تحول در نظام اداری- مدیریتی
جامعه ایرانی در افق چشم انداز
توسعه یافته با گذر از موقعیت کنونی متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی
متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی، انقلابی، مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی همراه با پاسداری از آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره مند از امنیت اجتماعی و قضایی
مبتنی بر دانایی، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی
فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن
((گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری((
نظرسنجی از مراجعه کنندگان به دستگاه های اجرائی :
تعداد 1024 مراجعه کننده
به دستگاههای دولتی مستقر در شهر
نظیر :
بیمارستانها، دادگستری، شهرداری، ادارات امور اقتصادی و دارایی، راهنمایی و رانندگی، ثبت اسناد، املاک و ثبت احوال
نظرسنجی از مراجعه کنندگان به دستگاه های اجرائی (ادامه)
متوسط مراجعه 5/2 بار جهت انجام کار
39% مراجعه به بیش از یک دستگاه
عدم اطلاع 50% مراجعه کنندگان از مراحل انجام کار و مدارک و مستندات موردنیاز
نارضایتی 6/31% مراجعه کنندگان از چگونگی انجام کار
8/9% موارد پرداخت اضافه علاوه بر تعرفه های مقرر
شکایت قانونی 1/8% مراجعه کنندگان از روند انجام کار
عدم رسیدگی به5/89% شکایات مراجعه کنندگان
علت تاخیر در انجام کار از نظر مراجعه کنندگان:
عدم انگیزش کارکنان،
تراکم ارباب رجوع،
عدم نظارت و کنترل،
نارسائی در قوانین و مقررات،
عدم انطباق تعداد کارکنان با حجم کار
نظرسنجی از مراجعه کنندگان به دستگاه های اجرائی (ادامه)
برنامه راهبردی
تحول اداری در کشور
ویژگیها و خصوصیات نظام اداری موجود:
بخشی نگر و دورن گرا
روزمره مدار و نزدیک بین
تحول گریز و محافظه کار
مشارکت ناپذیر،خودمحور و افزون طلب
تجربه گرا، سنتی و دانش گریز
بی نظم و ناهماهنگ
مداخله گر، مجری، رقابت ناپذیر و دولت مدار
تعهدپذیر و اخلاق گرا
بالقوه توانمند و مستعد تحول
فرصتها و نقاط قوت:
برخورداری نسبی از نیروی انسانی با تجربه و دانش آموخته
تمایل جامعه و نهادهای مردمی به مشارکت در تصمیم سازی
دسترسی فزاینده به منابع اطلاعاتی، دانش مدیریت و فناوریهای نوین اداری
خواست و استقبال جامعه از انجام اصلاحات اداری
برخورداری از رشد نسبی دانش، بینش وتوانایی مدیران
حساسیت و توجه ویژه مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور و مجلس شورای اسلامی به انجام اصلاحات اداری
تهدیدها و نقاط ضعف:
جهانی شدن و الزامات و انتظارات ناشی از آن
بحران روبه افزایش ناکارآمدی نظام اداری
مواجه بودن با نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد جامعه
تمایل به حفظ وضع موجود و مقاومت کارکنان در قبال تحول
عدم تمایل به مشارکت پذیری و شفاف شدن عملکردها
فقدان یکپارچگی و انسجام درونی
گرایش رو به تزاید سیاسی شدن نظام اداری کشور
عدم توجه به شایسته سالاری
عدم توجه به شهروندمداری و پاسخ به خواستهای جامعه
ویژگیها و خصوصیات نظام اداری مطلوب:
نظام گرا و همه سونگر
بهره ور و ارزش افزا
پاسخگو و شفاف
اثربخش، نتیجه گرا
مشارکت جو
شایسته سالار
دانش گرا
خدمتگزار و مردم سالار
عاری از فساد و تبعیض
قانونمدار، ضابطه مند
مدیر و راهبر
توسعه گرا و نواندیش
آینده نگر و هدفمند
موانع مهم انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب
مقاومت زیانبران اصلاحات و ذینفعان وضع موجود
سنجش هزینه-فایده سیاسی از نتایج تحول اداری
اختلاف نظر در هدفها، چشم انداز و آینده مطلوب
اختلاف نظر در خط مشی ها و راهکارها
محیط سیاسی ناپایدار
ارتباط و پیوند اندک با محیط بین الملل
رویکردهای تحول در نظام اداری
رویکرد مسئله محور (اصلاح وضع موجود)
رویکرد مهندسی مجدد
رویکرد ترکیبی
هدف کلی تحول اداری
انطباق توانمندیها و قابلیتهای نظام اداری با نقش واقعی یک دولت مطلوب و ایده آل
اهداف اختصاصی تحول اداری
ایجاد نظام اداری-مدیریتی کارآمد، مقتدر و پاسخگو
توسعه مشارکت قانونمند مردم/کارکنان در تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا
نهادینه کردن عدالت و شایسته سالاری در نظام اداری
نوسازی روابط دولت و مردم
افزایش رضایتمندی ارباب رجوع
ایجاد محیط مناسب برای رشد کرامت انسانی و فضایل اخلاقی در نظام اداری
مراحل برنامه تحول اداری
مرحله1: توقف گسترش نظام اداری و آماده سازی جهت ورود به مرحله تحول اساسی (1377-78)
مرحله 2: تحول اساسی در نظام اداری در طول برنامه سوم توسعه
شبکه راهبردی تحول در نظام اداری کشور
شورایعالی اداری
ستاد برنامه ریزی تحول اداری کشور
ستاد برنامه ریزی تحول اداری استانها
شوراهای تحول اداری دستگاههای اجرایی
کمیسیونهای تحول اداری سازمانهای تابعه و وابسته به دستگاههای اجرایی
اعضای شورای تحول اداری
وزیر (رییس شورا)
معاون توسعه مدیریت و منابع (دبیر شورا)
یکی دیگر از معاونین دستگاه-معاون سلامت
رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری
نماینده سازمان مدیریت و بر نامه ریزی کشور
یک نفر ازمدیران آگاه در مسایل مدیریت و امور اداری
یک نفر ازکارکنان آگاه در مسایل مدیریت و امور اداری
وظایف و اختیارات شورا
برنامه ریزی برای اجرای مصوبات شورایعالی اداری و ستاد برنامه ریزی تحول اداری
تهیه، تنظیم وتصویب طرحها و برنامه های تحول اداری دستگاه
تدوین وتصویب استانداردهای انجام کار مشاغل تخصصی
تدوین و بهسازی سیستمها، روشها و فرایندهای انجام کار
بررسی و تعیین ضوابط و معیارهای لازم در بهینه سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی
تدوین و اجرای برنامه های ارتقاءکارایی و بهره وری
تهیه و ارایه گزارش ادواری اجرای برنامه تحول اداری به ستاد
هدایت کمیسیون ای تحول اداری سازمانهای وابسته و تابعه
محورهای برنامه تحول اداری
بعد اختصاصی عملکرد (شرح وظایف و ماموریت دستگاه)
بعد عمومی عملکرد (اصول مشترک در کلیه دستگاهها)
شامل 7 برنامه جزئی به شرح ذیل:
برنامه منطقی نمودن اندازه دولت.
برنامه تحول در ساختارهای تشکیلاتی.
برنامه تحول در نظامهای مدیریتی.
برنامه تحول در نظامهای استخدامی.
برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی.
برنامه اصلاح فرایندها و روشها و توسعه فناوری اداری.
برنامه ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداری.
مواد مرتبط با تحول اداری در سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
الف) سیاستهای فرهنگی، علمی و فناوری
تقویت وجدان کاری، انضباط اجتماعی و روحیه کار و ابتکار، کارآفرینی، درستکاری و قناعت و اهتمام به ارتقای کیفیت تولید
تلاش در جهت تبیین و استحکام مبانی مردم سالاری دینی و نهادینه کردن آزادیهای مشروع از طریق آموزش، آگاهی بخشی و قانونمند کردن آن
ب) سیاستهای اجتماعی، سیاسی، دفاعی و امنیتی
ایجاد محیط و ساختار مناسب حقوقی، قضایی و اداری برای تحقق اهداف چشم انداز
اصلاح نظام اداری و قضایی در جهت افزایش تحرک و کارآیی، بهبود خدمت رسانی به مردم، تامین کرامت و معیشت کارکنان، به کارگیری مدیران لایق و امین و تامین شغلی آنان، حذف یا ادغام مدیریتهای موازی، تاکید بر تمرکززدایی، پیشگیری از فساد اداری و مبارزه با آن
ج) سیاستهای اقتصادی
ایجاد سازوکار مناسب برای رشد بهره وری عوامل تولید (انرژی، سرمایه، نیروی کار، مواد و منابع)
توجه و عنایت جدی بر مشارکت عامه مردم
مواد مرتبط با تحول اداری در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
تهیه طرح جامع منابع انسانی موردنیاز شامل جذب، انگیزش، ارتقای شغلی، آموزش, بهسازی و نگهداشت نیروی انسانی
اصلاح تشکیلات کلان دستگاه ، متناسب با سیاستها و احکام برنامه و تجربه سایر کشورها و کاهش تصدی های قابل واگذاری دستگاه ها به شهرداری ها و دهداری ها (ماده 137 قانون)
تعیین قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات و تنظیم لایحه بودجه سالانه و تخصیص اعتبارات بر اساس حجم فعالیتها و خدمات و قیمت تمام شده آن(مواد 144 و 138)
کوچک سازی بدنه دولت (ماده 145)
استقرار نظام شایسته گرایی و ایجاد ثبات در خدمات مدیران(141)
تدوین، نظارت و ارزشیابی استانداردها و شاخصهای بهبود کیفیت خدمات و ارتقای عملکرد بالینی و مشتری مدار نمودن واحدهای بهداشتی، درمانی از طریق اصلاح فرایندها و ساختار مدیریت اقتصادی (از جمله اصلاح نظام حسابداری، پرداخت مبتنی بر عملکرد، بودجه ریزی عملیاتی) و…. (ماده 88)
افزایش پاسخگویی دستگاه های اجرایی در مقابل مردم با استفاده از فناوری های نوین اداری و بازنگری و مهندسی فرایندها و روشها و توسعه فرهنگ مدیریت و ارزیابی عملکرد و راهکارهای لازم برای جلوگیری از مفاسد اداری (ماده 142)
اصلاح نظام مدیریت منابع انسانی از طریق تجزیه و تحلیل و بازطراحی مشاغل دولتی، اصلاح نظام پرداخت کارکنان، ارتقای سطح کیفی مدیران و سرپرستان و کارکنان( ماده 143)
موارد مرتبط با تحول اداری در سند ملی توسعه بخش سلامت و آموزش پزشکی
تهیه دستورالعمل تدوین، نظارت و ارزشیابی استانداردها و شاخصهای بهبود کیفیت خدمات
اصلاح رتبه بندی بیمارستانها براساس الگوی ارتقای عملکرد بالینی
تدوین آیین نامه های مربوط به تنظیم ساختار و تشکیلات دانشگاههای تابعه
اصلاح فرآیند و ساختار مدیریت (از جمله اصلاح نظام حسابداری، پرداخت مبتی بر عملکرد ، بودجه ریزی عملیاتی ، نگهداشت ، کاهش تصدی گری و نظام مدیریت اطلاعات) واحدهای بهداشتی، درمانی
بازنگری و اصلاح ردیفهای استخدامی متناسب باوظایف و فعالیتها
تدوین آیین نامه های مربوط به امر مبارزه با فساد اداری و استقرار نظام سلامت اداری در بخش
طراحی و عملیاتی سازی نظام جامع اطلاعات در بخش سلامت
توسعه و کاربری فنآوری ارتباطات و اطلاعات در بخش بهداشت و درمان
استقرار نظام مستندسازی و گزارش گیری بخش سلامت
تدوین آیین نامه های مربوط به نظارت و ارزیابی عملکرد سازمان و مدیریت دانشگاهها و واحدهای تابعه و وابسته
تدوین آیین نامه نظام انتخاب، انتصاب و عزل مدیران بخش سلامت و آموزش پزشکی
تدوین آیین نامه های نظام انتخاب، جذب، تخصیص، توزیع، بکارگیری، آموزش و توسعه، ارتقاء، رفاه، جبران خدمت، ارزیابی و خروج از خدمت کارکنان بخش سلامت و آموزش پزشکی
تهیه و تدوین آیین نامه نظام تامین، تخصیص، توسعه و توزیع منابع مالی بخش سلامت و آموزش پزشکی
تدوین نظام مدیریت منابع فیزیکی بخش سلامت و آموزش پزشکی
مهندسی مجدد فرآیندهای وزارتخانه
تدوین و استقرار نظام حسابداری قیمت تمام شده و بودجه بندی عملیاتی به منظور توزیع منطقی اعتبارات
استقرار نظام ارزیابی بهره وری و عملکرد سازمان و مدیریت بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
مدیریت خدمات پشتیبانی مبتنی بر کاهش تصدی گری
اهداف کلان، جهت گیریها و راهکارهای ریاست جمهوری
حرکت در راستای تحقق سند چشم انداز 20 ساله
استفاده از مدیریت تحول گرا، انقلابی، خدمتگزار، متواضع، پاسخگو، کارآمد، عدالت گستر و سالم
تشکیل دولتی عقلایی، کم هزینه، پرفایده، پرکار و صبور
مبارزه همه جانبه با فقر، فساد، تبعیض، ویژه خواری و فامیل گرایی
اهداف کلان و جهت گیریها
راهکارهای اصلاح ساختار و مدیریت
طراحی نظام مدیریت تحولگرا برپایه عقلانیت, معنویت و عدالت با استفاده از فناوریهای نوین با نگرش سیستمی
استفاده از همه ظرفیتها و توانمندیهای مدیریتی کشور بر پایه شایسته سالاری
حذف اشرافیت دولتی و جلوگیری از سوء استفاده در مصرف بیت المال
ایجاد تحول در روند جاری فعالیتهای عمومی دولت برای تسهیل امور مردم و پاسخگویی مدیران در قبال نظارت عمومی
متناسب سازی حجم فعالیتهای دولت، کاهش تصدی و ارتقاء بهره وری دستگاههای اجرایی با استفاده از فناوری اطلاعات و توسعه فعالیتهای بخش تعاونی, خصوصی و مردمی
راهکارهای اصلاح وضعیت اقتصادی
ارتقاء بهره وری عوامل تولید نظیر سرمایه, مواد, انرژی و نیروی کار
بکارگیری فناوریهای پیشرفته در صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید مبتنی بر فناوریهای پیشرفته
شایسته سالاری در انتخاب مدیران
برنامه های وزیر محترم پیرامون تحول اداری
تامین نیروی انسانی جهت ارایه خدمات بهداشتی درمانی با توجه به تعداد استاندارد کارکنان مورد نیاز واحدها
بازنگری در نحوه پرداختهای پرسنلی با تاکید بیشتر بر نظام کارمزدی و ارزش گذاری بر تخصص و تجربه کارکنان
طراحی و اجرای برنامه های آموزش مداوم برای همه شاغلین وزارتخانه همراه با امکان ارتقای متناسب آنها
تمرکززدایی در انجام وظایف اجرایی و تاکید هر چه بیشتر بر نقش مستقل دانشگاههای علوم پزشکی
تقویت نقش نظارتی، هدایتی و حمایتی ستاد
طراحی و اجرای نظام ارزیابی مناسب در کلیه بخشهای بهداشت و درمان و آموزش و پژوهش با تاکید بر ارزیابی کیفیت، سرعت و رضامندی مراجعین
تشویق بخشهای خصوصی و تعاونی جهت سرمایه گذاری در بخش سلامت با ارایه تسهیلات مناسب همراه با نظارت مستمر
الزامات برنامه های تحول اداری
برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
برنامه منطقی نمودن اندازه دولت
برنامه اصلاح ساختارهای تشکیلاتی
برنامه اصلاح ساختارهای تشکیلاتی
برنامه اصلاح نظامهای مدیریتی
برنامه اصلاح نظامهای مدیریتی
برنامه اصلاح نظامهای مدیریتی
برنامه اصلاح نظامهای استخدامی
برنامه اصلاح نظامهای استخدامی
برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی
برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی
برنامه اصلاح فرایندها و توسعه فناوری
برنامه اصلاح فرایندها و توسعه فناوری
برنامه اصلاح فرایندها و توسعه فناوری
برنامه اصلاح فرایندها و توسعه فناوری
برنامه اصلاح فرایندها و توسعه فناوری
برنامه ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
برنامه ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداری
برنامه ارتقا شاخصهای اختصاصی
وضعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارزیابی برنامه تحول اداری
کسب رتبه 23 از میان 24 دستگاه اجرایی در سال 1381
کسب رتبه 11 از میان 24 دستگاه اجرایی در سال 1382
کسب رتبه 17 از میان 44 دستگاه اجرایی در سال 1383
کسب رتبه 9 از میان 49 دستگاه اجرایی در سال 1384