سیستم های هوشمند حمل و نقل درون شهری مشهد
ارائه به گردهمایی کارشناسان IT استان
آبان ماه 1389
2
دانشمندی که از علمش سود برند از هفتاد هزار عابد بهتر است .
امام محمد باقر
بحارالانوار جلد 75 صفحه 173
3
سیستم های هوشمند حمل و نقل درون شهری
تقسیم بندی سیستم های هوشمند حمل و نقل :
1. سیستم های پیشرفته حمل و نقل عمومی و اطلاع رسانی به مسافران
2. سیستم های اطلاع رسانی پیشرفته به رانندگان: این سیستم ها اطلاعات لحظه ای را برای رانندگان فراهم می کنند مانند : برنامه ها ومسیرهای ترانزیت ، هدایت مسیر ، تصادفات ، شرایط بد آب و هوایی ، تعمیرات جاده ای و ….
3. سیستم های پیشرفته مدیریت حمل و نقل شامل تجهیزات کنترل ترافیک از قبیل چراغ راهنمایی ، Ramp ها ، تابلوهای نمایش متغیر پیام ، مرکز کنترل ترافیک
4. سیستم های پرداختی حمل و نقل شامل اخذ عوارض الکترونیکی ، طرح ترافیک ، هزینه رفت و آمد در خطوط ویژه و …
5. سیستم های کاملا یکپارچه حمل و نقل هوشمند مانند یکپارچه سازی ارتباطات وسایل نقلیه با Infrastructure، وسایل نقلیه با وسایل نقلیه ، وسایل نقلیه به سنسورهای کنار جاده ، چراغ های راهنمایی و یا سایر وسایل نقلیه برای کنترل دارایی .
4
نقش ITS در ارتقاء کیفی زندگی
افزایش امنیت
صرفه جویی در وقت
بهبود کیفیت زندگی
بهبود شاخص های زیست محیطی
افزایش بهره وری و توسعه اقتصادی
بهره گیری از سرویس های اطلاعاتی در خودرو
بهبود عملکرد عملیاتی سیستم ها به ویژه با کاهش ترافیک
اهداف ITS
در زمینه حمل و نقل عمومی
دستیابی به عدالت اجتماعی در حوزه حمل و نقل درون شهری
اطلاع رسانی مناسب به مسافرین
توزیع عادلانه خدمات و سوق دادن آن به نواحی کم بهره
حذف پول خرد از چرخه حمل و نقل عمومی ( جنبه های بهداشتی و روانی )
افزایش اطمینان در شهروندان از بهای خدمات
کاهش زمان و هزینه های سرویس دهی ناوگان
5
اهداف ITS
در زمینه مدیریت ترافیکی
ارتقاء انضباط ترافیکی در شهر
بهبود مسیرهای حرکتی ناوگان های حمل و نقل
برنامه ریزی و مدیریت موثر مسیرهای ترددی متناسب با حجم درخواست سفر
در زمینه خودروهای خدمات شهری
افزایش کارایی ناوگان خودروهای خدمات شهری
نظارت و مدیریت عملکرد خودروهای خدمات شهری
6
اهداف ITS
در زمینه مدیریتی
خودکارسازی فرآیند ها و کاهش هزینه ها و اعمال سلیقه
توزیع خدمات حمل و نقل عمومی و اعمال مدیریت زمانی
دستیابی به مدل ترافیک حمل و نقل
7
برنامه های اجرایی
سیستم مدیریت پارکینگ
سیستم پرداخت الکترونیکی
سیستم جامع مدیریت پارکینگ
سیستم اطلاع رسانی مسافرین
سیستم هشدار ایمنی وسیله نقلیه
سیستم مسیریابی و انتخاب بهینه
سیستم مدیریت موارد اضطراری و امدادی
سیستم ثبت و کنترل موقعیت مکانی متحرک ( خدماتی ، عمومی )
ایجاد ارتباط سامانه با مکانیزم توزیع یارانه سوخت وسایل نقلیه عمومی
8
شماتیک ارتباط اجزای سیستم یکپارچه
9
نحوه ارتباط اجزای سیستم یکپارچه
10
سامانه هوشمند اتوبوسرانی
11
کلیات اهداف طرح
افزایش کارایی و بهبود عملکرد ناوگان
افزایش شاخص حمل مسافر
افزایش رضایتمندی مسافرین
کاهش اتلاف وقت مسافرین
متناسب سازی هزینه های سفرهای ترکیبی
12
مشکلات و معضلات سیستم غیر هوشمند
ناعادلانه بودن کرایه سفر و منطبق نبودن با طول سفر
نامشخص بودن حجم مسافر در ساعات روز بر اساس مسیر ( حجم تقاضا بر اساس زمان و خط )
عدم امکان کنترل رعایت ضوابط و دستورالعمل ها
چاپ بلیط تقلبی
هزینه های بالای چاپ ، توزیع و جمع آوری بلیط
غیر ممکن بودن اعمال شرایط مناسب برای تردد ناوگان حمل و نقل عمومی (روانسازی ترافیک)
13
اجزای سامانه هوشمند اتوبوسرانی
14
نمونه تجهیزات مورد استفاده در اتوبوسرانی
15
کنسول راننده
کارت خوان درب ها
دستگاه بازرسی
دستگاه فروش و شارژ خودکار کارت های دائمی
دستگاه شارژ از طریق شبکه بانکی
پارکینگ های حاشیه ای و غیر حاشیه ای
16
اهداف پروژه
نظام مند شدن بهره مندی از تسهیلات بانکی
مدیریت پارکینگ های حاشیه ای و غیر حاشیه ای
کنترل ترددهای درون شهری و سفرهای غیر ضروری
17
پارکینگ های حاشیه ای
پارکینگ های حاشیه ای
پارکینگ های حاشیه ای
سرور مستقر در دیتا سنتر سازمان فاوا
Online
مرکز کنترل و نظارت
18
سرور اصلی
دفاتر خدمات مشتریان
19
مرکز کنترل
نحوه دریافت گزارشات از سیستم
سامانه هوشمند تاکسیرانی
20
اهداف طرح
کاهش هزینه ی نیروی انسانی و افزایش بهره وری
خودکارسازی فرآیند پرداخت کرایه و افزایش رضایتمندی شهروندان و رانندگان تاکسی
فراهم سازی امکان دریافت و پرداخت دقیق کرایه مطابق با تاکسیمتر
نظارت و مدیریت بر فعالیت های ناوگان تاکسیرانی و اهتمام به ایجاد رویه های بهبود مستمر
دستیابی به آمار و اطلاعات تحلیلی و یکنواخت سازی ارائه خدمات.
کاهش هزینه های جابجایی پول خرد و در نتیجه ارتقاء سطح سلامت جامعه از جنبه های بهداشتی و روانی
توسعه بستر لازم برای استفاده از پول الکترونیکی در شهر الکترونیکی
ارتقاء انضباط و امنیت اجتماعی در شهر
21
نتایج مورد انتظار طرح
یکپارچگی در پرداخت الکترونیک و مدیریت ناوگان تاکسیرانی که شامل فازهای اجرایی ذیل است
تاکسی های مبادی ورودی
تاکسی بیسیم
تاکسی تلفنی
تاکسی خطی
تاکسی گردشی
22
اجزای سامانه هوشمند تاکسیرانی
23
CMS
معماری سیستم تاکسیرانی
24
سامانه یکپارچه دوچرخه سواری
25
اجزای سامانه یکپارچه دوچرخه سواری
26
سامانه نظارت بر خودروهای خدمات شهری
27
اجزای سامانه هوشمند خدمات شهری
28
قابلیت های سامانه
نمایش موقعیت خوروها بر روی نقشه به صورت لحظه ایی
قابلیت ارسال / دریافت پیام به/از خودروها
قابلیت مسیر یابی
قابلیت اخطار و نمایش خودرو ها بنا به مرز های تعریف شده
امکان تعریف برنامه عملیاتی هر خودرو (شامل مکان ورود و خروج، سرعت، مسیر و زمانبندی مجاز) بر حسب گروه کاری مشخص شده
نمایش گزارش های از پیش تعریف شده بر اساس نیاز کارفرما مانند
مسیر بر حسب زمان
سرعت
مصرف سوخت،
اطلاعات رانندگان و خودرو و …..)
29
اهداف طرح
افزایش بهره وری
کاهش هزینه ها
مدیریت بهنگام
30
مزایای طرح
قابلیت تعریف سرعت مجاز جهت خودروها و نمایش آنها بر روی نقشه در صورت تخطی
قابلیت گزارش گیری و نمایش خودروهایی که خارج از محدوده مجاز در حال حرکت می باشند
قابلیت تعریف و مدیریت شیفت های کاری و حضور غیاب رانندگان
قابلیت ارائه انواع گزارشات به صورت روزانه ،هفته ایی،ماهیانه و …
قابلیت نگهداری اطلاعات مسیر بر روی حافظه به مدت یکسال کاری
31
انتظارات از کارشناسان IT استان
ارتقای سطح دانش فنی خود در زمینه ITS برای کمک به بهبود و استقرار طرح
32
با تشکر
پاییز 1389
33