تارا فایل

پاورپوینت ارتقاء استراتژی رقابتی کسب و کار


ارتقاء استراتژی رقابتی کسب و کار

2
تکمیل انتخاب استراتژی رقابتی
جهت ائتلافات استراتژیکی و مشارکت های دسته جمعی چه مقدماتی در نظر گرفته شود؟
پشتیبانی از موقعیت بازاری شرکت از طریق ادغام صورت گیرد یا از طریق تصاحب؟
آیا برای فعالیت های خاص زنجیره ارزش از منابع بیرونی استفاده کنیم یا با استفاده از منابع داخلی اینکار را انجام دهیم؟

چه زمانی از حرکات تدافعی و یا تهاجمی استفاده کنیم؟

از کدامیک از روش ها، جهت بهره گیری از اینترنت به عنوان کانال توزیعی در جایدهی شرکت در بازار استفاده کنیم؟
1
2
3
4
5

3
انتخاب های استراتژیک یک شرکت
5 استراتژی کلی رقابتی
هزینه هایی پایین متمرکز؟
تمایز های تمرکز یافته؟
تمایزهای بسیار؟
ارائه دهنده بهترین قیمت؟

ارائه دهنده کم ترین قیمت؟

4
بکارگیری ائتلافات استراتژیک و مشارکت های جمعی
برنامه ریزی حرکات استراتژیک تهاجمی
یکپارچه سازی مراحل قبلی و بعدی
پیوستن به دیگر شرکت ها یا به مالکیت گرفتن آنها
بکارگیری حرکات استراتژیک تدافعی
استفاده از منابع بیرونی برای فعالیت های زنجیره ارزش انتخابی
انتخاب های استراتژیک تکمیلی
مجموعه انتخاب های استراتژیک دوم یک شرکت

5
استراتژی های جمعی: ائتلاف ها و مشارکت ها
شرکت ها در صنایع مختلف و سرتاسر جهان ائتلاف های استراتژیکی و مشارکت های خود را به گونه ای شکل داده اند تا مقدمات استراتژیک خود را کامل کرده و وضعیت رقابتی خود را در بازارهای داخلی و بین المللی بهبود بخشند.

شرکت های بسیار هم اکنون تمایل زیادی به دو حوزه رقابتی از خود نشان داده اند:

(1) رقابت جهانی جهت رسیدن به بازارهای مختلف و رسیدن به درجه پیشتازان بازارهای جهانی.
(2) رقابت برای بدست آوردن فرصت ها در فناوری های در حال پیشرفت و تقویت منابع و ایجاد قابلیت های تجاری جهت رقابتی موفقیت آمیز در منابع و بازارهای تولیدی آینده.

6
عوامل موثر در ساخت استراتژی ائتلافی
برای شرکت مهم است که به دنبال اهداف با اهمیتی باشد
کمک می کند که یک رقابت مهم یا یک مزیت رقابتی بوجود آمده، حفظ شود و بهبود یابد
از تهدید رقابتی جلوگیری می کند
کمک می کند تا فرصت های مهمی در بازارهای جدید بدست آید
ریسک های اصلی تجارت یک شرکت را تعدیل می کند

7
تسریع و توسعه محصولات و فناوری های جدید
پوشش شکاف های موجود در مهارت های فنی و ساخت
دستیابی به مزیت رقابتی
بهبود کارایی زنجیره تامین
دستیابی به میزان قابل توجهی از تولید و یا بازاریابی
دستیابی یا بهبود دسترسی به بازار از طریق توافقات بازاریابی مشترک
چرا استراتژی های ائتلافی شکل می یابند

8
روی آوری به ائتلافات جهت پیشتازی در عرصه بازارهای جهانی
به سرعت تبدیل به بازاری کلیدی در کشور تبدیل شده و به فرآیند حضور خود در بازارهای جهانی شتاب بخشد
دریافت دانش داخلی پیرامون بازارها و فرهنگ های ناآشنا از طریق موافقت هایی با شرکای محلی آنها
دستیابی به مهارت ها و مزایای با ارزش که در محل های جغرافیایی خاص متمرکز شده است
کردن یک پایگاه قویتر برای شرکت در صنعت هدف
تخصص یافتن در فناوری های جدید و رسیدن سریع تر به مهارت ها و مزایا

9
استراتژی های ادغام یا تملک
استراتژی ادغام – ترکیب و ادغام نقاط مشترک شرکت ها با ایجاد شرکتی جدید با نامی جدید
استراتژی تملک – یک شرکت، شرکت دیگری را خریداری نموده و عملیات و اقدامات صورت گرفته در آن را به تملک خود در می آورد
استراتژی ترکیبی ادغام – تملک
انتخاب استراتژیک پرکاربرد
بویژه در شرایطی که شرکا شرکتی را با قابلیت های موردنیاز یا فرصت های کاهش هزینه فراهم نمی کنند
مالکیت این امکان را می دهد تا عملیات بطور دقیقی یکپارچه شده و کنترل و نظارت بیشتری حاکم باشد

10
مزایای ادغام و تملک
ترکیب عملیات می تواند منجربه
قابلیت های رقابتی بهتر و بیشتر
پوشش جغرافیایی وسیع تر
منابع مالی بیشتر جهت سرمایه گذاری در حوزه R&D و افزایش ظرفیت ها
فرصت های کاهش هزینه
مهارت های تکنولوژیکی قوی تر
توانایی بیشتر جهت پیاده سازی محصولات یا خدمات نسل آینده

11
دام های ادغام و تملک
ترکیب عملیات می تواند منجربه
مقاومت از سوی کارمندان معمولی
تضادهایی در سبک مدیریت و فرهنگ سازمانی
مشکلاتی در ترکیب و یکپارچه سازی عملیات شرکت های مختلف
دشواری هایی فراتر از انتظار در
دستیابی به صرفه جویی مورد انتظار در هزینه
به اشتراک گذاری مهارت ها
دستیابی به قابلیت رقابتی بهبودیافته

12
استراتژی های یکپارچه سازی عمودی
یکپارچه سازی عمودی، حوزه عملکردی در رقابت شرکت در همان صنعت را گسترش می دهد
این عمل شامل بسط بازه فعالیت های شرکت به عقب تا مرحله منابع تامین و یا به سمت جلو تا مصرف کننده نهایی می شود
استراتژی های یکپارچه سازی عمودی می توانند به صورت یکپارچه سازی کامل ( شرکت جستن در همه مراحل زنجیره ارزش صنعتی ) و یا به صورت یکپارچه سازی جزئی ( ایجاد موقعیت هایی در مراحل انتخاب شده از زنجیره ارزش کل صنعتی ) انجام پذیرد

13
مزایای استراتژیک یکپارچه سازی رو به عقب
در فعالیتهایی مثل تولید قطعات و اجزا می توان در هزینه ها صرفه جویی نمود و سود دهی را افزایش داد
جهت رسیدن به یک استراتژی قابل اجرا و سود ده، شرکت باید بتواند
از نظر مقیاس و اندازه اقتصادی به بزرگی تامین کننده های خارجی برسد
بتواند از نظر راندمان تولید، متناظر با تامین کننده های خارجی باشد بدون اینکه افت در کیفیت داشته باشد.
می تواند یک رقابت بر مبنای تنوع و تفاوت را ناشی شود.
به خدمات یا محصولاتی با کیفیت بالاتر ختم می شود، اندازه و ابعاد خدمات به مشتری بهبود می یابد و یا به عبارت دیگر بهره وری در محصول نهایی را ارتقا می دهد
رها شدن از عدم اطمینان ها و وابستگی به تامین کننده در زمینه اجزای حیاتی و یا خدمات پشتیبانی و کاهش وابستگی شرکت به تامین کننده های قدرتمند

14
موجب دسترسی بهتر به مصرف کننده های نهایی و یافتن دید بهتر از بازار می شود
در صورتی که تولید کننده نتواند سهم بیشتری از فروش در بازار بدست آورد، تولیدکننده می تواند اقدام به عمده و جزئی فروشی از طریق شرکت های توزیعی خود شرکت و یا از طریق فروشگاه های خرده فروشی زنجیره ای کند
دور زدن کانال های خرده فروشی و عمده فروشی متداول به منظور فروش مستقیم و خرده فروشی از طریق می تواند صورت گیرد تا هزینه های تولید را کاهش دهد و یک سود قابل توجه از نظر کاهش هزینه ها در مقابل رقبای معین بدست دهد و موجب رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی با قیمت کمتر شود
مزایای استراتژیک یکپارچه سازی رو به جلو

15
معضلات یک استراتژی یکپارچگی عمودی
ریسک تجاری افزایش خواهد یافت و سود واگذار شده شرکت را افزایش خواهد داد
شرکت هایی که در یک زمینه تکنولوژی خاص سرمایه گذاری نموده اند، سرعت غالبا کمی برای همسوئی با پیشرفت های تکنولوژیکی خواهند داشت و شرکت هایی که کمتر یکپارچه شده اند می توانند تامین کننده را برای تامین اجزای خوب و با آخرین تکنولوژی تحت فشار بگذارند
موجب قفل شدن یک شرکت برای تکیه بر منابع تامین و فعالیتهای داخلی خود می شود
به صورت بالقوه موجب می شود که انعطاف پذیری کمتری در تامین خواسته های در حال افزایش مشتری ها و یا طراحی محصول به وجود آید
دارای مشکلاتی همچون سازگاری با ظرفیت تولید خواهد بود
غالبا نیازمند تغییرات ریشه ای در مهارت ها و قابلیت های تجاری است
در زمینه تولید قطعات و اجزا می تواند موجب تضعیف انعطاف پذیری عملکردی شرکت شود

16
ارزیابی مزایا و کاستی های یکپارچه سازی عمودی
اینکه یکپارچه سازی قائم می تواند باعث ارتقای بهره وری در فعالیتهای مهم و استراتژیک به صورتی شود که هزینه ها پائین بیایند، افراد حرفه ای ایجاد شوند، حفاظت از دانش و رموز چگونگی انجام کار و افزایش تنوع صورت گیرد
اثر یکپارچه سازی قائم بر هزینه های سرمایه گذاری، زمان های پاسخ و انعطاف پذیری و هزینه های مدیریتی و اداری برای هماهنگ ساختن فعالیتها از طریق فعالیتهای زنجیره ارزش
اینکه آیا یکپارچه سازی قائم به صورت اخص موجب ارتقای توان رقابتی شرکت و سود دهی آن خواهد شد یا خیر

استراتژی های یکپارچه سازی قائم از نظر ارزش انجام، بستگی به این دارد که واقعا نیاز به یافتن کدام قابلیت ها و فعالیت های زنجیره ارزش در داخل شرکت می باشد و اینکه کدام کار به صورت ارزانتر و بهتر می تواند توسط شرکت های خارجی انجام پذیرد

استراتژی های برونسپاری
برونسپاری عبارت است از یک تصمیم عاقلانه برای ترک کردن و یا دور کردن تلاش برای انجام داخلی بخشی از فعالیتهای زنجیره ارزش و سپردن آنها به شرکت های خارجی قوی و هم پیمانان استراتژیکی

دو محرک بزرگ برای برونسپاری عبارتند از:
1. شرکت های خارجی می توانند آن فعالیتهای خاص را بهتر و ارزانتر انجام دهند
2. برونسپاری این امکان را به شرکت می دهد که کل انرژی خود را بر روی آن دسته از فعالیتهای اصلی خود که در حقیقت هسته فعالیتها می باشند، و همچنین بر روی مسائلی که برای موفقیت مالی و رقابتی بسیار مهم و حیاتی هستند، متمرکز کنند
17

18
چه موقع استراتژی های برونسپاری مفید خواهند بود
یک فعالیت بتواند به صورت بهتر و خیلی ارزانتر توسط متخصصین خارجی انجام پذیرد
فعالیت برای توانایی شرکت برای بدست آوردن مزایای رقابتی پایدار مضر نباشد و هسته مرکزی شرکت را از نظر رقابت پذیری، قابلیت ها و یا راز و رمز تکنیکی خالی نکند
موجب کاهش ریسک شرکت در هنگام مواجه شدن با تغییرات تکنولوژی و یا در هنگام تغییر خواسته های مشتریان گردد
موجب بهبود توانایی های یک شرکت برای نوآوری شود
فعالیتهای شرکت را در مسیر بهبود انعطاف پذیری سازمانی هدایت کند و زمان لازم برای رسیدن محصول جدید به بازار را به حداقل رساند
امکان ترکیب انواع مختلف از تخصص ها را با سرعت بالا و تنوع زیاد فراهم کند
کار امکان تمرکز شرکت بر روی فعالیتهای اصلی خود را داده و منابع کلیدی آن را بکار گیرد

19
بزرگترین ریسک در استراتژی برونسپاری
بزرگترین خطری که از برونسپاری متوجه شرکت می شود این است که تعداد بسیاری از فعالیتها و یا انواع غلطی از آنها برونسپاری می شوند و بدینسان قابلیت های شرکت از درون خالی می شود
در چنین حالتی، شرکت، بسیاری از فعالیتها و تخصص هایی را که در طولانی مدت موجب موفقیت او شده بوده اند را از دست خواهد داد

با تشکر از توجهتان


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود