تارا فایل

پاورپوینت تکنیک حل خلاق مسئله


 کانال تلگرامی بانک پاور پوینت @PptBank https://telegram.me/joinchat/CrBIZT1leC0x3lRhxgL_5g

کارآفرینی:
101 تکنیک حل خلاق مسئله

ترجمه : دکتر محمود احمدپور داریانی

فصل اول

ای سود نام تو خلاقیت است.
هفته نامه بیزنس ویک
نوآوری یا محو شدن

چالش های راهبردی

چالش هایی که سازمان های بازرگانی و مدیران و کارکنانش تا دهه اول قرن 21 با آن روبرو خواهند شد که د رتاریخ فعالیت های اقتصادی بی سابقه است.

مهمترین چالش های راهبردی
1- تمامی ابعاد اقتصادی به سرعت تغییر می یابد.

2- رقابت رو به افزایش است.

3- فعالیت اقتصادی به طور روز افزون، وسعت چهانی می یابد.

4- فن آوری های جدید با سرعت نفس گیری ظهور می یابند.

مهمترین چالش های راهبردی
5- ترکیب نیروی کار تغییر می یابد، چنانکه این ارزش ها و انتظارات اعضای آن تغییر می یابد.

6- کمبود منابع، از آب گرفته تا کارکنان ماهر، روزبه روز بیشتر می شود.

7- اقتصاد امریکا از یک اقتصاد صنعتی به یک اقتصاد مبتنی بر دانش و اطلاعات، تغییر شکل می دهد.

مهمترین چالش های راهبردی
8- شرایط اقتصادی و بازار در سراسر چهان فوق العاده بی ثبات و ناپایدار می گردد.

9- اجزای تشکیل دهنده، مانند سهامداران و طرفداران محیط زیست، تقاضای بیشتری از سازمان به عمل می آورند.

10- محیط فعالیت اقتصادی نه تنها به سرعت تغییر می کند بلکه به مراتب، پیچیده تر می شود.

نوآوری

با نوآوری! تقریباً همه مسئولان طراز اول موسسه ها، از جمله مدیران عامل شرکت های مندرج در لیست Fortune500 ، پژوهشگران و مشاوران به اتفاق بر این باورند که این تنها راهی است که شرکت ها می توانند با همه چالش هایی که در دهه 1990 با آنها روبه رو شوند، مقابله کنند. آنها باید مبتکرو نوآور باشند. اینتل، جانسون اند جانسون، نورداستروم وهیولت پاکارد همگی برای حفظ بقا و پیروزی خود دست به نوآوری زدند.
یا نوآوری کنید یا محو شوید.

نوآوری و خلاقیت

یک چیز بدیع و اصیل[1]، چیز جدیدی است، چیزی که قبلاً وجود نداشت.خلاقیت[2]، فرآیند خلق چیز جدیدی است که دارای ارزش است. افکار و اندیشه های تازه و بدیع پسیار زیادی وجود دارد اما بعضی از آنها ممکن است دارای ارزش نباشند و در نتیچه، خلاق و ابتکاری به حساب نیایند. خلق[3]، چیزی است بدیع و اصیل که دارای ارزش است.
[1] Original.
[2] creativity
[3] creation

نوآوری[4] فرآیند خلق چیزی جدید است که ارزش قاب توچهی برای فرد، گروه، سازمان، صنعت یا جامعه دارد. بنابراین، نوآوری عبارت از خلقتی است که دارای ارزش قابل توچه است.
[4] Innovation.

خلاقیت، سکوی پرتاب به سوی نوآوری
خلاقیت می تواند به صورت تصاعدی افزایشی باشد که طی گامهای کوتاه روبه جلو روی دهد، نظیر تحقیقات درازمدت و پسیار دقیقی که به اختراع واکسن فلج اطفال انجامید. عکس این قضیه نیز صادق است و خلاقیت می تواند با گام های بلند و چهشی صورت پذیرد که طی آن پسیاری از حلقه ها در زنجیره تکامل مفاهیم، با یک تلاش یکباره ای پشت سر هم گذرانده می شود.

«چهارP »خلاقیت و نوآوری
1- محصول product

2- امکانات possibilities

3- فرآیند processes

4- خلاقیت فردی و گروهی
personal and group creativity

چگونگی رابطه چهارP با یکدیگر

محصول

محصول نتیجه فرآیند خلق یا نوآوری است که می تواند یک شی فیزیکی، یک خدمت یا ارتقاء هر یک از این ها باشد.
محصول برای این که یک خلاقیت واقعی باشد باید دارای ارزش باشد.گاهی بوسیله تجزیه و تحلیل و یا درک مستقیم و شهود .
می توان فهمید چه چیزی بالقوه دارای ارزش قابل ملاحظه است.برای مثال بعضی از مخترعان و سرمایه گذاران پیشنهاد فروش یک فکر جدید را به شرکت های آی بی ام، جنرال موتورز،دوپون و چندین شرکت بزرگ دیگر دادند ولی همه آنها این پیشنهاد را رد کردند.آنها سرانجام تصمیم گرفتند این محصول را خودشان پسازند. این فرآیند، فن آوری فتوکپی بود به این ترتیب شرکت زیراکس به وجود آمد.

امکانات
برای اینکه نوآوری روی دهد امکانات لازم برای خلاقیت و نوآوری باید وجود داشته باشد.اگر در شرایط مطلوبی به سر نبرید هر قدر هم دارای استعداد خلاق و دانش و مهارت بالایی برخوردار باشید نمی توانید نوآوری های چندانی خلق کنید. شواهد حاکی است که نوآوری سازمانی از مدیریت دقیق فرهنگ سازمانی نشات می گیرد. این موضوع را می توان به لحاظ مدیریت «هفت S» موفقیت سازمانی به خوبی درک کرد.

«هفتS » موفقیت سازمانی
1- راهبرد
2- ساختار
3- سیستم ها(مدیریت)
4- سبک(رهبری)
5- کارمند یابی
6- مهارت ها
7- ارزش های مشترک(فرهنگ سازمانی)

فرآیند

تکنیک های متعددی را می توان برای افزایش خلاقیت حل مسئله در یک سازمان، به کار بست.
این فرآیند ها در جهت افزایش خلاقیت در تمامی مراحل فرآیند حل مساله سوق دارند.

خلاقیت فردی و گروهی

افزایش خلاقیت فردی تلاش دو جانبه ای را می طلبد.
فرد در داخل گروه ایفای نقش می کند و بنابراین، مدیریت عوامل پویایی گروه به منظور افزایش خلاقیت، بسیار حایز اهمیت است.

سه کتاب درباره خلاقیت و نوآوری

1- 101 تکنیک حل خلاق مساله

2- نوآوری یامحو شدن

3- فرار از هزار تو

چهار نوع نوآوری

چهار نوع اصلی نوآوری(حاصل یا نتیجه تلاش نوآوری) وجود دارد:
1- محصول
2- فرآیند
3- بازاریابی
4- مدیریت

بهبود نوآوری در شرکت Steel case
در(( گرند راپیدز)) میشیگان هرمی وجود دارد که نماد نوآوری و تغییر است.این شرکت همانند پسیاری از شرکت های بزرگ و قدرتمند آمریکایی محصول حجیم و کسل کننده ای را اگرچخ دارای کیفیت بالایی بود تولید می کرد. نزدیکترین رقیب آن، شرکت هرمن میلر، به دلیل روح نوآورانه اش به یک تهدید رقابتی مهمی تبدیل شد. در دهه 1970Steel case صرفاً یک تقلید کننده بود.
شرکت درصدد بود تسلط خود را بر بازارافزایش دهد بنابراین شرکت های کوچک ولی باسابقه را خریداری نمود.

حال دارای ردیفی از مبلمان اداری چوبی و حق ساخت مبلمان های طراحی شده توسط معماران مشهور فرانک لوید و رایت کربوزیر است.همچنین تاسیسات خود را بازسازی و عملیات خود را تجدید سازمان کرده است. شرکت خط تولید مبلمان جدید نرم و شیکی را موسوم به خط کانتکست ایجاد کرده است.(نوآوری محصول)

نوآوری محصول
به محصولات یا خدمات جدید یا ارتقای محصولات یا خدمات قبلی، می انجامد.
نوآوری فرآیند
به فرآیندهای بهبود یافته در سازمان – برا ی مثال، در
بخش های عملیات، مدیریت منابع انسانی، امور مالی- منتج می شود

نوآوری بازاریابی
به کارکردهای بازاریابی تبلیغ، قیمت گذاری و توزیع و همچنین دیگر کارکردهای محصول به غیر از توسعه محصول (مانند پسته بندی یا تبلیغات) مربوط می شود.
نوآوری مدیریت
روش مدیریت سازمان را بهبود می بخشد.

فصل دوم
فرآیند حل خلاق مسئله

فرآیند حل خلاق مسئله

تحلیل محیط
اگر پیوسته در جست و جوی مسائل نباشید پس چگونه خواهید دانست که آیا این مسائل وجود دارد یا نه؟
شرکت نفت Royal Dutch/shell میلیون ها دلار سالانه صرف پیگیری مسائل مربوط به رقابت و اقتصاد و کسب اطلاعات درباره مشتریان خود می کند و این هزینه صرفاً برای یک نوع سیستم اطلاعاتی، یعنی سیستم اطلاعات راهبردی صورت می گیرد.

تشخیص مسئله
پیش از آنکه بتوانید مسئله ای را حل کنید یا از فرصتی استفاده کنید باید از وجود آن مسئله یا فرصت با خبر شوید.
برای مثال هنگامی که میکیوکیتا نو در اوایل دهه 1990 اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هزینه تولید در شرکت نمود در نهایت، احساس کرد یک جای کار خراب است. مشکل این بود که پس انداز لازمی را که می بایست از بابت اتوماسیون و روباتی کردن کارخانه که به تازگی آن را تکمیل کرده است به دست آورد، به دست نمی آورد.

شناخت مسئله

تفکر استدلالی و شهودی هر دو در این مرحله صورت می گیرد.اما شناسایی یک فرآیند عقلایی و استدلالی است.

سئوالات اصلی مطرح شده در شناخت مسئله
1- چه اتفاقی افتاد، یا خواهد افتاد؟
2- روی چه کسی تاثیر گذاشت یا خواهد گذاشت؟
3- چه زمانی اتفاق افتاد یا خواهد افتاد؟
4- چگونه اتفاق افتاد با خواهد افتاد؟
5- چرا اتفاق افتاد یا خواهد افتاد؟
6- چه باید بکنیم تا موفق باشیم؟

فرضیه سازی

فرضیه سازی درباره وضعیت عوامل آینده در شرایط حل مسئله، امری ضروری است.
برای مثال: وضعیت اقتصاد به هنگامی که محصولات جدید راه اندازی شود چگونه خواهد بود؟ یا واکنش مدیرتان نسبت به پیشنهادتان چه خواهد بود؟

در شرکت FRITO-LAY حل خلاق مسئله،رمز موفقیت است.
شرکت FRIYO-LAY تولید کننده مواد غذایی سبک مستقر در دالاس که سالیانه 5/3 میلیارد دلار فروش دارد نخستین بار برنامه حل خلاق مسئله (CPS ) را در سال 1987 آغاز کرد. برنامه CPS در FRITO-LAY در هست مرحله انجام می شود: 1- یافتن مسئله 2- جمع آوری اطلاعات 3- تعریف مسئله 4- نظریه پردازی برای یافتن راه حل 5- ارزیابی و انتخاب بهترین نظریه ها 6- تدوین یک برنامه عملی 7- قبولاندن نظریه به مدیریت ارشد و 8- عملی کردن راه حل

خلق راه کارهای گوناگون
خلق راه کارهای مختلف مستلزم فهرست بندی راه کارهای شناخته شده و ایجاد راه کارهای اضافی می باشد.خلق راه کارهای مختلف تا حدودی یک امر عقلایی و استدلالی و تا حدودی شهودی و غیر استدلالی است. هنگامی که مهندسان شرکت اپل کامپیوتر«نیوتن» را که یک کامپیوتر دستیار دیجیتالی شخصی بود طراحی کردند صدها قابلیت جایگزین را برای این ماشین ایجاد کردند. در پایانه چندین قابلیت اصلی از بین بقیه انتخاب شد.

انتخاب از بین راه کارهای مختلف
هنگامی که مهندسان هوندا برای اولین بار موتوری را طراحی کردند که 55 مایل در هر گالن مصرف داشت، راه کارهای مختلفی برای انتخاب در اختیار داشتند. تاثیر فن آوری جدید بر هزینه تولید، سازگاری با سیستم های انتقال نیرو و غیره برای تصمیم گیری آنان در انتخاب فن آوری، اهمیت پسیاری داشت.هر یک از فن آوری های ممکن می بایست به لحاظ تاثیر آنها بر این عوامل، مورد ارزیابی قرار می گرفت.

اجرا

پس از آنکه دیدگاه روشنی نسبت به کاری که می خواهید انجام بدهید پیدا کرده و برنامه ای برای انجام آن داشتید آنگاه می توانید عملاً دست به کار شوید. اجرا مستلزم توچه دایم است. این امر یعنی دقیق شدن در جزئیات و پیش بینی موانع و غلبه بر آنها .

کنترل

ارزیابی نتایج آخرین مرحله فرآیند حل خلاق مسئله است که اغلب نادیده گرفته می شود. این مرحله مستقیماً به مرحله تجزیه و تحلیل محیط راه پیدا می کند و چرخه جدیدی از حل خلاق مسئله آغاز می شود.تشخیص نقایص در این مرحله حایز اهمیت است.

شرکت EATON از نوآوری برای رقابت استفاده می کند.
شرکت سهامی ایتون، سازنده دنده و سوپاپ موتور، اکسل کامیون، مدار شکن و دیگر قطعات متداول، عمدتاً برای خودروسازیها، دارای 38000 نفر کارگر در 110 کارخانه در سراسر چهان است.کاهش چشمگیر هزینه ها چهت افزایش بهره وری از عوامل موفقیت این شرکت است. ایتون دفاتر حساب های خود را باز گذاشت تا در تصمیم گیری آگاهانه به آنها کمک کنند از طریق برنامه های تسهیم سود، یادداشت ها تقدیری کارکنان خود را به تلاش جدی در امر نوآوری فرآیند، ترغیب نموده است.

ایجاد خلاقیت در فرآیند حل مسئله
تجزیه حل مسئله نتایج مایوس کننده به بار آورد.
1- برای بیشتر سازمان ها یا افراد، خلاقیت بخش عمده ای از فرآیند حل مسئله را تشکیل نمی دهد.
2- افراد چه به عنوان فرد و یا عضوی از سازمان معمولاً به خلاق بودن ترغیب نمی شوند.
3- تعداد اندکی از افراد با تکنیک های خلاقی که می توان در فرآیند حل خلاق مسئله به کار پست آشنایی دارند.
4- تعداد کمی از افراد مهارت های حل خلاق مسئله را در خود توسعه می دهند اما این وضعیت به تدریج تغییر می کند.

101 تکنیک حل خلاق مسئله

راه های متعددی برای بهبود حل خلاق مسئله وجود دارد. برای مثال باید یادبگیرید که چگونه توانمندی های شهودی خود را افزایش دهید، یا باید روی تغییر فرهنگ سازمان تاکید کنید تا این فرهنگ پذیرای خلاقیت باشد.

تکنیک های خلاقیت تا مرحله حل مسئله
تحلیل محیطی
1/1 مقایسه نسبت به ئیگران:الگوبرداری, بهترین رویه ها, مسابقه ها علیه رقبای موهوم
2/2 به کارگیری پیشگویان و مشاوران
3/3 کنترل علایم ضعیف
4/4 جست و جوی فرصت

تشخیص مسئله
5/1 وضعیت آرمانی
6/2 چک لیست ها
7/3 توفان فکری معکوس
8/4 فکاهی و طنز
9/5 گردآوری و فهرست کردن شکایات
10/6 پاسخ دادن به ندای دیگران
11/7 ایفای نقش
12/8 برنامه پیشنهادها
13/9 تمرین و دیگر رویکردهای گروهی

شناسایی مسئله
14/1 درمیان گذاشتن با دیگران
15/2 کسب اتفاق نظر
16/3به تصویر کشیدن مسئله
17/4کوله بار تجربه
18/5نمودار استخوان ماهی
19/6سلطان کوهستان
20/7 تعریف دوباره مسئله یا فرصت
21/8بازنویسی اهداف به روش های متفاوت
22/9 فشار و کشش
23/10 من چه می دانم
24/11 چه الگو هایی وجود دارد؟
25/12 نمودار چرا-چرا

فرضیه سازی
26/1 معکوس سازی نظریه
ارائه راه کارها
27/1 قیاس های و استعاره ها
28/2 تحلیل راه حل های گذشته
29/3 تداعی
30 /4 زنجیره تداعی صفات
31/5 بر شمردن صفات
32/6 بازگشت به مشتری
33/7 بازگشت به خورشید
34/8 چرخه فرصت
35/9 برنامه های کامپیوتری
36/10 موعد مقرر

37/11 قیاس های مستقیم
38/12 منابع ایده را مشخص کنید
39/13 با حواس پنجگانه خود مسئله را بررسی کنید
40/14 شبکه شطرنجی FCB
41/15 تکنیک متمرکز بر شیء
42/16 نگاه تازه
43/17 خرده ایده ها و قفسه بندی آنها
44/18 دفترچه یادداشت ایده ها
45/19 نهاده – ستاده(ورودی – خروجی)
46/20 گوش دادن به موسیقی
47/21 نقشه کشی ذهنی

49/23 تکنیک ناپلئون
48/22 نام بردن کاربردهای احتمالی
50/24 جست و جوی تصادفی سازمان یافته
51/25 قیاس های شخصی
52/26 تحریک تصویر
53/27 چک لیست بهسازی محصول
54/28 ربط
55/29 واژه های ربطی
56/30 معکوس – عکس معکوس
57/31 غلتیدن در علفزارایده ها
58/32 تکنیک 7 7

59/33 یافتن راه حل مسئله در خواب و رویا
60/34 تکنیک دو کلمه ای
61/35 استفاده از کامپیوتر برای تحریک خلاقیت
62/36 چک لیست کلامی برای خلاقیت
63/37تجسم
64/38 چه می شد اگر…؟
65/1 توفان فکری

تکنیک های گروهی
66/2 نگارش فکری
67/3 سبد نگارش فکری
68/4 نگارش فکری 6/3/5
69/5 تصویر سازی خلاق
70/6 چهش های خلاق
71/7 دوایر خلاقیت
72/8 روش تکه کاغذ کرافورد
73/9 تکنیک دلفی
74/10 تکنیک دلفی
75/11 تکنیک گشت و گذر

76/12 تکنیک گوردن/لیتل
77/13 سیستم های پشتیبانی از تصمیم گروهی
78/14 تابلوی ایده ها
79/15 محرک های ایده
80/16 کمیته نوآوری
81/17 گروه های نوآوری درون شرکتی
82/18 لانه شیر
83/19 تکنیک شکوفه نیلوفر آبی,یا روش MY
84/20 روش توفان فکری میتسوبیشی
85/21 تحلیل ساخت واژگانی
86/22 روشNHK
87/23 تکنیک گروه اسمی

88/24 فیلیپس 66
89/25 گشت و گذار توام با عکس برداری
90/26 تکنیک کارت سنجاقی
91/27 سناریو نویسی
92/28 روش SIL
93/29 داستان نویسی بر روی تابلوی دیواری
94/30 مطالعه فرآیند خلاق حل مسئله
95/31 تیم های پنج نفره
96/32 روش TKJ

انتخاب
97/1 ماتریس بررسی ایده ها
98/2 رای گیری نقطه ای
اجرا
99/1 نمودار چگونه –چگونه
100/2 هنگام قبولاندن نظرات خود,جنگجو باشید
101/3 تحلیل میدان فشار
کنترل

تحقیقات نشان می دهد که خلاقیت را می توان آموزش داد و شرکت ها به این موضوع پی برده اند.
هفته نامه بیزینس ویک
فصل سوم
تکنیکهای خلاق برای تحلیل محیط،
تشخیص و شناسایی مسائل، و فرضیه سازی

1/1 مقایسه نسبت به دیگران
شرکت ها برای شناسایی مسائل بالقوه به الگوبرداری به صورتی که توسط شرکت زیراکس خلق شده, همراه بانسخه جنرال الکتریک معروف به رویه های برتر روی آورده اند
از نتایج این مقایسه ها برای ایجاد تغییر و به عنوان اهداف بهبود استفاده می شود.پیتر جانسون یک ابر رقیب خیالی خلق کرد و مورد مقایسه قرار داد. شرکت های دیگر ابر رقیب مرکب را خلق می کنند و رویه های برتر را در زمینه های مختلف دریافت و آنها را ترکیب می کنند.

2/2 به کارگیری پیشگویان ومشاوران

آینده نگران و پیشگویان ودیگر مشاوران وجود دارند که می توانند راهنمای شما باشند. اغلب چشم انداز و افق تازه ای را برای شما باز می کنند.برای مثال ممکن است جنگل را برای درختانش ببینند کاری که فردی که نزدیک به این شرایط است ممکن است قادر به انجام آن نباشد.

3/3 کنترل علایم ضعیف
یک تکنیک برنامه ریزی راهبردی استاندارد نشان دادن توچه دقیق به علایم و سیگنال های ضعیف در بازار است پیشگویی کننده ها, خدمات جداسازی وشبکه ها می توانند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما بگذارند. حضور در سمینارها می تواندنقش مشابهی را ایفا کند.دو تن از سازندگان مستغلات تصمیم گرفتند دارایی های مستغلاتی قابل توچه خود را به دلیل مشاهده نشانه های ضعیف قبل از رکود بین سال های 92-90 به فروش برسانند از مبالغ حاصل ازفروش برای خرید اموال ورشکسته و از ارزش افتاده در بازار استفاده کردند.

4/4 جست و جوی فرصت

جست وجوی فعالانه برا فرصت ها می تواند:
1- کشف موقعیت های جدید
2- کاربردهای جدید دانش امروزی منجر شود.

تکنیک های تشخیص مسئله

بسیاری از افراد هنگامی که در رسیدن به هدفی ناکام مانده اند متوجه می شوند که مسئله ای وجود دارد. افراد غالباً عملکرد کنونی را با اهداف قبلی تجارب گذشته یا عملکرد سال قبل مقایسه می کنند تا از وجود مسئله ای آگاه شوند.

درcontinental bank تشخیص مسئله به راه حل های جدید می انجامد

هنگامی که توماس تئوبالد‘ رئیس بانک کانتینتال، این بانک را به خاطر راهبرى بازرکانى تاسیس کرد متوچه شد که موفقیتش به در اختیار داشتن ماموران زبردستی که بتوانند قراردادى را منعقد کنندبستگى دارد. شش مهارت بعد از نشست با روانشناسان انتخاب شد که براى داوطلبان ضرورت حیاتى داشت.

شش مهارت ضرورى براى داوطلبان
1) مهارت هاى تحلیلى
2) اعتماد به نفس
3) مهارت هاى حل خلاق مسئله
4) قدرت رسیدگى به ابهام
5) مهارت هاى قوى بین اشخاص
6) توانایى کنش گرایى در معاملات

5/1وضعیت آرمانى
یک وضعیت آرمانى را خلق و وضعیت موجود را با آن مقایسه کنید.چه اختلاف هایى وجود دارد؟ چرا این اختلاف ها وجود دارد؟چه مسائل یا فرصت هایى را این اختلاف ها را همراه مى آورد؟

6/2 چک لیست هاَ
استفاده ازچک لیست به هنکام بررسى وضعیت مى تواند پسیار سودمند واقع شود.براى مثال تونى هاش و لیندا فوست در کتابشان به نام(That s a Great Idea ) (=فکر جالبى است) چک لیست هاى متعددی را براى بهبود تحلیل وضعیت طراحى کردند.

َ
7/3 توفان فکرى معکوس
توفان فکرى معکوس گونه اى از این رویکرد است که در آنجا شرح داده شد. توفان فکرى معمولى با یک مسئله شروع مى شود و به دنبال یک راه حل مى کردد،اما توفان فکری معکوس با یک راه حل شروع مى شود و به جست و جوى مسائل بالقوه مى بردازد.مانند فقدان انگیزه در نیروى کار، به عبارت دیگر شرایط ظاهراَ رضایت بخشى را در نظر مى گیرید و سپس به دنبال این مى گردید که ببینید کجاى این شرایط داراى نقص یا خطا است.

هرگاه با شرایط نامساعدى روبرو شده اید اقدام به سرودن اشعار فکاهى و طنز آمیز درباره آ ن شرایط بنمایید. براى مثال یکى از کارکنان با استفاده از اهنک The Music Man یک ترانه موضوعى تنظیم کرد تا مدیران سازمانش را با شوخى و طنز از مشکلات آگاه سازد.وى این ترانه را با این سطور بازنویسى کرد:مشکل ما در همین جا یعنى در ریورسیتى دچار مشکل هستیم.این مشکل ما با «م» شروع و با «ت» پایان مى پذیرد و همان مدیریت است.بله آقا مشکل درست در همین جا در ریورسیتى.وى مخفیانه نسخه هایى از ترانه اش را بین همکارانش و مدیریت عالی توزیع کرد. مسولان سازمان موضوع را پیگیرى کردند و منجر به این شد که دو تن از مدیران نالایق تعویض کردند.
8/4 فکاهى و طنز

9/5 گردآورى وفهرست بندى شکایات
یک روش موثر براى آشکارسازى مسائل این است که از کارکنان، مشتریان یا دیگر عناصر بخواهیم که طى جریان توفان فکرى فهرستى از شکایات را به صورت انفرادی یا گروهى تهیه کنند.

10/6 پاسخ به نداى دیگران
کاهى افراد مسائل یا فرصت ها یى را نزد شما بیان مى کنند که شایسته است مورد توچه دقیق قرار گیرند، حتی اگر این مسائل و فرصت ها دور از ذهن و باورنکردنى باشند.

11/7 ایفاى نقش
لازمه ایفای نقش این است که شما وانمود کنید کس دیگری هستید.

12/8 برنامه بیشنهادها
از دیدگاه سازمان، برنامه بیشنهادها فرصت هاى بیشمارى را براى آکاه شدن از وجود مسائل و به دست آوردن راه حل ها فراهم مى سازد.

13/9 تمرین ودیگر رویکردهاى گروهى
جنرال الکتریک فرآیندى موسوم به تمرین کروهى را طراحى کرد.یک عقب نشینى سه روزه که طى آن مدیران و زیردستانشان دورهم جمع مى شوند تا مسائلى را که واحد کارى مربوط تجزیه کرده است حل و فصل کرده نمایند.

14/1 در میان گذاشتن با دیگران
در میان گذاشتن یک مسئله با کسى دیگر استفاده از این نظریه است که دو فکر بهتر از یک فکر است.

15/2 کسب اتفاق نظر
تکنیک هاى بیشمارى براى کسب اتفاق نظروجود دارد. از جمله این تکنیک ها مى توان به راى گیرى به شیوه اى دموکراتیک و آزادمنشانه و دور هم نشستن و بحث درباره مسئله تا زمان رسیدن به یک اتفاق نظر گروهى اشاره کرد.

16/3 به تصویر کشیدن مسئله
یکى ازراه هایى که مطمئن مى شوید مسئله واقعى را شناسایى کرده اید کشیدن تصویرى از آن مسئله است. از این فرآیند همچنین مى توان براى خلق براى خلق راه کارهاى مختلف استفاده کرد.

17/4 کوله بار تجربه
کوله بار تجربه توسط Idea Scope کمبریج، ماساجوست، طراحى شد.در این روش حل کنندکان مسئله را در فضایى از تجربه قرار مى دهند تا بتوانند مسئله را درک کنندو بنابراین راه حل هاى بیشتر و بهترى ارایه کنند.

18/ 5 نمودار استخوان ماهى
فروش کم محصولات
جدید
تاثیر در عرضه
محصولات
رقیب سرسخت
خودداری بخش
مهندسی
از ایجاد بهبود
سربرست بازاریابی
هزینه نکردن براى
تبلیغات
استفاده از عاملین
فروش در کذشته
بالا بودن قیمت
کمى تعداد نیروی
فروش
عدم انعطاف در
قیمت

رکود اقتصادی
کسادى فروش
در کل صنعت
ضعف طراحی
محصول
نیاز به اظهار نظر
بیشتر مشتریان
کانال هاى مناسب
توزیع
ناکافى در یافتن
کانال مناسب
ظ
عدم اطمینان از
مخاطبین
مورد نظر
اقدامات رقیب
مقابله به مثل
رقیب

دلایل بودن استخوان ماهى سودمند

1- حل کنندکان مسئله را به بررسى تمامى اجزاى مسئله قبل از تصمیم گیرى، تشویق مى کند.
2- به نمایش روابط بین علل و اهمیت نسبى آن علل کمک مى کند.
3- به شروع فرآیند خلاق کمک مى کند.
4- به شروع یک توالى منطقى براى حل مسئله کمک مى کند.
5- به حل کنندکان مسئله کمک مى کند تا به جاى تاکید بربخش کوچکى ازمسئله ،کل مسئله را ببیند.
6- روشى رابراى کاهش حیطه مسئله به دست مى دهد-
7- به افراد کمک مى کند به جاى این شاخه و آن شاخه پریدن روى مسائل واقعى تمرکز کنند.

19/6 سلطان کوهستان
یک بازى کودکانه است که یک بازیکن به بالاى چیزی مانند کنده درخت مى رود و بازیکنان دیگر سعى مى کنند او را بیندازند.یک یا دو نفر موضعى را درباره یک مسئله اتخاذ مى کنند و دیگر اعضاى کروه سعی مى کنند آنها را از کوه تعریف مسئله پایین بکشند.درست همانند بازى شخص پس از آنکه طرف مقابل را پایین کشد خود به بالاى کوه بروداین بازى تا جایى ادامه دارد که فرد بالاى کوه مورد تهاجم قرار گیرد.فرد بازمانده باید هر نظریه را که اظهار کرده بود اصلاح نماید.

20/7 تعریف دوباره مسئله یا فرصت
مسئله را تا آنجایى که مى توانید به روش هاى متعدد تعریف کنید.شاید این کار مسئله را از زاویه اى دیگر ببینید.

21/8 بازنویسى اهداف به روش هاى متفاوت
براى اینکه مطمئن شوید واقعا به مسئله اصلی مى پردازى مى توانید اهداف یا دیگر معیارهای خود را به چند روش مختلف بازنویسى کنید.

22/9 فشار و کشش
به عنوان بخشى از فرآیند حل مسئله، مى توانید مسئله را بفشرید یا بسط دهید . این طرز فکر به شما امکان مى دهد مسئله را بهتر تجزیه و تحلیل کنید.

براى فشردن یک مسئله یک سرى از پرسش ها را مطرح کنید که با یک کلمه چرا شروع مى شود.

براى بسط یا گسترش دادن یک مسئله سلسله اى از پرسش ها را مطرح کنید که با کلمه چه شروع مى شود

23/10 شما چه مى دانید؟
پس از آنکه تشخیص دادید مسئله اى وجود دارد آنچه را که درباره آن مسئله مى دانید روى کاغذ بیاورید. این کار به شما کمک خواهد کردهمه ویزکی های مومقعیت مورد نظر را نام ببرید.

24/11 چه الگو هایى وجود دارد؟

به اطلاعات موجود نکاه کنید. آیا الگوها یا روابطى على یا غیر از آن مشاهده مى کنید؟ نمودارى ترسیم کنیدکه روابط بین حقایق را که کشف کرده اید نشان دهد.

25/12 نمودار چرا-چراWhy-why Diagram
این تکنیک گونه دیگرى از رویکرد مورد استفاده در نمودار استخوان ماهى است.براى مثال اگر مسئله کسادى فروش محصول جدید باشد و شما علت آن را ببرسید، بنج علت احتمالى ظاهر مى شود که عباتند از: 1- ضعف طراحى محصول 2- تبلیغ نامناسب 3- توزیع غیر موثر 4- بالا بودن بیش از حد قیمت 5- عدم شناسایى درست بازار مورد نظر

نمودار چرا-چرا
چرا؟
چرا؟
پایین بودن
کیفیت
باب روز نبودن
شیک نبودن
طراحى ضعیف
محصول

فقدان بودچه
برای تبلیغات
کمبود نیروى
فروش
عدم خرید یک جا توسط
سربرست بازاریابی
تبلیغ نا مناسب
تاخیر در
عرضه محصول
بیدا نکردن کانال ها
درست
توزیع نا کارآمد
فروش ضعیف
محصول جدید

بر هزینه بودن
رکود اقتصادی
پایین بودن
قیمت رقبا
فقدان تحقیقات
بازار
ناکامى در بیدا
کردن بازار هدف
بالا بودن
قیمت

26/1 معکوس سازى فرضیه

همه فرضیه هایى را که درباره مسئله به ذهنتان مى رسد، نام ببرید. اکنون آنها را معکوس کنید و سعى کنیدمسئله را حل نمایید. از این فرآیند همچنین مى توانید برای رسیدن به اندیشه هاى تازه برای حل مسئله ا صلى استفاده کنید.

براى ماندگارى در شرایط محیطى عصر حاضر خلاقیت امرى ضرورى است.به محض اینکه از هتل های واقعا بنج ستاره چهان شوید همه هتل ها یکسان هستند تنها رنک سالن انتظار آنها با هم متفاوت دارد.نوآورى رمز بقا است.
مایکل لون،رییس سابق Days Inns
فصل چهارم
تکنیکهای فردی برای خلق راهکارهای مختلف

27/1 قیاس ها و استعاره ها

قیاس و استعاره می توانند به عنوان وسیله ای برای شناسایی مسائل و درک بهتر آنها، عمل کنند.اغلب می توانید بین مسئله خود و چیز دیگر قیاس به عمل آورید، یا آن را به صورت استعاره بیان کنید.

قیاس
قیاس عبارت است از مقایسه بین دوچیز که در اصل غیر مشابه اند ولی با این عمل نشان می دهیم که شباهتی بین آنها وجود دارد.
استعاره
استعاره نوعی کلام است که در آن، دو اندیشه به وسیله یک نقطه مشترک به یکدیگر پیوند می یابند. به معنای وسیع تر کلمه همه استعاره ها قیاس های ساده هستند، اما همه قیاس ها استعاره نیستند.
تشابه
تشابه نوع خاصی از استعاره است که در آن واژه هایی همچون«همانند» ، «مانند»، «مثل» و «عین» استفاده می شود، مانند «باد مثل چاقو می برید»،«دستش مثل زبان قورباغه فرز بود». از تشابه همچنین می توان برای طرح مقایسه هایی که راه حل ارائه می کنند، استفاده کرد

28/2 تحلیل راه حل های گذشته

گزارش های فنی، گزارش های تخصصی و کتاب هایی که داستان های مربوط به اینکه دیگران چگونه مسائل خود را حل کرده اند را نقل می کنند، در تشخیص راه حل های ممکن برای یک مسئله قابل به کارگیری هستند. حتی اگر روشی که به وسیله آن مسئله ای در گذشته حل شده، دقیقاً با شرایط شما سازگار نباشد می توانید از آن روش مطابق با تجربه خودتان بهره بگرید.

29/3 تداعی Association
تداعی یعنی برقراری یک رابطه ذهنی بین دو شی ء یا دو اندیشه، که براساس سه قانون اولیه صورت می گیرد.
1- مجاورت Contiguity
2- شباهت Similarity
3- تباین Contrast

30/4 زنجیره تداعی ویژگی ها

این تکنیک همانند بر شمردن صفات، با فهرستی از صفات و ویژگی های یک مسئله آغاز می شود. مثال فرض کنید که می خواهید صفحه گرامافون را به عنوان وسیله ای برای انتقال موسیقی، بهسازی کنید.کاررا با شمردن ویژگی های آن – اندازه، وزن، رنگ، ترکیب، هزینه و امثال آن- آغاز می کنید.اگر روی این ویژگی ها تداعی کنید ممکن است روش هایی برای کاهش وزن یا کاهش هزینه آن یا ترکیب آن بیا بید.

31/5 برشمردن صفات
عبارت است از برشمردن کلیه صفات یا ویژگی های یک مسئله یا یک شیء. حل کننده مسئله سپس به طور منظم هر یک از صفات یا گروه صفات را تجزیه و تحلیل و سعی می کند به هر چند روش ممکن، آنها را تغییر دهد.

32/6 بازگشت به مشتری
می توانیم با روی برگرداندن از مسائل مربوط به تولید و روی آوردن به مسائل مربوط به بازاریابی، رابطه بین فعالیت های خود و مشتریان را به لحاظ محصول، قیمت، تبلیغ، و بازار مورد نظر بررسی کنیم.

33/7 بازگشت به خورشید

همه چیزهای فیزیکی را می توان به معادله های انرژی آنهاتبدیل کرد.با ردیابی منشا آنها تا منابع طبیعی و در نهایت تا به خورشید به عنوان منبع همه انرژی ها می توانیم رابطه بین اجزای یک مسئله را درک کنیم. مثال
کائوچو: مهر، قالب، پاشنه کفش، کشتی سازی، فرآیند لاتکس خام، کارخانه لاستیک، درخت کائوچو

34/8 چرخه فرصت
این فرآیند از انتخاب تصادفی ویژگی های مسئله و ترکیب آنها برای بدست آوردن موضوعی که بتوان آن را در جلسه توفان فکری بررسی کرد، تشکیل می شود.

35/9 برنامه های کامپیوتری
از تعدادی برنامه های کامپیوتری می توان برای خلق راه کارها و راه حل های گوناگون استفاده کرد و در حالات دیگر، خلاقیت را به فرآیند حل مسئله افزود. معروفترین و قدرتمندترین این برنامه ها به لحاظ محاسبات، برنامه Idea Fisher است.

نوآوری،نوآوری،نوآوری در هرمن میلر

هرمن میلر دومین فرشنده بزرگ مبلمان اداری در آمریکا است. این شرکت به عنوان نوآرترین شرکت در صنعت خود شناخته می شود. تشکیلات اداری و دفتری را به صورت مجموعه و واحد کامل تولید می کند. یکی از منحصر به فرد ترین جنبه های نوآوری این شرکت، تلاش هایی است که برای تبدیل شدن به یک شرکت سبز(شرکت کنش گرا در امور محیطی) انجام می دهد.

36/10 موعد مقرر

از آنجایی که پسیاری از افراد خلاق اگر تحت فشار باشند بهتر کارمی کنند تعیین ضرب الاجل برای خلق راه کارهای مختلف و برانگیختن کار خلاق، بی نهایت موثر است. تعیین مهلت، فشار را افزایش می دهد و فعالیت مغز نیمکره راست را بیشتر تحریک می کنند.

37/11 قیاس های مستقیم
در یک قیاس مستقیم، حقایق، دانش یا فن آوری مربوط به زمینه ای خاص در زمینه خاص دیگری به کاربرده می شود. یک شرکت محصولات کشاورزی که در صدد یافتن راهی برای کشت دانه ها با فواصل دقیقاً مشابه بود از تسمه تیربار به عنوان یک قیاس استفاده کرد. شرکت یک نوار زیست تجزیه پذیر را تولید کرد و بذرها را با فواصل معینی در داخل آن قرار داد و سپس آن را در داخل کرت (شیار) خواباند.

38/12 منابع ایده را مشخص کنید

برای اینکه به ایده ها دست پیدا کنم، مجله ها به ویژه مجلهSuccess را که انبوهی از ایده ها را در داخل مربع های کوچک نشان می دهند، ورق می زنم.خودتان را با منابع آشنا محدود نسازید. مکان های جدیدی را جست و جو کنید که بتوانند به شما ایده بدهند.

آیا می توانید از حواس پنجگانه خود برای رسیدن به ایده هایی درباره مسئله تان و چگونگی حل آن استفاده کنید؟
1- چه حسی دارد؟
2- چه بویی دارد؟
3- چه صدایی دارد؟
39/13 با حواس پنجگانه خو.د مسئله را بررسی کنید

اگر به دنبال این هستید که محصولات یا خدمات جدیدی ارائه کنید و سعی می کنید ببینید که چگونه می توانید آنها را در مقابل رقبا قرار دهید این تکنیک به شما کمک خواهد کرد. شبکه شطرنجی FCB توسط ریچارد وون طراحی شد. این شبکه یک ماتریس چهارخانه ای، مشابه با ماتریس هایی است که عموماً برای توصیف مفاهیم مدیریت و بازاریابی استفاده می شود.
40/14 شبکه شطرنجی FCB

41/15 تکنیک متمرکز بر شیء
تکنیک متمرکز بر شی دارای عناصری از تداعی آزاد و روابط اجباری است. این تکنیک به ویژه برای موقعیت هایی مناسب است که نیاز به سطوح بالای خلاقیت دارد، نظیر دستیابی به ایده ها برای تبلیغ طرح های کلی یا کپی برداری. تفاوت عمده بین این تکنیک و دیگر تکنیک های رابط اجباری این است که یک شی یا ایده دراین رابطه به طور عمدی انتخاب می گردد نه تصادفی.

42/16 نگاه تازه

از بیرون از سازمان کسی را بیاورید که چیزی درباره مسئله نمی داند، شاید کسی از زمینه کاری متفاوت و یا از شرکت دیگری. چنین شخصی ممکن است مسئله را با دید تازه ای بنگرد، ممکن است ایده های جدیدی ارائه دهد. از یک بچه شش ساله بخواهید نگاهی به مسئله بیاندازد او هنوز آن اندازه بزرگ شده که خلاقیت خود را ازدست بدهد ممکن است هر چه به زبان می آورد همان راه حل درست باشد.

43/17 خرده ایده ها و قفسه بندی انها

کارل گریگوری، نویسنده کتاب«مدیریت هوش و اطلاعات» پیشنهاد می کند که یک راه جمع آوری خرده ایده ها یا ایده های خلق شده در جلسه های فردی و گروهی استفاده نه تصادفی از تابلوی قفسه بندی مخصوص است. برگه ها یا کارت های ایده حاوی ایده ها برای بررسی در این قفسه ها قرار داده می شود.

44/18 دفترچه یادداشت ایده ها
انسان همواره دارای ایده و فکر است. ایده ها و افکار به هنگام دوش گرفتن به هنگام خواب، به هنگام رانندگی … به سراغ شما می آیند. همیشه یک دفترچه یادداشت کوچک با کارت در دسترس داشته باشید. هنگامی که فکر یا اندیشه ای به ذهن شما می رسد اگر آن را یادداشت نکنید از خاطرتان می رود و ممکن است برای همیشه آن را فراموش کنید. پس آنها را یادداشت کنید!همین حالا!

45/19 نهاده – ستاده
این تکنیک که توسط شرکت جنرال الکتریک برای استفاده در برنامه مهندسی خلاق آن طراحی شد به شناسایی راه های جدید دستیابی به هدف کمک می کند.

46/20 گوش دادن به موسیقی
گوش دادن به موسیقی آرام و ملایم روش خوبی برای رها کردن ضمیر نیمه آگاهتان است. موسیقی در سمت راست مغز شنیده می شود یعنی سمتی که بیشتر ادراکی و شهودی است تا استدلالی و عقلی . موسیقی همچنین معمولاً باعث می شود سمت تحلیلی مغز به خواب برود و به این ترتیب، سمت ادراکی مغز فعال تر شود.

47/21 نقشه کشی ذهنی
نقشه کشی ذهنی در ابتدا توسط «تونی بوزان» از گروه روش های یادگیری در انگلستان طراحی شد. این تکنیک براساس یافته های پژوهشی استوار است که نشان می دهد مغز در درچه اول با مفاهیمی کلیدی و به شیوه ای مرتبط به هم و یکپاچه، کار می کند.نقشه کشی ذهنی یک فرآیند فردی توفان فکری است.

48/22 نام بردن کاربردهای احتمالی
نام بردن استفاده های احتمالی یک موضوع به یافتن راه حل ها برای دسته کاملی از مسائل کمک می کند. البته مسئله اصلی یافتن کاربردهای جدید برای یک محصول است. برای مثال جوش شیرین فقط برای آشپزی استفاده نمی شود، بلکه یک ماده سردساز، بوگیر، شوینده و سفید کننده دندان استُ.

49/23 تکنیک ناپلئون
وانمود کنید که شما شخص مشهوری هستید و سعی کنید مسئله را از دید آن شخص حل کنید. شخصیت مفروض شما ممکن است چشم اندازهای جدیدی را نسبت به آن مسئله به شما بدهد. برای مثال، با خود بگویید اگر اسحاق نیوتن با این مسئله روبرو می شد، چه می کرد. ژنرال جورج پاتون چطور؟

50/24 جست و جوی تصادفی سازمان یافته

برای بسیاری از افراد، یک روش مطلوب برای رسیدن به ایده های جدید این است که صفحه ای از واژه نامه ای را به طور تصادفی باز کنند و از واژه های آن صفحه برای خلق ایده ها به شیوه ای که از چک لیست کلامی استفاده می شود بهره گیرند.

51/25 قیاس های شخصی

نوع جالبی از قیاس محدود کننده، قیاس شخصی است. در این روش،سعی می کنید خودتان را شخصاً در موقعیت مربوط درگیر مشاهده کنید، شاید از طریق نقش بازی کردن.

توفان فکری در شرکت ژیلت
مدیران خودشان را به جای موی سر انسان تصور کردند آنها این موضوع را در ذهن خود مجسم کردند که موی سر چه دیدگاهی یه زندگی دارد: ازاینکه هر روز شسته می شوم وحشت دارم. من از سشوار بدم می آید. من احساس پژمردگی و بی روحی می کنم.بعضی خواهان شامپوی ملایم برای حفاظت از قسمت انتهای آسیب دیده موهای خود شدند.هر کس احساسات متفاوتی داشت در نتیچه این امر شامپوی Silkience بود که با نیازهای مختلف موهای مختلف سازگاری داشت.

52/26 تحریک تصویر
هدف از تکنیک تحریک تصویر، به وجود آوردن ایده هایی فراتر از ایده هایی است که از طریق توفان فکری به دست می آید.تحریک تصویر مشابه تکنیک گشت و گذار است.به استثنای اینکه شرکت کنندگان به جای تجسم یک سفر به تصویرها نگاه می کنند.

53/27 چک لیست بهسازی محصول

54/28 ربط
اصطلاح ربط داشتن عملی است که طی آن کلیه فعالیت های اقتصادی یا محصولات مرتبط با خود را فهرست می کنید تا در تصمیم گیری برای محصولات جدید در شرکت خودتان به شما کمک کند.

55/29 واژه های ربطی
چک لیست کلامی نوعی فرآیند رابطه اجباری است. چندین نوع فرآیند از این دست وجود دارد که ارزش بررسی را دارند. از تکنیک های رابطه اجباری، هنرمندان و نویسندگان و بازاریاب ها که در پی توسعه یا نامگذاری محصول جدیدی هستند می توانند به خوبی استفاده کنند.

56/30 معکوس- عکس معکوس
تکنیک معکوس- عکس معکوس می تواند شناخت هایی نسبت به راه حل های جدید برای یک مسئله به وجود آورد. با استفاده از یک فعل حرکتی، مسئله را بیان کنید. سپس متضاد آن فعل را در نظر بگیرید و مسئله جدیدی را که به این ترتیب خلق شده، حل کنید. راه حل های این مسئله ممکن است ایده هایی درباره حل مسئله اصلی به دست دهد.

57/31 غلتیدن در علفزار ایده ها

این تکنیک مستلزم این است که تا آنجایی که می توانید درباره مسئله در دست اقدام مطالبی رابه شکلی که به راحتی قابل خواندن باشد، مثل خلاصه مقاله ها و کتاب های مربوط ، تجارب دیگران، ایده هایی که دیگران به شما داده اند و اقدامات رقبا جمع آوری کنید.

58/32 تکنیک7 7

این تکنیک عبارت است از مجموعه ای از تمرین هایی که برای پردازش، سامان دهی و ارزیابی تکه های یادداشت که روی تابلوی شیاردار در هفت ردیف و هفت ستون نصب شده، طراحی شده است.

59/33 یافتن راه حل مسئله در خواب و رویا
توماس ادیسون اغلب از دوره های کوتاه خواب برای پرورش ایده ها استفاده می کرد. روی صندلی می نشست و در حالی که ریگ هایی را در دست داشت و درباره مسئله فکر می کرد به خواب فرو می رفت. هنگامی که خواب می رفت ریگ ها از دستش بر روی بشقاب های ضخیم روی کف اتاق می ریخت. وی مدعی بود که این روش به او کمک می کند تا با استفاده از فعالیت ضمیر نیمه آگاهش برای حل مسئله در حالت نزدیک به خواب به ایده های جدیدی دست یابد.

60/34 تکنیک های دوکلمه ای
معنایی که شما به واژه های معین می دهید می توانید توانایی شما را برای حل مسئله محدود کند. با تکنیک دو کلمه یا عبارت را از صورت مسئله که جوهر آن را نشان دهد بر می گزینید. برای مثال فرض کنید که صورت مسئله عبارت است از کاهش غیبت از کار تاکنون نوانسته اید ایده های جدید زیادی را درباره چگونگی حل این مسئله خلق کنید.

فهرست بندی واژه های متناوب

61/35 استفاده از کامپیوتر برای تحریک
کامپیوتر هایی مانندProducer این امکان را می دهد که جلوه های ویژه ای در نمایش ها ایجاد شود. برای مثال ممکن است نمودار قطاعی به صورت سه بعدی ظاهر شود و در حال حرکت در فضا چرخش نیز داشته باشد.

62/36 چک لیست کلامی برای خلاقیت

چک لیستی از سئوالات درباره یک محصول، خدمت، فرآیند یا هر موضوع تحت بررسی دیگر می تواند دیدگاه های جدیدی به بار آورد و به این ترتیب، به نوآوری منتهی شود. متداول ترین چک لیست برای خلق ایده های خلاق یعنی چک لیست کلامی توسط الکس اسبورن طراحی شد و آن هنگامی بود که وی در یک شرکت بزرگ تبلیغاتی شراکت داشت.

63/37 تجسم

تجسم یک مسئله و راه حل های بالقوه آن روش خوبی برای ایجاد راه کارهای مختلف است. به نظر می رسد مغز ما واکنش خلاق تری نسبت به تصاویر نشان می دهد تا واژه ها. چشم هایتان را ببندید و مسئله را در ذهنتان مجسم کنید چه می بینید؟ حیطه نگاه خود را روی آن مسئله گسترش دهید. جزئیات بیشتری را بررسی کنید. چه راه حل هایی را می توانید مشاهده کنید؟

64/38چه می شود اگر…؟
از خودتان بپرسید «اگر فلان کار انجام شود چه می شود، چه پیامدهایی خواهد داشت؟» برای مثال چه می شود اگر سال آینده یک میلیون واحد محصول خود را به فروش برسانید؟ بر روی چه چیزهایی تاثیر می گذارد؟
این تکنیک می تواند ابزار قدرتمندی باشد مدیریت راهبردی موفق اغلب بر توانایی استفاده از نرم افزار برای طرح سئوال های«چه می شود اگر…؟» و سپس تهیه فهرستی از پیامدها و واکنش های راهبردی، تکیه می کند.

اختراع مجدد طراحی اتومبیل در کرایسلر

شرکت کرایسلرپس از خارج شدن از دور رقابت خارجی و ناتوانایی در دستیابی به محصولات جدیدجهت عرضه سریع و به موقع در بازار، تصمیم گرفت عملیات طراحی خود را بازسازی نماید.به همین منظور مرکز فنی کرایسکر (CTC ) را با یک میلیارد دلار هزینه ایجاد کرد.CTC شامل یک کارخانه تولیدی است که فرآیندهای ساخت نمونه اولیه را می توان همزمان با طراحی یک خودروی جدید توسعه داد تا بر سرعت تولید و بهبود کیفیت افزوده شود.

راهنمای سریع تکنیک های مطلوب من برای خلق راه کارهای مختلف

راهنمای سریع تکنیک های مطلوب من برای خلق راه کارهای مختلف

فصل پنجم

ها در هر جا به شمار می رود. نوآوری …مبرم ترین دغدغه شرکت
کنت لابیچ، نویسنده نشریه فورچون
تکنیک های گروهی برای خلق راهکارها

مزایای تصمیم گیری گروهی
1- گروه می تواند راه حل بهتری نسبت به فرد ارائه کند.
2- کسانی که در آثارو نتایج تصمیم و یا اجرای آنرا به عهده دارند اگر خود درآن تصمیم گیری نقش داشته باشند راحت تر آن را می پذیرند.
3- مشارکت گروهی به درک بهتر تصمیم می انجامد.
4- کارگروهی به تلاش گسترده تر در امر جست و جو و پژوهش، کمک می کند.
5- میل به مخاطره پذیری متعادل می شود.
6- در کارگروهی معمولاً قضاوت جمعی بهتری وجود دارد.

65/1 توفان فکری
توفان فکری موثرترین واحتمالاً متداولترین فرآیند گروهی است. این تکنیک بیش از 60 سال پیش به منظور افزایش کمیت و کیفیت ایده های تبلیغاتی طراحی شد. به این دلیل نام آن را یورش یا توفان فکری گذارده اند که مغز و فکر شرکت کنندگان توفانی را در مسئله ایجاد می کرد.
گروه: فرآیند توفان فکری با یک گروه 6 تا 12 نفره، یک سرپرست و یک منشی سرو کار دارد.

قوانین گروه توفان فکری

1- هیچگونه قضاوتی درباره هیچ پیشنهادی صورت نمی گیرد.

2- کلیه ایده ها حتی ایده های پوچ و غیرعملی مورد استقبال قرار می گیرند.

3- کمیت ایده ها هدف اصلی است، زیرا به کیفیت می انجامد.

4- ایده ها را می توان ترکیب، اصلاح و انتخاب کرد.

66/2 نگارش فکری
نگارش فکری شکلی از توفان فکری است که اصول اولیه توفن فکری در مورد آن مصداق دارد. شرکت کنندگان نظرات خود را برای حل مسئله ای معین روی آن می نویسند و آن را به نفر بغل دستی می دهند او نیز مدت زمان معینی با بررسی نظرات دیگران ایده خود را روی کاغذ نوشته و به نفر بعدی می دهد.هدف کمک به خلق نظرات براساس نظرات دیگران ویا بهبود بخشیدن یه نظرات ماقبل خود است.

67/3 سبد نگارش فکری
این یکی از تکنیک هایی است که در موسسه Battle در فرانکفورت آلمان طراحی شد. گروه 6 تا8 نفری دور میز نشسته اند نظرات خود را درباره مسئله ای معین روی کاغذ می نویسند هرگاه شرکت کننده ای 4 ایده نوشت می تواند کاغذ خود را در وسط میز بگذارد اما افراد می توانند به نگارش ایده های خود ادامه دهند.در نهایت همه افراد باید کاغذ خود را با یکی از کاغذهای روی میز مبادله کنند.

68/4 نگارش فکری 6-3-5 نام این روش از این واقعیت برگرفته شده است که شش نفر سه ایده جدید را ظرف مدت پنج دقیقه در سه ستون خلق می کنند بعد از پنج دقیقه کاغذ به شخص بعدی داده می شود این شخص تغییرات خود را در این ایده ها ایجاد می کند واین فرآیند شش بار تکرار می شود به طور نظری ظرف 30 دقیقه گروه می تواند 108 ایده خلق کند.

69/5 تجسم سازی خلاق
از این تکنیک اغلب در برنامه های خلاقیت و نوآوری استفاده می شود.شامل سه مرحله است:
1- تجسم یک نیاز خاص به تغییر
2- تجسم روشی بهتر
3- تدوین یک برنامه اجرایی مبتنی بر بینش، این تمرین را می توان به وسیله تک تک افراد انجام داد و تصاویر ذهنی حاصله را به گروه ارائه کرد یا تحت سرپرستی یک فرد به اجرا درآورد.

70/6 جهش های خلاق
روش قدرتمندی برای توسعه مفاهیم پیشرفت است و هنگامی روی می دهد که گروه به راه حل های واقع گرایانه جهش می کند.سپس به موقع به عقب برمی گردد تا برنامه ای را برای عملی کردن آن راه حل ها تهیه کند و موضوعات مشکل آفرین را حل می کند.

71/7 دوایر خلاقیت
گروه های کوچکی از کارگران هستند که برای حل مسائل کیفی مرتبط با زمینه های کاری خاص خودشان گرد هم می آیند.

72/8 روش تکه کاغذ کرافورد
در سال 1925 سی.سی کرافورد روش تکه کاغذ کرافوردCSM را که نوعی توفان فکری است ابداع کرد. نام آن به خاطر استفاده از تکه های کاغذ حدوداً به اندازه کارت های یادداشت است که شرکت کنندگان ایده های خود را روی آنها می نویسند.این گروه می تواند از هر تعداد افراد تشکیل شود.هرچه بیشترباشد بهتراست زیرا زمان اختصاص یافته برای خلق ایده ها کوتاه است.

73/9 تکنیک دلفی
در این فرآیند پرسشنامه ای براساس برداشت هایی از یک موقعیت برای کارشناسان مربوط ارسال می شود.پاسخ یکایک آنها جمع آوری و خلاصه می شود و خلاصه پاسخ ها همراه با رهنمودهایی به هریک از آنها ارجاع داده می شود این فرآیند چند بار تکرار می شودتا یک اتفاق نظر کلی حاصل شود.

74/10 تکنیک گشت و گذار

این تکنیک در ابتدا به عنوان بخشی از فرآیند مطالعه فرآیندهای خلاق حل مسئله معرفی شد.این تکنیک هنگامی مفید است که گروه حتی بعد از استفاده از دیگر فرآیندهای خلاق مانند توفان فکری یا داستان نویسی دیواری نتوانسته به راه حلی دست یابد.

75/11 روش گالری
در این روش به جای ایده هایی که تغییر موقعیت می دهند، آفرینندگان ایده ها تغییر موقعیت می دهند.نام گذاری این تکنیک ناشی از این مسئله بود که هر یک ازاعضای گروه حوزه کاری متفاوتی را در نظر می گیرد و یک گالری ایده خلق می کند و در معرض تماشای دیگران قرار می دهد.

76/12 تکنیک گوردن/لیتل

این تکنیک توسط ویلیام گوردون در شرکت مشاوره ای آرتور دی.لیتل با هدف خاص رسیدگی به مشکلاتی که بعضی از افراد در برخورد با مفاهیم انتزاعی پیدا می کنند، طراحی شد. این تکنیک به یک رهبر قوی و انعطاف پذیری نیازدارد که می تواند اعضای گروه را به وسعت نظر و گسترش دادن حوزه دید و چشم انداز، تشویق کند.

77/13 سیستم های پشتیبانی تصمیم گروهی

سیستم های نرم افزاری یا سخت افزاری هستند که گروه را در تصمیم گیری های بهتر کمک می کنند. این سیستم ها بر قدرت گروه ها برای انجام کارهای خلاق با یکدیگر صد چندان می افزایند. اما بیشتر آنها به منظور بهبود پویایی های گروهی برای فرآیندهای خلاقیت که از قبل موجود بوده اند طراحی شده اند.

78/14 تابلوی ایده ها
تابلوی ایده ها یک تمرین مستمر حل مسئله است که در آن، مسئله ای روی یک تابلو یا دیوار نمایش داده می شود و اعضای گروه می توانند افکار خود را که قبلاً بر روی کارت های یادداشت نوشته شده، به آن اضافه کنند.مزیت مهم آن این است که همه افراد را دخیل می کند و احساس مالکیت و علاقه اختصاصی نسبت به راه حل هایی که ظاهر می شود در افراد به وجود می آید.

79/15 محرک های ایده ها
حامیان یا محرک های ایده بی نهایت برای خلق ایده ها مفید هستند. برای مثال هنگامی که استیو کانج مشاور توسعه محصول، برای کمک به حل کنندگان مسئله برای اختراع چاشنی های جدید Life Saver به خدمت گرفته شد فهرستی از 75 نوع چاشنی بستنی Baskin-Robbins نمونه هایی از میوه های ناآشنا و نمونه هایی از عطرها را در اختیار آنان گذاشت. نتیجه اینکه حل کنندگان مسئله ایده خط تولید بسیار موفق انواع آب میوه را به وجود آوردند.

80/16 کمیته نوآوری

در این تکنیک،مدیران،نمایندگان فنی و دیگر کارکنان به طور دوره ای برای حل مسائل تشکیل جلسه می دهند. ایده این است که هر قدر پیشنهاد بهتر باشد آن کارمند متعهد تر است و هر قدر متعهد تر باشد کارهای بهتر و بیشتری انجام خواهد شد.شرکت نرم افزاری میکروکامپیوتر Intuit سازنده برنامه Quicken که به مصرف کنندگان امکان می دهد با استفاد از یک کامپیوتر شخصی، چک های خود را به وسیله این برنامه بنویسید و پیگیری کنند، از تکنیک کمیته نوآوری برای بهبود بهره وری و محصولات استفاده می کند.

81/17 گروه های نوآوری درون شرکتی
در گروه نوآوری درون شرکتی، مسئولان اجرایی ارشد از شرکت های مختلف به رهبری یک مشاور نوآوری، تشکیل جلسه می دهند تا مسائل شرکت را به روش های ابتکاری حل و فصل کنند.چنین گروه هایی در اروپا به ویژه نروژ ودانمارک بسیار متداول هستند و در ایالات متحده نیز به تدریج رواج می یابند.

82/18 لانه شیر
لانه شیر عبارت است از یک جلسه گروهی حل مسئله بره ها در مقابل شیرها. در ابتدای جلسه معمولی یک بخش یا جلسه بین بخش ها یک گروه کارکه برای طرح مسئله ای تعیین شده(بره ها) بحث و مناظره خود را با دیگر اعضای گروه (شیرها) انجام می دهد.

83/19 تکنیک شکوفه نیلوفرآبی، یا روشMY
یاسوآماتسومورا، رئیس بخش تحقیقات مدیریت Clover در چیباسیتی ژاپن، این تکنیک را طراحی کرد. گلبرگ های شکوفه نیلوفر آبی به دور یک هسته مرکزی خوشه می زنند و از آن نقطه گسترش می یابند. با ایجاد پنجره هایی مشابه با پنجره های مورد استفاده در برنامه های کامپیوتری، بخش هایی از یک تابلوی ایده ها را می توان به صورتی تقسیم بندی کرد که یک موضوع اصلی برای استخراج ایده ها در پنجره ها را تشکیل می دهد.

84/20 روش توفان فکری میتسوبیشی

1- به شرکت کنندگان فرصت داده می شود قبل از سهیم کردن دیگران در دیدگاه های خود، با نوشتن آنها بر روی کاغذ، سر شوق بیایند.
2- از هر یک از افراد خواسته می شود به صورت داوطلبانه ایده های خود را با صدای بلند بخوانند.
3- در نیم ساعت بعدی افراد ایده های خود را به تفصیل برای گروه شرح خواهند داد.
4- تجزیه و تحلیل دیدگاه های ارائه شده از این نقطه به بعد همراه با توجه لازم به محیط و شرایط فرهنگی، ادامه می یابند.

85/21تحلیل ساخت شناسی واژگان
تحلیل ساخت واژگان توسط«فریتز زویکی» ارائه شد.یک ماتریس که در محور عمودی آن مشخصات ویژه، صفات، قیود،حروف اضافه و نظایرآن نام برده شده است. در محور افقی دسته دیگری از مشخصات، صفات ، فاعل ها، قیود، افعال و… درج شده است.هدف از این تحلیل این است که با قرار دادن دسته ای از ویژگی ها در مقابل دسته ای دیگر، ایده های جدید خلق کنیم.

86/22 روش NHK
هیروشی ناکاشی بعد از سال ها آموزش مدیران تولید برنامه های تلویزیونی در شرکت پخش برنامه های رادیویی ژاپن روش NHK را طراحی کرد. یا آنکه این روش یک فرآیند طولانی است، اما همانند همزن آشپزخانه عمل می کند و موجب می شود ایده ها به طور پیوسته ادغام و جدا شوند و در نتیجه ایده های جدید خلق شوند.

87/23 تکنیک گروه اسمی

تکنیک گروه اسمی فرآیند گروهی کوچک سازمان یافته ای برای خلق ایده ها است. از این تکنیک می توان برای از بین بردن تاثیر نفوذ یک شخص مقتدر، بر نتایج فرآیند خلق ایده گروه استفاده کرد.

88/24 فیلیپس66

روش فیلپس66 یک گروه بزرگتر را به شش گروه کوچک به اضافه یک سرپرست و یک منشی تقسیم می کند تا توفان فکری اجرا شود.هنگامی که گروه های بزرگ به گروه های کوچک تقسیم می شوند.زیرا در گروه های کوچک، افراد راحت تر اظهار نظر می کنند ولی در گروه های بزرگتر،افراد ممکن است احساس سرخوردگی کنند و دچار فشار روحی شوند.

89/25 گشت و گذار توام با عکسبرداری
گشت و گذار توام با عکس برداری از اصول مشابه با شبیه سازی تصویری استفاده می کند. دراین روش از شرکت کنندگان خواسته می شود به جای استفاده ازتصاویرآماده برای تحریک سازی، ساختمان را ترک کنند و با یک دوربین پولاروید در منطقه اطراف قدم بزنند و از راه حل های احتمالی یا استعاره های بصری برای مسئله، عکسبرداری کنند. هنگامی که اعضای گروه مجدداً تشکیل جلسه می دهند، در ایده های ارائه شده شریک می شوند.

90/26 تکنیک کارت سنجاقی
تکنیک دیگری به نام کارت سنجاقی در موسسه بالت فرانکفورت آلمان به وجود آمد. این نوع تکنیک که آلمانی ها آن را توفان فکری اقتباس کرده اند، بر پایه تکنیک خلاقیت دیگری موسوم به تکنیک استعاره استوار است.
این مدل توفان فکری سازماندهی سریع ایده ها را فراهم می آورد.

91/27 سناریونویسی
سناریونویسی یعنی تجزیه و تحلیل اطلاعات، فکرکردن و نوشتن درباره سناریوها و بحث درباره آینده بالقوه شرکت.سناریو نویسی تکنیک پیچیده ای است که به زمان و تلاش قابل توجهی نیاز دارد. فکر کردن درباره احتمالات آینده بسیار حائز اهمیت است. اغلب اوقات از این روش برای تدوین راهبردهای مختلف برای شرایط احتمالی مختلف آینده استفاده می شود.

نمونه ای از خلاصه سناریو

سناریوهای توسعه محصول ریکو

شرکت ژاپنی ریکو یکی از تولید کنندگان پیشرو تجهیزات اتوماسیون اداری جهان است.بزرگترین سهم بازار را در دستگاه های فتوکپی الکترونیکی، فاکسیمایل،و دیسک های نوری یک بار قابل نوشتن، دارد.

92/28 روشSIL
این تکنیک در موسسه باتل فرانکفورت آلمان طراحی شد. حروف SIL یک سر واژه را در زبان المانی تشکیل می دهد که ترجمه آن به زبان فارسی تقریباً چنین می شود: «انسجام متوالی اجزای مسئله» این تکنیک شبیه به دیگر گونه های توفان فکری است که بسیاری از آنها نیز در موسسه باتل طراحی شده اند.

93/29 داستان نویسی بر روی تابلوی دیواری

داستان نویسی بر روی تابلوی دیواری روش سازمان یافته مبتنی بر توفان فکری است. این روش بی نهایت انعطاف پذیر است و به راحتی می توان آن را اصلاح کرد. در همه مراحل فرآیند حل مسئله به ویژه در خلق راه کارها و انتخاب از بین آنها موثر واقع می شود.

94/30 مطالعه فرآیندهای خلاق حل مسئله
مطالعه فرآیندهای خلاق شکلی از توفان فکری گروهی است که شدیداً به قیاس ها و استعاره ها، تداعی و تکنیک گشت وگذار تکیه دارد و از این تکنیک ها کمک می گیرد تا ذهن بتواند بین اشیاء ایده ها، محصولات، اشخاص و … ظاهراً غیر مرتبط برقرار کند. هدف دوگانه این فرآیند، یادگیری و نوآوری است.

95/31 تیم های 5 نفره
تیم های 5 نفره نوعی بازی است که به لحاظ استفاده از گروه کوچک، از توفان فکری فراتر می رود. این بازی حدود 40 دقیقه طول می کشد. روش گروه های 5 نفره برای هر نوع حل مسئله از برنامه ریزی و پیش بینی راهبردی گرفته تا ساخت پرسشنامه ها، مناسب است.

96/32 روشTKJ
روش KJ که در سال 1964 ابداع گردید، به نام مبدع آن یعینی جیروکاواکیتا که در آن موقع استاد رشته انسان شناسی در موسسه فن آوری توکیو بود نامگذاری شد. از روش اولیه کامی کره هو یا روش کاغذ باطله برای خلق تصاویر ذهنی و ادراکی جدید از روی داده های خام استفاده شد. روش TKJبراساس روشKJ ساخته شده و مراحل بیشتری را برای تعریف مسئله فراهم می کند.این فرآیند دارای دو بخش است: شناسایی مسئله و راه حل مسئله

اقدام کننده ها: فرناز شاه محمدیان

مریم شواخ

استفاده از پاورپوینتها با ذکر خانه کارآفرینان بلامانع می باشد


تعداد صفحات : 175 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود