آزمون حل مسئله خلاق 0CPS باسادر 2
پایایی آزمون به روش آزمون- بازآزمایی )762/0=r( و آلفای کرونباخ) 884/0=a( این آزمون روی 320 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز فسا نشان داد که این آزمون از روایی قابل قبولی برخوردار است. نتایج آلفای کرونباخ به شرط حذف هر گویه نیز نشان داد که لزومی به حذف هیچ گویهای نمیباشد. همبستگی این آزمون با آزمون خلاقیت تورنس، با خردهمقیاسهای انعطافپذیری )603/0=p≥0/01 & r(، سیالی) 596/0=p≥0/00 & r( و ابتکار) 464/0=p≥0/01 & r( نشان از قابل قبول بودن روایی همزمان آزمون حل مسئله خلاق باسادر دارد. نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که 6 عامل با مقدار ویژه بالاتر از 1 توانستهاند 049/71 درصد از واریانس گویهها را تبیین کنند )زارع، ایمانیفر، مصطفایی و برادران ،1393(.
آزمون حل مسئله خلاق باسادر 16 سوالی و در مقیاس لیکرت پنج درجهای، بههیچوجه، خیلی کم، گاهی اوقات، اغلب اوقات و بسیاری از اوقات میباشد که هم به صورت گروهی و هم انفرادی قابل اجرا میباشد. سوالات شماره 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 9، 10، 13، 14، 15 به صورت مستقیم نمرهگذاری میشوند؛ بدین صورت که به گزینه به هیچوجه نمره 1، خیلی کم نمره 2، گاهی اوقات نمره
3، اغلب اوقات نمره 4، بسیاری از اوقات نمره 5 داده میشود. اما برای بقیه سوالات )سوالات شماره 8، 11، 12، 16( به صورت معکوس نمرهگذاری میشود. بدین نحو که به هیچوجه نمره 5، خیلی کم نمره 4، گاهی اوقات نمره 3، اغلب اوقات نمره 2، بسیاری
1 – Creative Problem Solving
2 – Basadur
از اوقات نمره 1 داده میشود. پس از اجرای آزمون مجموع نمرات با یکدیگر جمع خواهد شد. حداقل نمره 16 و حداکثر نمره 80 خواهد بود.
آزمون حل مسئله خلاق CPS1 باسادر 2
سوالات
به هیچ وجه
خیلی کم
گاهی اوقات
اغلب اوقات
بسیاری از اوقات
1- زمانی که راه حلی را انتخاب می کنم، برنامه های منظم دیگری نیز برای کامل کردن آن راه حل انجام می دهم.
2- بعد از اینکه راه حلی را اجرا کردم، راههایی برای توسعه آن ایده جستجو می کنم و به مسایل جدید دیگر نمی پردازم.
3- برای جلوگیری از اشتباه، ابتدا مسئله را به خوبی تعریف می کنم و سپس برای حل آن اقدام می کنم.
4- من تلاش می کنم مسئله را از دیدگاه های مختلف ببینم و چندین راه حل را ارائه دهم.
5- من تلاش می کنم مسایل سیاسی و دیگر موضوعات را به نحوی مطرح کنم که دیگران بفهمند و از راه حل من حمایت کنند.
6- من تمام راه حل های ممکن را ارزیابی می کنم و با راه حل های از پیش تعیین شده مخالفم.
7- من به طور منظم موضوعاتی که در آینده ممکن است برایم مشکل ساز باشند را پیگیری می کنم.
8- وقتی راه حلی را برمی گزینم به نظر و مخالفت دیگران توجه نمی کنم.
9- من متوجه شده ام که مسایل کوچک، اغلب دامنه های بزرگتری دارند که حل کردنشان را مشکل می کند.
10- من از خودم سوالات مختلفی درباره ماهیت و چگونگی مسئله می پرسم.
11- بعد از انکه راه حلی را اجرا کردم دیگر بر روی چگونگی راه حل خود فکر نمی کنم و مشغول فعالیت های معمولی دیگر می شوم.
12- من به کارهای روزمره مشغول هستم و برای مشکلاتی که ممکن است در آینده برایم پیش بیاید برنامه ریزی نمی کنم.
13- من راه حل هایی که به ذهنم می رسد را ارزیابی می کنم.
14- وقتی می خواهم برای یک مسئله راه حلی پیدا کنم، معمولاً همه اطلاعات مورد نیاز برای حل آن مسئله را به دست می گیرم.
15- زمانی که راه حل ها را بررسی می کنم، باید تفکر کنم که چگونه و با چه معیارهایی باید بین دو راه حل یکی را انتخاب کنم.
16- برای من تصمیم گیری پایان حل مسئله است و دیگر به ارزیابی تصمیم گیری خود نمی پردازم.
1 – Creative Problem Solving
2 – Basadur
—————
————————————————————
—————
————————————————————