند.
نام اولیه تویودا از نام بنیان گذار شرکت آقای ساکیشی تویودا گرفته شده بود
دلایل گوناگونی برای انتخاب نام تویوتا برای کارخانه ی خودروسازی زیرمجموعه ی شرکت تویودا وجود دارد که مهم ترین آن ها ایجاد تفاوت بین برند فعال در صنعت خودرو و شرکت نساجی عنوان شده است. علاوه براین، نوعی تقارن آوایی و نوشتاری نیز در تویوتا وجود دارد که تلفظ آن را خصوصا برای غیرژاپنی ها ساده تر از تویودا می کند.
در زبان ژاپنی، تویودا به معنی «شالی کار» یا شالیزارهای حاصل خیز است یا حتی معنای برکت برنج را نیز به آن نسبت می دهند
شرکت تویوتا در سپتامبر 1936 با هدف خلق لوگو، مسابقه ای برگزار کرد. بیش از 27000 طرح مختلف در این مسابقه ثبت شدند. طرح برنده نام تویودا را به سبک نوشتاری کاتاکانا در دایره ای به تصویر کشیده بود. با این حال مدیران این کمپانی تصمیم به استفاده از نام تویوتا در این طرح گرفتند. دلیل این تصمیم سادگی نوشتن این نام بود.
ریزابورو، داماد خانواده تویودا، عقیده داشت که این نام از مدرن جلوه نمودن کمپانی جلوگیری خواهد کرد.
تا سال ۱۹۸۹، عبارت نوشتاری تویوتا با حروف بزرگ انگلیسی نماد تجاری این خودروساز بود. البته، هنوزهم TOYOTA با رنگ قرمز و فونت مخصوصش، لوگو این شرکت محسوب می شود و در راس مکاتبات یا سر در نمایندگی ها وجود دارد.
امروزه، وانت تاکوما، تنها محصول تویوتا است که به جای لوگو بیضی شکل، از عبارت TOYOTA در جلوپنجره نمای روبه روی بدنه استفاده می کند. این ترکیب احتمالا الگوبرداری شرکت ژاپنی از وانت اف 150ساخت فورد، مهم ترین رقیب در بازار آمریکا است.
وانت تاکوما
شرکت تویوتا در سال 2014 تعطیلی شاخه های خود در بازار استرالیا تا سال 2017 را اعلام کرد. دلیل این تصمیم قیمت بالای تولید محصول در این کشور و بازار رقابتی و در عین حال کوچک آن بود. در اثر این تعطیلی بیش از 2000 نفر از کار بیکار شدند. در ادامه شرکت های فورد و جنرال موتورز نیز تصمیم هایی مشابه گرفتند.
امروزه سهام تویوتا در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و توکیو معامله می شود. اتومبیل های تویوتا در سراسر جهان طرفدار و فروش دارد. تویوتا به دنبال توسعه خودروهای اقتصادی و کم مصرف است تا بتوانیم به جوامعی با کربن کمتر تبدیل شویم
امروزه تویوتا بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان است که از وسایل نقیله کوچک تا کامیون را تولید می کند. همچنین در خدمات مخابراتی، خانه های پیش ساخته و قایق های تفریحی هم فعالیت هایی دارد
بخش قابل توجهی از سهام شرکت اوبر نیز در اختیار این کمپانی قرار دارد.
دفتر مرکزی این کمپانی بزرگ در تویوتای آیچی در کشور ژاپن قرار دارد.
تویوتا از منظر درآمد دهمین شرکت بزرگ جهان است
دارایی های برند تویوتا
کل درآمد تویوتا در سال ۲۰۱۸ عبارت از ۲۷۱/۹۷ میلیارد دلار بوده است. تویوتا ۱۲ کارخانه تولیدی در ژاپن دارد و در ۱۷۰ کشور و منطقه، بازار دارد. تویوتا در زمینه تحقیق و توسعه هم سرمایه گذاری می کند و امروزه خودروهای هیبریدی و خودران را تولید می کند.
در سال ۲۰۱۸ نیز ۵۰۰ میلیون دلار روی خوردوهای خودران در اوبر هزینه کرد. همچنی تویوتا در حوزه رباتیک نیز تولیداتی دارد.
شرکت تویوتا دارنده برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز است.
شاید از دیدگاه بسیاری از مردم فولکس واگن با زیرمجموعه های متعدد، آمار تولیدوفروش بیشتری درمقایسه با تویوتا داشته باشد اما درواقع، هنوز غول خودروسازی ژاپن با عنوان بزرگ ترین خودروساز دنیا فعالیت می کند. سالیانه، بیش از ۱۰ میلیون خودرو با برند تویوتا در سراسر جهان تولید می شود؛ درحالی که رقیب آلمانی با برندهای مختلف مثل فولکس واگن، آئودی، پورشه، سئات و اشکودا این عدد را ثبت کرده است. علاوه براین، تویوتا چهارمین تولیدکننده خودروهای تجاری سبک (مینی بوس و کامیونت) در جهان نیز محسوب می شود.
