Free Powerpoint Templates
بازاریابى بعنوان فرآیندى مدیریتى – اجتماعى تعریف مى شود که بوسیله آن افراد و گروه ها از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به امر تامین نیازها و خواسته هاى خود اقدام مى کنند
تعریف بازاریابی
انواع بازاریابی
1. بازاریابی اینترنتی
2. بازاریابی تلفنی
3. بازاریابی صنعتی
4. بازاریابی چند بخشی
5. بازاریابی شبکه ای
6. بازاریابی خدماتی
7. بازاریابی ویروسی
8. بازاریابی پارتیزانی
Free Powerpoint Templates
بازاریابی تلفنی
یکی از تاکتیک های مهم متقاعد کردن مشتریان آگاه امروزی که حق انتخاب آنان به علت گسترش رقابت، پیوسته روبه افزایش است ترویج است که خود از پنج ابزار:
تشکیل شده است..
بازاریابی مستقیم
تبلیغات
پیشبرد فروش
فروش شخصی
روابط عمومی
فروش تلفنی به نوعی از فروش میگویند که فروشنده فقط با استفاده از دستگاه ارتباطی تلفن با مخاطب خود ارتباط برقرار میکند و سعی میکند با استفاده از ارائه ی اطلاعات لازم در مورد کالا یا خدماتی که دارد میفروشد، و متناسب با نیاز مشتری، او را به خرید کالا یا خدمات خود ترغیب و تشویق کند.
تعریف بازاریابی تلفنی
چهار مرحله از حلقه فروش تلفنی
معرفی کردن : مشتری مایل به گفتگو در مورد محصول و خدمات است
مصاحبه : به مشتری فرصت شناخت محصول را می دهیم
عرضه کردن :
اولا :شخصی که با او صحبت می کنیم یک مشتری است
دوما :اینکه او پذیرفته محصول یا خدمات ما برایش کاربرد دارد
خاتمه دادن : مشتری به این نتیجه میرسد که فواید خدمات و یا محصول ما معتبر و ایرادات برطرف شده است و خاتمه دادن بفروش کار ساده ای است
گام های طلایی برای بازاریابی و فروش تلفنی
شادی را در صدایتان منعکس کنید
از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید
یک آینه کوچک روی میزکارتان بگذارید
برنامه ریزی قبلی ذهنی داشته باشید
صبح زود شروع کنید
قبل از گرفتن شماره، خود را کاملاً آماده کنید
در مذاکرات تلفنی مهم، ایستاده صحبت کنید
دست نوشته داشته باشید
مشتری باید در تن و لحن صدای شما شادابی را احساس کند
به آداب و اعتقادات طرف مذاکره کننده احترام بگذارید
تصویر درستی از خود ارائه دهید
در پایان مذاکرات تلفنی شما بعد از طرف مقابل، گوشی را زمین بگذارید
گام های طلایی برای بازاریابی و فروش تلفنی
کسی که قصد انجام بازاریابی تلفنی را دارد باید بداند که هیچ کس محصولی را فقط به خاطر اینکه دیگران آن را خریده اند نخواهد خرید بلکه به دنبال برآورده شدن انتظارات خویش از آن محصول، اقدام به خرید خواهد کرد.
در این نوع بازاریابی تنها واسطه بین شما و مشتری تلفن و صدای شما می باشد
بازاریابی تلفنی یک هنر است و بسیار دشوارتر از بازاریابی حضوری می باشد.
10 اشتباه در بازاریابی تلفنی
1- تحمیل اجناس و خدمات به مشتری
2-نداشتن تبلیغات کافی برای معرفی شما به مشتری 3- جوابگویی به اکثر درخواستها توسط پست الکترونیک یا نامه
4- زود اعلام کردن مبلغ خدمات و کالاها
5- صرف وقت برای اشخاصی که از شما خرید نخواهند کرد
6- مکالمات طولانی
7- روشن نکردن امتیازات محصول در مقوله مورد نظر مشتری
8- نرسیدن به جواب مثبت
9- عدم ارائه پیشنهاد خرید به مشتری
10- فراموش کردن پی گیری بعد از فروش
شش عامل مهم برای موفقیت در فروش
۱- تنها به افکار و حضور ذهن خود تکیه نکنید و خود را از قبل برای اینکارآماده سازید. ۲- خود را به جای مشتری قرار دهید و ببینید حال از فروشنده چه انتظاراتی دارید. ۳- بفهمید که در این مذاکره به دنبال چه چیزی هستید و آیا باید به شیوه خاصی صحبت کنید. ۴- درباره این مورد خاص چگونه باید مذاکره را پیش ببرید. ۵- چه چیزی می تواند شما را در مذاکره پشتیبانی کند. ۶- منتظر مطرح شدن چه سوالاتی از جانب مشتری می باشید.
مزایای بازاریابی تلفنی
در هر ساعت از ساعات استاندارد کاری بدون وقت قبلی می توانید با مشتریان ارتباط برقرار کنیم.
صرفه جویی در زمان
صرفه جویی در هزینه
سرعت عمل و بازدهی کار به دلیل وجود اطلاعات جامع بالاست
هزینه آموزش و زمان آموزش کم
محدودیت های بازاریابی تلفنی
کوچکترین اشتباه در لحن،ادبیات و کلمات انتخابی ،ممکن است ضرر بزرگی به بار آورد
این روش نیازی به آموزش و تخصص ندارد
نبود اطلاعات جامع و مفصل از مشتریانی که به محصول ما نیاز دارند
یک تصور اشتباه
بازاریابی تلفنی یکی از کانال های بازاریابی مستقیم است که در صورت کسب مهارتهای لازم جهت استفاده صحیح از تلفن میزان توفیق فروشندگان در نیل به اهداف فروش بازاریابی را افزایش می دهد
نتیجه گیری
بازاریابی ویروسی
بازاریابی ویروسی به معنای عرضه ی تسهیلاتی به طور مجانی و
دادن اجازه به افراد برای انتقال آن به دیگران است
یک تکنیک بازاریابی که با بهره برداری از شبکههای اجتماعی موجود به دنبال افزایشِ نماییِ آگاهی از برند از طریق یک فرآیند ویروسی مانند انتشار یک واگیر است
مقصود ازبازاریابی
پراکندن پیام میان مردم به هر تعداد ممکن است، بدون این که پولی برای تبلیغات صرف شود. در واقع این نوع بازاریابی مانندویروس خودراتکثیرمی کند و مشتری منتشرکننده ی آن است.
متداول ترین روش برای انجام این نوع بازاریابی شبکه ی جهانی اینترنت است
انواع بازاریابی ویروسی
1- ویروسی ارزشی
2- ویروسی حیله ای
3- ویروسی حیاتی
4- ویروسی مار پیچی
5- ویروسی نا خوشایند
دو بینش بازاریابی ویروسی:
1. دنیایی که در آن بازاریابان میتوانند با هزینه های تقریبا معادل صفر مشتری ایجادکنند.
2.پیشنهاد می کند که ارتباطات ازحالت " بازاریاب- مصرف کننده" به طرف" مصرف کننده- مصرف کننده" جا به جا شود.در واقع، بیشترین قدرت در فروش محصولات و ایده ها از طریق بازاریاب به مشتری صورت نمی گیرد، بلکه از طریق مشتری به مشتری انجام می شود
دلیل محبوبیت بازاریابی ویروسی
شبکه های اجتماعی کاملا به سمت وب حرکت کرده اند.
تماس شخصی بر روی وب تقریبا به صورت رایگان است. در واقع هرم ارتباطی می تواند در مدت یک روز ساخته شود.
تاثیر شبکه نقش مهمی را ایفا می کند
مشکلات بازاریابی ویروسی
1- کنترل نام و نشان تجاری: اینکه شرکت، کنترلی بر روی نام و نشان تجاری خود ندارد. شرکت نمی داند که در آینده چه کسی قصد برقراری ارتباط را دارد
2- رشد بدون نمودار( نگاره): : بازاریابی ویروسی می تواند به مسیرهای رشد غیر قابل پیش بینی منجر شود
3- فقدان سنجش و اندازه گیری: شرکت همیشه نمی تواند فردی را که پست های الکترونیک را دریافت می کند و آنچه را که انجام می دهد، پیگیری کند
4- تهدید روابط شخصی: اگراین نوع بازاریابی به صورت ضعیفی عمل کند، این نوع بازار یابی می تواند درابعاد وسیع باعث خدشه دار کردن موقعیت بازاریاب شود
1. به دیگران اجازه دهید از مقاله های شما برای استفاده در وب سایت ، مجله الکترونیکی ،خبرنامه ها و کتب الکترونیکی خود بهره مند
2. اجازه دهید دیگران از هر هدیه رایگان شما به عنوان جایزه برای فروش محصول یا معرفی خدمات شما استفاده کنند.
3. اجازه دهید دیگران از صفحه تبادل نظر online شما روی وب سایت خود استفاده کنند .
4. به دیگران اجازه دهید بر روی سرور شما وب سایتی به رایگان ایجاد کنند.
ده روش موثربرای بازاریابی ویروسی
5. به دیگران اجازه دهید لینک سایت خود را در دفترچه راهنمای رایگان وب سایت سایت شما قراردهند و در مقابل از آنها بخواهید لینک وب سایت شما را در وب سایت خود قرار دهند.
6. سرویس های online رایگانی مانند Emailرایگان ، ثبت رایگان در موتورهای جستجو گر و … در وب سایت خود ارائه نمائید.
7. به دیگران اجازه دهید نرم افزار های رایگان شما را به دوستان خود هدیه دهند.فراموش نکنید تبلیغات خود را در داخل برنامه ها قرار دهید.
8. امکان بهره گیری از نمونه طرح های گرافیکی وب سایت و یا خبرنامه را برای دیگران فراهم آورید تا از آنها استفاده نموده یا به دیگران هدیه دهند. شما فقط تبلیغات خود را در آنها بگنجانید
9. اگر کتاب الکترونیکی دارید ، به دیگران اجازه دهید تبلیغات خود را به رایگان در آن اضافه کنند.
10. امکان استفاده از کتاب الکترونیکی خود را برای دیگران فراهم آوریدادامه این کار موجب پخش شدن ویروسی کتاب الکترونیکی شما و در حقیقت تبلیغ شما و محصولات و خدمات شما در اینترنت می شود
4 کمپین کاملاً موفق بازاریابی ویروسی
1-رونالدینهو در تبلیغ نایکی (Nike) با عنوان Touch of Gold
در این تبلیغ، رونالدینهو، در حالی که یک جفت از کفشهای جدید نایکی را بر پا داشت بیش از دو دقیقه به انجام حرکات خارق العاده اش با توپ پرداخت ! این ویدئو بیش از 23 میلیون بار تنها بر روی سایت یوتوب دیده شد. و این کاربران بودند که دوستانشان را به دیدن این فیلم دعوت می کردند و برخلاف شیوه های معمول این تبلیغ در میان برنامه های پربیننده ی تلویزیونی پخش نشد ! بلکه کاربران با هدف دیدن همین کلیپ وارد صفحه ی یوتوب می شدند !
2-تبلیغ Free Macbook Air با شعار My Heart will Go on
تنها هوشمندی طراحان این تبلیغ استفاده از بخشی از متن موسیقی فیلم تایتانیک نبود، بلکه این بار کاربران با هدف برنده شدن یک macbook رایگان، لینک مورد نظر شرکت را به دیگران معرفی می کردند و این باعث شد این کلیپ بیش از 21 میلیون بار دیده شود !
3-GuitarMasterPro
شاید این ساده ترین شکل یک بازاریابی ویروسی بوده است
فردی که بسیار خوب گیتار می نوازد در پایان برروی کاغذ
می نویسد گیتار نواختن را در
آموخته است!!Guitar MasterPro
4-هاتمیل Hotmail
هر چند امروز در عصر شبکه های اجتماعی سایتهایی مثل فیسبوک و مای اسپیس کولاک می کنند، ولی خیلی قبل تر از اینها، Hotmail پیشتاز عرصه ی بازاریابی ویروسی بود. هاتمیل که در سال 1996 حدود 500 هزار کاربر داشت، در زمان کوتاهی آنها را به 12 میلیون نفر رساند و این رشد رویایی فقط به خاطر استفاده از تکنیک بازاریابی ویروسی و به مدد اینترنت میسر شد.