Creative City
شهر خلاق
Creative City
شهر خلاق
فهرست:
فصل اول: مروری بر شهر خلاق
شهر خلاق
جنبه های خلاقیت
شهر خلاق از منظر محققان داخلی
خاستگاه نظری مناطق خلاق
عناصر کلیدى
ارکان شهرهاى خلاق
فصل دوم: بررسی تجارب جهانی
عرصه عمومی دانشگاه ییل
عرصه عمومی دانشگاه لیورپول هوپ
شهر ونکوور
بخش پایینی منهتن
شهر آستین مرکز ایالت تگزاس در جنوب ایالات متحده آمریکا
Creative City
شهر خلاق
شهر خلاق:
شهری است که به دلیل اهمیت زیبایی شناختی و توانایی آن برای پرورش قوه ادراک و ارتباطات مورد احترام است، جاییکه تنوع فرهنگی غنیمت شمرده شده و بیان خلاقیت در تمام اشکال آن مورد تشویق قرار می گیرد. مردم می توانند در زندگی روزمره خود از فعالیتهای خلاق لذت ببرند.
هنر به عنوان یکی از ضرورت های آموزشی مطرح است و خلاقیت به عنوان یک مهارت ارزشمند در عصر اطلاعات به رمسیت شناخته می شود و هنر نه تنها به دلیل نقش مهمش در اقتصاد بلکه به دلیل منافع معنوی، فکری و اجتماعی خود با ارزش محسوب می شود (شهابیان و رهگذر به نقل از داکسبری، 1389:76).
Creative City
شهر خلاق
خلاقیت را می توان از سه جنبه هنری، علمی و اقتصادی شناسایی کرد:
خلاقیت هنری: متضمن تخیل و توانایی آفرینش ایده های بدیع و روش های تازه برای تفسیر جهان در قالب متن، صدا و تصویر است.
خلاقیت علمی: متضمن کنجکاوی و تشنگی برای تجربه و پی ریزی روابط جدید در حل مسئله.
خلاقیت اقتصادی: فرآیندی پویا که به نوآوری در فناوری، شیوه های کسب و کار، بازاریابی و غیره می انجامد و پیوند نزدیکی با دستیابی به «فرصتهای رقابتی» در اقتصاد دارد.
Creative City
شهر خلاق
«چارلز لندری» در کار ارزنده اش بر روی مفهوم شهر خلاق، معتقد است شهرها یک منبع حیاتی دارند و آن مردمشان است. در شهرهای مدرن، خلاقیت را باید جایگزینی برای منابع طبیعی بومی و دسترسی به بازار تلقی کرد. او بیان می کند:
امروزه شهرهای جهان با دوره های گذاری روبه رو هستند که عمدتا ناشی از نیروی جهانی شدن است. این گذارها از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. در مناطقی مثل آسیا شهرها در حال رشدند، اما در مناطق دیگری مثل اروپا صنایع قدیمی ناپدید می شوند و ارزش افزوده در شهرها به ندرت از طریق ساخت و تولید صنعتی و بیشتر از طریق سرمایه معنوی و فرهنگی (مالکیت معنوی) به دست می آید که در محصولات، فرآیندها و خدمات تجلی پیدا می کند (کی قبادیان و دیگران، 1387:37).
Creative City
شهر خلاق
کی قبادیان و دیگران (به نقل از شهابیان و رهگذر) شهر خلاق را از چهار منظر مورد بررسی قرار می دهند:
زیرساخت های هنری و فرهنگی: (تحکیم و تقویت کالبد هنری و فرهنگی مانند پشتیبانی از هنر و هنرمندان)
اقتصاد خلاق: (3عنصر کلیدی میراث فرهنگی و هنری، صنایع تفریحی و رسانه، و ارائه خدمات خلاق به کسب و کار کانون این نگرش میباشد.)
شهر خلاق از منظر حضور طبقه خلاق: (براساس نگرش ریچارد فلوریدا؛ مبدع مفهوم طبقه خلاق، نگاه ها را به نقش خلاق افراد در عصر خلاقیت سوق می دهد. امروزه شهرها علاوه بر فضای مناسب برای کسب و کار، به فضای مناسب برای افراد نیز نیاز دارند.)
ترویج فرهنگ خلاقیت: (با بزرگ شدن و پیچیده تر شدن شهرها و پدیدار شدن چالش های مدیریت شهری، شهرها به ترویج لابراتوارهای تولید انواع راه حل فناورانه، مفهومی و اجتماعی برای مسائل ناشی از رشد تبدیل می شوند) (شهابیان و رهگذر به نقل از Landry, 2000).
Creative City
شهر خلاق
خاستگاه نظری مناطق خلاق:
خاستگاه نظرى مناطق خلاق اولین بار «دبور» در سال 1967 مبحثى با عنوان «شهر تماشایى یا شهر نمایش» مطرح کرد. نظر او ظهور پیش از موعد ایده ى تلفیق فضاى اقتصادى و فرهنگى در مقیاس انسانى – به ویژه در موضوعاتى نظیر فضاهاى مولد جدید، مجموعه هاى فرهنگى و به نمایش در آوردن محیط هاى بصرى که در مادر شهرهاى اصلى سراسر جهان بسیارند می باشد (2006،J.SCOTT).
اولین کسى که بحث مناطق و شهرهاى خلاق را مطرح کرد، ریچارد فلوریدا است. او در سال 2002 اولین کتاب خود را با عنوان(creative class) به چاپ رساند و پس از آن در سال 2005 کتاب دیگرى را براى تقویت موضوعش منتشر کرد.
Creative City
شهر خلاق
عناصر کلیدى که براى به وجود آمدن مناطق و شهرهاى خلاق:
شبکه اى از تولید کنندگان منطقه اى
بازار نیروى کار محلى یعنى تکنسین ها و کارگران خلاقى که در یک منطقه استقرار دارند و میتوانند در شکل گیرى توسعه خلاقیت در شهر و منطقه اثرگذار باشند و رقابت و همکارى بین مجموعه اى، از شهرها که بتوانند عنصر خلاقیت را به منطقه و شهر تزریق کنند (MUSTURD,2001).
Creative City
شهر خلاق
ارکان شهرهاى خلاق:
مردم: آموزش عمومى قوى و دستیابى به فعالیت هاى فرهنگى نقشى حیاتى را در شکل گیرى افراد خلاق بازى می کنند و باعث پیشبرد التزام ها و مشارکت هاى اجتماعى مى شوند.
بنگاه هاى اقتصادى: خلاقیت اغلب به ایجاد فرصتهاى اقتصادى مى انجامد و کارآفرینان فرهنگى، کسب و کارهاى خلاق را شروع مى کنند و آنها را رشد مى دهند.
فضا: یک ارتباط قوى بین فضا و خلاقیت وجود دارد. افراد خلاق نیاز به فضایى براى زندگى، کار، الهام بخشی و نمایش کارهاى خود دارند. فضاهاى یک شهر اعم از طبیعى و مصنوعى، باعث برانگیختگى، انطباق و بیان خلاقیت ساکنین خود مى شوند.
پیوندها و ارتباطات: یک محیط شهرى که به دنبال برانگیختن و پشتیبانى از خلاقیت است، باید بتواند بسیارى از اقدامات مجزا را نیز به هم پیوند دهد. این پیوندها اغلب اوقات توسط سازمانهایى رهبرى میشود و توسعه مى یابند که ماموریت و چشم اندازشان خلاقیت است.
چشم انداز و آوازه: این چشم انداز داستان شهر را در سراسر جهان بازگو مى کند ، آوازه آن را در جهان خلق مى کند و به پیشبرد گردشگردى، صادرات و سرمایه گذارى در شهر مى انجامد (جعفرنژاد قمی و عباس نژاد،1387: 9)
Creative City
شهر خلاق
عرصه دانشگاه بستری مناسب برای نیل به اهداف شهر خلاق است، این مکان علاوه بر پذیرش طبقه خلاق، بستری مناسب برای فعالیت ها و رویدادهای خلاقانه نیز به شمار می رود. ارتباط این فعالیت ها با محیط شهری و شهروندان باعث افزایش خلاقیت عمومی در شهر خواهد شد. موفقیت کاربری های خلاقانه در عرصه های دانشگاهی و پیوند محیط های شهری با آنها در گروِ تصمیم های هوشمندانه و نوآورانه مدیریت شهری است.
عرصه عمومی دانشگاه ییل
بررسی تجارب جهانی:
دانشگاه موج چهارم،تعاملات رشته ای و شهرهای خلاق
Creative City
شهر خلاق
عرصه عمومی دانشگاه لیورپول هوپ
Creative City
شهر خلاق
شهر ونکوور
شهر ونکوور با رویکرد خلاق با تاکید بر توسعه کلی سیاست فرهنگی شهر بر اهداف زیر استوار است:
ارتقای سطح بالایی از خلاقیت و برتری در زندگی فرهنگی ونکوور.
ایجاد تنوع در زندگی هنری جامعه محلی، هر دو جامعه حرفه ای و غیرحرفه ای، جامعه سنتی و مبتکر، جامعه تثبیت شده و الهام بخش.
تشویق به کارآمدی مالی و مدیریتی در عملکرد سازمانهای فرهنگی.
تضمین وجود تسهیلات لازم برای خلق و ارائه هنر در ونکوور.
اطمینان از اینکه ساکنان شهر و بازدیدکنندگان از آن (شامل شهروندان مسن، جوانان، افراد کم درآمد، اعضای اقلیتهای قومی و دیگر گروه های خاص) فرصت لذت بردن و مشارکت در فعالیتهای فرهنگی را داشته باشند.
Creative City
شهر خلاق
Creative City
شهر خلاق
چند نمونه از توسعه شهرهای جهان با محوریت فرهنگ و تئوری شهر خلاق:
بخش پایینی منهتن
Creative City
شهر خلاق
Creative City
شهر خلاق
Creative City
شهر خلاق
شهر آستین مرکز ایالت تگزاس در جنوب ایالات متحده آمریکا
Creative City
شهر خلاق
معرفی شهر:
شهر آستین در ایالت تگزاس، بطور بحث برانگیزی، استان موفق تکنولوژی پیشرفته آمریکا در دو دهه گذشته است.
براساس موفقیت شرکت کامپیوتری Dell تاسیس 1984، آستین به عنوان یکی از مراکز عمده برای کامپیوتر و نرم افزار تبدیل شده است.
امروزه این شهر بیش از 1750 شرکت تکنولوژی پیشرفته را فراهم نموده است.
بیش از 32% بزرگسالان آستین، دارای مدرک لیسانی و بیش از 11% دارای مدرک تحصیلی تکمیلی هستند.
Creative City
شهر خلاق
معرفی بستر:
آستین شهر نمونه ای است که محیط و امکانات تفریحی را به عنوان پایه ی اصلی اقتصادی خود قرار داده است.
قبل از سال 1983 زمانیکه که شرکت میکرو الکترونیک و شرکت تکنولوژی کامپیوتر تصمیم گرفتند که در این شهر مستقر شوند، آستین برای رویدادهای موسیقی و یک سبک زندگی در فضای آزاد مشهور شده بود. شهر به امکاناتی نظیر دوچرخه سواری، صعود از صخره، شکار با کمان مجهز است.
شهرداری رتبه پنجم در بهترین شهرهای بزرگ پیاده روی در مجله Walking.
شهرداری رتبه ششم شهرهای رتبه بالای دوچرخه سواری در مجله دوچرخه سواری را داراست.