کورولا پرفروش ترین خودرو این برند در بازار جهانی شناخته می شود و تقریبا در هر ۳۰ ثانیه، یک دستگاه از آن تولید می شود.
سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۰,۴۴۱ میلیون دستگاه از انواع تویوتا در سراسر دنیا فروخته شده که حدود ۲ درصد درمقایسه با سال قبل رشد یافته است.
بیش از ۸۰ درصد مدل های تویوتا که در ۲۰ سال اخیر تولید شده اند، هنوز در جاده های دنیا استفاد می شوند. این حقیقت علاوه بر اثبات کیفیت فنی و استهلاک کم در محصولات تویوتا، نشان دهنده ی تعداد فراوان خودروهای این برند در جاده های جهان است. آمار دقیق و رسمی در این زمینه وجود ندارد؛ اما به نظر می رسد تویوتا با ۱۰۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون دستگاه، بیش از هر خودروساز دیگر جهان محصول کاربردی در جاده های دنیا داشته باشد. محبوبیت این برند در آسیا و افریقا و اقیانوسیه بیش از هر خودروساز دیگر است. امروزه، ۸۰ درصد کل خودروهای موجود در قاره ی آفریقا ساخت تویوتا هستند.
در سال های اخیر، به دلیل تعداد فراوان محصولات کم مصرف بنزینی و هیبریدی و هیدروژنی در سبد تویوتا، این شرکت سبزترین برند خودروساز دنیا شناخته شده است. ازنظر تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی محیط و استفاده از مواد بازیافت شدنی در محصولات هم، تویوتا رتبه ی اول جهان را دراختیار دارد.
بنابر آمار رسمی، تویوتا با داشتن نمایندگی فروش در ۱۷۰ کشور جهان، شناخته شده ترین برند جهان است. میزان شهرت تویوتا حتی بیشتر از نوشابه ی کوکاکولا عنوان می شود؛ چراکه در بسیاری از کشورهای جهان خریدنی نیست و در فروشگاه های ۱۰۰ کشور فروش دارد.
کارخانه های اختصاصی تویوتا در ۱۸ کشور جهان فعالیت دارند و ۹ کشور هم میزبان خطِ تولید مشترک این برند با دیگر شرکت ها هستند. فقط در آمریکا، ۱۴ کارخانه با ۴۵,۰۰۰ نفر کارمند محصولات تویوتا را عرضه می کنند. گفتنی است سالیانه حدود ۲ میلیون دستگاه تویوتا در آمریکا تولید می شود.
هزینه ی تحقیق وتوسعه در تویوتا، سالیانه ۹ میلیارد دلار است. این رقم بیشتر از هر شرکت دیگر در دنیا برآورد می شود و شامل مراکز مختلف R And D تویوتا در کشورهای مختلف است. این شرکت با ۱,۰۰۰ اختراع صنعتی ثبت شده در سازمان های جهانی رکورددار محسوب می شود و از این نظر هم، بالاتر از غول های فناوری دنیا قرار می گیرد.
تویوتا بالاتر از فولکس واگن، پرفروش ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۰ شد
با وجود شیوع ویوروس کرونا و کاهش تولید محصولات، تویوتا توانسته است به فروش جهانی ۹/۵ میلیون خودرو در سال ۲۰۲۰ برسد. مجموع عرضه برای برندهای زیرمجموعه فولکس واگن، ۹/۳ میلیون دستگاه بوده است.
بنابر اعلام رسمی تویوتا، فروش محصولات این گروه خودروسازی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل، ۱۱/۳ درصد کاهش داشته و به عدد ۹/۵۲۸ میلیون دستگاه رسیده است. این آمار، در مقایسه با فولکس واگن که کاهش ۱۵/۲ درصد و مجموع فروش ۹/۳۰۵ میلیون دستگاه داشته، جالب توجه به نظر می رسد.
شیوع ویروس کرونا، تاثیری چشم گیر بر تقاضا مردم جهان برای خرید خودرو داشت. همچنین، شرکت های سازنده نیز مجبور به توقف تولید و قرنطینه کارکنان خود شدند که در بازه های زمانی مختلف، تا ۵۰ درصد فعالیت های صنعتی را کاهش داد. با شروع سال ۲۰۲۱ و بهبود نسبی شرایط بهداشتی در سراسر جهان، تقاضا برای خرید خودروهای جدید، به آمارهای سال ۲۰۱۹ نزدیک شده است.
خودروسازان بزرگ تلاش می کنند تا تولید مدل های برقی و هیبریدی را افزایش می دهند. این نوع محصولات، ۲۳ درصد از کل فروش تویوتا در سال ۲۰۲۰، را پوشش داده اند. در سمت دیگر این رقابت، فولکس واگن نیز با خودروهای تمام برقی i.D ۳ و i.D۴ فصل جدیدی از موفقیت تجاری را آغاز کرده است.
تویوتا یاریس برنده جایزه خودرو سال ۲۰۲۱ اروپا شد
تویوتا یاریس هاچ بک جدید، بهترین خودرو سال ۲۰۲۱ اروپا شد و با عبور از رقبایی مانند فولکس واگن ID.3، فیات ۵۰۰ و سیتروئن C4، برای دومین بار این عنوان را به خود اختصاص داد.
تویوتا یاریس جدید به عنوان خودروی سال اروپا در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد. به گزارش موتوروان، هاچ بک ژاپنی پس از حدود دو ماه بررسی این عنوان را نصیب خود کرد و مدل هایی مانند فیات ۵۰۰، کوپرا فورمنتور، فولکس واگن ID.3، اشکودا اکتاویا، لندرور دیفندر و سیتروئن C4 را پشت سر گذاشت.
تویوتا یاریس 2021
مدیرعامل تویوتا توسط 90 خبرنگار صنعت خودرو، برترین شخصیت خودروسازی جهان در سال ۲۰۲۱ شد
نوادگان کیچیرو تویودا، بنیان گذار گروه تویوتا، همچنان در راس بزرگ ترین غول خودروسازی ژاپن فعالیت می کنند.
شوئیچیرو تویودا، سال ۱۹۸۲ به مدیرعاملی تویوتا رسید و به عنوان نخستین رئیس هیئت مدیره این گروه منصوب شد.
آکیو تویودا، مدیرعامل فعلی تویوتا، نوه ی کیچیرو تویودا و فرزند شوئیچیرو تویودا است
آکیو تویودا از سال ۲۰۰۹ تا امروز در راس تویوتا حضور دارد و ششمین مدیرعامل شرکت از سال ۱۹۸۲ محسوب می شود.
دلیل انتخاب آکیو تویودا به عنوان برترین شخصیت خودروسازی جهان در سال ۲۰۲۱، عملکرد بسیار موفق گروه تویوتا در دوران کرونا و رکود اقتصادی آن بوده است. در سال ۲۰۲۰، تویوتا سودآوری اش را حفظ کرد و البته در تولید مدل های جدید با فناوری های پیشرفته مثل موتورهای برقی و هیبریدی موفق بود
آکیو تویودا تحصیلاتش را در ژاپن در مقطع کارشناسی حقوق به اتمام رساند و سپس، مدرک تجارت و مدیریت اجراییMBA را از آمریکا گرفت. او هم اکنون ۶۴ ساله است و سابقه رانندگی حرفه ای دارد. تویودا در اظهارات جدیدش، گذر از بحران کرونا و حفظ موقعیت شغلی کارکنان تویوتا در سراسر جهان را اتفاقی بسیار مهم برای این مجموعه دانست. آکیو تویودا شیوع ویروس کووید ۱۹ را عامل دورانی بسیار سخت برای تاریخ جهان می داند و این موقعیت را فرصتی برای یادآوری وجود انسان ها به عنوان مهم ترین موضوع دنیا توصیف می کند.
دیگر طرح جالب آکیو تویودا و همکارانش در سال اخیر، تاسیس شهرکی مفهومی برای زندگی انسان در آینده با نام Woven City بود. این طرح انقلابی هنوز در مرحله ساخت و پیش نمایش (پروتوتایپ) است اما احتمالا در یک سال آینده آزمایشی بهره برداری می شود. هدف از ساخت وُوِن سیتی، شبیه سازی زندگی اجتماعی برای مردم یک شهر با تکیه بر جدیدترین فناوری ها و بهترین مدل مصرف انرژی است.
محصولات تویوتا همچنان پرفروش ترین خودروهای خانوادگی امریکا هستند
تویوتا در صدر فهرست ارزشمندترین خودروسازان دنیا حضور دارد. ارزش برند این شرکت ژاپنی را ۵۳.۵ میلیارد دلار برآورد کرده اند؛ درحالی که مرسدس بنز، بی ام و، هوندا، فورد و هیوندای به ترتیب با ۴۸.۶، ۴۱، ۲۳.۵، ۱۴ و ۱۳.۵ میلیارد دلار پشت سر تویوتا هستند. تعداد کارکنان و حقوق بگیران مستقیم غول خودروسازی ژاپن در سراسر جهان، حدود ۳۷۰,۰۰۰ نفر است. بهره وری کارکنان در تویوتا کیفیتی فراتر از دیگر خودروسازان دنیا دارد. به عنوان مثال، تعداد کارکنان تمام شرکت ها و برندهای زیرمجموعه ی گروه فولکس واگن با تیراژ تولید نزدیک به تویوتا ۶۴۲,۰۰۰ نفر هستند.
تسلا برای مدتی از نظر ارزش از تویوتا پیش افتاده است. اما مدیرعامل تویوتا می گوید: تسلا آینده را می شناسد، اما آینده متعلق به تویوتاست
منابع
www.plaza.ir
webbranding.org
armcade.com
blog.vla.ir
www.zoomit.ir
charkhan.com