تارا فایل

پاورپوینت خلق ارزش مشترک


خلق ارزش مشترک
استاد:
ارائه دهندگان :

مقدمه
رویکرد خلق ارزش مشترک

خلق ارزش مشترک Value Co-Creation

مزایای درگیرشدن مشتری

محورهای خلق ارزش مشترک از نظر پورتر و کرامر
ارائه خدمات بهتر به بازارهای کنونی
دسترسی به بازارهای جدید
کاهش هزینه­ها از طریق نوآوری
مسائل اجتماعی
تکنولوژی
مراکز آموزشی

ابعاد خلق ارزش مشترک
(معیارهای اندازه گیری ارزش مشترک خلق شده)

عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک
دستیابی به ارزش پایدار فقط از طریق همکاری مستمر ارائه دهنده ی خدمات و مشتریان و با فرایندی مبتنی بر همکاری متقابل تحقق می یابد. ازاین رو شرکت ها باید ارتباط مستمر خود را با مشتریان حفظ کنند تا از طریق خلق مشترک ارزش بتوانند وفاداری آنها را به دست آورند. و نیز توسعه ی ارتباط با مشتریان باید بر مبنای تعامل مستمر و گفت وگوی مستقیم باشد. همچنین در مطالعات دریافتند که برای خلق مشترک ارزش لازم است ارتباطات یکسویه به ارتباطات دوسویه تبدیل شود، زیرا ارتباطات در جهان امروز به وسیله ی شرکتها کنترل نمیشود بلکه مشتریان هستند که ارتباطات خود را با شرکتها تنظیم میکنند. شرکتها باید خود را با خواسته های مشتریان سازگار کنند. مشتریان امروزه به پیشنهادها و محصولات شرکتها بسنده نمیکنند.

موسسات داخلی در زمینه ی خلق ارزش مشترک

رویکردهای مختلف به خلق ارزش مشترک

رویکرد منطق خدمات برتر در خلق ارزش مشترک
به جای کالاها ، خدمات باید واحد اصلی مبادله باشند چرا که کالا تنها انتقال دهنده ی خدمات هست و به عنوان ابزاری عمل می کند که سبب می شود مشتری از ظرفیت های شرکت سود ببرد .
در این رویکرد مشتری باید یاد بگیردکه چگونه کالاها را بر حسب نیازهای منحصر بفرد خود ، موقعیت های کاربرد و رفتارها ، استفاده نموده ، حفظ کرده و تعمیر کنند.
خدمات واحد اصلی مبادله
سود مشتری از ظرفیت شرکت
یادگیری مشتری

رویکرد منطق خدمات در خلق ارزش مشترک
این رویکرد تمایز آشکاری بین منطق خدمات مشتری و منطق ارائه دهنده ی خدمات ایجاد می کند .
منطق ارائه دهنده ی خدمات به مشتریانی اطلاق می شود که منابع فراهم شده توسط شرکت را با منابعی که به طور روزمره استفاده می کنند و در فرایندهای خلق ارزششان وجود دارد ، ترکیب کرده و لذا در این رویکرد این مشتری است که مسئول خلق ارزش است و ارزش مشترکی خلق نمی شود مگر در مواردی که شرکت منطق ارائه دهنده ی خدمات را اتخاذ کند و تعاملاتی مابین عرضه کننده و مشتری رخ دهد

رویکرد علم خدمات به خلق ارزش مشترک
علم خدمات به بررسی خلق ارزش مشترکی می پردازد که از طریق ادغام کردن منابع موجود با منابع در دسترس سیستم های خدماتی گوناگونی که می توانند به بهبود سیستمی کمک کنند و توسط حوزه ی محیطی سیستم تعیین شده است رخ می دهد .
درمقایسه بامنطق خدمات برتر،این رویکرد نگاه کلان تری به خلق ارزش مشترک دارد.
هر سیستم خدماتی را می توان به عنوان یک مشتری و یک عرضه کننده در نظر گرفت که میتوانند با هم خلق ارزش کنند.

رویکردهای دیگر به خلق ارزش مشترک

نقش های مشتری در نوآوری و خلق ارزش مشترک

خلق
مشترک
شفافیت
گفتگو
دسترسی
ریسک
مدل های مختلف خلق ارزش مشترک
1) الگوی پراهاالد و راماسوامی

2) الگو موئلر

از نظر منابع:
منابع شرکت عنوان می کند برای هرگونه تحول عمل پیش نیاز
 

از منظر تصمیم:
تصمیمات مستقل شرکت
 

از منظر ارزش:
امکانات تنها برای مشتریان با ارزش بالقوه ارائه می شود.
تحول ناشی از شرکت
از نظر منابع:
شرکت به عنوان یکپارچه سازی منابع اصلی عمل می کند.
تحول توسط شرکت ایجاد شده و فقط شامل منابع شرکت می شود.
تحول با محصولات قابل عرضه در بازار پایان می یابد.
 
از منظر سیستم:تصمیمات منتقل شرکت
از منظر ارزش:
تحول شناسی از شرکت تنها برای مشتریان با ارزش بالقوه ارائه می شود
تحول ناشی از مشتری
از منظر منابع:شرکتها بعنوان یکپارچه سازی منابع اصلی عمل می کنند.تحول توسط مشتری ایجاد که منابع خود را یگپارچه کرده اند. و بعنوان تولیدکنندگان مشترک و سازنده ها مشترک اقدام می کنند.
از منظر تصمیم:تصمیمات یکپارچه برای شرکت ها و مشتریان
ازمنظر ارزش: تحول ناشی از مشتری می تواند در تحول مشتریان ارائه شود.مشتریان بعنوان تولیدکنندگان مشترک و سازنده های مشترک عمل می کنند. 

از نظر منابع:
مشتریان به عنوان یکپارچه سازی منابع اصلی عمل کرده و منابع اصلی جهت ایجاد کار موثراند.
 
از منظر تصمیم:
تصمیمات مستقل مشتری

از منظر ارزش:مشتریان بعنوان خالقین مشترک ارزش استفاده یی عمل می کنند.
الف:مشتریان از تحول ناشی از شرکت سود می برند.(2الف)با مصرف یک کالا(مکانیزم توزیع)
ب:مشتریان از تحول ناشی از مشتری سود می برند(2ب)
ارائه خدمات غیرمستقیم
ارائه خدمات مستقیم
امکانات
تحول
کاربرد
1
2 الف
2 ب
3

3)الگوی آریکا ستنروس و جاکوال
منابع مشتری
اطلاعات مورد نیاز
 
نیازمندها
اهداف
برنامه
 
اطلاعات موقعیتی
محیط عملیاتی
راه حل های پیشین
مهارت صنعت
 
اطلاعات مخصوص صنعت
انجمن ها
آیین نامه ها
 
مواد تولید
مواد و راه حل های موجود
 
تلاش و زمان
منابع مالی
 
نقش های مشتریان
تشخیص دهنده مشترک
طراح مشترک
اجرا کننده مشترک
 
فروشنده مشترک
 
توسعه دهنده مشترک
 
فعالیت های مشترک در حل مشکل مشترک
ارزش رایج/
متداول
تشخیص نیازها
طراحی و تولید
راه حل
اجرای راه حل
مدیریت تضادهای ارزش
سازماندهی فرایندها و منابع
منابع تامین کننده
دانش متخصص
تکنیک ها و مهارت های متخصص
مهارت های مدیر پروژه
درک مشتری
 
مهارت های تشخیص
نگرش پویش گرایانه
تمایل و قابلیت واکنش
اعتماد
قابلیت پیش بینی ریسک
تسهیلات و تجهیزات حرفه ای تجزیه
 
دانش اندوخته
قابلیت دیدن الگوهای وسیع تر
قابلیت فرایند سازی
واقع نگری،اتحاد و اصول اخلاقی
 
سرمایه رابطه ایی
روابط نسبت به مجریان
با مهارت های مکمل
نقش تامین کننده
مشاور گزینش ارزش
سازمان دهده فرایند ارزش
ارتقا دهنده ارزش
حامی/تجربه ارزش
تولید کننده مشترک
 

4)الگوی مک کل لندی و همکاران
همکاری
نقش همکاری
زیاد
زیاد
کم
کم
تطبیق عملی
نقش برای انطباق
مدیریت سیستم
نقش جهت جمع آوری و مدیریت سیستم
پیروی منفعل
نقش جهت پیروی
کنترل جزیره ای
نقش برای کنترل از راه دور
سطح فعالیت ها
تعداد تعاملات با افراد مختلف

5)مدل راماسوامی و گویلارت
Co-creation
مضمون تعاملات
پلت فرم درگیر شدن
افراد
روابط شبکه
شرکت
چهارچوب ذهنی
تجربه
تجربات جدید ارزش برای افراد
سرمایه استراتژیک افزایش یافته و بازگشتها به کارخانه
ریسکها و هزینه های پایین تر برای افراد
ریسکها و هزینه های پایین تر برای شرکت

6)مدل هویر و همکاران
خروجی های خلق ارزش مشترک
مرتبط با شرکت
کارایی و اثر بخشی
پیچیدگی افزایش یافته
 
مرتبط با مشتری
مطابقت با نیاز های مشتری
ساخت روابط، تعهد و رضایت
موانع شرکت
نگرانی های مربوط به محرمانه ماندن
به اشتراک گذاشته شدن مالکیت معنوی
اطلاعات بیش از حد
امکان پذیر نشدن تولید
تحریک کننده های شرکت
منفعت افزایش یافته مشتری
کاهش هزینه های مشتری
انگیزاننده ی مشتریان
عوامل ملی
عوامل اجتماعی
عوامل تکنولوژیک
عوامل روانشناختی
بعد از راه اندازی
تجاری سازی
توسعه محصول
ایده پردازی
درجه و میزان خلق مشترک

نگاهی به مفهوم توسعه ی پایدار شرکتی ومسئولیت اجتماعی شرکتی ،
حاکمیت شرکتی و خلق ارزش مشترک
موکرجی
و
ویجک
توسعه ی پایداری شرکتی را بدین شکل تعریف می کنند (برآورده شدن نیازهای مستقیم و غیر مستقیم شرکت و ذینفعان بدون در خطر انداختن توانایی براوردن نیازهای آینده ی ذینفعان .).
توسعه ی پایداری شرکت را شامل کارهای داوطلبانه ای می داند که نگرانی های زیست محیطی شرکت را در تعامل با ذینفعان نشان می دهد
دو دیدگاه

پایداری شرکتی در واقع شکل تکامل یافته ی مفاهیم سنتی و قدیمی برای توصیف رفتار اخلاقی شرکت هاست و عباراتی نظیر مسئولیت اجتماعی شرکت یا حاکمیت شرکتی بیانگر حوزه ی مسئولیت شرکت هاست که به جوابگویی شرکت ها در قبال اجتماع ، کارکنان ، کشور ومحیط زیست با نگرشی دراز مدت اشاره دارد.
مسئولیت اجتماعی شرکتی
اجتماع
کارکنان
محیط زیست
شرکت

مسئولیت پذیری شرکتی
مسئولیت پذیری شرکتی ، حاکمیت شرکتی و خلق ارزش مشترک می تواند فرصتی برای شرکت ها باشد تا توجه بیشتری به ظرفیت های داخلی خود داشته باشند و علاوه بر تقویت اقتصاد ، زمینه های توسعه ی پایدار شرکتی را فراهم نمایند و درشرایط حساس ومتلاطم بتوانند تطبیق پذیری خود بامحیط را حفظ کرده و به کارخود ادامه دهند
مسئولیت پذیری شرکتی
حاکمیت شرکتی

ولـز فارگـو؛ چهارمیـن هلدینـگ خدمـات مالـی و بانکـی آمریـکا بـا تولیـد نرم افزارهـای کاربـردی بـرای مشـتریان خـود و بــا آمــوزش بودجه-بنــدی و مدیریــت اعتبــار بــه آنهــا روش هــای بهــره ور در پرداخــت بدهی هــای مشــتریان را بهبــود بخشـیده اسـت.

فورچـون و رتبه بنـدی 1000 شـرکت برتـر جهانـی به لحاظ خلق ارزش مشترک
اقتصـاد سـرمایه داری کـه پیـش از ایـن صرفـا بـه دنبـال افزایـش مصـرف بـه هـر طریـق ممکـن بـود؛ امـروز بـه اهمیـت ایجـاد بهـره وری از طریـق زنجیـره ارزش به عنـوان یـک راه حـل کلان نگاهـی نویـن دارد و اینتـل و آی بـی ام از طریـق هوش مصنوعـی درحـال طراحـی روش هایـی بـرای کاهـش مصـرف بـرق هسـتند .
تغییـرات تـا جایـی پیشرفـت کـه فورچـون در رتبه بنـدی 1000 شـرکت برتـر جهانـی – (شـاخصهای خلــق ارزش مشــترک ) را دخالــت داد .

شاخص های جدید رتبه بندی شرکت ها در سطح جهانی
رتبه بنـدی شـرکتها کـه برخـلاف خـرد جمعـی تـا آن زمـان کـه صرفـا از منظـر میـزان سـرمایه و فـروش و سودرسـانی بـه سـهامداران ارزیابـی و رتبه بنـدی میشـدند، شـاخصهای جدیـد پیـدا کردنـد و منافـع اجتماعـی از جملـه کاهـش گرمایـش زمیــن، ســلامتی و بهداشــت مشــتریان و کل جامعــه را در نظرآوردنــد. پــس از آن خلــق فرصــت عادلانــه بــرای آمــوزش و تحصیــل علــم و موقعیتهــای جدیــد اقتصــادی بــرای بخشهــای فقیرتــر جامعــه هــم بــه رتبه بنــدی شــرکتها در عرصــه جهانـی کمـک میکرد.

فورچـون شـرکتهای بـا درآمـد 1 میلیـارد دلار را کـه بـا نـوآوری و حمایـت از منافـع اجتماعـی سـعی در حـل مسـایل عمـده اجتماعـی داشـتهاند و تجـاری هسـتند را بررسـی و شـرکتها را بـر اسـاس شـاخصهای روبه رو بـرای نخسـتین بـار در سـال 2017 رتبه بنـدی کـرد.
شاخص های مورد نظر فورچون در رتبه بندی شرکت ها و بررسی برخی شرکت های موجود

شـرکت سویسـی نوواریتـس شـماره 4 فهرسـت 1000 شـرکت برتـر فورچـون از منظـر خلـق ارزش مشـترک بود کـه در تولیـد و دریافـت تاییدیـه FDA بـرای یـک نـوع خطرنـاک از سـرطان خـون داروی خاصـی را بـرای نخسـتین بـار تهیـه کـرده بـود، بـه ازای هـر دوره درمـان ماهانـه یـک دلار از بیمـاران فقیـر هنـدی، کنیایـی و ویتنامـی دریافـت کـرد و همزمـان بـه مراکـز علمـی و درمانـی ایشـان آمـوزش و رصـد بیمـاران را نیـز آموخـت. در مـدل قیمتگـذاری ایـن داروی تولیـدی در نوواریتـس شیوه به این صورت است که درصورتـی کـه بیمـار طـی یـک مـاه بـه داروهـا پاسـخ مثبـت بدهـد هزینه هـای حداقلـی از او دریافـت میشـود و ایـن یـک تئـوری درحـال آزمایـش در نوواریتـس نیسـت بلکـه در حـال حاضـر آن را در سـطح جهانـی اجرایـی کـرده اسـت.

بررسی شرکت های موجود در فهرست رتبه بندی فورچون

شــرکت نســتله کــه در فهرســت مزبــور مقــام 14 را بــه خــود اختصــاص داده اســت؛ بــا روش هــای مختلــف ســعی در ایجـاد منافـع اجتماعـی و اقتصـادی کـرده اسـت. غـذای سـلامت مهمتریـن هـدف اقتصـادی، اجتماعـی امـروز نسـتله اسـت: رهانـدن خـود و مشـتریانش از غـذای شـکردار، اتفـاق مهمـی اسـت کـه بـا هـدف تولیـد غـذای سـالم بـرای جامعـه نسـتله آن را دنبـال میکنـد. تحقیـق و توسـعه بـر روی تولیـد کریسـتالهای توخالـی شـکر بـرای کاهـش وزن و مصـرف شـکر در اغلـب تولیـدات نسـتله حتـی 40 درصد کاهـش شـکر در شـکلات از جملـه اهدافـی اسـت کـه نسـتله بـر اسـاس منافـع اجتماعـی و سـلامت جامعـه آن را جـزء اهـداف خـود ترسـیم کـرده اسـت. بالطبـع از ایـن طریـق مشـتریان جدیـد و علاقمنـد به سـلامتی را بیشـتر بـه خـود جلـب کـرده اسـت.
شــرکت نســتله

شـرکت سـمکس رتبـه 18 فهرسـت مزبـور؛ تولیدکننـده سـیمان و بتـون آمـاده بـرای ساختمان سـازی – درصـدد اسـت تــا بــا کمــک کــردن بــه ســاختن ســاختمان های مقاومتــر و پایدارتــر در جوامــع آمریــکای جنوبــی میــزان هزینــه ســاخت و سـاز سـاختمان مسـکونی را بـرای ایشـان کاهـش دهـد و در ایـن راه هـدف کمـی کمـک بـه 3 میلیـون خانـوار تعییـن شـده اسـت. یکـی از برنامه هـای ایـن شـرکت تهیـه مـواد و مصالـح بـرای بازسـازی منـازل خانوارهایـی اسـت کـه روزانـه کمتـر از 3 دلار درآمـد دارنـد. در ادامـه ایـن شـرکت بـه خانوارهـای بـا درآمـدی کمـی بالاتـر وام و اعتبـار هـم میدهـد تـا بـرای خریـد مصالـح و آمـوزش دیـدن نـزد کومکـس به عنـوان پیمانـکاران احتمالـی آینـده از شـرکت خریـد کننـد. نصـب بیـش از 80 هـزار تنـور سـیمانی بـرای کاهـش خطـرات ناشـی از تنورهـای غیراسـتاندارد بـرای مـردم آمریـکای جنوبـی از دیگـر فعالیتهــای اجتماعــی و اقتصــادی شــرکت ســمکس اســت.
شــرکت سـمکس

رتبــه 20 ایــن فهرســت بــا شــرکت چندملیتــی و انــرژی انــل اســت. کاهــش ردپــای مصــرف انــرژی مهمتریــن هــدف اجتماعـی انـل اسـت. انـل درصـدد اسـت تـا سـال 2050 میـزان مصـرف کربـن در تولیـد و مصـرف انـرژی را بـه عـددی نزدیــک بــه صفــر برســاند.
طــی دو ســال گذشــته شــرکت انــل در 80 اســتارتاپ در خصــوص موضوعــات پیشگفتــه ســرمایه گذاری کــرده تــا کمتریــن تاثیــر را بــر گرمایــش زمیــن داشــته باشــد.
شــرکت انــل

شـرکت کـره ای سـیجی یـا Job Creating بـرای امـرار معـاش بهتـر کارگـران مسـنی کـه در نزدیکـی دوران بازنشسـتگی خـود هسـتند بانـک اطلاعاتـی تهیـه کـرده و بـا اسـتخدام ایشـان در شـغلهای مرتبـط سـعی میکنـد درآمـد بیشـتری بـرای ایـن افـراد ایجـاد کنـد. از آنجایـی کـه رشـد سـن نیـروی کار در کره جنوبـی بسـیار زیـاد اسـت و تـا سـال 2050 نیمـی از جمعیـت کره جنوبـی بیـش از 50 سـال عمـر خواهنـد داشـت – تحقیقـا نیمـی از همیـن جمعیـت نیـز بیـش از 65 سـال عمـر خواهنــد داشــت- ســیجی ایجــاد شــغلهایی بــرای حمــل محمولــه یــا ایجــاد شــغلهای مرتبــط بــا کشــاورزی در ویتنــام بــا درآمــدی حداقــل 80 %بیشــتر از درآمــد شــغلهای پاره وقــت در کره جنوبــی را بــرای افــرادی کــه اســتخدام میکنــد، ایحـاد میکنـد.
شــرکت کـره ای سـیجی یـا Job Creating
ایجــاد شــغلهایی بــرای حمــل محمولــه
ایجــاد شــغلهای مرتبــط بــا کشــاورزی در ویتنــام
درآمــدی حداقــل 80
%بیشــتر از درآمــد شــغلهای پاره وقــت
بانـک اطلاعاتـی

در ایـن فهرسـت شـرکتی ماننـد آمـازون کـه در رتبه بنـدی از منظـر میـزان دارایـی مقـام نخسـت جهـان در ســال 2017 را از آن خــود کــرده اســت.
شــرکت آمـازون
از منظــر خلــق ارزش مشــترک بــا شــاخص های ســه گانه پیــش گفتــه مقامــی بهتــر از 828 را نتوانسـته اسـت بـه خـود اختصـاص دهـد کـه نشـان از عـدم توانایـی ایـن شـرکت در ارایـه خدمـات و منافـع زیسـت محیطـی و اجتماعـی بـرای جامعـه اسـت.
amazon

جمع بندی

1.حمیدی،فاطمه و شمس،ناصر.پاییز و زمستان 1398. مدلسازی معادلات ساختاری ارزش خلق شده در کسب و کارها.نشریه ی نوآوری و ارزش آفرینی
2. رستگار، عباسعلی و همکاران. 1395 . ناثیر سرمایه اجتماعی خریدار / فروشنده بر عملکرد نوآوری با بکارگیری توسعه دانش مشتری و تعهد به نوآوری. فصلنامه ارزش آفرینی
3. .طباطبایی نسب، محمد و حدادیان، سیما 1393 . رفتار هم خلقی ارزش مشتری و تاثیر آن بر مشتری مداری. تحقیقات بازاریابی نوین
4. موسوی، سید نجم الدین و همکاران. 1394 .بررسی تاثیر رفتار هم خلقی ارزش مشتری بر ارائه خدمات نوآوران در سازمان؛ تبیین نقش رفتار شهروندی و رفتار مشارکتی. دو فصلنامه علمی- پژوهشی، دانشگاه شاهد
5.عاقلی ،میثم و کریمی،اوژن و رشیدی،حسن.تابستان 1398. بررسی عوامل موثر بر خلق ارزش مشترک و تاثیر آن بر وفاداری گردشگران مورد مطالعه: گردشگران خارجی شهر دامغان. فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه
6. سبزئی، علیرضا، حسینی، علی و بندرخانی، مهدی .1393. بررسی عوامل موثر بر وفاداری مشتری (مطالعه موردی: بانک کشاورزی).
7. شعبانی، اکرم، منصوری محمدآبادی، سلیمان، میرفخرالدینی، سیدحیدر و صفری، خلیل .1395. تاثیرمشارکت مشتری بر توسعه محصول جدید: نقش میانجی پیامدهای بازار. فصلنامه علوم مدیریت ایران
8. مرادی، محسن، موسوی، محمد و علیمردانی، بهناز .1390. مدل وفاداری مشتری در صنعت بیمه (مورد مطالعه: یک شرکت بیمه ای). پژوهشنامه بیمه
9.حسینی زید آبادی ،سید مهرداد. خلق ارزش مشترک اقتصادی – اجتماعی و معرفی برخی پروژههای موفق آن در شرکتهای تراز جهانی
10.شراعی ،فاطمه و کلابی ،امیرمحمد وخداداد حسینی ،سید حمید.پاییز 1398. طراحی مدل توسعه پایدار شرکتی: تبیین نقش مسئولیت اجتماعی شرکتی، حاکمیت شرکتی، و خلق ارزش مشترک
11.دریایی،عباسعلی.1391.توسعه ی پایدار پیامد حسابداری و بازاریابی سبز و مسئولیت پذیری اجتماعی با تاکید بر راهبری شرکتی .
12.مشیرزاده ، همایون .1391.پایداری شرکتی .
13.رضوانی ،مهران و سید امیری ،نادر و میرزایی ، بهنام .سال 1399. شناسایی تاثیر بازاریابی کلامی الکترونیک در شبکه های اجتماعی بر خلق ارزش مشترک ، (مورد مطالعه : صنعت استارتاپ های گردشگری )
14.امیرالسادات هفشجانی،سیده نسیم وشفیعی ،میثم وحاجی پور ، بهمن و سلطانی ،مرتضی .شناسایی و الگو پردازی انگیزه های مصرف کنندگان برای مشارکت در خلق ارزش مشترک در صنعت نوشیدنی (شرکت زمزم ایران).
15.حقیقت ،محمد سعید .1398.خلق ارزش مشترک بین شرکت های بیمه و اپراتورهای تلفن همراه
16.Milani.M et al .2019.Handbook of research on business models in modern competitive scenarios/IGI Global
17.Kojouri , H , Mirabi,V,Safarzade , H /Department of business management , central Tehran branch , Islamic Azad university ,Tehran ,Iran
18. Michael E . Porter and Mark R . Kramer /2011/creating shared value/Harvard business review
19. Georgina Hurst/2016 /Enel : Redefining the value chain /the shared value initiative
20.Shayan ,S.A /2018/ Creating shared economic &social value / is it similar to Islamic business value proposition?

فهرستی از مقالات فارسی و انگلیسی استفاده شده


تعداد صفحات : 34 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود