تارا فایل

پاورپوینت آمیخته بازاریابی ترویج در ورزش


by: Alihoseinnejad
آمیخته بازاریابی "ترویج" در ورزش

ارائه :
دکنر علی حسین نژاد

مدیریت ورزشی دانشگاه تهران

2

منابع :
مدیریت بازاریابی ورزشی با تاکید بر آمیخته بازاریابی
دکتر سیدنصراله سجادی
مدیریت بازاریابی ورزشی / دکتر ابوالفضل فراهانی و ..
بازاریابی ورزش های تیمی / دکتر فرشاد تجاری و ..
جستجوی توسط موتور جستجوگر گوگل

by: Alihoseinnejad

منابع
by: Alihoseinnejad

آمیخته بازاریابی
نزدیک به آغاز دهه 60 میلادی، فردی به نام Jerome McCarthy کانادایی، اصطلاح 4p را ابداع کرد. ( product, price, place, promotion ). این عناصر متغیر های قابل کنترلی هستند و زمانی که برنامه ریزی شده و به دقت با یکدیگر در یک راستا قرار گیرند، رضایت مندی مشتریان را همراه دارند.

از آن زمان تا کنون بسیاری استدلال کرده اند که 4P بیشتر برای محصولات کاربرد دارد تا خدمات. بر این اساس دو دانشمند آمریکایی به نام های Booms و Bitner در سال 1981 آمیخته 7P را عنوان کردند که به آمیخته خدمات نیز مشهور است.انها سه عامل افراد، فرایندها و مدرک فیزیکی را برای ارائه خدمات بهتر مهم می دانند
by: Alihoseinnejad

by: Alihoseinnejad
P4 مک کارتی
ترویج به فعالیت هایی گفته می شود که شایستگی های محصول را برای مشتریان هدف نمایان می سازد و آنها را ترغیب می کند محصول را خریداری کنند. بنابراین، ترویج شامل تبلیغات،پیشبردفروش،فروش حضوری،حمایت،روابط عمومی
می شود.

آمیخته بازاریابی (P4+ P3)
by: Alihoseinnejad
7

ترویج
تعریف: مجموعه فعالیت های اطلاع رسانی، ترغیب و اثرگذاری

ترویج بازاریابی ورزشی: جلب توجه و برانگیختن علایق و آگاهی مصرف کنندگان و در نهایت ترغیب ایشان به خرید

اهمیت پوشش خبری و رسانه ای در ترویج در مسابقات ورزشی
by: Alihoseinnejad

ترویج
هدف ترویج :
رساندن پیغام به مخاطب و ایجاد تغییر مثبت در دیدگاه وی نسبت به محصول (کالا یا خدمات) ارائه شده است.
by: Alihoseinnejad

اجزای آمیخته ترویج
تبلیغات
پیشبرد فروش
فروش حضوری
حمایت
روابط عمومی
10
by: Alihoseinnejad

اجزای آمیخته ترویج
تبلیغات: ارتباط و معرفی محصول(کالا یا خدمات)
از طریق حاملهای مختلف در مقابل دریافت وجه .
تبلیغات از طریق رسانه ها: با هدف ایجاد شناخت و آگاهی از نشان و نیز وفاداری به نشان صورت می گیرد.
بیلبورد/کارتهای چاپی/رادیو/ سینما/ تلویزیون/اینترنت/ مجلات/تبلیغات محیطی / پست الکترونیک (اسپام)و …

هدف نهایی تبلیغاتی: تلاش برای ایجاد سهم حافظه

تبلیغات محصولات غیر ورزشی از طریق ورزش

11
by: Alihoseinnejad

تقسیم بندی تبلیغات
تبلیغات اطلاع رسانی : هدف معرفی و شناساندن می باشد

تبلیغات ترغیب کننده: بیشتر در وضعیت رقابت موثر است (مرحله رشد)

تبلیغات یادآوری کننده: مخاطب را وادار به تفکر می کند
(مرحله بلوغ)
12
by: Alihoseinnejad

اجزای آمیخته ترویج
پیشبرد(ترفیع) فروش: کوشش در جهت ایجاد محرک های کوتاه مدت برای تشویق فروش یا خرید محصول(کالا یا خدمات)

ابزارهای مورد استفاده:
کوپن های تخفیف
حراج
کاهش قیمتها
جایزه برای خرید
مسابقات
مشوقهای وفاداری
13
by: Alihoseinnejad

اجزای آمیخته ترویج
فروش حضوری(شخصی):
عرضه شفاهی محصولات به صورت مکالمه رو در رو با یک یا چند مشتری که به قصد فروش انجام می شود را گویند.
فروش خانه به خانه / فروش چند سطحی / فروش مستقیم / سفارش پستی / فروش تلفنی / خرده فروشی / ارسال محموله
14
by: Alihoseinnejad

اجزای آمیخته ترویج
حمایت: سرمایه گذاری در یک ورزش به
منظور کسب حمایت کامل از اهداف سازمانی ،
اهداف بازاریابی یا اهداف خاص ترویجی.
15
by: Alihoseinnejad

اجزای آمیخته ترویج
روابط عمومی: اطلاع یا تاثیر جوامعی
خاص با استفاده از نوشتن ، بازاریابی،
تبلیغات و … از وظایف روابط عمومی می باشد.

روابط عمومی تمام وقت و یا بصورت قراردادی

به عبارتی تشویق برای افزایش تقاضا برای یک محصول از طریق درج اخبار تجاری مثبت در رسانه ها.
16
by: Alihoseinnejad

اجزای آمیخته ترویج
روابط عمومی:
17
by: Alihoseinnejad
روابط عمومی کار روبه رو شدن یک سازمان یا موسسه را با مخاطبانش از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام می دهد که به منافع مشترکشان مربوط است. سخنرانی در کنفرانس ها، کار با رسانه ها، ارتباطات بحران، اشتغال به امور اجتماعی از طریق رسانه ها و ارتباط با کارکنان در زمره وظایف این حرفه است. فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است. کار روابط عمومی می تواند برای ساختن روابط تفاهم آمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایه گذاران، رای دهندگان و عموم مردم به کار رود.
تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سر و کار دارد و نیازمند تصویر روشنی از خود نزد آن است، گونه ای از روابط عمومی را به خدمت می گیرد.

ترویج ورزشی
محصول ورزشی خریده نمی شود ، مگر اینکه دیده شود.
گفتن به دیگران در مورد محصول
شرکت های تبلیغاتی و آژانس های اختصاصی در ارتباط با ترویج
تیم ها و و افراد ورزشی فعالیت دارند
تی شرت های لو گو دار / کیف ها/ فنجان ها/ کلاه / جا کلیدی / …
از طریق ارتباطات: رسانه دیداری ، شنیداری، نوشتاری
by: Alihoseinnejad

بازاریابی مستقیم ورزشی
از ابزارهای ترویج می باشد.با توجه به افزایش روزافزون رقابت تولیدکنندگان ، کارشناسان بازاریابی با استفاده از تسهیلات مخابراتی و امکانات ارتباطی در مسیر توسعه بازار های خود گام برمی دارند(پدیده توده زایی)
کاتلر: بازاریابی مستقیم ، به کارگیری کانال های مستقیم ارتباط با مصرف کننده بدون نیاز به استفاده از واسطه های بازاریابی می باشد.

by: Alihoseinnejad

رشد بازاریابی مستقیم
امروزه چالش عمده بازاریابی ، کاهش هزینه های فروش است که از دو راه می توان این کاهش را انجام داد:
*افزایش بهره وری کارکنان فروش
*توجه بیشتر به سمت یک مجرای فروش

بازاریابی مستقیم به هردو هدف فوق کمک می کند.

by: Alihoseinnejad

روشهای استفاده از بازاریابی مستقیم در ورزش (از دیدگاه کاتلر)
1)بازاریابی با کاتالوگ
2)بازاریابی با پست
3)بازاریابی تلفنی
4)بازاریابی تلویزیونی
5)فروش با پست الکترونیک

by: Alihoseinnejad

روشهای استفاده از بازاریابی مستقیم در ورزش
1)بازاریابی با کاتالوگ
بیان مشخصات محصول و
راههای دستیابی به آنها
by: Alihoseinnejad

روشهای استفاده از بازاریابی مستقیم در ورزش
2)بازاریابی با پست
ارسال مشخصات محصول به نشانی افراد
(به صورت فردی یا جمعی)

by: Alihoseinnejad

روشهای استفاده از بازاریابی مستقیم در ورزش
3)بازاریابی تلفنی:
تماس با افراد از طریق تلفن و معرفی محصول
(تماس به صورت تصادفی و یا با شناخت و آگاهی)
by: Alihoseinnejad

روشهای استفاده از بازاریابی مستقیم در ورزش
4)بازاریابی تلویزیونی:

به دو صورت انجام می شود:
– پخش آگهی تبلیغاتی و به گونه ای متقاعد کننده محصول
معرفی می شود با ذکر شماره تلفن اخذ سفارش
– کانال خرید خانگی، نوع دیگری می باشد که کانال های
ویژه ای هستند که به فروش محصول اختصاص دارند
by: Alihoseinnejad

روشهای استفاده از بازاریابی مستقیم در ورزش
5)فروش با پست الکترونیک
ارائه مشخصات محصول در سایت اختصاصی و ترغیب مشتریان به خرید از طریق سایت و تحویل محصول محصول در محل
(تسهیلات خرید از طریق سایت)
by: Alihoseinnejad

تبلیغات
آسانترین شکل ترفیع می باشد.

به وسیله تبلیغات می توان سهم بازار ، کانال های توزیع و پخش و دیگر تلاش های کسب و کار را به خوبی حفظ و گسترش داد.

با افزایش فروش می توان هزینه تبلیغات را کاهش داد.

کاهش هزینه تبلیغات در شروع کار باعث افت فروش می شود و هیچ
سودی نخواهد داشت.
by: Alihoseinnejad

تبلیغات
چهار روش معمول برای تدوین بودجه تبلیغات:
1)درصد فروش: بودجه تبلیغات بستگی مستقیم به میزان فروش دارد

2)پروژه ای: درصدی از بودجه طی یک پروژه تبلیغاتی تعریف می شود.

3)بودجه بر مبنای درآمد ثابت: بودجه مشخصی برای تبلیغات در نظر
گرفته می شود.

4)بودجه انعطاف پذیر: هر زمان نیاز به تبلیغ بیشتر احساس شود ،
بودجه تبلیغات افزایش می یابد.
by: Alihoseinnejad

تبلیغات و نام گذاری جهانی محصولات ورزشی
تبلیغات جهانی: استفاده از جاذبه ها ، پیام ها، هنر، تصویر، داستانها و غیره در بازار چندین کشور

شرکت های پیشرو در امر تبلیغات جهانی همواره دارای یک مزیت نسبت به رقبای خود هستند.

تبلیغات جهانی موجب افزایش فروش در کوتاه مدت و تقویت ماهیت محصول در دراز مدت می شود.

تبلیغات جهانی موجب تبلیغات انبوه در سطح جهان و دسترسی به کانال های توزیع مناسب می شود.
by: Alihoseinnejad

تبلیغات و نام گذاری جهانی محصولات ورزشی
*توجه به ویژگیهای فرهنگی جوامع در تبلیغات جهانی*
مثال) در فرانسه خشونت در تبلیغات غیرقانونی است
شرکت "ری باک" در تبلیغات خود صحنه های بوکس را با فیلم خانم هایی که در کنار ساحل در حال دویدن هستند جابجا نمود.
by: Alihoseinnejad

چگونگی انتخاب یک شرکت تبلیغاتی در ورزش
توجه به نکات زیر در انتخاب شرکت تبلیغاتی:

سازمان شرکت تبلیغاتی: متمرکز یا غیر متمرکز یودن شرکت
(شرکت های غیر متمرکز اختیارات زیادی به شعب محلی تفویض می کنند)
پاسخگویی ملی: میزان آشنایی به فرهنگ و عادات خرید کشور مورد نظر
توانایی پوشش بازار: آیا می تواند تمام بازار را تحت پوشش تبلیغات قرار دهد؟
هدف شرکت تبلیغاتی: چه ویژگی ای از محصول را می خواهد نشان دهد؟

by: Alihoseinnejad

نقش عناصر ترویج در بازاریابی ورزشی
دسته بندی از نگاه استاتلر و پیتس :
تبلیغات
فروش شخصی
ترفیع فروش
روابط عمومی
by: Alihoseinnejad

نقش عناصر ترویج در بازاریابی ورزشی
عنصر تبلیغات:
by: Alihoseinnejad

نقش عناصر ترویج در بازاریابی ورزشی
فروش حضوری:
ارائه محصول به صورت حضوری از سوی فروشنده به یک خریدار می باشد.
تماس مستقیم با مشتری/ دریافت نظرات خریدار/نقش بالای قابلیت های فروشنده/
فروشگاه های ورزشی
by: Alihoseinnejad

نقش عناصر ترویج در بازاریابی ورزشی
ترفیع فروش:
ترفیع فروش در ورزش با روشهای:
– بازاریابی تلفنی
– در نمایشگاههای کالاهای ورزشی: نمایش و معرفی محصول
– در رویدادهای ورزشی:اهداء جوایز/توزیع نمونه کالا/قرعه کشی/توزیع کوپن های تخفیف خرید/استفاده از وسایل تبلیغاتی مثل سررسید و…
by: Alihoseinnejad

نقش عناصر ترویج در بازاریابی ورزشی
نقش روابط عمومی:
ترویج سازمان خود به صورت غیر مستقیم و اغلب بدون هزینه
در کنفرانس های خبری
ارائه مقالات
پوشش رادیو و تلویزیون
by: Alihoseinnejad

تفاوت حمایت مالی با تبلیغات
تصور غلط: حمایت مالی یک شکلی از تبلیغات تصور شود.
حمایت مالی به منظور خوشنامی و جلب اعتماد مردم صورت می گیرد
نه برای معرفی کالا و خدمات بلکه ایجاد آگاهی از نشان تجاری خود
تبلیغات برای معرفی کالا و خدمات می باشد.
مشتریان در معرض پیام های ترویج کننده علامت تجاری یک حامی مالی قرار می گیرند.
حمایت مالی عنصری از مراودات شرکت است در کنار عناصر آمیخته ترویج
by: Alihoseinnejad

حمایت کنندگان مالی در ورزش
حمایت مالی با دو دسته انگیزه:
1) انگیزه های هیجانی
2) انگیزه ای عقلانی

1) دلبستگی شخصی مدیر یا مدیران یک شرکت به ورزش یا یک تیم خاص به دلیل سرگرمی به حمایت مالی می پردازند.

2) شناخت و ادراک عمومی از شرکت حامی مالی،افزایش آگاهی بازار هدف،ارتقای ارتباطات کارکنان و افزایش انگیزه کاری انها ، افزایش فروش و توسعه جذب درامد
by: Alihoseinnejad

حمایت کنندگان مالی در ورزش
ساختارهای اقتصادی در هر کشور تاثیر مستقیم در توسعه جذب درآمد از حمایت های مالی دارد.

در ایران:
به دلیل مالکیت گسترده دولتی در اقتصاد و ساختار انحصاری بازار مشکلاتی بر سر راه حضور حمایت کنندگان مالی در ورزش وجود دارد.

by: Alihoseinnejad

خلاصه اینکه
by: Alihoseinnejad
سرمایه گذار تمایل دارند تا در بخش هایی سرمایه گذاری کنند تا در حدی از بازگشت سرمایه شان اطمینان داشته باشند.
با اینکه فوتبال عمومیت نسبتا بالایی دارد ولی حامیان مالی به دلیل ریسک بالای سرمایه گذاری به این امر رغبتی نشان
نمی دهند.

با تشکر از توجه شما

by: Alihoseinnejad


تعداد صفحات : 41 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود