تارا فایل

پاورپوینت استراتژی رقابتی و حسابداری مدیریت



عنوان:
استراتژی رقابتی و حسابداری مدیریت

مقدمه
شرایط اقتصادی در دو دهه گذشته باعث کم رنگ شدن نقش حسابداری مدیریت در بنگاه های اقتصادی شده بود.
ولی اخیرا باحرکتی که به سمت خصوصی سازی واقتصادی کردن فعالیت ها ازیک سو وایجاد بازارهای رقابتی از سوی دیگر شده ,جایگاه خالی حسابداری مدیریت دربنگاهها بخوبی اشکار شده است.
اکنون این نیاز,زمینه های رشد حسابداری مدیریت را بخوبی فراهم کرده است.

استراتژی
تعریف استراتژی
داشتن مجموعه ای از خط مشی ها ,رویه ها ورویکرد های بلند مدت که موقعیت یک کسب وکار راتضمین کند.
ماهیت تدوین استراتژی
مرتبط کردن یک شرکت به محیط اطرافش میباشد. اگر چه محیط مربوط خیلی گسترده است و عوامل اجتماعی و اقتصادی را در بر می گیرد.
هدف استراتژی رقابتی
یافتن موقعیتی است که در آن شرکت بتواند به بهترین وجه ممکن در مقابل عوامل رقابتی از خود دفاع کند و یا آنها را در راستای اهداف خود متاثر سازد.

حسابداری مدیریت چیست؟
حسابداری مدیریت، یک سیستم اندازه گیری برای گردآوری اطلاعات مالی و عملیاتی است که فعالیت مدیریتی و رفتارهای انگیزه ای را هدایت می کند و ارزشهای فرهنگی را که برای بدست آوردن هدفهای استراتژیک سازمان لازم است خلق و حمایت می کند.

1 :حسابداری مدیریت ازنظرماهیت یک فرایند اندازه گیری است
2 :محدوده حسابداری مدیریت شامل اطلاعات عملیاتی است
:هدف ازحسابداری مدیریت کمک به سازمان برای رسیدن به هدفهای استراتژیک کلیدی است
:اطلاعات مناسب درحسابداری مدیریت سه شاخص بارز دارند:
شاخص فنی –شاخص رفتاری –شاخص فرهنگی

حسابداری مدیریت استراتژیک چیست؟
حسابدارمدیریت راهبردی عبارت است از:

فرایندجمع آوری,طبقه بندی ,تلخیص وتحلیل اطلاعات مالی وغیرمالی پیرامون عملیات شرکت وهمچنین رقبای آن است بنحوی که این اطلاعات درتدوین راهبرد شرکت موثرواقع گردد.

هدف حسابداری مدیریت –مثلث استراتژیک

هدف اساسی حسابداری مدیریت کمک به سازمان به منظور به دست آوردن اصول استراتژیک آن سازمان است. فراهم آوردن این اصول نیازهای مشتریان و دیگر سهام داران را برآورده می کند.

استراتژی راهی است که به کمک آن، شرکت خود را از دیگر رقیبان متمایز می سازد و جایگاه خود را پیدا می کند.
امتیازات رقابتی بر روی سه بُعد کیفیت،زمان، و بهای تمام شده یا هزینه استوار است.
برای راضی نگه داشتن مشتریان و رقابت با سایر تولیدکنندگان باید به صورت همزمان روی سه بُعد کیفیت،هزینه و زمان رقابت کرد. این سه عنصر یک مثلث استراتژیک را تشکیل می دهند.

کیفیت
تجربه کلی یک مشتری با یک محصول است که خصوصیات فیزیکی وامکانات آن محصول وقابلیت اعتماد به کارایی آن را دربرمیگیرد.

هزینه
شامل منابع مصرف شده بوسیله تولیدکنندگان وسازمان های حمایت کننده آنها مانند عرضه کنندگان وفروشندگان است.

زمان
مدتی که طول میکشدتاشرکت پس از اعلام نیازمحصول را دردسترس مشتری قراردهد.

ماهیت حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریت برای تحکیم نقش فعالیتهایش دراستراتژی سازمان بایدبه فراهم آوردن اطلاعات مربوط به 3عنصراستراتژیک کمک کند.
1:فعالیت روزانه کارکنان را به اهداف استراتژیک مربوط کند.
2:کل مجموعه بنگاه را درگیر دستیابی به اهداف استراتژیک کند.
3:برمفاهیم ودلایل استراتژیک بلندمدت تاکید کند.

مشخصه های یک سیستم حسابداری مدیریت مناسب
مثلث(tbc)

رفتاری فنی

فرهنگی

مشخصه های فنی
اشاره به اندازه گیری وسنجش داردکه باکیفیت دلخواه درحسابداری مدیریت مرتبظ است و
همه اندازه گیری ها و سنجشهای خوب دو ویژگی با اهمیت و اساسی دارند:
1: ارتباط با تصمیم گیری
2: درک از فرایند.

ارتباط با تصمیم گیری
معیار اندازه گیری و سنجش وقتی با تصمیم گیری مرتبط است که بتواند باعث ایجاد تغییرات و ارتقا در تصمیم گیری شود و علاوه بر این، تغییر باید مثبت باشد. یعنی نتیجه آن بهبود تصمیم گیری را به دنبال داشته باشد.
درک از فرایند
یک فرایند کاری مجموعه به هم پیوسته از فعالیت هاست که برای تولید محصول یا خدمت بکار میرود.
یک سیستم حسابداری مدیریت فرایندگرا درموارد زیر به مدیران کمک میکنند:
1:درک روابط علت ومعلولی
2:تشخیص فعالیت هایی که ارزش افزوده ایجاد نمیکنند.
3:درک ارتباط بین اجزای مختلف یک زنجیره ارزش
4:مشخص کردن گلوگاه های فرایندی در داخل وخارج سازمان

مشخصه های رفتاری
به روشهایی که اندازه گیری بر رفتار تاثیر می گذارد اطلاق می شود.راههای متعددی وجود دارد که فعالیت های حسابداری مدیریت می تواند بر رفتار افراد در سازمانها تاثیر بگذارد.
1:حسابداری مدیریت باشفاف کردن مسایل درک افراد راتغییرمیدهد.
2:باعث ایجاد انگیزه میشود.
3:گرایشهاوجهت ها راتغییرمیدهد.
4:نسبتها راتغییرمیدهد.

مشخصه فرهنگی
اعتقادات،ارزشها و تفکراتی است که در یک ملاک سنجش در نظر گرفته می شوند و تفکرات اعضای محیط سازمانی یا اجتماعی را منعکس می کنند. این اعتقادات رفتار افراد را در سطح خودآگاهانه راهنمایی می کنند. این گونه رفتارها راحت تر حفظ می شوند و پایدار می مانند زیرا از بیم تنبیه یا انگیزش یا تشویق به وجود نیامده اند بلکه مردم به آنها اعتقاد دارند.

چگونه مثلث های خصوصیت و استراتژیک برای ارزیابی روشها، ملاک ها و سیستم های متعدد حسابداری مدیریت استفاده می شوند؟
دو مثلث به شدت به یکدیگر وابسته اند مثلث استراتژیک برآنچه که برای موفقیت سازمان مهم است تمرکز دارد و مثلث خصوصیت، مشخصه هایی را که اطلاعات حسابداری مدیریت برای دستیابی به هدف های استراتژیک لازم دارد مشخص می نماید مثلث استراتژیک روش منسجمی را برای تعریف خصوصیات فنی، رفتاری و فرهنگی اطلاعات حسابداری ارائه می کند بنابراین این دو مثلث به شدت تقویت کننده و وابسته به یکدیگرند این ارتباط دو طرفه بین دو مثلث در شکل نمایش داده شده است از آن می توان برای توصیف و امتحان موضوع های خاص حسابداری مدیریت در سایر زیر مجموعه ها استفاده کرد.

استفاده از مثلث ها برای ارزیابی روش های حسابداری مدیریت

نتیجه گیری

یک سیستم حسابداری مدیریت خوب :
تصمیم ها راجهت دار کرده,درک فرایندی را بوجود
می آورد و رفتارهای صحیح رابرمی انگیزد وارزشها و اعتقاداتی را که برای سازمان وجامعه مهم است منعکس میکند.

با تشکراز توجه شما


تعداد صفحات : 20 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود