داستان برند فیلیپس
بیش از یک قرن نوآوری و ارزش آفرینی
فیلیپس یا Philips یک شرکت هلندی با بازار بین المللی است که مرکز مدیریت آن در آمستردام هلند قرار دارد.
فیلیپس از روزهای اول اختراع لامپ روشنایی، مشغول به کار بوده است.
فیلیپس در برهه ای از زمان جزء بزرگ ترین شرکت های الکترونیکی جهان بود و درحال حاضر نیز برندی قابل احترام در این صنعت است.
این شرکت در سال ۱۹۹۸ نشان افتخاری سلطنتی هلند را دریافت کرد.
نشانی که به صورت محدود به برخی شرکت های بزرگ این کشور و برخی سازمان های غیرانتفاعی، اهدا می شود.
سهام این برند اکنون در چند بازار بزرگ بورس در جهان به فروش می رسد.
فیلیپس، از سال ۱۹۱۳ یک باشگاه فوتبال به نام پی اس وی آیندهوون را نیز در فهرست دارایی های خود دارد.
در سال ۲۰۱۲ به عنوان بزرگترین تولیدکننده تجهیزات روشنایی و نورپردازی در جهان، شناخته شد.
سهام این شرکت در بازار بورس یورونکست آمستردام معامله می شود.
کمپانی فیلیپس، در حال حاضر حدود ۷۴۰۰۰ کارمند در ۱۰۰ کشور جهان دارد.
تاریخچه تاسیس
جرارد فیلیپس مهندس جوانی بود که در سال های پایانی قرن ۱۹، متوجه ظرفیت های بالای صنعت الکتریسیته شد.
جرارد، در ۱۵ می سال ۱۸۹۱، شرکت فیلیپس و شرکا را به همراه پدرش فردریک فیلیپس تاسیس کرد.
هدف اولیه این شرکت، تولید لامپ های روشنایی و دیگر تجهیزات الکتریکی تعریف شد.
فردریک فیلیپس، یک تاجر تنباکو و بانکدار بود که سرمایه اولیه برای راه اندازی شرکت را تامین کرد.
جرارد فیلیپس
اولین کارخانه شرکت در شهر آیندهوون تاسیس شد.
جرارد وظیفه طراحی ها و برنامه ریزی های مهندسی را بر عهده داشت و اولین تولیدات شرکت، در سال ۱۸۹۲ آماده شدند. در همان شروع کار، اولین مشکلات و چالش های فیلیپس، خود را نشان دادند.
ظرفیت تولید کارخانه و همچنین قیمت تمام شده محصولات، با پیش بینی های جرارد، همخوانی نداشت.
اولین کارخانه برند لوازم خانگی فیلیپس در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می شود.
علاوه بر اشتباه در محاسبات، پدر و پسر هلندی رقبای بزرگ بین المللی را دست کم گرفته بودند.
در آن سال ها، صنعت جوان الکتریسیته، محل رقابت شرکت های ریز و درشت جهانی بود
دراین میان، شرکت های آلمانی که در سال های ابتدایی دهه ۱۸۸۰ تاسیس شده بودند، قدرت کافی را برای سلطه در بازار، داشتند.
شرکت فیلیپس در سال ۱۸۹۳ خسارت های سنگینی را متحمل شد و پدر و پسر، تصمیم به فروش کسب وکار خود گرفتند. خوشبختانه، اولین پیشنهاد خرید شرکت فیلیپس به حدی ناامیدکننده بود که خانواده تصمیم گرفت به جای فروش به قیمت بسیار پایین، حداکثر ریسک را برای حفظ تجارت خانوادگی، به کار گیرد.
به هرحال شرکت برای ادامه حیات نیاز به فردی با دانش تجاری و فروش بالا داشت. فردریک به خاطر کسب وکار خود بسیار مشغول بود. جرارد نیز وظایف فنی و مهندسی را برعهده داشت و به صورت ذاتی، برای تجارت و کسب وکار ساخته نشده بود. درنهایت، پدر خانواده تصمیم گرفت تا وظایف تجارت و فروش را برعهده پسر کوچک ترش یعنی آنتون فیلیپس بگذارد.
آنتون فیلیپس
آنتون، ۱۶ سال از جرارد کوچک تر بود در سال ۱۸۹۵ به فیلیپس ملحق شد. او تحصیل را در همان سال های ابتدایی رها کرده بود و در یک شرکت کارگزاری در لندن کار می کرد. فعالیت زودهنگام او در دنیای تجارت، استعداد و مهارت لازم را برای مدیریت شرکت خانوادگی به آنتون داده بود. این مهارت ها نتایج مثبت داشت و پس از ملحق شدن او، فیلیپس جان تازه ای گرفت. مشتریان جدید از هلند و کشورهای دیگر به سمت این شرکت روانه شدند و پس از چند سال، روند رشد فیلیپس شروع شد.
نوآوری در صنعت الکتریسیته
با شروع قرن بیستم، فیلیپس سرعت خود را با عرضه نوآوری های جدید به صنعت، حفظ کرد.
آن ها تیم های حرفه ای در بخش های فنی و فروش داشتند و کم کم، به بازیگری قابل احترام در این صنعت بدل شدند.
در سال ۱۹۰۷، لامپ های کربنی کم کم منسوخ شدند و فیلیپس و دیگر شرکت ها، مدل های مجهز به رشته های تنگستن را به بازار عرضه کردند.
لامپ های تنگستن با همان مقدار انرژی مصرفی لامپ های کربنی، نور بیشتری از خود ساطع می کردند.
فیلیپس رشته های مورداستفاده لامپ ها را نیز تولید می کرد و همین قابلیت، امکان ساخت انواع لامپ با ابعاد مختلف را برای شرکت هلندی فراهم کرد.
فیلیپس و شرکا در سال ۱۹۱۲ نام خود را بهN.V. Philips Gloeilampenfabrieken تغییر داد.
همچنین سهام این شرکت نیز در بازار بورس آمستردام عرضه شد.
برادران فیلیپس پس از رشدهای اولیه متوجه شدند که تاسیس یک واحد تحقیق و توسعه برای حفظ این رشد، الزامی است. به همین دلیل، جرارد در سال ۱۹۱۴ یک فیزیک دان جوان به نام گیلس هولست را استخدام کرد تا بخش تحقیقات شرکت را مدیریت کند. دکتر هولست از آن زمان به همراه گروهش در بخشی جداگانه فعالیت کردند و مستقیما به برادران فیلیپس گزارش می دادند. این واحد بعدا به آزمایشگاه های تحقیقاتی فیلیپس تبدیل شد. این آزمایشگاه ها به نام NatLab نیز شناخته می شوند.
در سال ۱۹۱۴ اولین آزمایشگاه تحقیقاتی مجهز در زمینه های فیزیکی و شیمیایی راه اندازی شد.
چهار سال بعد، لامپ پرتو X توسط شرکت به دنیای الکترونیک و پزشکی معرفی شد.
جنگ جهانی اول، خسارت و ضرری برای شرکت هلندی نداشت چون این کشور در جنگ اول، اعلام بی طرفی کرده بود. به علاوه، کمبود زغال سنگ برای تولید گاز، موجب سهمیه بندی آن شد و درنتیجه، استفاده از الکتریسیته افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۱۵، فیلیپس لامپی با گاز آرگون تولید کرد که با تقاضای بالا از سمت بازار رو به رو شد.
آلمانی ها در آن سال ها صادرات آرگون را ممنوع کردند اما باز هم تاثیری در تولیدات فیلیپس نداشت.
شرکت هلندی برای جبران این حرکت آلمان، کارخانه اختصاصی خود را برای تولید آرگون تاسیس کرد.
به علاوه، شیشه های لازم برای تولید لامپ ها نیز از اتریش و آلمان تامین می شدند که در زمان جنگ، تامین آن ها هم دشوار شد.
در نتیجه، برادران تصمیم گرفتند تا کارخانه اختصاصی شیشه لامپ را نیز راه اندازی کنند که در سال ۱۹۱۶ اجرایی شد.
پس از آن نیز کارخانه های تولید هیدروژن و مقوای بسته بندی تاسیس شد و قدم های بزرگ فیلیپس برای تکمیل فرایند تولید، تکمیل شدند.
پس از جنگ جهانی اول، فیلیپس تصمیم گرفت تا بازار بین المللی خود را گسترش دهد.
پیش از سال ۱۹۱۴، مراکز بازاریابی آن ها در آمریکا و فرانسه فعال بودند.
پس از آن، شرکت های متعدد در بلژیک و ۱۳ کشور اروپایی دیگر و همچنین برزیل و چین و استرالیا، برای توسعه بازاریابی فیلیپس راه اندازی شدند.
تحقیق و توسعه فیلیپس تحت مدیریت دکتر هولست با قدرت ادامه داشت.
سال های بعد، نتایجی مهم همچون لامپ های خلا و لوله های تولید اشعه X از آن بیرون آمدند.
نمونه ای از یک لامپ خلا
در سال ۱۹۲۰، هولدینگی معروف به N.V. Benzit تاسیس شد و مدیریت شرکت فیلیپس به زیرمجموعه آن رفت.
در آن سال، جرارد فیلیپس بازنشسته شد و آنتون ۴۸ساله به عنوان رئیس هیئت مدیره فعالیت خود را شروع کرد.
بین سال های 1927 تا 1940، شرکت فیلیپس اولین ایستگاه رادیویی با طول موج کوتاه خود را تاسیس کرد.
مدیر این شرکت همچنین دستور ساخت یک ژنراتور کم قدرت قابل حمل با استفاده از سیستم موتور استرلینگ را صادر کرد که رضایت بخش نبود.
شرکت فیلیپس تحت مدیریت آنتون یکی از تولیدات جدی خود در صنعت الکتریسیته را معرفی کرد.
آن ها رادیو را به عنوان یکی از محصولات اصلی در استراتژی خود وارد کرده و برای اولین بار در نمایشگاهی در سال ۱۹۲۷، آن را معرفی کردند.
از آن زمان، فیلیپس به جای تمرکز روی تولید قطعات الکتریکی، روی تولید محصولات کامل متمرکز شد و از این فرصت، در هر موقعیتی استفاده می کرد.
اولین رادیوی فیلیپس
دهه ۱۹۲۰، علاوه بر معرفی استراتژی و محصولات جدید، با تغییرات زیرساختی هم همراه بود.
دفتر مدیریت شرکت در آیندهوون، ساختمان های جدید را به این بخش اختصاص داده و همچنین، بخش های اداری و تولیدی کارخانه ها را نیز گسترش داد.
به علاوه، شعبه هایی از شرکت تولید لامپ فیلیپس با نام Philips's lamp Works در آسیا و آفریقا شروع به کار کردند.
عبور از بحران های اقتصادی
رکود بزرگ جهانی در سال ۱۹۳۰، رشد و توسعه سریع فیلیپس را نیز تحت تاثیر قرار داد.
این رکود باعث تعدیل نیرو در ابعاد بزرگ و همچنین تغییرات مدیریتی شدید در شرکت شد.
درنتیجه، برنامه های جدید بودجه بندی و بهبود محاسبات هزینه و فروش، به عنوان راهکارهایی برای واکنش به وضعیت اقتصادی جدید معرفی شدند.
آن ها در سال های رکود نیز محصولات متنوعی را به نام فیلیپس معرفی کردند.
نواوری هایی مانند لامپ های گازی، تجهیزات اشعه X، رادیوهای داخل خودرو، تجهیزات ارتباطی، الکترود جوشکاری و ریش تراش های برقی.
این محصولات، تاثیر زیادی بر گذر از شرایط بحران اقتصادی در فیلیپس داشتند.
درنتیجه، باوجود رکود شدید در جهان، فیلیپس در آن سال ها چند دفتر جدید در آمریکای جنوبی تاسیس کرد.
یکی از نتایج رکود جهانی، تغییرات سیاست در دولت های مختلف جهان بود.
این تغییرات، باعث ایجاد موانع متعدد بر سر راه صادرات و واردات شد و زیرساخت فیلیپس را نیز تحت تاثیر قرار داد.
به خاطر تحریم ها، فیلیپس نمی توانست تجهیزات مورد نیاز را از مرکز خود در آیندهوون به شعبه هایش در دیگر کشورهای جهان ارسال کند.
آنتون فیلیپس در سال ۱۹۳۹ از سمت مدیریت شرکت بازنشسته شد اما هنوز در بخش های نظارتی و مشاوره، فعالیت داشت.
داماد او یعنی فرانس اوتن به عنوان مدیر بعدی فیلیپس انتخاب شد.
در بخش مدیریت اجرایی نیز پسر آنتون یعنی فریتس فیلیپس فعالیت خود را شروع کرد.
در سال ۱۹۳۹ زمانی که کارکنان شرکت به ۴۵ هزار نفر رسیده بود، اولین دستگاه اصلاح صورت به بازار عرضه شد.
با شروع جنگ جهانی دوم در سال 1940، آنتوان که می دانست حمله آلمان به هلند ادامه خواهد داشت، به همراه تمامی بستگانش با بخش بزرگی از سرمایه شرکت به آمریکا رفت و در آنجا شرکت «فیلیپس آمریکای شمالی» را بنا نهاد و طی جنگ به فعالیت پرداخت.
درنهایت، نازی ها هلند را در عرض یک هفته اشغال کردند و مدیران فیلیپس مانند دولتمردان هلند به انگلستان تبعید شدند.
آن ها درنهایت خود را به آمریکا رساندند و در شرکت NACP، شعبه های فیلیپس را در کشورهای اشغال نشده در جریان جنگ جهانی دوم، اداره کردند.
طی جنگ جهانی فریتس فیلیپس، در هلند باقی مانه بود تا فعالیت های مدیریتی را تاحدودی پیگیری کند.
او نهایت تلاش خود را به کار می گرفت تا مستقل از نیروهای نازی، فعالیت فیلیپس را مدیریت کند.
به هرحال، با پیشرفت جنگ، وظایف فیلیپس دشوارتر می شود.
در سال های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳، کارخانه های این شرکت توسط متفقین بمباران شدند و در سال ۱۹۴۴ نیز نازی ها برای آخرین بار، به این تجهیزات حمله کردند.
درنتیجه، اولین ماموریت شرکت در سال های پس از جنگ، بازسازی تجهیزات و زیرساخت ها بود.
تا پایان سال ۱۹۴۶، اکثر زیرساخت ها بازسازی شده بودند و تولید کارخانه، به وضعیت سال های پیش از جنگ بازگشته بود.
در سال 1949 اولین تلویزیون برند فیلیپس روانه بازار شد.
هم چنین در سال 1950 اولین دستگاه پخش موسیقی و در سال 1963 اولین نوار کاست برند فیلیپس تولید شد که موفقیتی چشمگیر داشت.
رقابت شدید در صنعت الکترونیک
سال های پس از جنگ جهانی دوم، زمان گسترش بیش ازپیش فعالیت های بین المللی بود.
در برنامه ی جدید، مرکز مدیریت آیندهوون، استقلال بیشتری به شعبه های کشورهای دیگر داد تا توسعه را طبق سیاست های خود پیش ببرند.
سازمان های ملی در هر کشوری که فیلیپس حضور داشت، تاسیس شدند و تمامی موارد مدیریتی، مالی و قانونی را طبق کشور محل فعالیت، انجام می دادند.
دراین میان، سیاست ساخت و تولید شرکت به صورت متمرکز باقی ماند.
بخش های مختلف برای محصولات متنوع این شرکت در آیندهوون مشغول به کار بودند و تمامی مراحل توسعه، تولید و توزیع جهانی را انجام می دادند.
واحد تحقیق و توسعه فیلیپس، پس از جنگ هم به عنوان بخشی مستقل به فعالیت خود ادامه داد.
به علاوه، آن ها شعبه هایی را نیز در کشورهای دیگر در غرب اروپا و آمریکا تاسیس کردند.
این آزمایشگاه ها، دستاوردهای بزرگی را نیز به دنیای علم معرفی کردند.
آن ها چند ماده مغناطیسی جدید را در آن سال ها کشف کردند و در طراحی و اختراع ترانزیسیتور و مدار مجتمع هم نقش داشتند.
تاسیس اتحادیه اقتصادی اروپا و منطقه Common Market در سال ۱۹۵۸، فرصت های تجاری را برای فیلیپس و تولیدکنندگان اروپا فراهم کرد.
مراکز تولیدی آن ها نیز باید برای این بازار آزاد جدید بهینه می شدند که به مرور، به این هدف رسیدند.
این گسترش بازار، استراتژی فیلیپس را نیز از شرکتی با تمرکز روی بازار، به شرکتی محصول محور تبدیل کرد.
فریتس فیلیپس در سال ۱۹۶۱ رئیس هیئت مدیره شرکت شد و دهه ای سرشار از موفقیت را در فیلیپس تجربه کرد.
پس از این دهه، هنک ون ریمزدیک به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد.
او مدیریت شرکتی را برعهده گرفت که به مدت ۲۰ سال از پایان جنگ جهانی، روند موفقیت را بدون هیچ مزاحمتی طی کرده بود.
البته ، دهه ۱۹۷۰ با شروع مشکلات و چالش های فیلیپس در رقابت همراه شد.
در سال ۱۹۶۳ نوار کاست فشرده صوتی توسط شرکت ارائه شد، اما عملا در مواجهه با استانداردهای بتاماکس و VHS به موفقیت تجاری نرسید.
دو سال بعد اولین مدار مجتمع IC توسط شرکت تولید شد.
VHS
رقابت از سوی شرکت های آسیایی در این دهه به اوج خود رسید و فیلیپس، به ناچار برخی از مراکز تولیدی کم بازده خود را تعطیل کرد.
سپس، مراکز بزرگتر با تمرکز روی محصولات پربازده تر تاسیس شدند.
یکی از حوزه های جدیدی که در این سال های رقابت، توجه فیلیپس را به خود جلب کرد، صنعت تلویزیون بود.
آن ها با جدیت وارد بازار ضبط، پخش و تولید تصاویر تلویزیونی شدند.
در همین راستا، اولین ضبط کننده کاستی ویدئو در سال ۱۹۷۲ توسط فیلیپس معرفی شد.
نیکو رودنبرگ، مدیر بعدی فیلیپس بود که در سال ۱۹۷۷ به این سمت رسید.
در زمان مدیریت او در سال های پایانی ۱۹۷۰ و ابتدای ۱۹۸۰، تولید و فروش فیلیپس با سرعت خوبی رشد کرد.
البته، سود شرکت افزایش قابل توجهی نداشت؛ چراکه شرکت های آسیایی با خطوط تولید اتوماتیک خود، عرضه محصولات ارزان قیمت تر را ممکن ساخته بودند و سهم فیلیپس، به مرور کاهش یافت.
یکی دیگر از دلایل این عقب افتادن در رقابت نیز، افزایش حقوق کارگران در مراکز فعالیت این شرکت یعنی کشورهای اروپایی بود.
درسال ۱۹۷۸ وسایل صوتی با دیسک لیزری به بازار عرضه شد
ویس دکر در ابتدای دهه ۱۹۸۰ به سمت مدیریت فیلیپس رسید و تغییرات زیرساختی را از الزامات اصلی آن کرد.
او در مدت چند ماه، نزدیک به یک چهارم از کارخانه های شرکت را در اروپا تعطیل کرد و تعداد کارگران را نیز در سرتاسر جهان کاهش داد.
سیاست دکر علاوه بر کاهش مراکز تولیدی، بر خرید و ادغام شرکت های همسو نیز استوار بود.
او زمینه های پرسود فیلیپس را شناسایی کرد و شرکت هایی در همین زمینه ها خرید.
کسب وکار روشنایی شرکت آمریکایی وستینگهاوس و ۲۴.۵ درصد از گروندیگ به عنوان بزرگ ترین شرکت لوازم الکتریکی مخصوص مصرف کننده، دو خرید مهم در زمان دکر بودند.
در آمریکا نیز شعبه فیلیپس مشغول خرید و ادغام شرکت های همسو بود.
آن ها شرکت های Magnavox، Sylvania و Philco را به زیرمجموعه خود اضافه کردند.
به علاوه، در سال ۱۹۸۳ نیز توافقی با غول صنعت مخابرات آمریکای یعنی AT&T امضا شده و ساخت و توزیع تجهیزات تلفن عمومی، بین این دو شرکت به صورت ۵۰-۵۰ تقسیم شد.
یکی از اهداف اصلی فیلیپس آمریکا در این توافق، کاهش هزینه های تحقیق و توسعه بود.
در سال ۱۹۸۶ و با شروع مدیریت کورنلیس فن در کلوت در فیلیپس، روند خرید و ادغام باقدرت ادامه پیدا کرد و تحقیق و توسعه و ارائه نوآوری های جدید نیز به بازپس گیری سهم بازار از ژاپنی ها، کمک کرد.
در آن سال ها، حوزه های علمی همچون لیزرهای برپایه حالت جامد و مایکروالکترونیک، بحث روز تحقیقات هلندی ها بود و در نتیجه، محصولاتی ماندگار از سمت فیلیپس به بازار عرضه شدند.
از میان این محصولات می توان به دیسک های نوری LaserVision، دیسک فشرده یا CD و سیستم های ارتباطی نوری اشاره کرد.
دهه ۱۹۹۰ برای شرکت، دوران تجدید ساختار و بازسازی محدوده فعالیت تجاری بود.
فن در کلوت نیز تمام تلاش خود را به کار گرفت تا لایه های مدیریتی را تاحد امکان کوچک کرده و از طرفی، مدیریت جهانی را به زیرساخت فیلیپس اضافه کند.
در سال ۱۹۸۸، سود فیلیپس افزایش ۲۹درصدی را تجربه کرد.
در سال های بعد، تمرکز فیلیپس روی بازار مصرف کننده و خصوصا محصولاتی همچون تلویزیون و پخش کننده سی دی، افزایش یافت و تا سال ۱۹۹۵، حدود ۳۵درصد از درآمد شرکت از بخش محصولات مخصوص مصرف کننده تامین شد.
تمرکز روی صنعت الکترونیک در سال های پایانی قرن بیستم، یکی از سیاست های اصلی فیلیپس بود.
آن ها کسب وکارهای متفرقه را از برنامه های خود حذف کردند تا در این بازار، هرچه بیشتر با ژاپنی ها رقابت کنند.
به عنوان مثال، بخش های دفاعی شرکت که از سال ۱۹۵۰ محصولات متعددی را در حوزه های فناوری هسته ای و موشکی تولید می کردند، در جریان این تحولات، تعطیل شدند.
بخش تحقیق و توسعه نیز با مشارکت های طولانی مدت با بزرگانی همچون AT&T، زیمنس و ویرپول به کار خود ادامه می داد.
سقوط و صعود در سال های پایانی قرن بیستم
باوجود تمام تلاش های جدی فیلیپس برای گسترش فعالیت، رقابت از سمت آسیایی ها بسیار شدید بود و در نتیجه، شرکت هلندی در سال ۱۹۹۰، خسارت بزرگ ۲.۲ میلیارد دلاری را تجربه کرد.
آن ها برای جبران این شکست ها، جان تیمر را به عنوان مدیر انتخاب کردند تا مسیر شرکت را به سمت سودآوری بازگرداند. تیمر پیش از آن به عنوان مدیرعامل زیرمجموعه موسیقی فیلیپس بانام PolyGram فعالیت می کرد.
به هرحال، برنامه های تیمر روی کاهش ابعاد شرکت و تمرکز روی نوآوری تدوین شد.
او که سابقه قابل توجهی در بخش تولید دیسک های فشرده داشت، تمرکز بر این صنعت و فناوری های جدید آن را به عنوان راه نجات فیلیپس می دید.
استخدام فرانک کاروبا به سمت مدیرعاملی فیلیپس، یکی از اقدامات حیاتی تیمر در نجات شرکت بود.
کاروبا سابقه درخشانی در شرکت های بزرگ دنیای کامپیوتر همچونIBM و HP داشت و به عنوان ماموریت اصلی، باید فاصله ایجادشده بین بخش های تحقیق و توسعه و فروش را از بین می برد.
در دوران مدیریت جدید، به کارگیری برنامه توانبخشی جدید برای فیلیپس درکنار افزایش همکاری با شرکت های دیگر و فروش محصولات با تمرکز روی سودآوری، ادامه یافت.
اولین همکاری بزرگ، با نینتندو و با تمرکز بر تولید بازی های ویدیویی روی دیسک های فشرده بود.
همکاری دیگر با موتورولا و در جهت تولید مدارهای کاربردی برای پخش کننده های سی دی بود.
البته، درکنار این همکاری های جدید، بخش های متنوعی از شرکت نیز فروخته شدند.
سهام فیلیپس در ویرپول و گروندیگ و مگناواکس به موتورولا فروخته شد.
در دهه ۱۹۹۰، تمرکز فیلیپس بیش از همیشه روی تحقیق و توسعه معطوف شد.
دوسوم از بودجه اختصاص یافته به تحقیق و توسعه نیز در بخش محصولات مخصوص مصرف کننده هزینه می شد.
درنتیجه، اکثر تولیدات و نوآوری های قابل توجه هلندی ها در این زمان، در حوزه محصولات مصرف کننده معرفی شدند.
از محصولات نوآورانه فیلیپس که در آن سال ها معرفی شدند می توان به کاست های فشرده دیجیتال، تلویزیون HD و CD-i اشاره کرد.
محصول آخر، به عنوان سی دی تعاملی نیز شناخته می شود که صدا، تصویر، صوت و گرافیک را در یک سیستم دیجیتال، ادغام می کرد.
درواقع این سیستم ترکیبی از پخش کننده سی دی و کنسول خانگی ویدیویی بود.
تحقیقات گسترده ای نیز در حوزه هایی همچون تلفن های تصویری، نمایشگرهای تخت و پردازنده های سیگنال دیجیتال با کاربردهای چندگانه انجام گرفت.
نتایج پروژه های گسترده تحقیق و توسعه فیلیپس، در دیگر دسته بندی های محصولات این شرکت نیز خود را نشان دادند.
در جریان این تحقیقات، زیرمجموعه روشنایی شرکت به سمت محصولاتی همچون لامپ های روشنایی هالوژنی و فلورسنت فشرده تر حرکت کرد که ابعاد کمتر و بازدهی بیشتر را به مشتری عرضه می کرد.
در آن سال ها با کشف ظرفیت های نیمه هادی ها، فعالیت در این حوزه نیز افزایش پیدا کرد و همکاری های با بزرگانی همچونIBM برای تحقیق و توسعه در این بخش انجام شد.
البته، همه تلاش های فیلیپس در بخش تحقیق و توسعه هم با موفقیت همراه نبود.
برخی از این تحقیقات به سختی به محصول تبدیل شدند و برخی دیگر نیز به خاطر سرعت پایین در توسعه، زمان را در رقابت از دست دادند.
یکی از زمینه های اصلی رقابت در سال های پایانی قرن بیستم، دیسک های فشرده محتوای رسانه ای بود.
سونی و فیلیپس، دو بازیگر بزرگ این صنعت در آن سال ها بودند که درنهایت با همکاری یکدیگر، به رقابت با توشیبا و تایم وارنر پرداختند.
همکاری سونی و فیلیپس در تولید دیسک های فشرده، به معرفی یکی از مشهورترین اختراعات تاریخ بشر انجامید.
آن ها در سال ۱۹۹۷ دیسک های DVD را به بازار معرفی کردند که به عنوان سریع ترین محصول خانگی الکترونیک از لحاظ رشد شناخته شد.
قرن ۲۱ و وضعیت کنونی برند فیلیپس
در سال ۱۹۹۷، مدیران فیلیپس تصمیم گرفتند که دفتر اصلی شرکت را از آیندهوون به آمستردام منتقل کنند.
نشان افتخاری هلند برای شرکت های بزرگ یعنی Koninklijke نیز در سال بعد به ابتدای نام شرکت افزوده شد.
نقل مکان به آمستردام در سال ۲۰۰۱ نهایی شد.
ابتدا دفتر اصلی شرکت در برج رامبرانت واقع شد و سپس به برج برایتنر رفت.
بخش های روشنایی، تحقیقات، نیمه هادی ها و طراحی، هنوز در آیندهوون فعال هستند.
زیرمجموعه تجهیزات سلامت نیز اکنون در دو منطقه یکی بست در نزدیکی آیندهوون و آندوور در ماساچوست آمریکا، فعالیت می کند.
از فعالیت های خرید و ادغام در شروع قرن ۲۱ می توان به خرید شرکت مسواک برقی Sonicare، گروه راهکارهای سلامت Agilent به قیمت ۲ میلیارد دلار و همکاری با ال جی در تولید مانیتورهای نمایشگر اشاره کرد.
توافق با ال جی در سال ۲۰۰۱ با نام LG.Philips Display شروع به کار کرد.
مسواک برقی Sonicare
البته، بخش هایی از شرکت نیز در این سال ها از آن جدا شدند.
بخش مهم تحقیق و تولید نیمه هادی ها ابتدا به عنوان شرکتی مستقل با نام NXP جدا و سپس ۸۰ درصد از سهام کنترلی آن به مجموعه ای از سرمایه گذاران اروپایی فروخته شد.
در سال 2004، فیلیپس شعار «بیایید همه چیز را بهتر کنیم» را کنار گذاشت و شعار تبلیغاتی «حس و سادگی» را برای خود برگزید
سرمایه گذاری و تمرکز فعالیت های فیلیپس در شروع قرن ۲۱، بیشتر روی محصولات شاخه سلامت و مخصوص مصرف کننده بود.
آن ها در سال ۲۰۰۷ شرکت Respironics فعال در صنعت محصولات تنفسی را به قیمت حدود ۵ میلیارد دلار خریداری و در همان سال، شرکت VISICU از فعالان تجهیزات اتاق ICU را نیز به زیرمجموعه خود اضافه کردند.
در دسامبر 2007، فیلیپس توافق قطعی خود با شرکت Respironics را اعلام کرد که بر اساس آن، فیلیپس تمام سهام این شرکت را به قیمت تقریباً 3.6 میلیارد یورو و به صورت نقدی خریداری کرد
در آگوست سال 2007، فیلیپس برای بخش انفورماتیک پزشکی خود، شرکتXimis را که مقر آن در ال پاسو تگزاس بود، تاسیس کرد و در اکتبر همان سال مجوز ثبت اختراع میکروپروسسور را از گروه TPL خریداری کرد.
برند فیلیپس از ابتدای ژانویه ۲۰۰۸ ساختار سازمانی خود را به سه بخش سلامتی-بهداشتی، روشنایی و شیوه زندگی تقسیم نموده است.
هم اکنون شرکت فیلیپس با فروش ۷/۳۸ میلیارد دلاری، رتبه ۱۶۱ را در بین ۵۰۰ شرکت برتر جهانی داراست.
با شروع دهه ۲۰۱۰، رقابت بار دیگر منجر به کاهش سوددهی شدید فیلیپس شد.
آن ها در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۱ افت ۸۵ درصدی در میزان سوددهی خود تجربه کردند و به همین منظور، مجبور به اخراج ۴۵۰۰ نفر شدند.
در سال های بعدی، زیرمجموعه های متعددی از فیلیپس جدا شدند و کسب وکار این شرکت، در بخش های صوتی و تصویری نیز مشمول تعدیل شد.
در سال 2012 شرکت فیلیپس اعلام کرد که قصد فروش امتیاز تلویزیون برند فیلیپس و یا واگذاری آن به شرکت تی پی وی تکنولوژی را دارد.
این شرکت که دفتر مرکزی آن در هنگ کنگ چین قرار دارد یک شرکت چندملیتی تولید کننده قطعات الکترونیکی است.
در پایان 2013 اعلام شد که فیلیپس دارای 111 کارخانه، 56 مرکز توسعه و تحقیق در 26 کشور و دارای نمایندگی فروش در حدود 100 کشور دنیا است.
آخرین تغییر ساختاری فیلیپس مربوط به سال ۲۰۱۸ بود که بخش بزرگ روشنایی این شرکت، با نام Signify از آن جدا شد.
این شرکت جدید تولید تمامی محصولات روشنایی و LED های برند hue فیلیپس را برعهده دارد.
ال ای دی هایhue در سال ۲۰۱۲ معرفی شدند و سبکی از نورپردازی با کنترل وایرلس را به کاربر عرضه می کنند.
درحال حاضر، جرون فن در ویر رئیس هیئت مدیره فیلیپس و فرانس فن هوتن مدیرعامل این شرکت است.
طبق آخرین آمار، درآمد فیلیپس در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۸ میلیارد دلار گزارش شد.
این برند هلندی در سرتاسر جهان نزدیک به ۷۴ هزار نفر نیرو دارد و برند آن نیز در فهرست برترین برندهای سرویس فوربز در جایگاه ۹۳ قرار دارد.
در حال حاضر برند لوازم خانگی فیلیپس در سه بخش مهم فعالیت می کند: بهداشت و درمان، سبک زندگی مصرف کنندگان و نور و روشنایی
بخش روشنایی شامل نورپردازی، لامپ های معمولی و حرفه ای، سیستم های کنترل روشنایی، چراغ خودرو و لامپ LED می شود.
بخش سبک زندگی مصرف کننده شامل سلامت و تندرستی، مراقبت شخصی، لوازم خانگی، لوازم صوتی-تصویری مانند تلویزیون و لوازم جانبی آن ها است.
این محصولات شامل مسواک برقی، دستگاه اندازه گیری فشار خون خانگی، کیبورد و موس، لوازم الکترونیکی پخت و پز و خانه داری و… است.
در بخش بهداشت و درمان برند فیلیپس سعی دارد راه حل هایی برای داشتن زندگی سالم تر، جلوگیری از بیماری و تشخیص به موقع آن ارائه دهد.
شعار فیلیپس در این زمینه کیفیت بالا در عین قیمت مناسب است تا دسترسی همه به درمان آسان شود.
در حال حاضر فیلیپس در زمینه تولید سیستم های تصویربرداری بیمارستانی، دستگاه های مراقبت از بیمار و ابزار مراقبت از سلامتی در منزل فعالیت می کند.
چشم انداز و ماموریت
چشم انداز شرکت عبارت است از: ما در دنیایی که فناوری به شدت زمینه های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار داده است، محصولاتی در حوزه های فناوری، شیوه زندگی و سلامتی فراهم می آوریم تا در نگاه سهامداران، تحسین برانگیزترین شرکت در صنعت خود باشیم. ماموریت شرکت عبارت است از: ما کیفیت زندگی مردم را ازطریق نوآوری های به موقع فنی معنادار بهبود می بخشیم.
استراتژی های اصلی شرکت فیلیپس عبارت است از:
– افزایش سودآوری ازطریق تخصیص منابع سرمایه ای به فرصت هایی که بیشترین و پایدارترین برگشت سرمایه را دارد؛ – تحکیم نشان فیلیپس و شایستگی های اصلی در حوزه های فناوری، سلامتی و شیوه زندگی؛ – مشارکت با مشتریان و تامین کنندگان در حوزه های مختلف کسب وکار؛ – دامه سرمایه گذاری در نوآوری و تثبیت موقعیت سرمایه های فکری شرکت؛ – تقویت شایستگی های رهبری؛ – بهبود بهره وری ازطریق تحول کسب وکار و تعالی عملیاتی.
استراتژی ها
ارزشها و فرهنگ سازمانی
ارزش های شرکت چنین تعریف شده است: مشعوف ساختن مشتریان، ادای به موقع تعهدات، توسعه افراد و حمایت ازیکدیگر. شرکت این ارزش ها را در قالب اصول کسب و کار خود تعریف کرده و ارائه داده است. اصول کسب وکار تعیین کننده اخلاق سازمانی و رفتار کارکنان در سراسر دنیاست و عملیات و تصمیم گیری ها را تحت تاثیر قرار می دهد. عامل محرک و پشتیبان این اصول، بنیان ها و کدهای اخلاقی است. این اصول، کمترین الزامات رفتاری را اعلام می دارد و تعهد و مسئولیت پذیری شرکت را برای نیل به آینده پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی معین می سازد. این اصول شامل تعهدهایی درزمینه حقوق انسانی، ایمنی محصول، حریم شخصی، حفاظت محیط زیست و نیز تعهدات به مشتریان، سهامداران، کارکنان، تامین کنندگان و شرکای کسب و کار است. براساس این اصول، همه کارکنان شرکت، در هر رده ای باید صادقانه و اخلاقی عمل کنند، از تعارض ها بپرهیزند، طبق قواعد و قوانین حکومتی کار کنند، از دارایی ها و منابع شرکت حفاظت کنند، در مسایل مالی شفاف و دقیق عمل کنند و گزارش دهند و از کنترل درونی فعالیت ها اطمینان یابند.
کیفیت و تعالی سازمانی
شرکت فیلیپس برنامه ای تدارک دیده است که به سطح بالاتر کیفیت در محصول و خدمات دست یابد. این برنامه ارتقای کیفیت بر همه کارکنان و همه فرایندها اثر می گذارد. شرکت نام این برنامه راBEST نهاده که مخفف «تعالی کسب و کار ازطریق سرعت و کار تیمی» است. این برنامه، راهی است که شرکت برای دستیابی به تعالی کسب و کار برگزیده است و روش ها و ابزار برنامه های بهبود را در آن مشخص ساخته است. به باور شرکت، توانمندسازها عبارت است از: شعار شرکت یعنی عشق به کار و سادگی، ایده فیلیپس واحد که با هم افزایی و تجمیع شایستگی ها می تواند ارزشی بیش از مجموع قسمت های مختلف آن خلق کند، استعداد انسانی که همان کیفیت کارکنان برای دستیابی به ماموریت است، نوآوری و طراحی.
استراتژی بازاریابی برند فیلیپس
فیلیپس طیف گسترده ای از کالا را در بازار ارائه می دهد و سبد محصولات آن برای جلب توجه طیف وسیعی از مشتریان طراحی شده است. دامنه محصولات به حدی گسترده است که تقریباً همه افرادی که به دنبال محصولات معتبر هستند می توانند یک مشتری بالقوه فیلیپس باشند. بازار هدف فیلیپس از نظر سن، فرهنگ، وضعیت تاهل و غیره با محصولات مختلف از وسایل خانگی تا لوازم زیبایی و ابزار پزشکی بسیار گسترده و متفاوت است.
فیلیپس مصرف کنندگانی را هدف قرار می دهد که محافظه کار و بدبین نیستند و می خواهند محصولات جدید را امتحان کنند. این افراد اکثرا نسل جوان جامعه هستند که بیشتر از افراد مسن به خرید محصولات نوآورانه ترغیب می شوند. با استفاده از استراتژی برندسازی و موقعیت یابی و هم چنین در نظر گرفتن شعار «حس و سادگی»، مشخص است که هدف این برند ارائه محصولات خلاقانه، ساده و آماده برای استفاده است.
این شرکت اعتقاد دارد که نوآوری تنها در صورتی معنا دارد که خواسته ها و نیازهای مردم را برآورده سازد. محصولات این برند بسیار پیشرفته بوده و در حدود نیاز مصرف کنندگان طراحی شده اند. این شرکت خود را به عنوان برندی معرفی کرده است که هدفش بهبود زندگی افراد از طریق نوآوری های معنادار و تلاش برای تحقیق و توسعه است. فیلیپس تصویری از یک برند ساخته است که به مصرف کنندگان این امکان را می دهد تا بتوانند به محصولی که خریداری می کنند، اعتماد کنند.
فیلیپس هم چنین یک وب سایت رسمی ایجاد کرده است که در آن مشتریان می توانند محصول مورد نظر را از هر جای دنیا پیدا و خریداری کنند. این کمپانی نه تنها از استراتژی «ارسال کالا از طریق فروش مستقیم» در اینترنت استفاده کرده، بلکه با سایت های تجارت الکترونیکی مانند آمازون و فلیپ کارت برای فروش محصولاتش همکاری کرده است. بر اساس تحقیقات، اینترنت کانال اصلی توزیع و هم چنین منبع جمع آوری اطلاعات برای فیلیپس بوده است. فیلیپس دریافته که خرده فروشان، فروشگاه های بزرگ، مراکز توزیع و اینترنت ابزارهای مهمی برای دسترسی به مصرف کنندگان هدف هستند.
درآمد خالص این شرکت در سال 2019 میلادی، با 1.53% افزایش نسبت به سال 2018، یک میلیارد و 307 میلیون دلار بوده است.
www.zoomit.ir
www.abrobadmarket.com
www.mosbatesabz.com
www.bargobad.com
www.modiriatefarda.ir
www.plaza.ir