آشنائی با فعالیتهای گروه امور فرهنگی و ارتباطات
جایگاه امور فرهنگی در سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران
انقلاب اسلامی ، انقلاب فرهنگی
انقلاب اسلامی و به تبع آن نظام جمهوری اسلامی که حاصل و دستاورد آن است ، انقلاب و نظام فرهنگی است . همچنین که مسایل و حوادث انقلاب حتی دفاع مقدس و هجوم همه جانبه نظامی و تهاجم فرهنگی دشمن ثابت کرد که همه این تهاجمات و دشمنی ها به خاطر اهداف و آرمان های فرهنگی این نظام است .
اصول و مبانی کلان نظام جمهوری اسلامی از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
اصل سوم قانون اساسی
1- ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی
2- بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسایل دیگر
3- تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی ، فنی ، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان
لازم به ذکر است اصول چهارم ، هشتم ، نهم و بیستم هم به نوعی مربوط به امور فرهنگی جامعه بوده و همچنین اصول دهم ، یازدهم ، دوازدهم ، پانزدهم ، شانزدهم ، بیست و چهارم و یکصدو پنجاه و چهارم نیز اختیارات و وظایف قانونی مرتبط با بخش فرهنگ ، دین ، اخلاق و مسایل مبتلا به آن در جامعه می باشد .
سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه
در فصل مربوط به امور فرهنگی ، نکات مهم و ارزش مندی وجود دارد :
1- تکمیل و اجرای مهندسی فرهنگی کشور
2- زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره)
3- تقویت قانون گرایی ، انضباط اجتماعی ، وجدان کاری ، خودباوری ، روحیه کار جمعی ، ابتکار ، درست کاری ، قناعت ، پرهیز از اسراف و اهتمام به ارتقای کیفیت در تولید
4- مقابله با جریانات انحرافی
5- استفاده بهینه از فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی
6- ایجاد در ک مشترک از چشم انداز بیست ساله و تقویت بور و عزم ملی برای تحقق آن
سرفصل های فرهنگی سند چشم انداز
اعتلا و عمق و گسترش دادن معرفت و بصیرت دینی بر پایه قرآن و مکتب اهل بیت (ع)
زنده و نمایان نگاه داشتن ریشه های دینی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره )
ایجاد انگیزه و عزم ملی برای دستیابی به اهداف مورد نظر در افق چشم انداز
تقویت وجدان کاری و انظباط اجتماعی و روحیه کار و ابتکار ، کارآفرینی ، درستکاری و قناعت و اهتمام به ارتقای کیفیت تولید
تقویت وحدت و هویت ملی
سالم سازی فضای فرهنگی ، رشد آگاهی ها و فضایل اخلاقی و اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر
مقابله با تهاجم فرهنگی
تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی
مبارزه با فقر ، فساد و تبعیض
تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن
تقویت هویت ملی جوانان
تحکیم روابط با جهان اسلام و ارائه تصویری روشن از انقلاب اسلامی
تقویت و تسهیل حضور فرهنگی جمهوری اسلامی در مجامع جهانی و سازمان های فرهنگی بین المللی
تقویت هویت اسلامی و ایرانی ایرانیان خارج از کشور و کمک به ترویج زبان فارسی در میان آنها
الزامات فرهنگی
1- توسعه در دو محور اساسی اندیشه و اخلاق با همان جنبش نرم افزاری و تربیت انسانی
2- ترویج فرهنگ قرآنی در همه ابعاد
3- خود سازی همکاری با پیشگامی خواص جامعه و التزام عملی به مبانی اعتقادی و ارزشی و عامل بودن عالمان و مسئولان
4- بازشناسی ارزش های اسلامی و انقلابی
5-تاکید بر هویت اسلامی و تفکر مستقل
6- تحول در نظام عملی کشور از پرتو فرهنگ اسلامی
7- شرح مباحث راهبردی و کلان بر اساس معرفت و بصیرت دینی با نگاهی قرآنی و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت
8- تدوین رهبردهای توسعه در چارچوب ارزش ها
9- لزوم تفکر علمی و سیستمی در برخورد با توسعه
10- تربیت و تامین کادر مدیریتی موردنیار
11- توجه به « حوادث واقعه » و عنصر زمان و مکان در برخورد با توسعه و راهبردهای توسعه فرهنگی
12- تبیین رابطه دین و توسعه
13- شناختی دقیق ، عمیق و جامع نسبت به توسعه غربی و درک تفاوت های آن با توسعه اسلامی
14- شفاف سازی ، آگاه سازی ملت هانسبت به خواسته ها و آرمانهای جمهوری اسلامی
15- ایجاد زیر ساخت های فرهنگی در مواجهه با جهانی سازی و استحاله فرهنگی
16- تعیین شاخص های عدالت اجتماعی
17- تعیین الگوهای مصرف مبتنی بر نیازهای معقول و مشروع و فرهنگ سازی در این زمینه
18- مبارزه با خوی رفاه طلبی ، تکاثر و افزون طلبی ، تجمل گرایی و مصرف زدگی
19- تدوین راهبردهای لازم آموزشی در جهت تبیین ترویج فرهنگ اسلامی
20- بررسی و تجزیه و تحلیل و تفکیک موضوعی اندیشه ای مترقی امام خمینی (ره) همچنین اندیشه های استاد شهید مطهری و مقام معظم رهبری
21- لزوم دشمن شناسی به طور اعم و غرب شناسی به طور اخص
22- تکیه بر همبستگی ملی و مشارکت عمومی و یافتن راهکارهای مناسب برای همگرایی قومیت ها ، مذاهب ، اقلیت ها و گروه های مختلف
23- تاکید بر هویت ملی
24- احیای مراکز فرهنگی و مساجد
25- لزوم تدوین راهبردهای فرهنگی
26- مقابله با تهاجم فرهنگی
27- ترویج فرهنگ عاشورایی ، مهدوی ، احیای فرهنگ جبهه و دفاع مقدس و فرهنگ جهادی
برنامه ریزی در امور فرهنگی
در یک برنامه ریزی مناسب ،پاسخ به پنج سئوال ضروری و لازم می باشد این سئوالات عبارتند از :
چه کاری را باید انجام داد ؟
چگونه باید آن کار را انجام داد ؟
برای انجام آن کار ، چه فرد یا افرادی مناسب تر از دیگران می باشند ؟
فعالیت برنامه ریزی شده باید تا کی ادامه پیدا کند ؟
هزینه های انجام آن چقدر است ؟
برنامه ریزی راهبردی و استراتژیک
اتخاذ استراتژی کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت برای رسیدن به هدف
مدیریت اجرای دقیق برنامه ریزی های صورت گرفته تا رسیدن به هدف
تدوین و طراحی نظام کنترل و ارزشیابی طرح ها ، پروژه ها و برنامه های در حال انجام
اصول 12 گانه نظام طرح نویسی برای برنامه های ابداعی و اختراعی
عنوان و موضوع طرح
شرح مسئله و یا همان نبیین ضرورت اجرای طرح
اهداف طرح که شامل اهداف کلی و جزئی آن می گردد.
معرفی کامل طرح و نحوه اجرای آن
دستاوردهای مدنظر که در اجرای طرح لحاظ گردیده است
مستندات اجرای طرح
مختصات کلی طرح
تقویم اجرایی
نظام ارزشیابی و سنجش
مختصات نیروی انسانی
برآورد دقیق و کامل هزینه های اجرای طرح
بیان نوع و میزان تعاملات برنامه ریزی شده
شیوه تبلیغات و اطلاع رسانی در امور فرهنگی ابعاد تبلیغ :
1) مخاطب شناسی
2) نیاز سنجی
3) روش شناسی
4) موقعیت شناسی
5) زبان شناسی
6) زمان شناسی
7) پیامد شناسی
عناصر تبلیغ :
پیام دهندگان
پیام
رسانه
دریافت کننده پیام
ابزاهای برقرای ارتباط موثر:
سخنرانی ، نشریه ، جزوه ، بروشور ، نمایش فیلم و…
فرم های گزارش دهی
لازم است در این زمینه نیز استاندارد سازی شود که در مرکز در شرف تهیه فرم های مربوطه می باشیم .
شیوه نامه ها و پروژه های گروه امور فرهنگی و ارتباطات در سال 1390
شیوه نامه راه اندازی سایت
عناوین دستورالعمل راه اندازی سایت به شرح زیر است :
تعریف
هدف از راه اندازی سایت
کارگروه اجرایی سایت در سازمان
چگونگی راه اندازی سایت
شرح وظایف مدیر و کاربر تخصصی سایت
انتظارات دفتر نمایندگی ولی فقیه از سازمانهای استانی و تابعه :
– ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی ویژه حوزه نمایندگی ولی فقیه در سایت سازمان که به صورت روزانه مطالب و گزارشهای فعالیتهای حوزه در آن انعکاس یابد .
– همکاری و تعامل افزون تر و به موقع با سایت دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در قالب ارسال اهم گزارشها ، فعالیتهای و اقدامات فرهنگی انجام شده به صورت پست الکترونیک و یا لوح فشرده همراه با تصاویر
شیوه نامه اردوهای فرهنگی
فصل اول:
الف- تعریف اردو
ب- هدف اردو
ج- سیاست اردو
د- انواع اردو
فصل دوم:
الف- تعریف نیروی انسانی
ب- شورای برنامه ریزی
ج-مدیریت سازمان استان
د-گروه فرهنگی
ه-سرپرست
فصل سوم:
عوامل خدماتی
1- مسئول خدمات
2- امور مالی:
3- منابع تامین هزینه :
پروژه های گروه امور فرهنگی و ارتباطات
1- کمیته تخصصی نامگذاری سال
– اهداف
-اعضای کمیته
– وظایف کمیته
2- جلسات منطقه ای
3- گزارش عملکرد نشست های منطقه ای مدیریت امور فرهنگی
توصیه ها و پیشنهادات جهت بهبود امور فرهنگی
برگزاری دوره های آموزشی
1- آموزش های مرتبط با مدیریت فرهنگی در یک ساختار تشکیلاتی سازمانی
2- آموزش های مرتبط با تعریف مبانی و مفاهیم کار فرهنگی
3- آموزش فنون تبلیغ و مربی گری
4- طرح مباحث مرتبط با آسیب شناسی کار فرهنگی
دست حق به همراهتان خدا نگهدارتان