بسم الله الرحمن الرحیم
طراحی سیستم ارزیابی ریسک و مدیریت بحران
در بخش حمل و نقل ریلی
تفکر جهانی بر حرکت در جهت سرآمدی به منظور نیل به پایداری و سودآوری.
دستیابی سازمان ها به پایداری، نیروی انسانی سرآمد و نیل به اهداف مرتبط با استقرار سیستم های ارزیابی ریسک، مدیریت بحران و مدیریت بهداشت شغلی، ایمنی و محیط زیست.
وجودبحران های طبیعی در راه آهن (بروز حادثه در خطوط و تاسیسات ریلی ناشی از زلزله، سیل، طوفان های شدید و آتش سوزی).
وقوع سوانح و حوادث مختلف در این صنعت
بیان مساله
وجود بحران های انسان سازاز دلیل خطاهای کنترل کنندگان خطوط، سوزنبانان، لکوموتیورانان و عدم اجرای صحیح مقررات ایجاد شده و یا ناشی از اشتباه در زمانبندی های حرکت قطارها، خرابکاری و غیره.
این پروژه در چارچوب استقرار یک سیستم مدیریت بهداشت شغلی، ایمنی و محیط زیست (HSE-MS) ساختار ارزیابی ریسک و مدیریت بحران بر پایه استانداردهای جهانی اینگونه سیستم ها در اداره کل راه آهن منطقه تهران ایجاد خواهد شد.
بیان مساله
هدف کلی:
طراحی سیستم ارزیابی ریسک و مدیریت بحران در بخش حمل و نقل ریلی بر اساس ساختار HSE-MS با :
شناخت کامل وضع موجود خطوط راه آهن، وسایل نقلیه ریلی و تاسیسات زیربنایی
شناسایی کلیه خطرات بالقوه و موارد بحران زا در خطوط راه آهن
شناخت توانمندی ها و توانایی های موجود گروه های درگیر در بحران اعم از نیروها و امکانات، برنامه ریزی بحران، برنامه ریزی انجام تمرینات دوره ای برای گروه های درگیر، ساماندهی نیروها و امکانات، شناخت پتانسیل های موجود و در مجموع ایجاد آمادگی برای مقابله به بحران .
اهداف پروژه
اهداف جزئی:
پیاده سازی یک سیستم یکپارچه ارزیابی ریسک با هدف مهار ریسک های بهداشت شغلی، ایمنی و محیط زیست
شناسایی، ارزیابی و ارائه راه کارهای کنترل خطرات و ریسک ها در سطح خطوط و ایستگاه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران (اداره کل راه آهن منطقه تهران)
تدوین دستورالعمل ها و رویه های کاری سیستم مدیریت ایمنی و بحران
ایجاد سیستم مدیریت تغییر (Management of Change) برای پایداری فعالیت ها و مهار خطرات ناشی از تغییرات
مدیریت مناسب تر پیمانکاران در سطح خطوط و ایستگاه ها
اهداف پروژه
اهداف جزئی:
ایجاد ساختار یکپارچه HSE در طراحی مهندسی، عملیات و ایمنی در تمامی قسمت های راه آهن منطقه تهران
ایجاد ساختار پایش و اندازه گیری عملکرد بهداشت شغلی، ایمنی و محیط زیست
بازنگری ساختارهای فعلی بهداشت شغلی، ایمنی و محیط زیست و مقابله با بحران در راه آهن منطقه تهران و ایجاد بهبود سیستماتیک در آن ها
اهداف پروژه
ساختار روش ها و ابزارهای پروژه (Methodology)
1-1-2-تشکیل کمیته راهبری پروژه
مجموعه وظایف این کمیته به شرح زیر می باشد:
تعیین اعضای تیم اجرایی
تصویب نتایج ارزیابی ریسک
تصویب منابع برآورده شده اعم از نیروی انسانی و سایر منابع برای استقرار موفقیت آمیز پروژه
تصویب نقش ها، مسئولیت ها و اختیارات در ساختار سیستم مدیریت HSE
تصویب ساختارهای طرح ریزی شده در پروژه نظیر خط مشی HSE، روش ها، و رویه های کلان سیستم HSE
تصویب اهداف سیستم مدیریت HSE
بررسی نتایج ارزیابی داخلی و تصمیم گیری در خصوص مجموعه اقدامات اصلاحی
برگزاری دو نوبت جلسه بازنگری مدیریتی سیستم مدیریت HSE
بررسی گزارشات پیشرفت پروژه و ارائه راه کارهای اصلاحی برای بهبود روند پروژه
1-1-2-آموزش کمیته راهبری
به مدت 5 روزدر حوزه های اصلی :
کارگاه آموزشی دو روزه سیستم مدیریت HSE
دوره آموزشی یک روزه مسئولیتها و نقش مدیریت ارشد در پیاده سازی موفق سیستم مدیریت HSE
کارگاه آموزشی تبادل تجارب در پیاده سازی سیستم های HSE در ایران و جهان
دوره آموزشی یک روزه آشنایی با روشهای ارزیابی ریسک
که از ابتدای تشکیل کمیته راهبری، شروع و تا انتهای پروژه ادامه می یابد
1-1-3-تشکیل تیم اجرایی پروژه
معاون فنی سیر و حرکت
رئیس اداره بهره برداری
رئیس اداره جریه
رئیس اداره ارتباطات و علائم
معاون اداری و مالی
نمایندگان کار گروه های فرعی پروژه
کارشناسان مسئول ارزیابی عملکرد
کارشناس بهداشت
رئیس گروه نظارت خط
رئیس گروه نظارت بر ساختمان و تاسیسات
رئیس گروه ایمنی
رئیس اداره رفاه
کارگروه های فرعی پروژه
مدیریت ریسک
طرح ریزی سیستم مدیریت HSE
استقرار سیستم مدیریت HSE
مجموعه وظایف تیم اجرایی پروژه به شرح زیر می باشد:
بررسی گزارشات پیشرفت پروژه و ارائه راه کارهای اصلاحی
بررسی عملکرد کار گروه های پروژه و ارائه راه کارهای اصلاحی
تصویب روش های اجرایی و رویه های تهیه شده از سوی کار گروه های پروژه
تعیین کار گروه ها و اعضاء آن ها حسب نیازمندی پروژه
تدوین خط مشی HSE اداره کل راه آهن تهران و ارائه به کمیته راهبری
بررسی نتایج ارزیابی ریسک به صورت دوره ای در طی پروژه
بررسی روش های کنترل پیشنهادی برای مهار ریسک ها از سوی کار گروه های پروژه
نظارت بر طرح ریزی سیستم مدیریت HSE از سوی کار گروه های پروژه
نظارت بر حسن پیاده سازی سیستم مدیریت HSE
بررسی نتایج ارزیابی داخلی سیستم مدیریت HSE
تعیین مسئولیت ها و انتخاب افراد مناسب برای انجام امور محول طی مراحل پروژه
1-1-4-آموزش تیم اجرایی
به مدت 20 روز در حوزه های :
مستندسازی سیستم مدیریت HSE
استقرار سیستم HSE
نگهداری سیستم HSE
مدیریت ریسک
مدیریت بحران
واکنش در شرایط اضطراری
مدیریت تغییر در سیستم HSE
کنترل عملیات
تحلیل حوادث و گزارش نویسی آن
سیستم پیشنهادات و ارتباطات بر پایه استاندارد HSE
انتخاب و کنترل پیمانکاران برپایه استاندارد HSE
وآگاهی بخشی، ایجاد تعهد و فرهنگ سازی بعنوان بستر استقرار سیستم مدیریت HSE
که از ابتدای تشکیل کمیته راهبری، تیم اجرایی و کار گروه های فرعی شروع و تا انتهای پروژه ادامه می یابد .
1-2- بررسی وضعیت موجود
طراحی یک ساختار ارزیابی وضعیت موجود مبتنی بر دو الگوی بین المللی با نام های الگوی سرآمدی EFQM و استاندارد مرجع سیستم مدیریت HSE بر اساس ارائه تصویر جامعی از دو الگوی فوق .
آشنایی با سیستم مدیریت HSE
بررسی تحلیلی راه آهن تهران از منظر الزامات HSE
آشنایی با سیستم مدیریت HSE
بررسی تحلیلی راه آهن تهران از منظر الزامات HSE
ارزیابی وضعیت موجود اداره کل راه آهن تهران در مقایسه با الگوی بین المللی EFQM و استاندارد مرجع HSE
مدل ارزیابی وضعیت موجود اداره کل راه آهن تهران
بررسی تحلیلی اداره کل راه آهن تهران با توجه به جایگاه HSE در مدل سرآمدی EFQM
بررسی وضع موجود اداره کل راه آهن تهران
در شناسایی وضع موجود سه رویکرد مورد استفاده قرار گرفته است :
1- بازدیدهای مستمر از محیط کار کارکنان ادارات و ایستگاه ها
2- جمع آوری مستندات سازمانی موجود
3- بررسی مستندات پروژه های انجام شده در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه های اجرایی ذی ربط
همچنین پس از شناسایی وضع موجود، داده های بدست آمده بر پایه استانداردهای HSE مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
نتیجه
تعیین نقاط قوت و ضعف وضعیت فعلی
فهرست نیازمندی های اداره کل راه آهن تهران در راستای سیستم جامع HSE
بررسی های انجام شده جهت شناسایی وضع موجود
نگهداری و تعمیرات در HSE و وضعیت اداره کل راه آهن تهران
بررسی ایستگاه ها از حیث HSE
بررسی پروژه های انجام شده در سال 86 در خصوص ایمن سازی ایستگاه ها و خطوط
بررسی مطالعات انجام شده در دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه های اجرایی ذیربط در زمینه HSE درحمل و نقل ریلی
معرفی راه آهن جمهوری اسلامی ایران
معرفی اداره کل راه آهن تهران
بررسی ساختار سازمانی اداره کل راه آهن تهران در زمینه HSE
بررسی نیروی انسانی HSE در اداره کل راه آهن تهران
شناسایی و بررسی فعالیتهای بحرانی
بررسی دستورالعمل های کاری مرتبط با HSE
بررسی سوانح وحوادث در سالهای گذشته
بررسی گزارشات و نتایج حاصل از ارزیابی ها، پایش ها و اندازه گیری های HSE
روش مواجهه با حوادث (رویه ها، تحلیل ها، نقاط قوت و ضعف)
1-3-ارزیابی و مدیریت ریسک در اداره کل راه آهن تهران
هدف از این بخش :
تدوین روشی منظم و علمی به منظور پیاده سازی فرآیند مدیریت ریسک در اداره کل راه آهن تهران به منظور شناسایی ، تجزیه وتحلیل و پاسخ به ریسکهای متداول فعالیتهای این اداره می باشد.
طرح مدلی کاربردی و اجرایی که از طریق آن خطوط کلی ترسیم شده توسط استانداردهای مدیریت HSEبا رویکردی کاربردی و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و محیطی اداره کل راه آهن تهران به فرآیندی سیستماتیک و قابل اجرا در پروژه های مذکور تبدیل گردد.
مدل پیشنهادی فرآیند مدیریت ریسک اداره کل راه آهن تهران شامل ورودیها ، ابزارها و تکنیکهای پردازش ورودیها و خروجیهای هر مرحله از فرآیند در اسلاید بعد نشان داده شده است:
1-3-1- تحلیل روش های رایج در ارزیابی ریسک
تحلیل روشهای رایج در ارزیابی ریسک به منظور شناسایی روش مناسب برای راه آهن
1-3-2- طراحی مدل ارزیابی ریسک
طراحی مدل متناسب با مجموعه فعالیتهای راه آهن جهت ارزیابی ریسک
1-3-3- تدوین روش اجرایی ارزیابی ریسک
تدوین روش اجرایی ارزیابی ریسک بر اساس مدل طراحی شده
روش اجرایی نحوه شناسایی خطر و ارزیابی ریسک (گزارش مرحله سوم)
1-3-4- تعیین سطوح قابل قبول برای ریسک ها
تعیین سطوح قابل قبول برای ریسک ها
1-3-5- آزمون مدل طراحی شده (Verification)
آزمون مدل طراحی شده برای ارزیابی ریسک در ازاء فعالیتهای مختلف راه آهن به منظور تصدیق مدل
1-3-6- بلوک بندی فعالیت ها جهت ارزیابی ریسک
بلوک بندی کلیه فعالیتها جهت ارزیابی ریسک
1-3-7- شناسایی کلیه عوامل بالقوه آسیب رسان
شناسایی کلیه عوامل بالقوه آسیب رسان
1-3-8- شناسایی نتایج مترتب بر خطرات و احتمالات آنها
شناسایی مقدماتی خطر
استفاده از روش آنالیز ایمنی شغلی
شناسایی خطرات از طریق بازدید از کلیه ایستگاهها و خطوط
شناسایی نتایج مترتب بر خطرات و احتمالات آنها
1-3-9- تعیین قابل تحمل بودن ریسک ها و استخراج ریسک های خارج از کنترل
ارزیابی مخاطرات
پیامدها و جنبه های بهداشتی و محیط زیستی
1-3-10- تهیه فهرست ریسک های خارج از کنترل و رتبه بندی آنها ار حیث شدت و احتمال وقوع
ارزیابی مخاطرات
پیامدها و جنبه های بهداشتی و محیط زیستی
1-3-11- تهیه مجموعه اقدامات کنترل ریسک در دو زیرمجموعه اقدامات ایمن سازی محل کار و تجهیزات و ایمن سازی انسان
تهیه مجموع اقدامات کنترل ریسک برای مهار ریسک ها و تعیین اقدامات اصلاحی
1-3-12- استخراج اقدامات سریع برای مهار ریسک ها
اقدامات سریع در گزارش تفکیک نشده است
1-3-13- تهیه فهرست اهداف و پروژه های مرتبط برای مهار ریسک هایی که مهار آنها مستلزم صرف زمان طولانی و هزینه بالا است.
1-3-14- تدوین برنامه اجرایی تحقق پروژه های کنترل ریسک ها
اهداف و برنامه های سیستم مدیریت HSE
عمده ترین تغییرات صورت گرفته در اداره کل راه آهن تهران برای تبدیل به فرآیند مدیریت ریسک پروژه های راه آهن
1- متناسب سازی ورودیها مطابق ساختار اداره کل راه آهن تهران
2- تاکید بر روی ابزارهای مصاحبه ، تکنیک دلفی و طوفان ذهنی برای شناسائی خطرات و برخی ابزارها نظیر چک لیست ، با توجه به وجود زیرساختهای سازمانی مناسب جهت استفاده از آنها
3- توجه به تشکیل و حمایت کارگروه مدیریت HSE به عنوان مجری اصلی پیاده سازی فرآیند در سطح اداره کل راه آهن تهران
نحوه شناسایی خطرات
1- شناسایی مقدماتی خطر توسط کلیه پرسنل
2- استفاده از روش آنالیز ایمنی شغلی (JSA) توسط کارگروه ها
3- بررسی حوادث و سوانح گذشته
4- بررسی نتایج اندازه گیری ها و برنامه های ایمنی
5- مشاهدات عینی و میدانی کارگروه از تمام ایستگاه ها و خطوط
شناسایی خطرات از طریق بازدید از کلیه ایستگاهها و خطوط
مسیرهای دسترسی
مسیرهای ورودی خروجی
سرویس های بهداشتی
اتاق اینترلاکینگ
انبار تاسیسات
محوطه ایستگاه
باطری خانه علائم
پست بازدید
واحد قطار نجات
جرثقیل ها
واحد هانگار
تعمیرات دیزل
شن گیری
دفتر ناظم دپو
واگن خانه
خوابگاه لکوموتیورانان
واحد آبگیری استیم
خطوط پارکینگ
خطوط تخلیه غلات
محیط پانل
محیط سالن مسافری
سکوها
دپو
خطوط ایستگاهی
دفاتر داری
اتاقک سوزنبانی
انبار سوخت
انبار توشه
انبار قطعات خط
درزین خانه
دفاتر حوزه ها و قطعات
ریل گذاری
انبارهای عمومی
ادارات
انبارهای تجهیزات علائم
موتور خانه برق
موتور خانه آب
منابع زمینی و هوایی آب
شناسایی خطرات از طریق بررسی حوادث گذشته
تدوین روش اجرایی ارزیابی ریسک بر اساس مدل طراحی شده
پس از بررسی روشهای رایج ارزیابی ریسک و با توجه به وضعیت موجود اداره کل راه آهن تهران روش FMEA متناسب با مجموعه فعالیتهای راه اهن جهت ارزیابی ریسک انتخاب گردید.
عمده ترین تغییرات صورت گرفته در اداره کل راه آهن تهران برای تبدیل به اجرای فرآیند مدیریت ریسک شامل:
1- متناسب سازی ورودیها مطابق ساختار اداره کل راه آهن تهران
2- تاکید بر روی ابزارهای مصاحبه ، تکنیک دلفی و طوفان ذهنی برای شناسائی خطرات و برخی ابزارها نظیر بازدیدها، چک لیست ، با توجه به وجود زیرساختهای سازمانی مناسب جهت استفاده از آنها
3- توجه به تشکیل و حمایت کارگروه مدیریت HSE به عنوان مجری اصلی پیاده سازی فرآیند در سطح اداره کل راه آهن تهران
دلیل انتخاب روش FMEA
محدودیتهای زمانی
گستردگی مناطق
و همچنین تمرکز بیشتر برای رسیدن به نتایج کیفی
عدم وجود کارشناس HSE در اداره کل راه آهن
نبود اطلاعات فرآیندها به صورت ریز
نوع و میزان طبقه بندی بر اساس ، شدت اثر، احتمال وقوع و احتمال کشف و شناسایی استفاده گردید تا به یک عدد ریسک کمی شده دست یافت و به وسیله عدد ریسک استخراج شده برنامه های مدیریتی و کنترلی را الویت بندی و اقدامات اصلاحی و کنترلی را اجرا نمود.
در مطالعه مزبور شدت اثر با توجه به شرایط زیست محیطی و بهداشت و ایمنی اداره کل راه آهن تهران به 5 طبقه، احتمال وقوع 4طبقه و احتمال شناسایی به 3 طبقه تقسیم شدند تا در عین محدودیت زمانی و مالی بتوان به نتایج مطلوب دست پیدا کرد. که این طبقه بندیهای می تواند در دوره های بازنگری تغییر پیدا کند.
جدول زیر یک الگو پیشنهادی برای اندازه گیری و ارزیابی شدت و وخامت ارائه می دهد.
روش اجرایی نحوه شناسایی خطر و ارزیابی ریسک در اداره کل راه آهن تهران
احتمال وقوع Occurrence)) : ((رخداد)) مشخص می کند که یک علت یا مکانیزم بالقوه ریسک با چه تواتری رخ می دهد.
تنها با از بین بردن یا کاهش علل یا مکانیزم هر ریسک است که می توان به کاهش عدد رخداد امیدوار بود. احتمال رخداد نیز بر مبنای 1 تا 4 سنجیده می شود. بررسی سوابق و مدارک گذشته بسیار مفید است.
روش اجرایی نحوه شناسایی خطر و ارزیابی ریسک در اداره کل راه آهن تهران
احتمال کشف : توانایی پی بردن به ریسک قبل از رخداد آن است.
روش اجرایی نحوه شناسایی خطر و ارزیابی ریسک در اداره کل راه آهن تهران
محاسبه RPN:
عدد اولویت ریسک بین
1و 60 خواهدبود.
محاسبه RPN یا عدد اولویت ریسک (Risk priority number) عدد اولویت ریسک حاصلضرب سه عدد وخامت (S) رخداد (O) و احتمال کشف (D) است.
RPN= Severity x Occurrence x Detection
RPN =SxOxD
روش اجرایی نحوه شناسایی خطر و ارزیابی ریسک در اداره کل راه آهن تهران
تعیین سطوح قابل قبول برای ریسک ها
تعیین سطوح قابل قبول برای ریسک ها
اهداف و برنامه ها، اقدامات کنترلی و اصلاحی مخاطرات
جمع بندی ارزیابی و مدیریت ریسک
نتیجه از این بخش :
تدوین روشی منظم و علمی به منظور پیاده سازی فرآیند مدیریت ریسک در اداره کل راه آهن تهران به منظور شناسایی، تجزیه وتحلیل و پاسخ به ریسک های متداول فعالیت های این اداره می باشد.
طرح مدلی کاربردی و اجرایی که از طریق آن، خطوط کلی ترسیم شده توسط استانداردهای مدیریت HSEبا رویکردی کاربردی و با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و محیطی اداره کل راه آهن تهران به فرآیندی سیستماتیک و قابل اجرا در پروژه های مذکور تبدیل گردد.
شناسایی50 مخاطره با علل متفاوت در اداره کل راه آهن تهران
طبقه بندی سطوح ریسک مخاطرات به تفکیک علل آنها، در 3طبقه جدی، متوسط و ضعیف
5 مورد از مخاطرات دارای ریسک جدی(غیر قابل قبول)، 33مورد متوسط و مابقی(12) در سطح ریسک ضعیف
بیشترین ریسک های غیر قابل قبول مربوط به فعالیت های سیر وحرکت
خطراتی مانند خروج از خط، برخورد آلات ریلی به یکدیگر، برخورد قطار با عابر
جمع بندی ارزیابی و مدیریت ریسک
جنبه های بهداشتی اداره کل راه آهن تهران، 8 پیامد بهداشتی ناشی از جنبه های مختلف بهداشتی مانند نبود آب بهداشتی مناسب
7 فعالیت و خدمات به صورت کلی محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد.
19 جنبه زیست محیطی که دارای30 پیامد زیست محیطی
به طور کلی بیشترین پیامدهای بارز به بخش فعالیتهای سیر و حرکت، عملیات پشتیبانی ونگهداری خطوط و ایستگاهها و کمترین پیامد بارز زیست محیطی ایجاد و نگهداری فضای سبز، فعالیتهای اداری می باشد.
جمع بندی ارزیابی و مدیریت ریسک
1-4-طرح ریزی سیستم HSE
هدف از این بخش، طراحی و تدوین بخشی از مستندات مورد نیاز جهت استقرار سیستم مدیریت HSE درسطح اداره کل راه آهن تهران می باشد. بدین منظور ابتدا سازمان دهی نیروی انسانی سیستم مدیریت HSE مورد بررسی قرار گرفته و ساختار پیشنهادی ارائه شده است. سپس مستندات مربوط به طراحی و تدوین سیستم مدیریت HSE در سه بخش اصلی زیر ارائه شده است :
1- مجموعه راهنماهای سیستم مدیریت HSE
2- مجموعه روش های اجرایی استقرار سیستم مدیریت HSE
3- مجموعه دستورالعمل های سیستم مدیریت HSE
ایجاد ساختار سازمانی HSE در اداره کل راه آهن تهران:
در این قسمت بر اساس نیازهای مدل HSE، ساختار سازمانی ایمنی،بهداشت و محیط زیست در اداره کل راه آهن تهران پیشنهاد می گردد. با توجه به هدف این مطالعه که استقرار سیستم HSE در اداره کل راه آهن تهران است، تمرکز این بررسی بر روی توانائیهای سازمانی در بخش ایمنی،بهداشت و محیط زیست برای انجام بخشهائی از فعالیتهای مورد نیاز نظام مدیریت HSE در بخش راه آهن تهران خواهد بود.
ساختار سازمانی پیشنهادی HSE اداره کل راه آهن تهران
1-4-طرح ریزی سیستم HSE
– تدوین ساختار مستندات سیستم HSE
– برقراری ارتباط مستندات سیستم HSE
– طراحی گردش امور در فرایندهای کاری به گونه ای که تمامی مراحل انجام فعالیت ها برای حصول از شروع، انجام و اتمام فرایندهای کار پدید آید
روش اجرایی کنترل مستندات ویرایش شده
راهنمای تدوین مستندات سیستم مدیریت HSE
1-4-طرح ریزی سیستم HSE
– تدوین دستورالعمل های لازم برای واحد های نگهداری و تعمیرات، مهندسی و … جهت حفظ و همگامی با استقرار HSE
دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی
دستورالعمل کار، بازرسی و سرویس جرثقیل
دستورالعمل شرایط و ویژگی های انبارها
دستورالعمل جوشکاری و برشکاری
دستورالعمل پیشگیری از بروز سوانح
1-4-طرح ریزی سیستم HSE
روش اجرایی انسجام و یکپارچگی دارایی ها
هدف از تدوین این روش اجرائی، ایجاد روشی نظاممند جهت انسجام دارایی ها برای استفاده موٌثر از آنها همگام با ایمنی محیط ، افراد و دارایی ها و کاهش حداکثری ریسک می باشد.
روش اجرایی مدیریت تغییر
هدف از این روش اجرایی، انجام عملیات HSE در راستای حرکت به سمت راهکارهای بهینه می باشد.
1-4-طرح ریزی سیستم HSE
– تعیین روش مدیریت نمودن تغییرات در عملیات به منظور حفظ و نگهداری سطوح قابل قبول ریسک های سازمان
– تدوین دستورالعمل مدیریت تغییر در حوزه های درگیر پروژه
– شناسایی وضعیت های اضطراری و تعیین سطوح اثربخشی آنها
روش اجرایی واکنش در شرایط اضطراری
– تعیین کلیه آمادگی های لازم برای مواجهه با وضعیت اضطراری از حیث تجهیزات، منابع و نیروی انسانی
روش اجرایی واکنش در شرایط اضطراری
روش اجرایی حصول اطمینان از اجرای صحیح فعالیت های بحرانی HSE توسط پرسنل
– تدوین دستورالعمل واکنش در شرایط اضطراری
روش اجرایی واکنش در شرایط اضطراری
– تدوین برنامه زمان بندی مانورهای سنجش اثربخشی آمادگی ها و واکنش در شرایط اضطراری
دستورالعمل مانور در شرایط اضطراری
1-5- پیاده سازی سیستم HSE مجموعه روش های اجرایی سیستم مدیریت HSE:
روش اجرایی نحوه شناسایی خطر و ارزیابی ریسک
روش اجرایی ثبت، تحلیل و ریشه یابی علل حوادث، رویدادها و عدم انطباق ها
روش اجرایی شناسایی و دستیابی به منابع قانونی الزامات HSE
روش اجرایی برنامه حفاظت از شنوایی
روش اجرایی پایش و اندازه گیری
روش اجرایی بازرسی بهداشت، ایمنی و محیط زیست از ایستگاهها و اماکن وابسته
روش اجرایی دست یابی به اهداف HSE
1-5- پیاده سازی سیستم HSE مجموعه روش های اجرایی سیستم مدیریت HSE:
روش اجرایی آموزش
روش اجرایی اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
روش اجرایی کنترل عملیات
روش اجرایی روابط با گروه های ذینفع
روش اجرایی کار با برق
روش اجرایی به منظور حصول اطمینان از ایجاد و اجرای یک سیستم HSE در پیمانکاران
1-5- پیاده سازی سیستم HSE مجموعه راهنماهای سیستم مدیریت HSE:
راهنمای پایش و اندازه گیری عوامل زیان آور شیمیایی محیط کار
راهنمای پایش آب آشامیدنی
راهنمای پایش و اندازه گیری عوامل زیان آور فیزیکی محیط کار
راهنمای شناسایی و ارزیابی مخاطرات ارگونومیکی محیط کار
راهنمای انجام معاینات شغلی ( مراقبتهای پزشکی)
راهنمای راهنمای رسیدگی به شکایات طرفهای ذینفع
راهنمای مدیریت ابزار و تجهیزات
1-5- پیاده سازی سیستم HSE مجموعه دستورالعمل های سیستم مدیریت HSE:
دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی
دستورالعمل کار، بازرسی و سرویس جرثقیل
دستورالعمل شرایط و ویژگیهای انبار ها
دستورالعمل جوشکاری و برشکاری با مولدهای استیلن(جوش کاربید) و لحیم برنجی
دستورالعمل تمهیدات ایمنی در فصل زمستان
دستورالعمل ایمنی پدال و سیگنال لکوموتیوها
دستورالعمل پیشگیری از بروز سوانح
دستورالعمل ایمنی کار با جرثقیل
دستورالعمل مانور در شرایط اضطراری
1-5- پیاده سازی سیستم HSE مجموعه دستورالعمل های سیستم مدیریت HSE:
دستورالعمل ارزیابی و تعیین راهکارهای مدیریت ریسک
دستورالعمل سلامت سیر و ایمنی حمل و نقل
دستورالعمل حمل و نقل کالاهای خطرناک
دستورالعمل استفاده از سیستم های هوشمند
دستورالعمل ایمنی هنگام تعمیرات خط در محورهای دوخطه
دستورالعمل ایمن سازی گذرگاه های مسطح
دستورالعمل سیر ماشین آلات روسازی خط (مکانیزه)
دستورالعمل تخلیه، بارگیری و حمل مواد نفتی
دستورالعمل کاربرد البسه و تجهیزات حفاظت فردی
دستورالعمل کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری
1-5- پیاده سازی سیستم HSE مجموعه دستورالعمل های سیستم مدیریت HSE:
دستورالعمل داربست
دستورالعمل کار در ارتفاع
دستورالعمل کار با ماشین ابزار
دستورالعمل ایمنی در زمستان
فهرست مواردی که می بایست به صورت دوره ای اندازه گیری شوند
فهرست تجهیزات اندازه گیری دوره ای ایمنی ، بهداشت و محیط زیست
نکات مرتبط با ارتقای کیفیت اندازه گیری عوامل زیان آور
فهرست لوازم و تجهیزات اندازه گیری و آزمایشگاهی مورد نیاز
1-5- پیاده سازی سیستم HSE چک لیست ها و فرم ها
فرم کارسنجی از منابع آب
چک لیست ارزیابی شرایط زیست محیطی
چک لیست بازدید ماهانه از وضعیت ارگونومی
چک لیست بازدید از تاسیسات
چک لیست فرم ارزشیابی در زمینه حفاظت ایمنی و بهداشت
فرم کنترل بهداشتی مواد غذایی
فرم درخواست اقدام اصلاحی
کارت وسایل استحفاظی فردی
چک لیست درخواست اقدام پیشگیرانه
چک لیست مکانهای غذاخوری و آشپزخانه ایستگاهها
چک لیست محوطه ایستگاهها
1-6- ممیزی (داخلی و خارجی)
دراین پروژه ممیزی داخلی توسط اعضای تیم اجرایی به همراه نمایندگان حوزه های اجرایی پروژه صورت گرفته است.
ممیزی خارجی در این پروژه به معنای ممیزی صدور گواهینامه نیست بلکه ممیزی خارجی توسط تیمی متشکل از کمیته راهبری پروژه و مشاور پیش بینی شده است.
1-6- ممیزی (داخلی و خارجی)
در این پروژه سه نوبت ممیزی داخلی و خارجی صورت گرفته است. که حدودا در شهریور، دی و اسفندماه انجام شده است.
در هر مرحله مطابق با چک لیست ممیزی تهیه شده، ممیزی صورت گرفته و شواهد مربوطه ثبت شده است. سپس فهرست عدم انطباق ها و گزارش ممیزی تهیه شده و اقدام اصلاحی و پیشگیرانه موردنیاز تدوین شده و تیم مشاور در رفع عدم انطباق ها با کارفرما همکاری داشته است.
همچنین در هر مرحله ممیزی ارزیابی مجددی جهت حصول اطمینان از اجرا و برطرف شدن عدم انطباق های مرحله قبلی صورت گرفته است.
1-6- ممیزی (داخلی و خارجی)
1- تدوین روش اجرایی ممیزی داخلی
2- تدوین روش اجرایی ممیزی خارجی
3- تدوین روش اجرایی بازنگری مدیریت
4- تدوین چک لیست ممیزی
5- طراحی فرم برنامه زمان بندی ممیزی
6- روش اجرایی تحلیل و ریشه یابی علل عدم انطباق ها در طراحی و یا اجرای سیستمHSE
7- آموزش تیم ممیزان داخلی
8- آموزش نفرات کمیته راهبری
1-7- نظامنامه
در این قسمت کلیه روش های اجرایی و دستورالعمل های تدوین شده در مراحل مختلف طراحی سیستم HSE، در قالب یک نظامنامه جمع بندی شده است همچنین حوزه کاری اداره کل راه آهن تهران و دامنه کاربرد مربوطه نیز در نظامنامه مذکور آورده شده است.
1-8- ارائه گزارش نهایی
1- ارائه نتیجه تحقیق در همایش دفاعیه در حضور ناظرین، کارشناسان و متخصصین بخش های اجرایی ذیربط و نمایندگان کارفرما
2- انجام اصلاحات و ارائه گزارش نهایی اصلاح شده
3- ارائه مقاله از گزارش نهایی شامل مقدمه، اهداف، تاریخچه و روش تحقیق و …