تارا فایل

قالب آماده نوشتن طرح کسب و کار


طرح کسب و کار
(Business plan)

عنوان طرح:

1
– بخش معرفی
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

* فهرست مطالب طرح
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………….

2- خلاصه مدیریتی
در خلاصه مدیریتی مواردی از قبیل توصیف زمینه کسب وکار و اصل موضوع، فرصت و استراتژی، بازار هدف، مزیت های رقابتی و سوددهی باید به صورت خلاصه بیان شود.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3- چشم انداز
در این قسمت باید تصویر روشن و شفافی از آینده کسب و کار تبیین شود و بدین منظور باید ماهیت، ضرورت، چگونگی انجام کار، افراد مشارکت کننده در طرح و پتانسیل های مکانی و زمانی طرح با گرایش به آینده مشخص شده به طوری که در چند سال آینده مشخص شود، که طرح در چه جایگاه و موقعیتی قرار می گیرد.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
پیش نویس شرح چشم‏انداز
رشد/ تبدیل ]اسم شرکت[ …………………………………………………………. به یک ]نوع فعالیت[ ………………………………………… موفق منطقه‏ای، ملی، بین‏المللی که در مدت]……. [ سال، به ]مشتریان[ ……………………………………………………..، ]محصولات و خدمات[ ……………………….. ارایه کند.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

4- ماموریت
در این بخش چرایی کسب و کار باید مشخص شود و باید بیان نماید که کسب و کار چه تعهداتی در قبال ذینفعان آن دارد.
* تعهدات شما به مشتریان چه خواهد بود؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
o این کسب و کار برای سرمایه گذاری چه مزیتی خواهد داشت؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
* سایر ذینفعان از قبیل افراد حقیقی و حقوقی را مشخص کرده و منافع آن ها را نیز بیان کنید؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
پیش‏نویس شرح ماموریت
ماموریت ]نام شرکت[ …………………………………….. فراهم ساختن / ارایه‏ی ]محصول و خدمات[ …………………………………………………. برای مشتریان است. این ]محصول و خدمات[ ………………………………………… ……………. و استفاده از آن {چه امتیازی}……………………………………………………………….
برای مشتریان دارد؟ من متعهد شده‏ام این کار را برای ]هدف (اهداف) محوری[……………………………………………………… که ‏ پیشبرد این ‏ایده را دنبال.می کند انجام دهم.

5- اهداف
در این قسمت اهداف طرح که می تواند با دستیابی به آن اهداف به چشم انداز مورد نظر دست پیدا کند باید مشخص شود. به طور مثال در این قسمت باید اهداف زیر به صورت دقیق، شفاف و قابل اندازه گیری مشخص شود.
* هدف بازاریابی: ( مشخص شود که قرار است این کسب و کار در 10 سال آینده چه سهم از بازار را از آن خود کند)

*
* هدف تولید: ( مشخص شود که قرار است این کسب و کار در 10 سال آینده چه مقدار باید تولید نماید و چه خدماتی ارائه نماید)

*
* هدف نیروی انسانی: ( مشخص شود که قرار است این کسب و کار در 10 سال آینده چه تعداد نیروی انسانی به کار گیرد)

*
* هدف مالی: ( مشخص شود که قرار است این کسب و کار در 10 سال آینده چه مقدار سود مالی مدنظر قرار دهد)

*
* سایر اهداف: (در صورتی که اهداف فوق نتواند به تنهایی چشم انداز را محقق نماید سایر اهداف مورد نیاز باید ذکر شود)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

6- استراتژی طرح
نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات صنعت مورد نظر شما جهت فعالیت، کدامند؟
موانع ورود به این صنعت کدامند؟
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
خصوصیات و کاربردهای محصول/خدمت شما چیست؟
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
وجه تمایز محصول/ خدمت شما با سایر محصولات بازار چیست؟
در این بخش مشخص کنید، از وارد شدن در چه زمینه هایی باید پرهیز کرد؟ با مشکلاتی مانند تغییرات در نرخ بهره، تغییرات فن آوری، تغییر سلیقه و عادات مشتریان چگونه برخورد می کنید؟ با مشکلات مربوط به تولید، کیفیت و خسارات احتمالی که تولید را متوقف می سازد و زمان های ناشی از طولانی شدن زمان طراحی و توسعه محصول چگونه برخورد می کنید؟
جدول SWOTرا تشکیل داده و نقاط قوت و ضعف سازمان خود را با تهدیدها و فرصت های محیط تطبیق داده و استراتژی های کسب و کار خود را تبیین نمایید.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
تحلیل SWOT: (قوت ها – ضعف ها – فرصت ها – تهدیدها)
ضعف هاW
1_
2_
3_
.
.
.
قدرت ها S
1_
2_
3_
.
.
.
درون سازمان

محیط بیرون سازمان
WT
1_
2_
3_
.
.
ST
1_
2_
3_
.
.
تهدیدها T
1_
2_
3_
.
.
OW
1_
2_
3_
.
.
SO
1_
2_
3_
.
.
فرصت ها O
1_
2_
3_
.
.
W : نقاط ضعف خود و یا سازمان خود را در این قسمت برشمرید.
S : نقاط قوت خود و یا سازمان خود را در این قسمت برشمرید
T : تهدیدها و بحران های محیط را در این قسمت برشمرید.
O : فرصت ها و موقعیت های محیط را در این قسمت برشمرید
:ST با توجه به موقعیت های سازمان چطور می خواهید به تهدیدات محیط پاسخ دهید .
:WT با توجه به تهدیدات محیط و نقاط ضعف سازمان خود چطور می خواهید از تهدیدات به عنوان فرصتی برای پوشش نقاط ضعف خود استفاده کنید .
:OW چطور با استفاده از فرصت های محیط می خواهید نقاط ضعف خود را جبران کنید ؟
SO : چطور با استفاده از نقاط قوت خود می خواهید از فرصت های محیط موقعیت مناسبی برای سازمان خود بسازید .
* توضیحاتی کامل راجع به اینکه از قدرت ها و فرصت ها چگونه بهره می گیرید و در هنگام برخورد با ضعف ها و تهدیدها چه عملی انجام می دهید, بیان کنید.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7- برنامه ها
1-7-بازاریابی
تجزیه و تحلیل بازار
* مشتریان
مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چرا مشتریان به محصولات/خدمات شما نیاز دارد؟ این مشتریان تا چه مدت به این محصولات/خدمات نیاز دارد؟ رابطه بین مصرف کننده و خریدار اصلی به چه صورتی است؟ مشتریان شما چه ویژگی هایی(سن، جنس، سبک زندگی مستقل) دارند؟
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
* اندازه بازار
اندازه بازار را مشخص کنید و نشان دهید در برآورد اندازه بازار تا چه حد به عواملی از قبیل علاقه مندی مشتریان به محصولات/خدمات شما، سطح درآمد آن ها و نحوه دسترسی شان به محصولات /خدمات خود توجه کرده اید؟
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
* تخمین سهم بازار و فروش
برای محصول شما در بازار چه مقدار تقاضا وجود دارد؟
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
از کدامیک از روش های برآورد بازار استفاده کرده اید؟ از چه منابعی برای تعیین تقاضای بازار استفاده کرده اید؟
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
روند تغییر تقاضا به چه صورتی است؟
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
در آینده چه سهمی از بازار را به دست خواهید آورد؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

* رقبا
رقبای بنگاه و کسب و کار شما چه کسانی هستند؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

نقاط ضعف و قوت رقبا چیست؟ رقبایتان در چه سطحی هستند؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

اگر فکر می کنید رقبایی وجود دارند که شما می توانید بخشی از بازار آن ها را تصرف کنید، در مورد نحوه انجام این کار توضیح دهید؟

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

رقبای اصلی(سایر تولیدکنندگان محصول یا خدمت) شما و مشخصات مربوطه:

نام (کارگاه یا شرکت)
اندازه (نسبت به کارگاه شما)
فاصله با شما (متر/کیلومتر)
پاره ای از ویژگی ها
کل تقاضا

بزرگ تر یکسان کوچک تر
………….. متر

بزرگ تر یکسان کوچک تر
………….. متر

بزرگ تر یکسان کوچک تر
………….. متر

کل تقاضای بازار

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

* تبلیغات
قیمت محصول یا خدمات خود را چگونه و بر چه اساسی تعیین خواهید کرد؟
– نحوه ی پخش محصول یا خدمت: شخصی  شرکتی  نمایندگی  سایر: ………………..
– نحوه ی اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصول یا خدمت تولیدی:
تابلوی کارگاه  مطبوعات  صدا و سیما  بروشور و کاتالوگ  برگ تبلیغاتی  اینترنت  افراد  سایر: ……………………………………………………………….
– برای شناساندن محصول یا خدمت خود و بدست آوردن سهم مطلوب از بازار مربوطه چقدر زمان لازم دارید؟
کمتر از 3 ماه  3-6 ماه  6-9 ماه  9-12 ماه  بیش از یک سال 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
* شیوه فروش
چه کسانی محصولات شما را خواهند فروخت؟ چه روش هایی را برای فروش محصولات خود به کار خواهید گرفت؟
(تلفنی، مکاتبه پستی، ارائه مستقیم به مشتری، شرکت در نمایشگاه و غیره)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

چه روش هایی را برای پرداخت به مشتریان پیشنهاد می کنید؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

برای فروش محصولات خود از چه کانال هایی بهره می گیرید؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

چگونه به شکایت مشتریان رسیدگی می کنید؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

کانالهای اولیه توزیع کدامند؟ (فروشگاه های خرده فروشی، عمده فروشی، نمایندگی، اینترنت یا غیره)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

چرا بسته بندی محصولات شما برای کانال های توزیعی که در نظر گرفتید، مناسبند؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

چرا کانال های توزیع شما از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

*
برنامه های طرح و توسعه محصول
آیا تحقیقات قبل از تولید و توزیع محصول را انجام دادهاید؟ برای توسعه محصول در آینده چه برنامه هایی دارید؟ چه جانشین ها و مکمل هایی برای محصولات/ خدمات خود در نظر گرفته اید؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
* برنامه زمان بندی بازاریابی
برنامه سالیانه خود را برای بازاریابی به طور دقیق نوشته و در هر سال ذکر کنید که شما با این برنامه سالیانه به طور مثال در سال اول چه قدر توانسته اید به هدف بازاریابی خود نزدیک شوید؟

میزان تحقق هدف بازاریابی به درصد
برنامه سال اول ……………………………………………………………………………………………………….
برنام سال دوم ……………………………………………………………………………………………………….
برنامه سال سوم ……………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2-7- برنامه عملیاتی و تولید
* فن آوری موردنیاز
تکنولوژی مورد نیاز برای تولید محصول خود را مشخص نمایید.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
* مراحل و روش تولید
مراحل تولید و ساخت محصولات و جریان ورود مواد اولیه اصلی تا مرحله بسته بندی محصولات را تشریح نمایید.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
* چارچوب قانونی و عوامل اجتماعی و محیطی
مجوزها و تاییده های مورد نیاز شما کدامند؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
چگونه کسب و کار شما به موضوعات مهم اجتماعی که به امنیت، آسایش و سعادت کارکنان مربوط است احترام می گذارد؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
چگونه کسب و کار شما برای منطقه ای که در آن قرار دارید توسعه و منافع اجتماعی به همراه می آورد؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
چگونه قوانین و مقررات زیست محیطی را در نظر می گیرید؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
* مواد اولیه و مواد بسته بندی
مواد اولیه مورد استفاده در تولید چه مشخصات و ویژگی های دارند؟ میزان دسترسی به مواد اولیه به چه میزان است؟ نحوه انبار شدن مواد اولیه و مواد بستهبندی به چه صورتی است؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
* برآورد فضای مورد نیاز طرح
به چه میزان فضا برای بخش های تولید و عملیات نیاز دارید؟ فضای مورد نیاز برای بخش های اداری، رفاهی و کارگری را مشخص نمایید.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
* برآورد هزینه های راه اندازی و شروع تولید
برای برآورد هزینه های راه اندازی و شروع تولید، میزان سرمایه گذاری ثابت، سرمایه در گردش و هزینه های تولید پیش بینی می گردد.
میزان سرمایه گذاری ثابت و امکانات و تاسیسات مورد نیاز یک طرح مطابق جداول زیر پیش بینی می گردد.

* نمونه فرم هزینه ها

ردیف
شرح
مبلغ کل

جمع

برنامه زمان بندی تولید
در این قسمت سال به سال میزان تولید را مشخص نمایید که در هر سال قادر به تولید چه میزان محصول با چه تجهیزات و امکاناتی هستید و درصد تحقق سالیانه خود به هدف تولید را ذکر کنید؟

برنامه تولید سال اول
تجهیزات
مواد اولیه
مکان مورد نیاز
سایر امکانات
میزان تولید
درصد تحقق هدف تولید در سال اول و همین طور برای سایر سال ها مشخص شود .
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3-7-برنامه نیروی انسانی
هر یک از بخش های گوناگون شرکت به چند نفر پرسنل نیاز دارد؟ مهارت و تحصیلات پرسنل باید در چه سطحی باشد؟ چه نوع روابط سازمانی باید بین آن ها برقرار باشد؟ هزینه های پرسنلی به تفکیک گروه های کاری چقدر است؟
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
* ساختار سازمانی
شکل مالکیت کسب و کار خود را مشخص نمایید.(شخصی، مشارکتی،سهامی) به طور خلاصه در مورد افرادی که حاکمیت و کنترل سازمان را در اختیار دارند(نام، فعالیت، میزان تحصیلات، اشتغال) توضیح دهید. افراد مهم و کلیدی شرکت (مدیر عامل، مدیر مالی،مدیر بازاریابی، مدیر تولید) را معرفی کنید.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………. حقوق و دستمزد مستقیم و غیر مستقیم

ردیف
محل
خدمت
تعداد
حقوق و مزایای ماهانه
حقوق و مزایای سالیانه(15ماه)
بیمه سهم کارفرما
ملاحظات

عنوان پست سازمانی
تعداد نفرات
شرح وظایف
1
مدیرعامل

2
مدیر تولید

3
پرسنل اداری مالی

4
کارگران ساده

5
کارگران ماهر

6
نگهبان

ساختار سازمانی

9- برنامه مالی
برنامه مالی شما باید در برگیرنده ترازنامه، حساب عملکرد سود و زیان، پیشبینی حساب در گردش وجوه نقد، محاسبه نقطه سر به سر ، محاسبه دوره بازگشت سرمایه و صورتهای مالی باشد.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
* برآورد سرمایه ثابت :
* هزینه های سرمایه ای :

شرح
مبلغ ( هزار ریال )
زمین

محوطه سازی

ساختمان سازی

ماشین آلات و تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی

تاسیسات

وسایل حمل و نقل

وسایل دفتر (20تا30درصد هزینه ی ساختمان اداری)

پیش بینی نشده ( 10 درصد اقلام بالا )

جمع کل

*
* هزینه های قبل از بهره برداری :

شرح
مبلغ ( هزار ریال )
هزینه های تهیه ی طرح، مشاوره،اخذ مجوز، حق ثبت، قراردادهای بانکی ( 4% هزینه های سرمایه ای )

هزینه های راه اندازی و تولید آزمایشی ( 15 روز هزینه های آب، برق، سوخت، مواد اولیه، حقوق و دستمزد )

هزینه آموزش نیروی انسانی
(2درصد کل حقوق سالانه)

جمع کل

هزینه های قبل از بهره برداری + هزینه های سرمایه ای = سرمایه ثابت

برآورد سرمایه در گردش :

عنوان
شرح
مبلغ ( هزار ریال )
مواد اولیه و بسته بندی
2 ماه اولیه و بسته بندی

حقوق و دستمزد
2 ماه هزینه های حقوق و دستمزد

تنخواه گردان
2 ماه هزینه های آب، برق، سوخت و تعمیرات

جمع کل

* نحوه ی سرمایه گذاری :
( مبالغ به هزار ریال )

شرح
سهم متقاضی
تسهیلات بانکی
جمع

مبلغ
درصد
مبلغ
درصد

* هزینه های تولید سالانه :

شرح
مبلغ ( هزار ریال )
هزینه ی مواد اولیه و بسته بندی

هزینه ی حقوق و دستمزد

هزینه ی انرژی ( آب، برق و سوخت )

هزینه ی تعمیرات و نگهداری

هزینه ی پیش بینی نشده ی تولید ( 5 درصد اقلام بالا )

هزینه ی اداری و فروش ( یک درصد اقلام بالا )

هزینه ی تسهیلات مالی ( 5 درصد مقدار وام )

هزینه ی بیمه ی کارخانه ( دو در هزار سرمایه ثابت )

هزینه ی استهلاک

هزینه ی استهلاک قبل از بهره برداری ( 20 درصد هزینه های قبل از بهره برداری )

جمع کل

محاسبه هزینه های ثابت و متغیر

شرح هزینه
هزینه متغیر
هزینه ثابت
هزینه کل
(هزار ریال)

مقدار
هزینه
مقدار
هزینه

هزینه ی مواد اولیه و بسته بندی

هزینه ی حقوق و دستمزد

هزینه ی انرژی ( آب، برق و سوخت )

هزینه ی تعمیرات و نگهداری

هزینه ی پیش بینی نشده ی تولید ( 5 درصد اقلام بالا)

هزینه ی اداری و فروش ( یک درصد اقلام بالا )

هزینه ی تسهیلات مالی ( 5 درصد مقدار وام )

هزینه ی بیمه ی کارخانه ( دو در هزار سرمایه ثابت )

هزینه ی استهلاک

هزینه ی استهلاک قبل از بهره برداری ( 20 درصد)

جمع کل

جمع کل

* محاسبه ی نقطه ی سر به سر :
100 × هزینه های ثابت
= = درصد نقطه سر به سر
هزینه ی متغیر- فروش کل
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
1- نرخ بازدهی سرمایه :

هزینه ی تسهیلات مالی + سود و زیان ویژه
= = نرخ بازدهی سرمایه
کل سرمایه گذاری

………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2- دوره ی برگشت سرمایه :
کل سرمایه گذاری
= نرخ بازدهی سرمایه
استهلاک قبل از بهره برداری + ( استهلاک ) + ( هزینه ی تسهیلات مالی ) + ( سود )

………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
10- پیشنهادها
در این بخش پیشنهادات موجود در زمینه سرمایه مورد نیاز، نحوه جذب سرمایه، مصرف وجوه، برگشت سرمایه و مواردی از این قبیل مطرح میگردد.
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………………………………..

11- ضمائم
بخش ضمائم دربرگیرنده اطلاعات تکمیلی در زمینه طرح میباشد. اطلاعاتی مانند: بروشورها، کاتالوگها و مدارک مربوط به تولید، مدارک قانونی، سوابق شغلی مدیران و سایر اطلاعات مهم و مرتبط.

6


تعداد صفحات : 13 | فرمت فایل : Word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود