تارا فایل

پاورپوینت رویکردهای کیفی و ترکیبی در پژوهشهای روان شناسی


 رویکردهای کیفی و ترکیبی در پژوهشهای روان_شناسی دکتر حسین لطف آبادی استاد روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی
مقاله ارائه شده در نخستین گنگره روشهای پژوهش میان رشته ای در علوم اعصاب و روان
5 تا 7 اردی بهشت 1386

بـه نـام خـداونـد جـان و خِــرد کـزیـن برتر انـدیشـه بر نگـذرد
فزون از خِـرد نیسـت اندر جَـهان فـروزنـده کِــهـتـران و مِـهـان
خِرد چشـم جان است چون بنگرى تو بى‏چشم شـادان جهان نسپـَرى‏
خِـرد جـویـد آگـنده راز جـهـان کـه چشـم سـر مـا نـبـیند نهـان
خِرد همچو آب است و دانش زمین بدان کاین جداوآن جدانیسـت زین
خِـرد بـاد جـان تـو را رهـنمـای بـه پـاکـی بـماناد مغـزت بجـای
تـو دانـش پـژوهـی و داری خِـرد نگـه کـن بدین تا چـه اندر خورد
کسـی را کـه پیوسـته رای آیـدش بـه دانـش خِـرد رهـنمای آیـدش

فرضیه اساسی

فرض اساسی ما در روش­شناسی پژوهش در روان­شناسی این است که
دانش عینی و پژوهش­های علمی جدید در روان­شناسی را
باید با حکمت و خرد
در یک ترکیب پویا قرار دهیم
تا کیفیت شناخت ما از روان­شناسی آدمی
با پیچیدگی­های دستگاه روان­شناختی او هماهنگ گردد.

مفهوم دانش عینی، خِرد، و روش شناسی
دانش عینی: اطلاعات و یافته های نظامدار برگرفته از مشاهده و مطالعه و تجربه ای که به منظور تعیین وضعیت و ماهیت یا اصول موضوع مورد مطالعه صورت گرفته است.
خـِرد و خردمندی را به معنای دانش تعمقی و کیفیت استفاده از تجربه و احساس و دانش و اندیشه برای قضاوت درباره درست و نادرست، نیک و بد، و تشخیص شایسته از ناشایست و حقیقت از ناحق می دانیم.
وقتی که خردمندی از کیفیتی متعالی برخوردار باشد و به بررسی عقلانی و انتقادی و شهودی باورهای اساسی و تحلیل مفاهیم بنیادی این باورها بپردازد آن را حکمت یا تفکر همراه با بصیرت قلبی یا خرد مینوی می­نامیم. نظریه روش شناسی پژوهشی ما “خردگرایی مینوی علم” است.
روش­شناسی به معنای تدوین و تنظیم شیوه­ها و اقدامات نظام­یافته و دارای انسجام منطقی در پژوهش علمی به منظور دستیابی به دانش است. اصطلاح روش­شناسی معادل با روش علمی در تحقیق و دربرگیرنده مبانی و اصول و چارچوبها و اقدامات معین در هر پژوهش است.

عنوانهای بحث
در گفتار کنونی می­خواهیم به سه موضوع اساسی بپردازیم:
اول آنکه، روش­شناسی پژوهشهای روان­شناسی در ایران دچار کمّی­گرایی و آماری­نگری بی­رویه در بررسی و شناخت پدیده­ها و مسائل پیچیده روان­شناسی است،
دوم آنکه، برای رفع این مشکل باید روشهای پژوهشی کیفی و ترکیبی مورد توجه و تاکید قرار گیرد، و
سوم آنکه، می­خواهیم ببینیم رویکردها و طرحهای پژوهشی کیفی و ترکیبی چیست.
در ادامه این گفتار، چگونگی پروپوزال­نویسی برای پژوهش­های کیفی و ترکیبی را در کارگاه پژوهشی روز 6 اردی بهشت (سالن شماره 4 ساعت 2 تا 5 بعدازظهر) ارائه خواهیم کرد.

کمّی­گرایی و آماری­نگری بی­رویه در روش­شناسی پژوهشهای روان­شناسی در ایران 1
اجرای طرح تحقیقی با عنوان بررسی "روش­شناسی پژوهش در روان­شناسی" در ایران به منظور موارد زیر:
تدوین یک کتاب روش شناسی پژوهش به دو زبان فارسی و انگلیسی
شناخت بنیادهای نظری منابع درسی موجود در روش تحقیق
کشف بنیادهای نظری و معرفت شناسی پژوهش در تدریس روش تحقیق در روانشناسی توسط استادان در هشت دانشگاه بزرگ کشور
شناخت نوع یادگیری های دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری از درس روش تحقیق در هشت دانشگاه بزرگ کشور
شناخت مبانی نظری مقالات علمی-پژوهشی مجلات روان شناسی در ایران
ارائه ترکیب تازه ای از روش شناسی پژوهش کمّی و کیفی بر اساس “فلسفه خردگرایی مینوی علم”

کمّی­گرایی و آماری­نگری بی­رویه در روش­شناسی پژوهشهای روان­شناسی در ایران 2
شناخت بنیادهای نظری منابع درسی موجود در روش تحقیق
چهل کتاب کوچک و بزرگ برای تدریس روش تحقیق در روان­شناسی در ایران
کتابهای مذکور اساساً ترجمه یا اقتباس از آثار روش تحقیق در زبان انگلیسی است و غالباً بر فلسفه علمی تحصّلی (آزمون دقیق فرضیه­ها با استفاده از داده­هایی که حاصل اندازه­گیریهای کمّی است ) و فلسفه پساتحصلی (تجربه­گرایی در علوم رفتاری ) مبتنی هستند.
در این آثار، استفاده از روشهای کیفی پژوهش (که بر این یا آن نوع از فلسفه­ها و دیدگاههای ساختن­گرایی و پسانوگرایی مبتنی است) چندان مقبولیتی ندارند.
در این آثار، کمترین اثری از روشهای پژوهش ترکیبی وجود ندارد.

تحلیل محتوای کمّی شانزده کتاب مهم روش تحقیق از نظر بنیادهای روش­شناختی و نوع روشها

حجم بحثهای بنیادی فلسفه علم در کتاب 8/3 % حجم اتکاء به فلسفه تحصّلی/پساتحصّلی 6/92 %
حجم اتکاء به فلسفه ساختن­گرایی 7/6 % حجم اتکاء به فلسفه­های دیگر 0 %
حجم اختصاص­یافته به روشهای کمّی 9/92 % حجم اختصاص­یافته به روشهای کیفی 1/6 %
حجم اختصاص­یافته به روشهای ترکیبی 0 %

رویکردها و طرحهای کمّی در پژوهشهای روان­شناسی
رویکرد کمّی نوعی از روش پژوهشی در روان­شناسی است که محقق تصمیم می­گیرد در باره چه چیزی مطالعه کند،
سوالات مشخص و کاملاً تعریف­شده­ای را مشخص می­کند،
اطلاعات کمّی را از نمونه تحقیق جمع­آوری می­کند،
با روشهای آماری به تجزیه و تحلیل این اطلاعات می­پردازد، و
تحقیق خود را به صورتی کاملاً عینی و، به اصطلاح، غیرسوگیرانه اجرا می­کند.
پژوهشهای کمّی دارای سه ویژگی عمده است:
1- تاکید بر اعداد در جمع­آوری و تحلیل اطلاعات؛
2- تاکید بر جمع­آوری نمره­ها برای اندازه­گیری ویژگیهای جزئی و مشخص افراد و سازمانها؛ و
3- تاکید بر مقایسه گروهها و رابطه متغیرها و عوامل در مطالعات تجربی و همبستگی و پیمایشی.
پژوهشهای کمّی را معمولاً به سه حوزه توصیفی، ارتباطی (علّی-مقایسه­ای و همبستگی)، و تجربی (حقیقی، شبه­تجربی، تاثیر عاملی، و تک­موردی) تقسیم می کنند.

رویکردها و طرحهای کیفی در پژوهشهای روان­شناسی 1
رویکرد کیفی نوعی از پژوهش در روان­شناسی است که محقق، با اتکاء به نظر شرکت­کنندگان در تحقیق، سوالات گسترده و کلی را پرسش می­کند، به جمع­آوری اطلاعاتی می­پردازد که عمدتاً از نوع کلامی و متن است، به توصیف و تحلیل این کلمات و متنها می­پردازد، و تحقیق خود را به صورتی ذهنی و، به اصطلاح، سوگیرانه اجرا می­کند.
ویژگیهای پژوهشهای کیفی را می­توان در سه مورد اساسی زیر خلاصه کرد:
1- تاکید بر شنیدن دیدگاههای شرکت­کنندگان در پژوهش،
2- تاکید بر پرسشهای عمومی و باز و جمع­آوری اطلاعات از همان محلی که مردم در آن زندگی و کار می­کنند، و
3- تاکید بر حمایت از تغییرات و بهبودبخشی زندگی افراد و گروهها.

رویکردها و طرحهای کیفی در پژوهشهای روان­شناسی 2
در پژوهشهای کیفی می­توانیم از طرحهای زیر نام ببریم:
مطالعه موردی case study ،
طرحهای روایتی narrative ،
تئوری زمینه­ای grounded theory ،
روش تاریخی historical method ،
قوم­نگاری ethnography ،
پدیدارشناسی phenomenology ،
تحقیق در عمل یا اقدام پژوهی action research ، و
تحلیل گفتگو discourse analysis

مطالعه موردی case study
مهمترین ویژگی پژوهش کیفی آن است که به مطالعه متمرکز یک مورد یا نمونه و مثال از پدیده می­پردازد.
روش مطالعه موردی، که غالباً به صورت مطالعات کیفی صورت می­گیرد، یک رویکرد متمایز در تحقیق علمی است.
مطالعه موردی با توجهی که به مطالعه موردها دارد مشخص می­شود نه با روشی که در مطالعه خود به­کار می­گیرد.
برای مطالعه یک پدیده، محقق می­تواند این مطالعه را در چارچوب مطالعه موردی عمومی انجام دهد یا اینکه از روشهای پژوهشی کیفی دیگر که حالت تخصصی دارند استفاده کند.
برخی از محققان به دلایل علاقه درونی خود بر مطالعه یک مورد معین تمرکز می­کنند و برخی دیگر به مطالعه چند یا چندین مورد می­پردازند تا از این طریق تعمیم­پذیری موضوعها و الگوها را آزمون کنند.

طرحهای روایتی narrative
در پژوهش روایتی، محقق به توصیف چگونگی زندگی افراد می­پردازد، عموماً بر مطالعه یک فرد خاص تمرکز دارد، اطلاعات خود را از طریق جمع­آوری داستانها فراهم می­کند، از اطلاعاتی که جمع­آوری کرده است برای بیان داستان زندگی آنان استفاده می­کند، روایتهایی از تجارب زندگی افراد را به قلم می­آورد، و معنای این تجارب را ارائه می­کند.
این داستانها، در علوم تربیتی و روان­شناسی، به تجارب کلاسهای درسی در مدرسه، یا به فعالیتهای خانه و مدرسه مربوط می­شود.
طرح پژوهشی روایتی شامل به تصویر کشیدن افراد، مستندسازی تجارب آنان، بازگوکردن صدای آنان، و ارائه دیدگاههای آنان در بافت اجتماعی و فرهنگی معین است.
این بدان معنا است که پژوهشگر تحقیقات روایتی بر اهمیت یادگیری از مخاطبان مورد مطالعه خود تاکید دارد.

تئوری زمینه­ای grounded theory
روش پژوهشی تئوری زمینه­ای، هم وسیله­ای برای نظریه­پردازی و هم یک مجموعه از فنون اجرایی در پژوهشهای کیفی است.
طرحهای پژوهشی تئوری زمینه­ای، که با گذشت زمان به صورت یک روش معمول در پژوهشهای روان­شناسی درآمده­اند، به عنوان یک رویکرد طبیعی­گرایی در تحقیق محسوب می­شود که، با فاصله گرفتن از روش تقلیل­گرای تحقیقات تجربی، به یک رویکرد متناسب با بافت و زمینه رفتار روی­آورده است.
تئوری زمینه­یابی، مجموعه­ای از اقدامات نظام­دار و کیفی برای ایجاد نوعی از تبیین عمومی (یا تئوری زمینه­ای) است که فرایند و عمل و تعامل میان مردم را توضیح می­دهد.
اقدامات مربوط به استفاده از این روش شامل جمع­آوری اطلاعات مصاحبه­ای اولیه، تولید و گزارش کردن مقوله­ها (یا موضوعهای) اطلاعات، و ایجاد یک پیکره یا الگوی بصری برای تبیین عمومی موضوع مطالعه است.

روش تاریخی historical method
پژوهش تاریخی، یک فرایند تحقیق نظام­دار برای بررسی اطلاعات به منظور پاسخگویی به سوالات در مورد پدیده­های گذشته و دستیابی به فهم بهتر از وضعیت و عملکردها و گرایشها و مسائل کنونی در روان­شناسی است.
روش تاریخی از چهار نظر مشابه سایر روشهای پژوهش کیفی است: 1)تاکید بر مطالعه متن؛
2)مطالعه رفتار در وضعیت طبیعی به جای وضعیتهای تصنعی یا نظری؛
3)اهمیت دادن به تمامیت تجربه؛ و
4)مرکزیت­دادن به تعبیر و تفسیر در فرایند پژوهش.

قوم­نگاری ethnography
روش قوم­نگاری احتمالاً قدیمی­ترین و معمولترین رویکرد در پژوهشهای کیفی است.
با رواج بیشتر روشهای کیفی پژوهش در بین روان­شناسان، رویکرد قوم­نگاری طرفداران بیشتری در این حوزه­های علمی پیدا می­کند.
سرچشمه قوم­نگاری در دانشهای مردم­شناسی و جامعه­شناسی است.
مطالعه یک گروه از افرادی که الگوهای واحدی آنها را به هم مربوط می­سازد نیازمند استفاده از روش قوم­نگاری است.
بنابراین، قوم­نگاری عبارت از توصیف یک فرهنگ یا گروه و نظام اجتماعی است.
تردیدی نیست که روش قوم­نگاری دارای یک نقش مهم در شناخت رفتار در بافتهای معین است.
دو موضوع اساسیِ موقعیت و دستیابی، مورد توجه قوم­نگاری است. آنچه از این نظر باید مورد توجه قرار گیرد این است که شما مطالعات خود را در کجا می­خواهید انجام دهید، در مورد چه کسانی می­خواهید تحقیق کنید، و چگونه می­خواهید به وضعیت و مخاطبان مورد نظر دست­یابید.
یک روش دیگر برای دسترسی به مخاطبان مورد نظر این است که تحقیق به صورت پنهان صورت گیرد. مشکل اساسی در این مورد عبارت از به­کارگیری فریب و ملاحظات اخلاقی است.

پدیدارشناسی phenomenology
روشهای پدیدارشناسی در پی کشف ساختارهای هشیاری در جریان تجارب انسانی است.
یک مطالعه پدیدارشناختی به توصیف معنای تجربه­های زنده افراد در مورد مفهوم یا پدیده معین می­پردازد.
از دیدگاه پدیدارشناختی، محققان پدیدارشناسی روان­شناختی در جستجوی ساختار نامتغیر (یا جوهر) و معنای اصلی زیرین تجربه هستند.
آنان بر هدفمند بودن هشیاری افراد، یعنی اینکه تجربه­ها هم دارای نمود بیرونی و هم آگاهی درونی، که مبتنی بر حافظه و تصور و معنا است، تاکید می­کنند.
این محققان تمام پیشداوریهای خود را کنار می­گذارند، تجارب خود را نادیده می­گیرند (که نوعی از بازگشت به علوم طبیعی است)، و در عوض به شهود، تخیل، و ساختارهای جهانی برای دستیابی به تصویری درست از تجربه، اتکاء می­کنند.

تحقیق در عمل یا اقدام پژوهی action research
تحقیق در عمل، اساساً بر جنبه­های کاربردی پژوهش تاکید دارد. تمرکز این روش بر اقدامات مفید در برخورد با مسائلی است که عملاً در خانه و محیط آموزش و محیط کار رخ می­دهد.
طرحهای تحقیق در عمل به اقدامات نظام­یافته از سوی روان شناسانی می­پردازد که به جمع­آوری اطلاعات برای بهبودبخشی راههای مربوط به اقدامات مناسب در زمینه­های خاص زندگی خانوادگی و آموزشی و شغلی دست می­زنند.
دلایلی که امروزه در مورد اهمیت اقدام پژوهی ارائه می­شود از این گونه است که این نوع از تحقیق باعث تقویت گرایش به تغییر در خانه و مدرسه، برانگیختن مشارکت افراد گوناگون در این محیط ها، اختیار دادن به افراد از طریق همکاری در پروژه­ها، ترغیب متخصصان روان­شناسی مدرسه برای تمرکز بیشتر در عمل تربیتی، و ترویج فرایند آزمایش افکار جدید می­شود.

تحلیل گفتگو discourse analysis
روش تحلیل گفتگو، یکی از متداولترین رویکردهای پژوهش کیفی در روان­شناسی است که در دو دهه اخیر رواج یافته است.
روش تحلیل گفتگو فقط منحصر به استفاده از یک مجموعه روشهای تحلیلی نیست بلکه یک روش بنیادی ارزیابی مجدد در بررسی موضوعهای مورد مطالعه در روان­شناسی است.
این روش، رویکردی است که تا حد بسیار زیاد هماهنگ با مکتب فکری مشهور به ساختن­گرایی اجتماعی (social constructivism) است که فهم از جهان یا واقعیتها را، به جای آنکه از نوع جوهرهای ثابت و جهانی به حساب آورد، محصول تعامل تاریخی و فرهنگی و اجتماعی می­داند.
ساختن­گرایی اجتماعی، به جای اندیشیدن به فرایندها و خصوصیات ذهنی، توجه مطالعات روان­شناختی را بر فعالیتهای فرهنگی و استدلالی متمرکز می­سازد.

رویکرد ترکیبی mixed method approach
طرح پژوهشی روش ترکیبی، مجموعه اقداماتی است برای جمع­آوری، تحلیل، و ترکیب اطلاعات کمّی و کیفی در یک مطالعه واحد به منظور شناخت مساله تحقیق.
این روش، یک رویکرد پژوهشی درست است. مثلاً، از طریق سنجش هر دو دسته یافته­های یک تحقیق (کمّی) و فرایندهای یک تحقیق (کیفی)، می­توانیم تصویری پیچیده از پدیده­های روانی ارائه دهیم.
به بیان دیگر، از این طریق ما قادر هستیم، با جمع­آوری و تلفیق (یا ادغام) انواع متفاوت اطلاعات در مورد یک پدیده معین، پژوهش خود را غنا بخشیم.
این بهبودبخشی حاصل ترکیب نقاط قوت یک روش پژوهشی با جوانب محکم روش دیگر و خنثی­سازی نقاط ضعف آنها است.

انواع روشهای ترکیبی
انواع گوناگونی از روشهای ترکیبی تحقیق در دهه اخیر ارائه شده است که در اینجا به سه طرح مهمتر اشاره می­کنیم.
در طرح پژوهشی ترکیبی چندجانبه (triangulation mixed methods design) این هدف دنبال می شود که به طور همزمان به جمع­آوری اطلاعات کمّی و کیفی و تلفیق آنها می­پردازیم تا بتوانیم شناخت کاملتری از مساله پژوهش به دست آوریم.
از سوی دیگر، در طرح پژوهشی ترکیبی تبیینی (explanatory mixed methods design) محقق در ابتدا به جمع­آوری اطلاعات کمّی اقدام می­کند و سپس با جمع­آوری اطلاعات کیفی می­کوشد به تبیین و تشریح دقیق نتایج حاصل از اطلاعات کمّی بپردازد.
روش سوم، طرح پژوهشی ترکیبی اکتشافی (exploratory mixed methods design) است که محقق ابتدا به جمع­آوری اطلاعات کیفی می­پردازد تا وضعیت یک پدیده را کشف کند و سپس با جمع­آوری اطلاعات کمّی به تبیین روابطی بپردازد که حاصل یافته­های اطلاعات کیفی است.
علاوه بر روشهای ترکیبی مذکور، ما می­توانیم از طرحهای پژوهشی چندروشی (multimethod research designs) نیز استفاده کنیم. این نوع اخیر وقتی به کار گرفته می­شود که یک مجموعه از پروژه­های پژوهشی در ارتباط درونی با یکدیگرند و همگی زیر یک عنوان واحد قرار می­گیرند.

پنج شکل مهم از طرح­های ترکیبی

توالی کیفی- کمّی (Sequential qualitative-quantitative method)،
توالی کمّی- کیفی (Sequential quantitative-qualitative method)،
کیفی­سازی همزمان اطلاعات کمّی (Concurrent qualitizing quantitative data)،
جمع­آوری همزمان اطلاعات موازی کمّی و کیفی (Concurrent parallel data collection)، و
روش پژوهشی ترکیبی پیچیده (Complex mixed method)

تصمیم­گیری خردمندانه در به­کارگیری رویکردهای کمّی و کیفی و ترکیبی
1- هر سه رویکرد دارای ارزشهای خاص خود برای شناخت و کشف واقعیتهای مربوط به روان­شناسی است.
2- هر سه رویکرد با مطالعه نظام­یافته پدیده­های موضوع مطالعه خود در شمار روشهای علمی به حساب می­آیند.
3- هر یک از سه رویکرد از زاویه معینی به پدیده­های روان­شناسی می­نگرند، یعنی رویکرد کمّی عمدتاً به شناخت وسیع در سطح متغیرها، رویکرد کیفی به شناخت محدود در عمق پدیده­ها، و رویکرد ترکیبی از هر دو جنبه به شناخت پدیده ها می­پردازد.
4- هر سه رویکرد برای جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز خود از مشاهده و مصاحبه و مستندسازی استفاده می­کنند و دارای مشترکات روش­شناختی علمی هستند.
5- هر سه رویکرد با طی گامهای اساسی در فرایند پژوهشی از طرح و کشف مساله آغاز می­کنند و به نتیجه­گیری و تفسیر یافته­های پژوهشی می­پردازند و به نوآوریهای خاص خود دست می­یابند.
6- نکته آخر و مهمتر از همه، به نظر ما، این است که رویکرد ترکیبی، خاصه اگر بر بنیادهای محکمتر فلسفه علم، خاصه بر “فلسفه خردگرایی مینوی علم” استوار شود، عرصه تازه­ای از پژوهشهای علمی در روان­شناسی را به روی ما خواهد گشود.


تعداد صفحات : حجم فایل:163 کیلوبایت | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود