تارا فایل

پاورپوینت ابزارهای هوش تجاری در خدمت رهبری کارآفرینانه


ابزارهای هوش تجاری در خدمت رهبری کارآفرینانه
استاد:
دکتر ….

دانشجویان:
….

ابزارهای هوش تجاری جهت تصمیم گیری های دقیق و سریع به مدیران کمک میکنند. در هر سازمانی برتری تکنولوژیکی و هوشمندی آن در عملکرد و فرآیند شرکت ها نقش بسزایی دارد.در مسیر های رهبری سازمان ها ، سازمانی موفق تر است که مدیران آن با استفاده از رهبری فرصت گرایانه هدایت سازمان را در جهت کارآفرینی و پیشرفت با بکارگیری ابزار های مختلف به پیش میبرند.
با در نظر گرفتن سیل اطلاعات و ایجاد نیاز های مختلف ، بدون تحلیل و پردازش ، این حجم اطلاعات کاربردی برای سازمان ها نخواهد داشت. وجود یک سیستم هوشمند و ابزراهای مفید در جهت دسته بندی و پردازش این اطلاعات بسیار مفید است

تاریخچه هوش تجاری:
اصطلاح "هوش تجاری" نخستین بار درسال 1865 توسط Richard Millar Devens استفاده شد
استفاده از این اصطلاح برای توصیف شیوه ای، که یک بانکدار به اسم "سرهنری" به موفقیت رسیده بود
این بانکدار درک بالایی از مسائل سیاسی، بی ثباتی و بازار داشت و از رقبایش یک گام جلوتر بود
سرهنری ازاین دانش پیشرفته، برای فریب دیگران استفاده کرد و بعنوان یک سرمایه دار فاسد، مشهور شد
خاستگاه و توسعه تا سال 1958
سال 1958 بود که پتانسیل هوش تجاری  با نوشتن مقاله ای برجسته، با عنوان «سیستم هوش تجاری» توسط یک دانشمند کامپیوتر IBM، بنام Hans Peter Luhn شناخته شد
این دانشمند همچنین به تعریف هوش در فرهنگ لغت وبستر نیز، اشاره کرده است: " توانایی درک روابط میان حقایق موجود، به شیوه ای که کنش و عمل را بسوی هدف مطلوب سوق دهد."
امروزه وی را با لقب "پدر هوش تجاری می شناسند."

پیشرفت ها و سیرتکامل تا اواخر دهه ی 1980
با اختراع هارد دیسک در سال 1956 ،در ذخیره سازی داده ها تغییراتی اساسی روی داد
نخستین سیستم های مدیریت پایگاه داده ها، تولید شدند که درمجموع ((سیستم های حمایت تصمیم گیری((DSS خطاب میشوند
در سال 1988 کنفرانسی بین المللی، با هدف ساده و موثر کردن پروسه های دیتا برگزار شد. کنسرسیوم تحلیل چند جانبه ی داده ها، که در رم برگزار شد ،نقطه عطفی در ساده سازی تحلیل هوش تجاری بود
نقطه تحول در دهه های 1980 و 1990
سال 1989، یک تحلیل گر به اسم Howard Dresner بار دیگر اصطلاح "هوش مصنوعی" را در زبان بومی، رایج کرد. او این اصطلاح را به عنوان اصطلاحی کلی بکار برد، تا اسامی طاقت فرسا برای تحلیل و ذخیره سازی داده ها مانند DSS و سیستم اطلاعات اجرایی(EIS) را پوشش دهد
انبار کردن داده ها(data warehousing) زمان دست یابی به داده ها را تاحد زیادی کاهش داد. داده هایی که در گذشته و به شیوه های سنتی در چندین جای مختلف ذخیره میشدند، اکنون تنها در یک مکان ذخیره میشدند

همراه با این پیشرفت، جنبه های تکمیلی انبار داده ها نیز با آن توام شد که امروزه ستون و جزاصلی هوش تجاری هستند، که ازجمله آنها میتوان به ابزارهای (Extract)استخراج، (Transform)انتقال، بارگذاری(ETL) و نرم افزار پردازش تحلیل آنلاین(OLAP) اشاره کرد
در هزاره سوم، اطلاعات و دانش به ثروت اصلی سازمان ها تبدیل شده و بنگاه های تجاری و واحدهای تولیدی برای کسب مزیت رقابتی به دنبال استفاده هر چه بیشتر از این ثروت در تصمیمات خطیر خود در محیط پویای امروز می باشند
ماتسوشیتا بعنوان برترین رهبر کارآفرین قرن بیستم می گوید باید به فرمان بازار حرکت کرد . روانشناسان هوش را به عنوان توانایی عملکرد موثر در زندگی تعریف کرده اند.

شرح موضوع:
هوش تجاری بر مبنای یک هدف ساده پیاده سازی می شود: “بهبود کارایی با ایجاد بستر مناسب برای تصمیم سازی در سازمان”.
هوش تجاری باید به نیازهای مختلف افراد در سطوح مختلف سازمان پاسخگو باشد و از تمام اطلاعات ساختار یافته (Structured Data) و یا ساختار نیافته (Unstructured Data) برای تصمیم سازی استفاده نماید
امروزه رویکرد سازمان ها به سمت هوش تجاری است. آنها به دنبال بهینه سازی فرآیندها از طریق ارزیابی و بهبود عملکرد خود و زیر مجموعه های وابسته به خود می باشند
در سرتاسر جهان افرادی هستند که بدنبال دستیابی به آرزوهای خود و ایجاد یک کسب و کار هستند. روح کارآفرینی مهمترین عنصر در توسعه ی اقتصادی است
در یک سازمان کار آفرین، خلاقان و کارآفرینان سازمانی از منابع ارزشمند تولید ایده در سازمان اند، ایده هایی که می تواند موجبات ادامه حیات و رشد سازمان را فراهم کند. بدون وجود رهبری لایق فرایند رشد سازمانی از کنترل خارج خواهد شد

مفاهیم و تعاریف
هوش تجاری چیست
هوش تجاری مجموعه تواناییها، تکنولوژی ها، ابزارها و راهکارهایی است که به درک بهتر مدیران از شرایط کسب و کار کمک می نماید
ابزارهای هوش تجاری، دیدگاه هایی از شرایط گذشته، حال و آینده را در اختیار افراد قرار می دهند
با پیاده سازی راهکارهای هوش تجاری فاصله موجود بین مدیران میانی و مدیران ارشد از دیدگاه ارتباط اطلاعاتی از میان خواهد رفت
اصطلاح هوش تجاری اشاره به موارد زیر دارد
1. اطلاعات و دانش مرتبط به سازمان که محیط کسب و کار، خود سازمان و وضعیت بازار، مشتریان، رقبا و ملاحظات اقتصادی را تشریح می کنند.
۲. یک فرایند سیستمی و سازمان یافته که توسط آن سازمان ها اطلاعات را در جهت تصمیم گیری در فعالیت های کسب و کار، از منابع درونی و بیرونی کسب، تحلیل و توزیع می نمایند

هوش تجاری در قالب هر تعریفی به دنبال افزایش سودآوری سازمان با استفاده از اتخاذ تصمیمات هوشمند و دقیق است و به طور اعم می توان اهداف زیر را برای این رویکرد نوین عنوان کرد:
۱- تعیین گرایش های تجاری سازمان
۲- تحلیل عمیق بازار.
٣- پیش بینی بازار
۴- بالابردن سطح رضایتمندی مشتریان
۵- شناسایی مشتریان دائمی
۶- تقسیم بندی مشتریان و متعاقبا ایجاد تنوع در روش برخورد با هر گروه از مشتریان.
۷- افزایش کارایی سازمان در امور داخلی و شفاف سازی رویه فرایندهای کلیدی.
۸- استانداردسازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان.
9- تسهیل در تصمیم گیری
۱۰- تشخیص زود هنگام خطرات قبل از اینکه سازمان را به مخاطرات جدی بکشاند.
11-تسریع و بهبود فرایند تصمیم گیری
12-بهبود فرایندهای داخلی
13-شناسایی فرصت های جدید
14-دستیابی به مزیت های رقابتی جدید

ابزارهای هوش تجاری
ابزارهای هوش تجاری در مقایسه با ابزارهای توسعه برنامه های کاربردی جوانتر هستند، در نتیجه براساس نیاز کاربران و تغییرات سازمان ها، آنها نیز دستخوش تغییر و تحول میشوند،
ابزارهایی که برای راه حل های هوش تجاری در جهان وجود دارد، بر اساس تکنولوژیی به نام OLAP ساخته شده است. OLAP از مکعب هایی در مجموعه ای با ابعاد کوچک که در داخل آن داده هایی انتخاب شده اند استفاده می کند، ارتباطات بین ابعاد از قبل تعریف شده و همه ابعاد ممکن (یا جواب ها) از قبل محاسبه و پیش بینی شده است. هنگامی که یک مکعب ایجاد می شود، یک واسط کاربری پیاده سازی می شود که کاربر بتواند با جواب های داخل مکعب تعامل داشته باشد
از ابزارهای مورد استفاده هوش تجاری می توان به: ,OLTP، , DW , DM , IDSS , IA , KMS ,CRM SCM , ERP , EIM , ETL , RSW اشاره کرد
سه رهیافت جدید نیز که امروزه در پردازش و تحلیل تحلیل داده ها رواج بیشتری دارند عبارتند از: هدوپ، بانکهای اطلاعات NoSQL و انباره های داده نسل جدید

ابزارها و تکنیک ها در سطوح مختلفی قرار می گیرند، به گونه ای که سطوح پایین تر خود، ابزارها و تکنیکهای سطوح بالاتر محسوب می شود. می توان گفت برخی از تکنیک ها به صورت افقی و برخی به صورت عمودی در هوش تجاری مورد استفاده قرار می گیرند
. تکنیک های افقی تکنیک هایی هستند که در اکثر بخش ها و اجزای هوش تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. مانند OLAP
تکنیک های عمودی، تکنیک هایی هستند که با استفاده از برخی تکنیک های افقی و برخی تکنیک های خاص در حوزه ی خاصی از فرایند تجاری سازمان کارایی دارند
می توان در معماری هوش تجاری برای سازمان، این دو بخش را از همدیگر جدا کرد و هوش تجاری را سبدی از جنس ابزارهای افقی دانست که هر ابزار عمودی را می توان در آن قرار داد. ایجاد یک معماری افقی ثابت برای یک سازمان، رشد هوش تجاری در آینده را ضمانت می کند

قابلیتهای راه کار هوش تجاری
هماهنگی داده ها
انباره داده ها
داشبورد گزارشات
OLAP
نظارت
تحلیل

چه نوع کسب و کاری می تواند از این راهکار بهره ببرد؟
شرکتهای تولیدی و فروش
شرکتهای سرمایه گذاری
شرکتها خدماتی
شرکتهای پروژه ای
چه افرادی در سازمان از پیاده سازی این راهکار بهره خواهند برد
مدیران ارشد
مدیران فروش، عملیات، پروژه
مدیران IT

کارآفرینی و رهبری کارآفرینانه
کارآفرینی از مباحثی است که در تمامی ابعاد توسعه اقتصادی و اجتماعی از حدود ۲۰ سال قبل عملا در دنیای تجارت و کسب و کار مطرح شده است (سایت کار آفرینی دانشگاه تبریز). کار آفرینی، فرآیند یا مفهومی است که در طی آن فرد کار آفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت های جدید، با بسیج منابع به ایجاد کسب و شرکت های نو، سازمان های جدید و نو آور رشد یابنده مبادرت می ورزد
با ورود هوش تجاری به سازمان ها، کار آفرینی و خلق ایده های نو شکل جدید تر و روان تری بخود گرفته است
رهبری به عنوان یک فرآیند اجتماعی است که در چارچوب گروه قرار دارد و در آن تاثیرات رهبر بر رفتارهای پیروان خود به گونه ای است که به اهداف سازمانی مورد نظر دست پیدا می کنند
کار رهبران کارآفرین در دنیای متحول عبارت است از:
1. تشخیص فرصت و تعریف چشم انداز
٢. انتقال چشم انداز به واحدهای سازمانی و همکاران و هدف گذاری برای آنها
٣. تیم سازی، توانمندسازی تیمی و سازمانی، ایجاد شایستگی های اساسی
۴. حضور در بازار رقابت و کسب مزیت رقابتی
۵ بازخور محیطی، توسعه یادگیری سازمانی و پویائی فرایند کار آفرینی

ضرورت استفاده از هوش تجاری در سازمانها
حجم انبوه اطلاعات، وجود رقبای قوی، تغییرات سریع در نیاز مشتریان و تحولات شگرف اقتصاد جهانی لزوم استفاده از سیستم – های اطلاعاتی قوی را در سازمان ها ضروری نموده است
با توجه به انواع مختلف تصمیم گیری (بر اساس میزان ساخت یافته بودن آن هر یک از بخش های زیر اهمیت متفاوتی خواهند داشت.
1. دسترسی، جمع آوری و پالایش داده ها و اطلاعات مورد نیاز
۲. پردازش، تحلیل و نتیجه گیری بر اساس دانش
٣. اعمال نتیجه و نظارت بر پیامدهای اجرای آن

رهبری کارآفرینانه
کار آفرینان به عنوان نوآوران و ایجاد کنندگان چشم انداز مشترک، با مساله ی توسعه ی شایستگی های رهبری به منظور رشد کسب و کار و تبدیل شدن آنها به مدیران حرفه ای (در رهبری کارآفرینانه روبه رو شده اند
رهبر کارآفرین در سازمان نقش های گوناگونی دارد
مهمترین نقش ها عبارتند از:
١. سناریوسازی برای چشم انداز آینده
٢. ایجاد تعهد و انگیزه در اعضای تیم
٣. مشخص کردن چالش ها و محدودیتها
۴. جذب عدم اطمینان
۵. روشن کردن مسیر
۶. مدیریت تغییر
7. هدایت سازمان در جهت ایجاد مزیت رقابتی

سپاس از همراهی شما
همیشه با لبخند است که راه برای همه باز می شود
پس لبخند بزنید


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود