بررسی نمونه موردی طراحی مراکز آموزشی
Milken Institute School of Public Health
دانشکده بهداشت عمومی موسسه میلکن
نام معمار: Payette
متراژ :m2 14986.32
Ft2)161100.0)
سال ساخت :2014
Washington , United states
سایت سه گوشه در واشنگتن، یکی از فضاهای عمومی شهر واشنگتن دی سی، نشسته است. این سایت همچنین توسط خیابان نیوهمپشایر و خیابان کورد محدود شده است.
هدف معمار:
– ایجاد یک هویت منحصر به فرد برای عموم مردم و تعریف یک لایه دانشگاه جدید
– تعهد درونی به اصول طراحی پایدار و اعتقاد عمیقی که یک ساختمان دانشگاهی
باید به تقویت روابط صمیمانه بین دانشجویان و استادان کمک کند
استفاده از یک سیستم ساختمانی بتنی
راهروهای باز و عریض که به سمت بالا و پایین ساختمان حرکت می کنند
و فعالیت های جسمانی را تشویق می کنند
کاشی های عمودی بلند که بسته به موقعیت خورشید، تغییرات در سایه ای که توسط این دنده ها ایجاد می شود و ظاهر ساختمان را در طول روز تغییر می دهد. (معماری پایدار)
طراحی داخلی فضای مطالعات :
فضاهای مطالعه در مجاورت پنجره قرار داده شده است
College of Liberal Arts
دانشکده علوم انسانی
نام معمار: Overland Partners
متراژ :m2 19721.3
Ft2)212000.0)
سال ساخت :2013
Austin, United States
هدف معمار: – کاهش هزینه ها و کاهش زمان ساخت و همچنین استفاده از مواد با کیفیت بالا
ادغام فضای رسمی و غیر رسمی، فراهم کردن امکان ایجاد «برخورد» بین اعضای بخش های مختلف
و ارتباطات بصری بین اتاق ها و طبقه ها را فراهم می آورد.
کلاس های درس در هر طبقه توزیع می شوند و دفاتر دانشگاهی تمام ساختمان را دور زدند تا دانشجویان و دانشکده ها همان فضا را اشغال کنند.
پارتیشن های با قابلیت شستشو شیشه ای که در سراسر این مناطق قرار دارد، نور روز را به فضاهای داخلی انتقال می دهند و همچنین می توانند دوباره تنظیم شوند.
نحوه نورگیری در برش طولی
Visual Arts Building at the University of Iowa
دانشکده هنرهای بصری شهر لووا
نام معمار: Steven Holl
متراژ :m2 11721.15
Ft2)126000.0)
سال ساخت :2016
Lowa, United States
هدف معمار:
حداکثر تعامل بین همه بخش های مدرسه در فضاهای گردشگری اجتماعی
مراکز چندگانه نور: نور طبیعی و تهویه به واسطه "مراکز نور" به هسته ساختمان می رسند. هفت تقسیم عمودی با یک روش لایه های متحرک مشخص می شود که در آن صفحه ی یک طبقه از دیگری می گذرد. این طرح بالکن های متعدد را ایجاد می کند، فضای کاری بیرونی غیررسمی، باعث تقویت تعامل بین چهار سطح ساختمان می شود.
راهروها می توانند به عنوان فضای جلسه غیر رسمی، تعامل و بحث را شکل دهند.
سایت پلان
ساختمان هنرهای تجسمی جایگزین یک ساختمان هنر اصلی که درسال 1936 ساخته شده بود شد، که در جریان سیل دانشگاه آیووا در ماه ژوئن سال 2008 به شدت آسیب دید.
نمای شمال شرقی
نمای شمال غربی
نمای جنوب شرقی
نمای جنوب غربی
Department of Electrical and Computer Engineering
نام معمار: SmithGroupJJR
متراژ: m221395.75
Ft2)230000.0)
سال ساخت :2014
Urbana , United states
دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
هدف معمار:
از یک مجموعه از آجر و ملات فراتر رود
جایی که کنجکاوی جشن گرفته می شود و ایده های فکری به طور طبیعی رخ می دهد.
از زمان آغاز آن، طراحی ساختمان توسط بهره وری انرژی هدایت شد. این ساختمان با کارایی بالا نتیجه مستقیم یکپارچه سازی فرهنگ، تحقیقات انرژی و معماری است – یک پارادایم جدید برای طراحی پایدار.
دانشگاه ایلینوی مصمم بود تا استانداردهای جدیدی را در زمینه استفاده از انرژی ایجاد کند و فرصت هایی را که می توانست ساختمان را برای تامین انرژی خود به کار ببندد، مورد بررسی قرار داد.
ویژگی های طراحی منحصر به فرد خورشیدی مانند جهت گیری مطلوب ساختمان، سایه های بیرونی، موجب افزایش روزافزون نور و کاهش بارهای انرژی می شود
صفحه های قرمز مایل به قهوه ای و سایبان خورشیدی به عنوان دستگاه های سایه ای بیرونی
ویژگی های جامع پایداری در هر جنبه ای از بیرونی و داخلی ساختمان گنجانده شده است. بهره وری انرژی نه تنها اولویت بود، بلکه هر تصمیم در طول فرایند طراحی بود.
ساختمان جدید ECE ILLINOIS نشان دهنده یک مدل سازمانی برای دستیابی به پیشرفت قابل توجهی در عملکرد ساختمان پایدار است. ساختمان جدید ECE یک پیشرفت در نوآوری طراحی و همچنین کاتالیزور برای اکتشافات آینده در تحقیقات انرژی است.
نمای شمالی
نمای جنوبی
نمای غربی
نمای شرقی
BASEMENT
FIRST_FLOOR
SECOND_FLOOR
THIRD_FLOOR
FOURTH_FLOOR
FIFTH_FLOOR
استانداردهای نویفرت در رابطه با دانشگاه ها و دانشکده ها
توع دانشکده به فاکتورهای محلی و ناحیه ای بستگی دارد،
این امکان وجود ندارد که اندازه دقیق سیستم را مشخص کرد.
به عنوان یک راهنمای تقریبی و بسته به ناحیه ی
خدمت حدود 2000 تا 6000 دانش آموز به ازای 000،60 تا
000،150 ساکن وجود دارد، که این ارقام هم شامل دانشجوهای
تمام وقت و هم نیمه وقت می شود.
باید برای مدرسه ها وسایل حمل و نقل عمومی فراهم باشد و ایستگاه های زیادی در کنار مدرسه ها ساخته شوند.
جایگاه: حداقل ده متر مربع به ازای دانشجویان نیمه وقت و حداقل 25 متر مربع برای دانشجویان تمام وقت و تا جایی که می شود دور از جمعیت، سرو صدا، دود، بو و گرد و خاک باشد. باید مطمئن شد که محل، وضعیت
خوبی دارد و می توان آن را گسترش داد. چینش محل، نوع ساختار و طراحی ساختمان به اندازه فضاهایی بستگی دارد که می توان آنها را در چند مرحله آماده کرد کلاس هایی برای موضوعات عمومی، موضوعات خاص تخصصی و مدیریتی و نیز فضاهایی که نمی توان آنها را در چند مرحله آماده کرد ،فضاهایی برای کارهای غیر درسی( مثال فضاهای نمایشگاهی و ورزشی. 2 تا 3 طبقه است )و در موارد خاص،ساختمان دانشکده قاعدتا
می تواند بلندتر هم باشد. ساختمان های کارگاهی که نیاز به دستگاههای سنگین دارند یا وسایل زیادی از آنها جابجا می شود تنها یک طبقه هستند.
دسترسی:
محل ورود و راهرو بزرگ با تاسیسات مرکزی به عنوان فضایی برای ارتباط دادن پله ها و راه عبور افقی در مراکز عمومی مدرسه ها و مدرسه های بزرگ استفاده می شوند. فضاهای تدریس با توجه به نوع تدریس و فضای مورد نیازشان تقسیم بندی می شوند. محوطه ی تدریس عمومی حدود 10 تا 20% فضا را اشغال می کند.
کلاس های عمومی معمولی 50 تا 60متر مربع، کلاسهای کوچک 45 تا 50 متر مربع و کلاسهای بزرگتر 85 متر مربع هستند. کلاسهای نقشه باز می توانند به عنوان سالن کنفرانس یا فیلم 100 تا 200 متر مربع به کار بروند.
لوازم ساختمان، مبلمان و تاسیسات در اساس مانند مراکز مدارس عمومی و دبیرستانها است. یک اتاق وسایل 20 متر مربعی به ازای هر 5 کلاس به اندازه متوسط الزام است.
دانشکدهها و دانشگاهها
سالن های سخنرانی
تاسیسات مرکزی: سالن سخنرانی مرکزی، سالن تشریفات، بخش اداری، دفتر رئیس، ساختمان انجمن دانشجویی و نیز کتابخانه ها، ناهارخوری، وسایل ورزشی، سالن انتظار و پارکینگ.
تاسیسات فنی برای تهیه و آماده سازی مرکز خدمات.
اتاق دیگ بخار و مخزن
وسایل کمکی پژوهش و تخصصی موضوعات برای تدریس.
اتاق سرایداری و تهیه خدمات.
وسایل لازم برای همه ی درس ها:
سالن سخنرانی برای ارائه های تخصصی و عمومی، اتاقهای سمینار و کارگروهی (برخی دارای ایستگاه های کاری با کامپیوتر)برای کارهای متمرکز و مهم.
کتابخانه های بخشهای مختلف و اتاقهای مطالعه برای کارکنان دانشگاه، اتاقهای کنفرانس، اتاقهای امتحان و غیره
فضاهای الزم برای دروس تخصصی:
علوم انسانی: نیاز خاصی ندارد.
رشتههای فنی- هنری مانند معماری، هنر، موسیقی و غیره: اتاقهای ترسیم، کارگاهها،
آزمایشگاهها، کارگاههای عملی و سالنهای گردهمایی برای تمامی رشتهها.
رشته های علمی- فنی مانند مهندسی عمران، فیزیک، مهندسی مکانیک،مهندسی برق:
کارگاههای ترسیم، آزمایشگاه، کارگاهها، سالنها و آزمایشگاههای تخصصی.
رشتههای علوم پایه و پزشکی مانند شیمی، زیستشناسی، آناتومی، فیزیولوژی،
بهداشت، پاتولوژی و غیره: آزمایشگاههای مجاور اتاقهای کار عملی، کارگاهها، اتاقهای نگهداری حیوانات و آزمایشهای بلندمدت.
سالن های سخنرانی
بهتر است که سالن های سخنرانی بزرگتر را برای کنفرانس های مهم در مجتمع های مجزا
هم گروه کرد. سالن های سخنرانی کوچکتر برای کنفرانس در خصوص موضوعات تخصصی بهتر است در بخش خود برگزار شوند. دسترسی به سالن تئاتر با میزهای کوتاه و ورودی هایی در انتهای سالن کنفرانس از وسایل کمک آموزشی جدا میشود. برای ورودی سالن های سراشیب دار ورودی می تواند در انتهای باالترین ردیف و در سالن های بزرگ این ورودی می تواند در وسط هر دو طرف باشد سخنرانان ، افراد اصلی از در جلو وارد می شوند، از اتاق های رختکن (آماده سازی)،
از جایی که تجهیزات و حیوانات آزمایشگاهی در قفس های چرخ دار به سن آورده میشوند.
اندازه معمول سالن های تئاتر: 100 ،150 ،200 ،300 ،400 ،600 و 800 صندلی. سالنهای دارای بیش از 200 صندلی باید سقفشان 50/3 متر باشد و با ساختمان بخش خود یکپارچه باشد، اگر بزرگتر شوند بهتر است که در محلی مجزا قرار گیرند.
سالن های ارائه برای موضوعاتی که نیازمند نوشتن روی تخته و ویدیو پروژکتورهستند
در پایین ترین سطح سراشیب هم صندلی دارند سالن های تئاتر و نمایش برای دروس علوم نیمکت های آزمایش و صندلی هایی با کفی کم شیب سالن های تئاتر دروس پزشکی، سالن های آناتومی، صندلی هایی با شیب کم کف دارند
صندلی های سالن کنفرانس:
ترکیبی از واحدهای صندلی تاشو یا صندلی های
آویزان از زیر میز وصل به میز، بخش پشتی صندلی و دسته ی میز برای نوشتن
ثابت(با قلاب یا قفسه برای گذاشتن وسایل) معمولاچینش صندلی ها به موضوع، تعداد دانشجویان و روش تدریس بستگی دارد: کنفرانس های اسلاید دار، سیستم های الکتروآکوستیک، با سراشیب مالیم و درس های جراحی، داروسازی و فیزیک در سالنهای سراشیب دار. منحنی دید با استفاده از روش های گرافیکی یا تحلیلی محاسبه می شود.
میزان فضای مورد نیاز به ازای هر دانشجو بسته به نوع صندلی، بزرگی قفسه ی وسایل و سراشیب کف متغیر است. میزان فضای مورد نیاز برای هر دانشجو: برای راحت نشستن 65×70 سانتی متر و به طور متوسط 80×60=75×55 سانتی متر. 60/0 متر مربع به ازای هر دانشجو با در نظر گرفتن فضاها تحت فشرده ترین شرایط در سالنهای تئاتر بزرگتر مورد نیاز است. در سالنهای کوچکتر و با راحتی متوسط 80/0 تا 95/0 متر مربع نیاز است
دانشکده ها و دانشگاه هاده
نیمکت های تشریح که مناسب کارهای آزمایشگاهی باشند باید اگر ممکن باشد به صورت گروهی قابل جابجایی باشند و باید امکان اجرای پاورپوینت را داشته باشند.
پرده های پروژکتور و تخته ها را می توان به صورت بخش بخش، انحنا دار یا کاملا ثابت به دیوار پشتی شان طراحی کرد. تخته سیاه های چسبیده به دیوار معمولا
از چند بخش تشکیل می شوند که بتوان آنها را دستی یا مکانیکی حرکت داد یا جدا کرد. می توان آنها را طوری طراحی کرد که تا زیر ناحیه ای که پروژکتور می افتد پایین بیایند. می توان تخته سیاه های چرخدار را نیز طراحی کرد.
بخش صدا و نور
صدا باید به همه ی شنوندگان با یک توان بدون هیچ انعکاسی برسد. سقف های کاذب برای جذب و انعکاس صدا مناسبند. دیوارهای کمی با مواد جاذب صدا تجهیز می شوند، دیگر دیوارها صدا را آرام می کنند (کمتر). مقدار نور در سالن تئاتر بدون پنجره باید 600lx باشد.