تارا فایل

پاورپوینت بومی سازی و استقرار مدل تعالی منابع انسانی در دفتر مرکزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی


1
بومی سازی و استقرار مدل تعالی منابع انسانی در دفتر مرکزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی

2

مدیریت اداری و آموزش
فهرست مطالب
1. مقدمه
چشم انداز شرکت ملی صنایع پتروشیمی
عمده ترین فعالیت های انجام شده در مدیریت اداری و آموزش
چالشها، نقشها، ارزشها و باورهای جدید
2. معرفی مدل تعالی منابع انسانی و منطق رادار
3. بومی سازی و استقرار مدل تعالی منایع انسانی
فرایند بومی سازی و استقرار مدل تعالی منابع انسانی
چالشها، ارزشها، چشم انداز و ماموریت منابع انسانی شرکت
مدل تعالی منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
نقاط قوت و حوزه های بهبود و سطح تعالی منابع انسانی شرکت
تشکیل کمیته های تعالی منابع انسانی و تدوین برنامه ها
برنامه گسترش مدل به شرکتهای تابعه
دستاوردهای اجرای مدل و محدودیتهای احتمالی

3
چشم انداز شرکت ملی صنایع پتروشیمی
اولین تولید کننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه تا سال 1404

تولید کننده محصولات پتروشیمی قابل فروش، به  ارزش بیش از 20 میلیارد دلار در سال 1394

دستیابی به بالاترین سهم در تولید متانول در جهان

4
عمده ترین فعالیت ها و پروژه های پژوهشی انجام شده در مدیریت اداری و آموزش

طراحی و تدوین الگوی برنامه ریزی جانشینی و پرورش مدیر
طراحی مدل شایستگی مدیران
طراحی الگوی سنجش اثربخشی آموزش کارکنان
سنجش میزان رضایتمندی و تعهد سازمانی کارکنان
اندازه گیری شاخص های بهداشت روانی کارکنان
بررسی عوامل موثر بر ماندگاری منابع انسانی متخصص در ماهشهر
بررسی عوامل موثر بر فرسودگی شغلی کارکنان
بررسی وضعیت امکانات رفاهی موجود
بررسی علائق شغلی و میزان خلاقیت دانش آموختگان ممتاز
تجزیه و تحلیل شغل (به روش Dacum)

مدیریت اداری و آموزش

5

مدیریت اداری و آموزش
چالش اول) تکامل متقابل مشتریان کلیدی و سازمانها
چالش دوم) پیشرفت مستمر تکنولوژی اطلاعات
چالش سوم) ادغام ها، خرید مالکیتها، اتحادها و خصوصی سازی، ساختار صنعت را به طور سریع تغییر داده است.
چالش چهارم) ارزیابی سرمایه گذاران از ارزش در حال تغییر است.

چالش پنجم) روندهای اجتماعی برنحوه عمل رهبران و سازمانها تاثیرمی گذارد.

چالش ششم) زنجیره ارزش برای رقابتی شدن کسب و کار در کانون توجه قرار گرفته است.

چالش هفتم) جهانی شدن به طورروزافزونی برسازمانها تاثیرمی گذارد.

چالشهای جدید سازمانها

6

مدیریت اداری و آموزش
نقش های جدید منابع انسانی ) (HR New Roles

1. مدیریت و رهبری منابع انسانی
2. شریک استراتژیک کسب و کار
3. عامل تغییر

7
چارچوب ارزش های منابع انسانی

ارزش های منابع انسانی HR Values

ارزش کارکنان
Employee Value
ارزش سرمایه گذاران
investors Value
ارزش کسب و کار
Organizational Value
ارزش مشتریان
Customer Value
مدیریت اداری و آموزش

8

مدیریت اداری و آموزش
برای پاسخگویی به
چالشهای جدید،
ایفای نقشهای اصلی مدیریت منابع انسانی
و
ایجاد ارزش برای ذینفعان
چه باید کرد؟

9
مدل تعالی سازمانیEFQM
یادگیری و نوآوری
کارکنان
( 90 امتیاز)
خط مشی و
استراتژی
( 80 امتیاز)
منابع و شرکا
( 90 امتیاز)
فرایند ها

(140 امتیاز)
رهبری

(100 امتیاز)
نتایج کارکنان
( 90 امتیاز)
نتایج مشتریان
( 200 امتیاز)
نتایج جامعه
( 60 امتیاز)
نتایج کلیدی
عملکرد

(150 امتیاز)
نتایج ( 500 امتیاز)
توانمند سازها ( 500 امتیاز)
مدیریت اداری و آموزش

10

مدیریت اداری و آموزش
مدل تعالی منابع انسانی ( Model (HR Excellence
چارچوبی سیستماتیک و جامع
برای
برنامه ریزی،
ارزیابی ،
یادگیری و نوآوری
منابع انسانی سازمان

11
رهبری

منابع

انسانی
استراتژی منابع انسانی
مدیریت دانش و
سرمایه فکری
نتایج

منابع

انسانی
نتایج

عملکرد

سازمانی
مدل تعالی منابع انسانی (( HR Excellence Model
دکتر قلیچ لی- دومین کنفرانس توسعه منابع انسانی – سال 1384
توانمند سازها (500 امتیاز)
نتایج (500 امتیاز)
یادگیری و نوآوری
برنامه ریزی
منابع انسانی
جذب و استخدام
پرورش منابع انسانی
جبران خدمات و
مزایای رفاهی
روابط کار و کارکنان
بهداشت و سلامت
مدیریت عملکرد
مدیریت اداری و آموزش

12
R
Assess &
Review
Plan & Develop
Approaches
مدیریت اداری و آموزش
Continuous Measurement Learning & innovation
Determine the Results required
Deploy Approaches
A
D
A R

13
D
R
A
مدیریت اداری و آموزش
– توسعه امکانات رفاهی
– استفاده از امکانات بخش خصوصی
– افزایش کیفی امکانات رفاهی موجود
استقرار رویکرد
R
A
R
A
افزایش رضایت کارکنان از خدمات رفاهی
وضع موجود: 70 درصد رضایت
وضع مطلوب برای سال بعد: 80درصد رضایت
– تعیین تفاوت دررضایت مندی
نسبت به قبل از اجرای برنامه
و میزان تحقق هدف

تعیین نتایج مورد انتظار
D
انتخاب رویکرد
AR
ارزیابی و بازنگری
یادگیری
و
نوآوری
– احداث یک مرکز تفریحی جدید
– بستن قرارداد با یک استخر بخش خصوصی
– توزیع بلیت های استخر بین کارکنان
– انتخاب پیمانکار جدید به منظور برای افزایش کیفیت غذا
– ………

آیا برنامه های تنظیم شده
تحقق یافته است؟
آیا رضایتمندی کارکنان افزایش
یافته است؟

14

مدیریت اداری و آموزش

15
بررسی
نقشها
و
چالشهای
جدید
HR
تعیین
چشم انداز،
ماموریت و
ارزشهای محوری
HR
پتروشیمی

بررسی
نقشها و
چالشهای
HR
پتروشیمی

آشنایی با
الگوی
تعالی منابع
انسانی
(HRE)

تدوین
برنامه های
بهبود
برای
هریک از
حوزه ها

اجرای
برنامه های
بهبود
ارزیابی
مجدد
حوزه ها
ارزیابی،
شناسایی
نقاط قوت و
بهبود
و تعیین
سطح تعالی

بومی سازی
مدل تعالی
منابع انسانی
بر اساس
شرایط
پتروشیمی
فرایند بومی سازی و استقرار تعالی منابع انسانی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی
مدیریت اداری و آموزش

16
1. نداشتن برنامه جامع 2. عدم وجود مدیریت ارزیابی عملکرد 3. عدم رعایت اصل شایسته سالاری 4. مشکلات و مسائل ساختار سازمانی 5. مشکلات و مسائل مربوط به رشد و ارتقای منابع انسانی 6. عدم مدیریت سرمایه های فکری سازمان 7. مشکلات و مسائل آموزش منابع انسانی 8. مشکلات و مسائل نظام انگیزش منابع انسانی 9. عدم نقش آفرینی در تدوین و اجرای استراتژی سازمان 10. مشکل نگهداری و به کارگیری نیروهای زبده
مدیریت اداری و آموزش
چالش های منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از دیدگاه مدیران و کارشناسان دفتر مرکزی
(10 مورد از 43 مورد) – سال 1385

17
ارزشهای محوری مدل تعالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
مدیریت اداری و آموزش

18
چشم انداز منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی می خواهیم به عنوان شریک راهبردی سازمان، با مشارکت و همکاری سرمایه های فکری سالم، خلاق، متعهد، پرورش یافته و با انگیزه، در تعالی سازمانی شریک باشیم.
مدیریت اداری و آموزش
ماموریت منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاد نظام جامع در زمینه های جذب، نگهداری و پرورش منابع انسانی،
همسو با اهداف و راهبردهای شرکت و ایجاد ارزش افزوده

19
مدیریت اداری و آموزش
توانمندسازها(500 امتیاز): فرآیندها (350) و راهبردها(150)
نتایج(500)
استراتژی منابع
انسانی
50
رهبری منابع
انسانی
60
مدیریت دانش و
سرمایه های فکری
40

نتایج

منابع

انسانی

300

نتایج

سازمانی

200
فرآیندهای منابع انسانی
فرآیندهای منابع انسانی
برنامه ریزی منابع انسانی
30
جذب و استخدام 30
پرورش
منابع انسانی
30
مدیریت عملکرد 40
جبران خدمات
و مزایای رفاهی
30
روابط کار و
کارکنان
30
بهداشت و سلامت 30
پژوهش
منابع انسانی
30
سیستم
اطلاعات
منابع انسانی
30
تدوین مقررات
30
بهره وری و
تحول اداری
40
مدل تعالی منابع انسانی (( HR Excellence Model
(شرکت ملی صنایع پتروشیمی- سال 1386 )
یادگیری و نوآوری

20
سطح تعالی منابع انسانی دفتر مرکزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
(مقایسه ارزیابی سال 1386 با ارزیابی سال 1385)

21

سطح تعالی منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
(مقایسه ارزیابی سال 1386 با ارزیابی سال 1385)

22
مدیریت اداری و آموزش
کمیته عالی تعالی منابع انسانی
دبیرخانه
استراتژی منابع انسانی
رهبری منابع انسانی
کمیته های زیر نظر
معاونت آموزش وتجهیز منابع انسانی
مدیریت دانش وسرمایه فکری
پژوهش منابع انسانی
جذب واستخدام
برنامه ریزی منابع انسانی
پرورش منابع انسانی
سیستم اطلاعات منابع انسانی
بهداشت و سلامت
روابط کار و کارکنان
جبران خدمات ومزایای رفاهی
مدیریت عملکرد
کمیته های زیر نظر
معاونت اداری و خدمات
کمیته های زیر نظر
مدیر اداری و آموزش
نمودار ارتباط کمیته های تعالی منابع انسانی
تدوین مقررات
بهره وری و تحول اداری

23
وظایف کمیته ها
تدوین همسوسازی اهداف و استراتژیها حوزه با اهداف واستراتژیهای شرکت و مدیریت اداری و آموزش
تدوین برنامه های بهبود
شناسایی و اندازه گیری شاخصهای عملکردی و اثربخشی حوزه
بهبود فرایندها با استفاده از شاخصها
برگزاری جلسات مشترک با سایر کمیته ها، مدیریتها و شرکتهای تابعه
پاسخگویی به کمیته عالی
فراهم کردن شواهد و مستندات لازم برای تیم ارزیابی (داخلی یا خارجی)

24
گسترش مدل به کل شرکت ملی صنایع پتروشیمی- سال 1386
مدیریت اداری و آموزش

25
دستاوردهای اجرای طرح تا کنون
مدیریت اداری و آموزش
آشنایی کارشناسان منابع انسانی شرکت با مفاهیم جدید و ترویج ادبیات نوین منابع انسانی
توسعه فرهنگ کار تیمی
مشارکت دادن کارکنان در کلیه مراحل اجرای طرح
حضور مستمر مدیران منابع انسانی در نشست های کارشناسی
انتخاب روش و ابزاری منسجم و کارآمد برای ارزیابی عملکردمنابع انسانی
شناسایی نقاط قوت و حوزه های بهبود منابع انسانی
تدوین اهداف و استراتژیها و برنامه های بهبود
ارزیابی شرکتهای تابعه پتروشیمی بر اساس مدل تعالی منابع انسانی
تهیه جدول استراتژی برای حوزه های 14 گانه مدیریت منابع انسانی
ارتقای امتیاز تعالی منابع انسانی پتروشیمی از 249 در سال 1385 به 363 در سال 1386

26

مدیریت اداری و آموزش
محدودیت های اجرا ی مدل در دفتر مرکزی پتروشیمی و گسترش آن به شرکتهای تابعه
احتمال عدم وجود انگیزه لازم در کارکنان و کارشناسان برای پذیرش مدل و استقرار و اجرای آن به دلیل تغییرات سازمانی و مدیریتی
احتمال عدم انطباق سطح بلوغ سازمانی با سطح تعالی مورد انتظار
احتمال عدم انطباق کامل مدل با ویژگی های خاص هر یک از شرکت ها (اشکال عمومی مدل ها)

27

مدیریت اداری و آموزش
پیوست

28
ساختار مدل تعالی منابع انسانی

ابعاد
(توانمندسازها و نتایج)
معیارها

زیر معیار ها
شواهد / نکات راهنما
مدیریت اداری و آموزش

29

مدیریت اداری و آموزش
1) رهبری منابع انسانی (HR Leadership)
1- رهبری منابع انسانی به عنوان حامی کارکنان در افزایش رضایت ، انگیزش و تعهد آنها نقش موثری دارد.
2- رهبری منابع انسانی تضمین می کند فرایندها و خدمات منابع انسانی و اداری به صورت کارآو اثربخش انجام می شود.
3- رهبری منابع انسانی در تحول سازمانی و توسعه فرهنگ سازمانی نقش فعالی دارد .
4- رهبری منابع انسانی در فرآیند استراتژی کسب و کار مشارکت فعال دارد .
5- رهبری منابع انسانی ارزیابی و بازنگری می شود.

30

مدیریت اداری و آموزش
2) استراتژی منابع انسانی (HR Strategy )
1- استراتژی منابع انسانی با توجه به شرایط و عوامل محیطی درونی و بیرونی سازمان طراحی و تدوین و با استراتژیهای کسب و کار همسو می شود.

2-استراتژی منابع انسانی از طریق اهداف بلند مدت و کوتاه مدت ، مقیاس ها و برنامه های عملیاتی مناسب به اجرا گذاشته می شود.

3- از روش های مناسب به منظور درک، تعهد و انگیزش مدیران و کارکنان برای تحقق استراتژی های منابع انسانی استفاده می شود.

4- استراتژی منابع انسانی ارزیابی و بازنگری می شود.

31
3) مدیریت دانش و سرمایه فکری (Intellectual & Knowledge Management )
1- استراتژی دانش همسو با استراتژی های کسب وکار طراحی و تدوین می شود.
2- دانش موجود و مورد نیاز سازمان همسو با اهداف و استراتژی های کسب وکار سازمان به صورت موثر خلق و کسب ، ذخیره سازی و تسهیم ، و به کارگرفته می شود.
3- استراتژی ها و رویه های منابع انسانی با مدیریت سرمایه فکری و دانش سازمان یکپارچه می شود.
4- مدیریت سرمایه فکری و دانش سازمان ارزیابی و بازنگری می شود.

مدیریت اداری و آموزش

32
4) برنامه ریزی منابع انسانی ( HR Planning)
1- محیط داخلی و بیرونی موثر بر برنامه ریزی منابع انسانی سازمان به طور مستمر تجزیه وتحلیل می شود.

2- وضعیت تقاضا و عرضه منابع انسانی در سازمان به طور مستمر برآورد می شود.

3- وضعیت تقاضا و عرضه منابع انسانی در سازمان به طور مستمر مقایسه و متوازن
می شود.

4- مسیر پیشرفت شغلی افراد برنامه ریزی و مدیریت می شود .

5- اثربخشی دوره های آموزشی بر عملکرد منابع انسانی و سازمان ارزیابی و بازنگری
می شود.

6- اثربخشی برنامه ریزی منابع انسانی بر عملکرد منابع انسانی و سازمان به طور مستمر ارزیابی و بازنگری می شود .

مدیریت اداری و آموزش

33
5) جذب و استخدام (Recruitment & Selection)
1- استراتژی جذب و استخدام همسو با استراتژی کسب وکار و منابع انسانی طراحی و تدوین می شود.

2- از روشهای نوآورانه و پیشرفته به منظور شناسایی و جذب بهترین متقاضیان کار استفاده می شود.

3- از روشهای نوآورانه و پیشرفته به منظور استخدام بهترین متقاضیان کاراستفاده می شود.

4- جذب و استخدام ارزیابی و بازنگری می شود.

مدیریت اداری و آموزش

34
6) پرورش منابع انسانی(Human Resource Development)
1- استراتژی های پرورش منابع انسانی همسو با اهداف و استراتژی کسب وکار و منابع انسانی طراحی و تدوین می شود.

2- یادگیری و پرورش در سطح فردی ، تیمی و سازمانی برای تحقق اهداف سازمانی برنامه ریزی و به طور موثری اجرا می شود.

3- از برنامه ها و فنون نوآورانه ای به منظور بهبود سازمانی به طور موثر استفاده
می شود.

4- پرورش منابع انسانی ارزیابی و بازنگری می شود.
مدیریت اداری و آموزش

35
7) مدیریت عملکرد (Performance Management)
1- استراتژی مدیریت عملکرد همسو با اهداف و استراتژی های کسب وکار و منابع انسانی طراحی و تدوین می شود.

2- برنامه عملکرد فردی ، تیمی و واحدی همسو با اهداف کسب و کار درطی دوره مدیریت عملکرد با مشارکت ذینفعان تدوین می شود.

3- عملکرد فردی ، تیمی و واحدی در طی دوره مدیریت عملکرد پی گیری ، ارزیابی و بهبود داده می شود.

4- پرداخت متناسب با سطح عملکرد فردی ، تیمی و واحدی انجام می شود.

5- مدیریت عملکرد ارزیابی و بازنگری می شود.
مدیریت اداری و آموزش

36
8)جبران خدمات و مزایا (Compensation & Benefit )
1- استراتژی جبران خدمات و مزایا همسو با اهداف و استراتژی های کسب و کار و نیز منابع انسانی طراحی و تدوین می شود.

2- از طرح های نوآورانه و جذاب جبران خدمات و مزایا به منظور تحقق استراتژی های کسب و کار و منابع انسانی استفاده می شود.

3- طرح های جبران خدمات و مزایا تضمین کننده رضایت، تعهد سازمانی و انگیزش افراد به عملکرد عالی است.
4- جبران خدمات و مزایا ارزیابی و بازنگری می شود.

مدیریت اداری و آموزش

37
9) روابط کار و کارکنان (Employee & Labors Relations)
1- استراتژی روابط کار و کارکنان همسو با اهداف و استراتژی کسب و کار و منابع انسانی سازمان طراحی و تدوین می شود.

2- ارتباطات داخلی برنامه ریزی و مدیریت می شود.

3- از روشها و برنامه های نوآورانه و جدید برای بهبود مشارکت ، تعهد و اعتماد کارکنان و مدیران به طور موثر استفاده می شود.

4- روابط کار و کارکنان ارزیابی و بازنگری می شود.
مدیریت اداری و آموزش

38
10) بهداشت و سلامت (Health & Safety)
1- استراتژی بهداشت و ایمنی همسو با اهداف و استراتژی کسب و کار و منابع انسانی سازمان طراحی و تدوین می شود.

2- از روشها و برنامه های نوآورانه و جدید برای ایجاد و حفظ یک محیط کاری بهداشتی و ایمن استفاده می شود.

3- تحقیقات بهداشت و ایمنی در سازمان به طور مستمر انجام می شود.

4- بهداشت و ایمنی در محیط کار ارزیابی و بازنگری می شود.

مدیریت اداری و آموزش

39
11) پژوهش منابع انسانی (HR Research)
1- استراتژی های پژوهش های منابع انسانی همسو با استراتژی های کسب و کار و منابع انسانی طراحی و تدوین می شود .

2- از روش های نوآورانه و پیشرفته برای های منابع انسانی استفاده می شود.

3- از ابزارها و شاخص های مناسب برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات حوزه های مختلف منابع انسانی استفاده می شود.

4- اثربخشی پژوهش های منابع انسانی بر عملکرد منابع انسانی و سازمان به طور مستمر ارزیابی و بازنگری می شود.
مدیریت اداری و آموزش

40
12) سیستم های اطلاعات منابع انسانی (HR Information Systems)
1- اهداف و استراتژی های سیستم اطلاعات منابع انسانی همسو با اهداف و استراتژی های کسب و کار و منابع انسانی و بر اساس نیاز سایر واحدها طراحی و تدوین می شود.
2- از روش های نوآورانه برای گردآوری ، حفظ، به روزآمدی و به کارگیری اطلاعات منابع انسانی استفاده می شود.
3- از سیستم اطلاعات منابع انسانی برای توسعه سازمان در زمینه های مدیریت دانش و مدیریت سرمایه های فکری ، یکپارچگی و انسجام و سرعت و دقت در تصمیم گیری های مدیریت منابع انسانی استفاده می شود.
4- اثربخشی سیستم اطلاعات منابع انسانی بر عملکرد منابع انسانی و سازمان به طور مستمر ارزیابی و بازنگری می شود.
مدیریت اداری و آموزش

41
13) تدوین مقررات
1- آیا استراتژی ها و اهداف تدوین مقررات همسو با اهداف و استراتژی های کسب و کار و منابع انسانی تدوین شده است ؟
2- آیا مقررات ، دستورالعمل ها و آئین نامه ها متناسب با نیازهای کسب و کار و منابع انسانی تنظیم و اجرا می شوند ؟
3- آیا مقررات ، دستورالعمل ها و آئین نامه ها تضمین کننده درک ، رضایت ، انگیزش و تعهد کارکنان است ؟
4- آیا اثربخشی مقررات ، دستورالعمل ها و آئین نامه ها بر عملکرد منابع انسانی و سازمان به طور مستمر ارزیابی و بازنگری می شود ؟
مدیریت اداری و آموزش

42
14) بهره وری و تحول اداری
1- آیا استراتژی های بهره وری و تحول اداری همسو با استراتژی های کسب و کار و منابع انسانی تدوین شده است ؟
2- آیا از روش ها ، مدل ها و سیستم های نوآورانه و پیشرفته برای ارتقای بهره وری و تحول اداری استفاده می شود؟
3- آیا بهره وری و تحول اداری تضمین کننده توازن رشد ، ارتقا و بهبود سازمان از منظر مالی ، مشتری ، فرآیندها و رشد و یادگیری است ؟
4- آیا اثربخشی روش ها ، مدل ها و سیستم های بهره وری بر عملکرد منابع انسانی ، بهبود کیفیت و بهره وری سازمان به طور مستمر سنجش و بازنگری می شود ؟
مدیریت اداری و آموزش

43

مدیریت اداری و آموزش
15 ) نتایج منابع انسانی ( HR Results)

الف ) نتایج ادراکی منابع انسانی (HR Perceptual Results )

1- رضایت کارکنان

2- انگیزش کارکنان

3- تعهد سازمانی

ب) نتایج عملکردی منابع انسانی(HR Performance Results )

1- زمان

2- هزینه

3- بازدهی

4- نرخ / تعداد

44

مدیریت اداری و آموزش
16 ) نتایج عملکرد سازمانی
(Results Organizational Performance)
نتایج مالی
سود
فر وش
درآمد
هزینه
بهره وری
ارزش افزوده
غیر مالی/ فکری
سهم بازار
ارزش سرمایه فکری
نوآوری
رضایت ذینفعان بیرونی منابع انسانی ( مشتری ، سرمایه گذاران، تامین کنندگان و…)

45
ویژگی های امتیازدهی به حوزه توانمندسازها
مدیریت اداری و آموزش

46
ویژگی های امتیازدهی به حوزه نتایج منابع انسانی و نتایج سازمان
مدیریت اداری و آموزش

47
مفهوم ارزش جدید در سازمانها
ارزش کلی
سرمایه مالی
سرمایه فکری
مشتری
تامین کننده و .
مهارت
دانش
سیستم
فرآیند
سهامدار
سرمایه انسانی
فرهنگ و…
سرمایه ساختاری
سرمایه رابطه ای
نگرش و..
مدیریت اداری و آموزش

48

مدیریت اداری و آموزش
اقتصاد تولیدی
اقتصاد دانش محور

دارایی های فیزیکی (70%)

دارایی های دانشی
(30%)
دارایی های فیزیکی (30%)

دارایی های دانشی (70%)

49
گذر از باورهای سنتی و توجه به واقعیت های جدید منابع انسانی
مدیریت اداری و آموزش

50
ارزشهای محوری مدل تعالی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مقایسه با سایر مدل ها
مدیریت اداری و آموزش

51

مدیریت اداری و آموزش
اهم نقاط قوت نتایج ادراکی منابع انسانی ( ارزیابی آذر ماه 1385)
رضایت ، انگیزش و تعهد سازمانی کارکنان طی سالهای 1379 تا 1384 به صورت موردی و پراکنده اندازه گیری شده است.
از طریق نظام مدیریت کیفیت (ISO) رضایت مشتریان داخلی از سال 1381 اندازه گیری شده است.
با استفاده از نتایج نظر سنجی ها بهبودهایی در برخی از روشها و فرآیندها داده شده است.
اهم حوزه های بهبود نتایج ادراکی منابع انسانی

سنجش رضایت ، انگیزش و تعهد سازمانی کارکنان مستمر نبوده است.
روند شاخصها مشخص نشده است.
شاخصهای اندازه گیری شده با شاخصهای صنعت و سازمانهای مشابه مقایسه نشده است.
شواهدی اندک مبنی بر به کارگیری موثر و گسترده نتایج نظرسنجی ها وجود دارد.

52

مدیریت اداری و آموزش
اهم نقاط قوت نتایج عملکردی منابع انسانی ( ارزیابی آذر ماه 1385)

برخی از شاخصهای مرتبط با نتایج عملکردی منابع انسانی مانند هزینه سلامت به ازای هر نفر، نرخ و صرفه جویی های حاصل از پیشنهادهای کارکنان در نظام پیشنهادها، هزینه سرانه جذب و استخدام، سرانه آموزش، نرخ غیبت، نرخ حوادث کاری و ضریب شدت و تکرار آن و … ، محاسبه می شود .
اهم حوزه های بهبود نتایج عملکردی منابع انسانی

برخی از شاخصهای مهم عملکردی منابع انسانی مانند ارزش افزوده سرمایه انسانی، بازدهی سرمایه گذاری در سرمایه انسانی و … اندازه گیری نمی شود.
سنجش برخی از شاخصها مستمر نبوده است.
روند برخی از شاخصها مشخص نشده است.
شاخصهای اندازه گیری شده با شاخصهای صنعت و سازمانهای مشابه مقایسه نشده است.
شواهدی اندک مبنی بر به کارگیری موثر نتایج اندازه گیری شاخصها وجود دارد.

53

مدیریت اداری و آموزش
اهم نقاط قوت نتایج عملکردی سازمان ( ارزیابی آذر ماه 1385)

برخی از شاخصهای نتایج مالی سازمان مانند سود، فروش، درآمد، و
هزینه ها توسط سایر مدیریت های شرکت اندازه گیری می شود.
روند شاخصها مشخص می شود.
مقایسه هایی با سایر شرکتهای داخلی و خارجی انجام می شود.
اهم حوزه های بهبود نتایج عملکردی سازمان

مدیریت منابع انسانی در اندازه گیری شاخصهای عملکردی شرکت و تعیین سهم منابع انسانی در میزان این شاخصها ، نقش فعالی ندارد.
شاخصهای غیر مالی مانند ارزش سرمایه فکری، نوآوری، رضایت ذینفعان بیرونی و ….، اندازه گیری نمی شود.

54
مدیریت اداری و آموزش
اهداف و استراتژیهای حوزه …………………………………………………….
سال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فرم شماره 1

55

مدیریت اداری و آموزش
برنامه های عملیاتی حوزه ………………………………………….
سال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فرم شماره 2

56

مدیریت اداری و آموزش
عنوان برنامه: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شرح فعالیتها و برنامه زمانبندی برنامه فرم شماره 3
حوزه ؟؟ : ؟؟؟
کد برنامه: ؟؟؟؟


تعداد صفحات : 56 | فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود