تارا فایل

پاورپوینت درک و بیان


درک و بیان 2
استاد ارجمند:
سرکار خانم مهندس غدیرزاده
ارائه دهنده:
کاملیا غفاری

مشخصات عمومی پروژه:
برج بین الملل تهران با زیربنای کل 220،000 متر مربع در تهران واقع شده است. این برج با سه بال پهناور در 56 طبقه که مشتمل بر 572 واحد است دارای 43 آپارتمان سوئیت، 172 آپارتمان دوخوابه، 313 آپارتمان سه خوابه، 16 آپارتمان چهارخوابه ، 11 آپارتمان پنت هاوس تریپلکس و 17 واحد تجاری در همکف می باشد.

موقعیت پروژه
برج بلند مرتبه تهران در میان 4 شاهراه حیاتی شهر، بر دامن البرز سر به ابرهای آسمان می ساید. این پروژه در ضلع شمالی بزرگراه حکیم واقع شده است، در حالی که از غرب به بزرگراه شیخ بهایی جنوبی و از شرق مشرف به بزرگراه کردستان با دسترسی مناسب به نقاط مختلف شهر بزرگ تهران قرار گرفته است

موقعیت برج تهران بر روی نقشه:
موقعیت برج در تلاقی بزرگ راه های اصلی و مهم شهر تهران، دسترسی مناسبی برای ساکنین به نقاط مختلف را فراهم کرده است. به لحاظ تامین حداکثر نما و نور با توجه به محدودیت زمین انتخاب طرحی شکسته که در قالب حجمی پایدار هم از نظر استیک (زیبایی شناسی) و هم از نظر پایداری سازه ای مناسب باشد ، معماری را بسمت انتخاب سطح مقطع ستاره سه پر رهنمون نمود. ایجاد وحدت بصری لازم در نما و در نظر گرفتن مسائلی نظیر فشار باد و شرایط اقلیمی از نظر تابش آفتاب و همچنین سرعت در اجرا استفاده از مدول های تیپ شده و پیش ساخته را در طراحی نما مطرح نمود. به لحاظ ایجاد جذابیت بصری تنها در پایه برج در ارتفاعی که بیشتر برای ناظر مستقر در پایین دست قابل دید است، با ایجاد یک رواق (کلوناد) دایره ای شکل که ارتباط دهنده بخش های مختلف ورودی و محوطه و تاسیسات رفاهی و خدماتی است، جذابیت و تنوع بخشی لازم معماری در نظر گرفته شده است.

شاخص های مهم و بی نظیر این برج
عظیم ترین و مرتفع ترین برج مسکونی ایران با بیش از 160 مترارتفاع و زیربنای ساخت 220 هزار متر مربع
مقاوم در برابر زلزله های عظیم (دوره بازگشت 475 ساله و 2475 ساله )
محوطه باز و فضای سبز وسیع
دید وسیع با چشم اندازی باز به نقاط مختلف شهر تهرانپ
نورگیری مناسب فضاهای آپارتمانی
استفاده از مصالح و تجهیزات مرغوب مطابق با استانداردهای بین المللی واقع شدن در قلب شاهراههای اصلی تهران و دسترسی آسان به تمامی نقاط شهر

امکانات رفاهی عمومی
1. زمین ورزشی و بازی کودکان 2. لابی برای هر بال و یک لابی عمومی 3. سالن بدنسازی سرپوشیده جداگانه مخصوص خانمها و آقایان 4. استخرهای شنای سرپوشیده همراه با سونا و جکوزی جداگانه مخصوص خانمها و آقایان 5. مسیرهای تردد ویژه معلولین و سالمندان 6. زمین تنیس 7. سالن اجتماعات

ویژگیها
دسترسی آسان با تامین 15 آسانسور مسافری 3 متر بر ثانیه و 3 آسانسور باری 2 متر بر ثانیه
میتسوبیشی Mitsubishi و مجهز به سیستم هوشمند برای کاهش ترافیک
مجهز به سیستم لوله کشی گاز بر اساس استانداردهای ملی
مجهز به سیستم اعلام حریق هوشمند
مجهز به سیستم کنترل هوشمند ساختمان
مجهز به ژنراتور برق اضطراری برای تامین برق فضاها و تاسیسات عمومی و آسانسورها
دسترسی سریع به آب گرم مصرفی به کمک نوارهای گرمکن الکتریکی
استفاده از عایق های صوتی و حرارتی به منظور آسایش ساکنین

وجود محیطی آرام با محدودیت تعداد آپارتمان در هر طبقه
نمای پیش ساخته از جنس GFRC (بتن مسلح به الیاف شیشه)
پنجره با شیشه دوجداره و پروفیل آلومینیومی با ویژگی عایق حرارتی (پنجره ترمال بریک)
سیستم تهویه مطبوع دارای فن کوئل های سقفی از طریق چیلر جذبی (همراه با هوای تازه تهیه شده توسط هواساز)
توزیع برق در طبقات به کمک باسداکتهای رزینی
حدود 1000 پارکینگ سرپوشیده و 600 واحد انباری
محل تخلیه و بارگیری اختصاصی با دسترسی به آسانسورهای باری
سیستم شستشوی نما و پنجره
سیستم آنتن مرکزی تلویزیون

طراحی آپارتمان ها براساس تنوع در سطوح زیر بنا برای توانایی های مالی و نیازهای مختلف انجام گردیده این در حالی است که از نظر استفاده از امکانات و تاسیسات مساوی هستند، مهمترین نکته در نظر گرفته شده در معماری دسترسی به نور و دید برای تمامی فضاهای یک آپارتمان می باشد و از این نظر تمامی آپارتمان ها در بال های سه گانه از شرایط مطلوب نور و دید برخوردارند. البته جهت نیازهای خاص در طبقات 53 و 54 آپارتمان های خاصی با سطوح زیر بنایی بالاتر نسبت به طبقات زیرین طراحی شده است.
جهت رفاه ساکنین و استفاده از سیستم های بهینه مدیریتی، سیستم تاسیساتی ساختمان مجهز به کنترل های هوشمند می باشد.

سازه:
– سیستم سازه برج: دیوارهای باربر بتن آرمه مشتمل بر سه دیوار اصلی به شکل ستاره سه پر با زوایای 120 درجه و دیوارهای فرعی عمود بر دیوارهای اصلی فوق ، مقاوم در برابر نیروهای قائم و جانبی با سقف دال ساده
– سیستم سازه پارکینگ: تیر و ستون، دیوار حائل بتنی با سقف دال ساده
– طراحی و بازنگری سازه اصلی و قطعات الحاقی در برابر زلزله براساس استانداردهای معتبر جهانی
کیفیت مصالح:
– بتن با مقاومت طراحی 28 روزه 350 کیلوگرم متر بر سانتیمتر مربع (نمونه سیلندری)
– آرماتور آجدار با مقاومت طراحی 4000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (تنش تسلیم ) از نوع 3A

بار گذاری قائم:
– بار مرده اسکلت: متناسب باحجم مصالح
– بار مرده کف سازی: 220 کیلوگرم بر متر مربع
– بار مرده تجهیزات: 120 کیلوگرم بر متر مربع
– بار مرده نما (بازاء هر طبقه):350 تن
– بار مرده بام :1000 کیلوگرم بر متر مربع
– بار زندهِ فضا های مسکونی : 200 کیلوگرم بر متر مربع
– بار زندهِ طبقهِ همکف و فضاهای عمومی: 300 کیلوگرم بر متر مربع
– بار زندهِ پارکینگ ها: 500 کیلوگرم بر متر مربع
– وزن کل ساختمان : 000 ،300 تن

اثرات زلزله:
در انجام مطالعات لرزه ای ویژهِ ساختگاه و تهیهِ طیف های مناسب طراحی و شتاب نگاشت های قابل پیش بینی در محل برای احتمالات وقوع زلزله با دوران بازگشت 475 ساله و 2475 ساله.
اثرات باد:
ظ در نظر گرفتن اثرات باد بر روی ساختمان به صورت عمودی و بر روی اجزای الحاقی شامل پنجره و نماها به صورت ویژه و آزمایشگاهی.
حجم عملیات اجرایی :
– حجم کل خاکبرداری: حدود 000 ،260 مترمکعب
– حجم کل بتن ریزی: حدود 000 ،125 متر مکعب
– وزن کل میلگرد مصرفی: حدود 000 ،26 تن

معماری سطوح و مساحت ها:
-مساحت زمین برج :حدود 000، 35 متر مربع
– سطح زیر ساخت پارکینگ: حدود000 ،15 متر مربع
– سطح زیر ساخت برج: حدود000 ،3 متر مربع
– تعداد واحدهای مسکونی:571 دستگاه
– تعداد پارکینگ ها:950 دستگاه
– تعداد انباری ها:600 دستگاه
– زیر بنای کل پروژه: حدود 000 ،203 متر مربع
– زیر بنای کل زیر زمین ها: حدود 000 ،53 متر مربع
– زیر بنای کل ساختمان بالاتر از سطح محوطه: حدود 000 ،150 متر مربع
– زیر بنای کل مفید:حدود 000 ،126متر مربع
– زیر بنای کل فضاهای تاسیساتی: حدود 000 ،8 متر مربع

امکانات رفاهی عمومی:
– زمین ورزش و بازی کودکان
– استخر شنای رو باز
– سالن بدنسازی سرپوشید مردانه و زنانه
– استخر شنای سرپوشیده مردانه و زنانه
– سالن اجتماعات عمومی
– رستوران و سالن غذاخوری
– آب نمای ورودی
– فضای سبز به گستردگی بیش از 000 ،30 متر مربع
– مسیرهای تردد ویژه معلولین، سالمندان و کم توان ها

ویژگی های خاص طراحی:
– چشم انداز گسترده به تمامی مناظر شهری در روز و شب
– سر درب دوار به قطر 100 متر پیرامون برج و به ارتفاع 6 متر جهت دسترسی به محوطه و پیاده روی
– نمای پیش ساخته عمیق به منظور ایجاد حریم ایمن در دید و کاهش تاثیر نور مستقیم آفتاب
– نورگیری طبیعی کلی فضاهای اصلی ساختمان از طریق نما
– عایق صوتی بودن فضاهای آپارتمانی از فضاهای اطراف به کمک دیوارهای بتنی، کف سازی با بتن سبک و پنجره با شیش دو جداره

نما:
با حدود 000 ،50 مترمربع سطح ، شامل دو المان قطع پیش ساخته و پنجره
قطعه پیش ساخته: از جنس GFRC (بتن مسلح به الیاف شیشه ای) به ارتفاع 3 m، عمق70cm و عرض06- 702cm 1
پنجره: از جنس آلومینیوم تیپThermal Break به رنگ برنز پتینه و شیش دو جداره به رنگ سبز رفلکس به ارتفاع022cm ، به پهنای86-021 cm 1با بازشو به ارتفاع041cm در بخش فوقانی پنجره ها به دو شکل لولایی و محوری(Tilt turn) با کنترل مخصوص برای بازشو

کاربری فضاها: برج :
– زیر زمین های اول تا سوم: فضاهای تاسیساتی و انباری
– طبقه همکف و نیم طبقه: دفتر مدیریت ساختمان و 17 دستگاه آپارتمان های دوبلکس
– طبقات: 43-1 هر طبقه 4 دستگاه آپارتمان 2 خوابه، 7 دستگاه آپارتمان 3 خوابه و 1 دستگاه سوئیت
– طبقات: 44-47 هر طبقه 4 دستگاه آپارتمان 4 خوابه ، 3 دستگاه آپارتمان 3 خوابه
– طبقات 49، 48 و بام: جمعاً 10 دستگاه آپارتمان ویژه(Pent House)

پارکینگ:
– استقرار پارکینگ ها در زیر زمین های متصل به برج و در خارج از محدوده سطح زیر برج برای کاهش اثرات ناشی از نفوذ دود به طبقات و بالا بردن ایمنی در برابر آتش
– زیر زمین سوم: موتورخانه مرکزی، پست برق، اتاق ژنراتور و پارکینگ
– زیر زمین دوم: پارکینگ، بارانداز و مجموعه ورزشی
– زیر زمین اول: پارکینگ، رستوران و سالن اجتماعات و ورودی پارکینگ

تصاویرمختلف برج تهران از جمله تصاویر مراحل ساخت آن در مطلب بالا آمده بود و حالا نوبت تصاویر داخل برج است : این ها تصاویری خیالی و شبیه سازی شده از فضای درونی برج تهران می باشد

این ها هم تصاویر واقعی از محیط داخلی این برج هستند که البته تفاوت زیادی با تصاویر بالا دارند ( اون ها بیشتر مدرن بودن و بطور مثال در قطعات آن ها آلومینیوم بیشتر بکار رفته بود ولی در اینجا که واقعیت است از چوب بیشتر استفاده شده ).

بزرگ ترین ریل رستورانی در دنیا
قطعا رستوران گردان برج میلاد معروف ترین قسمت این سازه است. حتما شما هم دوست دارید که زودتر یک شام یا نهار در رستوران گردان میل کنید. اما آیا می دانید که این رستوران گردان ، بزرگترین رستوران گردان در ارتفاع است و نمونه این رستوران در دنیا وجود ندارد. یک ریل در زیر سازه رستوران قرار گرفته است که این ریل همه چیز را به صورت دورانی می چرخاند و به این ترتیب در ارتفاع 435 متری می توانید در بزرگترین رستوران گردان دنیا غذا میل کنید. برای مقاوم سازی این ریل گردان عملیات بسیار زیادی انجام شده و سازه به شکلی است که هر روز توسط مهندسان چک می شود . قطعا رستوران گردان یکی از حساس ترین قسمت های برج است. شاید خیلی ها فکر می کنند که سازه به دور خود حرکت می کند اما این فقط یک خطای دید است و تنها یک زیل چرخنده زیر سازه وجود دارد که همه چیز را به دور خود می چرخاند.

کنترل مقاومت
برج میلاد یک بنای ملی است که ساخت و افتتاح آن اهمیت زیادی برای ایران و پایتخت دارد. برای هر قسمت از فناوری های برج، کنترل کیفیت انجام شده و این کار در هر پایان روز کاری انجام می شود. دستگاههای کنترل کیفیت در جای جای برج به کار رفته و اگر قسمتی از دستگاههای الکترونیکی برج از کار بیفتد یا نقص فنی پیدا کند سریعا هشدار می دهد. به این ترتیب به آسانی می توان پی برد که کدام قسمت از فضای الکترونیکی برج مشکل پیدا کرده است.
 
   

مدیران سازنده برج میلاد در نیمه شعبان تصمیم گرفتند تا یک نور افشانی بی نظیر از قسمت بالای برج انجام دهند به نوعی که تمام تهران می توانستند این نورافشانی را تماشا کنند. یک بار دیگر هم این نورافشانی در عید سعید فطر انجام شد اما این فقط قسمتی از بحث نورپردازی سازه برج میلاد بود. برج میلاد در شب یک نورپردازی سنتی خواهد داشت و این نوع نورپردازی باعث می شود که در شب با ایستادن در هر نقطه ای از شهر بتوانید برج را مشاهده کنید. در پای برج یک موتورخانه قدرتمند قرار گرفته است که تمام سیستم روشنایی و نورپردازی برج را تامین می کند. در موتورخانه برج فناوری خاصی استفاده شده که البته کارش ذخیره انرژی است و اجازه نمی دهد که انرژی زیاد هدر داده شود. به هر حال این روزها مشکل برق وجود دارد و به همین دلیل تراشه هایی در موتورخانه استفاده شده که به شدت از تلف شدن انرژی و برق جلوگیری می کند و اگر برق به طور ناگهانی قطع شود، هیچ تاثیری روی کار برج نخواهد داشت. در واقع یک سیستم به نام یو پی اس وجود دارد که اجازه نمی دهد به محض طع شدن برق دستگاههایی مثل آسانسور و … از کار بیفتند.

میلاد و سه برج بلند دنیا
 یعنی در حالی که زمان ساخت سه برج بلند دنیا، تورنتو، مسکو و شیکاگو از سه سالبیشتر نبوده، برج میلاد یازده سال پس از آغاز زمان احداث هنوز ساخته نشده و اگرتوجه ویژه مدیریت کنونی شهرداری تهران نبود چه بسا این زمان از پانزده سال هم فراترمی رفت.
خبرگزاری مهر به تازگی در گزارشی در همین باره اشاره کرد که برج میلاد دررتبه بندی برج های مخابراتی پس از برج تورنتو با 553 متر ارتفاع، برج مسکو با 540متر و برج شانگهای با 467 متر به عنوان چهارمین برج مخابراتی بلند جهان با 435 مترارتفاع ایستاده است در حالی که برج های غیر مخابراتی یا آسمانخراش هایی به مراتببلندتر از میلاد در دنیا وجود دارند که به علت های فنی در رتبه بندی های متفاوتیقرار می گیرند.

می توان بلندترین ساختمان های جهان را به این ترتیب: 1- برج تورنتو با 553 مترارتفاع 2- برج مسکو با 540 متر ارتفاع 3- برج شیکاگو با 527متر بلندی 4-برج تایپهبا 508 متر ارتفاع 5- برج شانگهای  با 467 متر بلندی 6- برج های دوقلوی پتروناس درکوالالامپور  با 452 متر ارتفاع 7- برج سلطنتی نیویورک با 449 متر ارتفاع 8- برجمیلاد تهران با 435 متر، رتبه بندی کرد.
این گزارش می افزاید با این حال زمان ساخته شدن این برج ها نیز در مقایسه بامیلاد بسیار جالب توجه است. برج سلطنتی نیویورک قدیمی ترین برج در میان این 8 برجدر سال 1931 در 102 طبقه ساخته شد. امپایر استیت، اولین ساختمان در دنیا بود که بیشاز 100 طبقه داشت و به مدت 41 سال بلندترین آسمانخراش جهان بود. این برج با 3400کارگر ظرف مدت 410 روز از ژانویه 1930 تا ماه می 1931 ساخته شد.

برج شیکاگو ظرف مدت 3 سال (73 – 1970) با هزینه 175 میلیون دلار، برج تورنتو (76-1973) با هزینه 260میلیون دلار، برج مسکو (67-1963)، برج تایپه (2004-1999) باهزینه یک میلیارد و 600 میلیون دلار، برج شانگهای (95-1991) با هزینه 100 میلیوندلار و برج های دوقلوی کوالالامپور (98-1995) ساخته شده اند در حالی که برج میلاداز 1995 تا امروز در حال ساخته شدن است و شهرداری تهران تلاش می کند تا سال آیندهآن را به مرحله افتتاح برساند.
بررسی مقایسه ای ساخته شدن برج میلاد با دیگر برج های دنیا این نتیجه را دارد کهروند ساخت برج میلاد طولانی ترین مدت یک سازه اینچنینی است در حالی که برج نیویورکدر فاصله کمتر از 2 سال در 7 دهه قبل ساخته شده است؛ به نظر می رسد دلیل طولانی شدنمدت ساخت میلاد، بیشتر از دلایل مالی و فنی، به دلیل عدم مدیریت درست و جابجاییفراوان مدیران شهری بوده است.

تحلیل و بررسی برجهای ساخته شده در جهان
با توجه به بررسی و برداشت هایی که از برج های مخابراتی ساخته شده در جهان بعمل آمد. می توان نتیجه گیری کرد هر برج مخابراتی از قسمت های مختلف تشکیل یافته که هر قسمت ویژگی های اقتصادی، فنی و اجرایی خاص خود را داشته و برای طراحی مجموعه برج لازم است برای هر قسمت این ویژگی ها مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به منطقه و شرایط احداث برج طرح مناسب تهیه شود. در این بخش سعی شده ویژگی هر قسمت از برج با توجه به مطالعات انجام گرفته روی برج های مختلف ارائه گردد

شافت برج (Tower shaft):
شافت برج از نظر اقتصادی باید بگونه ای باشد که حجم بتن مصرفی و فولاد لازم در آن به حداقل ممکن برسد. سیستمی با مقطع متغیر در ارتفاع بطوریکه سطح مقطع با افزایش ارتفاع کاهش یابد، علاوه بر مزیت هایی نظیر کاهش سطح مقاوم در برابر باد کاهش جرم و نتیجتاً کاهش نیروی زلزله از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد. همچنین در صورت موجود بودن امکاناتی برای تنیده کردن مقطع شافت علاوه بر کاهش ضخامت مقطع مزیت های دیگر نظیر کاهش عرض ترک ها برای جلوگیری از خوردگی فولادها را به همراه خواهد داشت. از نظر اجرایی نیز چنانچه شافت به صورت مدور باشد استفاده از سیستم قالب لغزان بسیار سهل تر است. همچنین مقطع دایره ای از نظر بحث شکل پذیری (Ductility) بر مقاطع دیگر ارجحیت دارد.
برای زیبایی نمای شافت برج می توان شیارهایی (Ribs) روی مقطع در نظر گرفت که علاوه بر برآورده کردن منظور فوق در مغشوش کردن جریان باد و کاهش اثرات مخرب آن موثر می باشد.

ساختمان پایه(base structure):
وجود ساختمان هایی در پایه برج به دلایل مختلفی ضروری به نظر می رسد اول آنکه می توان از این فضاها برای منظورهای مختلفی مانند بازار، محل استراحت و اسکان بازدیدکنندگان، اطاق انتظار وغیره استفاده نمود.
ثانیاً ساختمان ها سطح اتکاء شافت به فونداسیون را افزایش داده، پایداری مجموعه برج و فونداسون را در برابر حرکات جانبی ناشی از اثرات باد و زلزله بهبود می بخشد این سیستم همچنین به توزیع یکنواخت بار منتقل شده از طریق شافت به فونداسیون کمک زیادی می نماید.
این ساختمان را می توان به صورت مخروط ناقص روی فونداسیون قرارداده و مصالح ساخت آن معمولاً از بتن مسلح می باشد.

معیارهای طراحی در برابر باد
جابجایی سازه برج های مخابراتی تحت اثر باد از چندین جهت حائز اهمیت است. به دلیل قرار گرفتن تجهیزات مخابراتی و تلویزیونی در سازه راس و استفاده بازدیدکنندگان از طبقات راس ، اثر باد در این ناحیه بیشتر مورد توجه است.
در مقایسه جابجایی برج ناشی از زلزله و باد باید توجه داشت که هرچند زلزله رخدادی قوی تر است ولی زودگذر بوده لیکن جابجایی سازه در مواجه با باد مکرر و مداوم تر است با توجه به اثر شدید نیروی باد در سازه راس برج وجود هر گونه خلل و نارسائی در اتصالات و اعضاء وهمچنین جابجایی قطعات غیر سازه ای در طبقات در اثر نیروی باد ممکن است باعث ایجاد خسارات مالی و حتی جانی گشته و همچنین با توجه به کاربری اصلی این برج ها که قطعات و تجهیزات مخابراتی و تلویزیونی گران قیمتی را در خود دارد هر گونه عدم توجه به نیروهای عظیم حاصله می تواند باعث انهدام این تجهیزات و نهایتاً مختل کردن کاربری برج مخابراتی گردد

منابع و آیین نامه های مورد استفاده در طرح برج میلاد
 با توجه به اینکه پروژه برج میلاد از جمله پروژه های خاص محسوب می گردد، مبنای تعیین پارامترها، علاوه بر آیین نامه های موجود در زمینه های مختلف، قضاوت و اجماع نظر مهندسی نیز بوده است . مبنای تعیین پارامترهای خاک پروژه ، مطالعات ژئوتکنیکی انجام شده در محل احداث برج توسط مهندسین مشاور خاک بوده که پردازش اطلاعات و قضاوت نهایی طی گزارش توسط مشاور ژئوتکنیکی طرح، و نهایتاً منجر به استخراج پارامترهای ژئوتکنیکی آیین نامه مورد استفاده جهت طراحی سازه بتن آرمه فونداسیون ، آیین نامه بتن کانادا Canadian standard Association (A23/3/94) بوده که در آن ترکیبات بارگذاری در حالات نهایی (Ultimate Limit State) در دو حالت حدی class 1 و class 2 انجام شده و ضرایب افزایش بار با توجه به قضاوت مهندسی و پیشنهاد کارشناسان، طراحی برای دو حالت حدی پیش گفته به ترتیب برابر با 1/1و 3/1 در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که طبق آیین نامه بتن کانادا ، مقاومت بتن و فولاد برای حالات حدی فوق به ترتیب با ضرایب 6/0و 85/0 کاهش داده می شود.


تعداد صفحات : حجم فایل:6,370 کیلوبایت | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود