تارا فایل

پاورپوینت اتحادیه پستی جهانی



اتحادیه پستی جهانی

اعمال آزادی ترانزیت
کشورهای عضوی ‏‏که سرویس مرسولات بیمه ‏را ارایه نمی کنند یا مسئولیتی در قبال نامه های بیمه ی حمل شده از طریق سرویسهای دریایی یا هوایی خود نمی پذیرند، مکلفند دپشهای سربسته ای را که توسط سایر کشورهای عضو به آنها تحویل می شود از طریق سریعترین مسیر و مطمئن ترین وسایل، ارسال نمایند.
واحد پولی
واحد پولی مندرج در ماده 7 اساسنامه و مورد استفاده در کنوانسیون و سایر احکام اتحادیه، SDR (حق برداشت مخصوص) است.
امنیت پستی
راهبرد امنیت پستی کشورهای عضو و مجریان منتخب اهداف زیر را دنبال می کند:
افزایش کیفیت سرویس؛ افزایش آگاهی کارکنان از اهمیت امنیت؛ ایجاد یا تقویت واحدهای امنیت؛ تبادل اطلاعات به هنگام عملیاتی، امنیتی و کشفیاتی
نرخ های پستی
نرخ های پستی را به دو صورت می توان محاسبه کرد:
نظام مبتنی بر سرعت به صورت مرسولات با اولویت و بدون اولویت
نظام مبتنی بر محتوا به صورت نامه ها، کارتهای پستی، اوراق چاپی، بسته های کوچک

نهادهای مرتبط با امور اسرای نظامی و غیرنظامی و نابینایان معاف از نرخ های پستی هستند

عبارات زیر که می تواند با ترجمه آن ها نیز همراه باشد، در گوشه بالای سمت راست پشت پاکت مرسولات معاف از نرخ های پستی درج می شوند:
عبارت "Services des postes" (Postal service) (سرویس اداری) یا عبارت مشابه آن
عبارت "Service des prisonniers de guerre" (Prisoners-of-war service) (سرویس اسـرای نظامی) یا "Service des internés civils" ((Civilian internees service (سرویس اسرای غیرنظامی)
عبارت "Cécogrammes" (Literature for the blind) (نوشته های ویژه نابینان)
تمبرهای پستی. شیوه های اعلان پرداخت ها

مجریان منتخب از طریق دفتر بین الملل، یک سری از تمبرهای تازه منتشره خود را با یکدیگر مبادله می‏کنند و 15 سری را نیز به دفتر بین الملل ارسال می کنند. این به معنای ارسال 235 قطعه از هر تمبر تازه منتشره است.
به عنوان یک قاعده کلی، هزینه های پستی مرسولات به طور کامل توسط فرستنده پیش پرداخت می شود.

مشخصات تمبرهای پستی و نقوش پیش پرداخت پستی یا نقش تمبر
تمبرهای پستی و نقوش پیش پرداخت پستی می توانند هر شکلی داشته باشند به شرطی که اساساً طول و عرض آنها کمتر از 15 و بیشتر از 50 میلی متر نباشد. جزییات مندرج در ماده 8 کنوانسیون آمده است.
نقوش ماشین های نقش تمبر پستی به رنگ قرمز روشن هستند. اما مجریان منتخب می توانند اجازه چاپ نقش تمبر به رنگ های دیگر را نیز صادر کنند.
نقش تمبرهای الکترونیک را می توان بالای محل درج نشانی و جدای از آن، با فاصله ای 2/5 تا 5 میلی متری از آن به کار برد. این نقش تمبرها را می توان به صورت مستقیم روی پاکت یا داخل آن، به شرطی که از پنجره پاکت قابل رویت باشد، درج کرد.
شیوه های اعلان پیش پرداخت
تمبر‏های پستی چاپ شده یا الصاق شده به مرسولات؛ نقوش پیش پرداخت پستی، نقوش ایجاد شده توسط یک ماشین چاپ یا سایر فرآیندهای چاپ یا مهرزنی.
مرسولات می توانند دارای یک عبارت نشان دهنده پیش پـرداخت کامل هزینه پستی نظیر "Taxe perçue" ("Postage paid") (هزینه پستی پرداخت شده) بــاشند. این عبـارت در گوشه بالای سمت راست پشت پاکت درج و توسط مهر تاریخ دار دفتر مبدا تایید می شود.

تقلب در تمبرهای پستی یا پیش پرداخت پستی یا نقوش تمبر
در‏مورد مرسولات صادره مظنون به تقلب در شیوه های پیش پرداخت پستی که فرستندگان آن ها معلوم نباشند، تمبر یا نقش تمبر به هیچ وجه دستکاری نمی شود.
درج مهر تاریخ دار
مهر تاریخ دار به تاریخ روز که نام دفتر ابطال کننده تمبر و تاریخ ابطال را به حروف لاتین در خود دارد، پشت مرسولات زده می شود.
در صورتی که مجریان منتخب، ابطال از طریق مهری خاص را در نظر نگرفته باشند، تمبرهای باطل نشده به دلیل اشتباه یا سهل انگاری در پست مبدا، توسط دفتر تشخیص دهنده بی ترتیبی و با استفاده از یکی از وسایل روش های زیر ابطال می شوند:
با یک خط پررنگ به وسیله جوهر یا مداد پاک نشدنی؛
با استفاده از لبه مهر تاریخ دار به نحوی که نام دفتر پست قابل تشخیص نباشد.
مرسولاتی که هزینه پستی آنها پرداخت نشده (فاقد تمبر) یا دارای کسر پرداخت (کسر تمبر) هستند
مجری منتخب مبدا می تواند مرسولات فاقد تمبر یا دارای کسری تمبر را به فرستنده برگشت دهد تا فرستنده خود هزینه پست را تامین کند.
مجری منتخب مبدا خود نیز می تواند پیش پرداخت پست نامه های فاقد تمبر یا دارای کسری تمبر را تقبل نموده و مبلغ مربوطه را از فرستنده دریافت‏کند.
مجری منتخب مبداء مسئولیت کنترل صحت پرداخت هزینه پستی مرسولات صادره خارجه خود را به عهده دارد.
مرسولات ثبتی و مرسولات بیمه، به محض ورود، به عنوان مرسولاتی که هزینه پستی آنها پرداخت شده تلقی می شوند.

گروههای مرسولات و شرایط قبول
خدمات پایه
مجریان منتخب در انتخاب نظام مبتنی بر سرعت یا نظام مبتنی بر محتوی برای مرسولات صادره خود آزادند.
در نظام مبتنی بر سرعت:
مرسولات با اولویت، یعنی مرسولاتی که با اولویت از سریعترین راه (هوایی یا زمینی) ارسال می شوند؛
مرسولات بدون اولویت، یعنی مرسولاتی که فرستنده هزینه کمتری بابت آنها پرداخته و زمان توزیع آنها طولانی تر است.
در نظام مبتنی بر محتوی:
مرسولاتی که با اولویت از طریق هوایی ارسال می شوند، "مرسولات هوایی" نامیده می شوند؛
مرسولات زمینی که با اولویت کمتر از طریق هوایی ارسال می شوند، "مرسولات زمینی هوابرد (S.A.L)" نامیده می شوند.
آئروگرام
مجریان منتخب مجاز به قبول مرسولات با اولویت و مرسولات هوایی به شکل یک ورقه کاغذ تا شده و چسب خورده هستند. این مرسولات "آئروگرام" نامیده می شوند. آئروگرامها در نظام مبتنی بر محتوی همانند نامه‏های هوایی در نظر گرفته می شوند.
مرسولات انبوه
مرسولاتی که به صورت انبوه توسط یک فرستنده پست شده و در همان دپش یا دپش های جداگانه دریافت می شوند، "مرسولات انبوه" نامیده می شوند. قبول 1500 مرسوله یا بیشتر از یک فرستنده در یک یا چند مرحله در یک روز؛
قبول 5000 مرسوله یا بیشتر از یک فرستنده در طول دو هفته.

جزییات حدود وزن
حدود وزن مرسولات با اولویت و بدون اولویت تا ۲ کیلوگرم است.
وزن مرسولات با اولویت و بدون اولویت می تواند تا 5 کیلوگرم باشد:
مرسولات ارسالی در سرویس اداری مشمول حدود وزن مندرج در کنوانسیون نمی شوند. اما حداکثر وزن هر کیسه از 30 کیلوگرم فراتر نمی رود.
شرایط قبول مرسولات. آماده سازی. بسته بندی
مرسولات باید به طور محکم و به نحوی بسته بندی شوند که خطر آمیخته شدن آنها با سایر مرسولات وجود نداشته باشد. بسته بندی باید با شکل و ماهیت مرسوله و شرایط حمل، متناسب باشد.
حداقل نیمه سمت راست طرفی که نشانی درج می شود باید برای درج نشانی گیرنده و تمبرهای پستی، امهار و نقوش تمبر یا امثالهم اختصاص داده شود.
نشانی مرسولات ارسالی به صورت پست رستانت (امانی) دارای نام گیرنده، شهر و کشور مقصد و در صورت امکان، دفتر پستی که مرسوله باید در آن دریافت شود، می باشد. عبــارت "Poste restante" (پست رستانت) با حروف پررنگ در طرفی که نشانی درج می شود، نوشته می شود.
پاکت یا لفاف تنها می تواند دارای یک نشانی فرستنده و یک نشانی گیرنده باشد. در مورد مرسولات انبوه، نشانی فرستنده باید روی مرسوله قابل رویت بوده و در کشور پست کننده مرسوله واقع شده باشد.
مرسولاتی که تمام یا بخشی از طرفی که نشانی در آن درج می شود به منظور درج نشانی های متعدد به چندین قسمت تقسیم شده باشند، پذیرفته نمی شوند.

مقررات ویژه قابل اعمال برای هر گروه مرسولات
1 نامه ها و مرسولات با اولویت و بدون اولویت
پاکت این مرسولات باید به منظور حصول اطمینان از عدم ایجاد اشکال در پردازش، مستطیلی شکل باشند.
2 آئروگرام ها
آئروگرام ها باید مستطیلی شکل بوده و حاوی هیچگونه ضمیمه ای باشد. اگر مقررات کشور مبدا اجازه دهد، می توان آئروگرام را به صورت ثبتی (سفارشی) ارسال کرد.
3 کارت های پستی
کارت های پستی باید مستطیلی شکل و ازجنس مقوا یا کاغذ مقاوم بوده و نباید دارای قسمت های برجسته و برآمده باشند. روی کارت های پستی عبارت "Carte postale" (Postcard) (کارت پستی) به زبان فرانسه یا معادل آن به زبان دیگر قید می شود. درج این عبارت برای کارت های پستی مصور اجباری نیست. کارت های پستی بدون لفاف یا پاکت ارسال می شوند.
4 اوراق چاپی
تکثیر روی ‏کاغذ، مقوا یا سایر مواد رایج در چاپ از طریق فرآیند مورد تایید کشور عضو یا مجری منتخب مبدا که در چند نسخه تهیه شده را می توان به عنوان اوراق چاپی ارسال کرد.
اوراق چاپی باید در طرفی که نشانی درج می شود و حتی الامکان در گوشه بالای سمت راست، زیر نام فرستنده و نشانی با حروف پررنگ، دارای عبارت "Imprimé" (Printed papers) (اوراق چاپی) یا "Imprimé à taxe reduite" (Rrduced-rate printed papers) (اوراق چاپی با نرخ تخفیفی)، حسب مورد، یا معادل آنها به یک زبان شناخته شده در‏کشور مقصد باشند. این عبارات نشان می دهند که مرسولات مذکور فقط حاوی اوراق چاپی هستند.
اوراق چاپی طوری بسته بندی می شوند‏که ضمن ایجاد امکان بررسی سریع و آسان، محتویات آنها به اندازه کافی محافظت شوند. این شرایط توسط کشور عضو یا مجری منتخب مبدا تعیین‏ می شود.
اوراق چاپی را می توان در لفاف سربسته پلاستیکی، شفاف یا کدر، طبق شرایط تعیین شده توسط کشور عضو یا مجری منتخب مبدا قرارداد. اوراق چاپی مهروموم شده را می توان برای بررسی محتویات آنها باز کرد.

5 نوشته های ویژه نابینایان
نامه های به خط ویژه نابینایان‏که بدون مهروموم پست شده اند و کلیشه‏های دارای حروف مورد استفاده نابینایان را می توان به عنوان نوشته های ویژه نابینایان ارسال کرد. این امر‏ در مورد نوارهای صوتی و اوراق مخصوص منحصر به نابینایان به شرطی که از طرف یک موسسه رسماً شناخته شده مخصوص نابینایان ارسال یا برای آن فرستاده شوند، قابل اجراست. مجریان منتخب مبدا مختارند نوارهای صوتی ارسالی توسط یک نابینا یا دریافتی به وسیله یک نابینا را در صورتی که این اختیار در سرویس داخلی آنها وجود داشته باشد، به عنوان نوشته های ویژه نابینایان بپذیرند.
نوشته های ویژه نابینایان طوری بسته بندی می شوند که محتویات آنها ضمن ایجاد امکان بررسی سریع و آسان، به اندازه کافی محافظت شوند.
مجریان منتخب به مشتریان خود توصیه می کنند در مورد نوشته های مخصوص نابینایان، در طرفی که نشانی درج می شود، یک برچسب سفید با نماد زیر الصاق کنند:

6 بسته های کوچک
بسته های کوچک باید در طرفی که نشانی درج می شود، حتی الامکان در گوشه بالای سمت چپ و زیر نام و نشانی فرستنده، با حروف پررنگ عبارت "Petit Paquet" Small Packet)) (بسته کوچک) یا معادل آن به یک زبان شناخته شده در کشور مقصد را داشته باشند. درج نشانی فرستنده در سطح بیرونی مرسوله اجباری است.
قراردادن هر نوع مدرک با جنبه مکاتباتی حالیه و شخصی در بسته کوچک مجاز است. اما فرستنده و گیرنده این مدارک نباید متفاوت از گیرنده و فرستنده بسته کوچک باشند. علاوه بر این، مقررات داخلی کشور عضو یا مجری منتخب مربوطه باید وجود این گونه ضمائم را مجاز بداند. هیچ شرایط ویژه ای برای بستن بسته های کوچک در نظر گرفته نمی شود. این مرسولات را می توان برای بررسی محتویات باز کرد.
7 کیسه های M
اقلام مشخص دیگری را می توان در کیسه های M پذیرفت، در صورتی که شرایط زیر را دارا باشند:
اقلام (دیسکها، نوارهای مغناطیسی، نوارهای کاست، نمونه های تجاری ارسال شده توسط سازندگان و توزیع کنندگان یا سایر اقلام تجاری معاف از حقوق و عوارض گمرکی یا اقلام اطلاع رسانی که نمی توان مجدداً به فروش رساند) الصاق شده یا همراه یا ضمیمه اوراق چاپی؛
وزن هر مرسوله حاوی اقلام مذکور به همراه اوراق چاپی از 2 کیلوگرم فراتر نمی رود؛
کیسه های M یک فرم گمرکی CN 22 یا CN 23 تنظیم شده توسط فرستنده، مطابق با مقررات مندرج در بند 4 ماده 152 RL به همراه دارند.
نشانی گیرنده باید روی هر بسته اوراق چاپی موجود در یک کیسه مخصوص درج و به همان گیرنده در همان نشانی ارسال شود.
با موافقت مجری منتخب مقصد، بسته های حاوی اوراق چاپی در صورتی که درون کیسه قرار نگیرند را نیز می توان به عنوان کیسه M قبول کرد. حرف M بطور واضح و خوانا روی بسته های مزبور و نزدیک نشانی گیرنده درج می شود. ماهیت محتویات باید دقیقاً روی مرسوله (فرمهای CN 22/CN 23) قید گردد.

نشان گذاری اولویت یا روش حمل و نقل
1- در صورت نبود توافق ویژه بین مجریان منتخب ذیربط، مرسولاتی که قرار است در کشورهای ترانزیت کننده یا مقصد به عنوان مرسولات با اولویت یا هوایی در نظر گرفته شوند، دارای یک برچسب ویژه آبی رنگ یا یک نقش تمبر آبی و یا مشکی (با مجوز مجری منتخب رهسپار کننده) به همراه عبارات "Prioritaire" (Priority) (بااولویت) یا "Par avion" By airmail)) (پست هوایی) خواهند بود. این برچسب در طرفی که نشانی درج می شود، حتی الامکان در گوشه بالای سمت چپ، زیر نام و نشانی فرستنده، درج می شوند.
2- هنگامی که مرسوله از سریعترین روش ارسال نمی شود، واژه‏های "Prioritaire" (Priority) (با اولویت) یا "Par avion" By airmail)) (پست هوایی) و هر‏ نوشته دیگر مربوط به حمل با اولویت یا هوایی باید با دو خط پهن افقی خط زده شوند.
بسته بندی ویژه
اقلام شیشه ای یا سایر اشیاء شکستنی ،مایعات و موادی که به آسانی تبدیل به مایع می شوند، مواد چربی که به آسانی تبدیل به مایع نمی شوند، پودرهای خشک رنگی و غیر رنگی و زنبورهای عسل زنده، مگسهای خانواده دراسوفیلیدا، زالوها و انگلها از بسته بندی های خاصی پیروی می کنند که آسیب ندیده و به سایر مرسولات نیز آسیب نرسانند.
بسته بندی اشیاء یک تکه مثل قطعات چوب، فلز و غیره که معمولاً در مصارف تجاری بسته بندی نمی شوند، ضروری نیست. در این حالت، نشانی گیرنده روی خود شیء درج می شود.

مرسولات استاندارد شده
مرسولات مستطیلی شکلی که طول آنها از رادیکال 2 برابر (تقریباً 4/1) برابر عرض کمتر نباشند، استاندارد محسوب می شوند. حداکثر وزن20 گرم و حداکثر ضخامت 5 میلی متر است.
نامه ها باید با چسباندن کامل لبه چسبدار پاکت، بسته شوند و نشانی باید در قسمت مسطح پاکت که فاقد درب چسبدار است، نوشته شود. تمبر یا نقش تمبر در گوشه سمت راست این قسمت مستطیلی شکل درج می شوند. هیچ مطلب یا عبارت اضافی به هیچ وجه نباید در زیر، سمت راست و یا چپ نشانی وجود داشته باشد.
مرسولات زیر استاندارد محسوب نمی شوند:
کارتهای تا شده؛ مرسولاتی که بوسیله منگنه، حلقه های فلزی یا بست های قلاب دار بسته شده باشند؛ کارتهای سوراخ شده ارسالی بطور باز (بدون پاکت)؛مرسولاتی که پاکت هایشان از موادی ساخته شده که اساساً خواص فیزیکی آنها متفاوت از کاغذ است، مرسولات حاوی موادی که برآمدگی ایجاد می‏کنند؛ مرسولات تا شده ارسالی باز (بدون پاکت) که تمام لبه های آن بسته نشده باشند و برای پردازش مکانیکی به اندازه کافی محکم نباشند.
شرایط قبول و نشان گذاری مرسولات حاوی موارد نمونه برداری شده از بیماران (انسان یا حیوان)، مرسولات حاوی مواد واگیر
فرستندگان این گونه مواد باید تضمین کنند مرسولات به طریقی آماده شوند که با شرایطی مطلوب به مقصد رسیده و طبق دستورالعمل های فنی حمل و نقل هوایی ایمن کالای خطرناک سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) یا آیین نامه کالای خطرناک (DGR) اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) بسته بندی شوند.
بسته بندی شامل یک ظرف اولیه؛ یک بسته بندی ثانویه و یک بسته بندی بیرونی مقاوم است.

خدمات جانبی
مرسولات ثبتی (سفارشی)
مرسولات پست نامه را می توان بصورت ثبتی ارسال کرد. هزینه مرسولات ثبتی باید از قبل پرداخت شود. این هزینه شامل هزینه پست و هزینه ثابت ثبت است که حداکثر تعرفه آن 31/1 SDR خواهد بود. مرسولات ثبتی باید عنوان " "Recommandé (Registered) (ثبتی) را بطور واضح و با حروف پررنگ و در صورت لزوم، عنوان مترادف به زبان کشور مبدا، داشته باشند. همه مجریان منتخب از اول ژانویه 2008، از یک بارکد برای مرسولات ثبتی صادره (هوایی، زمینی هوابرد، زمینی) استفاده می کنند.

مرسولات توزیع ثبتی
پست نامه ها را می توان از طریق سرویس مرسولات توزیع ثبتی، در روابط بین مجریان منتخبی که در خصوص ارایه این سرویس توافق نموده اند، ارسال کرد.
هزینه مرسولات توزیع ثبتی باید از قبل پرداخت شود. این هزینه شامل هزینه پستی و هزینه توزیع ثبتی است که توسط کشورهای عضو یا مجریان منتخب مبداء تعیین می شود و از هزینه ثبتی کمتر است.
این مرسولات باید دارای یک برچسب CNO5 باشند که بطور مناسبی الصاق می شود.

مرسولات بیمه
مرسولات با اولویت و بدون اولویت و نامه های حاوی اوراق بهادار، اسناد و اشیاء با ارزش را می‏توان با بیمه کردن محتویات برابر ارزش اظهار شده توسط فرستنده مبادله کرد. این مبادله به روابط بین مجریان منتخبی محدود می شود که تمایل خود را به پذیرش چنین مرسولات بصورت دو طرفه یا فقط یک طرفه اظهار کرده اند.
ارزش بیمه نمی تواند از ارزش واقعی محتویات مرسوله فراتر رود، اما بیمه کردن تنها بخشی از آن ارزش مجاز است.
مبلغ ارزش بیمه توسط فرستنده یا دفتر پست مبدا به SDR تبدیل می شود.

مرسولات تحویل در مقابل دریافت بها
برخی پست نامه ها را می توان بصورت تحویل در مقابل دریافت بها ارسال کرد. مبادله مرسولات تحویل در مقابل دریافت بها نیاز به توافق قبلی بین ادارات پست مبداء و مقصد دارد.
اداره پست مبدا مرسوله مختار است مبلغ هزینه قابل پرداخت توسط فرستنده، علاوه بر هزینه های پستی قابل پرداخت در مورد گروه مرسوله یاد شده را، تعیین کند.
مرسولات اکسپرس
به تقاضای فرستنده و به مقصد کشورهاییکه ادارات پست آنها این سرویس را ارایه‏ می کنند، پست نامه ها هر چه سریعتر پس از رسیدن به دفتر توزیع توسط حامل مخصوص توزیع می شوند.
مرسولات با توزیع اکسپرس باید دارای یک برچسب مخصوص چاپ شده به رنگ قرمز روشن یا یک مهر به همان رنگ باشند که با حروف پررنگ کلمه «Exprès»، (Express) ، (اکسپرس) روی آنها درج شده باشد. درصورت نبود برچسب یا مهر،کلمه «Exprès» بایدپررنگ با حروف بزرگ، به رنگ قرمز نوشته شود.
گواهی توزیع
در ادارات پستی که سرویس گواهی توزیع را به مشتریان ارایه می‏کنند، فرستنده یک مرسوله سفارشی، یک مرسوله با تحویل گواهی شده، یا یک مرسوله بیمه شده می تواند هنگام تحویل مرسوله به پست با پرداخت مبلغی به میزان تعیین شده 98/0 SDR درخواست یک گواهی توزیع کند. این گواهی توزیع باید از سریعترین راه (هوایی یا زمینی) به فرستنده برگشت داده شود.
مرسولات مذکور باید یک فرم CNO7 به رنگ قرمز روشن، با مقاومت کارت پستال به همراه داشته باشد. فرمCN07 باید دارای حروف A.R بصورت پررنگ باشد.
آگهی تحویل باید توسط گیرنده امضاء شود یا چنانچه این امر ممکن نباشد، توسط شخص دیگری که به موجب مقررات کشور مقصد مجاز به این کار است، امضاء گردد.

تحویل به شخص گیرنده
به تقاضای فرستنده و در روابط بین ادارات پستی که رضایت خود را اعلام کرده اند، مرسولات سفارشی، مرسولات با تحویل گواهی شده و مرسولات بیمه شده فقط به شخص گیرنده تحویل می‏شوند. ادارات پست می توانند توافق کنند که این اختیار را فقط در مورد چنین مرسولاتی که دارای یک آگهی تحویل هستند اعمال کنند.
در تمام موارد، فرستنده یک هزینه تحویل به شخص گیرنده به میزان تعیین شده16/. SDR پرداخت خواهد نمود. مرسولاتی که به شخص گیرنده تحویل می شوند، باید با حروف پررنگ عبارت، A remettre en main propre، For delivery to the adressee in person، (به شخص گیرنده تحویل شود) یا معادل آن را به زبانی که در کشور مقصد شناخته شده باشد، داشته باشند.
مرسولات توزیع رایگان و بدون هزینه
در روابط بین ادارات پستی که در این خصوص توافق کرده اند، فرستندگان می توانند با یک اعلام قبلی به دفتر مبداء کلیه هزینه‏ها و حقوق و عوارضی را که هنگام تحویل به گیرنده به پست نامه ها تعلق می گیرد خود تقبل کنند. فرستندگان باید پرداخت مبالغی را که ممکن است توسط اداره پست مقصد‏درخواست شود، به عهده گیرند. در صورت لزوم آنها باید یک پرداخت موقت انجام دهند. مرسولات معاف از هزینه ها و حقوق و عوارض باید با حروف پررنگ عنوان، «droits Franc de taxes et de»، (Free of charges and fees)، (معاف ازهزینه ها وحقوق و عوارض) یاعبارت مشابه ای به زبان کشورمبدا را داشته باشند. این مرسولات همچنین دارای برچسب زردرنگی هستند که روی آن با حروف پررنگ عبارت ،«Franc de taxes et de droits»، (Free of charges and fees)، (معاف ازهزینه ها وحقوق و عوارض) نوشته شده است. عنوان و برچسب باید درسمت نشانی، تا حدامکان درگوشه بالای سمت چپ،زیرنام ونشانی فرستنده، درجایی که ارایه می شوند، قرار گیرند. به هرمرسوله ای که بصورت معاف ازهزینه ها وعوارض ارسال می شود، یک برگ پرداخت هزینه پستی CN11 همراه می شود.

سرویس جواب قبول بین المللی (IBRS)
ادارات پست می توانند با توافق یکدیگر در یک سرویس اختیاری جواب قبول بین المللی (IBRS) شرکت کنند. منظور از سرویس جواب قبول بین المللی (IBRS) این است که به فرستندگان مجاز این امکان را بدهد که هزینه پستی مراسله جوابیه مخاطبین خود در خارج از کشور را از قبل پرداخت کنند.
وزن مرسولات IBRS نباید بیش از50 گرم باشد. مرسولات IBRS اصولاً می توانند حاوی هر مرسوله مطابق با کنوانسیون UPU و آیین نامه پست نامه ها باشند. مجریان منتخب می توانند بطور دوجانبه در مورد هر نوع گسترش بیشتر این سرویس موافقت کنند.
تمبربرگ های (کوپن رپنسهای) بین المللی
ارزش کوپن رپنس، مندرج در ماده 2-4-13 قرارداد، 74/. SDR است. کوپن رپنسها در هر یک از کشورهای عضو در مقابل تمبرهای پستی، پاکتهای تمبر دار یا سایر علامات و نقوش پرداخت هزینه پستی که معادل حداقل پرداخت هزینه برای یک پست نامه با اولویت غیرسفارشی یا یک نامه هوایی عادی ارسالی به خارج هستند، قابل معاوضه اند. نام کشورمبدا باید روی کوپن ها چاپ شود

رفتار با مرسولات اشتباهاً پذیرفته شده

مرسولاتی که اشتباهاً پذیرفته شده اند که اساساً با شرایط ماده 11 کنوانسیون منافاتی ندارند باید بدون هزینه اضافی به گیرندگان تحویل شوند. درصورت غیرممکن بودن توزیع، مرسولات اشتباهاً پذیرفته شده به اداره پست مبدا برگشت داده می شوند.

اداره پست مقصد می تواند آن قسمت از محتوای مرسوله که مشمول ممنوعیت نمی شودرا، به گیرنده تحویل دهد.

هنگامی که یک مرسوله اشتباهاً پذیرفته شده درپست نه به مبدا برگشت داده شودو نه به گیرنده تحویل شود، اداره پست مبدا باید بلادرنگ از چگونگی رفتاری که با مرسوله شده است، مطلع شود.

درصورت توقیف یک مرسوله اشتباهاً پذیرفته شده اداره پست ترانزیت کننده یا مقصد باید جریان امر را از طریق ارسال یک صورتمجلسCN13 به اداره پست مبدا اطلاع دهد.

بعلاوه این حق برای هرکشور عضو محفوظ است که درقلمرو خود از حمل و نقل ترانزیتی مکشوفه پست نامه ها- به استثنای نامه ها،کارت پستالها ونوشته های ویژه روشندلان که با مقررات قانونی حاکم برشرایط نشر و انتشار آنها درآن کشور مطابقت ندارند، خودداری کنند. این قبیل مراسلات باید به اداره پست مبدا برگشت داده شوند.

مرسولات توزیع نشدنی. برگشت به کشور مبدا یا فرستنده و مدت نگهداری
ادارات پست باید مرسولاتی را که تحویل آنها به گیرنده به هر دلیلی میسر نباشد برگشت دهند.
به جز موارد استثناء زیر، هیچگونه نرخ تکمیلی برای مرسولات غیر قابل توزیع برگشت داده شده به کشور مبداء اخذ نخواهد شد. با این وجود، ادارات پستی که جهت برگشت مرسولات در سرویس داخلی خود مبلغی دریافت می کنند مجازند همین مبلغ را برای مرسولات بین المللی برگشتی به آنها دریافت کنند.
مرسولات غیرقابل توزیع، به اداره پست مبدائی که پرداخت هزینه پستی توسط آن اداره روی مرسوله نشان داده شده برگردانده خواهند شد .
مدت نگهداری مرسولات نباید از یک ماه فراتر رود، به استثناء موارد خاصی که اداره پست مقصــد تشخیص دهد این مدت را حداکثر تا دو ماه تمدید کند. در صورتی که فرستنده طی یادداشتی روی مرسوله به یک زبان شناخته شده در کشور مقصد، درخواست کرده باشد که مرسولاتش برگشت داده شوند، برگشت مرسولات به کشور مبدا باید ظرف مدت کوتاهتری انجام شود.
کارت پستالهایی که دارای نشانی فرستنده نیستند برگشت داده نمی شوند. با وجوداین، کارت پستالهای سفارشی همیشه برگشت داده می شوند.
برگشت به مبدا مطبوعات غیرقابل تحویل اجباری نیست، مگر اینکه فرستنده طی یادداشتی روی مـرسوله به زبانی شناخته شده درکشور مقصــد، بــرگشت آن را درخـواست کرده باشد.
قبل از برگشت دادن مرسولات توزیع نشده، دفتر مقصد باید به زبان فرانسه دلیل عدم تحویل را ذکر کند. «Inconnu»، (Unknown)، (گیرنده شناختـه نشده)- «Refusé»، (Refused) ، (گیـرنـده ازقبـول خـودداری کـرده)- «Déménagé»، Moved) )،(محل سکونت گیرنده تغییرکرده) – «Non reclamé»،(Unclaimed) (گیرنده مطالبه نکرده)- «Adresse insuffisante»، (Incomplete address)، (نشــانی نـاکافیست) و غیــره. این اطلاعات با زدن یک مهر یا الصـاق یک بـرچسب CN15 که به شکل منـاسب تکمیل می شود، روی مرسوله ارایه می گردد.

رفتار با درخواستهای استرداد مرسولات از پست یا درخواست های تغییر یا تصحیح نشانی

فرستنده یک نامه می تواند مرسوله خود را از پست پس گرفته، نشانی آنرا تغییر دهد یا اصلاح کند.
درخواست استرداد مرسولات از پست، تغییر یا تصحیح نشانی باید متضمن تکمیل یک فرم CN17 توسط فرستنده باشد.
مطالبه نامه ها
مطالبه نامه ها باید ظرف یک دوره شش ماهه از فردای روز تحویل مرسوله به پست ارائه شوند.
برای هر مطالبه نامه یک فرم CN08 تنظیم می شود.
فرم مطالبه نامه باید با ذکر تمام جزئیات مربوط، بطور بسیار خوانا، ترجیحاً با حروف بزرگ لاتین و اعداد لاتین یا، بوسیله ماشین تحریر تکمیل شود.
اولین اداره پستی که فرمCN08 ومدارک همراه را ازیک مشتری دریافت می کند، باید همواره تحقیقات خود را ظرف10 روز تکمیل و فرم CN08 و مدارک همراه را به اداره پست مربوط ارسال کند.
در مطالبه نامه های مربوط به مرسولات سفارشی و مرسولات بیمه شده، ذکر شماره و تـاریخ ارسال دپش روی مطـالبه نامه CN08 الزامیست.
چنانچه مطالبه نامه ظرف مدت یک مــاه برگشت داده نشود، یک المثنی از فرم CN08 به اداره مرکزی پست کشور مقصد فرستاده خواهدشد.روی المثنی بایدبطورخوانا عبارت«Duplicata» ، (Duplicate) ، (المثنی) و نیزتاریخ ارسال مطالبه نامه اولیه درج شود.

مرسولات مشمول کنترل گمرکی
روی مرسولاتی که برای کنترل گمرکی تسلیم می شوند، باید یک برچسب یا اتیکت اظهار نامه CN22 و در پشت پاکت و حتی الامکان در گوشه بالای سمت چپ، زیر محل درج نـام و نشانی فرستنده الصاق شود.
چنانچه ارزش محتویات اعلام شده از سوی فرستنده از 300SDR فراتر رود اظهار نامه گمرکی جداگانه CN23 صادر می شود.
درهیچ حالتی فقدان برچسبCN22 یا CN23 نمی تواند موجب برگشت دادن محموله های مطبوعات، سرم ها، واکسن ها، مواد بیولوژیکی فاسد شدنی، مواد رادیو اکتیو و همچنین داروهای مورد نیاز فوری که تهیه آنها دشوار است، به دفتر مبدا شود.
محتوای مرسوله باید با تمام جزئیات در اظهارنامه گمرکی CN23 قید شود. توضیحات کلی در مورد محتویات پذیرفته نمی شود.
ادارات پست هیچ مسئولیتی در مورد اظهارنامه گمرکی نمی پذیرند. تکمیل اظهارنامه‏های گمرکی فقط بعهده خود فرستنده است. با وجود این ادارات پست باید تمامی اقدامات لازمه را به منظور آگاه ساختن مشتریان خود از چگونگی رعایت تشریفات گمرکی بعمل آورند و به ویژه به منظور تسهیل ترخیص سریع مرسولات، اطمینان حاصل کنند‏که‏ بر‏چسب‏های‏‏CN22‏ و اظهارنامه‏های گمرکی CN23 بطورکامل تکمیل شده اند.
هزینه ارائه به گمرک
میزان هزینه تعیین شده کنترل گمرکی در کشور مبداء یا مقصد، 2/61 SDR است. برای هر کیسه M، حداکثر نرخ تعیین شده 3/27 SDR خواهد بود.
لغو حق گمرکی و سایر عوارض
ادارات پست متعهد می شوند از سرویس های مربوط در کشور خود، لغو حقوق گمرکی و سایر عوارض در مورد مرسولات زیر را درخواست کنند:
مرسولات برگشت داده شده به مبداء ؛ مرسولات منهدم شده بعلت آسیب دیدگی کلی محتویات؛ مرسولات ارسال مجدد شده به یک کشور ثالث

اعمال مسئولیت مجریان منتخب
مجریان منتخب در موارد گم شدن، دستخوردگی یا آسیب دیدگی مرسولات ثبتی(سفارشی)، مرسولات بیمه، مرسولات توزیع ثبتی مسئول هستند
اگر گم شدن یا آسیب دیدگی کامل مرسولات در نتیجه ی حادثه های غیرمترقبه باشد که به آن غرامتی تعلق نگیرد، فرستنده حق پس گرفتن هزینه پست کردن مرسوله، به استثنای هزینه بیمه را دارد.
مبلغ غرامت برای گم شدن، سرقت کامل یا آسیب دیدگی کامـل یک مـرسولـه ثبتی،30 SDR است.
غرامت برای گــم شدن، سـرقت کامل یا آسیب دیدگی کامل یک کیسه M ثبتی،150 SDR خواهد بود. هزینه ها و حقوق و عوارض پرداختی ، به استثنای هزینه سفارشی، جهت تکمیل کل غرامت قابل پرداخت به مبالغ مزبور اضافه خواهد شد.
درصورت گم شدن، دستبرد کامل یا آسیب دیدگی کامل یک مرسوله توزیع ثبتی، فرستنده حق دارد فقط هزینه های پست کردن مرسوله را پس بگیرد
درصورت گم شدن، دستبرد کامل یا آسیب دیدگی کامل یک مرسوله بیمه، فرستنده حق دارد غرامتی معادل ارزش بیمه مطالبه کند.
توزیع یک مرسوله بیمه دستخورده یا آسیب دیده
دفتر پست تحویل دهنده یک مرسوله بیمه شده دستخورده یا آسیب دیده،یک صورت مجلس CN24 در مورد تحقیقات مشترک تنظیم و در صورت امکان آن را به امضای گیرنده می‏رساند. یک نسخه از صورت مجلس به گیرنده تحویل یا در صورت امتناع گیـــرنده از گــرفتن مرسوله یا ارسال مجدد آن، به خود مرسوله ضمیمه می شود. یک نسخه از صورت مجلس نیز در اداره پستی که آن را تنظیم کرده است نگهداری می شود.
دوره پرداخت غرامت
پرداخت غرامت باید در اسرع وقــت و حداکثر ظرف مدت سه ماه از فردای روز صدور مطالبه نامه صورت گیرد.

تعیین مسئولیت بین مجریان منتخب
مسئولیت به عهده اداره پستی خواهد بود که مرسوله را بدون وارسی و اظهار نظری دریافت کرده باشد و با وجود در اختیار داشتن کلیه امکانات قانونی برای بررسی و تحقیق نتواند تسلیم آنرا به گیرنده ، یا در صورت اقتضا ارسال صحیح آنرا به اداره دیگری ثابت نماید؛ مگر خلاف آن ثابت شود.
چنانچه گم شدن، دستبرد یا آسیب دیدگی در جریان حمل و نقل رخ دهد، بدون آنکه امکان تعیین قلمرو یا سرویس کشوری که این امر در آنجا صورت گرفته وجود داشته باشد، ادارات ذیربط خسارات وارده را بطور مساوی تقبل می کنند.
ادارات پستی که سرویس مرسولات بیمه شده را ارایه نمی کنند، برای چنین مرسولاتی که در دپشهای در بسته حمل می شوند، مسئولیت تعیین شده برای مرسولات ثبتی یا امانات غیر بیمه را به عهده می گیرند.
چنانچه گم شدن، دستبرد یا آسیب دیدگی یک مرسوله بیمه شده در قلمرو یا در سرویس اداره پست واسطه ای رخ داده باشد که خدمات مربوط به مرسولات بیمه شده را ارایه‏ نمی دهد، اداره مبداء خساراتی را که به عهده اداره پست واسطه نیست، تقبل می کند.
تسویه حساب غرامات بین مجریان منتخب
اداره پست پرداخت کننده بلافاصله پس از پرداخت غرامت، باید تاریخ و مبلغ پرداخت شده را به اداره پست مسئول ابلاغ کند. چنانچه یکسال پس از تاریخ ارسال مجوز برای پرداخت غرامت اداره پرداخت کننده تاریخ و مبلغ پرداخت را ابلاغ نکرده باشد یا آنکه به حساب بدهی اداره پستی که مسئول است منظور نکرده باشد؛ در این صورت مجوز کان لم یکن تلقی می شود. بنابراین اداره پستی که این مجوز را دریافت کرده، دیگر حق مطالبه بازپرداخت هرگونه غرامت پرداخت شده را ندارد.

محاسبه مبالغ مربوط به غرامت مرسولات پست نامه
هنگامی که پرداخت هایی باید به حساب ادارات پست مسئول گذاشته شود، اداره پست بستانکار باید هر ماه یا هر سه ماه صورتحساب CN48 را تنظیم کند.
صورتحساب CN48 در دو نسخه، از سریعترین مسیر (هوایی یا زمینی) و حداکثر ظرف دو ماه پس از مدتی که به آن مربوط است، به اداره پست بدهکار ارسال می شود. صورتحسابهای منفی (Nil) تنظیم نمی شود.
پس از بررسی و تایید، یک نسخه از صورتحساب CN48 حداکثرتا پایان دو ماه ازتاریخ ارسال، به اداره پست بستانکار برگشت داده می شود. درصورتی که اداره پست بستانکار ظرف محدوده زمانی پیش بینی شده، هیچگـونه آگهی اصـلاحیه دریـافت نکرده باشد، صورتحساب کاملاً پذیرفته شده تلقی می شود.

رویه های مربوط به نقل و انتقال، مسیریابی و دریافت دپش ها/ مرسولات
مبادله مرسولات
ادارات پست می توانند بر اساس نیازها و ضرورتهای سرویس از طریق یک یا چند اداره، دپشهای در بسته یا مرسولات مکشوفه را بین خود مبادله کنند.
ادارات پست مختارند دپشهای مرسولات زمینی را با اولویت کمتر و از طریق هوایی ارسال کنند. اداره پست مقصد باید نام دفتر مبادله یا فرودگاه مقصد این دپشها را ذکر نماید.
رفتار با اولویت با مرسولات با اولویت و مرسولات هوایی
ادارات پست موظفند برای جابجایی مرسولات با اولویت و مرسولات هوایی که از سایر ادارات دریافت می کنند، از همان امکانات حمل و نقل هوایی استفاده کنند که برای مرسولات مشابه خود بکار می برند.

دپش ها
دپشهای پستی به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
«دپشهای هوایی» که ازطریق هوایی با اولویت حمل می شوند. دپشهای هوایی‏ می توانند حاوی مرسولات هوایی و مرسولات با اولویت باشند.
«دپشهای با اولویت» که از طریق زمینی حمل می شوند اما همان اولویت دپشهای هوایی را دارند. دپشهای با اولویت می توانندحاوی مرسولات با اولویت و مرسولات هوایی باشند.
«دپشهای زمینی هوابرد(S.A.L) » که حاوی مــرسولات S.A.L و مرسولات بدون اولویت هستند.
«دپشهای زمینی» که حاوی دپش زمینی و مرسولات بدون اولویت هستند.
دپشهای حمل شده از طریق هوایی یا زمینی که فقط حاوی مرسولات تحویل شده به پست به صورت انبوه هستند، «دپشهای انبوه» نامیده می شوند.
مبادله دپشها توسط دفاتری موسوم به "دفاتر مبادله" صورت خواهد گرفت.
مبادله دپش های سربسته (نامکشوف)
هنگامی که تعداد مرسولات به ازاء هر دپش یا هر روز (وقتی که طی یک روز چندین دپش تشکیل می شود) از حد تعیین شده برای ترانزیت مکشوفه فراتر رود(3 کیلو گرم)، برای کشور مقصد دپش های دربسته تشکیل می شود.
ادارات پستی که دپشهای سربسته از طریق آنها رهسپار می شوند، باید به موقع مطلع شوند.
ترانزیت مکشوف
انتقال مرسولات مکشوف به یک مجری منتخب واسطه باید صرفاً به مواردی محدود شود که تشکیل دپشهای سربسته برای کشور مقصد قابل توجیه نباشد. اگر وزن دپش از سه کیلوگرم به ازاء هر دپش یا هر روز (وقتی که چندین دپش طی یک روز تشکیل می‏شود) فراتر رود، انتقال مکشوف صورت نگرفته و برای کیسه های M نیز استفاده نخواهد شد.
مرسولات با اولویت ارسالی از طریق هوایی و مرسولات هوایی باید در لیاسهایی که با برچسب هایCN25 مشخص می شوند، تشکیل شوند.
مرسولات با اولویت ارسالی از طریق زمینی، مرسولات بدون اولویت و مرسولات زمینی باید در لیاس هایی که با برچسبهای CN26 مشخص می شوند، تشکیل شوند.

تشکیل دپش ها
تشکیل لیاسها
کلیه مرسولات عادی مطابق گروه های زیر لیاس بندی کنند:
نامه ها و کارت پستال ها؛ روزنامه ها و نشریات دوره ای؛ سایر مرسولات AO
لیاس ها بوسیله برچسب هایی که نام دفتر مقصد یا دفتر رهسپار کننده مجدد مرسولات، گنجانده شده در لیاس ها را با حروف لاتین دارند، مشخص می شوند. چنانچه موضوع مربوط به مرسولات با اولویت ارسالی از طریق هوایی یا مرسولات هوایی باشد، از برچسب CN25 و در صورتی که موضوع مربوط به مرسولات با اولویت ارسالی از طریق زمینی، مرسولات بدون اولویت یا مرسولات زمینی باشد، از برچسب CN26 استفاده‏ می شود.
مرسولات فاقد تمبر یا دارای کسر تمبر باید در لیاس های جداگانه تشکیل شوند. روی برچسب لیاس، مهر T زده می شود.
ضخامت لیاس های مرسولات استاندارد، بعد از لیاس بندی به150 میلی مترمحدود‏ می شود. وزن لیاس های مرسولات غیر استاندارد نمی تواند از 5 کیلوگرم فراتر رود.
اگر مرسولات با اولویت و نامه ها نشانگر علایم بازشدگی، خرابی یا آسیب دیدگی باشند، باید این موضوع روی آنها ذکر و با مهر تاریخدار دفتری که این موضوع را مشاهده کرده است، نشان گذاری شوند. علاوه بر این، هنگامی که ایمنی محتوای مرسولات ایجاب کند، مرسولات در صورت امکان در یک پاکت شفاف یا در بسته بندی تازه ای که جزئیات روی پاکت باید روی آنها چاپ شود، قرار داده می شوند.

تشکیل کیسه ها (کیسه بندی)
پستهـا، از جمله پستهـایی که منحصـراً از کیسه های خالی تشکیل می شوند، بـاید با حداقل تعداد درکیسه‏ها قرار داده شوند. این کیسه ها بایددر وضعیت مطلوبی باشند تا بتوانند محتویاتشان را حفظ کنند. هر کیسه باید دارای سرتخته باشد.
کیسه ها ترجیحاً با پلمب سربی بسته می شوند. مهر و موم باید به نحوی انجام شود که بدون برجای گذاشتن آثار دستخوردگی یا دستکاری، جابجا یا دستکاری نشود.
برای تشکیل دپشهای هوایی، باید ازکیسه های کاملاً آبی رنگ یا با نوارهای پهن آبی رنگ استفاده شود.
برای تشکیل دپشهای زمینی یا دپشهای زمینی هوابرد، ازکیسه های زمینی دارای رنگی غیر ازکیسه های هوایی (برای مثال قهوه ای روشن، قهوه ای، سفید و غیره) استفاده می شود.
کیسه ها باید بطور خــوانا، با حـروف لاتین، نام دفتر یا کشور مبدا را نشان دهند و عبارت «Postes» (پست) یا هر عبـارت مشابهی که آنها را بعنوان دپشهــای پستی متمایز‏ می سازند، دارا باشند.
هنگامی که تعداد یا حجم مرسولات، استفاده از بیش از یک کیسه را ایجاب کند، برای مرسولات زیر تا حد ممکن از کیسه های مجزا استفاده می شود:
برای نامه ها و کارت پستال ها؛
در صورت اقتضاء، برای روزنامه ها و نشریات دوره ای
برای سایر مرسولات AO ؛
در صورت اقتضا، برای بسته های کوچک، برچسبهای روی این کیسه ها باید دارای عبارت «Petits paquets» (بسته های کوچک) باشند.
بسته یا کیسه مرسولات سفارشی یا بیمه شده باید در یکی از کیسه های نامه ها یا در یک کیسه مجزا قرار گیرد؛ کیسه بیرونی باید همیشه دارای یک برچسب قرمز باشد.
وزن هر کیسه نباید در هیچ شرایطی از 30 کیلوگرم فراتر رود.

بارنامه
یک بارنامه CN31 باید همراه هر دپش باشد. بارنامه در یک پاکت که با عبارت «Feuille d’ avis»،Letter bill، (بارنامه) نشان گذاری شده، قرار داده می شود. این پاکت، چنانچه دپش حاوی مرسولات بیمه شده باشد، صورتی رنگ و در غیر این صورت به رنگ آبی است. این پاکت به قسمت بیرونی بسته یا کیسه مرسولات سفارشی الصاق می شود. اگر مرسولات سفارشی وجود نداشته باشد، این پاکت، در صورت امکان، به یک لیاس مرسولات عادی الصاق می شود. مراسلات انبوه باید همراه یک بارنامه CN32، باشند.
دفتر پست ارسال کننده، بارنامه را به شرح زیر تکمیل می کند:
عنوان: بارنامه ها را براساس شماره های مسلسل سالانه برای هر مقصد بطور جداگانه برای مراسلات زمینی و S.A.L، مراسلات هوایی یا مراسلات با اولویت و بدون اولویت شماره گذاری می کنند. از این رو هر دپش باید شماره جداگانه داشته باشد. در اولین ارسال هرسال، بارنامه بایدعلاوه برشماره ردیف دپش، دارای آخرین شماره دپش سال قبل نیز باشد. در صورتی که ارسال یک دپش متوقف شود، دفتر ارسال کننده، در کنار شماره آخرین دپش، عبارت «Last mail» (آخرین دپش) را درج می کند.
جدول1: ادارات پست می توانند توافق کنند که فقط کیسه های دارای سرکیسه قرمز در جدول 1 بارنامه ها ثبت شوند.
جدول3: تعدادکل مرسولات سفارشی و بیمه ای که در دپش قرار دارند، باید در جدول 3 بارنامه ها ثبت شوند.
جدول4: تعدادکیسه های مورد استفاده اداره پست ارسال کننده وتعدادکیسه های برگشتی به اداره پست مقصد، در این جدول ثبت می شوند.
در صورت ارسال مرسولات مکشوف زمینی با وزن بیش از 3 کیلوگرم به ازاء هر دپش یا هر روز به مقصد یک کشور خاص، مجری منتخب ترانزیت کننده مجاز است یک بارنامه CN31 برای هر کشور تنظیم و یک نسخه از آن را برای مجری منتخب مبدا ارسال کند.
چنانچه یک دفتر مبادله هیچ مرسوله ای برای تحویل دادن به دفتر مربوط نداشته باشد و طی توافق ویژه بین ادارات پست ذیربط بارنامه ها شماره گذاری نشده باشند، یک بارنامه منفی (Nil) در دپش بعدی ارسال می شود. درمواردی که شماره گذاری سالانه باشد، بارنامه منفی ارسال نخواهد شد.

نقل و انتقال مرسولات ثبتی
مرسولات ثبتی پس ازثبت انفرادی در پشت بارنامه، ارسال می شوند. از یک یا چند فهرست مخصوصCN33 ممکن است در پشت بارنامه یا به عنوان ضمیمه به بارنامه استفاده شود. تعدادکل مرسولات سفارشی موجود در دپش باید در جدول شماره 3 بارنامه ثبت شود.
مرسولات ثبتی را به هیچ وجه نباید در بسته های حاوی مرسولات عادی قرار داد.
تعداد بسته های سفارشی موجود دریک کیسه تا حدامکان نباید از 600 مرسوله فراتر رود.
کیسه های سفارشی M باید بعنوان یک مرسوله واحد در جدول شماره 6 یا در پشت بارنامه CN31 و یا در فهرست ویژه CN33 ثبت شوند. حرف «M» باید درستون «ملاحظات» درج شود.
نقل و انتقال مرسولات توزیع ثبتی
مرسولات توزیع ثبتی باید همانند مرسولات غیر ثبتی ارسال شوند. به محض ورود این مرسولات به دفتر مبادله مقصد، این گونه مرسولات از مرسولات غیر ثبتی جدا شده و برای توزیع درقبال اخذ امضا جدا می شوند.
نقل و انتقال مرسولات بیمه
دفتر ارسال کننده موظف است مرسولات بیمه شده را در فهـرستهای رهسپـاری ویژه روی فرم CN16 همراه با کلیـه اطـلاعاتی که در فرم هـا پیش بینی شده به ثبت بـرساند. درخصـوص مـرسولات COD ، کلمه «Remboursement» (COD) یا مخفف آن «Remb» یا «COD» باید درستون «ملاحظات»، در مقابل خانه مربوط درج شود.
مرسولات بیمه شده باید همراه با فهرست یا فهرستهای رهسپاری در یک یا چند بسته ویژه به یکدیگر وصل شوند. سپس بسته ها در مقوای ضخیمی پیچیده و از بیرون 4 نخ می شوند و هر یک از تاخوردگی ها توسط مهر دفتر مبادله ارسال کننده با موم نرم مهر و موم می شود. بر روی این بسته ها عبارت «Valeurs déclarées» ، (Insured items) ، (مرسولات بیمه شده) درج می گردد.
کیسه بیــرونی حــاوی مــرسولات بیمــه شده بایدکــاملاً سالــم باشد و دهانه آن را باید درصورت امکان به صورتی بست که درصورت بازشدن آثار آن بر روی کیسه قابل مشاهده باشد.
تعداد کل مرسولات بیمه شده و موجود در دپش باید درجدول شماره 3 بارنامه ثبت شود.

نقل و انتقال مرسولات IBRS
ادارات پست ارایه دهنده این سرویس، دفتر مبادله مقصد را که به تحویل مرسولات IBRS اختصـاص دارد، تعیین می کند.
مرسولاتIBRS در لیاسهای جداگانه قرارداده می شوند. بر روی برچسب CN25 عبارت «IBRS» و تعداد مرسولات قید می شود. لیاسهای مرسولات IBRS در کیسه حاوی بارنامه گنجانده می شوند. با این وجود، این لیاس ها را نباید در کیسه مرسولات سفارشی قرار داد.
هنگامی که دپش دارای بیش از 2 کیلوگرم مرسولات IBRS باشد، این مرسولات دریک کیسه جداگانه قرارداده می شوند. برروی سرکیسه عبارت«IBRS» و درپشت آن تعداد مرسولات قید می شود.
مرسولات IBRS که دریک دپش قرار گرفته باشند، درجدول 4 بارنامهCN31 (جدول 3 بارنامه CN32) در ستون "سایر اطلاعات" ، به ترتیب زیر مشخص می شوند:
برای مرسولاتی که درکیسه های جداگانه قرار دارند، در ردیف « bags IBRS»، (کیسه‏هایIBRS)، تعداد و وزن کیسه ها و تعداد مرسولات ذکر می شود.
برای مرسولاتی که با بقیه دپش ارسال می شوند، در ردیف «Bundles IBRS»، (لیاسهای IBRS)، تعداد و وزن لیاسها و تعداد مرسولات ذکر می شود.
نقل و انتقال کیسه های M
هرکیسه M باید دارای یک سرکیسه CN34، CN35 یا CN36 باشد که حرف M در اندازه بزرگ درگوشه فوقانی سمت راست آن درج شده است. این سرکیسه به سرکیسه نشانی که از طرف فرستنده تهیه شده اضافه می شود. بسته های M که در کیسه قرار نمی گیرند، جهت ارسال باید در یک "کیسه جامع M" قرار داده شوند.
نقل و انتقال مرسولات انبوه
در صورتی که اداره پست مقصد پرداخت ویژه دپش انبوه را تقاضا کرده باشد، اداره مبدا می تواند مرسولات انبوه را در دپشهای ویژه، به انضمام بارنامه CN32 ارسال کند.
بارنامه CN32 باید حاوی تعداد و وزن مرسولات شود.
درصــورت تــوافق ادارات، می توان تعداد و وزن مرسولات را بر اساس شکل آنها مشخص کرد.
ادارات پست می توانند با توافق دو جانبه از فرم ها یا رویه های حسابداری دیگری برای مرسولات انبوه استفاده کنند.

برچسب زنی دپش ها
سرکیسه ها باید از جنس پارچه محکم، مواد پلاستیکی، مقوای ضخیم، پوست یا کاغذی که روی چوب چسبانده شده، ساخته شده باشند.
CN34 در مورد کیسه های زمینی ؛
CN35 در مورد کیسه های هوایی ؛
CN36 در مورد کیسه های زمینی هوابرد (S.A.L).
کیسه های حاوی مرسولات سفارشی، مرسولات بیمه شده و یا بارنامه، دارای یک سرکیسه قرمز روشن هستند.
سرکیسه سفیدرنگ برای کیسه های حاوی مرسولات عادی گروههای مرسولات با اولویت ؛ نامه ها و کارت پستال هایی که از طریق زمینی یا هوایی ارسال می شوند استفاده می شود.
برای کیسه های حاوی مرسولات عادی ازگروههای بدون اولـویت، مطبوعات، نوشته های روشندلان و بسته های کوچک، از سرکیسه آبی روشن استفاده می شود.
سرکیسه بنفش رنگ برای کیسه هایی که فقط حــاوی مراسلات انبــوه عــادی هستند، استفاده می شود.
سرکیسه سبزرنگ برای کیسه هایی که فقط حاوی کیسه های خالی برگشتی به مبدا هستند، استفاده می شود.
درمورد دپشهای با اولویت که ازطریق زمینی ارسال می شوند، سرکیسه CN34 باید بصورت درشت و خیلی پر رنگ با عبارت «PRIOR» مشخص شود.
اتیکت کیسه یا بسته ای که حاوی بارنامه است، باید همواره حرف «F» را بصورت پررنگ داشته باشد.
اتیکت ظروف حاوی مرسولات اکسپرس باید دارای یک برگه یا نشان «Expres» (اکسپرس) باشد.
در صورتی که کیسه ها فقط حاوی مرسولات معاف از هزینه های ترانزیت و حقوق ترمینال باشند، سرکیسه باید با حروف خیلی پررنگ با عبارت «Exempt» (معاف) نشان گذاری شود.
وزن ناخالص هر کیسه، پاکت یا بسته که بخشی از دپش را تشکیل می هد، باید روی سرکیسه یا درکنار نشانی بیرونی درج شود. در صورتی که کسر100 گرم مساوی یا بیشتر از50 گرم باشد، وزن کیسه به نزدیکترین100 گرم بالایی گرد می شود، درغیر اینصورت به نزدیکترین 100 گرم پایینی گرد خواهدشد. برای دپشهای هوایی با وزن 50 گرم یا کمتر، رقم صفر به جای وزن قید می شود.

استفاده از بارکد
ادارات پست می توانند در سرویسهای پستی بین المللی از بارکدهای رایانه ای و یک سیستم تشخیص واحد برای اهدافی از قبیل سیستم های ردیابی، پیگیری یا سایر نرم افزارهای شناسایی استفاده کنند.
مجری منتخب مبدا، ترانزیت کننده یا مقصد می تواند بارکدهای اضافی که در قالب S10 نیستند اعمال کند به شرطی که این بارکدهای اضافی هیچ قسمتی از آدرس فرستنده یا گیرنده یا هیچ قسمتی از بارکد استفاده شده توسط مجری منتخب مبدا را نپوشانند.
مسیریابی دپش ها
دپشهای سربسته، از مستقیم ترین مسیر ممکن رهسپار می شوند. هنگامی که یک دپش از چندین کیسه تشکیل شده باشد، این کیسه ها تا حدامکان باید با هم و با یک پست رهسپار شوند. اداره پست کشور مبدا می تواند مسیری را که دپشهای سربسته آن طی می کنند تعیین کند، به شرطی که استفاده از این مسیر مستلزم هزینه های خاصی برای اداره پست واسطه نباشد. اطـلاعات مـربوط به مسیـر رهسپـاری، روی برگهای CN37، CN38 یا CN41 و روی سرکیسه های CN34، CN35 یا CN36 ثبت می شود.
نقل و انتقال دپش های هوایی و زمینی هوابرد (S.A.L)
اداره پست کشور مبداء برای رهسپاری دپشهای خود که بطور مستقیم در فرودگاه ترانزیت بین هواپیماهای یک شرکت یا شرکتهای مختلف مبادله می شود، برنامه ریزی خواهد نمود. چنانچه انتقال(مستقیم) از یک هواپیما به هواپیمای دیگر ممکن نباشد، این امر توسط اداره پست کشوری که فرودگاه ترانزیتی در آن واقع شده صورت گرفته و مشمول هزینه های انتقال ترانزیتی خواهد شد.
هنگامی که دپشهای زمینی یک اداره پست، به صورت هوایی و توسط اداره دیگری ارسال مجدد می شوند، این امر با توافق ویژه بین ادارات پست ذیربط صورت خواهد گرفت.

اقدامات لازم در مواقعی که نقل و انتقال مستقیم دپشهای هوایی نمی تواند طبق برنامه انجام شود
در صورتی که در فرودگاهی که نقل و انتقال انجام می پذیرد، نتوان دپشهایی راکه باید انتقال مستقیم شوند، با پرواز پیش بینی شده ارسال کرد؛ شرکت هواپیمایی بلادرنگ این دپشها را در فرودگاه محل نقل و انتقال برای رهسپاری مجدد از سریعترین مسیر (هوایی یا زمینی) در اختیار مسئولان پستی قرار می دهد.
درحالت مذکور دربند1، دفترپستی که رهسپاری مجدد را انجام داده، دفترپست مبدا هر دپش را ازطریق برگ رسیدگیCN43، مطلع می سازد و به ویژه سرویس هوایی که دپش را تحویل داده و سرویسهای مورد استفاده (هوایی یازمینی) برای انتقال بعدی به مقصدآن را دربرگ رسیدگی درج می کند.
تنظیم برگهای کنترل مسیر
به منظور تعیین مطلوب ترین مسیر و مدت زمان نقل و انتقال یک دپش، دفتر مبادله پستی مبدا می تواند یک برگ مسیرسنجی CN44 به دفتر پست مقصد دپش ارسال دارد. این برگ باید در دپش گنجانده و به بارنامهCN31 الصاق و وجود آن در دپش با یک علامت ضربدر در خانه مربوط درجدول 4 (جدول 3 بارنامه CN32) نشان داده شود. درصورتی که هنگام ورود دپش فرمCN44 وجود نداشته باشد، دفتر پست مقصدبایدیک المثنی تنظیم کند. برگ مسیرسنجی که توسط دفترپست مقصد بدرستی تکمیل شده، از سریعترین مسیر(هوایی یازمینی) به نشانی مشخص شده و در صورت عـدم ارایـه نشانی، به دفتری که آن را تنظیم کرده است، برگشت داده می شود.

1- دپشهای با اولویت و دپشهای زمینی
در نبود توافق ویژه بین ادارات پست ذیربط، انتقال دپشها بین دو دفتر پست مربوط، بوسیله برگ تحویل CN37 صورت می پذیرد. دو نسخه از این برگ تنظیم می شود. نسخه اول به دفتر پست دریافت کننده و نسخه دوم به دفترارسال کننده تعلق دارد. دفتر پست دریافت کننده باید رسید روی نسخه دوم را تایید و سپس بلادرنگ آن را از طریق سریعترین مسیر (هوایی یا زمینی) برگشت دهد.
2- دپشهای هوایی و دپشهای زمینی هوابرد (S.A.L)
دپشهایی که درفرودگاه تحویل می شوند، با پنج نسخه فرم CN38 برای دپشهای هـوایی یا پنج نسخه فرمCN41 درمورد دپشهـای زمینی هـوابـرد(S.A.L)، همراه هستند. یک نسخه از برگ CN38 یاCN41که به هنگام تحویل دپشها به امضای شرکت هواپیمایی یا مقام مسئول خدمات زمینی می رسد، نزد دفترپست ارسال کننده نگهداری می‏شود. دو نسخه از برگ CN38 یا CN41 درفرودگاه بارگیری نزد شرکت حمل کننده دپشها نگهداری می شود. دو نسخه ازبرگ CN38یاCN41 در پاکت CN45 قرار داده می شود. این نسخه ها،در کیف پرواز هواپیما یاکیف ویژه دیگری که درآن مدارک پرواز نگهداری می شوند، حمل‏ می گردند. به محض رسیدن به فرودگاهی که دپشها تخلیه می شوند، نسخه اول بعنوان رسید امضاء و نزد شرکت هواپیمایی که دپشها را حمل کرده است، باقی می ماند. نسخه دوم همراه با دپشها برای دفتر پستی که برگ CN38یاCN41 مربوط به آن است، ارسال می شود.

تهیه و بررسی برگهای تحویل CN37، CN38 یاCN41
برگهای تحویل مطابق با مندرجات آنها و براساس مشخصات روی سرکیسه ها یا مطابق با نشانی تکمیل می شوند. تعدادکل و وزن کل کیسه ها و مرسولات در هردپش به تفکیک گروه آنها به صورت کلی ثبت می شوند.
تعداد و وزن کیسه های حاوی سرکیسه های قرمز رنگ جداگانه قید و با حرف «R» در ستون «Observations» (ملاحظات) برگ تحویل نشان داده می شود.
وجود دپشهای زمینی با اولویت، با نشان «PRIOR» در ستون «Observations» (ملاحظات) برگ CN37 مشخص می شود.
هر دفتر پست واسطه یا دفتر پست مقصد که اشتباهاتی را در مندرجات برگ تحویل CN38 یاCN41 مشاهده می کند، باید بلادرنگ آنها تصحیح نماید.این دفتر باید آنها را توسط برگ رسیدگی CN43، به اطلاع آخرین دفتر مبادله ارسال کننده و دفترمبادله ای که دپش را بسته است، برساند. هنگامی که دپشهای رهسپار شده توسط پست در داخل کانتینرهای مهر و موم شده قرار داده می شوند، شماره ردیف و شماره مهر هر کانتینر در ستون برگ CN37، CN38 یا CN41 که برای این منظور در نظر گرفته شده است، ثبت می شوند.

فقدان برگهای تحویل CN37، CN38 یا CN41
در صورت فقدان برگ CN37، دفتر دریافت کننده باید بر اساس محموله رسیده، برگ تحویل را در سه برگ تنظیم کند. دو نسخه از آنها باید به همراه برگ رسیدگیCN43 به دفتر ارسال کننده فرستاده شود و این دفتر یک نسخه از آن را پس از بررسی و امضاء عودت دهد.
درصورتی که دپش بدون برگ تحویل CN38 یاCN41 به فرودگاه مقصد یا به فرودگاه واسطه ای که مسئول ارسال دپش به شرکت حمل و نقل دیگری است، برسد؛ اداره پستی که فرودگاه درحوزه آن قرار دارد باید راسا یک برگ تحویل تنظیم کند. این برگ باید توسط شرکت حمل و نقل ارسال کننده محموله امضاء و تایید شود. مراتب باید توسط برگ رسیدگی CN43، همراه با دو نسخه ازبرگ CN38که بدین ترتیب تنظیم شده است،به دفترمسئول بارگیری محموله گزارش شود. ازدفتر مسئول بارگیری خواسته می شود یک نسخه را که رسماً تایید شده برگشت دهد.
در صورت فقدان برگ CN38 یا CN41 اصلی، اداره پست دریافت کننده دپش باید برگ CN46 جایگزین را که توسط شرکت هواپیمایی تنظیم می شود، قبول کند. مراتب باید بوسیله یک برگ رسیدگی CN43، همراه با دو نسخه از برگ جایگزین CN46 به دفتر مبدا گزارش شود.
بررسی دپش ها
هر دفتر پستی که دپشی را دریافت می کند باید موارد زیر را بررسی کند:
مبدا و مقصد کیسه هایی که در دپش قرار داشته و در برگ تحویل به ثبت رسیده اند؛
مهر و موم و بستن کیسه های دارای سرکیسه قرمز رنگ؛
صحت اطلاعات مندرج در برگ تحویل.
برگهای رسیدگی
پس از بررسی کامل دپش، بی ترتیبی های محرز شده باید بلافاصله با استفاده ازبرگ رسیدگی CN43 که در دو نسخه تنظیم می شود به دفتر پستی مبدا گزارش شود.

اقداماتی که در صورت بروز حادثه به عمل می آید

1-هنگامی که در نتیجه بروز حادثه در جریان حمل ونقل، یک کشتی، قطار، هواپیما یا هر وسیله حمل و نقل دیگری قادر به ادامه سفر خود و تحویل دپش در بنادر مورد نظر یا ایستگاههای برنامه ریزی شده نباشد، خدمه آنها باید دپشها را به نزدیکترین دفتر پست محل حادثه یا به دفتری که به بهترین نحو می تواند دپش را رهسپار مجدد کند تحویل دهند. در صورتی که خدمه قادر به انجام این کار نباشند، دفتری که از جریان امر مطلع شده است باید برای تحویل گرفتن دپش، اقدام فوری بعمل آورد و پس از بررسی وضع ظاهر دپش و منظم کردن مرسولات آسیب دیده، آنها را از سریعترین مسیر به مقصدشان مجدداً رهسپار کند.
2- اداره پست کشوری که حادثه در آن رخ داده است، باید تمام ادارات پست بنادر مورد نظر یا ایستگاههای قبلی را از طریق وسایل مخابراتی، از سرنوشت دپش مطلع سازد. این ادارات نیز به نوبه خود تمام ادارات ذیربط دیگر را به همین طریق مطلع می سازند.
3- ادارات پستی که در وسیله حمل و نقل حادثه دیده دپش داشته اند بایدیک نسخه از برگهای تحویل CN37، CN38 یا CN41 را به اداره پست کشوری که حادثه درآن رخ داده است ارسال کنند.
4- سپس دفتر پست ذیصلاح با یک برگ رسیدگی CN43 که حاوی جزئیات شرایط حادثه و نتایج بررسی دپشها است، دفاتر مقصد دپشهای حادثه دیده را مطلع می سازد.
مرسولات اشتباه در ارسال
هر نوع از مرسولات که اشتباهاً ارسال شده باشند بدون تاخیر از سریعترین مسیر به مقصدشان ارسال مجدد می شوند.

اقداماتی که درصورت لغو پرواز یا انحراف از مسیر یا ارسال اشتباهی مرسولات هوایی بعمل می آید

1- هنگامی که هواپیمایی پرواز خود را برای مدت زمانی قطع کند، بطوری که موجب تاخیر در ارسال دپشها شود، یا هنگامی که دپشها به هر علتی در فرودگاهـی غیر ازفرودگاهی که در برگهای تحویل CN38 قید شده است، تخلیه شوند؛ شرکت هواپیمایی باید بلادرنگ چنین دپشهایی را به مامورین اداره پست کشوری که هواپیما در آن توقف کرده تحویل دهد. این اداره آنها را از سریعترین مسیر (هوایی یا زمینی) مجدداً رهسپار می کند.
2- اداره پستی که دپشهـای هـوایـی یا کیسه های اشتباهاً رهسپار شده درنتیجــه اشتباه در اتیکت گذاری را دریافت می کند، باید اتیکت جدیدی با ذکر نام دفتر مبدا به دپش یا کیسه الصاق و آن را به مقصد صحیحش مجدداً رهسپار کند.
3- در تمام حالات، دفتر پستی که رهسپاری مجدد را انجام داده است، باید دفتر پست مبدا هر دپش یا کیسه را با استفاده از برگ رسیدگیCN43 و به ویژه با ذکر سرویس هوایی که دپش را تحویل داده است، سرویسهای مورد استفاده (هوایی یا زمینی) برای ارسال بعدی به مقصد جدید دپش و علت ارسال اشتباه از قبیل اشتباه حمل و نقل یا اتیکت گذاری روی این برگ رسیدگی مطلع سازد.

اقداماتی که درصورت لغو پرواز یا انحراف از مسیر یا ارسال اشتباهی مرسولات زمینی هوابرد (S.A.L) بعمل می آید
1 هنگامی که مراسله موجود دریک دپش زمینی ارسالی از طریق هوایی (S.A.L) درپروازی باشند که قطع شده یا در فرودگاهی غیر از فرودگاهی که در برگ تحویل CN41 قید شده است، تخلیه شوند؛ رویه بصورت زیر است :
1-1- ماموران اداره پست کشوری که مراسلات به صورت ترانزیت در آنجا قرار دارند، مسئولیت آنها را به عهده می گیرند و چنانچه شرایط طوری باشد که بتوان مراسلات را بلادرنگ به کشور مقصد ارسال کرد، آنها را از طریق زمینی مجدداً رهسپار می کنند. اداره پست مبدا ازطریق پست الکترونیکی (E.mail) یا هر نوع وسیله مخابراتی دیگر مطلع خواهد شد.
2-1- در صورتی که توزیع سریع از طریق زمینی به کشور مقصد را نتوان تضمین کرد، اداره پست کشورترانزیت کننده باید ازطریق وسایل مخابراتی با اداره پست مبدا مراسلات تماس بگیردتا مشخص شود به چه طریقی مراسلات باید به مقصد مجدداً رهسپار شوند و چگونه غرامت رهسپاری مجدد محاسبه و پرداخت گردد.
3-1- اداره پست کشور ترانزیت کننده یک برگ تحویل جدید (CN37، CN38 یا CN41، طبق حالت) تنظیم و مراسلات را طبق دستورات اداره پست مبدا ارسال مجدد می کند.
برگشت کیسه های خالی
صاحبان کیسه های خالی باید در مورد تمایل به برگشت یا عدم برگشت کیسه های خالی، و در صورت برگشت، وسیله (طریقه حمل) حمل مورد استفاده آن تصمیم بگیرند. با این وجود، اداره پست مقصد حق دارد کیسه هایی را که نمی توان به آسانی و با هزینه کم در کشورش معدوم نماید را برگرداند. اداره پست مبداء هزینه برگشت کیسه های خالی را بر عهده خواهد گرفت.

با سپاس و قدردانی از توجی شما همکاران محترم


تعداد صفحات : 42 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود