تارا فایل

رئوس اهداف و برنامه های 5 ساله چهارم توسعه حمل و نقل ریلی


رئوس اهداف و برنامه های 5 ساله چهارم توسعه حمل و نقل ریلی
(اهداف و برنامه های کیفی) چشم انداز، ماموریت، اهداف، سیاست و خط مشی های زیربخش حمل و نقل ریلی

مـاموریت Mission) ): حمل 30% بار و مسافر داخلی بین شهری و 80% حمل و نقل ترانزیت کشور .
چشم انـداز ((Vision:
الف ـ کمـی :
1. دارا بودن 16000 کیلومتر خط اصلی ریلی یا چگالی خط 7/9 متر بر کیلومتر مربع .
2. دارابودن ناوگان ریلی با متوسط عمر 15 سال .
3. آزادسازی و خصوصی سازی تا حصول حداکثر 30% سهم دولتی در جابجائی کالا و مسافر ریلی بین شهری .
4. برون سپاری فعالیت های تصدی گری تا حد دسترسی به 5/0 نفر در هر کیلومتر خط اصلی
برای انجام امور حاکمیتی شبکه ریلی .
ب ـ کیفـی :
1. تجهیز کل شبکه به سامانه های علائمی و ارتباطی پیشرفته .
2. استقرار کامل نظام فن آوری اطلاعات .
3. مکانیزه نمودن سامانه های عملیاتی حمل بارو مسافر .
4. استقرار سطح کیفی خدمات (ایمنی، سرعت، رفاه) در حد استانداردهای بین المللی .

اهداف، مضامین و الزامات زیربخش حمل و نقل ریلی در برنامه چهارم توسعه با توجه به مضامین و سیاستهای کلی قانون برنامه چهارم توسعه کشور
1- اهـداف کـلی
الف ـ اهداف کیفی
– ارتقاء سطح کیفی خدمات (سرعت، دقت و رفاه)
– ارتقاء بهره وری نیروی انسانی، سرمایه و عوامل تولید
– ارتقاء ایمنی حمل و بهداشت محیط کار
– بهبود و کنترل فعالیت ها و پروژه های اجرایی در حد استانداردهای حفظ محیط زیست
ب ـ اهداف کمی
– کوچک سازی سازمان در حد تکفل امور حاکمیتی
– گسترش شبکه ریلی برای پاسخگوئی به تقاضاهای حمل انبوه و در مسیرهای طولانی در کشور
– توسعه ظرفیت شبکه و ناوگان ریلی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد هر برنامه
– افزایش تدریجی سهم راه آهن در حمل و نقل کشور

2- مضامین و الزامات اجرایی زیربخش ریلی در سالهای برنامه چهارم
· بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی
– شناسایی و رفع گلوگاههای شبکه ریلی و تنگناهای ترابری و ناوگان
– تامین صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل
– تسریع در انجام مطالعات امکان سنجی (توجیهی فنی ـ اقتصادی) و همچنین زیست محیطی کلیه طرحها و پروژه های مختلف با تاکید بر C.B.A و پیشنهاد برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی
– تهیه و ارائه طرحهای توجیهی اقتصادی ـ اجتماعی (باتعدیل قیمتها برای سال 83) برای جذب منابع بهینه سازی مصرف انرژی و بکارگیری آن در راستای کاهش مصرف در این زمینه
– منطقی نمودن سامانه ها و الگوهای مصرف و خطرآفرین حمل ونقل و توسعه زیربخش های کم مصرف
– تعیین و تصویب حقوق گمرکی و سود بازرگانی ماشین آلات و تجهیزات وارداتی راه آهن با نرخ های پائین
– تعیین شاخص های بهره وری کار، سرمایه، انرژی و کل عوامل تولید‏(T.F.P) و محاسبه آنها و همچنین بکارگیری نظام EFQM، تهیه و تدوین سازوکارهای آموزشی و ترویجی، اصلاح ساختار و تدوین نظامنامه اجرایی ارتقاء بهره وری و تحقق آنها
– تعیین ارزش افزوده زیربخش های حمل ونقل برون شهری (بدون لحاظ یارانه ها) و تشویق زیربخش ها
به ازای ارتقای بهره وری هر طراحی و تکمیل نظام مکانیزه برنامه ریزی عملیات
– تفکیک ساختار سازمانی به امور زیربنایی و ترابری ریلی
– بهبود سیستمهای تعمیرات و نگهداری در حد استانداردهای بین المللی
– تامین زیرساختها و تجهیزات لازم برای حمل ونقل های چند وجهی، کانتینری و ترکیبی
– بکارگیری سیستمهای مناسب علائم و ارتباطات بمنظور کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی
– اجرای نظام دسترسی آزاد به شبکه ریلی و حذف موانع ورود بخش غیردولتی و رفع تبعیض علیه بنگاههای کوچک و متوسط
– حمایت و اعطای تسهیلات بانکی با شرایط آسان و تامین مابه التفاوت سود و کارمزد تسهیلات مزبور برای تقویت بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط در سطح ملی و بین المللی
– مشارکت مالی در مخاطرات (ریسک) سرمایه گذاری های بخش خصوصی در مناطق کمتر توسعه یافته راه آهن
– بکارگیری روشهای مقررات زدایی از طریق واگذاری مدیریت (نظیر اجاره، پیمانکاری عمومی و پیمان مدیریت) و مالکیت (نظیر اجاره به شرط تملیک، فروش، واگذاری اموال) بمنظور تداوم برنامه خصوصی سازی در چهارچوب قانون اساسی
– ضمن حفظ امور سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان و نظارت در زیربخش ریلی، لزوم واگذاری امور ایجاد، توسعه، نگهداری و بهره برداری از مبادی و شبکه ها، مراکز و پایانه ها، با رعایت تضمین و استمرار ارائه خدمات مناسب، به بخشهای تعاونی و خصوصی
– تامین تسهیلات اعتباری (پرداخت اصل وام و یا مابه التفاوت نرخ سود پس از کسر مالیات) برای اعطای کمکهای مالی و فن آوری و در جهت ارتقای سطح طراحی، مهندسی، ساخت تجهیزات، نمونه سازی ماشین آلات، مطالعات و بهینه سازی مصرف انرژی، از محل منابع داخلی در قالب وجوه اداره شده نزد بانکها
– تهیه برنامه توسعه حمل ونقل ریلی با رویکرد نوسازی ناوگان و شبکه راه آهن بویژه در کریدورهای
شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب به گونه ای که تا پایان برنامه چهارم ضمن افزایش ایمنی عبور و مرور، امر انتقال آسان و سریع بار و مسافر (دولتی و خصوصی) برآورده گردد.
– تدوین استانداردهای حمل ونقل ریلی و انطباق آن با استانداردهای بین المللی ذیربط
– ایجاد زمینه رویکرد رقابتی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی
– توسعه حمل ونقل ریلی به عنوان حمل و نقل سبز، همساز با محیط زیست و در جهت بهینه سازی مصرف سوخت و افزایش ایمنی
– تسهیل رقابت و لغو انحصارات در حمل ونقل ریلی و ایجاد نهاد قانونی حافظ رقابت، محور قراردادن بخش خصوصی داخلی و خارجی در سرمایه گذاری در راه آهن و توسعه و گسترش پایگاههای اطلاع رسانی
– توسعه زیربناهای راه آهن بمنظور برقراری تعادل و تناسب بین تقاضای حمل و نقل و ظرفیت شبکه ریلی
– رفع موانع قانونی برای سرمایه گذاری های خارجی در راه آهن بویژه در گذرگاههای بین المللی

· تعامل فعال با اقتصاد جهانی
– تجهیز نقاط تجاری و پایانه های صادراتی و مسیرهای عبور قطارهای ترانزیتی و صادراتی
– تکمیل مبانی قانونی برای هماهنگی بین نهاده های مرتبط با ترانزیت و صادرات کالا و تسریع در عبور مطمئن کالا با نرخ های رقابتی
– همکاری برای حمل کالاهای مناطق آزاد جلفا و اروند (خرمشهر) و ایجاد ارتباط ریلی با 3 منطقه آزاد قشم (از طریق پل لافت)، چابهار (محور فهرج ـ چابهار) و انزلی (محور قزوین ـ رشت ـ انزلی)
– انجام مطالعه برای شناسایی بنگاههای کوچک و متوسط زیربخش ریلی و حمایت از آنها
– ایجاد موسسه پژوهشی با مشارکت بخش خصوصی برای توسعه فن آوریهای پیشرفته
– مشارکت فعال در اتحادیه ها و سازمانهای بین المللی بمنظور استفاده از اطلاعات، امکانات مادی، آموزشی و …
– انجام مناقصه ها، مزایده ها و مسابقه های خرید و فروش کالا و خدمات و عملیات مالی ـ اعتباری، در محیط رایانه ای و شبکه اطلاع رسانی و همچنین انجام فعالیتهای تدارکاتی و معاملاتی در قالب تجارت الکترونیک
– رفع موانع ترانزیت کالا و مسافر از طریق ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مرتبط

· رقابت پذیری اقتصاد
– راه اندازی قطارهای باری برنامه ای
– راه اندازی قطارهای مسافری سریع السیر
– افزایش سهم بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی (بار و مسافر)
– بهبود نظام بازرگانی و بازاریابی با تاکید بر اصلاح روشها و فرایندها
– اقدام در جهت حذف تبعیض های اقتصادی و ایجاد فرصت های برابر برای کلیه اشخاص و همچنین حذف و یا کنترل انحصارات موجود و تسهیل رقابت، در راستای ایجاد فضا و بسترهای مناسب برای تقویت و تحکیم رقابت پذیری
– در راستای تشکیل نهاد تنظیم مقررات و داوری و بمنظور برقراری فضای رقابتی در سرمایه گذاری و بهره برداری در حوزه انحصارات طبیعی راه آهن، اقدام برای تدوین آئین نامه ها و مقررات قیمت گذاری خدمات انحصاری، مقررات رقابت، تضمین و تعیین تعرفه های دسترسی به شبکه پایه، تعیین کیفیت، ایمنی و استاندارد خدمات، حل و فصل اختلافات فنی، مهندسی و تجاری بین بنگاهها و دولت، ضوابط حل اختلافات بین بنگاهها و مشتریان
– برنامه ریزی و اجرای توسعه زیربناهای ریلی با هدف کاهش هزینه های تولید، خلق مزیتهای رقابتی و منطبق با نیازهای توسعه اقتصادی کشور، در جهت بهبود فضای کسب و کار در کشور و زمینه سازی توسعه اقتصادی و تعامل با جهان پیرامون
– ایجاد تعادل بین درآمد ـ هزینه
· توسعه مبتنی بر دانایی
– شناسایی نیاز و تدوین برنامه توسعه علمی و فن آوری راه آهن و ارائه آن به وزارتخانه متبوع جهت درج در برنامه جامع توسعه علمی و فن آوری کشور
– همکاری و یا مشارکت با وزارت فن آوری اطلاعات در ایجاد زیرساختها ی مخابراتی کشور و راه آهن
– تخصیص منابع کافی (یک درصد از هزینه های عملیاتی) برای انجام پژوهش ها بویژه سفارشی
(دارای متقاضی) از طریق بخش خصوصی
– اصلاح ساختار تبلیغاتی، هدفمند کردن اعتبارات و ماموریت گرا کردن تحقیقات، توسعه همکاری های موثر بین المللی با تکیه بر شاخص های بین المللی
– تربیت نیروی انسانی کارآمد برای انتقال و جذب فن آوری و انجام پژوهش برای افزایش توان رقابتی و بهبود کیفیت شیوه های مدیریتی زیربخش
– انجام مطالعات نیازسنجی آموزش کارکنان (تخصصی و عمومی)، تدوین برنامه های سالانه آموزشی در چارچوب معین شده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تخصیص اعتبار برای تحت پوشش قرار درآوردن آموزش حین خدمت کلیه کارکنان
– تهیه طرح جامع توسعه منابع انسانی زیربخش ریلی شامل جذب، نظام انگیزشی، ارتقاء شغلی، آموزش، بهسازی و نگهداری نیروی انسانی، نظام استاندارد و ارزیابی مهارت نیروی کار با رویکرد بین المللی
– اصلاح ساختار آموزشی با توجه به تغییرات ساختاری راه آهن و فراگردهای اتوماسیون
– اجرای مصوبات هیات محترم وزیران در خصوص آموزشهای هفت گانه فناوری اطلاعات
– بررسی و بازآفرینی گردش کار و فعالیت در کلیه امور اجرایی، خدماتی و تولیدی زیربخش ریلی با هدف بهینه سازی فرآیندهای کاری، تقلیل زمان و هزینه انجام کارها و افزایش کیفت آنها با استفاده از دانش و فنآوریهای روز
– پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی با استفاده از ظرفیت مازاد و اخذ 100 درصد هزینه مربوطه از
متقاضیان مربوطه

· حفظ محیط زیست
– انجام محاسبه ارزشها و هزینه های مربوط به امور انرژی و آلودگیهای محیط زیست و منظور نمودن آنها در امکان سنجی طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای
– اعمال سیاستهای مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست برای اجرای مدیریت سبز در زمینه های مصرف انرژی، آب، مواد اولیه و تجهیزات (مثال کاغذ) و همچنین مواد زائد جامد

· آمایش سرزمین و توازن منطقه ای
– بهره گیری مناسب از قابلیتهای ترانزیتی ریلی از طریق اولویت بندی محورهای ارتباطی شرقی ـ غربی و شمالی ـ جنوبی و تدوین برنامه توسعه مبادی، شبکه و نقاط خاص واقع بر این محورها و همچنین تکمیل، توسعه و تجهیز شبکه ریلی برای ایجاد فرصت های شغلی متناسب با قابلیت هر منطقه
– ملحوظ نمودن حمل ونقل ریلی در تهیه برنامه جامع توسعه بلندمدت انرژی، صنعت و معدن، حمل ونقل، گردشگری، اسکان جمعیت متناسب با موقعیت منطقه ای کشور و تعامل بین آنها و همچنین انعکاس و اجرای اثرات این برنامه ها بر پهنه سرزمین با رعایت ملاحظات دفاعی ـ ایمنی

· ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی
– شناسایی نقاط و محورهای حادثه خیز و سرمایه گذاری برای کاهش آنها به میزان 50 درصد تا پایان
برنامه چهارم
– همکاری برای ایجاد نظام اورژانس در راستای ارتقاء ارائه خدمات به مصدومین حوادث ریلی
– ایجاد مدیریت و تجهیز مراکز مبارزه با حریق و آتش نشانی
– ایجاد سیستم کنترل و نظارت بر ایمنی و تجهیز مناطق راه آهن به امکانات لازم برای جمع آوری سوانح
– اجرای مصوبه هیات محترم وزیران در خصوص طرح ارتقاء سلامت

· ارتقاء امنیت و عدالت اجتماعی
– تلاش در جهت توسعه خطوط مراصلاتی ریلی با کشورهای منطقه و همسایگان در قالب توافقنامه های دوجانبه و چندجانبه
– افزایش سهم حمل و نقل ریلی بار و مسافر
– سرمایه گذاری منابع عمومی دولت و پرداخت مابه التفاوت نرخ تعرفه تکلیفی با قیمت تمام شده واقعی بار ریلی و همچنین محاسبه و پرداخت منافع ملی حاصل از حمل و نقل مرجح

· توسعه فرهنگی
– اختصاص بخشی از اعتبارات برای انجام امور فرهنگی و مطبوعاتی کارکنان

· نوسازی دولت و ارتقای مدیریت بخشی
– تشکیل واحد سازمانی مناسب امر خصوصی سازی برای تقویت و حمایت از بخش غیردولتی در زمینه نهادسازی، آموزش، ایجاد تسهیلات، توجیه و رفع موانع اداری
– تعریف و طبقه بندی مشاغل سیاسی و حرفه ای و ارتقاء شاغلین پستهای حرفه ای براساس شایسته سالاری به مدت چهار سال
– تعیین مسیر ارتقاء شغلی کلیه مشاغل ریلی دولتی
– توسعه کاربرد فناوریهای نوین اداری و اطلاعاتی با جهت گیری افزایش سرعت، دقت و کیفیت، کاهش هزینه ها و ارتقاء سطح بهره وری
– بازنگری و بازمهندسی با تاکید بر فرآیندها و روشهای انجام کار و به مردم و ارباب رجوع با رویکرد
اعتماد به مردم
– اجرای طرحهای موثر برای ارتقاء و بهبود مدیریت زمان
– مطالعه و انجام طرحها، سامانه ها و راهکارهای لازم و موثر در خصوص جلوگیری و کشف مفاسد اداری در اشکال گوناگون آن و افزایش هزینه و ریسک اقدامهای مجرمانه و اعمال خلاف قانون
– تعیین شیوه ها و نحوه سنجش، دانش، مهارت، استعداد و هوشمندی و سایر ابعاد شایستگی داوطلبین ورود به خدمات ریلی متناسب با طرحهای شغلی و شرایط احراز مشاغل
– واگذاری فعالیت های تصدی گری به بخش خصوصی و پیمانکاران
جهت گیریهای اصلی توسعه زیربخش ریلی (استراتژی)

· آزادسـازی ( Liberalization ) :
– تدوین و تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی برای تسهیل رقابت و لغو انحصارات
– تهیه و تدوین آئین نامه ها، ضوابط و دستورالعمل های مورد نیاز برای شفاف سازی و تعیین حدود فعالیت ها، اختیارات و مسئولیت ها
– مقررات زدائی
– اصلاح سامانه ها و روش ها در جهت ارتقاء کیفیت خدمات، تسریع امور و جلب رضایت مشتریان
– ایجاد نهادهای قانونی حافظ رقابت و ایمنی حمل ونقل ریلی، تحت نظارت هیات مدیره راه آهن

· واگذاری فعالیت های تصدی گری و خصوصی سازی (Privatization) :
– جلب سرمایه گذاران بخش خصوصی با مکانیزم تشکیل شرکتهای مشترک و اعطای تسهیلات
– تهیه مقررات، دستورالعمل ها و ضوابط و قراردادهای تیپ مورد نیاز برای فعالیت بخش خصوصی در قالب مواد 30 و 128 قانون برنامه سوم
– تعیین و تصویب تعرفه های مختلف طی دوره های زمانی مورد نیاز برای فعالیت بخش خصوصی
– تعیین چارچوب های فعالیتهای فی مابین راه آهن (بخش حاکمیتی) شرکتهای تابعه دولتی و بخش خصوصی
– بکارگیری سامانه های کاهش ریسک سرمایه گذاری از طریق انواع بیمه ها و تضمین ها
– تهیه فهرست مدیریتهای قابل واگذاری (نظیر اجاره، پیمانکاری عمومی و پیمان مدیریت)، تعیین و تصویب روشها، ضوابط و قراردادهای تیپ مربوطه
– تهیه فهرست مالکیتهای قابل واگذاری (نظیر اجاره به شرط تملیک، فروش تمام و یا بخشی از سهام، واگذاری اموال) و یا تهیه فهرست و مشخصات و توجیهات کامل فنی ـ اقتصادی طرحهای قابل سرمایه گذاری
– واگذاری امور به پیمانکاران

· بهبود بهره وری امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی :
– خرید و بکارگیری امکانات و تجهیزات، تکنولوژی پیشرفته و گسترش تحقیقات برای انتقال دانش
فنی به کشور
– اختصاص اولویت منابع به نگهداری در برابر توسعه ظرفیتها و تلاش برای بکارگیری ظرفیتهای موجود و بلااستفاده
– ارتقای سطح ایمنی از طریق رعایت استانداردها، تامین تجهیزات هشداردهنده و برقراری تسهیلات امـدادرسانی
– بهبود نظام های مدیریت و برنامه ریزی، نظارت و مطالعاتی (بویژه فنی ـ اقتصادی)، شفافیت درحسابهای مالی برای تخصیص بهینه منابع
– ارتقاء سطح کیفی و کمی آموزش کارکنان
– گسترش فناوری اطلاعات در زیربخش، اصلاح روشها و مکانیزه کردن سیستمها
– تفکیک ساختار اجرایی زیربخش به دو قسمت شبکه زیربنایی وعملیات حمل ونقل (ترابری)

· افزایش سهم زیربخش ریلی به سبب منافع اقتصادی و اجتماعی آن درسطح ملی :
– گسترش فعالیتهای بازرگانی و بازاریابی
– گسترش حمل ونقل ترکیبی، کانتینری و چند وجهی
– اتصال شبکه به قطبهای تولیدی و مصرفی درسطح کشور با رعایت اولویتهای فنی ـ اقتصادی
– ارائه مکانیزمهای تشویقی برای تامین ناوگان توسط مشتریان عمده
– بهبود کیفیت خدمات با حفظ قیمت تمام شده در حمل
– توسعه حمل و نقل ترانزیتی و تجهیز پایانه های مرزی
– اتصال شبکه ریلی به کشورهای همجوار در راستای گذرگاههای مصوب بین المللی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب

مسائل اساسی و تاثیرگذار بر توسعه زیربخش ریلی
مسائل ساختاری :
– تشکیل شرکت مادر تخصصی بعنوان متولی امور زیربنایی .
– تشکیل شرکت های ترابری خصوصی و مشارکتی .
– تفکیک فعالیت های زیربنایی از بهره برداری .
– تشکیل شرکت حمل و نقل بار .
– واگذاری کلیه فعالیت های تصدی گری به بخش خصوصی .
– کاهش نیروی انسانی تا سطح مورد نیاز در امور حاکمیتی و ارتقاء تعداد کارکنان دارای تحصیلات عالیه.
– اجرای طرح جامع انفورماتیک و ایجاد امکان تبادل اطلاعات بین شرکت مادر تخصصی و شرکتهای تابعه .
– تدوین و اجرای نظام های جذب و نگهداری نیروی انسانی .
– تشکیل کمیته توسعه ترانزیت به منظور تسهیل در امور ترانزیتی .
– تقویت شرکت های فورواردری بمنظور کاهش تصدی راه آهن در زمینه بازاریابی .
– ایجاد شرکت های تخصصی حمل ونقل ریلی .
– تنزل سطح کنترل نرخ تعرفه از سوی دولت به مجمع عمومی شرکت .
– تعادل بخشی سطح یارانه های اعطائی دولت بین زیربخشهای مختلف حمل ونقلی.
– ارائه مبالغ کافی تسهیلات بانکی با بهره مناسب برای شرکتهای زیر بخش ریلی و همچنین متقاضیان
سرمایه گذاری بخش خصوصی .
– تامین تسهیلات کافی ارزی و تضمین بازپرداخت تعهدات ارزی به طرحهای خارجی قراردادها.
– گمرکات (متعادل نمودن حقوق گمرکی و سود بازرگانی ـ هماهنگی جهت تسریع در ترخیص کالا ـ قبول وثیقه برای ترخیص کالاها) .
– اختصاص حمل بارهای انبوه و سنگین در مسافت طولانی به ریل (همچون کشورهای اروپایی).
– تنزل عوارض اخذ شده از راه آهن (در قانون تجمیع عوارض).
– رفع موانع اجرایی قانون نظام هماهنگ و قانون کار.
– تسری قانون 30 و128 برنامه سوم به قانون برنامه چهارم.
– تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی (و همچنین عملیاتی شدن بند5 آئین نامه اجرایی مواد 30
و 128 ـ مصوب هیات وزیران).
– حمایت شرکت های غیردولتی تولیدکننده دستگاهها و قطعات مرتبط با حمل و نقل ریلی.
– ایجاد صندوق توسعه راه آهن.
– تعیین میزان صرفه جویی حاصل از مصرف سوخت بار و صرفه جویی های حاصل (هزینه های جانبی) از سوانح و زیست محیطی حمل ونقل ریلی نسبت به شقوق حمل و نقل، اخذ آن در قالب عوارض جانبی اجتماعی و اقتصادی و اختصاص آن به توسعه اشکال مرجع حمل ونقل.
– تامین منابع جهت اجرای پروژه های عمرانی از طریق انتشار اوراق مشارکت، و یا روش های تامین منابع داخلی و خارجی.
مسائل اجــرایی :
– تدوین و اجرای طرح جامع حمل و نقل و تبیین تخصیص میزان بار در بخش حمل و نقل زمینی.
– اعمال مدیریت پروژه با پیش نیاز تهیه طرحهای توجیه فنی ـ اقتصادی.
– اولویت بندی طرحها براساس منافع ملی(مزیت های مختلف) و توزیع اعتبارات به تناسب آن.
– ایجاد تناسب بین سرمایه گذاری زیربنا و ناوگان.
– توسعه حمل ونقل ترانزیت.
– تقویت شرکت های فورواردری چند وجهی.
– ارتقاء سیستم های ارتباطی و ایجاد بستر مناسب انتقال اطلاعات.
– توسعه ظرفیت مراکز تخلیه و بارگیری و پایه ریزی سیستم توزین پیشرفته.
– توسعه حمل ونقل ریلی با مشارکت بخش غیردولتی.
– تدوین استانداردهای ایمنی و سطح خدمات و تلاش مستمر برای ارتقاء وضع موجود.
– بکارگیری قطارهای برقی.
– تامین ناوگان کانتینربر و سایر ناوگان مورد نیاز براساس تقاضای بازار.
– افزایش سرعت سیر چرخه واگنهای باری (بازرگانی و ترانزینی) .
– توسعه و تکمیل پایانه های مرزی سرخس و بندرعباس.
– تجهیز بنادر ایران به سیستم های مناسب حمل کانتینری.
مسائل توزیع فضایی :
– اتصال کامل کریدورهای شمال ـ جنوب و شرق و غرب.
– اتصال خطوط صنعتی ـ تجاری و قطب های صنعتی ـ تجاری به خطوط اصلی.
– توسعه خطوط حومه ای (حمل و نقل حومه ای) در شهرهای بزرگ.
– لزوم دسترسی کامل راه آهن به بعضی از اسکله های بندری مورد نیاز کشور.


تعداد صفحات : حجم فایل:83 کیلوبایت | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود