روان شناسی رنگ ها در بازاریابی و برندینگ
1
معرفی مدرس وبینار
رضا برومند
سوابق تحصیلی
کارشناسی روان شناسی بالینی از دانشگاه اصفهان
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی از دانشگاه شیراز
دکترای تخصصی مشاوره خانواده از دانشگاه هرمزگان
2
فهرست مطالب
تعریف علمی روان شناسی
روان شناسی در دیدگاه مردم
تعریف رنگ
تعریف روان شناسی رنگ ها
مولفه های رنگ
روان شناسی رنگ های مختلف
3
فهرست مطالب
نظریه های رنگ
کاربردهای رنگ در تبلیغات و بازاریابی
کاربرد رنگ در تبلیغات
معانی مختلف رنگ ها در تحقیقات بازاریابی
معانی رنگ ها در کشورهای مختلف
تعدیل رنگ ها برای اثرگذاری بیشتر
4
فهرست مطالب
رنگ ها و ادراک افراد از گذر زمان
رنگ ها و جلب اعتماد مشتریان
رنگ و طراحی برند
استفاده از رنگ در طراحی بسته بندی
5
مفاهیم اساسی
روان شناسی-رنگ-روان شناسی رنگ ها
6
تعریف روان شناسی
7
تعریف روان شناسی
علم مطالعه رفتار و فرآیندهای عالی ذهن
8
نگاه مردم به روان شناسی
جذاب
مهم
امیدوارکننده
9
تعریف رنگ
کشف مهم اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی:
چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ های قابل رویت تجزیه می شود.
10
ترکیب رنگ ها
آزمایش های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می توان رنگ های مختلف را ایجاد کرد.
برای مثال، نور قرمز در ترکیب
با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود
می آورد.
11
رنگ های ترکیبی و مکمل
رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می گویند.
بعضی از رنگ ها، مثل زرد و ارغوانی،
در صورت ترکیب شدن، همدیگر را
خنثی می کنند و نور سفید می سازند. این رنگ ها را نیز رنگ های مکمّل می نامند.
12
تعریف روان شناسی رنگ ها
13
تعریف روان شناسی رنگ ها
روانشناسی رنگ، شاخه ای از علم روانشناسی است که به مطالعه چگونگی تاثیر رنگ بر رفتار انسان می پردازد.
14
نورهایی با طول موج مختلف
در واقع هیچ رنگی در جهان وجود ندارد.
آنچه را که ما رنگ می نامیم، نورهائی با طول موج های مختلف است که به لایه شبکیه چشم برخورد کرده و باعث تشخیص رنگ توسط چشم می شود.
15
6 رنگ اصلی
نور، در چشم به 6 رنگ مجزا تجزیه می شود
این 6 رنگ عبارتند از
قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش.
16
رنگ های سرد و گرم
روان شناسان رنگ ها را به دو دسته تقسیم می کنند
1- رنگ های گرم (زرد و قرمز)
2- رنگهای سرد (آبی و سبز)
17
مولفه رنگ ها
18
هر رنگ، سه مولفه اصلی دارد:
1-رنگ :
رنگ، طول موج رنگ است و سطح آن را تعیین می کند،
مثل نارنجی یا سبز.
19
هر رنگ، سه مولفه اصلی دارد:
2-اشباع
اشباع میزان غلظت رنگ است
20
هر رنگ، سه مولفه اصلی دارد:
ارزش:
ارزش درجه روشنایی رنگ است
این سه مشخصه در کنار یکدیگر ادراک افراد از رنگ را تعیین می کنند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
21
روان شناسی رنگ های مختلف
22
1- روان شناسی رنگ سیاه
جذب تمام نورها در طیف رنگ ها
نماد شیطان ، ترس و یا قدرت
برای نشان دادن شخصیت های خطرناک
برای مراسم سوگواری
نشانه غمگینی،جذابیت جنسی و رسمی بودن
استفاده در نمایش های مد بدلیل لاغر نشان دادن
در مصر قدیم نشانه زندگی و تولد دوباره
23
2- روان شناسی رنگ سفید
نماد معصومیت و پاکی
احساس فضای بیشتر
•معمولاً نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است.
ایجاد حس پاکیزگی
24
3- روان شناسی رنگ قرمز
برانگیزاننده هیجانات قوی
نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت
به وجود آورنده احساس شور و هیجان
تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت
25
4- روان شناسی رنگ آبی
•رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم
محبوبترین رنگ در بین مردان
احساس آرامش را به ذهن می آورد
معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است
می تواند احساس غم، درون گرایی یا گوشه گیری را در بعضی افراد به وجود آورد.
26
4- روان شناسی رنگ آبی(ادامه)
معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می گیرد
تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق های آبی کارآیی بیشتری دارند
رنگ آبی با وجودی که از محبوبترین رنگ هاست امّا یکی از رنگ هایی است که کمترین اشتها را بر می انگیزد
27
4- روان شناسی رنگ آبی(ادامه)
در برخی از برنامه های کاهش وزن توصیه می شود که غذای خود را در بشقاب های آبی بکشید.
رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی درخوراکی ها وجود دارد.
همچنین رنگ آبی غذا معمولاً به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن آن در نظر گرفته می شود.
•رنگ آبی می تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد
28
5- روان شناسی رنگ سبز
رنگ سردی است که نماد طبیعت است.
نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است.
می تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد.
با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می توانید مطالب را با سرعت بیشتری از حدّ معمول بخوانند و درک کنید
29
5- روان شناسی رنگ سبز(ادامه)
•رنگ سبز، از دیر باز نماد باروری بوده و در قرن پانزدهم برای لباس عروسی به کار می رفته است.
•از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می شود.
•رنگ سبز باعث کاهش استرس می شود.
کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می شوند
30
6- روان شناسی رنگ زرد
رنگی گرم وشاد است.
بیشتر از بقیه رنگ ها چشم را خسته می کند.
چون رنگ زرد، از بقیه رنگ ها زودتر دیده می شود
بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد.
31
رنگ زرد می تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد.
با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می شود اما بیشتر مردم در اتاق های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می دهند و بچه ها نیز در اتاق های زرد رنگ بیشتر گریه می کنند.
32
7- روان شناسی رنگ ارغوانی
•رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است.
•رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است.
•رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیر عادی بودن در نظر گرفته شود.
33
8- روان شناسی رنگ قهوه ای
•رنگ قهوه ای، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان پذیری است.
•رنگ قهوه ای همچنین می تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد.
•رنگ قهوه ای، حس گرما ، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن می آورد.
•رنگ قهوه ای معمولاً بیانگر طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی می تواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد.
34
9- روان شناسی رنگ نارنجی
•رنگ نارنجی، ترکیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژی زا در نظر گرفته می شود.
•رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می آورد.
•رنگ نارنجی، معمولاً برای جلب توجه مورد استفاده قرار می گیرد.
35
10- روان شناسی رنگ صورتی
رنگ صورتی، در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولاً نشانگر عشق است.
•رنگ صورتی اثر آرام بخشی دارد.
در ورزشگاه ها معمولاً رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می کنند تا بازیکنان آن ها کم انرژی و منفعل شوند.
36
با وجودی که اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافته اند که این اثر تنها در خلال مواجهه اولیه به وجود می آید.
مثلاً هنگامی که از این رنگ در زندان ها استفاده شد، زندانیان پس از عادت کردن به آن، حتی نا آرامتر از قبل شدند
37
نظریه های روان شناسی رنگ
38
یکی از نظریه پردازان مهم در حیطه اثرگذاری رنگ ها «یوهان ولفگانگ گوته» می باشد.
او معتقد است : « رنگ ها آینه های اسرارآمیز همه رویه های هستی انسانی هستند و هر رنگی تاثیر حسی-روانی خاصی بر انسان دارد.»
39
«ماکی لوچر» روانشناس معروف ، نشان داده است که با بررسی علاقه یابی انسان ها به رنگ های معینی ، می توان زمینه های کیفیت و آشفتگی های روانی آنها را تشخیص داد و از این طریق احساسات ، گرایشات و شناخت آنها را دستکاری کرد .
40
«آوازه گران تجاری» یا مبلّغان با بهره گیری از این واقعیات به ارائه و بسته بندی کالاها روی آوردند برای مثال لوازم آرایش را در بسته بندی های آبی آسمانی یا صورتی به بازار می فرستند .
41
. یا مثلاً بسته بندی شیرینی با رنگ سبز ، فروش آن را کاهش می دهد زیرا رنگ سبز یادآور تلخی است و کمتر کسی انتظار دارد که شیرینی در بسته بندی های سبز ارائه شود .
42
یا بر اساس یک قرارداد تاریخی و قاعده ای مرسوم ، مواد سمی در بسته بندی های سیاه ، که نفی همه رنگ ها ، یا رنگ مرگ است عرضه می شود
43
گفته می شود در جوامع مصرفی ، با وجود «آوارتبلیغاتی» که همه روزه بر سر شهروندان فرود می آید ، 70% موارد تصمیم به خرید در آخرین لحظه و در فروشگاه ها اتخاذ می شود .
44
از این رو ، از راه انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی ، می توان در این تصمیم گیری نهایی و لحظه ای ، تاثیر نافذی بر ناخودآگاه خریدار گذاشت و او را از درون وادار کرد تا کالاهای موردنظر فروشنده را بخرد
45
برخی رنگ ها را به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کنند .
منظور از رنگ های سرد ، رنگ هایی مثل آبی و سبز هستند که بیانگر عمق ، دوری و سردی می باشند و منظور از رنگ های گرم ، رنگ هایی مثل زرد ، قرمز و نارنجی می باشند ، که بیانگر درخشندگی ، گرمی و نزدیکی هستند
46
کاربرد رنگ ها در تبلیغات و بازاریابی
47
70 ثانیه سرنوشت ساز
تحقیقات نشان داده اند که یک مشتری در کمتر از 70 ثانیه نظر خود را در مورد یک محصول بیان می کند
و در 61 تا 70درصد موارد، رنگ تنها عامل تصمیم گیری بوده است (سینک،2006)
48
نیاز همگانی
در نتیجه روانشناسی رنگ، حوزه ای ضروری برای رهبران، مدیران،، طراحان محصول و بسته بندی، صاحبان فروشگاه ها و…… می باشد.
میزان موفقیت این افراد، تا حد زیادی به چگونگی استفاده آنها از رنگها وابسته است.
49
مفهوم رنگ ها دربازاریابی و تبلیغات
50
کاربرد رنگ در تبلیغات
51
رنگ در تبلیغات
1-رنگ مهم ترین عنصر ارتباطی و هنری
2-دیدن محیط و اشیای پیرامون به کمک رنگ ها
3-ارتباط رنگ با احساسات و عواطف
4-طبقه بندی اشیا بر اساس رنگ
52
سهم رنگ ها در خرید
تحقیقات مختلف نشان می دهند که 18 درصد تصمیم گیری مشتریان برای خرید یک محصول، توسط رنگ ها تعیین می شود.
در نتیجه بازاریابان باید درک صحیحی از روانشناسی رنگ ها داشته باشند تا بتوانند آن را بطور موثر مورد استفاده قرار دهند.
53
پیام نمادی رنگ ها
حالت سمبلیکی و نمادی رنگ ها بیش از پیش کاربرد دارد
و علاوه بر این که باعث ایجاد احساس ها و حالات روانی خاصی در انسان ها می گردند ، پیام هایی را برای بهزیستی انسان با خود حمل می کنند .
54
مثال
مثلاً رنگ قرمز حامل پیام هایی چون : خطر ، فوریت یک امر ، مبارزه ، عصبانیت ، حرکت ، عشق و … است
گاوبازها
55
رنگ در تبلیغات
رنگ ها حامل پیام ها ، اطلاعات و احساس های گوناگونی هستند
از این رو رنگ برای طراحی آرم ها ، نشانه ها و هر نوع کار بصری و ارتباط غیرکلامی ، عنصر تعیین کننده است
56
هیچ فرقی نمی کند که ازکارت بازرگانی, بروشور, وب سایت, پوستر یا چیزهای دیگر استفاده می کنید, مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید.
57
رنگ ها نه تنها ظاهر کالا را زیبا تر جلوه می دهند, بلکه بر عملکرد و رفتار ما نیز تاثیر می گذارند.
بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفاده ما بر مخاطب چه تاثیری می گذارد
58
مثلاً, آیا تا به حال متوجه شده اید که بیش تر رستوران های عرضه کننده خوراک حاضری (fast food) در دکوراسیون خود از رنگ های قرمز روشن و نارنجی استفاده می کنند؟
سرعت بالای این رنگ ها در تاثیر بر روی مشتری, ابداً تصادفی نیست.
59
مطالعات نشان داده اند که رنگ های قرمز و نارنجی, مشتری ها را تشویق می کند تا هر چه زودتر غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند یعنی درست همان کاری که صاحبان این قبیل رستوران ها از شما انتظار دارند.
60
همچنین مشاهده تلفیقی فراوان از دو رنگ مشکی و قرمز در وب سایت های ویژه ی بزرگسالان نیز امری تصادفی نیست.
به اعتقاد محققان, این رنگ ها معانی ضمنی جنسیتی دارند.
61
آیا تاکنون متوجه شده اید که در اسباب بازی ها, کتاب ها و وب سایت های ویژه ی کودکان معمولاً از تکه های بزرگ رنگ های روشن زنده و اصلی استفاده می شود؟
62
جوان ترها این رنگ ها را ترجیح می دهند و پاسخگویی مثبت آن ها به کالاهایی که این ویژگی را دارند بسیار بیش تر از کالاهایی است که با مداد شمعی یا ترکیبی از رنگ های بی روح و سرد رنگ آمیزی شده اند.
63
محققان بازاریابی در آمریکا روز خاصی را به گردش علمی اختصاص داده اند که در آن به شناسایی رنگ ها و تاثیرات احتمالی آن ها بر انسان می پردازند.
اما تاثیرات رنگ در میان فرهنگ های مختلف, متفاوت است. بنابراین هنگام طراحی هر گونه نیازمندی های تبلیغاتی باید به رویکردها و خواست های مخاطبینتان توجه کنید.
64
مثلاً, سفید در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور برزیل, نماد مرگ هستند.
رنگ زرد برای چینی ها مقدس است, اما نزد یونانی ها یادآور غم و اندوه و برای فرانسوی ها نشانی از بخل و حسادت است.
65
در آمریکای شمالی, رنگ سبز تداعی کننده ی بخل و حسادت است.
مردم کشورهای گرمسیری بیش تر با رنگ های گرم موافق اند و مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگ های سردتر را ترجیح می دهند.
66
در آمریکای شمالی, رنگ سبز تداعی کننده ی بخل و حسادت است.
مردم کشورهای گرمسیری بیش تر با رنگ های گرم موافق اند و مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگ های سردتر را ترجیح می دهند.
67
مثلاً, در فرهنگی که امروزه خط فکری آمریکای شمالی بر آن استوار است هر یک از رنگ های زیر تداعی کننده کمیت ها یا عواطف خاصی است.
قرمز: هیجان، قدرت، شهوت، سرعت، خطر.
آبی (که جزو خواستنی ترین رنگ ها است): اعتماد، قابلیت اطمینان،اعتبار، تعلق،خونسردی.
زرد: گرما، اشعه خورشید، خرسندی، شادی.
نارنجی: بازیگوشی،خونگرمی، سرزندگی.
68
سبز: طبیعت، طراوت، خونسردی، آرامش، خونگرمی، وفور نعمت.
ارغوانی: صداقت، معنویت، بزرگ منشی.
صورتی: لطافت،ملاحت، فرهیختگی، امنیت.
سفید: خلوص، عفت، پاکدامنی، تمیزی، جوانی، نرمی و ملایمت.
سیاه: کارکشتگی، دلفریبی، جذابیت، ابهام، پیچیدگی.
نقره ای: اعتبار،وجهه،آبرومندی، گران بهایی.
69
ابتدا درباره ی بازاری که هدف نهایی شما است فکر کنید.
مثلاً تصور کنید که قصد دارید کتاب هایی برای نوجوانان چاپ کنید و بفروشید, اما با پدربزرگ ها و مادربزرگ ها سروکار دارید.
70
احتمال دارد کتاب هایی را طراحی کنید که در آن ها از رنگ های روشن و اصلی (قرمز, آبی, زرد) استفاده شده است تا این گونه توجه خواننده های نوجوانتان را جلب کنید.
.
71
از این رو باید اقلام مورد نیاز در امر بازاریابی (نظیر بروشور, وب سایت و از این قبیل) را با در نظر گرفتن روحیه و سلیقه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها تهیه کنید. می توانید از رنگ های آبی (اعتماد, قابلیت اطمینان), صورتی (فرهیختگی, ملاحت, امنیت)استفاده نمائید.
72
معانی مختلف رنگ ها در تحقیقات بازاریابی
73
محبوبیت رنگ ها
برخی تحقیقات انجام شده نشان می دهند که مردم فرهنگهای مختلف، رنگهای متفاوتی را ترجیح می دهند.
در یکی از این تحقیقات، درجه
محبوبیت رنگها در فرهن گهای
مختلف در 11 کشور مورد بررسی
قرار گرفت.
74
در مجموع، رنگ آبی در 8 کشور بیشترین محبوبیت را داشت و درسه کشور دیگر، رده دوم را به خود اختصاص داد.
75
به همین دلیل است که در میان شرکت های معروف، رنگ آبی بیشترین کاربردها را در طراحی آرم شرکت ها، برندها و بسته بندی ها دارد
76
معانی رنگ ها در کشورهای مختلف
77
سفید
سفید : در شرق آسیا نشانه عزاداری یا مرگ است ولی در استرالیا، نیوزیلند و امریکا نشانه شادی و پاکی است.
78
آبی
در شرق آسیا نشانه سرما و شیطان است
ولی در هلند نشانه گرما و ملایمت است.
همچنین در سوئد نشانه سرما
در ایران نشانه مرگ
و در هند نشانه پاکی است.
در بلژیک و هلند رنگی زنانه است
ولی در سوئد و امریکا یک رنگ مردانه به شمار می رود.
79
سبز
در مالزی نشان دهنده خطر یا بیماری
در بلژیک نشانه حسد
در ژاپن نشانه عشق و شادی
و در چین نشانه اعتماد و وابستگی است.
80
زرد
در امریکا نشان دهنده گرما است
ولی در فرانسه سرما را نشان می دهد.
در روسیه سمبل حسادت است
اما در چین نشانه مطلوبیت، خوشحالی،
خوشمزه بودن و وفاداری است.
در برزیل، رنگهای زرد و بنفش علائم سوگواری و ناامیدی هستند.
81
بنفش
در کره شمالی و چین رنگ عشق است.
در مکزیک رنگ خشم و حسادت
و در ژاپن رنگ گناه و ترس است.
همچنین در چین از رنگهای گران قیمت است
82
تعدیل رنگ ها برای اثرگذاری بیشتر
83
رنگ ها و مشتریان
هر کدام از رنگها طیف خاصی از مشتریان را به خود جلب می کند.
بعنوان مثال، رنگهای نارنجی، قرمز، سیاه و آبی روشن، مشتریان مشتاق را جذب نموده و برای رستورانهایی که غذاهای آماده سرو می کنند، بازارهای محصولات خاص و فروشگاه ها مناسبند.
84
آبی تیره، برای جلب مشتریانی که دارای بودجه محدود هستند و در بانکها و فروشگاه های بزرگ استفاده می شود.
85
رنگهای صورتی، آبی آسمانی و قرمز روشن، مشتریانی سنتی را جذب می کنند و در مغازه های فروش لباس کاربرد زیادی دارند
86
رنگ قرمز بدلیل تاثیرش در سوخت و ساز بدن، اشتها آور است.
به همین دلیل رستورانهایی که غذاهای آماده سرو می کنند به شدت از این رنگ استقبال می کنند.
87
رنگ زرد نیز در سطح وسیعی در این رستورانها مورد استفاده قرار می گیرد تا توجه مشتریان را جلب و آنها را به غذا خوردن تشویق کند.
88
در مقابل، رستورانهای رسمی از رنگ آبی استفاده می کنند تا به مشتریان خود آرامش ببخشند
89
90
اگرچه رنگ آبی، یک رنگ پرکاربرد و همه منظوره است، ولی هرگز نباید برای ظرف غذا استفاده شود.
مغز انسان، غذائی را که در ظرف آبی قرار داشته باشد به عنوان غذای سالم نمی شناسد و انسان را از خوردن آن باز می دارد.
91
به همین دلیل افرادی که رژیم غذائی دارند، از ظرف آبی برای پرهیز از خوردن زیاد استفاده می کنند.
اخیرا، در بیمارستانها و آزمایشگاه ها، برای نگهداری مواد سمی از ظرف آبی استفاده می شود.
92
رنگ ها و ادراک افراد از گذر زمان
93
رنگها می توانند ادراک افراد از گذر زمان را تحت تاثیر قرار دهند.
زیر نور قرمز، بنظر می رسد که زمان بسیار کند سپری می
شود
94
در مقابل، زیر نور آبی گذر زمان به نظر سریعتر بوده و اشیاء نیز سبکتر وکوچکتر به نظر می رسند.
فروشگاه های بزرگ از نور آبی استفاده می کنند تا این احساس را به مشتریان خود القاء کنند که زمان زیادی نیست که وارد فروشگاه شده اند
95
رنگ ها و جلب اعتماد مشتریان
96
محبوب ترین رنگ ها
یکی از اهداف بازاریابی و تبلیغات، جلب اعتماد مخاطبین است.
برای این کار می توان از رنگ آبی بهره گرفت.
بر اساس تحقیقات انجام شده، رنگ آبی محبوب ترین رنگ است.
97
رنگ آبی
همچنین رنگ آبی ، رنگ اعتماد، آرامش، نظم و وفاداری است.
بزرگترین شبکه اجتماعی جهان یعنی فیس بوک ، و همچنین شرکت پای پال که سالانه مجرای گذر میلیاردها دلار می باشد، در طراحی برندها، سایتها و تبلیغات خود از رنگ آبی استفاده نموده اند
98
99
20 برند معروف دنیا به رنگ آبی
100
رنگ زرد
از رنگ زرد برای اخطار استفاده می شود و در طراحی مثلث خطر ماشین و هشدار برای خیس بودن زمین از آن استفاده می شود.
با توجه به اینکه در علم روانشناسی، رنگ زرد یک رنگ شاد محسوب می گردد، در طراحی بسیاری از برندهای معروف مثل مک دونالد و کداک ، مورد استفاده قرار گرفته است
101
رنگ سبز
برای محصولات مورد استفاده در محیط باز، بهتر است از رنگ سبز استفاده شود.
رنگ سبز، رنگی نمادین برای طبیعت است وهمچنین در ترکیب با هر رنگ دلخواه دیگری موجب افزایش خلاقیت می شود.
102
رنگ نارنجی
نارنجی، رنگ شادی است که می تواند احساس عجله، رقابت و اعتماد را تحریک، و موجب افزایش فعالیت فیزیکی گردد.
به همین دلیل در تهیه محصولات ورزشی، برند تیمهای ورزشی و محصولات بچه گانه از این رنگ استفاده می شود. همچنین به معنای شادی، فعالیت و با هم بودن نیز هست.
103
104
رنگ سیاه
رنگ سیاه دارای معنای لوکس بودن و با ارزش بودن و نیز آزادی از قید زمان است. تحقیقات نشان می دهند که رنگ سیاه به معنای وقار، کمال و قدرت است.
به همین دلیل، از این رنگ برای انتقال چنین احساسی به مخاطبین استفاده می شود.
105
برندهای لوکس رنگ سیاه
106
رنگ سفید
در تحقیقات حوزه روانشناسی رنگ، کمتر به رنگ سفید پرداخته شده است.
این بدان جهت است که توافق کاملی بین نظریه پردازان در مورد پذیرش سفید بعنوان یک رنگ حاصل نشده است.
در هر صورت، سفید دارای قدرت زیادی در طراحی است.
107
سایت محبوب گوگل، نمونه ای موفق از کاربرد رنگ سفید است. طراحان و بازاریابان، از رنگ سفید برای القای معنای آزادی،
وسعت و فراخی استفاده می کنند.
108
رنگ و طراحی برند
109
آثار مختلف رنگ بر افراد
در زمان تعریف نشانه ها، تبلیغات و طراحی برند و همچنین در بسته بندی محصول، توجه به آثار متفاوت رنگ در افراد می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت داشته باشد.
110
برندها بدلیل ساختار ارتباطی حافظه، در ذهن باقی می مانند.
بازاریابان از رنگ برای ایجاد روابط قوی استفاده می کنند.
وقتی به چیزی نیاز داریم، این، برندها هستند که به ذهن ما خطور می کنند.
در جهان رقابتی امروز، طراحی برند و رنگها اهمیت بیشتری یافته اند
111
رنگها از دو جهت در طراحی برندها اهمیت فراوان دارند 1- ایجاد قدرت تشخیص برند
2-تصویر برند.
112
قدرت تشخیص برند:
توانایی مشتریان برای تشخیص و برقراری ارتباط با یک برند در میان رنگهای متنوع است.
بازاریابان از ترکیب رنگها و شکلها استفاده می کنند تا برندی را طراحی کنند که معرف شرکت بوده و بتواند بهترین ارتباط را با مشتری برقرار کند.
113
قدرت تشخیص برند:
درتحقیقات چانگ و لین ، وقتی گروهی از افراد به مدت 1 ثانیه، یک تبلیغ را مشاهده کردند، 61 درصد آنان برند نشان داده درتبلیغ را، فقط بر اساس رنگ هایی که دیده بودند تشخیص دادند.
114
قدرت تشخیص برند:
قدرت تشخیص برند، اثر زیادی بر خرید مشتریان دارد. جدای از خریداران مشتاق، بیشتر خریداران، محصولات را بر اساس برندی که تشخیص می دهند خریداری می کنند.
دستکاری مناسب رنگها، خریداران را قادر می سازد تا برند مورد نظر خود را در میان هزاران محصول مشابه به سرعت و به آسانی تشخیص دهند.
115
رنگها، علاوه بر قدرت تشخیص برند، ویژگی شرکت را نشان داده و شخصیت شرکت را منعکس می سازد که به آن تصویر برند ، می گویند.
رنگهای برند، ارتباط محصول شرکت و کیفیت خاص آن را نشان می دهد.
116
بعنوان مثال، شرکتهای مک دونالد ، ویندی و برگر کینگ از رنگهای زرد و قرمز برای نشان دادن سرعت، کارایی و انتقال انرژی به مخاطبان خود استفاده می کنند.
117
شرکت هاول فودز از رنگ سبز در برند و فروشگاه های خود استفاده نموده است تا به مشتریان خود بگوید محصولی کاملا طبیعی و سالم را مصرف می کنند.
118
برند قهوه ای تیره شرکت یو پی اس به مشتریان خود این پیام را می رساند که می توانند روی قول شرکت در تحویل بسته ها به شیوه ای مطمئن و سالم حساب کنند
119
120
استفاده از رنگ در طراحی بسته بندی
121
بازاریابان از رنگهای مناسب برای ارسال پیام به مشتری و افزایش فروش استفاده می کنند.
بعنوان مثال، برای خمیردندان از رنگهای آبی و سفید استفاده می شود.
122
آبی، رنگ تمیزی و سفید، رنگ پاکی و خلوص است.
استفاده از این دو رنگ بر قول شرکت مبنی بر دندانهای سفید و تمیز تاکید دارد.
123
شرکت غذایی نیچر ولی از بسته بندی سبز و زرد استفاده می کند.
سبز،رنگ طبیعت است و بر طبیعی و سالم بودن محصول دلالت دارد و چشم انسان به راحتی آن را تشخیص می دهد.
124
زرد رنگ درخشش خورشید و همچنین رنگ خوش بینی است که طبع گرم و مثبت محصول را نشان می دهد. جعبه سیاه محصولات اپل نمونه ای موفق از کاربرد کارآمد رنگ سیاه در بسته بندی است
125
محصولات اپل، گران قیمت هستند و رنگ سیاه به فروش آن به عنوان یک محصول منحصر به فرد و باکیفیت کمک می کند.
سیاه، رنگ غالب در بسته بندی محصولات الکترونیکی و همچنین محصولات لوکس و تجملی است
126
127
با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09129680169
وبسایت فروش فایل های آموزشی
Anamisfile.ir
128