جنرال موتورز
استاد مربوطه:
ارائه دهندگان:
General Motors
جنرال موتورز، یا به اختصار جی ام، شرکت خودروسازی آمریکایی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن در ساختمان رنسانس سنتر، در شهر دیترویت، میشیگان قرار دارد.
شرکت جنرال موتورز در حال حاضر، بزرگ ترین تولیدکننده خودرو در جهان است. این ابرشرکت، از سال ۱۹۳۱ تا ۲۰۰۷ میلادی به عنوان بزرگ ترین شرکت خودروسازی در جهان شناخته می شد، اما در سال ۲۰۰۸ شرکت تویوتا از آن پیشی گرفت.
طبق گزارش مرکز پژوهش Navigant در اوایل سال ۲۰۱۷ شرکت جنرال موتورز پس از شرکت فورد در دومین رده برترین سازندگان خودروهای خودگردان قرار دارد.
شرکت جنرال موتورز از نظر عملیاتی به ۵ بخش اصلی تفکیک می شود، که عبارتند از: جی ام آمریکای شمالی، جنرال موتورز اروپا، عملیات بین المللی جی ام، جی ام آمریکای جنوبی و جی ام فایننشل.
این کمپانی در ۳۷ کشور، دارای ۳۹۶ کارخانه تولید خودروهای سبک و سنگین می باشد، که تحت برندهای شورولت، بیوک، جی ام سی، کادیلاک، اوپل، هالدن، سوزوکی، ایسوزو و واکسول عرضه می شوند.
هامر، ساترن، پونتیاک، ساب، اولدزموبیل و دوو نیز از مارک های پیشین متعلق به این شرکت به شمار می آیند. اوپل و واکسول در سال ۲۰۱۷ به گروه پی اس ای فروخته شد.
General Motors
تاریخچه
اگرچه در سال ۲۰۰۸، جنرال موتورز یکصدمین سال تاسیس خود را جشن گرفت، اما ویژگی این شرکت آن است، که برخی از شرکت های تشکیل دهنده این مجموعه عظیم صنعتی، قدمتی فراتر از یک قرن دارند.
تاریخچه
دهه ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰
در سال ۱۸۹۷ شرکت خودروسازی اولدزموبیل، که قدیمی ترین واحد جنرال موتورز محسوب می شود، با سرمایه ۵۰ هزار دلار، توسط رانسوم ای. اولدز تاسیس شد. دو سال بعد و در سال ۱۸۹۹ با ادغام این شرکت با کارخانه های موتور بنزینی اولدز، کمپانی موتور اولدز تشکیل شد و اولین کارخانه مخصوص ساخت خودرو در ایالات متحده آمریکا، به راه افتاد. این زمانی بود، که آدام اوپل در آلمان نیز اولین خودروی اوپل را ساخت.
سال های ۱۹۰۲ و ۱۹۰۳ به ترتیب، نخست شرکت کادیلاک؛ در دیترویت، توسط هنری ام. لیلند، سپس شرکت بیوک توسط دیوید دانبار بیوک تاسیس شدند. این دو شرکت، بعدها به جنرال موتورز پیوستند.
در ۱۹۰۵ کادیلاک، موتور تک سیلندر مورد علاقه هنری لیلند را ساخت و دو سال بعد، بیوک اولین خودروی چهار سیلندر را، طراحی و عرضه کرد.
اما نقطه عطف صنعت خودرو، در سال ۱۹۰۸ پدید آمد، که تحت رهبری ویلیام دورانت، شرکت جنرال موتورز، متشکل از شرکت موتور بیوک تاسیس شد. اولدزموبیل دومین شرکتی بود، که با قیمت ۵ میلیون دلار، توسط جنرال موتورز خریداری شد. سال بعد، کادیلاک نیز با مبلغ ۵ میلیون دلار، به مالکیت جنرال موتورز درآمد و در پی آن، هنری ام. لیلند و پسرش، برای کار در جنرال موتورز دعوت شدند.
در سال ۱۹۱۰ جیمز استورو به جای ویلیام دورانت، رهبری شرکت جنرال موتورز را به عهده گرفت و واحدهای فنی و آزمایشگاه مرکزی تحقیقات را، بنیان نهاد. در همین سال، شرکت کامیون سازی جنرال موتورز نیز افتتاح شد. فعالیت واحد فروش خارجی شرکت نیز، از همین سال آغاز بکار کرد. همزمان، شرکت شورولت توسط لوئیس شورولت تاسیس شد. یک سال بعد، ویلیام دورانت، نیمی از سهام شرکت شورولت را خریداری کرد و به عنوان مدیرعامل شورولت منصوب شد. چندی بعد، با مشارکت لوئیس شورولت، موفق شد با خرید اکثریت سهام جی ام، بار دیگر کنترل شرکت جنرال موتورز را در دست گیرد.
دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰
در سال ۱۹۲۰ ویلیام دورانت از سمت مدیرعاملی شرکت جنرال موتورز، استعفا داد و پیر اس. دوپونت جایگزین او شد. اما سه سال زمان لازم بود، تا زمینه تحولات مدیریتی، در جنرال موتورز رخ دهد.
در سال ۱۹۲۳ با انتخاب آلفرد پی. اسلون به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت، این اتفاق به وقوع پیوست. رهبری ۳۳ ساله او بر شرکت، جنرال موتورز را متحول کرد. اسلون، از همان بدو ورود، استراتژی تولید در کمپانی جنرال موتورز را در پیامی به سهامداران چنین اعلام کرد:
یک خودرو برای هر نفر… !
دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰
در سال ۱۹۴۰ شرکت جنرال موتورز، تولید ۲۵ میلیون خودرو خود را، جشن گرفت. در سال ۱۹۵۶ پس از ۳۳ سال رهبری، آلفرد اسلون بازنشسته شد و چارلز ویلسون بر منصب ریاست شرکت جنرال موتورز تکیه زد. در طول دهه ۱۹۵۰ مدل های متنوع خودرو، توسط این شرکت، عرضه شد.
دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰
تولید شرکت جنرال موتورز، در سال های ۱۹۶۲ و ۱۹۶۷ به ترتیب از مرز ۷۵ و ۱۰۰ میلیون خودرو در سال گذشت. در ۱۹۶۷ در یک تغییر ساختاری، شرکت به صورت گروه های مجزای خودروهای سبک و کامیون، بدنه و مونتاژ، قطعات خودرو و … درآمد.
در ۱۹۷۴، جنرال موتورز فناوری مبدل های کاتالیستی را عرضه کرد و تمام خودروهایی که سال بعد از آن تولید کرد، به این سیستم مجهز بود.
دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰
در اواخر دهه ۱۹۸۰ و سال های ابتدای دهه ۱۹۹۰ در طی چهار سال، با صرف ۴۰ میلیارد دلار هزینه، در یک برنامه جهانی، شرکت تمامی کارخانه های مونتاژ خود را بازسازی کرد، که باعث شد کمپانی بزرگ جنرال موتورز، اولین افت مالی را تجربه نماید.
در ۱۹۸۳، در سالگرد ۷۵ سالگی شرکت، با ۲۳۵ میلیون خودروی تولیدی همراه شد. در ۱۹۹۰، اولین خودرو با کیسه هوا (ایربگ) تولید گشت. در سال ۱۹۹۲ جان اسمیت به عنوان مدیرعامل جنرال موتورز، انتخاب شد. براساس چشم انداز شرکت، به عنوان یک سازمان یادگیرنده، دانشگاه جنرال موتورز، در سال ۱۹۹۷ تاسیس گردید. سال ۱۹۹۸، ریچارد واگونر جایگزین اسمیت شده و سکان رهبری جنرال موتورز را در دست گرفت.
دهه ۲۰۰۰ تا حال حاضر
در سال ها آغازین دهه ۲۰۰۰ میلادی، گمان می رفت که هزینه ۴۰ میلیارد دلاری بازسازی و اتوماسیون خطوط تولیدی که این شرکت در طول دهه ۱۹۹۰ در کارخانجات تولیدی خود، در سراسر جهان اجرا کرده بود، خیال جنرال موتورز را، از رقیب سرسخت و متفکری چون تویوتا راحت می نماید.
شرکت تویوتا در دهه اخیر، با کسب بیشترین سودها و عرضه کم مصرف ترین و مشتری پسندترین مدل های خودرو و بکارگیری مدیریتی بدون ریخت وپاش و بهبودگرا، عرصه را بر جنرال موتورز و تمامی خودروسازان جهانی تنگ کرده است. این در حالی است، که جنرال موتورز با وجود قدمتی یک صد ساله و پیشتازی سال های متمادی در عرصه تولید و فروش خودرو، همچنان از تداوم بحران های مالی، در هراس است و صدای پای شرکت رقیب؛ تویوتا را، در خیابان های ایالات متحده و شاید دیترویت، مهد خودروسازی ایالات متحده، می شنود…!
General Motors
شورولت کامارو
General Motors
حوزه فعالیت
در حال حاضر، جنرال موتورز بزرگترین شرکت خودروساز جهان، از لحاظ میزان درآمد و شمار خودروهای تولیدی، محسوب می شود.
دفتر مرکزی این شرکت در دیترویت، میشیگان ایالات متحده قرار دارد، اما جنرال موتورز در ۳۳ کشور، کارخانه های خودروسازی دایر نموده است و محصولات خود، شامل کلاس های گوناگون خودرو و کامیون را در بیش از ۲۰۰ کشور عرضه می نماید. بیش از ۲۵ هزار واحد ارائه خدمات جهانی، قطعات خودروهای تولیدی شرکت را تامین می کنند.
برندهای تولیدی شرکت
جنرال موتورز در واقع مجموعه ای از چندین کارخانه مختلف خودروسازی و موتورسازی است، که به مرور زمان، به هم پیوسته اند. اکنون اسامی آن شرکت ها، بر روی محصولات مختلف این شرکت وجود دارد و نشان تجاری خودروها محسوب می شوند.
برندها
نشان تجاری بااوجون
نشان تجاری بیوک
نشان تجاری کادیلاک
نشان تجاری شورولت
نشان تجاری جی ام سی
نشان تجاری هالدن
نشان تجاری وولینگ
منابع انسانی
تعداد ۲۰۲ هزار نفر کارکنان شرکت، در بیش از ۳۰ کشور جهان مشغول به کار هستند. برنامه آموزش منظم کارکنان در دستور کار شرکت قرار دارد.
برای رسیدن به سطح استاندارد، کارکنان تشویق می شوند تا سالانه ۲۰ ساعت آموزش شغلی خود را بگذرانند. در سال ۱۹۹۷ نیز دانشگاه جنرال موتورز در راستای توجه به یادگیرندگی سازمان و حرکت به سمت یک سازمان یادگیرنده تاسیس شد.
ریچارد واگونر مدیرعامل جی ام در خلال سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ همواره کارکنان شرکت را اعضای تیم جنرال موتورز خطاب می نمود و معتقد بود که شرکت جز این، سرمایه ای عظیم ندارد.
تحقیق و توسعه
اولین آزمایشگاه متمرکز تحقیقات شرکت در سال ۱۹۱۱ شروع به کار کرد. از همان موقع، در کنار ازدیاد تولید خودرو و رسیدن به تولیدات میلیونی، کار تحقیق و توسعه در شرکت مورد توجه بوده است. این امر در زمان رهبری اسلون، کاملاً بارز بود و نمودهای آن سال های بعد به عرصه ظهور رسید.
برخی حوزه های تحقیق و توسعه شرکت عبارت است از:
طرح هایی در زمینه افزایش بازدهی موتور
ساخت موتورهای دیزلی تمیزتر، که برای اولین بار در جهان، استانداردهای یورو ۴ را جواب می دهد.
تولید خودروهایی با سوخت های جایگزین مانند: اتانول، ال پی جی و سی ان جی
تولید خودروهای هیبریدی
طراحی سیستم های باتری سوخت
آمار و ارقام
جنرال موتورز سال هاست که مقام برتر را در تولید و فروش انواع خودروها در جهان داراست. در سال ۲۰۱۲، در فهرست فورچون جهانی در رتبه ۱۹ از بزرگترین شرکت های عمومی جهان قرار گرفت. این شرکت در حال حاضر بعنوان بزرگترین شرکت خودروساز جهان، شناخته می شود.
درآمد شرکت در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار و سود ۷٫۵ میلیارد دلار بود. در سال ۲۰۰۶ درآمدی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار داشته، که در این سال، در فهرست مجله فرچون، در رتبه پنجم قرار گرفت. پس از جنرال موتورز، سایر شرکت های خودروساز مانند دایملر آگ در رتبه ۷ با ۱۸۶ میلیارد دلار، تویوتا در رتبه ۸ با ۱۸۵ میلیارد دلار، فورد در رتبه ۹ با ۱۷۷ میلیارد دلار و گروه فولکس واگن در رتبه ۱۷ با ۱۱۸ میلیارد دلار قرار گرفته اند.
شرکت های هوندا، نیسان، پژو، ب ام و، فیات، هیوندا، رنو، ولوو، مزدا و سوزوکی به ترتیب پس از آنها قرار دارند.
در سال ۲۰۰۶، حدود ۶۷ میلیون خودرو درجهان فروخته شد، که سهم جنرال موتورز، بیش از ۹ میلیون خودرو بوده است. از این میزان، ۵۵ درصد فروش در خارج از ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است. پس از ایالات متحده، بیشترین تولیدات شرکت در کشورهای چین، کانادا، انگلیس و آلمان انجام می شود.
فروش در ایالات متحده
در جدول زیر شمار خودروهای فروخته شده توسط جنرال موتورز در ایالات متحده و در فاصله سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ درج شده است.
فروش در ایالات متحده
فروش بین المللی
در فهرست زیر، ۱۶ کشور اصلی که جنرال موتورز تولیدات خود را بطور مستقیم در آنها عرضه می نماید، بر پایه شمار خودروهای بفروش رفته در سال ۲۰۰۸ رتبه بندی شده اند. همچنین میزان سهم بازار فروش هر یک از کشورهای مورد نظر از خودروهای جی ام و نیز مقایسه آن، با فروش سال گذشته میلادی، مشخص شده است.
فروش بین المللی
مدیریت ارشد
گرچه ویلیام سی. دورانت، با همت خویش در سال ۱۹۰۸ کار بزرگی انجام داد و هسته های مجزا تولید خودرو و موتور را به هم پیوند داد و جنرال موتورز را تاسیس کرد و تا مدتی نیز رهبری شرکت را برعهده گرفت، اما بدون تردید، نامی که در سابقه و تاریخچه یکصدساله جنرال موتورز به عنوان رهبری تاثیرگذار، همواره می درخشد، آلفرد پی اسلون است.
اسلون در دهه های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ رهبری شرکت جنرال موتورز را برعهده داشت و سبک مدیریتی ویژه خویش را در آنجا اعمال کرد. پیتر دراکر نیز یکی از مدیران اندیشمند جنرال موتورز، می باشد. او در سال ۱۹۹۱ تجارب خود در این کمپانی را، در کتابی به نام «سال های خدمتم در جنرال موتورز» نگاشت. بیل گیتس مالک و موسس شرکت مایکروسافت، خواندن کتاب او را برای کسانی که در زمینه کسب وکار دغدغه دارند، توصیه کرده است.
آلفرد پی اسلون
ویلیام سی. دورانت
ریک واگونر از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ رهبری شرکت را در دست داشته است. او مدعی است جنرال موتورز در ایمنی خودرو، امنیت، خدمات اطلاعاتی و به ویژه ایمنی تسهیلات ساخت، در کسب وکار خودرو، سرآمد می باشد. برای نمونه در کارخانه جنرال موتورز مستقر در تایلند، بعد از ۴۰ میلیون- ساعت کار، هیچ حادثه ای رخ نداده است.
پس از واگونر، فردریک هندرسون در ابتدای سال ۲۰۰۹ بعنوان مدیرعامل جی ام انتخاب شد، که در پایان سال ۲۰۰۹ این پست، به ادوارد ویتاکر جونیور واگذار گشت. ویتاکر نیز تنها یک سال در این مقام باقی ماند و در سال ۲۰۱۰ جای خود را به دنیل آکرسون داد. وی همزمان بعنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت خودروسازی، نیز برگزیده شد.
آکرسون تا ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴ که مری بارا از سوی هیئت مدیره جنرال موتورز به ریاست شرکت انتخاب شد، سکان رهبری این خودروسازی را در دست داشت.
مری بارا نخستین زنی می باشد، که تاکنون به ریاست یکی از خودروسازان اصلی منصوب شده است. پدر وی ۳۹ سال در شرکت پونتیاک که از زیرمجموعه های جنرال موتورز به شمار می آید، مشغول بکار بود. بارا نیز از ۱۸ سالگی به جنرال موتورز پیوست. او مدرک کارشناسی اش را از انستیتوی جنرال موتورز (که امروزه دانشگاه کترینگ نام دارد) اخذ نمود. سپس در سال ۱۹۸۸ با بورسیه کمپانی جنرال موتورز، وارد دانشگاه استنفورد شد و در ۱۹۹۰ در رشته ام بی ای فارغ التحصیل گردید. وی در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربز در فهرست قدرتمندترین زنان جهان، در رتبه ۳۵ قرار گرفت.
مری بارا
دنیل آکرسون
لوگو
مطمئناً تغییر لوگوی جنرال موتورز پس از نیم قرن اتفاق مهمی است اما این تغییر جزئی از یک کمپین بزرگ تر است که برای انتقال جنرال موتورز به حوزه الکتریکی شکل گرفته است. Everybody In کمپینی است که با تمرکز بر تلاش های جنرال موتورز در توسعه EV و برجسته کردن پلتفرم اولتیوم، قصد دارد نسل جدیدی از خریداران را به سمت این شرکت جذب کند. این کار از طریق عرضه ۳۰ خودروی الکتریکی جدید در سطح جهان تا پایان سال ۲۰۲۵ از طریق برندهای مختلف جنرال موتورز صورت خواهد گرفت.
حضور در ایران
در اکتبر ۲۰۱۳ روزنامه فیگارو مدعی شد، که شرکت جنرال موتورز با هماهنگی با مقامات دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، در حال بررسی بازار خرید و فروش خودرو، به جهت حضور احتمالی در این عرصه هستند. این شرکت قصد دارد با همکاری دوجانبه با شرکت ایران خودرو، محصولات خود را در ایران تولید نماید؛ زیرا ایران دارای بازار مصرفی ۸۰ میلیون نفری می باشد و کشوری است که از منابع عظیم نفت و گاز بهره می برد. این روزنامه به نقل از منابع خبری خود مدعی شده است که تحریم های هدفمند آمریکا علیه صنعت خودروسازی ایران که از سال ۲۰۱۱ شروع شده، در جهت بیرون راندن رقیبان فرانسوی این شرکت از جمله پژو و رنو بوده است.
با تشکر از توجه شما