سیستم های حمل و نقل هوشمند
محمد مهدی مقدم پور
در این ارائه
شروع
پایان
01
02
03
05
04
مقدمه و تاریخچه
مزایا و اهداف
تاثیرات اقتصادی
تجهیزات ITS
چالش ها
مقدمه
تاریخچه
1860
اولین چراغ راهنمائی
1920
اولین چراغ راهنمایی به شکل امروزی
1920
سیستم های مبطنی بر رایانه های IBM
1971
راهنمایی در انتخاب مسیر
1958
ERGS
UTCS
PAS
تاریخچه
1973 تا 1978
ERGS
CACS
ALI
1980
انقلاب کامپیوتر
تاریخچه
2018
ITS
تجهیزات ITS
تابلوهای خبری متغیر VMS
نمایش پیام های ترافیکی در سطح جاده ها و بزرگراه ها و مبادی پر تردد و حادثه خیز
موقعیت یاب خودکار وسیله نقلیه
AVL
تعیین مکان لحظه ای خودرو
توزین در حرکت
WIM
ارائهٔ آمارهای دقیق از تردد کلیهٔ خودروها
تلویزیون مدار بسته و نظارت تصویری
CCTV
نظارت و کنترل ترافیک
سیستم کنترل رمپ
Ramp metering
برای کنترل حجم وسائل نقلیه ورودی به آزادراهها و راههای شریانی
سیستم ثبت و تشخیص پلاک خودرو
LPR
شناسایی و ضبط پلاک
مشاور رادیویی مسافر
TAR
شناساگرهای جریان ترافیک
سیستم ها پیشرفته اطلاع رسانی به مسافرین
ATIS
دوربین های سرعت سنج
کاربردهای ITS
سیستم های مدیریت شریان های اصلی
سیستم های مدیریت آزادراه ها
سیستم های جابجایی مسافر
سیستم های مدیریت سوانح
مدیریت موارد اضطراری
ارائه اطلاعات به مسافر
مدیریت اطلاعات
ایمنی و جلوگیری از تصادف
بهره برداری و تعمیر و نگهداری
مدیریت آب و هوای جاده
حمل و نقل ترکیبی کالا
پرداخت الکترونیک
سیستم های کمک به راننده
سیستم های اطلاع تصادف
سیستم های اعلان خطر تصادف
مزایا و
اهداف ITS
1.کاهش تصادفات وسایل نقلیه
2.بهبود سلامت عمومی
3.بهبود جریان ترافیک در جهت کاهش خطر تصادفات وسایل نقلیه
4.تصمیمات بهتر رانندگان و مسافران
5.سلامت و ایمنی بهتر
6.کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها
7.کاهش مخارج دولتی
8.جابه جایی بهتر کالا و اجناس
9.افزایش بهره وری اقتصادی به وسیله سیستم حمل و نقل پایدار
10. جلب رضایت مسافرین و روانسازی ترافیک
11. مدیریت و کنترل حوادث
12. …
چالش ها
01
آگاهی و شناخت ITS
02
چارچوب و سیاست گذاری های حمل و نقل
03
یکپارچگی
04
تامین بودجه و تهیه تجهیزات
تاثیرات بر اقتصاد
و کسب و کار
حجم بازار ITS
حجم بازار ITS
شرکت های بزرگ حوزه ITS
حمل و نقل
هوشمند در
تهران
1. کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک
2. نصب دوربین های مکانیزه پلاک خوان
3. نصب و راه اندازی تابلوهای متغیر خبری
4. هوشمندسازی سامانه اتوبوس های تندرو در تهران
5. استفاده از دستگا های کنترل کننده چراغ های راهنمایی
6. سیستم یکپارچه بلیت الکترونیک
7. توسعه سیستم نظارت تصویری
8. مراکز کنترل ترافیک
9. تجهیز تقاطعات به پوش باتن های صوتی ویژه عبور ایمن خردسالان و نابینایان از تقاطعها
10. ارزیابی صحنه حوادث از طریق دوربین های نظارت تصویری
11. مدیریت تقاطعات هوشمند و ایجاد کریدورهای دسترسی سریع نیروهای امدادی به صحنه حادثه
12. نصب و راه اندازی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا
13. ردیابی و مدیریت لحظه ای ناوگان حمل و نقل عمومی
14.اطلاع رسانی به مسافران
15. …
با تشکر از همراهی شما
توضیحات شفاحی اسلاید ها:
مقدمه
اﻣـﺮوزه ﻣﺴﺎﯾﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ از ﻗﺒﯿﻞ آﻟﻮدﮔﯿ ﻬﺎی زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی، اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﺴـﺎرتﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳـﻮاﻧﺢ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺮوﻧﺸـﻬﺮی، اﻓـﺰاﯾﺶ زﻣﺎﻧﻬﺎی ﺗﻠﻒ ﺷﺪه و روﻧﺪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺳﺎﻋﺎت اوج درﮐـﻼن ﺷـﻬﺮﻫﺎی دﻧـﯿﺎ ﺑـﻪ ﯾـﮏ ﻣﺸـﮑﻞ ﺟﺪی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.
سیستم حمل ونقل هوشمند یا Intelligent Transportation Systems به مجموعه ای از ابزارها، امکانات و تخصص ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی های نرم افزاری، سخت افزاری و مخابراتی اطلاق می شود که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل ونقل به کار گرفته می شود.
سیستمهای حمل و نقل هوشمند ITS، سیستم هایی متشکل از فناوری های نوین الکترونیک، کامپیوتر، IT، الکترو مکانیک و … هستند که در برنامه ریزی سیستم های حمل و نقل زمینی، امروزه نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند.
توضیحات شفاحی اسلاید ها:
تاریخچه
1860
یک چراغ راهنمائی برای ایمنی اعضای پارلمان در یک تقاطع نزدیک پا رلمان نصب شد
1920
اولین چراغ راهنمایی به شکل امروزی در سال 1920 در دیترویت و میشیگان مورد استفاده قرار گرفت.
1920
در سال 1920 در 5 نقطه ایالات متحده سیستمهایی نصب شد که با استفاده از رایانه های ان زمان ((IBM برنامه ریزی شده بود
1958
پروژه های سیستم راهنمای الکترونیکی مسیر(ERGS) سیستم کنترل ترا فیک شهری،(UTCS)سیستم راهنمای سبقت(PAS ) سیستم اعلام خطرفلش راه اندازی شد.
1971
یکی دیگر از برنامه های دپارتمان حمل و نقل ایالات متحده آمریکا با استفاده از سیسمتهای I T S ارائه گردید . در این برنامه رانندگان بین شهری براساس مسیرهای موجود و زمان واقعی سفردر هر مسیر، در انتخاب مسیر راهنمایی می شدند.
1973 تا 1978
ژاپن از سال 1973 تا 1978با استفاده از برنامه ERGS سیستم ارتباطات خودرویی CACSرا راه اندازی کرد و در اروپا ( انگلستان و المان) نیز به ترتیب مشابه سیستم راهنمای مسیر که به نام ALI معروف است راه اندازی شد .
1980
در اواسط دهه 80 تکنولوژی به سرعت پیشرفت کرده و تغییرات عمد ه ای در الکترونیک و کامپیوتراتفاق افتاد
سال های اخیر
در این راستا در طی سالهای اخیر کشورهای زیادی از جمله آمریکا، ژاپن، اتحادیه اروپا، کره، استرالیا، مالزی، سنگاپور و … در جهت ارتقا ء سطح کیفی خدمات اقدام به تشکیل ساختار سازمانی حمل و نقل و افزایش ایمنی نمودند
توضیحات شفاحی اسلاید ها:
تجهیزات ITS
1.تابلوهای خبری متغیر (VMS)
این تابلو جهت نمایش پیام های ترافیکی در سطح جاده ها و بزرگراه ها و مبادی پر تردد و حادثه خیز مورد استفاده قرار می گیرد . صفحه نمایش این تابلو ماتریسی از پیکسل های متشکل از LED می باشد که توسط بردهای الکترونیکی کنترل می گردد .
این تابلو قابلیت ارتباط با مرکز کنترل را دارا می باشد بنابراین کلیه پیغام های مربوط به کیفیت جاده ، سنگینی ترافیک ، توصیه های ایمنی و موارد دیگر را می توان در زمان های مقتضی به تابلو ارسال نمود . بنابراین با استفاده از این نوع تابلوها می توان ضریب امنیت جاده و همچنین فرهنگ رانندگی را ارتقا بخشید .
4.سیستم کنترل رمپ (Ramp metering)
برای کنترل حجم وسائل نقلیه ورودی به آزادراهها و راههای شریانی طراحی شده است . از این طریق برای مسیرهای ورودی به آزادراه که تردد زیادی دارند ، چراغ راهنمایی طراحی میشود تا از طریق آن بتوان ورود وسائل به راه اصلی (MainLine) را کنترل کرد.
5.توزین در حرکت (WIM)
WIMمخفف عبارت Weigh in Motion می باشد و همانطور که از نام آن برمی آید توزین کنندهٔ خودروهای در حال حرکت می باشد. با نصب این سیستم در نزدیکی پلیس راه ها می توان اطلاعات بسیار مفیدی از ترافیک جاده بدست آورد که در شناسایی نقاط ضعف و قوت کنترل مسیر در نگهداری بهینه از جاده و حفاظت از جان رانندگان با مشخص نمودن وسایل نقلیهٔ متخلف (دارای اضافه بار و یا اضافه سرعت) کارا می باشد. همچنین این سیستم با ارائهٔ آمارهای دقیق از تردد کلیهٔ خودروهای عبوری بر اساس کلاس بندی خودرو ها، پلیس راهبر را در برنامه ریزی و پیش بینی شرایط جاده یاری می نماید.
توضیحات شفاحی اسلاید ها:
چالش ها
1.آگاهی و شناخت ITS
هرچند در بسیاری از شهرهای در حال توسعه، آشنایی زیادی با مفهوم ITS وجود دارد، اما شناخت کمی از نحوه کاربرد آن یا فایده های مهم حاصل از آن و ملزومات سازمانی لازم برای یک برنامه ریزی موفق، تهیه تجهیزات، پیاده سازی و بهره برداری از ITS وجود دارد. بنابراین نه تنها آشنایی و آگاهی از ویژگی های ITS ضروری است، بلکه درک و شناخت صحیح محدودیت های ITS و سیاست های مرتبط با آن، فعالیت ها و کاربرد های تکمیلی ITS و غیره، بسیار حیاتی میباشد.
2.چارچوب و سیاست گذاری های حمل و نقل
تصمیم دولت برای استفاده از ITS – سیاست های شفاف در زمینه حضور بخش خصوصی در طراحی و توسعه ITS و…
3.یکپارچگی
اغلب از ITS به ساده ترین شکل استفاده می شود (مانند جمع آوری اطلاعات)، ضمن آن که سیستم های جدید با سیستم های قبلی به صورت یکپارچه و هماهنگ طراحی نمی گردند و بین سیستم های ITS سازگاری وجود ندارد.
4.تامین بودجه و تهیه تجهیزات
برنامه ریزی بلند مدت – سیستم شفاف برای تهیه تجهیزات – دشواری مقررات خرید تجهیزات و…