تارا فایل

پروپوزال بررسی نگرش دانشجویان بومی نسبت به غیر بومی ها و تاثیر آن بر میزان اعتماد اجتماعی در دانشگاه


 نمونه پروپوزال جامعه شناسی
بررسی نگرش دانشجویان بومی نسبت به غیر بومی ها و تاثیر آن بر میزان اعتماد اجتماعی در دانشگاه …

سئوال آغازین
زندگی در فضای دانششجویی و دانشگاهی پر است از اتفاقات و رویدادهای مختلف به عنوان یک دانشجوی جامعه شناسی همواره شاهد دوست یابی ها و گروه های دوستی مختلف بودم. در سر کلاس، در بوفه در زندگی خوابگاهی و … ولی با دقت در نحوه و ماهیت این گروه های دوستی متوجه شباهت های و وجوه افتراق خاصی می شدم نه در همه گروه های دوستی دانشگاه و عمدتاً در اکثر آنها نوعی تقسیم بندی ویژه ای وجود داشت، ظاهراً در دانشگاه ما هر کسی با هر کسی دوست نمی شد مثل تمام عرصه های و شوون زندگی اجتماعی. اما به تدریج دریافتم که عامل مهمی چون بومی بودن یا نبودن در تشکیل گروه های دوستی تاثیرگذار می باشد. تاثیر این متغیر سوای متغیرهایی چون قومیت و هم زبانی و همشهری بود. لذا اولین سئوال ذهنی من که مرا در نهایت با مشورت استاد راهنما به موضوع کنونی کشاند همان نگرش دانشجویان بومی به غیر بومی و بالعکس بود. بر این اساس می توان گفت که سوال اغازین تحقیق من که موضوع رساله را شکل داده این است که نگرش دانشجویان بومی به غیربومی چگونه است و این نگرش چه تاثیری بر اعتماد بین این دو گروه از دانشجویان دارد؟
مقدمه
دانشگاه … در سال 1363 تاسیس شد و فعالیت خود را با دو رشته در مقطع کاردانی آغاز نمود. توسعه کیفی دانشگاه از سال 1387 در کنار توسعه کمی آغاز و توجه به توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی ،تحقیقات و پژوهشی،افزایش تولیدات علمی، ارتقاء کیفیت با هدف رقابت با دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی دنبال شده است. در حال حاضر دانشگاه … به عنوان بزرگترین مجتمع آموزش عالی استان می باشد که تعداد کل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه … بالغ بر 11000 نفر می باشد.1 افزایش جمعیت ناشى از مهاجرت دانشجویان غیر بومی به شهر … بدنبال خود آسیبها و فرصتهایى را فراهم نموده است که یکى از این آسیبها کاهش اعتماد اجتماعی بین دانشجویان بومى و غیربومى دانشگاه مى باشد.

پیشینه تاریخی موضوع
به لحاظ نظری باید گفت که مفهوم اعتماد اجتماعی به عنوان مهمترین بعد سرمایه اجتماعی بصورت مستقیم وغیر مستقیم و از زمان شکل گیری جامعه شناسی مورد توجه بوده که خود بیشتر ناشی از توجه به مساله نظم اجتماعی و توسعه اجتماعی بوده است. به نحوی که اعتماد، نظم، همبستگی در اندیشه کلاسیکهای جامعه شناسی مانند دورکیم، وبر، تونیس، مهمترین مفاهیم بوده است(چلبی، 1375).
در دهه های اخیر نیز اعتماد اجتماعی، با طرح مفهوم سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. سابقه
امروزین خود مفهوم سرمایه اجتماعی نیز به 80 سال پیش و در نوشته های لیداجی هانیفان سرپرست وقت مدارس ویرجینای آمریکا بر می گردد. و جیمز کلمن(1988) برای ا ولین بار این مفهوم را در آمریکای شمالی وارد عرصه سیاسی کرد. تلاشهای وی دراروپا توسط پاتنام پیگیری شد.(الوانی، 1381 ) و امروزه با توجه به اهمیت یافتن این مفهوم در سامان زندگی جدید بسیار مورد توجه قرار گرفته به نحوی که شاهد موج عظیمی از اندیشه ها و پژوهشها در این زمینه هستیم که بیشتر ملهم از پژوهشهای اندیشمندان متاخر مانند کلمن، پاتنام، زتومکا، سلیگمن، اینگلهارت، پاکستون، گیدنز، فوکویاما، گریشام، بوردیو و دیگران است. به نحوی که در مطالعه جهانی ارزشها و اعتماد اجتماعی مورد سنجش قرار گرفته (wvs) نگرشها است.
محققان مختلف از دیدگاه های گوناگونی به مساله اعتماد نگریسته اند و به تبیین و توضیح دلایل اعتماد، تقویت و ارتقای آن، تبعات و تاثیرات کاهش و تضعیف آن پرداخته اند. در این میان برخی همچون فوکویاما بیشتر به جنبه های اقتصادی توجه داشته اند؛ و برخی دیگر مانند پاتنام به ابعاد سیاسی آن پرداخته اند و جامعه شناسانی چون چون گیدنز به ابعاد جامعه شناختی آن توجه بیشتری داشته اند. در جدول زیر سعی شده ارا اجمای محقیقن مشهور اعتماد اجتماعی آورده شود این جدول نشانگر پویایی هایی است که نظریه پردازان مختلف در تبیین این مفهوم بدست داده اند.

در فصل دوم به طور مفصل نظریات اندیشمندان مختلف را در خصوص اعتماد اجتماعی ذکر خواهیم کرد و مشاهده خواهد شد که این مفهوم از چه ابعاد مختلفی مورد بررسی و نظریه پردازی واقع شده است.

بیان مساله
لوئیس ورث معتقد است بزرگی یک جامعه باعث افزایش تنوع درجمعیت می شود. هرچه جمعیت بزرگتر باشد جدایی های فضایی بر مبنای نژاد، قوم و منزلت بیشترخواهد شد، تفکیک فضایی در شهر باعث سست شدن پیوندهای همسایگی و احساساتی می شود که جوامع کوچک از آن برخوردارند. ضعیف شدن این پیوندها باعث تقویت رقابت و ضرورت حضور نظارت رسمی می گردد(ممتاز:1379: 139-140)
جرج زیمل نیز با رویکردى روانشناختى نسبت به روحیه کسانى که در شهرهاى بزرگ زندگی می کنند معتقد است در کلان شهرها گروههاى وسیع و متعددى در حال فعالیت و کنش و واکنش هستند لیکن هدف آنها سودجویى و انگیزه هاى فردى است.(توسلى: 1370: 72)
"بزرگی یک جامعه" پدیده های دیگری را نیز به دنبال دارد، محدود شدن روابط خارجی؛ به این معنی که در گروههای بزرگ افراد یکدیگر را به خوبی نمی شناسند یا تنها بخشی از شخصیت یک فرد را می شناسند که با آن در تماس هستند. آشنایی های صمیمی کم می شود و تماسهای اجتماعی بریده بریده می گردد. کنشهای متقابل در گروههای بزرگ ابزاری می شود، یعنی افراد بر مبنای اهداف خاص با هم کنش دارند. این خصایص باعث می شود که روابط سطحی زودگذر و توام با گمنامی باشند. درحالی که فرد در این نوع روابط میزانی از آزادی، از قیود روابط شخصی و عاطفی پیدا می کند اما ازطرف دیگر پیمانهای خود بخود و احساس تعلق و وابستگی و مشارکت نزدیک را از دست می دهد. زندگی و کار در کنار جمعی بزرگی که هیچ نوع پیوند احساسی و عاطفی ندارند، در ضمن حس رقابت و استثمار متقابل را افزایش می دهد. در عین حال باعث یک نوع دیدگاه نسبی گرا و متحمل می گردد، که مبنای پیدایش عقلانیت در جامعه شهری است. اما زندگی جدای افراد از یکدیگر باعث احساس آنومی و بی سازمانی شخصیتی می گردد.(ممتاز، 1379: 140) "تراکم" نیز مورد توجه ورث بوده است و از جمله خصایص منطقه شهری به حساب می آید. در شرایط جمعیت متراکم نیاز به تخصصی شدن و تمایز یافتگى بیشتر می شود و پیچیدگی ساخت اجتماعی هم به همان ترتیب افزایش پیدا می کند تماس های نزدیک تعداد بی شمار فاصله را در روابط اجتماعی افزایش می دهد.( همان: 141-140)
شواهد بسیاری دلالت برکاهش اعتماد اجتماعی در تمام ابعاد و سوگیری عاطفی و خاص گرا در روابط کنشگران در تمام سطوح در ایران دارد. لذا اعتماد را می توان موضوع کانونی و تاثیر گذار بر سایر مسایل جامعه شناسی معاصر کشور قلمداد کرد. (آراسته، 1388: 104)
زتومکا بر مبنای ابعاد سه گانه اعتماد، سه نوع علامت را برای اعتماد مطرح می کند: به نظر او اعتماد به عنوان یک رابطه، اعتماد کردن مبتنی بر برآوردی است که ما از قابلیت دیگران داریم و در این حالت ممکن است قابلیت اعتماد بازتابی از دیگران باشد که به عنوان عاملی ذهنی در برآوردن اعتماد مطرح شود. این نشانه اعتماد یک ماهیت معرفت شناختی دارد؛ در این موارد اطلاعات معینی از اعتماد شوندگان در دست اعتماد کنندگان وجود دارد که ممکن است درست یا غلط، راست یا دروغ باشد. بنابراین احتمال اعتماد بجا و مناسب بستگی به میزان و تنوع اطلاعات درستی دارد که از دیگران به دست می آید. بدون چنین برداشتی اعتماد کورکورانه است و خطر از دست دادن اعتماد بالاست (کاوسی، 1385).
به طور مشابهی از لحاظ بعد فرهنگی نیز مبنای اعتماد شجره شناختی است. هر چند که در سطوح متفاوتی به اعتماد یا بی اعتمادی که به وسیله قواعد فرهنگی احاطه شده است تشویق می شویم. ما ممکن است به فشارهای اجبارآور فرهنگ گردن نهاده و از درخواست های فرهنگی در مورد اعتماد یا بی اعتمادی اطاعت کنیم بدون اینکه برآوردی از قابلیت اعتماد دیگران داشته باشیم، یا از تمایلات اعتماد آمیز خود حرفی در میان باشد. فرهنگ اعتماد ممکن است فشار کافی برای اعتماد به دیگران به بار آورد در حالی که فرهنگ بی اعتمادی ممکن است رفتار بی اعتمادی را سبب شود. اما فرهنگ خدادادی نیست بلکه ته نشست هایی از تجربه جمعی از لحاظ تاریخی انباشت شده یک جامعه، اجتماع یا گروه اجتماعی خاصی می باشد ؛ پس در این مورد نشانه های اعتماد ویژگی شجره ای دارند، اما بیشتر جمعی و تاریخی اند تا اینکه بیوگرافیک باشند( قانعی راد و حسینی، 1384)
تفاوتهاى فرهنگى ما بین دانشجویان بومى با دانشجویان غیر بومى ساکن در … هرچند تحت تاثیر مولفه هایى همچون یکسان سازى فرهنگى (که ناشى ازتاثیر پذیرى از رسانه هاى داخلى وخارجى و تبادل فرهنگى می باشد) نسبت به گذشته تعدیل شده است اما با این حال این تفاوتهاى فرهنگى در بطن خود تکثیر کننده نگرشها و تصورات قالبى در بین دو گروه از دانشجویان است. از این رو کاهش پیوندهای اجتماعی بین افراد و افزایش فاصله اجتماعی بین آنان می تواند با کاهش اعتماد اجتماعی بین آنها همراه گردد. در این تحقیق بر آنیم تا تاثیر نگرش دانشجویان بومی به دانشجویان غیر بومی بر میزان اعتماد اجتماعی آنان را بررسی نمایم.
اهداف تحقیق
هدف کلی
1. بررسی نگرش دانشجویان بومی نسبت به دانشجویان غیر بومی و تاثیر آن بر اعتماد
اهداف جزیی
1. تعیین میزان اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه …اسلامی واحد …
2. شناخت رابطه عوامل زمینه ای (مانند سن، جنس، تحصیلات و …) با میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان دانشگاه …اسلامی واحد …
3. بررسی میزان حس ظن در بین دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه …اسلامی واحد …
4. بررسی میزان دگر خواهی در بین دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه …اسلامی واحد …

اهمیت و ضرورت تحقیق
محور اساسی و تکیه گاه روابط اجتماعی بطور عام و در سازمان ها بطور خاص روابط گروه های کوچک با بزرگ متفاوت است. اعتماد باعث می شود که افراد در روابط اجتماعی خود با دیگران هر گونه بدگمانی را کنار گذاشته و روابط صمیمانه ای را برقرار کنند، که بدون اعتماد چنین روابطی شکل نمی گیرد. برعکس بی اعتمادی باعث سوء ظن نسبت به دیگران و ضعف اعتماد به نفس در افراد می شود و نتیجه این بی اعتمادی اختلال در روابط و عدم شکل گیری همکاری های جمعی است. در گروه های ثانویه و نیمه رسمی نیز هر چه اعتماد بیشتر باشد، افراد به طور موثرتری با همدیگر ارتباط برقرار کرده و همکاری بهتر و پایدارتری را با همدیگر خواهند داشت.
کارکردهای اعتماد برای اجتماعات گسترده تر که شامل گروه ها، انجمن ها، سازمان ها می شوند به موارد زیر تاکید شده است :
الف )مردم آویزی، مشارکت با دیگران در اشکال مختلف انجمنی مورد تشویق قرار گرفته و در نتیجه شبکه حلقه های بین فردی غنی تر شده و حوزه های تعاملی گسترده تر می شود و صمیمیت بیشتری برای برخورد ما بین افراد به دست می آید.
ب)اعتماد به ارتباطات سرعت می بخشد و علایم انکار تکثرگرایی را از بین می برد که مانع کار جمعی می باشند.
ج)اعتماد ظرفیت تحمل و پذیرش غریبه ها و شناخت مشروعیت تفاوت های فرهنگی سیاسی را افزایش می دهد.
د)فرهنگ اعتماد، پیوستگی فرد به اجتماع را قوی تر می کند و به پیدایی احساس هویت کمک کرده و سبب انسجام گروهی می شود.
ه)زمانی که فرهنگ اعتماد وجود دارد هزینه های مبادلاتی به صورت معنی دار پایین آمده و شانس همکاری افزایش می یابد .(آراسته 1388)
تعریف مفاهیم و اصطلاحات
نگرش: نوعى احساس مثبت یامنفى نسبت به چیزها، افراد وحوادث معین که دربرگیرنده ارزیابى مطلوب یا نامطلوب از آنها باشد.(برکوییتز: 1383: 239)
اعتماد: اعتماد را به عنوان اطمینان یا اتکا به نوعی کیفیت، یا صفت و یا اطمینان به حقیقت عبارت یا گفته ای توصیف می کند. به اعتقاد وی مفهوم اطمینان و اتکا با هم مرتبط می باشند(گیدنز، 1377 : 37)
مشارکت اجتماعی: را میتوان فرآیند سازمان یافته ای دانست که افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن هدفهای معین و مشخص، که منجر به سهیم شدن در منابع قدرت می گردد، تعریف کرد. نمود این مشارکت وجود نهادهای مشارکتی چون انجمنها گروهها، سازمانهای محلی و غیردولتی هستند(ازکیا و غفاری به نقل از سفیری، 1388: 5)
روابط چهره به چهره: منظور میزان روابز رو به رویی است که دانشجویان …ی با دانشجویان غیر بومی دارند.
دگرخواهی: منظور نوع دوستی فرد می باشد.
دانشجوی بومی: در این پژوهش به دانشجویی اطلاق می شودکه درشهر … و یا یکى از شهرستانهاى استان متولد شده و در زمان انجام تحقیق در … ساکن بوده است.

روش تحقیق
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی می باشد. در این پژوهش جهت تعیین سطح اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه … از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده خواهد شد. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری متناسب صورت خواهد گرفت.
تکنیک تحقیق
برای گردآوری اطلاعات این تحقیق از پرسشنامه استفاده کرده ایم. به منظور تهیه پرسشنامه معتبر و پایا به تحقیقات پیشین مراجعه شد و از مقیاس های معتبر استفاده شد. در این قسمت به معرفی ابزارهای تحقیق پرداخته می شود و سئوالات مربوط به هر متغیر ذکر می گردد.

نگرش

کاملاً درست
درست
بی نظر
غلط
کاملا غلط
حاضرم با دانشجوی غیر بومی ازدواج کنم

من حاضرم با دانشجوی غیر بومی همسفر باشم

حاضرم به عنوان همسایه در یک محل با او زندگی کنم.

حاضرم با او به عنوان یک دوست باشم.

من حاضرم با دانشجوی غیر بومی هم گروه و همکار باشم

او را به عنوان یک همشهری می پذیرم.

او را فقط به عنوان مهمان در شهرم می پذیرم.

او باید از شهرمان بیرون برود.

اعتماد اجتماعی

فامیل
همسایه
دانشجویان همشهری
دانشجویان غیر بومی

کاملاً درست
درست
بی نظر
غلط
کاملاً غلط
کاملاً درست
درست
بی نظر
غلط
کاملاً غلط
کاملاً درست
درست
بی نظر
غلط
کاملاً غلط
کاملاً درست
درست
بی نظر
غلط
کاملاً غلط
اگر آدم با …. روراست باشد، سرش کلاه می رود

بیشتر … من آدم های قابل اعتمادی هستند

اغلب …. من در صورت لزوم تمایل به همکاری دارند.

من به ….. با خیال راحت پول قرض می دهم

مشارکت اجتماعی

عدم عضویت/ کاملاً غیر فعال
کم
متوسط
فعال
کاملا فعال
بسیج دانشجویی

انجمن علمی

انجمن اسلامی

گروه های کلاسی

گروه های اجتماعی اینترنتی

سایر………………………..

سایر………………………..

روابط چهره به چهره

ردیف

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
1
تا چه میزان با دانشجویان غیر بومی روابط چهره به چهره دارید؟

دگرخواهی
ردیف

خیلی کم
کم
متوسط
زیاد
خیلی زیاد
1
اگر برای یکی از هم کلاسی هایم مشکلی پیش بیاید انگار برای خودم آن مشکل پیش آمده است.

2
حاضر جزوه های کلاسی ام را در اختیار هم کلاسی هایم قرار دهم

3
تا سر حد امکان به همکلاسی هایم کمک می کنم.

جامعه آماری
a. قلمرو
i. جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه … که در سال تحصیلی1391 مشغول به تحصیل می باشند است.
ii. نمونه تحقیق
نمونه این تحقیق 400 نفر از دانشجویان دانشگاه … اسلامی … هستند که با توجه به روش نمونه گیری از بین جامعه آماری انتخاب خواهند شد.
iii. روش نمونه گیری
در این مطالعه از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده خواهد شد. که با استفاده از اطلاعات آموزش دانشگاه، تعداد دانشجویان هر دانشکده و هر گروه آموزشی کسب شده و نمونه مناسب محاسبه خواهد شد.
iv. حجم نمونه
با توجه به تعداد دانشجویان دانشگاه … … که 11000 نفر می باشد و با استفاده از فرمول کوکران و خطای نمونه گیری 5 درصد حجم نمونه 371 نفر به دست آمد که جهت در نظر گرفتن ریزش پرسشنامه ها به 400 نفر افزایش می یابد.
371

فهرست منابع
1) حاج زمانی، محمد ، فرآیند سرمایه اجتماعی در چشم انداز توسعه پایدار جامعه ، مجموعه مقالات همایش منطقه ای سرمایه اجتماعی چالش ها و راهکارها، معاونت پژوهشی . دانشگاه … دهاقان،( 1386)
2) اخلاقی پور منصور، 1388بررسى جامعه شناختى فاصله اجتماعى بین شهروندان بومى با اقلیتهاى غیربومى درشهر …، پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان، سال هشتم، شماره 5 و 6
3) اخلاقی پور منصور،1379، بررسى نگرش شهروندان بومى … نسبت به غیربومیها وتاثیر آن بر میزان مشارکت اجتماعى، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان
4) اسلوین،جیمز( 1380 ).اینترنت و جامعه.ترجمه عباس گیلوردی و رادباوه.تهران: نشر کتابدار،
5) امیر کافی، مهدی( 1380 ).اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن. نمایه پژوهش شماره 18
6) امیری، مجتبی(1374)، پایان تار یخ و بحران اجتماعی، بازشناسی اند یشه های فوکویاما، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 97
7) انتظاری اردشیر,پناهی محمدحسین،1386، رابطه تصور باز بودن ساختاری با گرایش به گروه های مرجع غیر بومی: مقایسه ای بین محیط های واقعی و مجازی، پاییز و زمستان 1386; -(38-39):91-132 فصلنامه علوم اجتماعی
8) انعام، راحله(1380) بررسی اعتماد بین شخص ی در میان روستا ییان شهریار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء.
9) آراسته حمید رضا، 1388، ارزیابی سطح اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای کشور (نمونه موردی دانشگاه … اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران) پژوهش نامه علوم اجتماعی ، سال سوم/شماره دوم/ تابستان88
10) برکویتز،لئونارد، روانشناسى اجتماعى ترجمه حسین فرجاد وعباس محمدى اصل،تهران: انتشارات اساطیر، چاپ دوم1383
11) توسلى،غلامعباس،جامعه شناسى شهرى، تهران :انتشارات دانشگاه پیام نور،چاپ اول: 1370
12) چلبی، مسعود، تحلیل شبکه در جامعه شناسی، فصلنامه علوم اجتما عی،1373، شماره3
13) چلبی، مسعود، جامعه شناسی نظم؛ تحلیل و تشریح نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی،1375
14) روشه، گی، جامعه شناسی تالکوت پارسونز، ترجمه عبدالحسین نیک گهر ،تهران، موسسه فرهنگی تبیان،1376
15) ریتزر، جرج، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی تهران انتشارات علمی،1373
16) عباس زاده، محمد 1384،بررسی عوامل موثر بر شکل گیری اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری دانشگاه تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تبریز
17) عمید، حسن، فرهنگ عمید، چاپ سوم، تهران: امیر کبیر،1369
18) فروتن یعقوب، 1391، بررسی اجتماعی و جمعیت شناختی مناسبات هویت و مهاجرت،13-31، مطالعات ملی
19) فوکویاما، فرانسیس، پایان نظم؛ سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلامعباس توسلی، تهران: جامعه ایرانیان، 1379
20) قانعی راد، محمد امین ؛ و حسینی، فریده( 1384 ). ارزش ها، شبکه روابط و مشارکت در سازمان های غیردولتی.مجله جامعه شناسی ایران.دوره ششم، شماره 3، پاییز
21) کاوسی، اسماعیل 1385، طراحی و ارایه الگوی اندازه گیری سرمایه اجتماعی. پایان نامه دکتری دانشگاه … اسلامی واحد علوم و تحقیقات
22) کلمن، جیمز، بنیاد نظریههای اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران :نشر نی، 1377
23) کمالی، افسانه، مطالعه تط بیق ی اعتماد اجتماعی در دو حوزه فرهنگ و سیاست با تا کید بر سازمان های تخصصی، پایان نامه دکترای جامعهشناسی،. دانشگاه تهران، 1382
24) گیدنز، آنتونی، پیامدهای مدر نیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران : نشرمر کز، 1377
25) گیدنز، آنتونی، تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران : نشر نی، 1378
26) ممتاز، فریده،" جامعه شناسی شهری " نشرتهران، 1379
27) ورسلی ، پیتر ، نظم اجتما عی در نظریههای جامعهشناسی، ترجمه سعید معیدفر، تهران: تبیان، 1378

1. Alesina, A. and E. La Ferrara (2000), "The determinants of trust ", NBER Working Paper, No.7621.
2. Castelfranchi, Cristiana. Rahino, falcon(2003)social trust: a cognitive approach. National research council- Italy.
3. Raiser, M.,c.Haerpfer, T. Nowotny and C. Wallace(2001), social captal in transition : A first look at the evidence, working
4. Adler, PauL.S&Seok-woo kwon(2002)."Social Capital: Prospects for a new Concept".Academy of management Review; Vol. 27.No1; pp: 17-40.
5. Reissman, L. (1970). The Urban Process New York: The Free Press.
6. Wirth, L. (1964). Urbanism as a way of life, P. K. and Reiss, A. J. (eds), Critics and society New York: The free. PP.46.64
7. Cohen ,D. and Prusak, L(2001).In good company: how social capital make organizations work
8. Coleman, J, " Foundation of Social Theory"; Cambridge, MA: Harvard press, 1990.
9. Erikson. Erik H. "Childhood and Society". (Harmomndsworth: Penguin. 1965).
10. Fukuyama, F. (1999, "Social capital and civil society ", The Institute of Public Policy, George Mason University.
11. Fopx. Alan. "Beyond Contrct". (London: Febr. 1974).
12. Francis Fukuyama, Trust: The Social Virtues and Creation of Prosperity (New York: Free Press, 1995) ; Hamish Hamilton, as quoted in "Cultural Explanations; The Man in the Baghdad Cape". The Economist (Nov. 9th, 1996).
13. Jhonson, David,"Reaching Out: Interpersonal effectiveness and Self- actualization", Boston, Allyn and Bacon, 1993.
14. Miztal, Barbara A,"Trust in Modern Societies". Polity press, 1996.
15. Myrowitz. Joshua. "No Sense of Place", Oxford: Oxford University Press.1985.
16. Putnam, R.D. (2000)."Bowling alone: the collapse and revival of American community".Simmon & Schuster
17. Simmel. Georg. "The Philosophy of Money (London: Routledge. 1978)

1 – http://www.iauba.ac.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=148&Itemid=159
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : ورد وقابل ویرایش می باشد

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود