تارا فایل

پاورپوینت قالب و قالب برداری – بخش دوم


بخش دوم :قالب و قالب برداری

مزایای قالب چوبی :
1) مقاومت مناسب 5) هزینه کم
2) سبک بودن 6) قالب برداری سریع
3) عایق حرارت
4)قابلیت اتصال بصورت ساده و امکان افزایش طول با میخ

تعداد دفعات استفاده از قالب چوبی به عوامل زیر بستگی دارد : 1) کیفیت سطح 2) راست بودن 3) میخ کوبی کم 4) حفظ و نگهداری مناسب از آنها
نکات اجرایی در مورد قالب چوبی :
1) تخته قالبها نباید موج داشته باشد
2) حداقل یک طرف تخته ها باید صاف باشد
3) ضخامت تخته ها باید ثابت باشد
4) فاصله میخ ها تا لبه تخته مناسب باشد
5) میخ ها بصورت مورب و متناوب کوبیده شوند
6) چهار تراش ها با میخ های کوبیده شده در زمین ، خوب تثبیت شوند

7) در عمل بعد از بتن ریزی شالوده برای استقرار قالب ستونها همزمان و پیوسته با بتن شالوده پاشنه ای به ارتفاع 15-10 سانتیمتر می سازند تا بدنه قالب ستون روی آن تثبیت شود به این پاشنه اصطلاحاً رامکا یا پاخور گفته می شود

8) چون قالب ستونها ارتفاعی هستند و امکان دسترسی به ته آنها وجود ندارد معمولاً در قسمت تحتانی یه دریچه نصب می گردد تا قبل از بتن ریزی خرده های مصالح خارج شوند این دریچه به دریچه بازدید یا کفشور قالب موسوم است .
9) پشت بندها از چهار تراش هایی به ابعاد10×5 و 15×7/5 و 15×10 سانتیمتر ساخته می شوند.
_ پشت بندها عمود بر درز قالب ها نصب شده تا تخته قالبها انحنا پیدا نکنند .
_ فواصل بین پشت بندها به فشار وارده بستگی دارد
_ این فواصل حداکثر 80 سانتیمتر است .
10) اگر بتن ریزی تا لبه فوقانی قالب انجام نشود باید حد فوقانی بتن ریزی روی قالب با کوبیدن میخ یا خط زدن مشخص گردد .
11) لبه تخته ها صاف باشد تا قالب ها درز نداشته باشند در غیر این صورت باید از آب بند ها در محل درزها استفاده کرد .

12) در ستون ها هنگامی که ارتفاع بتن ریزی زیاد است یک دریچه در ارتفاع 1/5 متری روی یک جانب قالب ستون تعبیه می کنند تا بتن ریزی قالب تحتانی از این دریچه صورت گیرد سپس بعد از اینکه بتن ریزی تا محدوده دریچه انجام شد دریچه را می بندند مجدداً بقیه بتن ریزی ریزی ستون از بالا صورت می گیرید .

13) فواصل کلاف ها و بست ها ی قالب ستون به فشار قالب بستگی دارد .
فشار قالب متاثر از عوامل زیر است :
* ارتفاع بتن ریزی
* سرعت بتن ریزی
* جرم حجمی مصالح
* میزان آب مصالح
* درجه حرارت
* فشار در پای قالب بیشتر از قسمت های دیگر است به همین دلیل فواصل کلاف ها و بست ها در قسمت تحتانی نزدیک به هم بوده و در قسمت فوقانی این فواصل می توان بیشتر باشد اما در عمل اندازه فواصل را ثابت می گیرند .

قالب آجری:

قالب بندی آجری:

(slip form) قالبهای لغزنده

slip form : قالبهای لغزنده
* بیشتر برای اجرای سازه های مرتفع مورد استفاده قرار می گیرد

* این قالبها در دو نوع افقی و قائم وجود دارد .

* قالبهای لغزان با مزایای فراوان ، معایبی هم دارند .

* اساس کار آن به این صورت است که قالبی با ارتفاع حدوداً 1متر در فواصل زمانی متناوب بالا کشیده می شوند و ضمن بالا کشیدن قالب عملیات بتن ریزی و آرماتور بندی نیز ادامه دارد و هیچگاه بدنه قالب از بتن جدا نمی شود

از قالبهای لغزان در سازه های زیر استفاده می شود

ستونهای مرتفع(بلند وباریک)
2) دیوارها(هسته های) برشی سازهای بتنی بلند مرتبه
3) برجها(برجهای مخابراتی،خنک سازو…)
4) سیلوی تک یا چند سلولی
5) مخازن مایعات
6) شفت قائم تونل ها و معادن
7) شفت قائم سکوی پرتاب موشک
8) دودکشهای مرتفع

مزایا و معایب قالب های لغزان:

* سرعت اجرای سازه ها بسیار بالاست
* برای ساختمانهای بلندتر از 20 متر کاملاً اقتصادی است
* سازه اجرا شده کاملاً یکپارچه و عاری از وجود درزهای افقی و عمودی است
* در صورت دقت در اجرا نمای بتن کاملاً خوب و قابل قبول خواهد بود
* قیمت این نوع قالب ها گران تر است
* اجرای بازشوها ، برآمدگی ها و درزهای انبساطی مشکلتر از روش کلاسیک دارد .
* نیاز به نیروی متخصص بیشتری دارد .

انواع قالب های لغزان:

قالب لغزان قائم
قالب لغزان افقی

قالب های لغزان قائم( براکتی):
اساس روش اجرای قالب لغزنده عمودی این است که قالب به ارتفاع ۱ تا ۱٫۵ متر در فواصل زمانی متناوب به بالا کشیده می شود. در ضمن بالا کشیدن قالب عملیات بتن ریزی و آرماتور بندی نیز ادامه می یابد و دائماً مخلوط بتن از بالا به درون قالب ریخته شده و ضمن حرکت قالب به سمت بالا بتن سخت شده از قسمت زیرین قالب جا می ماند. سرعت حرکت قالب به نحوی تنظیم می شود که بتن در زمان خارج شدن از قالب ضمن تحمل وزن خود، جهت حفظ شکل خود از مقاومت کافی برخوردار باشد. قالب بندی لغزان قائم را می توان بر اساس حرکت پیوسته انجام داد و یا آن را طوری برنامه ریزی کرد که در ارتفاع معینی متوقف گردد و سپس حرکت لغزان خود را مجدداً از سر گیرد. معمولاً حرکت قالب لغزان با سرعتی یکنواخت صورت می گیرد.

هر مرحله اجرای دیوار را یک لیفت می گویند

قالبهای لغزان از چه قطعاتی تشکیل شده است :
1) جکها
2) میل جکها
3) دستگاه هیدرولیکی ( پمپ هیدرولیک)
4)رویه قالب
یوک
افقی
5) پشت بند داربست
آویز

اجزاءتشکیل دهنده قالب لغزان :
1) جکهای قالب لغزان :
* قالب لغزنده عمودی توسط یک سری جک ( معمولاً هیدرولیکی ) به بالا کشیده می شود .
* این جک ها بر روی میل جک حرکت کرده و به سمت بالا می روند .
انواع جک ها :
جکهای دستی ، برقی ،هیدرولیکی
2) میل جک :
* میل جک ها میله ای فولادی صافی هستند که جک ها بر روی آنها سوار می شود .
* جک ها هستند که نهایتاً تمام بار وارد بر سیستم قالب بندی را تحمل می کنند .
* این میله ها در پایین به بتن سخت شده تکیه دارند و همانند ستونی بارها ی وارده را به پایین منتقل می کنند

3) دستگاه هیدرولیکی : * نیروی لازم برای کارکرد جکها توسط این دستگاه تامین می شود * این دستگاه روغن را با فشار زیاد به سمت جکها روانه می کند و جکها در اثر فشار روغن شروع به بالا رفتن از میل جکها می کنند * این دستگاه در سیستم قالب لغزنده دائماً روشن نمی باشد
4) یوک:yokes

* قطعه دیگری به نام یوک روی قالب نصب می شود که دو وظیفه دارد:

الف) نگهداری قالب و ممانعت از باز شدن و گسیختگی آن در اثر فشار جانبی بتن تازه

ب) انتقال کلیه بارها از قالبها ، سکوها و داربست ها به جک ها

اعضاء سازهای قالب لغزان

5) پشت بند افقی : * از جنس چوب ، فلز و یا تلفیقی از هر دو ساخته می شود * پشت بند باید در جهت قائم نیز مقاوم باشد تا بتواند وزن قالبها و نیز اصطکاک بین قالب و بتن تازه را تحمل کند و بار را به قالب جکها انتقال دهد
6) پاگردهای داخلی و خارجی :
* پاگرد داخلی برای عملیات بتن ریزی و آرماتور بندی بکار می رود
* پاگرد خارجی برای عملیات کنترل قالب بکار می رود
_داربست آویز :
* به منظور انجام عملیات های کیورینگ بتن ، داربست آویز را به قالب لغزنده متصل می کنند
* داربست آویز از یوکها و یا از پشت بندهای افقی آویزان می شود
* پهنای داربست آویز 90-60 سانتیمتر است
* داربست آویز باید باسطح بتن کمی فاصله داشته باشد تا به بتن فشار نیاورد

جرثقیل برجی : کارهایی که توسط این جرثقیل انجام می شود عبارتند از : * عملیات انتقال آرماتور * نصب و پیاده کردن قالبها و تجهیزات مربوطه
وینچ :
* در سیستم قالب لغزان انتقال بتن در ارتفاعات پایین بوسیله پمپ انجام می گیرد
ودر ارتفاعات بالاتر بوسیله وینچ انجام می گیرد
بالا کشیدن قالب و سرعت اجرای عملیات :
* سرعت متوسط حرکت قالب به سرعت گیرش بتن بستگی دارد که این خود با درجه حرارت بتن سازی و درجه حرارت محیط قالب ارتباط دارد
سرعت متوسط حرکت قالب ممکن است به سرعت آرماتور بندی و یا پیش بینی محلهایی که باید خالی بمانند بستگی داشته باشد
((سرعت حرکت قالب لغزان معمولا بین 3 تا 6 متر در شبانه روز متغیر است))

انواع پمپ وینچ:

نکته : هرچه سرعت بالا رفتن قالب بیشتر باشد ، میزان مقاومت نهایی بتن کاهش می یابد
تنظیم قالب لغزان :
* اپراتور قالب لغزنده موظف است که هر دو ساعت یک بار حرکت قالب را دقیقاً کنترل نماید و به محض آنکه اندکی از مسیر خود منحرف شد ، دستگاه را در خلاف جهت انحراف برگردانده و به مسیر اصلی خود هدایت کند .
چه موقع قالب لغزنده آمادگی بیشتری برای انحراف از مسیر اصلی دارد

هر چه بدنه سازه کوچکتر بوده و سازه مرتفع تر باشد
ˁˁˁ

قالب به علل متفاوتی ممکن است از مسیر خود منحرف شود که عمده ترین آنها عبارتند از :
الف) هماهنگ نبودن عملکرد جک ها
ب) اعمال بار گذاری نا متقارن بر روی قالب جکها به دلایل مختلفی مانند :
* مساوی نبودن موقعیت جک ها
* لیز خوردن جک ها روی میل ها و میل جک ها و …
ممکن است باعث انحراف فالب شود

مزایای استفاده از قالب لغزنده عمودی :
1) سرعت اجرای سازه سیار بالاست
2) اقتصادی است
3) سازه اجرا شده کاملاً یکپارچه شده و عاری از وجود درزهای ساختمانی عمودی و افقی است
4) در صورت دقت در اجرای عملیات ، نمای بتن بسیار خوب و قابل قبول خواهد بود
5) نیازی به اجرای داربست نما به روش کلاسیک نیست
6) امکان پیش ساخته کردن قطعات قالب در کارخانه وجود دارد
7) امکان بالا کشیدن خر پاهای سقف و … همزمان با اجرای قالب لغزان وجود دارد

معایب قالب های لغزنده عمودی :
1) قیمت اولیه گران تر است
2) اجرای باز شو ها و بر آمدگی ها و هم چنین آرماتور ها ی انتظار مشکل است
3) تدارکات اجرایی مشکل است زیرا قالب لغزنده معمولاً 24 ساعته و بصورت 3 شیفت اجرا می شود
4) در گرما و سرمای شدید اجرای این روش نسبت به روش های دیگر مشکلات بیشتری به همراه دارد
5 ) بطور کلی اجرای قالب نیاز به نیروی متخصص بیشتری داشته و بایستی در تمام جهات دقت لازم به عمل آید

جزئیات نصب سکوی های کار و داربست آویز قالب لرزان

مقایسه تکنولوژی اجرا در سیستم قالب لغزان و روش سنتی

قالب لغزان افقی: این نوع قالب برای ریختن بتن دیوارهای طولانی ،کف و جداره کانالهای بزرگ ،بتن ریزی شیبها ،کف تونلها و راه ها به کار می رود.قالب افقی لغزان برروی تکیه گاه ثابت ( ریل یا سکو) حرکت میکند

قالب لغزان افقی:

ناوه:
نکاتی که در حین استفاده از ناوه بایستی به آن ها توجه کرد:
استفاده از ناوه برای انتقال بتن به ارتفاع بیشتر از 2 متر باید جلوگیری شود زیرا ناوه طولانی باعث جداشدگی اجزا و خشک شدن مخلوط بتن می گردد ، بنابراین باید از ناوه کوتاه استفاده کرد. به عنوان راهنمایی، در صورت استفاده از یک ناوه، چنانچه بتن دچار جداشدگی گردید باید در نوع وسیله و یا طول آن تجدید نظر نمود
ناوه هایی که آهنی هستند توانایی حمل حدودا 1500 متر مکعب بتن را دارند.  
برای آنکه مخلوط درون ناوه مجدداً مخلوط گردد، بهتر است که در انتهای ناوه از یک ناودانی و یا قیف هادی عبور کند. این عمل همچنین باعث می شود که از جداشدگی اجزای بتن جلوگیری شود، بویژه اگر سرعت بتن روی ناوه زیاد باشد.
مخلوط بتن باید دارای کارایی کافی و چسبنده باشد تا به راحتی درون ناوه حرکت کند. برای مثال باید از بتن هایی با اسلامپ 5 تا 10 سانتیمتر استفاده نمود.

اسلامپ بتن :

قالب های پرنده:Flying Deck Forms
اصطلاح قالب پرنده به سیستمی اطلاق می شود که اجزا آن به یکدیگر متصل شده و یک واحد بزرگ را تشکیل می دهند که به آن عرشه می گویند. این سیستم برای قالب بندی دال بتنی در ساختمانهای چندین طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. پس از آنکه بتن هر طبقه ریخته شده و مقاومت لازم را کسب کرد، قالب پرنده (بدون جداسازی اجزا) از بتن جدا شده و به صورت افقی به سمت بیرون ساختمان حرکت داده می شود و در بیرون ساختمان بالا کشیده می شود تا در موقعیت جدید برای یک دال دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد. اصطلاح “قالب عرشه پرنده” از آنجا گرفته شده است که این قالب به سمت بیرون ساختمان حرکت داده می شود (پرواز می کند) و به سمت بالا کشیده می شود تا در تراز طبقه بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. هر واحد قالب پرنده از اجزا سازه ای مختلفی از جمله: خرپاها، تیرها، تیرچه ها و رویه فلزی یا پلاستیکی تشکیل و مونتاژ می شود ودرقالب بندی دالهای ساختمان مورد استفاده قرار گیرند.

قالب پرنده در حال برچیدن از یک طبقه برای حمل به طبقه بالاتر:

واحدهای استاندارد این قالبها در طولهای 2/5 تا 30 فوت می باشد

قالب های عرشه:

قالب های عرشه دو نوع می باشند:

1-قالب های عرشه برای پل هایی که عرشه آنها به صورت تخت و یا دال و شاهتیر به صورت درجا و یکپارچه اجرا می گردند. در این نوع نیاز به داربست می باشد.
2-قالب های عرشه برای عرشه هایی که تیرهای حمال آنها به صورت پیش ساخته بتن آرمه و یا فولادی می باشند. در این نوع نیاز به داربست نمی باشد.

اجرای عرشه با تیرهای پیش ساخته

قالبهای تونلی

قالب تونلی:

اجرای ساختمانهای بتنی به روش قالب تونلی:
یکی از روشهای صنعتی که هم اکنون توسط تعداد زیادی از انبوه سازان بزرگ کشور های مجاور نظیر ترکیه و حتی کشور عزیزمان ایران مورد استفاده قرار می گیرد،  اجرای اسکلت بتنی با استفاده ازقالب های تونلی است. از این سیستم برای ساخت بناهای تمام بتن، با ساخت همزمان سقف و دیوارها اعم از اصلی و فرعی و همچنین تعبیه کلیه بازشوهای درب و پنجره و لوله های توکار، جعبه های کلید و پریز و برق و دیگر تاسیسات ساختمانی لازم، استفاده می شود

قالب تونلی:

معرفی" سیستم قالب تونلی کلاسیک"  TRTF 
     در این روش سازه ای قالب تونلی از نوعی قالب فلزی به شکل تونل جهت قالب بندی یکپارچه دیوار و سقف بتنی هر طبقه استفاده می گردد. بطوری که اسکلت بتنی ساختمان فقط شامل دیوار های بتنی برشی و سقف های دال بتنی بوده و فاقد هرگونه اعضای سازه ای معمول نظیر تیر و ستون است که پس از یک مرحله بتن ریزی (در یک روز) با گذشت 2 روز، با قرار دادن شمع در طبقه مذکور، امکان قالب برداری و انتقال به طبقه بالاتر وجود داشته و اسکلت یک طبقه به طور کامل به دست می آید.
سیستم قالب تونلی که در سازه ها به کار برده می شود موجب استفاده بهینه از مساحت مفید زیر بنا می گردد. همچنین این سیستم مقاومترین سیستم سازه ای در برابر زلزله می باشد. به دلیل اینکه دیوارهای بتنی برشی و سقفهای بتنی و نیز بتن ریزی بدون وقفه این دو عضو قائم و افقی یکپارچگی سازه را به وجود می آورد لذا این روش ساخت مناسبترین سیستم برای مناطق زلزله خیز می باشد.
قابلیت استفاده از قالبها برای چند صد مرتبه نصب و بتن ریزی موجب سرشکن شدن و کاهش سرمایه گذاری و پائین آوردن هزینه های ساخت می گردد. به گونه ای که یک گروه متشکل از 8 یا 9 نفر در یک روز کاری ضمن نصب قالب و بتن ریزی یک واحد آپارتمانی نسبتاَ بزرگ را به سهولت به انجام برسانند.

مزایای سیستم تونلی
 1- سرعت در اجرا و صرفه جویی در هزینه تمام شده
1-1  با توجه به مشخص بودن تعداد ست های قالب تونلی و دوره زمانی دقیق و سیستماتیک عملیات آرماتور گذاری، امکان قالب بندی و بتن ریزی وجود داشته و تاخیرات زمانی خصوصاَ در بخش اسکلت به حداقل ممکن می رسد و این روش در مقایسه با عملیات قالب بندی، آرماتور بندی، بتن ریزی و قالب برداری ستون ها، تیر ها و سقف ها در ساختمان های بتنی معمول بسیار سریع تر است.
2-1 در سیستم قالب تونلی هم زمان با آرماتور بندی دیوارها و سقف ها، بخش عمده ای (در حدود 70 درصد) از لوله گذاری های برقی و غلاف های تاسیساتی صورت گرفته و در نتیجه عملیات شیار زنی روی سقف و دیوار، (در ساختهای سنتی) جهت جاگذاری لوله و قوطی برق حذف میگردد که این خود باعث کاهش زمان و هزینه های بعدی می شود.

مشخصات عمومی پروژه بوستان در تهران:

1-هزینه ماشین آلات:
روش قالب تونلی ، اجرای همزمان دیوار و سقف میباشد که با توجه به حجم بتن ریزی و قالب های وسیع مورد استفاده در یک مرحله بتن ریزی ، نیاز به ماشین آلات بیشتری را می طلبد . در ارزیابی داخلی انجام شده ، برای ساختمان 4 یا 5 طبقه ، این هزینه حدود 12% و برای ساختمان 10 طبقه حدود 9% بیشتر از هزینه ماشین آلات در اسکلت بتنی می باشد
هزینه مصالح ، اجرای دیوارها ، سقف ها و سفید کاری : با توجه به این که بسیاری از دیواهای ساختمان در زمان اجرای اسکلت قالب تونلی تامین میگردد هزینه آن به مراتب پایین تر از سیستم اسکلت بتنی است ( حدود 68% کمتر از سیستم بتنی 5 طبقه و حدود 45% کمتر از سیستم بتنی 10 طبقه میباشد )
هزینه مصالح ، اجرای دیوارها : در این سیستم بسیاری از دیوارهای ساختمان در زمان اجرای اسکلت و قاتب بندی ساخته می شوند . بنابراین هزینه تمام شده به مراتب پایین تر از سیستم اسکلت بتنی می باشد ( حدود 68% کمتر از اسکلت بتنی در بناهای ده طبقه و 75% کمتر در ناهای ده طبقه)

در نهایت جمع کل هزینه ها با توجه به حجم عملیات مختلف سیستم قالب بتنی حدود 18% هزینه کمتری نسبت به اسکلت بتنی دارد .  

قالب بندی تونلی:

2- مقاومت بسیار مناسب در برابر زلزله
1-2 در روش تونلی به دلیل اتصال مستقیم دال سقفها به دیوارهای اطراف و سطح گسترده اتصال آنها عملاَ حالت تمرکز تنش در محل اتصال تیرها و ستونها نظیر سازه های بتنی معمولی وجود نداشته و سازه به صورت کاملاَ یکپارچه در مقابل نیروی جانبی زلزله مقاوت می کند و خطرات آسیبهای سازه ای در مقاطع بحرانی اطراف گره ها نظیرساختمانهای بتنی معمولی وجود ندارد.
 2-2به دلیل سختی فوق العاده زیاد این نوع سازه عملاَ سختی دیوارهای غیر سازه ای پرکننده تاثیر قابل توجهی در سختی کل سازه که هنگام آنالیز و طراحی مفروض بوده نخواهد داشت و نتیجه آنالیز اولیه کاملاَ قابل اعتبار است.
3-2 تغییرات سختی طبقات سازه در ارتفاع یک ساختمان از مباحث مهم در آیین نامه 2800 می باشد که با توجه به تیپ بودن اسکلت و مقاطع سازه در طبقات در  سیستم تونلی، تغییرات سختی در ارتفاع نامحسوس بوده و توزیع نیروهای زلزله در ارتفاع بسیار منظم تر صورت می گیرد. در هر حال پیش بینی می شود در صورت وقوع زلزله های مخرب و شدید به دلیل یکپارچگی دیوارها و سقفها و وجود شبکه آرماتوربندی در جدار دیوار و سقف به صورت کاملاَ یکنواخت حتی در صورت آسیبهای جدی سازه بتنی، امکان ویران شدن ساختمان و ریزش آوار دیوار و سقف روی بهره برداران وجود نداشته و تلفات انسانی به حداقل ممکن خواهد رسید

3- سهولت در اجرا و نظارت سازه
ب ا توجه به سادگی شبکه آرماتوربندی دیوارها و سقفها و تکرار آنها در طبقات با تهیه نقشه های کارگاهی برای لوله گذاری برق و تاسیسات و محل بازشوهای دیواری و سقفی، اجرای کار و نظارت فنی بسیار دقیق و با سهولت خواهد بود.
4- عایق بندی حرارتی و صوتی ساختمان
عایق بندی ها در پروژه های سازه تونلی به سهولت امکان پذیر بوده به طوری که استفاده از عایق پلی رول زیر ضخامت کف سازی ها و استفاده از تکنیکهای جدید نما سازی همراه با عایق پلی اورتان روی سطوح خارجی دیوارها و سقف بام سبب رعایت مقررات ملی، آسایش بهره برداران و صرفه جویی ملی در مصرف انرژی می شود.
در ساختمان های اجرا شده به روش تونلی، ابتدا آرماتوربندی و تعبیه مسیر های تاسیسات مکانیکی و برقی در دیوارها انجام می شود وهم زمان با اقدامات، قالب بندی بازشو های مورد نیاز برای تاسیسات و در  و پنجره اجرا می شود. قالب های دو طرف دیوار را به صورت پشت به پشت، قالب بندی می کنند و با قرار گرفتن قالب های متوالی در کنار هم، بدون قالب واسط سقفی یا همراه با آن ،مجموعه قالب عادی دیوار وسقف را تشکیل می دهند.
در مرحله بعد، آرماتوربندی سقف و جاگذاری مسیر های برق انجام می شود و قالب هایی برای خالی ماندن محل داکت ها و دیگر حفره های لازم در سقف نصب میشود.در ادامه، بتن ریزی سقف ها و دیوارها به صورت یکپارچه ودر یک مرحله انجام می شود. اجرای جدارهای بتنی پرداخت شده، نیاز به نازک کاری بر روی سطوح آن ها را بر طرف می کند. این روش اجرا، در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، مورد ارزیابی قرار گرفته و کاربرد آن، در حیطه الزامات ارائه شده، مجاز است.

آماده کردن زمین برای اجرای فونداسیون:

قالب بندی فونداسیون

بتن ریزی فونداسیون:

میلگردهای انتظار:

رامکا:

قرار دادن میلگرد های افقی و عمودی و ایجاد شبکه آرماتور دیوارها:

محل عبور لوله های فاضلاب ،جانمایی لوله های برق و پریز برق

قراردادن قالب:

الزامات طراحی و اجرای ساختمان های بتن آرمه با شیوه قالب تونلی  1. مبنای کلی طراحی این سیستم مطابق با ساختمان های بتن مسلح از نوع دیوار باربر صورت گرفته و شیوه اجرای آن به روش قالب های تونلی انجام می شود.   2. اجرای این سیستم در کلیه پهنه های لرزه خیزی ایران (مطابق استاندارد 2800) حداکثر تا 15 طبقه یا 50 متر از تراز پایه بلامانع است.  3. طرح لرزه ای و سازه ای به ترتیب بر اساس آخرین ویرایش استاندارد 2800 ایران و آیین نامه آبا( یا آیین نامه  ACI 318-05 و ویرایش های بعد از آن) انجام گیرد.  4. رعایت ضوابط مربوط به شکل پذیری متوسط و زیاد متناسب با لرزه خیزی مناطق مختلف ایران مطابق استاندارد 2800 الزامی است.  5. منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع ضروری است.  6. به کارگیری حداکثر دهانه 5/5 متر برای سقف، حداکثر خالص 3 متر (بدون احتساب ضخامت سقف) و حداقل ضخامت 15 سانتی متر برای دیوار های هر طبقه در این سیستم مجاز است.  7. سطح مقطع اسمی دیوارهای سازه ای در هر جهت باید حداقل 3 در صد سطح زیر بنای طبقه باشد. 8. سطح مقطع اسمی دیوارهای سازه ای یک جهت می بایست حداقل 80 در صد جهت دیگر باشد. 9. رعایت حداقل مقاومت فشاری نمونه استوانه ای 25 مگاپاسکال برای بتن سازه ای و حداقل تنش تسلیم 400 مگاپاسکال برای فولاد الزامی است. 10. در نظر گرفتن ملاحظات خاص در پلان معماری، جهت بستن و باز کردن قالب های تونلی ضروری است. 11. قالب برداری اجزای سازه ای باید مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان صورت گیرد. 12. استفاده از موارد افزودنی شیمیایی(روان کننده،فوق روان کننده و افزودنی های تسریع کننده گیرش بتن) باید مطابق با مقررات ملی ساختمان و یا سایر مراجع معتبر بین المللی است، هم چنین نوع و میزان مصرف آن ها بر مبنای مشخصات اجرایی و اقلیمی کشور انتخاب شود.

13. در شرایط اقلیمی مختلف، باید تمهیدات لازم در طراحی و اجرای ساختمان ها در نظر گرفته شود. 14. طراحی و اجرای جزییات مناسب در محل اتصال دیوار های غیر سازه ای به منظور عدم مشارکت در سختی جانبی سازه الزامی است. 15. لحاظ کردن جزییات دقیق مسیر و محل نصب کلیه اقلام تاسیسات برقی و مکانیکی در مرحله طراحی و اجرا ضروری است. 16. در نظر گرفتن تمهیدات و تجهیزات لازم جهت اجرای بتن ریزی یکپارچه دیوارها و سقف در هر طبقه ضروری است. 17. تمهیدات لازم در اجرای نازک کاری و نما سازی بر روی سطوح بتنی، می بایستی در مراحل طراحی و اجرا در نظر گرفته شود. 18. عایق کاری حرارتی جداره های خارجی ساختمان مطابق الزامات مبحث19 مقررات ملی ساختمان الزامی است. 19. رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در خصوص حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و هم چنین الزامات نشریه شماره 444 مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن مربوط به مقاومت جداره ها در مقابل حریق با در نظر گرفتن تعداد طبقات، ابعاد ساختمان،کاربری و وظیفه عملکردی عنصر ساختمانی ضروری است. 20. صدابندی هوابرد جداکننده های بین واحد های مستقل و پوسته خارجی ساختمان و صدا بندی سقف بین طبقات باید مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان تامین شود

سیستم قالب بندی میزی :
این سیستم برای قالب بندی دالهای بتنی در سطحی وسیع و به صورت یکجا می باشد، علی الخصوص در سازه هایی با دالهای فاقد تیر امتیاز بالایی دارد. ارتفاع میز این سیستم قابل تنظیم است لذا در ساختمانهایی که ارتفاع طبقات در آنها متغیر است، به راحتی قابل استفاده می باشد. سیستم قالب بندی میزی در مقایسه با قالب بندی با صفحات افقی و داربست، امکان نصب و برچیدن بسیار سریعی فراهم می سازد و از نظر هزینه نیروی انسانی و تجهیزات با صرفه تر محسوب می گردد. قالب های میزی با تکیه گاه هایی که قاشق نام دارند و با کمک جرثقیل به صورت کاملاَ مطمئن به محل سازه های بعدی انتقال داده می شوند. با تعبیه نرده های ایمنی و قطعات جانبی در اطراف طبقه، ایمنی کامل تامین می گردد. سیستم قالب بندی میزی فولادی به همراه سیستم قالب بندی تونلی در سازه های با دهانه بزرگ قابل استفاده می باشد. 

پرواز قالب:

قالب بندی GRIDE FLEX

رواداریهای قالب:

Failures of Formwork
فروپاشی قالب:

انواع فروپاشی قالب:
الف)موضعی
ب)کلی

عوامل فروپاشی قالب
1-شمع گذاری ناکافی یا نادرست
2-مهاربندی ناکافی اعضا
3-عدم کنترل سرعت بتن ریزی
4-روش نادرست لرزاندن یا متراکم کردن بتن
5-اتصالات نادرست یا ناکافی
6-جزئیات و اتصالات نادرست یا ناکافی مهاربندی
7-برچیدن زود هنگام قالب
8-خطادر نصب شمع ها
9-طراحی نادرست یا ناقص سیستم قالب بندی
10-مقاومت ناکافی مصالح قالب بندی
11-سهل لنگاری کارگران یا سرپرست
12-ایجاد تغییرات در تجهیزات

مثالی از فروپاشی قالب بندی وداربست

ضوابط اجرایی قالب:
– تعبیه قالب برای اعضای بتنی با سطح فوقانی با شیب بیشتر از 1:1 الزامی است
– پیش از آرماتور گذاری می باید تا حد امکان رویه قالب ها را نصب کرده ومواد رها ساز مانند
روغن را روی قالب مالید
قطعات رویه قالب ها را می باید به گونه ای در کنار هم قرار داد وجفت کرد که هدر رفتن شیره بتن ناممکن شود
قالب ها باید از هر نوع آلودگی،ملات ها،مواد خارجی و نظایرآن عاری باشدو پیش از هربارمصرف با مواد رهاساز پوشانده شود
تعبیه کفشوی قالب در مواردی که دسترسی به کف قالب دشوار باشد
-تعبیه خیز اولیه برای تیرها و دال های با دهانه بزرگ


تعداد صفحات : 119 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود